Finansudvalget 2019-20
L 206 Bilag 7
Offentligt
2237261_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
REGERINGENS
UDVIKLINGS-
POLITISKE
PRIORITETER
2021
Plan for udgiftsrammer for
udviklingssamarbejdet 2021-2024
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0002.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter
2021
Klimakrisen raser. Verden er samtidig ramt af
en COVID-19 pandemi. De fattigste og svageste
rammes hårdest, og uligheden stiger. For første
gang i 20 år stiger antallet af fattige i verden.
Dobbelt så mange mennesker risikerer nu at
måtte gå sultne i seng. Grundlæggende rettig-
heder, ikke mindst kvinders og pigers, er under
ekstra pres. Håbløshed og sult forstærker udfor-
dringer med konflikt, fordrivelse og migration.
Vi risikerer at tabe årtiers udviklingsresultater
og fremskridt mod FN’s verdensmål på gulvet.
Og vi kender ikke engang det fulde omfang
endnu.
Svaret på de globale udfordringer er internatio-
nal solidaritet. Og Danmark spiller og skal spille
en international udviklingspolitisk nøglerolle.
Som foregangsland, der inspirerer andre og
større lande og økonomier til at følge trop. Vi
skal være det lille tandhjul, der får de store til
at dreje den rigtige og solidariske vej. Vi skal
turde gå forrest med en ambitiøs pionertilgang.
Hvor vi ikke er bange for at prøve kræfter med
nye, innovative løsninger. Vores tilgang er, at
vi ser mulighederne i problemerne frem for
problemerne i mulighederne, og at vi løser
problemerne med hinanden. Danmark er en
stor donor men et lille land. Vores filosofi er, at
vi gør den største forskel, når vi kan inspirere
andre med nye innovative løsninger.
Det er også kernen i regeringens tilgang og de
udviklingspolitiske prioriteter på finanslovsfor-
slaget for 2021, som præsenteres her.
Danmark har i 44 år levet op til FN’s mål om at
afsætte 0,7 pct. af BNI i udviklingsbistand til at
hjælpe dem, der har mindre end os selv. Det
skal vi blive ved med, også selv om der i dag
kun er 4 andre vestlige lande, der lever op til
det. Den samlede udviklingsbistand på Finans-
lovsforslaget for 2021 udgør 17.033 millioner
kroner. Deri er indbefattet en efterregulering
for udviklingsbistanden i 2019, se tabel 1. På
Finansloven for 2020 var der afsat i alt 17.098
millioner kroner.
Regeringen tager med de udviklingspolitiske
prioriteter for 2021 endnu et skridt i omlægnin-
gen af dansk udviklingsbistand. COVID-19-pan-
demien har ramt verden hårdt, og fra dansk
side er vi stadig ved at danne os et overblik
over omfanget af konsekvenserne. Men vi ved
allerede, at klima og migrationsdagsordenen
er mindst lige så aktuel som før coronakrisen.
Regeringen lægger derfor op til, at vi udarbej-
der en ny udviklingspolitisk strategi og laver
en større omlægning på finansloven for 2022.
Men allerede i år foreslår regeringen en større
omprioritering af bistanden. Der skal bruges i
alt 800 mio. kr. mere til arbejdet for Danmarks
grønne globale ambitioner og til at hjælpe mere
og flere i nærområderne, bl.a. for at fremme et
mere retfærdigt og humant asylsystem.
Støtten til Afrika står helt centralt. Afrika er
vores nabokontinent, og her skal vi lægge både
flere kræfter og mere tyngde, hvis vi for alvor
skal gøre en forskel. Derfor søsætter regeringen
i 2021 pionerprojekter i Afrika, både i Nordafrika
og i Afrika syd for Sahara. Det skal bl.a. være
med til at sikre, at flere afrikanere får en faglig
uddannelse og et job, hvor de kan brødføde sig
selv. Globalt står knap 1 mia. mennesker uden
adgang til rent vand. Derfor er det samtidig
vores ambition, at Danmark skal sikre adgang
til rent vand og ren energi for langt flere afri-
kanere. I det arbejde skal vi netop sikre, at der
også samtidig skabes grønne job og læreplad-
ser, så vi løser flere problemer på en gang.
2
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0003.png
Regeringen fastholder også i sit finanslovsforslag
en stærk indsats i Syrien og nabolande, så vi gen-
nem investeringer i bl.a. sundhed, uddannelse
og økonomisk udvikling kan hjælpe i en af de
mest komplekse og langstrakte kriser i verden.
COVID-19 krisen viste os danskere betydning af
sammenhold. Den viste også, hvor vigtig vores
solidaritet med de svageste og mest udsatte
er. Hvor stor en forskel, vi kunne være med til
at gøre med hurtige hjælpepakker til Afrika og
nærområder i andre regioner som Asien og
Mellemøsten. Regeringen vil i 2021 fortsætte
den indsats, som startede med hjælpepakkerne
i 2020 for især i Afrika at bistå med at svare på
konsekvenserne af COVID-19. Vi skal sikre, at
der spændes et net ud under de fattigste, så de
ikke falder igennem. Vi skal også hjælpe navnlig
Afrikas trængte økonomier og erhvervsliv, så
landene kan genoprettes meget mere grønt og
stærkere. Men vi må ikke glemme den globale
sundhedsindsats, som er nødvendig for at
komme pandemien til livs. Derfor fordobler
regeringen støtten til Verdenssundhedsorgani-
sationen, WHO.
Det handler om at vende udviklingen og komme
tilbage på sporet med at nå FN’s verdensmål.
Konkret foreslår regeringen med finanslovs-
forslaget for 2021 særligt at fokusere på tre
områder:
Dansk lederskab for den grønne omstil-
ling internationalt og i udviklingssamar-
bejdet – 450 mio. kr. mere til klima og den
grønne dagsorden
Bedre hjælp til flere i nærområderne i
områder plaget af krise og konflikt – 350
mio. kr. ekstra til indsatser i nærområderne
og skrøbelige lande samt en forsat rekord-
høj humanitær ramme på 2,7 mia. kr.
Solidaritet med Afrika – nye pionerprojek-
ter i Afrika, som bl.a. skal sikre, at langt
flere afrikanere får en faglig uddannelse
og adgang til rent vand og energi.
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
3
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0004.png
Dansk lederskab
for Grøn omstilling
Klimakrisen er en uoverskuelig stor global udfordring. En udfordring,
ingen kan isolere sig fra. Og en udfordring ingen må ignorere. Udvik-
lingslandene rammes hårdest og er dårligst forberedt til at stå imod
dens konsekvenser. Uagtet at deres aktie i at have skabt krisen er den
mindste. Og COVID-19 har forværret en allerede svær situation. Pan-
demiens konsekvenser bliver stadig mere omfattende og behovet for
genopbygning af økonomierne presser sig på. Det er en katastrofe, men
vi skal forsøge at bruge det til noget positivt. Det handler om at samle
flest mulige kræfter om at genopbygge grønnere, smartere og mere
bæredygtigt.
Når regnen udebliver, påvirker det både bonden i Danmark og i Etiopien.
Men i Etiopien har den fattige bonde ikke råd til at købe den solcel-
ledrevne vandpumpe, der kunne sikre, at afgrøderne overlever. Samtidig
kan tørken betyde, at børnene ikke kommer i skole men i stedet må
gå flere kilometer for at hente vand til familien. Vi skal derfor hjælpe
dem med at tackle klimaproblemerne og fremme en grøn omstilling. Vi
skal dele dansk viden, teknologi og de stærke danske løsninger på det
grønne område, bl.a. i partnerskaber med den private sektor. Det kan
hjælpe bonden med at modstå klimaforandringerne, skaffe mere og
bedre mad på bordet, få økonomien til at blomstre bæredygtigt og sikre,
at børnene har tid til at gå i skole.
I 2021 lægger regeringen derfor op til at omlægge bistanden, så der
bruges 450 mio. kr. mere på klima og den grønne dagsorden. Med
denne og sidste års stigning bliver der samlet afsat ca. 2,9 mia. kr. til den
grønne udviklingsbistand i 2021. Regeringen har skabt opmærksomhed
og sat international dagsorden med sit meget ambitiøse nationale mål
om en 70 pct. reduktion af CO2. At vi bruger os selv som eksempel er
den ene del af Danmark som forgangsland. Den anden del er, at vi også
har en ambitiøs global klimaindsats, derfor fortsætter vi bevægelsen
med at gøre udviklingsbistanden grøn – og leve op til Parisaftalen. Vi vil
både skabe forandring i Danmark og i de lande, hvor behovet er størst
men midlerne mindst. Det er international solidaritet.
Lige nu går det for langsomt med at indfri verdensmålene, særligt i
Afrika. Der skal mere skub på. Danmark kan og skal gå forrest. En del
af de ekstra midler til området skal sikre fattige i Afrika adgang til rent
vand. Globalt mangler knap 1 mia. mennesker adgang til rent vand. I
Afrika syd for Sahara gælder det ca. 40 pct. af befolkningen. Vand er en
afgørende ressource både for klima, for miljø, for biodiversitet og for
4
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0005.png
mennesker og dyr. Vandmangel er samtidig årsag til konflikt og fordri-
velse. Et nyt dansk bidrag på 149,5 mio. kr. til den Afrikanske Vandfa-
cilitet under den Afrikanske Udviklingsbank skal derfor hjælpe med at
skaffe adgang til rent vand. Et nyt vandprogram i Mali, som støttes med
120 mio. kr., skal samtidig give 250-300.000 adgang til rent drikkevand i
storbyers randområder og i mindre byer i landet.
Omstilling til ren og grøn energi er samtidig helt afgørende, hvis vi skal
gøre os håb om at kunne håndtere den globale klimakrise. I den fattige
del af verden skønnes tæt på 800 mio. mennesker ikke at have adgang
til elektricitet. 550 mio. af dem bor i Afrika syd for Sahara. At få adgang
til energi vil øge livskvaliteten enormt blandt disse mennesker. Men vi
er nødt til at sikre, at den energi, de får adgang til, ikke forværrer klima-
krisen. Regeringen vil derfor tage lederskab for en ambitiøs realisering
af verdensmål 7 om bæredygtig energi for alle med et særligt fokus på
Afrika.
Med et nyt bidrag på 80 mio. kr. til Nordic Environment Finance Corpo-
ration (NEFCO) kan vi være med til at give op mod en million mennesker
i Afrika adgang til solenergi. Gennem indsatsen hjælper vi samtidig
med at uddanne flere faglærte og skabe flere grønne jobs til unge og
kvinder inden for solenergisektoren og løser dermed problemerne med
hinanden. Det nordiske klimasamarbejde styrkes også med et nyt bidrag
på ca. 40 mio. kr. til Den Nordiske Udviklingsfond, der vil blive genopfyldt
under Danmarks formandskab for Nordisk Ministerråd. Fonden sigter
mod at hjælpe de fattigste lande til bedre at kunne modstå klimaforan-
dringerne og har et særligt fokus på Afrika. Det sker bl.a. ved tidlig støtte
til innovative klimaprojekter. Igen er drivkraften og tankegangen, at
Danmark skal være et foregangsland, der kan inspirere andre til at følge
i vores fodspor og opskalere de innovative løsninger.
Endelig er det en væsentlig prioritet for regeringen at gøre udviklings-
samarbejdet grønnere på tværs af alle relevante indsatser. Regeringen
foreslår derfor øget grønt fokus i en række indsatser i de afrikanske
prioritetslande. Hertil kommer en række andre bevægelser, som til
sammen giver det samlede løft på i alt 450 mio. kr. i 2021 til klima og den
grønne dagsorden. Samlet er der lagt op til en stigning af den grønne
udviklingsbistand i 2021 til ca. 2,9 mia. kr. Det er en stigning fra ca. 17
pct. på finansloven for 2020 til ca. 21 pct. af bistanden til udviklingslan-
dene under §6.3. på finanslovsforslaget for 2021. (Se tabel 2 i bilag for
opgørelsesmetode.)
Regeringen vil anvende en del af den samlede grønne bistand til at
hjælpe Afrika med grøn og bæredygtig genopbygning efter COVID-19
krisen. Vi vil sammen med de andre nordiske lande støtte en genopret-
ning, der gør de afrikanske lande mere modstandsdygtige, grønnere
og mere bæredygtige end før krisen gennem en ”Build Back Better and
Greener” indsats. Det er en dagsorden, der også skal løftes globalt og
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
5
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0006.png
kobles til den betydelige finansiering fra EU, FN og udviklingsbankerne.
Vi vil bruge den nordiske alliance til at påvirke resten af verden i en
grønnere retning og modvirke, at genopbygningen bliver sort. Det er
derfor også vigtigt for Regeringen at arbejde for, at EU’s kommende
udviklingsbudget – i det nye instrument for naboskab, udviklingssamar-
bejde og internationalt samarbejde, NDICI – skal have ambitiøse grønne
mål og følge Paris-aftalens målsætninger.
Klimapuljen er fortsat en central del af den grønne indsats. Regerin-
gen afsætter 677,5 mio. kr. til Klimapuljen i 2021. Puljen støtter bl.a.
klimatilpasning i de mindst udviklede lande og indsatser rettet mod at
nedbringe udledningen af drivhusgasser i vækstøkonomier. Regeringen
vil over Klimapuljen bl.a. forsætte støtten til Sustainable Energy Fund
for Africa, SEFA. SEFA har været med til at øge adgangen til bæredyg-
tig energi, inddrage den private sektor og skabe flere jobs i Afrika. I
Danmark er vi nået langt med den grønne omstilling. Vores erfaring
og viden kan hjælpe de lande, der oplever stor økonomisk vækst, så
væksten bliver mere bæredygtig. Derfor bruges Klimapuljen også til
et styrket energisamarbejde mellem danske og lokale myndigheder i
Kina, Mexico, Sydafrika og Vietnam og til et energiprogram i Indonesien
igangsat i 2020. Lande, der til sammen står for næsten en tredjedel af
verdens drivhusgasudledninger. Danske styrkepositioner skal ligeledes
i spil i de nye klimaudviklingspartnerskaber, hvor erhvervslivet i sam-
arbejde med andre aktører skal bidrage med grønne og bæredygtige
løsninger til udviklingslandene.
Endelig er det afgørende for regeringen, at biodiversitet står højt på
den internationale dagsorden. Ikke mindst op til FN-konferencen i 2021.
Befolkningstilvækst, landbrug, skovdrift, voksende byer og udvidet infra-
struktur efterlader mindre og mindre plads til naturen og den biologiske
mangfoldighed. Mere end 1 mio. dyre- og plantearter risikerer at uddø,
hvis vi ikke gør noget. Regeringen fortsætter derfor i 2021 støtten til den
Internationale Union for Naturbevarelse, IUCN. IUCN er den væsentlig-
ste organisation for international støtte til biodiversitet i udviklingslan-
dene. Den danske støtte skal sende et stærkt signal til andre lande op til
FN-konferencen om biodiversitet i 2021, og vi vil gøre vores bedste for
at få flere med. Regeringen vil i løbet af 2021 bl.a. udmønte 15 mio. kr.
til aktiviteter, der fremmer miljø, biodiversitet, bæredygtig fødevarepro-
duktion og kemikalieindsatser i udviklingslande.
6
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0007.png
Bedre hjælp til
flere i nærområderne
Antallet og omfanget af voldelige konflikter i verden er stigende. Over 79
mio. mennesker har være tvunget til at flygte fra deres hjem. Næsten 26
mio. af dem er flygtninge. Vi må forvente, at COVID-19 krisen vil presse
antallet af flygtninge og irregulære migranter i vejret. Mange af dem
udsættes for vold og overgreb langs migrationsruterne. Det nuværende
migrationssystem er tæt på at have spillet fallit, men der mangler
alternativer. Vi skal gå foran og skubbe det internationale samfund i en
retning med håb for en bedre fremtid for flygtninge, internt fordrevne
og lokale værtssamfund i nærområderne.
Derfor fastholder regeringen i 2021 den humanitære ramme på rekord-
høje 2,7 mia. kr. Det sikrer, at Danmark fortsat kan give akut nødhjælp
og mere langsigtet humanitær bistand til at styrke beskyttelse, opbygge
modstandskraft og skabe bedre levevilkår blandt flygtninge og værts-
samfund i nærområderne og andre lande ramt af menneske- eller
naturskabte kriser.
Det internationale asylsystem er udfordret, og den globale humanitære
indsats er under voldsomt pres. Børn, kvinder og mænd udsættes
fortsat for overgreb og drukner i Middelhavet, mens menneskesmug-
lere spinder guld på deres skæbner. Derfor arbejder regeringen for et
asylsystem, der er mere retfærdigt og mere humant. Når vi hjælper tæt
på og direkte i nærområderne og skrøbelige lande og regioner, kan vi
hjælpe flere og bedre.
Ligesom sidste år hæver regeringen igen støtten til indsatser i nærom-
råder og skrøbelige lande. Denne gang med 350 mio. kr. sammenlignet
med 2020. Heraf afsættes 110 mio. kr. til at løfte regeringens ambition
om et retfærdigt og humant asylsystem (ROHA) med henblik på at
forebygge og håndtere irregulær migration og flygtningestrømme i nær-
områderne og langs migrationsruterne. Målet er blandt andet at sikre
bedre beskyttelse på migrationsruterne. Det er også i vores egen inte-
resse at hjælpe værtslande og lokalsamfund i nærområderne til at skabe
håb og nye fremtidsmuligheder for flygtninge og internt fordrevne og
bryde den onde cirkel mellem konflikt og fattigdom. For derved letter vi
også flygtningepresset mod Danmark, Europa og globalt.
De nordafrikanske lande er både oprindelses-, transit- og destinations-
lande for flygtninge og migranter og dermed selv udfordret af irregulær
migration. Regionens udfordringer forstærkes af befolkningstilvækst,
klimaforandringer, ulighed, konflikt, dårlig regeringsførelse og af
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
7
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0008.png
konsekvenserne af COVID-19. Skal vi hjælpe flygtninge og migranter
bedst muligt samt sikre vores egne grænser, skal vi arbejde for markant
styrkede partnerskaber med de nordafrikanske lande på tærsklen til
Europa. På den måde kan vi skabe de bedst mulige rammer for at styrke
landenes håndering af migrationsudfordringerne. Derfor afsætter rege-
ringen 50 mio. kr. til en ny indsats i Nordafrika. Den skal hjælpe med at
styrke modstandskraft, reducere skrøbelighed og forbedre levevilkårene
i Nordafrika.
At hjælpe mere og flere i nærområderne kræver nytænkning. Rege-
ringen vil arbejde for en ny og bæredygtig respons på fremtidens
flygtningekriser og for bred opbakning til at afprøve nye tilgange, der
kan inspirere til handling. Den afsætter derfor 125 mio. kr. til en ny
international pilotmodel, der er målrettet fremtidens flygtningerespons
i Afrika. Her skal pigers og kvinders rettigheder tænkes ind fra dag ét. Vi
vil i samarbejde med lokale myndigheder, ligesindede lande, multilate-
rale partnere og civilsamfundsorganisationer arbejde for at udvikle nye,
inklusive og bæredygtige måder at bistå flygtninge og internt fordrevne
på i nærområderne. Det skal give dem bedre fremtidsudsigter, hvor de
er, og forebygge, at de begiver sig på farefulde rejser nordpå – ofte med
livet som indsats.
Hertil kommer en række andre bevægelser, som til sammen giver løftet
på 350 mio. kr. til indsatser i nærområder – fordrivelse og migration
samt skrøbelige lande i 2021. Det anslås, at i alt ca. 5,2 mia. kr. forventes
at gå hertil i 2021 (se tabel 4 i bilag for opgørelsesmetode).
Inden for den samlede bistand til området vil regeringen fortsætte og
styrke samarbejdet med oprindelseslande om udsendelse af afviste
asylansøgere uden lovligt ophold i Danmark. Med undtagelse af støtte til
modtagelses- og reintegrationsprogrammer for frivilligt hjemvendte er
støtten hertil underlagt en betingelse om fremskridt i samarbejdet med
landene om at tage deres egne borgere tilbage. Regeringen vil også
fortsætte støtten til den Internationale Organisation for Migration, IOM.
Samarbejdet med IOM skal sikre bedre migrationsforvaltning og græn-
sekontrol, frivillige hjemrejser for irregulære migranter og bekæmpe
menneskesmugling. Der etableres samtidig en nærområderamme, der
skal kunne støtte aktiviteter målrettet kriser, konflikt og skrøbelige lande
i Afrika, der har mindst at stå imod med.
Krisen i Syrien har siden 2011 udviklet sig til en af de mest komplekse og
langvarige kriser i verden. De menneskelige omkostninger for befolk-
ningen er massive. Det gælder både i Syrien og i Syriens nabolande,
hvor langt de fleste af de ca. 5,6 mio. syriske flygtninge befinder sig.
Derfor fortsætter regeringen nærområdeprogrammet i Syrien og dets
nabolande i 2021. Programmet vil bygge på og styrke aktiviteterne for
flygtninge og værtssamfund gennem investeringer i bl.a. sundhed,
uddannelse, økonomisk udvikling og flere jobs. Det samlede danske
8
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0009.png
bistandsengagement i og omkring Syrien, der også omfatter freds- og
stabiliseringsprogrammet for Syrien og Irak, ventes at beløbe sig til
mindst 700 mio. kr. i 2021. Der afsættes ligeledes 200 mio. kr. til samar-
bejdet med Palæstina med det formål at understøtte realiseringen af en
fredelig løsning på den israelsk-palæstinensiske konflikt.
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
9
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0010.png
Solidaritet med Afrika
Lederskab og innovative løsninger på de globale klimaudfordringer.
Adgang til rent vand og grøn energi. At hjælpe mere og flere i nærom-
råderne. Akut humanitær hjælp hvor kriserne opstår. Et retfærdigt og
humant asylsystem. Alt sammen hvor behovene er størst og derfor med
særligt fokus på Afrika. Det er international solidaritet med Afrika.
Oveni de velkendte udfordringer har COVID-19 ramt alle lande i Afrika.
Sundhedssystemer er trængte, rettigheder er under pres, og de afri-
kanske økonomier er i recession for første gang i 25 år. Krisen ventes
at koste minimum 20 mio. jobs på kontinentet. Og det samtidig med, at
der hvert år kommer 12 mio. flere unge afrikanere ud på arbejdsmar-
kedet, som kun har 3 mio. nye job til dem. Afrikas unge skal kunne se
en fremtid for sig selv i deres egne lande. Men alt for mange steder er
håbet væk og afløst af arbejdsløshed, stigende ulighed, høj befolknings-
tilvækst, marginalisering og potentiel radikalisering.
Vi skal målrette udviklingssamarbejdet, så det er med til at give Afrikas
unge håbet tilbage. Derfor er Afrika – vores nabokontinent – det geo-
grafiske omdrejningspunkt for Danmarks udviklingspolitiske prioriteter.
Udviklingsbistanden til gavn for hele Afrika, både Afrika syd for Sahara
og Nordafrika, går på tværs af regeringens prioriteter. I 2021 betyder
det, at en væsentlig del af den grønne bistand og bistanden til nærom-
råder og skrøbelige lande går til Afrika. Regeringen lancerer i 2021 også
en række pionerprojekter i Afrika, som bl.a. har fokus på, at flere afrika-
nere får adgang til en faglig uddannelse, rent vand og energi ligesom
vi støtter en mere bæredygtig respons på fremtidens flygtninge- og
migrationskriser. Samlet set afsætter regeringen på tværs af alle indsat-
ser, prioriteter og instrumenter inkl. FN og udviklingsbanker godt 50 pct.
af bistanden til udviklingslandene under §6.3. på finanslovsforslaget for
2021 til Afrika.
Danmark har i 2020, gennem indtil videre to COVID-19 hjælpepakker,
brugt mere end 1,1 mia. kr. på at sætte ind over for de direkte og afledte
konsekvenser af COVID-19 krisen, ikke mindst i Afrika. Det kommer i
tillæg til betydelig støtte til f.eks. grøn vækst og jobskabelse for unge
gennem Den Afrikanske Udviklingsbank. I 2021 afsætter regeringen
100 mio. kr. til en COVID-19 responspulje for Afrika. Den skal sikre, at
Danmark kan reagere hurtigt og præcist på de konsekvenser af krisen,
der først viser sig senere. Det kan f.eks. være på sundheds- eller føde-
vareområdet eller i lande, hvor krisen bruges til at retfærdiggøre, at
rettigheder krænkes.
10
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0011.png
Som eksempel på et nyt pionerprojekt vil regeringen i 2021 arbejde for
at skabe flere anstændige jobs for Afrikas unge. Flere skal have en faglig
uddannelse, så der er kvalificeret arbejdskraft til de sektorer, hvor der
skabes flest jobs. Regeringen vil støtte initiativer, der sætter erhvervs-
faglige uddannelser og opkvalificering i højsædet. De skal hjælpe Afrikas
unge med at kvalificere sig til det lokale jobmarked og sende flere
faglærte ud på arbejdsmarkedet. Her kan danske erfaringer med uddan-
nelse og kvalificering af faglært bruges som inspiration.
På grund af sin geografiske nærhed til Europa har Danmark en klar
interesse i at bidrage til at forhindre en yderligere eskalering af konflikt,
ustabilitet og skrøbelighed i Sahelregionen. I Burkina Faso lanceres i
2021 således en ny fase af et langsigtet bilateralt udviklingsengagement.
Det ligger i forlængelse af Danmarks samtænkte civile og militære
indsats for at stabilisere Sahelregionen. Den danske støtte skal bl.a.
hjælpe med at forebygge vold og konflikt, sikre klimatilpasning og sætte
ind over for nogle af de grundlæggende årsager til fattigdom, ustabilitet
og migration.
Når vi styrker engagementet i Afrika med særligt fokus på skrøbelige
stater, er vi nødt til at overveje vores engagement andre steder. I 2021
betyder det, at planlagte langsigtede landeengagementer i prioritets-
lande i Asien nedjusteres. Der vil i stedet blive givet tilsagn dækkende
2021 til landene i forlængelse af de eksisterende landeprogrammer.
Omfanget af det langsigtede engagement i Tanzania udskydes også, og
det eksisterende engagement forlænges ind i 2021, bl.a. for at afvente
landets parlamentsvalg i 2020.
Vi skal lægge mere tyngde og kræfter i de lande, hvor vi for alvor vil
gøre en forskel. Fremfor at være tilstede så mange steder som muligt.
Regeringen lægger i det kommende år op til en grunding diskussion af,
hvor vi i fremtiden skal fokusere udviklingssamarbejdet. Det er bl.a. en
diskussion, regeringen vil tage i forbindelse med arbejdet omkring en
ny udviklingspolitisk strategi. Her vil regeringen foreslå et klart fokus på
Afrika og på lande og regioner, hvor der er danske interesser på spil.
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
11
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0012.png
Bilag
Tabel 1. Danmarks samlede udviklingsbistand i 2021
Mio. kr.
Bistand til udviklingslandene under §6.3.
Forvaltning, Styring og kontrol af udviklingsbistanden
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Fællesskabsfinansieret EU-bistand
Dele af forsvaret og politiets internationale indsatser
Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Udgifter til modtagelse af flygtninge i Danmark
Uddeling af udlodningsmidler til almennyttige organisa-
tioner
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Samlet ulandsramme (0,7 pct. af BNI)
Efterregulering for udviklingsbistanden i 2019
Politisk aftale om finansloven for 2020
§ 6.3. Bistand til udviklingslandene inkl. efterregulering
Samlet ulandsramme inkl. efterregulering/politisk
aftale
150,0
14.533,2
17.098,4
13.799,8
17.033,4
FL20
14.383,2
800,3
21,1
1.242,0
39,9
37,5
319,8
12,7
FFL21
13.419,7
803,9
24,3
1.897,2
40,3
33,4
324,4
13,1
91,9
16.948,4
97,0
16.653,3
380,1
Note: Der efterreguleres 380,1 mio. kr. for udviklingsbistanden i 2019. Det sker for
at opretholde 0,7 pct. af BNI som udviklingsbistand på finansloven opgjort som et
tre-årigt gennemsnit for 2019-2021 jf. reguleringsmekanismen.
12
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0013.png
Tabel 2. Grøn udviklingsbistand
Mio. kr. (estimater)
Bilaterale landeprogrammer og indsatser for grøn og
bæredygtig genopbygning efter COVID-19-krisen mm.
(Etiopien, Tanzania, Burkina Faso, Bangladesh og øvrige
indsatser i Afrika m.m.)
Klimapuljen (Se tabel 3 herunder)
Naboskabsprogrammet (Ukraine og Georgien) og
regionalt program vedr. klima, konflikt, fordrivelse og
irregulær migration med særligt fokus på Sahel og
Afrikas Horn.
Indsatser til sikring af energi- og vandressourcer samt
miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klimaforan-
dringer mm. (Den Afrikanske Vandfacilitet, Vandprogram
i Mali, Nordic Environment Finance Corporation, Den
Internationale Union for Naturbevarelse m.m.)
Privatsektorinstrumenter, myndighedssamarbejde og
netværksinitiativer (Danida Sustainable Infrastructure
Finance (DSIF), Den Nordiske Udviklingsfond (NDF),
Partnering for Green Growth and Global Goals (P4G),
World Ressource Institute (WRI), Bæredygtige byer (C40)
m.m.)
I alt
Samlet løft fra 2020 til 2021
FL20
434
FFL21
541
675
220
678
234
503
783,5
652
697,5
2.484
450
2.934
Opgørelsesmetode: Grønne indsatser dækker bidrag under §6.3. Bistand til ud-
viklingslandene, der forventes at kunne rapporteres til OECD DAC, som støtte til
miljø generelt, klima eller biodiversitet. For indsatser, hvor det grønne element er
et vigtigt delmål, men ikke hovedmålet, er 50% af budgettet medregnet som grøn
indsats. Opgørelsen indeholder bilaterale bidrag, øremærkede grønne bidrag gen-
nem multilaterale kanaler, samt kernebidrag til multilaterale organisationer hvis
hovedformål er grønt. Opgørelsen inkluderer ikke indsatser opgjort under tabel 4
(nærområder) eller indsatser under de strategiske partnerskabsaftaler med danske
civilsamfundsorganisationer. For eksempel er det samlede bidrag på 200 mio. kr. til
klima, konfliktforebyggelse og irregulær migration opgjort under Grøn Udviklings-
bistand men ikke under indsatserne til nærområde, migration og skrøbelige stater.
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
13
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0014.png
Tabel 3. Klimapuljen
Mio. kr.
Bæredygtig Energi i Afrika (SEFA)
Støtte til Den Grønne Klimafond
Bilaterale samarbejder inden for vedvarende energi (Kina,
Etiopien, Sydafrika, Vietnam, Mexico og Indonesien)
Det Internationale Energiagentur (IEA)
Katalysatorindsats for grøn omstilling
Dekarbonisering i sektorer og leverandørkæder
Biogasanlæg i Kenya
Andet
I alt
FFL21
100
225
197,5
50
15
20
50
20
677,5
Tabel 4. Indsatser til nærområder, migration og skrøbelige stater
Mio. kr. (estimater)
Humanitære indsatser
Nærområdeprogrammer og freds- og stabiliseringsind-
satser (Syrien, Irak, Jordan, Afghanistan, Afrikas Horn,
Sahel, Ukraine, Guineabugten, Freds- og Stabiliserings-
beredskabet m.m.)
Migrationsindsatser (IOM, udsendelsesmidler, støtte
til retfærdigt og humant asylsystem, EU’s Trustfond for
Afrika, fremtidens flygtningerespons m.m.)
Multilaterale bidrag målrettet indsatser mod skrøbe-
lighed i bl.a. Sahel, Afrikas Horn, Mellemøsten, Afghani-
stan (UNDP, UNICEF, Trust fond i Verdensbanken, m.m.)
Bilaterale indsatser i konfliktramte og skrøbelige lande
samt flygtningerelaterede programmer i store værts-
lande inkl. reserve (Somalia, Burkina Faso, Mali, Kenya,
Palæstina m.m.)
I alt
Samlet løft fra 2020 til 2021
FL20
2.700
706
FFL21
2.700
715
290
490
342
260
794
1.017
4.832
350
5.182
Opgørelsesmetode: Indsatserne opgøres som bidrag under §6.3. Bistand til
udviklingslandene i nærområderne til konfliktramte og skrøbelige stater samt
flygtningerelaterede bidrag i værtslande ud fra Verdensbankens definitioner. Op-
gørelsen inkluderer endvidere freds-og stabiliseringsindsatser og migrationsind-
satser. Opgørelsen inkluderer ikke indsatser opgjort under tabel 2 (grøn udviklings-
bistand) eller indsatser igennem de danske civilsamfundsorganisationer.
14
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0015.png
Tabel 5. Udviklingsbistand til Afrika
Mio. kr. (estimater afrundet)
Grønne indsatser i Afrika
Nærområdeindsatser i Afrika
Andre prioriterede indsatser i Afrika (kernebidrag m.m.)
I alt
FFL21
2.100
2.300
2.700
7.100
Opgørelsesmetode: Indsatserne dækker følgende bidrag under §6.3. Bistand til
udviklingslandene: Bilaterale indsatser og øremærkede bidrag igennem multi-
laterale organisationer samt andele af multilaterale kernebidrag, der estimeres at
gå til Afrika. Indsatser igennem danske civilsamfundsorganisationer indgår ikke i
opgørelsen.
Tabel 6. Bidrag til SRSR igennem multilaterale kanaler
(eks. bilaterale bidrag*)
Mio. kr.
FN’s Befolkningsfond (UNFPA)
Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved globalt
civilsamfund
FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
Den Globale Fond for bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og
Malaria
UNFPA (under den humanitære ramme)
I alt
UN Women (bidrag til global ligestilling)
* Det bemærkes, at SRSR i tillæg til ovenstående indgår bredere på tværs af ud-
viklingsbistanden på baggrund af mainstreamingen bl.a. under landeprogram-
merne
FFL21
350
200
40
125
40
755
78
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
15
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0016.png
Tabel 7. Oversigt over udviklingsbistanden på forslag til finanslov for 2021
FL20
06.31 Reserver
06.31.79 Reserver og budgetreguleringer
06.31.79.10 Reserve
06.32 Bilateral bistand
06.32.01 Udviklingslande i Afrika
06.32.01.05 Etiopien
06.32.01.06 Niger
06.32.01.08 Somalia
06.32.01.10 Tanzania
06.32.01.11 Kenya
06.32.01.12 Uganda
06.32.01.15 Ghana
06.32.01.17 Burkina Faso
06.32.01.20 Mali
06.32.01.23 Øvrige indsatser i Afrika
06.32.02 Udviklingslande i Asien, Mellemøsten og Latinamerika
06.32.02.05 Myanmar
06.32.02.08 Palæstina
06.32.02.09 Afghanistan
06.32.02.10 Indsatser i Syrien og nabolande
06.32.02.11 Bangladesh
06.32.02.15 Øvrige indsatser i Asien og Mellemøsten
06.32.04 Personelbistand
06.32.04.10 Rådgiverbistand
06.32.04.12 Firmarådgivere
06.32.04.14 IT-, ejendoms-, rejse-, kompetenceudviklings- og
kommunikationsudgifter
06.32.04.15 Rådgivende enheder
06.32.07 Lånebistand
06.32.07.14 Gældslettelse til udviklingslandene
06.32.08 Øvrig bistand
06.32.08.35 OHCHR - FN’s Højkommissær for Menneskerettigheder
06.32.08.40 DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur
06.32.08.60 Stabilisering og konfliktforebyggelse
06.32.08.70 Demokrati og menneskerettigheder
06.32.08.80 Freds- og Stabiliseringsfonden
06.32.08.85 Institut for Menneskerettigheder (IMR)
06.32.09 Dansk-Arabisk Partnerskabsprogram
06.32.09.10 Dansk-arabiske partnerskabsaftaler
06.32.09.20 Øvrige indsatser
06.32.10 Migration
06.32.10.13 Retfærdigt og humant asylsystem, inkl. udsendelse
06.32.10.14 International Organisation for Migration (IOM)
06.32.10.15 Fremme af fælleseuropæiske migrationsindsatser
06.32.10.16: Fremtidens flygtningerespons
176,0
176,0
176,0
3.850,5
1.868,4
275,0
-
150,0
5,0
850,0
-
20,0
-
5,0
563,4
210,0
5,0
-
-
200,0
5,0
-
267,0
4,0
40,0
99,4
123,6
26,4
26,4
828,7
60,0
53,0
65,0
210,7
400,0
40,0
200,0
163,0
37,0
290,0
190,0
50,0
50,0
-
FFL21
82,1
82,1
82,1
3.826,3
1.317,0
117,0
-
100,0
100,0
-
-
-
450,0
5,0
545,0
600,0
50,0
200,0
100,0
200,0
50,0
-
258,8
4,0
30,0
100,2
124,6
35,5
35,5
765,0
60,0
53,0
65,0
147,0
400,0
40,0
200,0
163,0
37,0
490,0
300,0
50,0
15,0
125,0
FFL-BO1
74,9
74,9
74,9
3.169,5
1.031,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1.031,4
350,0
-
-
100,0
-
-
250,0
257,8
3,0
30,0
100,2
124,6
38,0
38,0
767,3
60,0
53,0
65,0
149,3
400,0
40,0
200,0
155,0
45,0
365,0
300,0
50,0
15,0
-
FFL-BO2
85,6
85,6
85,6
2.998,3
1.026,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1.026,0
200,0
-
-
100,0
-
-
100,0
257,8
3,0
30,0
100,2
124,6
40,5
40,5
749,0
60,0
53,0
65,0
131,0
400,0
40,0
200,0
155,0
45,0
365,0
300,0
50,0
15,0
-
FFL-BO3
103,8
103,8
103,8
3.582,5
1.627,5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1.627,5
200,0
-
-
100,0
-
-
100,0
257,8
3,0
30,0
100,2
124,6
40,5
40,5
731,7
60,0
53,0
65,0
113,7
400,0
40,0
200,0
155,0
45,0
365,0
300,0
50,0
15,0
-
16
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0017.png
06.32.11 Naboskabsprogram
06.32.11.10 Programindsatser
06.32.11.20 Øvrige indsatser
06.33 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01 Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
06.33.01.10 Strategiske Partnerskaber
06.33.01.11 Strategiske initiativer
06.33.01.12 Puljeordninger og netværk
06.34 Naturressourcer, energi og klimaforandringer
06.34.01 Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udvikling-
slandene
06.34.01.10 Klima, konflikt, fordrivelse og irregulær migration i Afrika
06.34.01.35 Sammenslutning af byer C40
06.34.01.40 Energi- og vandressourcer mv.
06.34.01.70 Klimapulje
06.34.01.75 Miljøbidrag og modstandsdygtighed mod klimaforan-
dringer
06.35 Oplysningsvirksomhed
06.35.01 Oplysning i Danmark mv
06.35.01.13 Oplysningsvirksomhed
06.35.01.17 Seminarer, kurser, konferencer mv
06.35.01.18 Evaluering
06.36 Multilateral bistand gennem FN mv.
06.36.01 De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.10 FN’s Udviklingsprogram (UNDP)
06.36.01.14 FN-byen
06.36.02 De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
06.36.02.10 Generelt bidrag til UNICEF
06.36.03 Befolkning, Sundhed og Ligestilling
06.36.03.10 FNs Befolkningsfond (UNFPA)
06.36.03.11 Seksuel og reproduktiv sundhed og rettigheder ved
globalt civilsamfund
06.36.03.12 Verdenssundhedsorganisationen WHO’s udviklings-
aktiviteter
06.36.03.13 FN’s Ligestilllingsenhed (UN Women)
06.36.03.14 FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
06.36.03.16 Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose
og Malaria
06.36.03.17 Det globale vaccinationsinitiativ (GAVI)
06.36.04 Multilaterale uddannelsesindsatser
06.36.04.10 Global Partnership for Education
06.36.04.11 Education Cannot Wait
06.36.06 FNs øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale
bidrag
06.36.06.16 Interessevaretagelse i internationale organisationer
06.36.06.23 OECD-DAC udviklingsrelateret bidrag
06.36.06.24 Diverse multilaterale bidrag
160,0
140,0
20,0
935,8
935,8
664,0
10,0
261,8
1.445,0
1.445,0
200,0
67,0
175,0
675,0
328,0
55,0
55,0
28,0
12,0
15,0
1.908,0
502,0
327,0
175,0
125,0
125,0
828,0
350,0
225,0
35,0
78,0
40,0
100,0
-
300,0
300,0
-
153,0
120,0
-
33,0
160,0
140,0
20,0
935,8
935,8
664,0
10,0
261,8
1.645,0
1.645,0
200,0
-
709,5
677,5
58,0
88,5
88,5
64,5
9,0
15,0
1.801,7
502,0
327,0
175,0
125,0
125,0
863,0
350,0
200,0
70,0
78,0
40,0
125,0
-
200,0
200,0
-
111,7
90,0
6,7
15,0
160,0
140,0
20,0
935,8
935,8
664,0
10,0
261,8
1.645,0
1.645,0
200,0
-
709,5
677,5
58,0
52,0
52,0
28,0
9,0
15,0
1.932,0
502,0
327,0
175,0
125,0
125,0
888,0
350,0
200,0
70,0
78,0
40,0
125,0
25,0
300,0
300,0
-
117,0
90,0
9,0
18,0
160,0
140,0
20,0
935,8
935,8
664,0
10,0
261,8
1.645,0
1.645,0
200,0
-
709,5
677,5
58,0
52,0
52,0
28,0
9,0
15,0
1.994,2
502,0
327,0
175,0
125,0
125,0
888,0
350,0
225,0
70,0
78,0
40,0
100,0
25,0
362,5
300,0
62,5
116,7
90,0
6,7
20,0
160,0
140,0
20,0
935,8
935,8
664,0
10,0
261,8
1.645,0
1.645,0
200,0
-
709,5
677,5
58,0
52,0
52,0
28,0
9,0
15,0
1.994,5
502,0
327,0
175,0
125,0
125,0
888,0
350,0
225,0
70,0
78,0
40,0
100,0
25,0
362,5
300,0
62,5
117,0
90,0
9,0
18,0
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
17
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0018.png
06.37 Udviklingsbanker, -fonde og EU
06.37.01 Verdensbankgruppen
06.37.01.10 Verdensbanken (IBRD)
06.37.01.11 Den internationale Udviklingssammenslutning (IDA)
06.37.01.15 Special Action Account
06.37.01.19 Verdensbankens indsatser for skrøbelighed, konflikt og
fordrivelse
06.37.02 Regionale udviklingsbanker
06.37.02.10 Den afrikanske Udviklingsbank (AfDB)
06.37.03 Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og
øvrige fonde
06.37.03.10 Den afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
06.37.03.13 Den nordiske Udviklingsfond (NDF)
06.37.03.14 Multilaterale gældslettelsesinitiativer
06.37.04 Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
06.37.04.10 Den europæiske Udviklingsfond
06.38 Partnerskaber for bæredygtig vækst
06.38.01 Mobilisering af finansiering til investeringer
06.38.01.11 Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
06.38.01.12 Den internationale Finansieringsinstitution (IFC)
06.38.01.13 Danida Sustainable Infrastructure Finance
06.38.01.14 Projektudviklingsfacilitet Danida Business Finance
06.38.02 Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
06.38.02.12 Partnerskaber for grøn omstilling og bæredygtig vækst
06.38.02.13 Sektorrådgivere
06.38.02.14 Strategisk sektorsamarbejde
06.38.02.15 FN’s arbejdsorganisation (ILO)
06.38.02.16 Støtte til aktiviteter inden forhandel og udvikling
06.38.02.18 Strategiske indsatser i vækstøkonomier
06.38.02.19 Forskningssamarbejde
06.38.02.20 Stipendiatbistand
06.38.02.21 Arbejdsmarkeder og rammebetingelser
06.39 Humanitær bistand
06.39.01 Generelle bidrag til internationale humanitære organisa-
tioner
06.39.01.10 FN’s Flygtningehøjkommissær (UNHCR)
06.39.01.11 FN’s organisation for Palæstinaflygtninge (UNRWA)
06.39.01.12 FN’s Humanitære Koordinationskontor (OCHA)
06.39.01.13 Humanitær fødevarebistand (WFP)
06.39.01.14 Den internationale Røde Kors Komité (ICRC)
06.39.01.16 FN’s Humanitære Fond (CERF)
06.39.01.17 FN’s organisation for minerydning (UNMAS)
06.39.03 Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige
kriser
06.39.03.10 Strategiske Partnerskaber og Nødhjælpspuljer
06.39.03.11 Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
§ 06.3 Total
-
2.058,9
968,8
70,0
780,0
1,2
120,0
85,0
85,0
322,1
175,0
-
147,1
683,0
683,0
1.404,0
500,0
-
100,0
400,0
-
904,0
255,0
74,0
110,0
35,0
50,0
20,0
220,0
75,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
14.533,2
-
1.582,4
546,8
32,0
516,0
1,2
-
67,0
67,0
386,6
175,0
40,0
171,6
582,0
582,0
1.138,0
468,0
-
-
418,0
50,0
670,0
84,0
86,0
125,0
20,0
-
10,0
220,0
60,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
13.799,8
-
1.750,3
834,8
70,0
716,0
1,2
50,0
67,0
67,0
405,5
175,0
40,0
190,5
443,0
443,0
1.265,0
602,0
100,0
102,0
400,0
-
663,0
75,0
88,0
125,0
20,0
-
10,0
220,0
60,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
13.524,5
-
1.828,4
861,8
91,0
772,0
1,2
-
67,0
67,0
589,6
350,0
40,0
199,6
310,0
310,0
1.210,0
602,0
100,0
102,0
400,0
-
608,0
20,0
88,0
125,0
20,0
-
10,0
220,0
60,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
13.449,3
-
1.380,8
730,8
-
732,0
1,2
-
67,0
67,0
435,0
175,0
40,0
220,0
148,0
148,0
1.076,0
462,0
-
62,0
400,0
-
614,0
26,0
88,0
125,0
20,0
-
10,0
220,0
60,0
65,0
2.700,0
875,0
235,0
105,0
70,0
210,0
70,0
170,0
15,0
1.825,0
919,0
906,0
13.470,4
18
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0019.png
Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2021
19
L 206 - 2019-20 - Bilag 7: § 6 Udenrigsministeriet, præsentation til teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020
2237261_0020.png
REGERINGENS UDVIKLINGS-
POLITISKE PRIORITETER 2021
August 2020
Udgiver
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon:
Fax:
E-mail:
Internet:
33 92 00 00
32 54 05 33
[email protected]
www.um.dk
Design
OTW A/S
Publikationen kan downloades via:
www.um.dk
Teksten kan citeres frit
ISBN 978-87-93760-45-5