Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 207 Bilag 1
Offentligt
2229855_0001.png
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Mette Stisen Flyger
([email protected])
,c:
Niklas Praefke ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Fra:
Thomas Christensen ([email protected])
Titel:
Ledernes høringssvar om feriemidler
Sendt: 28-07-2020 14:24
Bilag: Ledernes Høringssvar til høring over ændring af lov om feriemidler mv.pdf;
Att. Mette Stisen Flyger
Hermed høringssvar fra Ledernes Hovedorganisation til ændring af lov om tilgodeha
vende feriemidler mv. ref.-nr.:
2020 5401
Med venlig hilsen
Thomas Christensen
Uddannelseschef
Mobil 2428 2480
[email protected]
Twitter @christensen_tch
Linkedin Thomas Christensen
Ledernes Hovedorganisation
Vermlandsgade 65
2300 København S
Tlf. 3283 3283
www.lederne.dk!lho
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0002.png
LEDERNE
Beskæftigelsesministeriet
Att: Mette Stisen
Flyger
pcal(bm .dk
msfcbm.dk
Ref.-nr.: 2020
5401
-
.
Høringssvar fra Ledernes Hovedorganisation til horing over
ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodeha-
vende feriemid ler, SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Til
lægspension
Ledernes Hovedorganisation har den 24. juli 2020 modtaget høring over forslag
til lov om ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler, SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Baggrunden for lovudkastet er en udmøntning af den politiske aftale indgået
den 15. juni 2020 om førtidig udbetaling af feriemidler mv.
Ledernes Hovedorganisation har følgende bemærkninger:
Ledernes Hovedorganisation bakker fuldt ud op om den politiske aftale om, at
tre ud af fem ugers indefrosne feriepenge skal udbetales til lønmodtagere for at
stimulere privatforbruget og dansk økonömi.
Det er helt afgørende med et boost af privatforbruget for at understøtte, at
dansk økonomi hurtigst muligt kommer op på samme niveau som før COVID
19. Det er også tilfredsstillende, at udbetaling af feriepenge er frivillig for den
enkelte.
Ledernes Hovedorganisation mener ikke, at den begrænsede udbetaling af fe
riepenge svarende til tre ugers ferie er tilstrækkeligt. Dansk økonomi er
presset på grund af corona-krisen, og det er nødvendigt, at de resterende inde-
frosne feriepenge udbetales hurtigst muligt. Ledernes Hovedorganisation skal
derfor opfordre til, at der politisk tages initiativer, der vil fremme, at alle fem
ugers indefrosne feriepenge kan udbetales hurtigst muligt.
København
Den 28. juli 2020
Ledernes
Hovedorganisation
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk
Endelig skal Ledernes Hovedorganisation anbefale, at alle indefrosne feriemid-
ler udbetales med samme skatteprocent. Konkret har Ledernes Hovedorganisa-
tion foreslået, at de indefrosne feriepenge udbetales med en fast beskatning på
38 procent, uanset den enkelte lønmodtagers sædvanlige skatteprocent. Det vil
gøre det attraktivt for alle at få pengene udbetalt, vi vil få den maksimale “kick
start” ud af pengene, og samtidig vil det være enkelt at administrere.
1/2
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0003.png
Den faste skattesats på 38 procent vil næppe være dyrere for statskassen. iso
leret set vil en sats på 38 procent betyde et tab af skatteindtægter på kort sigt
i
forhold til beskatning med topskattesats ved udbetaling her og nu. Men sagen
er, at alle topskatteydere sikkert ville udskyde udbetalingen til pensionsaldere
n,
så de slipper for skattesmækket, og det vil udligne det samlede skatteprovenu
for staten.
Ledernes Hovedorganisation skal derfor anbefale, at feriemidlerne udbetales
med en fast skattesats på 38 procent for alle lønmodtagere.
Med venlig hilsen
Thomas Christensen
Uddannelseschef
2/2
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0004.png
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Mette Stisen Flyger ([email protected])
Dorthe Rasmussen ([email protected])
FH høringssvar vedr, ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler m.v.
j.nr.
2020-5401
Sendt: 31-07-2020 13:59
Bilag: Høringssvar FH.pdf;
-
Tit:
Fra:
Titel:
Vedlagt fremsendes FH’s høringssvar vedr, ovennævnte.
Med venlig hilsen
f. Evelyn Jørgensen
Dorthe Rasmussen
Advokatsekretær, Ansættelsesret og Overenskomster
Direkte: 3524 6099
/
Mobil:
/
Mail: [email protected]
Fagbevægelsens Hovedorganisation
/ wwwJhodk
FAOBWÆGEL5ENS
HOVEDORGANISAHON
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0005.png
EJ
FAGBEVÆGELSENS
HOVEDORGANISATION
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Sendt pr. mail [email protected] og msf©bm.dk
Sagsnr. 20-2518
Vores ref. EJOE
Deres ref. 2020-5401
Den 31. juli 2020
Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodeha
vende feriemidler, SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
Det fremsendte lovudkast om førtidig udbetaling af tilgodehavende feriemidler og ændringer i
ATP giver FH anledning til følgende bemærkninger:
Førtidig
udbetaling af tilgodehavende feriemidler
Indledningsvist gøres opmærksom på, at det fortsat er FH’ s opfattelse, at lønmodtagerne
bør
have udbetalt også de resterende op til to ugers feriemidler, der således kan udbetales, når
disse som forudsat er endeligt opgjort primo 2021. Vi har noteret os den politiske aftale, hvor
efter der skal forhandles om de sidste to ugers feriemidler til efteråret.
I ministeriets forslag til ændringer i lov om forvaltning og administration af tilgodehavende fe
riemidler samt SU-loven noterer vi os og lægger vægt på, at de udbetalte feriemidler ikke på
virker beregning og udbetaling af indkomstafhængige offentlige ydelser, og at udbetalingen er
beskyttet mod modregning i offentlig og privat gæld.
På samme måde lægger vi vægt på, at eventuelle unøjagtigheder i opgørelsen ud fra elnd
komst, FerieKonto, ATP mv. skal udlignes ved den endelige opgørelse af de indefrosne ferie-
midler.
Der henvises i pkt. 3.2. til, at staten finansierer de faktiske omkostninger til udvikling af admi
nistration af førtidig udbetaling af feriemidlerne i bl.a. Fonden, samt de faktiske meromkost
ninger i Fonden, der følger af den førtidige udbetaling. Vi kan på det foreliggende grundlag
ikke vurdere, hvorvidt der med forslaget tages højde for det mindre afkast, Fonden ved
førti
dig udbetaling råder over til afholdelse af opstartsudgifterne for Fonden. Det er vores opfat
telse, at lønmodtagerne bør kompenseres herfor.
Det politiske sigte med førtidig udbetaling af feriemidlerne er et led i tiltaget for under den ak
tuelle Covidl9 krise at stimulere det private forbrug, hvilket begrundede FH og DA’ s fælles
opfordring til regeringen. I den forbindelse har FH peget på den gældende ordning ved LG’s
indbetalinger til Fonden i tilfælde af konkurs og en forventet lempeligere beskatning ved udbe
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0006.png
taling på pensionstidspunktet, da dette vil give lønmodtagerne et større incitament til at
an
mode om udbetaling af de tilgodehavende midler, og dermed have en større effekt på især
det private forbrug, boliginvesteringerne og beskæftigelsen.
Vi konstaterer, at regeringen ikke anser det for nødvendigt at forholde sig til den forvented
e
lempeligere beskatning ved overgangen til pension, idet regeringen vurderer, at et passe
nde
antal lønmodtagere, herunder topskatteydere, vælger at få feriemidlerne udbetalt
i
2020.
Arbejdsmarkedets Tillægspension
FH kan samlet set støtte det fremsendte lovforslag om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Vi har dog følgende bemærkninger:
FH finder det ikke nødvendigt, at der fastsættes en maksimal grænse på en fjerdedel af
ga
rantibidraget på den andel af garantibidraget, som bestyrelsen kan indstille på et andet grun
d
lag. FH mener, at der i lovgrundlaget bør være en potentielt større fleksibilitet for ATP’s
besty
relse til at indstille garantibidraget på et andet grundlag, hvilket selvfølgelig vil ske ud fra
en
afvejning af afkast og risiko samt under hensyntagen til ATP’s rolle som grundlæggend alder
e
domsforsørgelse og en del af pensionssystemets søjle 1.
FH skal samtidig gøre opmærksom på, at det er beskæftigelsesministeren, der fastsætter
grundlaget efter indstilling fra ATP’s bestyrelse.
Med venlig hilsen
Lizette Risgaard
Formand
Side 2 af 2
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0007.png
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL (PCAL@bm dk), Mette Stisen Flyger ([email protected])
Fra:
[email protected] ([email protected])
Titel:
Høringssvar
Sendt: 24-07-2020
15:48
Bilag: 2020 07 24
Høringssvar
til
lovforslag.docx;
Til:
LD Fonde har modtaget Ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension til høring.
Hermed fremsendes LD Fondes svar.
Venlig hilsen
Lisbeth B.
Burgaard
Seniorkonsulent
D 333689 33—M ÷452712
8804—[email protected]
LD Fonde
Lønmodtagernes Dyrtidsmidler Lønmodtagernes Feriemidler
Dirch Passers Allé 27, 2. 2000 Frederiksberg
ld.dk—CVR-nr.61 552812
Denne mail kan indeholde fortrolig information. Hvis du utilsigtet har modtaget denne mail,
må du ikke distribuere, kopiere eller benytte informationen. Vi beder dig
i
stedet gøre os
opmærksomme på fejlen og efterfølgende slette mailen. På ld.dk/data finder du oplysninger
om LD Fondes behandling af personoplysninger.
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0008.png
[JI
LD Fonde
Beskæftigelsesministeriet
Holmens kanal 20
1060 København K
Lovforslag om førtidig udbetaling afferiemidler
LD Fonde har modtaget forslag til Lov om ændring af lov om forvaltning
og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om Ar
bejdsmarkedets Tillægspension i høring. LD Fonde har nedennævnte be
mærkninger til lovforslaget.
Generelle bemærkninger:
Udbetalingsfrister og beregningsgrundlag
LD Fonde finder det positivt, at fristen for anmodning om og førtidig ud
betaling af feriemidler med lovforslaget sættes, således at udbetalingen
sker inden udgangen af 2020.
Lovforslaget vil medføre, at der skal kunne ske udbetaling af feriemidler
svarende til 3 ugers ferie allerede fra oktober 2020. Da der for langt ho-
vedparten af lønmodtagerne endnu ikke er sket indberetning af udbeta
lingsgrundlaget, skal feriemidlerne kunne udbetales på baggrund af op
lysninger fra elndkomst, Feriekonto, Arbejdsmarkedets Tillægspension
m.v.
--
24juli2020
ib
Lønmodtagernes
Dyrtidsmider
Lønmodtagernes
Feriemidler
Dirch
Passers
Allé 27,
2
2000 Frederiksberg
T 3336 89 00
d.dk
CVR-nr. 6155 281-2
Da det oprindeligt var planlagt, at udbetalingerne afferiemidlerne skulle
ske på baggrund af indberetninger fra arbejdsgiverne, vil der opstå for
skel
i
det beløb, der udbetales til lønmodtagerne førtidigt og det, der ind-
berettes fra arbejdsgiverne til brug for den samlede opgørelse af lønmod
tagernes feriemid ler for overgangså ret. Arbejdsgivernes frist for indbe
retning er 31.12.2020. Anvendes e-indkomstgrundlaget for udbetalinger
efter denne dato, vil det kunne give anledning til uhensigtsmæssig usik
kerhed om udbetalingsgrundlaget. Dertil kommer, at det af arbejdsgi
verne indberettede grundlag ikke er endeligt.
Det vil samtidig være forvaltningsretligt betænkeligt, at der udbetales før
tidige feriepenge på et grundlag, som afviger fra arbejdsgivernes indbe
retning, der fra 1.1.2021 må anses for at være det mest korrekte grund
lag for lønmodtagernes tilgodehavender. Anvendelse af arbejdsgivernes
indberettede grundlag til førtidige udbetaling af feriemidler efter
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0009.png
1.1.2021, vil dog kræve at arbejdsgivers indberetninger periodiseres. Kontrol af de
to divergerende udbetalingsgrundlag ville være en ny opgave, og omkostningerne
herved indgår ikke i de økonomiske skøn.
Indeksering og frivillig indbetaling
I bemærkningerne til lovforslaget side [7] og punkt 2.2.2 side [15] omtales indekse
ringen af arbejdsgivernes gæld til Fonden og sammenhængen til afdrag på fondens
gæld til staten i forbindelse med arbejdsgivernes frivillige indbetaling til Fonden.
Som det fremgår af bemærkningerne vil både arbejdsgivernes frivillige betaling til
Fonden og LD Fondes afdrag til staten falde i to trin, hvilket skyldes forholdsmæssig
indeksering.
Det forekommer uhensigtsmæssigt, at arbejdsgiverne i forbindelse med frivillig af
drag på gæld til Fonden først får den forhoidsmæssige opkrævning af indekserings
beløbet på et senere tidspunkt, således at arbejdsgiverne skal foretage to forskudte
ind betalinger for at frigøre sig for gæld til Fonden. LD Fonde har tidligere over for
ministeriet skitseret en løsning, som medfører, at arbejdsgiver kan frigøres fra sine
forpligtelser over for Fonden via én indbetaling. LD Fonde skal opfordre til, at
denne metode overvejes for derved at opnå en administrativt enklere løsning for
såvel arbejdsgiverne, staten som Fonden, uden omkostning for lønmodtagerne.
Modernisering af bestyrelse
Med lovforslaget ønsker ministeren blandt andet at modernisere bestemmelserne i
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension i forbindelse med udpegninger til besty
relsen. Det har baggrund i fusionen mellem LO og FTF, som nu hedder Fagbevægel
sens Hovedorganisation, FH.
LD Fonde vil gerne benytte lejligheden til at gøre opmærksom på, at LD Fonde har
en tilsvarende problemstilling, idet der også efter LD-loven udpeges bestyrelses
medlemmer fra både LO og FTF. Det vil være hensigtsmæssigt at lave en parallel
ændring i Lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond til ændringen for ATP vedrørende
udpegning til LD Fondes bestyrelse.
Konkrete bemærkninger:
Til §15 c, stk.2:
...
og forrentningen tilskrives hovedstolen.
Bemærkningerne punkt 2.4: I overskriften bør der stå rekapitaliseringsfond, for ikke
at skabe forveksling til Fonden for feriemidler.
Bemærkningerne side [42, 3 afsnit sidste sætning]: “for perioden 1april 2020 til 31.
august 2020” fjernes, idet opgørelsen af feriemidlerne baseret på arbejdsgivernes
indberetning gælder hele indefrysningsperioden 1. september 2019 til 31. august
2020.
2/3
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0010.png
Bemærkningerne punkt 2.2.2. 3 afsnit, sidste linje
der ikke benytter sig af ord
ningen, vil blive forvaltet af fonden efter gældende ret.
Venlig hilsen
Dorrit Vanglo
Direktør
3/3
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0011.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Mette Stisen Ryger ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Høringssvar vedr. Deres J.nr. 2020 5401 Lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler mv.
30-07-2020 13:15
høringssvar fra Krifa.pdf;
-
Hermed følger Krifas høringssvar
Venlig hilsen
Per Dyrholm
a rbejdsma rkedskonsulent
[email protected]
Tlf: 72277144 Mobil: 25444093
Kommunikation
Samfund
Klokhøjen 4 8200 Aarhus N
kiifa.dk
facebook
persondatapIiilk
-
-
-
-
krifi
-
Få værktøjer til at højne arbejdslysten på din arbejdsplads. Læs mere her.
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0012.png
Kristelig Fogbevægelse
krifi
Krifa
Klokhøjen 4
8200AarhusN
Tlf. 8911 2233
Beskæftigelsesministeriet
4420
30. jul, 2020
Høringssvar vedr. feriemidler Deres J.nr.
2020
5401
-
Krifa har modtaget Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Vi sender hermed vores bemærkninger.
Krifa finder det positivt, at der fremsættes et lovforslag der søger at sætte gang i dansk
Økonomi.
I Krifa finder vi det vigtigt, at samfundet i denne særlige tid også har blik på trivslen for
lønmodtagerne og ikke alene styrer med økonomiske redskaber.
Mange lønmodtagere har under Coronakrisen fået fremrykket deres ferie i henhold til
ferielovens bestemmelser. Det betyder, at der er lønmodtagere der har meget lidt ferie,
de kan afholde
i
resten af 2020. Udbetalingen af feriemidlerne bør derfor også følges af
en ret til at afholde ekstra ferie i dette år.
Ferie er vigtigt. Feriens formål er rekreation og der vil der være mange lønmodtagere
der ikke har haft tilstrækkelig mulighed for dette under Coronakrisen. De har måttet
holde ferie mens deres børn undervistes hjemmefra og store dele af samfundet var
lukket ned. Det ër vigtigt, at der er balänce mellem arbejde og hvile og det kan penge i
sig selv ikke løse.
Krifa mener derfor, at udbetalingen af feriemidlerne skal følges af en ret til ekstra
ferieafholdelse særligt for dem, der har fået pålagt ferie på grund af Corona.
Krifa erfællesbenævnelse
for Kristelig A-kasse og
Kristelig Fagforening
Venlig hilsen
F/Søren Fibiger Olesen
Formand for Kristelig Fagforening
Per Dyrholm
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0013.png
Mette Stisen Flyger ([email protected]), MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected])
Henriette Fagerberg Erichsen ([email protected])
Sv: Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (Sagsnr: 2020 3)
E-mailtitel: Sv: Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (BM ID: 1987492) (Sagsnr.: 2020 3)
03-08-2020 16:03
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
-
-
Tak for henvendelsen.
Advokatrådet har besluttet ikke at afgive høringssvar.
n
Til:
Med venlig hilsen
ADVOKATSAMFUNDET
Henriette Fagerberg Erichsen
Sekretær
Advokasamfundet,
Kronprinsessegade 28, 1306 København K
D ±45
33 96 97 28
bfe@adokamfiindtdI wwwadvokatamtundeLdk
-
Postkasse Samfund Advokatsamfundet ([email protected]), [email protected] ([email protected]), A-kassen
ASE ([email protected]), AK-Samvirke ([email protected]), Ankestyrelsen ([email protected]),
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd ([email protected]), Arbejdsmarkedets Feriefond ([email protected]), Arbejdsretten
(arettenarbejdsretten.dk), ‘[email protected]’ ([email protected]), ATP’s Ankenævn ([email protected]),
Beskæftigelsesrådet (BER ([email protected]), Business Danmark ([email protected]), [email protected]
([email protected]), CEPOS ([email protected]), CEVEA ([email protected]), Dansk Arbejdsgiverforening (DA
([email protected]), hoeringssagerdanskerhverv.dk (hoeringssagerdanskerhverv.dk), hoeringdi.dk
(hoeringdi.dk), Danske Advokater ([email protected]), Danske A-kasser ([email protected]),
Danske Regioner (regionerregioner.dk), [email protected] ([email protected]), Den Danske
Dommerforening ([email protected]), Det Faglige Hus A-kasse (infodetfagligehus.dk),
hoeringerdommerfm .dk (hoeringerdommerfm .dk), [email protected]
([email protected]), Fagbevægelsens Hovedorganisation ([email protected]), [email protected]
([email protected]), ‘[email protected]’ ([email protected]), ‘[email protected]’ ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Frie Funktionærer ([email protected]), FSR danske revisorer
([email protected]), GLS-A Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere (infogls-a.dk), lngeniørforeningen IDA
([email protected]), jesper.Kiholmskat.dk (jesper.Kiholmskat.dk), Justitia (infojustitia-int.org), Kommunernes
Landsforening ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
(kontaktkraka.org), KRISTELIG ARBEJDSGIVERFORENING ([email protected]), Kristelig Fagbevægelse KRIFA
([email protected]), [email protected] ([email protected]), ‘[email protected]’ ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen ([email protected]), Parasollen ([email protected]), Per A.
Svendsen (LG ([email protected]), [email protected] ([email protected]), SRF Skattefaglig Forening ([email protected]),
[email protected] ([email protected])
Fra:
Sagsstyringsenheden ([email protected])
Titel: Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension (BM ID: 1987492)
Sendt: 24-07-2020 10:23
-
-
-
-
Se venligst vedhæftede høring.
Venlig hilsen
Sagsstyringsenheden
T +45 72 20 50 00 [email protected]
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0014.png
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Mette Stisen Flyger ([email protected])
David Sembach (DSEregioner.dk)
HASTER
VS: Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-
loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
E-mailtitel:
HASTER VS: Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-
loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (BM ID: 1987492)
03-08-2020 14:00
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Til Beskæftigelsesministeriet
Danske Regioner har ikke bemærkninger i relation til høringen over ændring af lov om forvaltning og administration
af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (BM ID: 1987492).
Med venlig hilsen
David Sembach
Seniorkonsulent
Center for Forhandling, Aftaler og Overenskomster
Danske Regioner
Darnpfærgevej 22
2100 København Ø
M 24984618
E de@regiorLerdk
Officiel post bedes sendt til
wwwregIonerdk¹Ü
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0015.png
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Mette Stisen Flyger ([email protected])
Flemming Dreesen DA ([email protected])
Mia Plougmann Mønsted ([email protected])
Titel:
Høringssvar fra DA vedr, ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven
og lov om Arbejdsmarke-dets Tillægspension
Sendt:
31-07-2020 16:03
Bilag:
DA_Høringssvar udbetaling af tilgodehavende feriemidler.pdf;
-
Til:
Cc:
Fra:
Kære Mette
Vedhæftet DA’s høringssvar vedr, ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler, SU-loven og lov om Arbejdsmarke-dets Tillægspension.
Såfremt der er spørgsmål i den forbindelse, er du velkommen til at kontakte mig.
Med venlig hilsen
Mia Plougmann Monsted
Chefkonsuent
1111 AP8EJUSG’F_RFUREN!N1J
flR
jfl
[I1
Vester Voldgade 113
Kbenha’n V
Direkte ÷45333692
18
Mobil
+43 29 20 02 18
Mail
nm’ttda.iik
\\reh
dadk
Denre
mail eLis:gtet er: bestemt modtager og kti m:nenolde fcrtroge opysnnger.
o
de
efta sIer den Cc
r ksv
ld
at
behoide
k
e
re
* &ir
orJg
r
d.
15
ikke
den rette modtager. bedv; dg om at oentere os ved
“a
hits
ke ër der
et o
at
cesvare nenne mat
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0016.png
P
Beskæftigelsesministeriet
DA
ARBEJOSGIVERFORENJNO
Horingssvar over ændring af lov om forvaltning og ad-
ministration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) kan støtte lovforslag om ændring af lov
om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-lo
ven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Ordningen med de tilgodehavende feriemidler er lavet for at undgå, at
virksomhederne bliver drænet for likviditet ved at skulle udbetale et års
ekstra feriepenge til alle ansatte på én gang i forbindelse med overgangen
til samtidighedsferie. Det har indtil nu været meningen, at de tilgodeha
vende feriemidler først skulle udbetales til lønmodtagerne, når de når
pensionsalderen.
I lyset af coronakrisen forslog DA og Fagbevægelsensi-lovedorganisation
(FH) i foråret 2020 at udbetale de tilgodehavende feriemidler med henblik
på at stimulere samfundsøkonomien. Men da virksomhederne ikke kan
tåle at blive drænet yderligere for likviditet, foreslog DA og FH, at staten
skulle stå for at udbetale de tilgodehavende feriemidler til lønmodtagerne
og herefter opkræve beløbet hos virksomhederne i takt med, at medarbej
derne når pensionsalderen.
DA har på den baggrund noteret sig og lægger vægt på, at det fremgår af
lovforslagets bemærkninger, at staten afholder omkostningerne ved
førudbetalingen af de tilgodehavende feriemidler. I den forbindelse kvit
terer DA for, at arbejdsgiverne ikke pålægges yderligere indberetnings
krav mv.
DA har desuden noteret sig, at det er forudsat i bemærkningerne, at ud-
skydelsen af arbejdsgivernes mulighed for indbetaling af tiloodehavende
feriemidler kun vedrører få måneder.
V
31. juli 2020
Dok ID: 168663
Vester \ioldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0017.png
DA har bemærket, at der foreslås et modregningsforbud også for private
krav, hvis rækkevidde DA ikke finder er tilstrækkeligt oplyst i lovforsla
get.
DA har ikke bemærkninger til lovforslagets yderligere elementer.
Med Venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Side 2/2
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0018.png
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Mette Stisen Flyger ([email protected])
Katrine Rose KTR ([email protected])
Høringssvar vedr, forslag til lov om ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler
mv.
Sendt: 31-07-2020 14:41
Bilag: Høringssvar ATP førtidig udbetaling af feriemidler mv.pdf; Høringssvar UDK førtidig udbetaling af feriemidler
mv.pdf;
Til:
Fra:
Titel:
-
-
-
Vedhæftet er høringssvar vedr, forslag til lov om ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende
feriemidler, SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Venlig hilsen
Katrine Rose
1
Å L4J
Senior Legal Counsel
Direkte nummer 48206879
E-mail [email protected]
Mobil 40762528
ATP Kongens Vænge 8 3400 Hillerød
Telefon 70 1112 13
wwtatpdk
CVR-nr. 43405810
Følg ATP Koncernen på Fa bci Linked[n
Oplysningerne denne e-rnail kan være fortrolige og er udelukkende beregnet til brug for de oven for angivne personer eller virksomheder. V gør opmærksom p, at
udbredelse, omdeling eller kopiering at opysningerne efter omstændighederne er forbudt. Hvis du har modtaget denne e-mail ved en fejltagelse, bedes du meddele det til
afsenderen og derefter slette den. Pä forhand tak.
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0019.png
atp=
Beskæftigelsesm in isteriet
Sendt pr. mail til:
pcal(bm.dk og msfbm.dk
31. juli 2020
Høringssvar vedr, forslag til lov om ændring af lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler,
SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
Beskæftigelsesministeriet har den 24. juli 2020 sendt samlelovforslag til ændring af lov
om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension i høring.
Med udkastet foreslås det blandt andet, at lønmodtagere efter ansøgning førtidigt kan
få udbetalt indefrosne feriemidler svarende til op til tre ugers ferie. Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP) yder bla. teknisk og administrativ bistand til Lønmodtagernes
Fond for Tilgodehavende Feriemidler, som vil skulle varetage den førtidige udbetaling
af feriemidler. Endvidere forventes lovforslaget at have betydning for en række af de
ordninger, som ATP yder teknisk administrativ bistand til. Forslaget medfører desuden
en række ændringer til lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
For så vidt angår de foreslåede ændringer til lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
har ATP med tilfredshed noteret sig, at lovforslaget rummer mulighed for, at ATP’s
bestyrelse kan
indstille relevante og tidssvarende ændringsforslag til
beskæftigelsesministeren med henblik på tilpasninger af ATP Livslang Pension. Vi har
desuden noteret os regeringens ønske om, at ATP skal varetage administrationen af et
statsligt aktieselskab, som har til formål at yde investeringer til større eller sunde
samfundsbærende virksomheder som følge af coronakrisen. Endelig har vi noteret os,
at der foreslås en række tekniske justeringer efter indstilling fra ATP’s bestyrelse med
henblik på at gøre loven tidssvarende. ATP har ikke bemærkninger til det materielle
indhold af de foreslåede ændringer til lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
ATP har følgende bemærkninger til udkast til ændring af lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler:
ATP
Kongens Vænge 8.
Herød
Tlf
70 111 2 13
Fax. 48 20 48 02
tD.dk
‘“
CVR-nr.. 434058 0
Telefontd.
Mafldag
-
Torsdag 8,00-1 6.00
Fredag 8.00-15.30
Generelle bemærkninger til udbetaling af indefrosne feriemidler
En væsentlig forudsætning for høringssvaret er, at udbetalingerne sker i efteråret 2020,
og dermed ikke kan strække sig til indkomståret 2021, hvorfor den tekniske løsning
alene skal bygges hertil. Dette skyldes, at der gør sig forskellige principper gældende
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0020.png
atp=
for den tekniske løsning, når der skal benyttes eksisterende registeroplysninger mv.,
som det foreslås med lovforslaget, sammenholdt med, hvis løsningen skal bygges på
basis af arbejdsgiverens indberettede beløb, som skal ske senest 31. december 2020.
Endvidere er det en forudsætning for høringssvaret, at der i elndkomst etableres en
løsning, hvorved udbetalingen af de førtidige feriemidler kan adskilles fra modtagerens
resterende indtægtsgrundlag. Dette for at imødekomme hensynet om, at den førtidige
udbetaling af feriemidlerne ikke bør indgå i tildelingen eller udmålingen af
forsørgerydelser eller andre indkomstafhængige offentlige ydelser til personen selv eller
andre, herunder ægtefæller eller børn. For at dette skal kunne lade sig gøre, er det
nødvendigt for bla. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og Udbetaling Danmark, at der
kan skelnes i modtagerens indtægtsgrundlag i elndkomst. ATP kan i øvrigt henvise til
høringssvar fra Udbetaling Danmark vedrørende denne problemstilling.
Desuden er det en forudsætning, at Lønmodtagernes Fond
Feriemidler ved udbetalingen af feriemidlerne indberetter det
elndkomstregisteret, og at det af indberetningen fremgår, at det
foretaget indberetningen, således at det indberettede beløb ikke
indkomsttyper, der skal betales bidrag af til ATP Livslang Pension.
for tilgodehavende
udbetalte beløb til
er fonden, som har
kan forveksles med
Til forslagets
§
15 c, stk. 2, skal ATP bemærke, at det fremgår af de specielle
bemærkninger til bestemmelsen på s. 46, at: “midler som er udbetalt efter 15 a, og
§
som for den enkelte lønmodtager ikke kan indeholdes i indberettede tilgodehavende
feriemidler efter lovens
§
2 for den pågældende lønmodtager, og som fonden ikke har
fået tilbage ført fra lønmodtageren, fragår i hovedstolen på statens lån og fonden
pålægges ikke rente på disse midler.”
ATP forstår dette således, at det også gælder personer, der ikke kan siges at være
lønmodtagere eftr ferieloven og dermed ej heller berettiget til udbetaling efter 15 a.
§
Dvs, fx direktører, freelancere, selvstændige mfl., der konkret ikke er lønmodtager efter
ferieloven og dermed ikke berettiget til udbetaling af feriemidlerne, men hvor
feriemidlerne alligevel er blevet udbetalt. Når midlerne ikke er tilbageført, vil disse også
kunne fragå hovedstolen og ikke pålægges renter.
Særskilte bemærkninger
Lonmodtagernes Garantifond
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, forudsætter lovforslaget, at
udviklingen af den tekniske løsning til tidlig indbetaling af de tilgodehavende feriemidler
udskydes nogle måneder. Udskydelsen af den tidlige indbetalingsmulighed for
arbejdsgiverne vil medføre, at arbejdsgiverne vil blive pålagt betaling af en indeksering,
ligesom Lønmodtagernes Garantifond (LG) vil skulle betale indeksering af feriemidler.
Dette er en konsekvens af, at LG ikke kan indbetale feriemidlerne, når lønmodtagerkrav
i konkurssager lukkes i den løbende sagsbehandling men i stedet må afvente, at
indbetalingen er teknisk mulig. Dette vil for LG medføre en omkostning til indeksering.
2
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0021.png
atp=
Governance og ATP’s omkostninger
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger, at staten finansierer de faktiske
omkostninger til udvikling og administration af førtidig udbetaling af feriemidlerne i ATP
og fonden. Det indebærer, at Arbejdsmarkedets Tillægspension skal have dækket alle
direkte og indirekte omkostninger, herunder ethvert økonomisk tab, forbundet med
opgaven med førtidig udbetaling af feriemidler. Arbejdsmarkedets Tillægspension har
pligt til at søge at begrænse det økonomiske tab og berigtige fejl.
Det skal i denne forbindelse bemærkes, at der med en model, hvor staten finansierer
en delopgave inden for rammerne af Lønmodtagernes Fond for tilgodehavende
Feriemidler, og hvor de resterende opgaver finansieres af arbejdsgiverne, umiddelbart
er skabt en mere kompleks governancemodel.
I tabel 3 på s. 31 er der indsat estimat for ATP’s omkostninger på 20,3 mio. kr. i 2020,
7,6 mio. kr. i 2021 og herefter 1,7 mio. kr. i de efterfølgende år (2,7 mio. kr. i 2025). Det
skal i denne forbindelse bemærkes, at ATP forventer administrationsomkostninger i
intervallet 17,1 —23,3 mio. kr. og 6,5— 8,7 mio. kr. i hhv. 2020 og 2021 samt 1,4—1,9
mio. kr. i de efterfølgende år (2,4 2,9 mio. kr. i 2025).
Det skal bemærkes, at opgaven hos fonden med at tilbagesøge skattebetalingen kan
medføre ekstra omkostninger, som ikke indgår i ovenstående estimater. Endvidere har
det inden for tidsrammen ikke været muligt at estimere afledte omkostninger til SKB
opsætning mv. Det forudsættes, at omkostningerne til tilbagesøgning af
skattebetalinger samt SKB-opsætning finansieres af staten.
Det skal endvidere bemærkes, at der er usikkerhed forbundet med estimaterne. Da der
stadig udestår lovgivningsmæssige afklaringer, er estimatet for ATP’s omkostninger
forbundet med væsentlig usikkerhed. Ændringer i Iovgrundlaget og efterfølgende
bekendtgørelser kan påvirke estimatet. Det samme kan ønsker til eventuelle ændringer
i det tekniske setup, øget rapporteringsbehov mv.
Det er i den forbindelse afgørende at understrege, at opgaven med førtidig udbetaling
grundet opgavens størrelse og tidsramme anses for at være et højrisikoprojekt. Dette
betyder, at det er afgørende at lovgrundlaget
og dermed grundlaget for
administrationsmodellen snarest afklares endeligt, da forsinkelser i denne proces kan
påvirke estimat og tidsplan for implementering.
Det fremgår af oversigten over implementeringsomkostninger for stat, kommune og
regioner, at der ikke forventes konsekvenser. Såfremt den førtidige udbetaling ikke må
påvirke andre ydelser, må det forventes, at andre myndigheder vil have behov for at
tilpasse deres udbetaling af ydelser med administrationsomkostninger til følge.
Der er ikke taget stilling til en eventuel anden runde afførtidig udbetaling. Omkostninger
hertil indgår ikke i estimatet.
3
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0022.png
atp=
Afsluttende bemærkninger
ATP står naturligvis til rådighed, hvis der er spørgsmål eller behov for uddybning af
ovenstående. For spørgsmål og uddybning kontakt venligst jurist Katrine Rose på mail
ktratp.dk eller telefon 70 1112 13.
Venlig hilsen
Martin Præstegaard
Viceadministrerende direktør
Anne Kristine Axelsson
Koncerndirektør
4
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0023.png
udbetaling
danmark=
Beskæftigelsesministeriet
Sendt pr. mail til:
pcal(bm.dk og msfbmdk
31. juli 2020
Høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om forvaltning og administration
af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
Beskæftigelsesministeriet har den 24. juli 2020 sendt et forslag til ændring af lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemid ler mv. i høring.
Med udkastet foreslås det blandt andet, at lønmodtagere efter ansøgning førtidigt kan få udbetalt
indefrosne feriemidler svarende til op til tre ugers ferie. Udbetalingen skal ikke indgå
i
tildelingen af,
beregningen af eller medføre fradrag i forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige offentlige
ydelser.
ATP har i egenskab af administrator for Udbetaling Danmark følgende bemærkninger til lovforslaget:
Tilbagevirkende kraft
Det fremgår af lovforslagets
§
15 b, stk. 2, at den førtidige udbetaling af feriemidler ikke skal indgå i
tildelingen af eller beregningen af indkomstbestemte offentlige ydelser, ligesom udbetalingen ikke skal
medføre fradrag heri.
Det er præciseret på side 13 i lovforslagets almindelige bemærkninger; at feriemidlerne allerede kan have
haft betydning for indkomstafhængige ydelser, for personer, der allerede er blevet beskattet, fx
timelønnede, der indbetaler til FerieKonto eller anden feriekasse samt funktionærer, hvor arbejdsgiveren
indbetaler til FerieKonto eller anden feriekasse i forbindelse med, at lønmodtageren er fratrådt i
overgangsåret. Den foreslåede ordning vil ikke have tilbagevirkende kraft for lønmodtagere, der allerede
er beskattet.
Udbetaling Danmark forstår den ovenfor citerede bemærkning således, at uanset at feriemidlerne kan have
haft betydning for tildelingen og beregningen af indkomstbestemte ydelser eller have medført fradrag heri
for personer, der blev beskattet på optjeningstidspunktet, vil der ikke skulle ske regulering af ydelserne
bagud i tid. Dette gælder også, hvor disse personer får tilkendt en ydelse efter udbetalingen af de førtidige
feriemidler, og hvor optjeningsperioden for feriemidlerne er medtaget som en del af beregningsgrundlaget.
En konsekvens af ovenstående er tillige, at Udbetaling Danmark heller ikke
i
forbindelse med
genberegninger og efterreguleringer vil foretage regulering
i
ydelser på baggrund af de på
optjeningstidspunktet beskattede feriemidler.
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0024.png
udbetaling
danmark=
lndkomstgrundlaget
For den persongruppe, hvor den førtidige udbetaling af de indefrosne feriemidler skal beskattes på
udbetalingstidspunktet, lægger Udbetaling Danmark til grund, at feriemidlerne indberettes med en særskilt
indtægtsart i indkomstregisteret. Derved kan beløbet frasorteres og dermed ikke indgå i det
indtægtsgrundlag, der benyttes til beregning mv. af ydelser.
For samme persongruppe gælder, at Udbetaling Danmark lægger til grund, at det vil være muligt at
identificere de førtidigt udbetalte feriemidler på årsopgørelsen. Udbetaling Danmark forudsætter, at nye
indtægtstyper i indkomstregisteret og felter i årsopgørelsen er implementeret forud for
udbetalingstidspunktet.
Det fremgår af lovforslaget, at den førtidige udbetaling baseres på oplysninger i e-indkomst, og at der som
følge heraf kan være behov for at efterregulere beløbet overfor lønmodtagerne primo 2021. Udbetaling
Danmark forudsætter i den forbindelse, at en eventuel efterregulering vil kunne frasorteres som anført
ovenfor.
Udbetaling Danmark skal bemærke, at såfremt borger selv foretager ændringer i sin forskudsopgørelse på
baggrund af udbetalingen af førtidige feriemidler, kan dette have indvirkning på ydelsens størrelse
fremadrettet, da ydelsen vil blive beregnet ud fra de nye oplysninger på forskudsopgørelsen. Ændringen i
forskudsopgørelsen vil blive håndteret løbende, men det vil ikke være muligt for Udbetaling Danmark at
udlede, om ændringerne vedrører de førtidigt udbetalte feriemidler, da dette ikke har eget felt på
forskudsopgørelsen. Når Udbetaling Danmark modtager borgers årsopgørelse fra Skattestyrelsen, vil
udbetalingen af de førtidige feriemidler kunne friholdes ved beregning af borgers ydelse, såfremt beløbet
kan identificeres på årsopgørelsen.
Håndtering af nye indkomsttyper eller indtægtsarter i indkomstregisteret og nye felter på årsopgørelsen vil
kræve systemudvikling i de berørte it-systemer i Udbetaling Danmark og en stigning i Udbetaling Danmarks
årlige driftsomkostninger som følge af øget sagsbehandling og håndtering af henvendelser fra borgere... De
forventede omkostninger er beskrevet i afsnittet om de økonomiske konsekvenser.
Form ueopgorelsen
Det er præciseret på side 45 i bemærkningerne til lovforslaget, at førtidig udbetaling af feriemidler heller
ikke skal indgå i opgørelsen af formue i relation til indkomstbestemte offentlige ydelser.
Udbetaling Danmark lægger til grund, at det alene er førtidigt udbetalte feriemidler efter 15 a i lov om
§
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, som ikke skal indgå i formueopgørelsen, og at
indefrosne feriemidler udbetalt efter
§
15 fortsat indgår i formueopgørelsen.
Udbetaling Danmark anvender opgørelse af borgers formue blandt andet ved tilkendelse og beregning af
ydelser på pensions- og boligstøtteområdet, herunder opgørelse af formue til helbredstillægget.
Præciseringer i særlovgivnin gen
Udbetaling Danmark skal henlede opmærksomheden på, at der ikke i boligstøtteloven, i lov om social
pension eller i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension er hjemmel til at
foretage et fratræk ved formueopgørelsen, for så vidt angår førtidigt udbetalte feriemidler.
Det er Udbetaling Danmarks vurdering, at det bør fremgå af boligstøtteloven, lov om social pension og lov
2
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0025.png
udbetaling
danmark=
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, hvis der skal ses bort fra formue,
som hidrører fra førtidigt udbetalte feriemidler.
Dette kan ske ved, at der i lov om social pension
§
14 c og i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension
§
20 indsættes et nyt stk., hvoraf fremgår, at de førtidigt udbetalte feriemidler
ikke skal indgå i opgørelsen af formuen.
I bekendtgørelse om opgørelse af formue til beregning af individuel boligstøtte, kan der ligeledes indsættes
et nyt stk. i
§
1, hvoraf fremgår, at de førtidigt udbetalte feriemidler ikke skal indgå i opgørelsen af
formuetillægget.
Endelig bør det generelt overvejes, om der skal foretages lignende ændringer i øvrig særlovgivning.
Håndtering af fratræk i formuen
Det er Udbetaling Danmarks forståelse, at de indefrosne feriemidler ikke formuemæssigt kan adskilles i
formueopgørelsen/årsopgørelse hos Skattestyrelsen. Da oplysning om nettobeløbet af førtidigt udbetalte
feriemidler ikke er specificeret på årsopgørelsen, kan der ikke foretages automatisk fratræk af førtidigt
udbetalte feriemidler ved opgørelsen af formuen. Udbetaling Danmark har heller ikke mulighed for at få
oplysninger om nettobeløbet fra ind komstregistret, da det alene er brutto ud betalingen, som fremgår heraf.
Endelig har Udbetaling Danmark ikke oplysninger om, hvorvidt borgernes formue indeholder eventuelle
ubrugte førtidige feriemidler, da det kun er borger selv, der kan vide, hvor stor en del af det udbetalte beløb,
der er forbrugt.
Det fremgår ikke af lovforslaget, om fratræk af førtidigt udbetalte feriemidler ved opgørelse af formuen skal
ske automatisk.
Hvis det besluttes, at der skal ske automatisk fratræk af de førtidigt udbetalte feriemidler ved
formueopgørelsen, skal det samtidig sikres, at Udbetaling Danmark kan modtage de nødvendige
oplysninger til brug herfor.
Det er Udbetaling Danmarks vurdering, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis fratræk af de førtidigt
udbetalte feriemidler sker på samme måde som Udbetaling Danmark i dag håndterer formueopgørelser på
boligstøtte- og pensionsområdet. Det vil betyde, at borgeren til brug for formueopgørelser i løbet af året
selv vil skulle indberette formueoplysninger til Udbetaling Danmark, herunder fratrække ubrugte førtidigt
ud betalte feriemid ler, og at borger ved den årlige formueopgørelse selv vil være ansvarlig for, at ubrugte
førtidigt udbetalte feriemidler ikke indgår i formueopgørelsen. Det er denne løsning, som lægges til grund
for estimeringen af forventede omkostninger.
Udbetaling Danmark forudsætter, at borger selv fratrækker størrelsen af ubrugte førtidigt udbetalte
feriemidler, og at borgers formueoplysninger kan lægges til grund i sagsbehandlingen uden yderligere
dokumentation.
Løsningerne
vil
medføre
en
række
afledte
økonomiske
konsekvenser
i
form
af
implementeringsomkostninger forbundet med tilretning af fagsystemer, instrukser, selvbetjening,
blanketter, breve, borger.dk mm. og en stigning i Udbetaling Danmarks årlige driftsomkostninger som følge
af øgede licensbetalinger, øget sagsbehandling og håndtering af henvendelser fra borgere. De forventede
omkostninger er beskrevet i afsnittet om de økonomiske konsekvenser.
3
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0026.png
udbetaling
danmark=
Den toårige friholdelsesperiode
Af lovforslagets
§
15 b, stk. 2 fremgår, at førtidig udbetaling af feriemidler ikke indgår i tildelingen af,
beregningen af eller medfører fradrag i forsørgelsesydelser i to år fra udbetalingen.
Udbetaling Danmark forudsætter, at to-års-perioden relaterer sig til den periode, som den offentlige ydelse
vedrører, og at reglen således hverken er afhængig af tidspunktet for ydelsens tilkendelse eller udbetaling.
Dvs, at de ydelser, som en person har ret til i to år fra tidspunktet for udbetalingen af de førtidige feriemidler,
skal tilkendes, beregnes og reguleres uden medtagelse af feriemidlerne.
Udbetaling Danmark bemærker, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis der besluttes en fast slutdato for
den toårige friholdelsesperiode. Dette skyldes særligt hensynet til administration af formueopgørelsen.
Årsagen er, at der efter Udbetaling Danmarks forståelse kan være forskel på, hvornår borgerne får de
førtidige feriemidlerne udbetalt. Udbetaling Danmark vil ellers fra ultimo 2022 og frem skulle undersøge
det konkrete udbetalingstidspunkt for at kunne vurdere, om førtidigt udbetalte feriemidler skal fradrages i
en formueopgørelse eller ej. For ægtefæller og samlevende, som begge har fået udbetalt førtidige
feriemidler, kan det fx også betyde, at den enes udbetaling af førtidige feriemidler fradrages i
formueopgørelsen, mens den andens udbetaling ikke fradrages, da den er udbetalt mere end to år tidligere.
Tidsbegrænsningen kunne fastsættes til 31. december 2021, som også anført i Udbetaling Danmarks
høringssvar til høringen over lov om engangstilskud til modtagere af forsørgelsesydelser. Det skyldes, at
førtidigt udbetalte feriemidler ikke indgår ved den årlige formueopgørelse i januar 2021, da årsopgørelsen
for 2019 anvendes, hvorved de årlige omkostninger til henvendelser, herunder sagsbehandling og
genoptagelse af formueafgørelser fra 2022, som forslaget medfører, reduceres betydeligt. Det er i
estimeringen af omkostninger forudsat, at denne præcisering indgår i det endelige lovforslag.
Alternativt kunne tidsbegrænsningen fastsættes til 31. december 2022. Herved skal Udbetaling Danmark
kun ved den årlige formueopgørelse ijanuar 2022 genoptage automatiske afgørelser, hvor der ikke er
fratrukket førtidigt udbetalte feriemidler.
Udbetaling Danmark bemærker endelig, at det vil være hensigtsmæssigt, hvis en eventuel fast slutdato i
§
3, stk. 2, i lov om engangstilskud til modtagere af forsørgelsesydelser og tidsfristen i
§
15 b, stk. 2, i lov om
forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler fastsættes til det samme tidspunkt, da tilretning
af instrukser, selvbetjening, blanketter, breve, borger.dk dermed ikke skal rettes tilbage ad flere omgange.
Rækkevidde ift. at friholde fortidige udbetalinger af feriemidler fra offentlige ydelser
Som nævnt fremgår det af lovforslagets
§
15 b, stk. 2, at den førtidige udbetaling af feriemidler ikke skal
indgå i tildelingen af eller beregningen af indkomstbestemte offentlige ydelser, ligesom udbetalingen ikke
skal medføre fradrag heri.
Udbetaling Danmark forstår bla. rækkevidden af ovenstående således, at udbetalingen af de indefrosne
feriemider ikke må få indflydelse på beregningen af beskæftigelseskravet til opnåelse af senior
præmieordningen.
Særligt i forhold til begravelseshjælp antages det dels at grundet hensigten med lovforslaget kun at være
den efterladte ægtefælles eventuelle udbetalte førtidige feriemidler, der skal friholdes fra formueopgørelsen
ved beregning af begravelseshjælpen.
4
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0027.png
udbetaling
danmark=
Modregning med gæld
Af forslagets
§
15 b, stk. I fremgår, at krav på førtidig udbetaling af feriemidler ikke kan anvendes til
modregning med gæld. Det fremgår af bemærkningerne på side 44, at der således med forslaget vil skulle
gælde en generel beskyttelse mod modregning med gæld, idet feriemidlerne effektivt skal udbetales for at
understøtte formålet med den førtidige udbetaling, altså for at stimulere privatforbruget og dermed hjælpe
den danske økonomi.
I de tilfælde, at en borger skal tilbagebetale en forsørgelsesydelse eller offentlig ydelse, der kan sidestilles
hermed, vil Udbetaling Danmark forud for afgørelse om en modregnings- eller afdragsordn ing foretage en
betalingsevnevurdering af borger for at sikre, at borger ikke opkræves mere, end hvad vedkommende kan
betale uden at komme til mangle det nødvendige til sit eget eller familiens underhold. Til brug for
betalingsevnevurderingen indhentes oplysninger fra Skattestyrelsen om borgers formue eller indkomst.
I forhold til krav, hvor der efter lovgivningen gælder regler om tabeltræk, vil Udbetaling Danmark fastsætte
en afdragsordning på baggrund af indhentede oplysninger om borgers indkomst.
Lovforslaget forstås sådan, at det vil være i strid med dets formål, såfremt førtidigt udbetalte feriemidler
medtages i beregningen af borgers betalingsevne enten i kraft af borgers formue eller indkomst, da
feriemidlerne alt andet lige kan give borger en øget betalingsevne.
Lovforslagets
§
15 b, stk. 2 om, at den førtidige udbetaling af feriemidler ikke skal påvirke
indkomstbestemte offentlige ydelser sammenholdt med Udbetaling Danmarks forståelse af lovforslagets
bemærkning på side 13 om, at den foreslåede ordning ikke vil have tilbagevirkende kraft for lønmodtagere,
der allerede er beskattet, fortolkes ud fra formålet således, at Udbetaling Danmark heller ikke i tilfælde af
en borgers tilbagebetaling af en sådan ydelse, vil skulle foretage regulering i betalingsevnevurderingen
eller tabeltrækket på baggrund af feriemidler, der blev beskattet på optjeningstidspunktet.
økonomiske konsekvenser
Som nævnt ovenfor forventes lovforslaget at medføre en række økonomiske konsekvenser forbundet med
tekniske og forretningsmæssige implementering og afledte driftseffekter i 2020 og 2021.
Det er en væsentlig forudsætning for nedenstående estimater, at den toårige friholdelsesperiode kan
fastsættes til 31. december 2021, da der ikke er indreg net øgede årlige omkostninger fra 2022. Endvidere
er det en væsentlig forudsætning, at der ikke vil skulle ske regulering af ydelserne bagud i tid.
Det skal bemærkes, Udbetaling Danmark administrerer flere offentlige ydelser, hvor de førtidige midler ikke
må medføre modregning, hvilket nedenstående omkostningsniveau også skal ses i lyset af. Det skal
endvidere bemærkes, at Udbetaling Danmark ikke, eller kun i begrænset omfang har haft mulighed for at
inddrage systemleverandører i estimeringen, hvorfor estimeringen er baseret på skønsmæssige
vurderinger og dermed er behæftet med en væsentlig usikkerhed. Ligeledes er estimaterne for
driftsomkostningerne behæftet med usikkerhed, da det i høj grad vil afhænge af, hvor stor en andel af
ydelsesmodtagerne, hvor den førtidige udbetaling vil have en betydning.
Alle estimater er ekskl. moms p/l 2020
Imp(ementeringsomkostninger
De samlede implementeringsomkostninger på samlet 5,8
7,8 mio. kr. forbundet med Udbetaling
5
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0028.png
udbetaling
danmark=
Danmarks samt eksterne leverandørers tilretning af fagsystemer, selvbetjening, instrukser, blanketter,
breve, borger.dk, ekstern kommunikation i øvrigt, mm i 2020 og 2021. I estimatet for 2021 indgår også
omkostninger forbundet med til tilbageretning efter friholdelsesperioden. Udbetaling Danmarks estimat for
implementeringsomkostninger fremgår nedenfor jf. tabel 1.
Tabel 1: Oversigt over estimerede implementeringsomkostninger
Mio. kr.
ekskL moms PL 2020
2020
2,9
2021
2,9
Implementeringsomkostninger
3,9
3,9
Det skal bemærkes, at der forventes at være afhængigheder i relation til håndteringen af fratræk i formuen
ved engangstilskud til modtagere af forsørgelsesydelse fx forventes løsningerne til håndtering af fratræk i
formue for Boligstøtte og Pension at kunne genbruges, og der kan opnås synergier ved at gennemføre
flere af ændringerne samtidigt. Såfremt det er muligt at gennemføre samtidigt, vurderes de estimerede
implementeringsomkostninger for boligstøtte og pension ved både den førtidige udbetaling af feriemidler
og udbetaling af engangstilskud til modtagere af forsørgelsesydelse at kunne reduceres med op til 50 pct.
Driftsomkostninger
Lovforslaget forventes at medføre en stigning i Udbetaling Danmarks årlige driftsomkostninger som følge
af øgede licensbetalinger, udsendelse af breve, øget sagsbehandling og håndtering af henvendelser fra
borgere. Stigningen i de årlige driftsomkostninger forventes på denne baggrund i 2020 at udgøre 1,2 1,7
mio. kr. i kundeservice samt omkostninger forbundet med it- og forretningsunderstøttelse. I 2021 forventes
at være driftsomkostninger forbundet med borgerhenvendelser, brevudsendelse samt it- og
forretningsunderstøttelse på 1,1 1,6 mio. kr.
Tabel 2: Oversigt over estimerede årlige driftsomkostninger fordelt på finansomkostninger, kundeservice, samt
IT og forretningsunderstøttelse.
Mio. kr. ekskL moms PL 2020
2020
-
2021
0,1
0,4
06
2022
-
2023
-
2024
-
Finansomkostninger
Kundeservice
forretningsunderstøttelse
g
0,9
0
0,2
0,6
08
1,2
05
-
-
-
-
-
-
I alt
1,2— 1,7
1,1
1,6
Finansiering
Som administrator af Udbetaling Danmark leverer ATP bistand til lovbundne ordninger, der administreres
af ATP på ikke-kommercielle vilkår. Dette betyder, at ydelserne leveres på omkostningsdækket basis, og
at ATP ikke kan påføres omkostninger som følge af administrationen og varetagelsen af ordningerne. ATP
beregner hverken avance eller risikopræmie i forbindelse med prisfastsættelsen, og har således ikke et
budget til finansiering af nye opgaver i ordningerne.
Det forventes endvidere, at finansieringen af de samlede implementerings- og driftsomkostninger som
6
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0029.png
udbetaling
danmark=
følge af lovforslaget for de kommunale ordninger, herunder om det skal indgå i DUT-forhandlingerne, skal
afklares med KL. Ligeledes vil det skulle afklares med de enkelte ressortministerier, hvordan de forventede
meromkostninger for de statslige ordninger skal håndteres.
Afsluttende bemærkninger
ATP står naturligvis til rådighed, hvis der er spørgsmål eller behov for uddybning af ovenstående. For
spørgsmål og uddybning kontakt venligst sektionschef Maria Kjer Hedegaard på mail mhx(atp.dk eller
telefon 70111213.
Venlig hilsen
Carsten Bodal
Koncerndirektør
7
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0030.png
_____
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
Mette Stisen Flyger ([email protected]), MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected])
Anders Windinge ([email protected])
Høringssvar vedr, ændring af lov om feriemidler (BM jour. nr. 2020-540 1)
31-07-2020 10:32
Høringssvar vedr ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler mv. pdf;
Kære Mette Stisen Flyger
Hermed fremsendes KL’s høringssvar vedr, ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodeha
vende
feriemidler mv. jf. høringsbrevet af 24. juli 2020.
Eventuelle spørgsmål i denne henseende kan rettes til undertegnede.
Med venlig hilsen
Anders Windinge
Chefkonsulent
Økonomisk Sekretariat
0
±4 337
AN’N! 1:.
T
i.,iJ
÷45 3370 3370
1(1..
E
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0031.png
1(1
Beskæftigelsesministeriet
Center for Arbejdsliv
Att: Mette Stisen Flyger
cu4;
pcakbm.dk
Horingssvar vedr ændring af lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemid ler mv
KL har den 24. juli 2020 modtaget lov om ændring af lov om forvaltning
og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspensionsforvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler i høring fra Beskæftigelsesministeriet.
KL har følgende generelle bemærkninger til det fremsendte
høringsudkast;
.3
2Q2
[
Do D 23C334
Em
Drkte
ANWK!dk
3373 3544
13
Pcks 3:373:
23O Koenv 3
k: k
S:de I
af
2
1)
KL noterer sig, at arbejdsgivernes (herunder kommunernes)
mulighed for frivilligt at indbetale feriemidler til Lønmodtagernes
Feriemidler i perioden i perioden den 1. september til 31.
december 2020,
jf.
kapitel 4 i den nu ophævede bekendtgørelse
om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler,
iht. lovbemærkningerne ikke længere forventes at være til stede.
Det fremgår således af de almindelige lovbemærkningers afsnit
3.1.2, at arbejdsgiverne tidligst forventes at kunne påbegynde
frivillig indbetaling i januar 2021. Ligeledes hedder det i de
almindelige bemærkningers afsnit 4, at
“i det omfang
mulighederne for frivillig indbetaling bliver udskudt og ville have
været udnyttet af arbejdsgiverne, kan det dog medføre en
begrænset renteudgift for visse arbejdsgivere.”
KL finder dette meget uhensigtsmæssigt, og skal i forlængelse
heraf bemærke, at der for de kommuner, som havde forventet at
indbetale feriemidler hurtigst muligt mhp. at reducere deres
udgifter til indekseringen, vil være tale om en betydelig merudgift
som følge af, at de vil skulle betale indeksering for en periode på
forventeligt mindst fem måneder mod tidligere én måned. Den
præcise merudgift for kommunerne vil i sagens natur afhænge af
den fastsatte sats for indeksering, men der vil efter alt at dømme
være tale om et beløb i på op til 150 mio. kr.
Dertil kommer diverse transaktionsomkostninger for de
kommuner, som allerede havde igangsat en proces med at
frigøre likviditet, der skulle anvendes til indbetaling primo
september, men som nu er tvunget til at ændre den
igangværende proces for at undgå yderligere økonomiske risici.
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0032.png
1(1
I den forbindelse forekommer det ikke rimeligt, at kommunerne
og andre arbejdsgivere er tvunget til at betale for indeksering i
perioden september 2020 til januar 2021 som følge af, at man fra
statslig side opkræver en rente hos Løn modtagernes Feriemidler,
der svarer til indekseringen, mens staten selv har mulighed for at
lane til en forventet negativ rente
jf
de almindelige
bemærkningers afsnit 3 I
Dato 3 ;ui 2020
ID 2950834
E-ma
Dre
Nvvak
33703544
-
3J
KL finder, at man fra statens side bør holde kommunerne og de
øvrige arbejdsgivere skadefrie økonomisk set gennem
udelukkende at opkræve en rente/indeksering for perioden
september 2020 til januar 2021, der maksimalt svarer til statens
finansieringsomkostninger i denne forbindelse.
Sce
.
2
På denne måde ville det ikke være kommunerne og de øvrige
arbejdsgivere der skulle betale for det politiske ønske om at
frigive en del af de opsparede feriemid ler, der alligevel ikke skal
tilskrives nogen forrentning eller lignende jf. de almindelige
bemærkningers afsnit 2.1.3.
Alternativt bør der ikke tilskrives indeksering til kommunernes
og de øvrige arbejdsgiveres forpligtelse overfor
Løn modtagernes Feriefond for perioden indtil frivillig indbetaling
er muligt.
-
2) KL har noteret sig, at det indgår som et hovedpunkt i lovforslaget,
at udbetaling af feriemidler ikke bliver modregnet i
indkomstoverførsler m.v. i to år fra udbetalingen, samt at dette
også er gældende for indkomstoverførsler mv., der er afhængige
af ægtefælles, samlevers eller andre i husstandens
indkomstgrundlag.
KL skal i denne forbindelse bemærke, at det er vigtigt for
kommunerne, at det lovgivningsmæssige grundlag for dette
hovedpunkt er på plads så hurtigt, som muligt, samt at der
udarbejdes et fyldestgørende vejledningsmateriale. Der er tale
om lang række forskellige ydelser med forskellige lovgrundlag, og
ændringer af lovgrundlagene med kort frist øger risikoen for fejl i
forbindelse med administrationen af de forskellige ydelser og
ordninger.
Med venlig hilsen
Anders Windinge
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0033.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL (PCAL@bm dk), Mette Stisen Flyger ([email protected])
Ledelsessekretariat Ankestyrelsen ([email protected])
Svar fra Ankestyrelsen
31-07-2020 12:49
Brev fra Ankestyrelsen.docx;
Venlig
hilsen
Annette Bergholdt
Chefsekretær
Ledelse og økonomi
Mail: agjas.Ldk
Direkte telefon: 61 89 75 78
A
ii
k
e styr e
I
s
e n
Telefon: 33 41 12 00
Hjemmeside:
wwwastdk
Åbningstid: 9.00
15.00 alle hverdage
Mail: ast©astdk
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice
Fortrolige og person følsomme oplysninger
skal sendes til sjkkermajkôpst.
dk
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0034.png
Anke styre isen
Beskæftigelsesministeriet
Departementet
Holmens Kanal 20
1060 København K
31. juli 2020
Horing over ændring af lov om forvaltning og administration
af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om
Arbejdsmarke-dets Tillægspension
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
J.nr. 20-33012
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Venlig hilsen
Tel +45 3341 1200
Annette Bergholdt
[email protected]
Jjerrnailt.dk
EAN nr:
57 98 000 35 48 21
-
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0035.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Bilag:
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Mette Stisen Flyger ([email protected])
Majken Skovgaard ([email protected])
Hørringsvar vedr, forslag til Lov om ændring af forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler mv.
30-07-2020 15:54
Høringsvar vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende-feriemidler,
SU-loven og lov om Arbejdsm.
.0.docx;
.
Kære Mette
Hermed fremsendes hørringsvar vedr, forslag om lov om ændring af forvaltning og administration af tilgodehavende
ferie midler.
Med venlig hilsen
Majken Skovgaard
Direktør Advokat
-
bQ
Colbjørnsensgade 19
1652 KøbenhavnV
E-maH: ms@bak
Mobil: +4527629698
Tlf.:
+45 33 24 81 35
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0036.png
BRUGSFORENNGERNES
ARBEJDSGIVERFORENING
Beskæffigelsesm inisteriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Att.: Mette Stisen Flyger
Dato: 30-07-2020
Ref: MS
Høringssvar vedr, forslag til Lov om ændring af lov om forvaltning og admini
stration af tilgodehavende feriemidler mv.
Jeg skal hermed på vegne af Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening komme med hørings
svar i forhold til forslag til Lov om ændring af lov om forvaltning og administration af tilgode
havende feriemidler mv.
Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening er arbejdsgiverforening for de lige under 400 selv
stændige Brugsforeninger i Danmark, som repræsenterer ca. 14.000 medarbejdere og en
omsætning på Ca. 17 mia. kr.
Den nye ferielov og overgangsordningen har derfor stor betydning for vores medlemsvirk
somheder.
Brugsforeningerne får administreret løn og ferie gennem Coop Danmarks AIS’ lønadministra
tion. Coop har i februar 2020 fået oplyst via ATP, at der fra september 2020 allerede ville
være mulighed for frivilligt at indbetale a conto til Lønmodtagernes Feriemidler, således at de
Brugsforeninger som er likviditetsmæssigt godt rustet i videst muligt kunne spare indekserin
gen af de indefrosne feriemidler. Dette er der mange af vores medlemsvirksomheder, som
har indrettet sig på.
Dét fremgår nu af det fremsendte lovforslag, at denne mulighed for indbetaling allerede i sep
tember 2020 bortfalder uden af indekseringen på tilsvarende måde, udskydes til muligheden
for indbetaling til Lønmodtagernes Feriemidler indfases.
Det er vores klare opfattelse, at indekseringen skal følge muligheden for indbetaling af de in
defrosne feriemidler. Det fremstår urimeligt, at virksomhederne pålægges at betale denne in
deksering, som er en betaling for at beholde feriepengene i virksomheden, når de reelt
kunne have betalt disse, hvis ATP så sig i stand til modtage disse. Denne del af lovforslaget
bør derfor genovervejes.
Et andet bekymringspunkt er udbetalingen af de 3 ugers indefrosne feriepenge, som skal fo
regå bl.a. på baggrund af elndkomst, FerieKonto, Arbejdsmarkedets Tillægspension m.v. Det
fremgår endvidere, at det er ATP, som skal vurdere om den person, som ansøger om udbe
taling af de tilgodehavende feriemidler, er omfattet af ferielovens lønmodtagerbegreb.
I Brugsforeningerne hedder den administrerende direktør en uddeler, hvilket i mange sam
menhænge medfører en del misforståelser også i forhold til bl.a. Erhvervsstyrelsen. Det er
vigtigt, at der ikke fejlagtigt bliver udbetalt indefrosne feriemidler til vores ca. 400 direktører.
Tlf: +45332481 35
Fax: +45332231 80’ Colbjørnsensgade 19’ 1652 København V’ www.ba.dk
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0037.png
BRUGSFORENINGERNES
ARBEJDSGIVERFORENING
Det bør derfor sikres, at der sammenholdes oplysninger med cvr. registreret inden der udbe
tales indefrosne feriemidler eller at virksomhederne har mulighed for at oplyse, hvem i virk
somheden, som ikke er omfattet af ferieloven, så fejludbetalinger i videst muligt omfang mini
meres.
Undertegnede står gerne til rådighed i forhold til eventuelle uddybende spørgsmål.
Med Venlig Hilsen
Majken Skovgaard
Side
212
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0038.png
Mette Stisen Flyger ([email protected])
Lene Pagter Kristensen (BM-DEP) (lene.pagter.kristensenatp-anke.dk), ATP Anne Cathrine Tjellesen
([email protected]), ATP Anders Østergaard (anoatp-anke.dk), Jay Christian Magpantay ATP (jama@atp
anke.dk), Martin Ancher ATP ([email protected]), MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected])
Fra:
Karen Thormann ATP ([email protected])
Titel: Høringssvar fra Ankenævnet for ATP m.m. til forslag til lov om ændring af lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (Id nr.: 21440)
Sendt: 31-07-2020 09:38
Bilag: Høringsbrev.pdf; Lovforslag .pdf; Høringsliste ekstern.pdf;
Til:
Cc:
-
-
-
-
-
-
Kære Mette
Tak for det fremsendte udkast til lovforslag.
Ankenævnet for ATP m.m. har ingen bemærkninger til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Karen Thormann
Sekretær Ankenævnet for ATP m.m.
E-mail: [email protected]
-
Tlc
.
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8 1061 København K
Tlf.: +45 7220 5000
Fax:+4533143108
Sikker e-mail: [email protected]
Hjemmeside:
www.brn.dk
-
The Ministry of Employment
Ved Stranden 8 1061 København K
I
I
Tlf.: +45 7220 5000
IFax:+4533143108
Secure e-mail: [email protected]
Website:
wwwbm.d1ç
-
Til:
Fra:
Titel:
E-mailtitel:
24-07-2020 10:22
Sendt:
Per A. Svendsen (LG) ([email protected]), ATP Høringer ([email protected]), Lønmodtagernes Dyrtidsfond
([email protected]), Høringsliste Tilgodehavende feriemidler ekstern (Distributionsliste)
Sagsstyringsenheden ([email protected])
Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension (BM ID: 1987492)
-
-
Se venligst vedhæftede høring.
Venlig hilsen
Sagsstyringsenheden
T +45 72 20 50 00 [email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
T 72 20 50 00
1060 København K
I
[email protected]
I
www.bm.dk
Ministry of Employment
Holmens Kanal 20
T +45 72 20 50 00
1060 Copenhagen
I
[email protected]
I
www.bm.dk
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0039.png
Mette Stisen Flyger ([email protected]), MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected])
info cfu-net ([email protected])
VS: Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension
E-mailtitel: VS: Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (BM ID: 1987492)
24-07-2020 12:55
Sendt:
Høringsbrev.pdf; Lovforslag.pdf; Høringsliste ekstern.pdf;
Bilag:
Til:
Fra:
Titel:
-
Til Mette Stisen Flyger
CFU har modtaget høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven
og lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Høringen giver ikke anledning til bemærkninger fra CFU.
Med venlig hilsen
Camilla Christensen
Assistent
y•L
CFU
Centralorganisationernes Fællesudvalg
-
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Telefon 33 76 86 74
Mail: kafnet.dk
Fra: Sagsstyringsenheden <[email protected]>
Sendt: 24. juli 2020 10:23
Til: Advokatrådet <[email protected]>; Akademikerne <[email protected]>, A-kassen ASE <[email protected]>; AK
Samvirke <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>; Arbejderbevægelsens Erhvervsråd <[email protected]>;
Arbejdsmarkedets Feriefond <[email protected]>; Arbejdsretten <[email protected]>; ATP Høringer
<[email protected]>; ATP’s Ankenævn <[email protected]>; Beskæftigelsesrådet (BER) <[email protected]>; Business
Danmark <[email protected]>; info cfu-net <[email protected]>; CEPOS <[email protected]>; CEVEA
<cevea@cevea dk> Dansk Arbejdsgiverforening (DA) <da@da dk>, Dansk Erhverv
<[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; Danske Advokater
<[email protected]>; Danske A-kasser <[email protected]>; Danske Regioner
<[email protected]>; Datatilsynet <[email protected]>; Den Danske Dommerforening
<[email protected]>; Det Faglige Hus A-kasse <[email protected]>;
Dommerfuldmægtigforeningen høringer <[email protected]>; Domstolsstyrelsen
<[email protected]>; Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>; Finans Danmark
<[email protected]>; FINANSFORBUNDET <[email protected]>; Finanssektorens Arbejdsgiverforening
<[email protected]>; Foreningen Danske Revisorer <[email protected]>; Frie Funktionærer <[email protected]>; FSR
danske revisorer <[email protected]>; GLS-A Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere <[email protected]>;
Ingeniørforeningen IDA <[email protected]>; Jesper Kiholm Andersen <[email protected]>; Justitia <infojustitia
int.org>; Kommunernes Landsforening KL <[email protected]>; Kooperationen <[email protected]>; KRAKA
<[email protected]>; KRISTELIG ARBEJDSGIVERFORENING <[email protected]>; Kristelig Fagbevægelse KRIFA
<[email protected]>; KTO Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte <[email protected]>; Lederne
<[email protected]>; Lønmodtagernes Dyrtidsfond <[email protected]>; Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
<[email protected]>; Parasollen <[email protected]>; Per A. Svendsen (LG) <[email protected]>;
Skatteankestyrelsen <[email protected]>; SRF Skattefaglig Forening <[email protected]>; Sundhedskartellet
<[email protected]>
Emne: Høring over ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension (BM ID: 1987492)
-
-
-
Se venligst vedhæftede høring.
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0040.png
Til:
Fra:
Titel:
MB-CU2802-POSTKASSE-CAL ([email protected]), Mette Stisen Flyger ([email protected])
Jesper Kiholm Andersen ([email protected])
Høringssvar til ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension
Sendt: 28-07-2020 07:34
Til Beskæftigelsesministeriet
Høringssvar til ændring af lov om forvaltning og administration af tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension
Skatterevisorforeningen takker for det modtagne materiale og kan i den forbindelse meddele, at vi ikke har
bemærkninger til det modtagne forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Kiholm
Funktionsleder
Skatterevisor
I
Master i skat
SJ’
Formand for Skatterevisorforeningens Skatteudvalg
Skattestyrelsen
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: 72389468
Mail: esper,kiho1rn©sktstdk
Mobiltelefon: 20487375
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0041.png
Da
n
ske Red erle
r
::
Maskinmestrenes
Forening
DANSK
Beskæftigelsesmin isteriet
Att.: [email protected]
Høringssvar over ændring at lov om forvaltning og administration af
tilgodehavende feriemidler, SU-loven og lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension
Danske Rederier, Dansk Metal og Maskinmestrenes Forening takker for
muligheden for den forlængede frist til at komme med bemærkninger til
ændring af ovenstående lovgivning, dog med den bemærkning, at vi finder
det beklageligt, at ingen af os var med på den oprindelige høringsliste. Til
lovforslaget har vi følgende bemærkninger:
Som udgangspunkt kan søfarende undtages fra lovgivningen om indefrys
ning af feriepenge jf. Bekendtgørelsen om ferie for søfarende
§
61.
Dette
kræver dog aftale.
Der er på det maritime område indgået aftaler mellem Danske Rederier og
de faglige organisationer om brug af denne undtagelse, og det forventes,
at der vil blive indgået aftaler om dette for de at Danske Rederier og Fær
gerederiernes medlemmer, der ikke allerede har indgået sådanne aftaler2.
Rederierne står overfor samme alvorlige økonomiske udfordringer grundet
COVID-1 9 som store dele af det danske samfund i øvrigt, samtidig med at
de står overfor udbetalingen af de for indetrysningsperioden optjente ferie-
penge eller en del heraf. Det i lovforslaget omtalte ønske om at undgå at
presse virksomhedernes likviditet i forbindelse med udbetalingen gælder
dermed også for rederierne, og det er derfor vores ønske, at rederierne får
5. august2020
Sagsnummer:
EMN-2016-0051 i
Bekendtgørelse 2019-08-28 nr. 900 om ferie for søfarende.
2
Fristen for indgåelse af disse aftaler er 31. august 2020.
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0042.png
Da nske
Red erie r
Maskinmestrenes
Forening
Manaemt
and
DANSK
mulighed for at gøre brug af den lånemulighed fra staten som skitseres i
den foreslåede lovgivning vedr. rekapitaliseringsfonden.
Det er vores opfattelse, at rederierne i høj grad lever op til målgruppen for
den foreslåede lovgivning som “større, ellers sunde, samfundsbærende
danske virksomheder, der ellers har vanskeligt ved at finde villige investo
rer som følge af coronakrisen”.
Da rederierne, i forhold til de søfarende, ikke er omfattet af ferielovens
§
48 a, stk. 2 og lov om forvaltning og administration af tilgodehavende fe
riemid ler, som de øvrige virksomheder i Danmark, vil det dog kræve en lidt
anderledes løsning, end den i lovgivningen foreslåede.
I relation til den på nuværende tidspunkt forestående lånemulighed fra
staten, er det vores forslag, at rederierne får adgang til lånemuligheden for
så vidt angår 3/5 dele af de optjente feriepenge i overgangsperioden. Så
ledes vil lånemuligheden gøres tilgængelig uden at det i øvrigt vil påvirke
mulighederne i de aftaler, der er indgået mellem Danske Rederier og de
maritime faglige organisationer, og således at rederiernes adgang til låne-
finansiering sidestilles med øvrige virksomheders adgang.
Vores forventning er, at lånemuligheden kan blive relevant i relation til sø
farende med bopæl i Danmark samt visse søfarende med bopæl inden for
EU/E0S, mens det ikke forventes at blive relevant for søfarende med bo
pæl uden for EU/E0S, da disse ansatte først vil få udbetalt deres feriepen
ge, når de forlader det danske arbejdsmarked, ifølge deres kontrakter.
Danske Rederier beskæftiger samlet Ca. 15.400 søfarende, hvoraf 5.775
er ‘danske søfarende’, mens 2.610 er ‘EU-søfarende’. Færgerederierne
beskæftiger samlet Ca. 2000 søfarende.
Løsningsforslaget
I korte træk går vores forslag på, at administrationen samles hos Danske
Rederiers Feriekortordning, hvor de rederier, der ønsker at benytte sig af
muligheden for et statsfinansieret lån for 3 ugers feriepenge, kan udstede
et særligt feriekort (nyoprettet) til Danske Rederiers Feriekortordning. Un
derretning vil herefter ske til den statslige myndighed, der overfører ferie-
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0043.png
::
.
Da nske
Rede rier
ÅA.
Maskinmestrenes
• w w
Forening
Mana.ement and
DANSK
kortets
pålydende til Danske Rederiers Feriekortordning, der derefter ud
betaler pengene til den søfarende. Illustrativt kunne forløbet se ud som
følger:
1. Ferietilgo.dehavende—3 uei
Søta rende
(
=:
2 Udstedelse•afaærtigt
fariakart—pålydende 3
uger
4.
OverfØrsel
af pålydende
Danske Rederiers
Feriekortordriing
4
Ssfinasier
lån
3. Orienrin.g om pålydende
feriekort dl udbetalirr
Da ønsket om lånefinansieringen udspringer af de likviditetsmæssige ud
fordringer, som nogle rederier oplever under den nuværende situation og
i øvrigt ikke skal påvirke de særaftaler, der er indgået inden for søfartsom
rådet påtænkes denne model at være af midlertidig karakter, hvor det er
vores forventning, at rederierne tilbagebetaler det skyldige beløb (lånet)
inden for samme kortere årrække som øvrige virksomheder (7 år) med
mindre andet aftales med det respektive reden inden for modellens løbetid.
Når pengene skal tilbagebetales, indhenter Danske Rederiers Feriekort
ord ning det skyldige beløb fra rederiet, og indbetaler det til den statslige
myndighed. Modellen bliver således også omkostningsneutral for staten.
Til ovenstående model er umiddelbart tre punkter, der skal afklares under
vejs hvis den foreslåede model kan rummes indenfor den foreslåede
lovgivning:
I tilfælde af, at et reden går konkurs, skal udestående til staten af
klares for det tilfælde, at Danske Rederiers Feriekortordning hæf
ter, er det vores forestilling, at dette kan indhentes via LG som privi
legeret krav i konkursboet.
L 207 - 2019-20 - Bilag 1: Høringsvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2229855_0044.png
Danske Rederier
MaskirirTlesLrenes
Forening
DANSK
Den praktiske håndtering af eventuelle påløbende renter
Informationsflowet mellem Danske Rederiers Feriekortordning og
den statslige myndighed.
Vedrørende antal omfattede søfarende er et forsigtigt bud som anført over
for, men hvor det naturligvis ikke er givet, at alle rederier vil gøre brug af
lånemuligheden.
Danske Rederier står naturligvis til rådighed for en uddybning af hørings
svaret eller spørgsmål til samme.
Med venlig hilsen
Søren Nim Larsen
Maskinmestrenes Forening
Ole Philipsen
Dansk Metal
Anne W. Trolle
Danske Rederier