Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 208 Bilag 3
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til Lov om engangstilskud til modtagere af forsørgelsesydelser
(L 208)
Til § 1
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af …:
1)
I
stk. 1, nr. 16,
ændres »Tabt arbejdsfortjeneste vedrørende børn med nedsat funktionsevne« til: »Hjælp til dækning
af tabt arbejdsfortjeneste«.
[Sproglig præcisering, så bestemmelsen svarer til ordlyden i § 42 i lov om social service]
2)
Stk. 1, nr. 23,
affattes således:
»23) Skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018 eller
skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22. januar 2020.«
[Lovteknisk korrektion]
3)
I
stk. 1
indsættes som
nr. 29:
»29)
Godtgørelse m.v. efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
187 af 9. marts 2020, når den pågældende ikke har fået fradrag heri for løn for april 2020 fra en udenlandsk
arbejdsgiver.«
[Tilføjelse af ydelse, der giver ret til engangstilskud]
Til § 4
4)
I
stk. 1
indsættes som
nr. 7:
»7) Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag for godtgørelse m.v. nævnt i § 1, nr. 29.«
[Tilføjelse til kreds af myndigheder som skal afgive oplysninger om målgruppen til Arbejdsmarkedets Tillægspension]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 16, fremgår det, at personer, der i april 2020 helt eller delvist modtog ”Tabt
arbejdsfortjeneste vedrørende børn med nedsat funktionsevne efter §
42 i lov om social service” er omfattet af
Arbejdsmarkedets Tillægspensions udbetaling af et engangstilskud på 1.000 kr.
Det foreslås, at bestemmelsens formulering ændres til ”Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 i lov om
social
service”.
Med den foreslåede ændring foreslås en præcisering af formuleringen i den foreslåede § 1, stk. 1, nr. 16, således at den
svarer til ordlyden i § 42 i lov om social service, hvorefter kommunalbestyrelsen under en række nærmere angivne
betingelser skal yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år
med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Til nr. 2
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 23, at Arbejdsmarkedets Tillægspension vil skulle udbetale et
engangstilskud på 1.000 kr. til personer, der for april 2020 helt eller delvist modtog skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov
om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22. januar 2020, jf. lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april.
L 208 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Hermed menes skoleydelse til elever i fgu-baseret erhvervsuddannelse, jf. § 66 t, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser,
jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af 22. januar 2020, og skoleydelse til elever i produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse,
jf. § 66 t, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018. Ved lov nr. 745 af 8. juni
2018 ændrede produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse navn til fgu-baseret erhvervsuddannelse.
Med ændringsforslaget foreslås det tydeliggjort, at Arbejdsmarkedets Tillægspension vil skulle udbetale et
engangstilskud på 1.000 kr. til personer, der for april 2020 helt eller delvist modtog skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov
om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 282 af 18. april 2018 (dvs. skoleydelse i produktionsskolebaseret
erhvervsuddannelse) eller skoleydelse efter § 66 t, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 51 af
22. januar 2020 (dvs. skoleydelse i fgu-baseret erhvervsuddannelse).
Der er udelukkende tale om en lovteknisk korrektion.
Til nr. 3
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 1, stk. 1, at Arbejdsmarkedets Tillægspension vil skulle udbetale et
engangstilskud på 1.000 kr. til personer, der for april 2020 helt eller delvist modtog en af de nævnte forsørgelsesydelser
i det fremsatte lovforslags § 1, stk. 1, nr. 1-28. Godtgørelse og tillæg til godtgørelse fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag til visse elever under erhvervsuddannelse, jf. § 11, stk. 1 og 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, er ikke nævnt i denne oplistning.
Efter § 11, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag godtgørelse
til elever i hovedforløbet, jf. § 5 c, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, når eleverne er optaget i en
erhvervsuddannelses hovedforløb på grundlag af praktik i udlandet. Godtgørelsen udgør samme beløb, som en
arbejdsgiver efter § 5, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er berettiget til at modtage som lønrefusion
for den pågældende elev, dvs. godtgørelsen svarer til den lønrefusion, som en arbejdsgiver med en uddannelsesaftale
ville have været berettiget til at få fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i forbindelse med elevens skoleophold under
en erhvervsuddannelse.
Det fremgår af § 5 c, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, at en skole kan optage elever uden uddannelsesaftale til en
skoleperiode i et hovedforløb, hvis eleven har gennemført grundforløbets 2. del og de evt. forudgående skoleperioder i
hovedforløbet, og eleven er eller umiddelbart før optagelsen til skoleperioden i hovedforløbet har været i lønnet
beskæftigelse i udlandet af passende varighed og med uddannelsesformål inden for arbejdsområder og funktioner, som
indgår i praktikuddannelsen i erhvervsuddannelsen. Når en elev optages i en erhvervsuddannelses hovedforløb (dvs. i
Danmark) på grundlag af praktik i udlandet efter § 5 c, stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser, foreligger der således ikke
en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver, der kan modtage lønrefusion efter lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Efter § 11, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag beslutte at give tillæg til godtgørelsen efter stk. 1. Den samlede godtgørelse må dog højst udgøre et
beløb, der svarer til fuld elevløn. Efter § 11, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter bestyrelsen
for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag retningslinjer for udbetaling af godtgørelsen. Hjemlen er anvendt til at udstede
bekendtgørelse nr. 498 af 19. maj 2017 om udbetaling af økonomisk støtte til praktikophold i udlandet m.v. fra
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og bekendtgørelsens §§ 2 og 3 vedrører elever uden uddannelsesaftale.
Efter bekendtgørelsens § 2, stk. 1, yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag økonomisk støtte med henblik på
praktikuddannelse i virksomheder i udlandet til elever under uddannelse i henhold til lov om erhvervsuddannelser, der
har afsluttet erhvervsuddannelsens grundforløb. Bl.a. ydes der økonomisk støtte i form af godtgørelse under
skoleophold i Danmark på erhvervsuddannelsernes hovedforløb. Det er en betingelse, at det faglige udvalg eller skolen
på forhånd har givet tilsagn om sidestillelse af beskæftigelsen i udlandet med en dansk praktikuddannelse, jf. § 2, stk. 3.
Efter bekendtgørelsens § 3 yder Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til de elever, som er nævnt i § 2, stk. 1, og som
ikke har tilsagn om sidestillelse af beskæftigelsen i udlandet med en dansk praktikuddannelse, obligatorisk godtgørelse
under skoleophold på erhvervsuddannelsernes hovedforløb.
Efter bekendtgørelsens § 16, stk. 1, ydes obligatorisk godtgørelse under skoleophold på en erhvervsuddannelses
hovedforløb til de elever, der er nævnt i § 2, stk. 1, og § 3, hvis der foreligger bekræftelse fra skolen på, at eleven er
optaget på skoleophold på en erhvervsuddannelses hovedforløb. Beskæftigelsen i udlandet skal være af passende
varighed og med uddannelsesformål inden for arbejdsområder og funktioner, som indgår i praktikuddannelsen i
L 208 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
erhvervsuddannelsen. Eleven skal selv ansøge Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag om godtgørelse, jf. § 16, stk. 2. Efter
bekendtgørelsens § 16, stk. 4, er elever, der er omfattet af bekendtgørelsens § 2, stk. 1, og som modtager obligatorisk
godtgørelse under samme betingelser berettiget til at modtage tillæg til godtgørelsen. For elever, der modtager løn fra en
udenlandsk virksomhed under skoleophold i Danmark, kan løn, godtgørelse og tillæg til godtgørelse fra
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag tilsammen ikke overstige dansk elevløn, jf. bekendtgørelsens § 16, stk. 5.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der udbetales engangstilskud til personer, som for april 2020 har modtaget
godtgørelse eller tillæg til godtgørelse fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, når den pågældende ikke har fået fradrag
heri for løn for april 2020 fra en udenlandsk arbejdsgiver.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der udbetales engangstilskud til personer, som for april 2020 har
modtaget godtgørelse eller tillæg til godtgørelse fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, når disse personer ikke har
modtaget løn fra en udenlandsk arbejdsgiver for april 2020. Det vil sige, at elever, der modtager løn fra en udenlandsk
virksomhed under skoleophold i Danmark, ikke vil være berettiget til engangstilskuddet.
Det fremsatte lovforslag vil indebære, at udbetalingen af engangstilskuddet først og fremmest vil ske automatisk på
grundlag af data, således som de er registreret i de relevante registre på et nærmere bestemt tidspunkt i 2020, hvoraf det
vil fremgå hvilke personer, der har modtaget en ydelse for en eller flere dage for april 2020.
Henset til, at elever kan ansøge om godtgørelse og tillæg til godtgørelse fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i op
til 4-6 måneder efter afslutningen af et skoleophold på en erhvervsuddannelses hovedforløb, jf. § 21, stk. 3 og 4,
bekendtgørelse nr. 498 af 19. maj 2017, bemærkes det særligt, at det fremsatte lovforslags § 2, stk. 4, vil finde
anvendelse i de tilfælde, hvor en elev på grund af manglende ansøgning til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag eller
igangværende sagsbehandling i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (endnu) ikke har modtaget godtgørelse m.v. for
april 2020 på tidspunktet for den automatiske udbetaling af det foreslåede engangstilskud. Efter § 2, stk. 4 kan personer,
der pr. 1. november 2020 ikke har modtaget engangstilskud efter det fremsatte lovforslags § 1, ansøge om
engangstilskuddet hos Arbejdsmarkedets Tillægspension. Personen skal dokumentere at være omfattet af det fremsatte
lovforslags § 1 og anvise en nemkonto. Ansøgningen om engangstilskud skal være modtaget hos Arbejdsmarkedets
Tillægspension senest den 28. februar 2021. Med andre ord vil en person, som ikke har fået udbetalt godtgørelse eller
tillæg til godtgørelse for april 2020 senest den 28. februar 2021, ikke være berettiget til engangstilskud. Dette gælder
også det tilfælde, hvor personen måtte få udbetalt godtgørelse eller tillæg til godtgørelse for april 2020 efter den 28.
februar 2021.
Til nr. 4
Det fremgår af det fremsatte lovforslags § 4, stk. 1, hvilke myndigheder og institutioner der har pligt til at afgive
oplysninger til Arbejdsmarkedets Tillægspension om personnumre for personer omfattet af det fremsatte lovforslags §
1. Det fremgår videre af det fremsatte lovforslags § 4, stk. 3, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fastsætter
en frist for fremsendelse af oplysninger efter stk. 1.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er ikke nævnt i det fremsatte lovforslags § 4, stk. 1.
Det foreslås, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil have pligt til at videregive personnumre til Arbejdsmarkedets
Tillægspension for personer, der uden fradrag for løn fra en udenlandsk arbejdsgiver modtager godtgørelse og/eller
tillæg til godtgørelse efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. ændringsforslag nr. 3 om
indsættelse af et nyt nr. 29 i det fremsatte lovforslags § 1, stk. 1. Disse oplysninger er nødvendige for at kunne udbetale
engangstilskuddet automatisk til denne målgruppe.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag har pligt til at videregive
personnumre til Arbejdsmarkedets Tillægspension for personer, der uden fradrag for løn fra en udenlandsk arbejdsgiver
modtager godtgørelse og/eller tillæg til godtgørelse efter § 11, stk. 1 og 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
jf. lovbekendtgørelse nr. 187 af 9. marts 2020.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag af egen drift
det vil sige uden
begæring fra Arbejdsmarkedets Tillægspension
har pligt til at udsøge målgruppen og videregive oplysningerne med
de relevante personnumre til Arbejdsmarkedets Tillægspension, der herefter udbetaler engangstilskuddet til den
berettigede personkreds for engangstilskuddet.
L 208 - 2019-20 - Bilag 3: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Ændringsforslag nr. 4 indebærer en tilføjelse til det fremsatte lovforslags § 4, stk. 1. Det fremgår af det fremsatte
lovforslags § 4, stk. 5, at der vil til brug for udsøgningen i medfør af det fremsatte lovforslags § 4, stk. 1, 2 og 4, vil
blive behandlet oplysninger om ydelsestype og personnummer for de personer, som vil være omfattet af det fremsatte
lovforslags § 1. Ændringsforslag nr. 4 vil dermed indebære, at der også til brug for udsøgningen i medfør af
ændringsforslag nr. 4, vil blive behandlet oplysninger om ydelsestype og personnummer for de personer, som vil være
omfattet af den foreslåede ændring af det fremsatte lovforslags § 1, jf., ændringsforslag nr. 3.
Forslaget vil dermed indebære, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til brug for udsøgningen af den berettigede
personkreds, vil skulle behandle, herunder samkøre almindelige, ikke-følsomme personoplysninger om ydelsestype
samt fortrolige oplysninger om personnumre på de personer, der er omfattet af den foreslåede ændring af det fremsatte
lovforslags § 1, jf., ændringsforslag nr. 3, og videregive personnumrene for de ydelsesmodtagere, som vil være
berettiget til engangstilskuddet, til Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. ændringsforslag nr. 4.