Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 207
Offentligt
2231013_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lars Boje Mathiesen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 11. august 2020 stillet følgende spørgsmål nr.
5 (L 207), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lars Boje
Mathiesen.
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ministeren stille ændringsforslag, så feriepengene højst beskattes med 38 pct.,
som fagbevægelsen m.fl. tidligere har argumenteret for? Såfremt ministeren ikke
vil stille ændringsforslag, bedes ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag,
der sikrer ovennævnte.”
Svar:
Den generelle forudsætning i Ferielovsudvalgets betænkning er, at de enkelte løn-
modtagere vil blive beskattet af tilgodehavende feriemidler som personlig ind-
komst
svarende til den beskatning, der sker ved optjeningen af feriegodtgørelse,
og af løn, der udbetales under ferie.
Jeg vil på den baggrund ikke stille et ændringsforslag om en skattefritagelse af fe-
riepengene, og yder derfor teknisk bistand til udarbejdelsen af et ændringsforslag.
Jeg har i den forbindelse modtaget følgende bidrag fra Skatteministeriet:
”Et
ændringsforslag til lovforslaget vil kunne formuleres således:
Ændringsforslag
til
14. august 2020
J.nr.
2020 - 5846
Forslag til lov om ændring af lov om forvaltning og administration af tilgo-
dehavende feriemidler, SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion
(Førtidig udbetaling af feriemidler og udvidelse af Arbejdsmarkedets Tillægs-
pensions opgavevaretagelse)
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til lov om ændring af lov om forvaltning og administration af tilgo-
dehavende feriemidler, SU-loven, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og
pensionsbeskatningsloven
(Førtidig udbetaling af feriemidler og udvidelse af Ar-
bejdsmarkedets Tillægspensions opgavevaretagelse)«.
L 207 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ændringsforslag, så feriepengene højst beskattes med 38 pct., som fagbevægelsen m.fl. tidligere har argumenteret for, til beskæftigelsesministeren
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
2)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 15 a
udgår stk. 4.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Ny paragraf
3)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 238 af 12. marts 2020, som
ændret senest ved lov nr. 814 af 9. juni 2020, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 29 D indsættes:
Ȥ
29 E.
I det omfang at en førtidig udbetaling af ferietilgodehavende efter § 15 a i
lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, træder i stedet
for ferie med løn eller feriegodtgørelse i feriekortordninger uden feriekasser, svares
der en afgift på 38 pct. af udbetalingen. Der svares ikke afgift af en førtidig udbeta-
ling af ferietilgodehavende efter § 15 a i lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler, i det omfang den træder i stedet for øvrig feriegodtgø-
relse.««
[Afgiftspligt af førtidige udbetalinger af feriepenge]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovens titel foreslås ændret som følge af ændringsforslag nr. 3, hvorefter der fore-
slås en ændring af pensionsbeskatningsloven.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslagets nr. 3.
Til nr. 3
Forslaget vil medføre, at førtidige udbetalinger af de tre ugers feriepenge, der træ-
der i stedet for ferie med løn eller feriegodtgørelse i feriekortordninger uden ferie-
kasser, vil være afgiftspligtige med 38 pct., mens udbetalinger, der træder i stedet
for øvrig feriegodtgørelse, vil være skatte- og afgiftsfri.
2
L 207 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om ændringsforslag, så feriepengene højst beskattes med 38 pct., som fagbevægelsen m.fl. tidligere har argumenteret for, til beskæftigelsesministeren
Det bemærkes, at de sidstnævnte udbetalinger allerede efter det fremsatte lov-
forslag vil være skatte- og afgiftsfri, idet der allerede er betalt skat af feriegodtgø-
relsen i takt med optjeningen.”
***
Jeg skal til det ønskede ændringsforslag generelt bemærke, at en beskatning i form
af en afgift på 38 pct. af feriemidlerne, som efter det fremsatte lovforslag vil være
indkomstskattepligtige, ikke vil svare til den beskatning, som blev lagt til grund i
forbindelse med arbejdet i Ferielovsudvalget.
Hertil kommer, at ca. 1/5 af lønmodtagerne allerede er blevet beskattet ved optje-
ning af ferie, fx timelønnede, der indbetaler til FerieKonto eller anden feriekasse
samt funktionærer, der har skiftet job i overgangsåret. Det vil være vanskeligt ad-
ministrativt at ændre beskatning på allerede beskattet indkomst.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål 4 til L 207.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3