Finansudvalget 2019-20
L 206 Bilag 5
Offentligt
2236852_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2021
i forhold til finansloven for 2020
August 2020
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 2 af 37
FFL21 sammenlignet med FL20
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2021
sammenlignet med finansloven for 2020 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2020. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2021.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2021, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til finansloven
for 2020 (B-året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2021 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2021 i forhold til finansloven for 2020
der inde-
holder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2020 til finanslov-
forslaget for 2021.
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 3 af 37
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ...................................................................................................... 4
§ 6. Udenrigsministeriet .............................................................................................. 5
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 7
§ 8. Erhvervsministeriet .............................................................................................. 8
§ 9. Skatteministeriet .................................................................................................. 10
§ 11. Justitsministeriet................................................................................................ 11
§ 12. Forsvarsministeriet ........................................................................................... 12
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet ........................................................ 13
§ 15. Social- og Indenrigsministeriet ....................................................................... 14
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet ...................................................................... 16
§ 17. Beskæftigelsesministeriet ................................................................................. 17
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ........................................................ 20
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet .............................................................. 21
§ 21. Kulturministeriet............................................................................................... 23
§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................ 24
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet......................................................................... 25
§ 28. Transport- og Boligministeriet ....................................................................... 26
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..................................................... 28
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 30
§ 36. Pensionsvæsenet ............................................................................................... 33
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 4 af 37
§ 5. Statsministeriet
Ingen større bevægelser.
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 5 af 37
§ 6. Udenrigsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 93,9 mio. kr. skyldes, at regeringen har valgt afsætte færre midler
på reserven i 2021 for i stedet at afsætte relativt flere midler til konkrete områder og
aktiviteter under de enkelte konti (§ 06.31.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 551,4 mio. kr. skyldes bl.a. store udsving fra år til år i tilsagn på
de flerårige landeprogrammer i Afrika samt det forhold, at regeringen i 2021 har valgt
at fremme fokus på Afrika gennem en række indsatser, der ikke indgår på § 06.32.01.
Udviklingslande i Afrika. I 2020 var der eksempelvis afsat et flerårigt tilsagn til Kenya
på 850,0 mio. kr. under kontoen, der ikke fremgår i 2021. I 2021 planlægges bevillin-
ger under kontoen til Burkina Faso, Etiopien, Somalia og Tanzania samt bevillinger
under øvrige indsatser i Afrika (§ 06.32.01.).
Merudgiften på 390,0 mio. kr. skyldes overvejende, at der i 2021 planlægges nye be-
villinger til landeengagementer i hhv. Afghanistan, Palæstina, Bangladesh og Myan-
mar (§ 06.32.02.).
Merudgiften på 200,0 mio. kr. skyldes en stigning på 110,0 mio. kr. i bevillingerne til
indsatser af relevans for udsendelse til udviklingslande, hvortil Danmark har perso-
ner i udsendelsesposition og til indsatser, der kan bane vejen for et retfærdigt og
humant asylsystem. Dertil kommer en stigning på 125,0 mio. kr. til en ny indsats
vedr. fremtidens flygtningelejr. I modsat retning trækker et fald i midler afsat til andre
indsatser under kontoen på 35,0 mio. kr. (§ 06.32.10.).
Merudgiften på 33,5 mio. kr. skyldes overvejende en stigning i bevillingen til Danidas
egen oplysningsvirksomhed på 14,5 mio. kr., som bl.a. skal gå til en flerårig aftale om
undervisningsmateriale under Børnenes U-landskalender. Dertil kommer en ny be-
villing på 20,0 mio. kr. til engagementsskabende aktiviteter (§ 06.35.01.).
Mindreudgiften på 100,0 mio. kr. skyldes et fremrykket bidrag til Global Partnership
for Education (GPE), der afgives i 2020, og som medfører et fald i 2021 (§ 06.36.04.).
Mindreudgiften på 41,3 mio. kr. skyldes primært, at 30,0 mio. kr. af midlerne til inte-
ressevaretagelse i internationale organisationer omprioriteres til andre indsatser i
2021 (§ 06.36.06.).
Mindreudgiften på 422,0 mio. kr. skyldes primært, at dele af bidragene i 2021 til ka-
pitaludvidelsen i den Internationale Bank for Genopbygning og Udvikling (IBRD)
samt til den Internationale Udviklingssammenslutnings genopfyldning i 2018
(IDA18) planlægges fremrykket til 2020, hvilket bevirker et fald i udgifterne på 302,0
mio. kr. i 2021. Derudover blev der i 2020 afsat 120,0 mio. kr. til Verdensbankens
indsatser for skrøbelighed, konflikt og fordrivelse som et flerårigt bidrag, hvilket
medfører et tilsvarende fald i 2021 (§ 06.37.01.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 6 af 37
Merudgiften på 64,5 mio. kr. skyldes primært en planlagt ny bevilling til genopfyld-
ningen af den Nordiske Udviklingsfond på 40,0 mio. kr. med forventet start fra 2021.
Dertil kommer en forventet stigning i de multilaterale gældslettelsesinitiativer på 24,5
mio. kr. (§ 06.37.03.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 265,3 mio. kr. skyldes budgetteringen af delegerede
partnerskaber i 2021 med oprettelsen af hovedkonto §06.37.05. Delegerede part-
nerskaber. I delegerede partnerskaber implementerer Udenrigsministeriet projekter
finansieret af andre donorer. Kontoen påvirker ikke 0,7-pct.-målsætningen eller bi-
standsrammen
(§ 06.37.05.).
Kontoen er ny. Merindtægten på 265,3 mio. kr. skyldes budgetteringen af delege-
rede partnerskaber i 2021 med oprettelsen af hovedkonto §06.37.05. Delegerede
partnerskaber.
(§ 06.37.05.).
Mindreudgiften på 234,0 mio. kr. skyldes overvejende, at programmet for Danida
Market Development Partnerships (DMDP) udløber med udgangen af 2020, hvor
der var afsat 100,0 mio. kr. Dertil kommer, at der i 2020 var afsat 60,0 mio. kr. til et
flerårigt bidrag til Sustainable Trade Initiative (§ 06.38.02.).
Merudgiften på 34,9 mio. kr. skyldes primært, at der i 2021 er afsat 34,7 mio. kr. til
fordobling af bevilling til erhvervsfremstød i 2021, jf. Aftale mellem regeringen, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Kon-
servative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet om hjælpepak-
ker til lønmodtagere og virksomheder mv. i forbindelse med gradvis genåbning af
Danmark af april 2020 (§ 06.41.03.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 7 af 37
§ 7. Finansministeriet
Reserver
Merudgiften på 34,0 mio. kr. skyldes, at Finansministeriets andel af konsulentbesparel-
ser er blevet udmøntet på ministeriets institutioner. Derved er konsulentbesparelsen
ikke længere indarbejdet som en negativ budgetregulering på § 07.11.79. Reserver og
budgetregulering, hvilket resulterer i et overskud på kontoen. Endvidere afsættes en re-
serve på kontoen på 11,6 mio. kr. til styrket intern kontrol og tilsyn i staten (§
07.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 32,5 mio. kr. skyldes primært, at en stor del af Finansministeriets
konsulentbesparelser er udmøntet på § 07.11.02. Effektivisering af offentlige institutio-
ner, hvilket resulterer i en nedjustering af kontoen. Herudover omprioriteres en del af
bevillingen på kontoen til § 07.11.01. Departementet (§ 07.11.02.).
Merudgiften på 265,2 mio. kr. skyldes, at der i forbindelse med COVID-19 udbruddet
afholdes udgifter til risikopræmier for SAS og EU-kommissionen. Herudover etableres
en risikopræmie til Danmarks Nationalbank samt en risikopræmie til dækning af kredit-
risici forbundet med kapitalindskud i det nyoprettede statslige aktieselskab Fonden
(§ 07.11.78.).
Merudgiften på 99,7 mio. kr. skyldes, at regeringen, KL og Danske Regioner med afta-
lerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2021 er enige om de kommende
års udgifter den næste generation af den fællesoffentlige infrastruktur (Digital Post,
NemLog-in og MitId) (§ 07.12.02.).
Merudgiften på 31,3 mio. kr. skyldes, at § 07.14.01. Implementerings- og systemudvik-
lingspuljen er blevet løftet, blandt andet med henblik på dækning af udgifter i forbin-
delse med transition af nye kunder til Statens It (§ 07.14.05.).
Merudgiften på 70,0 mio. kr. skyldes, at der i overensstemmelse med akt. 101 af 21.
marts 2019 er indgået en juridisk aftale, som forpligter staten til at foretage egenkapital-
indskud i Kalaallit Airports International A/S på maksimalt 700,0 mio. kr. (løbende pri-
ser) i perioden 2019-2030. Egenkapitalindskuddene vil foretages ad flere omgange.
Merudgiften på 70,0 mio. kr. i 2021 hænger sammen med udviklingen i den ønskede
indbetalingsprofil for de samlede 700,0 mio. kr. fra Kalaallit Airports International A/S
(§ 07.15.08.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 8 af 37
§ 8. Erhvervsministeriet
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 45,4 mio. kr. skyldes primært udmøntning af besparelsen på statens
konsulentforbrug, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af december 2019
(§ 08.11.79.).
Mindreindtægten på 80,0 mio. kr. skyldes, at det samlede træk på statsgarantien vedrø-
rende Stormflod og stormfald forventes at være tilbagebetalt ved udgangen af 2020.
Derfor forventes der ikke at være indtægter fra tilbagebetalinger i 2021 (§ 08.21.05.).
Mindreudgiften på 32,7 mio. kr. skyldes et tilsvarende fald i bevillingen til matchfinan-
sieringsordningen i Vækstfonden fra 2020 til 2021 (§ 08.33.15.).
Mindreindtægten på 640,0 mio. kr. skyldes, at EKF Danmarks Eksportkredit i 2021
ikke udlodder et yderligere udbytte til staten på 500,0 mio. kr. som i 2020. Desuden fal-
der den årlige udbyttebetaling fra EKF Danmarks Eksportkredit fra 140,0 mio. kr. i
2020 til 100,0 mio. kr. i 2021. Endvidere falder den årlige udbyttebetaling fra Vækstfon-
den fra 200,0 mio. kr. i 2020 til 100,0 mio. kr. i 2021, jf. Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Radi-
kale Venstre om udvikling af Nordsøen af marts 2017 (§ 08.33.26.).
Merudgiften på 1.485,1 mio. kr. skyldes, at der er afsat risikopræmier til afdækning af
statens risiko forbundet med en række garantiordninger og kapitalindskud hos EKF
Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Rejsegarantifonden sfa. COVID-19. Dertil
kommer en stigende risikoprofil for kapitalindskud i Vækstfonden og Danmarks
Grønne Investeringsfond samt en ny risikopræmie knyttet til Vækstlåneordningen (§
08.33.27.).
Merudgiften på 1.000,0 mio. kr. skyldes en stigende bevilling til kapitalindskud i Vækst-
fonden ifm. etableringen af Danmarks Grønne Fremtidsfond, jf. Aftale mellem regerin-
gen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finans-
loven for 2020 af december 2019 (§ 08.33.28.).
Mindreudgiften på 374,7 mio. kr. vedrørende regionaludvikling skyldes, at forventnin-
gerne til aktivitetsniveauet er faldende fra 2020 til 2021 som følge af den hidtidige pro-
gramperiodes udløb i 2020 for så vidt angår EU. Den nye programperiode er endnu
ikke indbudgetteret på kontoen (§ 08.35.01.).
Mindreindtægten på 374,7 mio. kr. vedrørende regionaludvikling skyldes, at forventnin-
gerne til aktivitetsniveauet er faldende fra 2020 til 2021 som følge af den hidtidige pro-
gramperiodes udløb i 2020. Den nye programperiode er endnu ikke indbudgetteret på
kontoen (§ 08.35.01.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 9 af 37
Merudgiften på 30,0 mio. kr. vedrørende støtte til udvikling af landdistrikterne under
landdistriktssprogrammet skyldes, at bevillingen til de lokale aktionsgrupper er forhøjet
til 93,0 mio. kr. i 2021 (§ 08.35.07.).
Merindtægten på 30,0 mio. kr. vedrørende støtte til udvikling af landdistrikterne under
landdistriktssprogrammet skyldes, at merbevillingen på 30,0 mio. kr. til de lokale akti-
onsgrupper forudsættes finansieret af tilsvarende højere indtægter (§ 08.35.07.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 10 af 37
§ 9. Skatteministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 237,9 mio. kr. skyldes en teknisk budgettering og skal ses i tilknytning
til de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Generelle reserver (§ 09.11.02.).
Mindreudgiften på 356,2 mio. kr. skyldes en teknisk budgettering og skal ses i tilknytning
til de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Generelle reserver (§ 09.31.03.).
Mindreudgiften på 1.280,4 mio. kr. skyldes en teknisk budgettering og skal ses i tilknyt-
ning til de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Generelle reserver (§ 09.31.06.).
Mindreudgiften på 299,8 mio. kr. skyldes en teknisk budgettering og skal ses i tilknytning
til de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Generelle reserver. (§ 09.51.17.).
Merindtægten på 66,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der er foretaget et opdateret skøn
for indregningen af gældsinddrivelsesfordringer til kursværdi (§ 09.51.21.).
Merudgiften på 377,9 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der er foretaget et opdateret skøn
for indregningen af gældsinddrivelsesfordringer til kursværdi. Dertil er kursværdiregule-
ring af harmoniseringsrenter, der tidligere var opført under § 09.51.24. Indtægter fra har-
monisering af inddrivelsesrenten, indbudgetteret på kontoen (§ 09.51.22.).
Merindtægten på 390,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at indtægter vedrørende harmo-
niseringsrenter, der tidligere var opført under § 09.51.24. Indtægter fra harmonisering af
inddrivelsesrenten, er indbudgetteret på kontoen (§ 09.51.22.).
Mindreudgiften på 62,8 mio. kr. skyldes, at kontoen nedlægges, og at kursværdiregulering
af harmoniseringsrenter flyttes til § 09.51.22. Personlige fordringer og § 38.61.01. Ren-
teindtægter mv. (§ 09.51.24.).
Mindreindtægten på 208,5 mio. kr. skyldes, at kontoen nedlægges, og at indtægter ved-
rørende harmoniseringsrenter flyttes til de ovenfor nævnte konti på finansloven
(§ 09.51.24.).
Merudgiften på 28,0 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der er tilført midler vedr. initiati-
ver, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, KL og Danske Regioner om le-
delse- og kompetencer i den offentlige sektor af februar 2019, samt til implementering
af fællesstatslige løsninger for konsulent- og advokatydelser (§ 09.61.01.).
Mindreudgiften på 60,3 mio. kr. skyldes hovedsageligt, at der forventes flere afgivne til-
sagn fra Den Statslige Kompetencefond i 2020 end i 2021 (§ 09.61.04.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 11 af 37
§ 11. Justitsministeriet
Reserver
Merudgiften på 225,7 mio. kr. følger af en række modgående bevægelser på kontoen.
Merudgiften skyldes primært, at midler til politikadetter og til styrket ydre grænsekontrol
er opført på reserven fra 2021 og frem. Den samlede bevægelse på kontoen indeholder
desuden mindreudgifter som følge af udmøntning af reserver til strafskærpelser for over-
trædelser af opholds-, melde- og underretningspligt og til uddannelse af fængselsbetjente
i Vestdanmark (§ 11.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 119,3 mio. kr. og mindreindtægten på 36,0 mio. kr. skyldes forventet
lavere aktivitet i Erstatningsnævnet som følge af udløb af bevilling til nedbringelse af
sagsbeholdningen i Erstatningsnævnet (§ 11.11.13.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 70,0 mio. kr. skyldes, at der oprettes en ny styrelse under
Justitsministeriet (§ 11.11.41.).
Mindreudgiften på 263,3 mio. kr. skyldes primært, at kontoen er teknisk budgetteret fra
2021 og frem på baggrund af finansloven for 2020. Bevillingsniveauet fastlægges som
led i de politiske forhandlinger om en flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden
for 2021 og frem (§ 11.23.16.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 12 af 37
§ 12. Forsvarsministeriet
Reserver
Merudgiften på 25,6 mio. kr. skyldes nulstilling af den negative budgetregulering i 2020
vedrørende Forsvarsministeriets andel af besparelsen på statens konsulentforbrug, jf.
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om finansloven for 2020 af december 2019 (§ 12.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 167,2 mio. kr. skyldes indbudgettering af anskaffelsen af nye kampfly,
jf. Aftale mellem den daværende V-regering, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Li-
beral Alliance og Radikale Venstre om anskaffelse af nye kampfly af juni 2016 (§
12.14.03).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 13 af 37
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 38,0 mio. kr. skyldes primært udmøntning af diverse kommunale re-
server, herunder DUT. (§ 14.11.78.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 22,0 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau
(§ 14.32.10.).
Kontoen er ny. Hjemrejsestyrelsen er etableret som led i overdragelsen af opgaver på
hjemrejseområdet fra Justitsministeriet. Merudgiften på 101,2 mio. kr. kan således pri-
mært henføres til en bevillingsoverførsel som følge af ressortoverdragelsen
(§ 14.41.01.).
Merudgiften på 20,8 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for etablering af en bande task
force, jf. satspuljeaftalen for 2018 (§ 14.69.16).
Mindreudgiften på 120,9 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau
(§ 14.71.03.).
Mindreudgiften på 125,4 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau
(§ 14.71.05.).
Mindreudgiften på 71,2 mio. kr. skyldes primært et forventet lavere aktivitetsniveau
(§ 14.71.11.).
Merudgiften på 63,1 mio. kr. skyldes primært et forventet højere aktivitetsniveau
(§ 14.71.12.).
Merudgiften på 29,4 mio. kr. skyldes primært et forventet højere aktivitetsniveau
(§ 14.71.15.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 14 af 37
§ 15. Social- og Indenrigsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 1.833,7 mio. kr. skyldes de økonomiske konsekvenser af lov om
ændring af lov om social service (lov nr. 197 af 25. juni 2020), som indebærer, at
flere sager kan blive omfattet af refusion og nogle af højere refusion (§ 15.11.10.).
Reserver
Mindreudgiften på 42,6 mio. kr. skyldes en ændret reserve til regulering af det kom-
munale bloktilskud i 2021 i forhold til 2020, samt udmøntning af den negative bud-
getregulering vedrørende køb af konsulentydelser på relevante hovedkonti
(§ 15.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 111,0 mio. kr. skyldes primært bevillingsprofilen for den finan-
siering, der blev afsat til et generelt løft af Familieretshusets aktiviteter på finanslo-
ven for 2020 (§ 15.12.01.).
Mindreudgiften på 31,8 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konserva-
tive Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2017 af november 2016
(§ 15.26.04.).
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil vedr. ansøgningspulje
til styrket efterværn til tidligere anbragte, som fremgår af Aftale mellem regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om finanslo-
ven for 2020 af december 2019 (§ 15.26.32.).
Mindreudgiften på 22,0 mio. kr. skyldes udmøntning af reserven, afsat med Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alter-
nativet om finansloven for 2020 af december 2019. Midlerne er som led i udmønt-
ningen, flyttet til andre finanslovskonti (§ 15.71.08.).
Mindreudgiften på 40,6 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, til oprensning af gene-
rationsforureningerne, der stammer fra Grindstedværket (Grindsted by og Kær-
gaard Klitplantage) samt Cheminova på Harborøre Tange, som fremgår af Delaf-
tale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti vedrørende miljø
af marts 2019 (§ 15.91.04.).
Merudgiften på 28.567,2 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af akt-
stykke om statens bloktilskud til kommunerne for finansåret 2021, jf. akt. 233 af 25.
juni 2020, samt Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 15 af 37
Folkeparti og Alternativet om reform af det kommunale tilskuds- og udligningssy-
stem af maj 2020 (§ 15.91.11.).
Mindreindtægten på 617,2 mio. kr. skyldes et ændret indtægtsskøn som følge af
kommuner som vælger at selvbudgettere (§ 15.91.11.).
Mindreudgiften på 4.088,1 mio. kr. skyldes indarbejdelsen af beskæftigelsestilskud-
det i den generelle udligning, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, og Alternativet om reform af det kommunale tilskuds-
og udligningssystem af maj 2020 (§ 15.91.13.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 16 af 37
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 957,8 mio. kr. skyldes udmøntning af reserver, herunder DUT-regu-
lering af kommuner og regioner som led i udmøntning af Sundheds- og Ældreministe-
riets lov- og cirkulæreprogram, udmøntning af negativ budgetregulering vedr. konsu-
lentbesparelser samt overførsel af midler til det kommunale og regionale bloktilskud, jf.
Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Al-
ternativet om finansloven for 2020 og Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Alternativet og Liberal Alliance om udmøntning af reserven til foranstaltninger
på social-, sundheds- og beskæftigelsesområdet (§ 16.11.79.).
Øvrige større ændringer
Kontoen er ny. Merudgiften på 146,1 mio. kr. skyldes prioritering af pneumokokvacci-
nation som led i indsatsen mod COVID-19, jf. akt. 130 af 2. april 2020 (§ 16.21.35.).
Mindreudgiften på 24,6 mio. kr. skyldes ophør af midlertidig bevilling til en pulje til
kommunerne til prioritering af kommunale indsatser forankret i sundhedsplejen, jf. Af-
tale mellem den daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkepart og Det konservative Fol-
keparti om udmøntning af satspuljen på sundheds- og ældreområdet for 2017-2022
(§ 16.51.60.).
Mindreudgiften på 212,5 mio. kr. skyldes ophør af midlertidig bevilling til en pulje til
etablering af læge- og sundhedshuse (§ 16.51.87.).
Mindreudgiften på 53,5 mio. kr. skyldes udmøntning til det regionale bloktilskud
(§ 16.51.89.).
Mindreudgiften på 21,7 mio. kr. skyldes ophør af midlertidig til en pulje til en forsøgs-
ordning med befordring af mennesker med demensdiagnose, jf. Aftale mellem den da-
værende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om udmøntning af statspuljen for 2018 (§ 16.65.27.).
Merudgiften på 775,8 mio. kr. skyldes bevillingsprofilen for Kvalitetsfondens investe-
ringer i en moderne sygehusstruktur, der indbudgetteres årligt på baggrund af aftalen
om regionernes økonomi og et opdateret skøn for midlernes afløb (§ 16.91.60.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 17 af 37
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 150,0 mio.kr. skyldes, at reserven vedrørende seniorpension er nul-
stillet i 2021 (§ 17.19.77.).
Mindreudgiften på 213,7 mio.kr. skyldes, skyldes, at reserven på finansloven for 2020
er nulstillet og udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2020. På forslag til finanslov for
2021 er bevillingen bl.a. omfattet af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folke-
parti, Radikale Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om at oprette
Seniorpensionsenheden som tillægsaftale til Aftale om ret til seniorpension for ned-
slidte af december 2019 og Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet om udfas-
ning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer af juni 2020 (§17.19.78.).
Merudgiften på 99,4 mio.kr. skyldes, at reserven på finansloven for 2020 er nulstillet og
udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2020. På forslag til finanslov for 2021 er bevil-
lingen bl.a. omfattet af Aftale mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om at oprette Seniorpensi-
onsenheden som tillægsaftale til Aftale om ret til seniorpension for nedslidte af decem-
ber 2019 (§ 17.19.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 62,7 mio.kr. skyldes en forventning om kortere sagsbehandlingstider i
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vedrørende sager efter lov nr. 336 af 2. april 2014
om erstatning og godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre statsansatte med
sent diagnosticeret posttraumatisk belastningsreaktion og fremrykning af tilkendelser af
erstatninger mv. til de berørte personer. Merindtægten på 63,9 mio.kr. på samme konto
skyldes, at erstatningsudgifterne refunderes af den ansættende myndighed (§ 17.23.11.).
Merudgiften på 137,2 mio. kr. skyldes primært, at bidragssatsen stiger fra 0,3 pct. i 2020
til 0,6 pct. i 2021og derudover stigende aktivitet på dagpenge- og kontanthjælpsområ-
det, som følge af stigende bruttoledighed jf. Økonomisk Redegørelse maj 2020, og i
mindre grad af forskellige COVID-19 initiativer (§ 17.31.20.).
Merudgiften på 328,4 mio. kr. skyldes primært, at bidragssatsen stiger fra 0,3 pct. i 2020
til 0,6 pct. i 2021 samt den forventede stigende aktivitet på offentlige ydelser under del-
loftet for indkomstoverførelser (§17.31.21.).
Merudgiften på 150,9 mio. kr. skyldes et forventet højere antal modtagere af dagpenge,
der skal betales ATP-bidrag for. Det højere antal dagpengemodtagere kan henføres til
den forventede stigning i bruttoledigheden jf. Økonomisk Redegørelse maj 2020, hvor
bruttoledigheden forventes at stige med 29.500 fuldtidspersoner i 2021. Merindtægten
på 125,9 mio. kr. kan ligeledes henføres til den øgede aktivitet (§ 17.31.24.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 18 af 37
Merindtægten på 108,4 mio.kr. skyldes, at der i 2020 var en ekstraordinær høj modreg-
ning af arbejdsgiveres finansieringsbidrag til ATP, idet arbejdsgiverne havde betalt et
højere finansieringsbidrag i 2018 og 2019 end de skulle (§ 17.31.29.).
Merudgiften på 6.817,3 mio. kr. skyldes et forventet højere antal modtagere af arbejds-
løshedsdagpenge. Den højere aktivitet kan primært henføres til en forventet stigning i
bruttoledigheden, jf. Økonomisk Redegørelse maj 2020 som skønner en bruttoledighed
på 137.500 fuldtidspersoner i 2021, samt de aktivitetsmæssige konsekvenser af flere til-
tag i relation til COVID-19. Merindtægten på 4.469,8 mio. kr. skal ses i sammenhæng
med den højere aktivitet på dagpengeområdet (§ 17.32.01.).
Merudgiften på 253,9 mio.kr. kan henføres til en forventet stigning i antallet af ferie-
dagpengemodtagere fra 50.000 i 2020 til 87.000 i 2021. Forøgelsen skyldes, at budgette-
ringen for 2021 afspejler skønnet over bruttoledigheden ved Økonomisk Redegørelse
maj 2020, hvor antallet af dagpengemodtagere er væsentligt hævet som følge af CO-
VID-19 situationen (§ 17.32.02.).
Merudgiften på 130,6 mio. kr. skyldes primært en forventet stigning i antallet af ledig-
hedsydelsesmodtagere fra ca. 10.530 helårspersoner i 2020 til 13.900 helårspersoner i
2021 (§ 17.35.25.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 53,7 mio. kr. på en ny konto kan henføres til Aftale
mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Enhedslisten af juni 2020 om ekstraordinært løft af ledige, hvor ledige dagpenge-
modtagere, som er fyldt 30 år, og som er ufaglærte eller har en forældet uddannelse, får
en ret til en erhvervsuddannelse (§ 17.46.08.).
Merudgiften på 59,7 mio.kr. skyldes primært en stigende bevillingsprofil på den regio-
nale uddannelsespulje som følge af nyt initiativ med at samle og styrke ordninger for
erhvervsrettede kurser samt ny pulje for uddannelsesambassadører, jf. Aftale mellem
regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og Det konservative Folke-
parti om Styrket opkvalificering af juni 2020. Hertil kommer en faldende bevillingspro-
fil på puljen uddannelsesløft som medgår til finansiering af initiativer i Aftale om Styr-
ket opkvalificering (§17.46.41.).
Mindreudgiften på 44,4 mio. kr. skyldes primært et forventet fald i antallet af personer,
der påbegynder et jobrotationsforløb. Den forventede aktivitet forventes at falde fra
543 fuldtidspersoner i 2020 til 336 fuldtidspersoner i 2021 (§ 17.46.74.).
Merudgiften på 38,0 mio. kr. skyldes et forventet højere antal dagpengemodtagere som
aktiveres i løntilskudsordninger. Den højere aktivitet kan primært henføres til en for-
ventet stigning i bruttoledigheden jf. Økonomisk Redegørelse maj 2020 (§ 17.47.01.).
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes den aftalte bevillingsprofil, jf. Aftale mellem
den daværende V-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Al-
ternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 19 af 37
udmøntning af satspuljen for 2017 af november 2016. Hertil kommer en reduktion af
bevillingen som led i udmøntning af besparelse på statens konsulentforbrug, jf. Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternati-
vet om finansloven for 2020 af december 2019 (§ 17.51.11.).
Mindreudgiften på 117,5 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af fuldtidspersoner i
seniorjob fra ca. 2.040 fuldtidspersoner i 2020 til ca. 1.210 fuldtidspersoner i 2021 som
følge af, at den forventede tilgang til ordningen falder - primært som konsekvens af et
faldende antal efterlønsberettigede (§ 17.54.21.).
Mindreindtægten på 40,0 mio. kr. skyldes, at der ikke længere budgetteres på kontoen
som følge af Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre, og Socialistisk Folkeparti om en ny
ferieordning med samtidighedsferie af oktober 2017 (§ 17.54.41.).
Mindreudgiften på 126,7 mio.kr. skyldes, at det midlertidige børnetilskud ophører pr. 1.
juli 2021 (§ 17.61.08.).
Merudgiften på 3.409,8 mio. kr. skyldes en forventet stigning i antallet af helårsperso-
ner fra ca. 57.500 i 2020 til ca.71.600 i 2021. Merudgiften skal ses i sammenhæng med
en samlet forventet stigning i antallet af førtidspensionister blandt andet på grund af
stigende pensionsalder, jf. Aftale mellem den daværende VK-regering, Dansk Folke-
parti og Det Radikale Venstre om senere tilbagetrækning af maj 2011. Stigningen i det
samlet antal førtidspensionister kommer til udtryk på denne konto, da nytilkendelser
placeres her (§ 17.64.10.).
Merindtægten på 2.727,9 mio. kr. er den kommunale medfinansiering af førtidspension
og følger således den stigende aktivitet på § 17.64.10.10. (§ 17.64.10.).
Merudgiften på 106,5 mio. kr. skyldes, at mediechecken indfases gradvist i takt med en
udfasning af medielicensen frem mod 2022 (§ 17.64.11.).
Merudgiften på 107,2 mio. kr. skyldes, at seniorpræmien for beskæftigelse det andet år
efter pensionsalderen først kommer til udbetaling fra 2021, jf. Aftale mellem den davæ-
rende VLAK-regering og Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om ret til senior-
pension for nedslidte mv. af maj 2019 (§17.64.12.).
Merudgiften på 1.259,3 mio. kr. skyldes stigende aktivitet på seniorpension, der forven-
tes at stige fra ca. 6.200 helårspersoner i 2020 til ca. 12.600 helårspersoner i 2021. Mer-
indtægten på 983,2 mio. kr. er den kommunale medfinansiering af seniorpension og
følger således den stigende aktivitet (§ 17.64.13.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 20 af 37
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Reserver
Merudgiften på 45,2 mio. kr. skyldes, at reserverne vedr. reserver til merudgifter i til-
knytning til den planlagte afvikling af Forskningscenter Risøs nukleare anlæg og til
Langsigtet løsning for Danmarks radioaktive affald i FFL21 er opført på en særskilt ho-
vedkonto. Derudover er reserverne i forbindelse med opførsel af tekstanmærkning 13
på § 19.61. nedjusteret teknisk. Tekstanmærkningen giver Uddannelses- og Forsknings-
ministeren hjemmel til at opføre merudgifter vedr. dekommissionering af nukleare an-
læg direkte på forslag til lov om tillægsbevillinger (§ 19.11.70.).
Mindreudgiften på 28,8 mio. kr. skyldes primært, at reserverne i tilknytning til den plan-
lagte afvikling af Forskningscenter Risøs nukleare anlæg og til Langsigtet løsning for
Danmarks radioaktive affald er oprettet på en særskilt konto, samt, at reserverne er
nedjusteret teknisk (§ 19.11.79.).
Mindreudgiften på 35,6 mio. kr. skyldes primært en teknisk, neutral restrukturering af
reserver på ministerområdet samt bl.a. en finansiering af en videreførelse af initiativ om
underviserpriser (§ 19.23.05.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 568,4 mio. kr. på skyldes udløb af midler til Danmarks Frie Forsk-
ningsfond, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Alternativet, Nye
Borgerlige og Liberal Alliance om fordeling af forskningsreserven i 2020 af november
2019 (§ 19.41.12.).
Mindreudgiften på 809,8 mio. kr. skyldes udløb af midler til Danmarks Innovations-
fond, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative, Folkeparti, Alternativet, Nye Bor-
gerlige og Liberal Alliance om fordeling af forskningsreserven i 2020 af november 2019
(§ 19.44.01.).
Mindreudgiften på 35,5 mio. kr. skyldes udløb af midler til ESS-fyrtårnsmiljøer
(§ 19.45.01.).
Mindreudgiften på 76,2 mio. kr. skyldes et ændret skøn for genudlånsrenten
(§ 19.82.02.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 21 af 37
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 25,3 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om finansiering af indsatser for at forebygge og ned-
bryde parallelsamfund og aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske forandringer
af de udsatte boligområder mv. i perioden 2019-2026 af maj 2018 (§ 20.21.30.).
Mindreudgiften på 76,8 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti om finansiering af indsatser for at forebygge og ned-
bryde parallelsamfund og aftale om Landsbyggefondens ramme til fysiske forandringer
af de udsatte boligområder mv. i perioden 2019-2026 af maj 2018 (§ 20.21.31.).
Mindreudgiften på 136,5 mio. kr. skyldes dels den bevillingsprofil, som fremgår af Af-
tale mellem daværende SRSF-regering, Venstre og Dansk Folkeparti om et fagligt løft
af folkeskolen af juni 2013, hvor bevillingen til kompetenceudvikling af lærere og pæda-
goger ophører i 2021, og dels udmøntning af konsulentbesparelser som følge af Aftale
mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternati-
vet om finansloven for 2020 af december 2019 (§ 20.29.11.).
Merudgiften på 124,6 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mel-
lem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
om finansloven for 2020 af december 2019, korrigeret for pris- og lønudviklingen i
2021 (§ 20.29.17.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 40,2 mio. kr. skyldes overførsel af pulje til kommuner-
nes implementering af lettere behandlingstilbud i PPR fra Sundheds- og Ældreministe-
riet (§ 20.29.18.).
Merudgiften på 82,7 mio. kr. skyldes justeret aktivitetsskøn, hvor der forventes en stig-
ning i aktiviteten i skolepraktik (§ 20.31.12.).
Mindreindtægten på 186,8 mio. kr. skyldes udfasning af produktionsskoleforløb og
deraf kommunale bidrag vedr. produktionsskoler som følge af oprettelsen af forbere-
dende grunduddannelse (FGU) fra 1. august 2019, jf. Aftale mellem den daværende
VLAK-regering, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alter-
nativet om bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017 (§ 20.51.13.).
Mindreudgiften på 68,9 mio. kr. skyldes udfasning af kombineret ungdomsuddannelse
som følge af oprettelsen af forberedende grunduddannelse (FGU) fra 1. august 2019,
jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til uddannelse og job af oktober
2017 (§ 20.53.01.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 22 af 37
Merindtægten på 482,8 mio. kr. skyldes, at forberedende grunduddannelse (FGU) blev
oprettet pr. 1. august 2019, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialde-
mokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017. Det kommunale bidrag i 2020 udgjordes af aktivi-
teten i 2019, der jf. oprettelsen 1. august bestod af fem måneder. I 2021 vil der blive
betalt kommunalt bidrag for aktiviteten i 2020 svarende til et helt år (§ 20.55.04.).
Merindtægten på 203,2 mio. kr. skyldes, at forberedende grunduddannelse (FGU) blev
oprettet pr. 1. august 2019, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-regering, Socialde-
mokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet om bedre veje til
uddannelse og job af oktober 2017. Det kommunale bidrag i 2020 udgjordes af aktivi-
teten i 2019, der jf. oprettelsen 1. august bestod af fem måneder. I 2021 vil der blive
betalt kommunalt bidrag for aktiviteten i 2020 svarende til et helt år (§ 20.55.05.).
Mindreudgiften på 67,0 mio. kr. skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale
mellem den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre og Alternativet om bedre veje til uddannelse og job af oktober 2017
(§ 20.55.10.).
Mindreudgiften på 48,6 mio. kr. skyldes primært udmøntning af konsulentbesparelser
som følge af Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet om finansloven for 2020 af december 2019, samt indbudget-
tering af en række mindre initiativer, herunder overførsel til Justitsministeriet ifm. til-
skud til Red Barnets anmeldelsestjeneste "Anmeld det", overførsel til Erhvervsministe-
riet ifm. teknologipagten samt omprioriteringsbidrag (§ 20.89.01.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 23 af 37
§ 21. Kulturministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 29,0 mio. kr. skyldes, at en række midlertidige tilskud ophører med
udgangen af 2020. Det drejer sig om bevillinger til Kvinfo, Den Danske ordbog, Den
Jyske Sangskole, kulturcentralen ved Campus Grindsted, H. C. Andersens oplevelses-
center, Genforeningsjubilæum 2020, Grønlandske huse og kulturhus i Klaksvik. Der-
udover er tilskud til blinde og stærkt svagsynede overført til § 21.31.21. Nota.
(§ 21.11.23.)
Mindreudgiften på 66,3 mio. kr. skyldes, at der ikke er indgået nye kulturaftaler med
kulturregionerne gældende fra 2021, hvilket først vil ske i efteråret 2020 (§ 21.11.32.).
Mindreudgiften på 38,6 mio. kr. skyldes, at bevillingens aktiviteter er overført til rele-
vante aktivitetsområder under § 21. Kulturministeriet. Følgende aktivitetsområder har
fået tilført bevillingen: § 21.11. Centralstyrelsen, § 21.21. Kunstneriske formål, § 21.22.
Musik, § 21.23. Scenekunst, § 21.24. Film, § 21.33. Museet, fortidsminder, slotte og fre-
dede bygninger, og § 21.61. Idræts- og fritidsfaciliteter (§ 21.11.35.).
Mindreudgiften på 26,0 mio. kr. og mindreindtægten på 31,2 mio. kr. skyldes, at drifts-
opgaver og indtægter i relation til Danskernes Digitale Bibliotek er overført til den ny-
stiftede forening ’Det Digitale Folkebibliotek’. Kulturministeriet varetager fortsat en
række opgaver vedr. tilskudsforvaltningen (§ 21.31.03.).
Merudgiften på 65,6 mio. kr. skyldes anlægsbevilling til Vikingeskibsmuseet i 2021, jf.
Aftale mellem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om finansloven
2019 af november 2018 (§ 21.33.47.).
Mindreudgiften på 23,9 mio. kr. og mindreindtægten på 23,9 mio. kr. skyldes et lavere
udgiftsafløb og donationsfinansiering ifm. etablering af Ordrupgaards anlægsprojekt
Himmelhaven (§ 21.33.71.).
Merindtægten på 53,6 mio. kr. skyldes en højere donationsfinansiering af Slots- og Kul-
turstyrelsens anlægsprojekter, bl.a. til restaurering af Amaliehaven og til restaurering og
nybyggeri af Nyborg Slot (§ 21.33.78.).
Merudgiften på 795,1 mio. kr. skyldes, at DR gradvist overgår fra licensfinansiering til
finanslovsfinansiering i henhold til Aftale mellem daværende VLAK-regering og Dansk
Folkeparti om fokusering af DR og afskaffelse af medielicensen af marts 2018
(§ 21.81.01.).
Merudgiften på 303,9 mio. kr. skyldes overgang fra licensfinansiering til finanslovsbe-
villing (§ 21.81.07.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 24 af 37
§ 22. Kirkeministeriet
Ingen større bevægelser.
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 25 af 37
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 76,7 mio. kr. skyldes et forudsat fald i bevilling, jf. Aftale mellem
den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om målrettet regulering af januar
2018. Kompensationen for den målrettede kvælstofregulering er flyttet til landdistrikts-
programmet (§ 24.23.07.).
Mindreudgiften på 78,2 mio. kr. skyldes primært bortfald af midlertidig bevillingstilfør-
sel fra forskningsreserven i 2020, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folke-
parti, Alternativet, Nye Borgerlige og Liberal Alliance om fordeling af forskningsreser-
ven af november 2019 (§ 24.33.02.).
Mindreudgiften på 109,3 mio. kr. skyldes primært bortfald af midlertidig bevillingstil-
førsel fra forskningsreserven i 2020, jf. Aftale mellem regeringen, Venstre, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Fol-
keparti, Alternativet, Nye Borgerlige og Liberal Alliance om fordeling af forskningsre-
serven af november 2019 (§ 24.53.15.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 26 af 37
§ 28. Transport- og Boligministeriet
Reserver
Mindreindtægten på 94,8 mio. kr. skyldes afløbet for Signalprogrammets træk på den
centrale anlægsreserve, der er indbudgetteret som forbrug af videreførsel (§ 28.11.13.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 173,7 mio. kr. skyldes, at puljen til grønne busser blev udmøntet i
2020, jf. akt. 176 af 12. maj 2020, og reserven til initiativer inden for kollektiv trafik er
udmøntet, jf. Aftale mellem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten og Alternativet om udmøntning af reserve til initiativer inden for kollektiv
trafik af april 2020 og akt. 199 af 3. juni 2020 (§ 28.11.17.).
Mindreudgiften på 29,3 mio. kr. skyldes en engangsudgift til finansiering af tog til Re-
gion Midtjylland i 2020, jf. akt. 75 af 31. januar 2019 (§ 28.11.34.).
Mindreindtægten på 116,9 mio. kr. skyldes en engangsindtægt fra salg af Desirotogsæt i
2020, jf. akt. 75 af 31. januar 2019 (§ 28.11.34.).
Mindreudgiften på 406,4 mio. kr. skyldes afløbet for den statslige medfinansiering af
letbanerne i Odense og ved Ring 3 (§ 28.11.35.).
Mindreudgiften på 87,8 mio. kr. skyldes primært afslutning af undersøgelser vedr. vej-
planlægning samt udmøntning af besparelse på statens konsulentforbrug, jf. Aftale mel-
lem regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
om finansloven for 2020 af december 2019 (§ 28.21.10.).
Mindreudgiften på 135,9 mio. kr. skyldes, at statens medfinansiering af anlæg af tunnel
under Marselis Boulevard i Aarhus efter ønske fra kommunen er flyttet til 2022
(§ 28.21.23.).
Merudgiften på 56,3 mio. kr. skyldes primært statsligt tilskud til strækningerne Ros-
kilde-Køge og Skjern-Holstebro, som hhv. Region Sjælland og Region Midtjylland
overtager driften af fra december 2020 (§ 28.52.15.).
Mindreudgiften på 31,6 mio. kr. skyldes, at den midlertidige overførsel af midler fra Ba-
nedanmarks vedligeholdelse og fornyelse til Pulje til overkørsler i 2020 udløber i 2021
(§ 28.63.02.).
Mindreudgiften på 55,8 mio. kr. skyldes primært forventning til højere huslejeindtægter
samt opbygning af opsparing i 2020 til dækning af renteomkostninger (§ 28.72.01.).
Merudgiften på 619,2 mio. kr. skyldes afløbsændringer for projektet Nyt sundhedsvi-
denskabeligt fakultet SDU samt, at afløb for Statens Naturhistoriske Museum er inklu-
deret på finansloven efter ophævelsen af fortrolighed af aktstykke for projektet
(§ 28.74.10.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 27 af 37
Merindtægten på 619,2 mio. kr. skyldes afløbsændringer for projektet Nyt sundhedsvi-
denskabeligt fakultet SDU samt, at afløb for Statens Naturhistoriske Museum er inklu-
deret på finansloven efter ophævelsen af fortrolighed af aktstykke for projektet
(§ 28.74.10.).
Mindreudgiften på 664,3 mio. kr. skyldes de samlede virkninger af ændrede budgette-
ringsforudsætninger, herunder lavere finansieringsrente og lavere diskonteringsrente,
lavere kommunale grundkapitalindskud, og at der forventes afgivet flere tilsagn til al-
mene boliger i 2021 end i 2020 (§ 28.81.01.).
Mindreudgiften på 106,2 mio. kr. skyldes, at der i 2020 teknisk var budgetteret med til-
sagn til 1.500 ungdomsboliger, og at der i 2021 forudsættes tilsagn til 1.350 boliger som
følge af opdaterede aktivitetsskøn (§ 28.81.02.)
Mindreindtægten på 179,2 mio. kr. skyldes primært en mindreindtægt vedrørende refu-
sion til Landsbyggefonden på baggrund af den samlede mindreudgift til ydelsesstøtte til
almene boliger og friplejeboliger (§ 28.81.05.).
Mindreudgiften på 104,0 mio. kr. skyldes, at Landsbyggefonden har et lavere likviditets-
underskud i 2021 end i 2020. Der forventes derfor ikke at være behov for så stort et
statslån til dækning af likviditetsunderskuddet (§ 28.81.07.).
Mindreindtægten på 104,0 mio. kr. skyldes, at der ikke er behov for så stort et genudlån
som følge af mindre statslån til Landsbyggefonden (§ 28.81.07.).
Mindreudgiften på 31,6 mio. kr. skyldes de samlede virkninger af ændrede budgette-
ringsforudsætninger i form af lavere finansieringsrente og lavere diskonteringsrente
(§ 28.82.05.).
Mindreudgiften på 59,1 mio. kr. skyldes udløbet af afsatte midler til en styrket indsats i
udkantsområder fra 2016-2020 som led i udmøntningen af Aftale mellem den davæ-
rende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
det Konservative Folkeparti om en vækstpakke af juni 2014 (§ 28.83.10.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 28 af 37
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Reserver
Kontoen er ny. Merudgiften på 865,1 mio. kr. skyldes, at alle midler afsat i Klimaaftale
for energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Al-
liance og Alternativet af juni 2020 placeres på reservekontoen for at blive udmøntet på
et senere tidspunkt (§ 29.11.78.).
Mindreudgiften på 39,1 mio. kr. skyldes, at kontoen er blevet nulstillet, idet der blev
indgået aftale om DUT-kompensationen til kommunerne vedrørende affaldsområdet
(§ 29.21.10.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 333,8 mio. kr. skyldes udløb af midler fra forskningsreserven på
333,8 mio. kr. Forskningsreserven forventes udmøntet i efteråret 2020 (§ 29.22.01.).
Merudgiften på 93,2 mio. kr. skyldes primært, at skønnet for biogasanvendelsen til
transport og proces er øget (§ 29.24.21.).
Merudgiften på 20,4 mio. kr. skyldes den afsatte pulje fra 2021-2026 til fremme af pro-
duktion af avancerede biobrændstoffer, jf. Aftale mellem den daværende VLAK-rege-
ring, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om erhvervs- og iværksætterinitiativer af
november 2017 (§ 29.24.25.).
Merudgiften på 498,4 mio. kr. skyldes den afsatte pulje fra 2021-2024, som målrettes
private virksomheder, der gennemfører projekter med henblik på at opnå energibespa-
relser overvejende i procesenergi (306,0 mio. kr.) samt den afsatte pulje fra 2021-2024,
som målrettes energibesparelser i bygninger (192,4 mio. kr.), jf. Energiaftale mellem
den daværende VLAK-regering, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti af juni 2018 (§ 29.24.27.).
Mindreudgiften på 74,6 mio. kr. skyldes omprioritering af midler til finansiering af Kli-
maaftale for energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Li-
beral Alliance og Alternativet af juni 2020 (§ 29.24.31.).
Mindreudgiften på 41,6 mio. kr. skyldes ordningens udfasning ved udgangen af 2020,
jf. Aftale mellem den daværende V-regeringen, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folke-
parti om afskaffelse af PSO-afgiften af november 2016 (§ 29.25.08.)
Merudgiften på 593,7 mio. kr. skyldes primært, at skønnet for anvendelsen af biogas til
opgradering eller rensning er forhøjet (§ 29.25.09.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 29 af 37
Merudgiften på 1.089,8 mio. kr. skyldes Aftale mellem den daværende V-regering, Soci-
aldemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti og Det Konservative Folkeparti om afskaffelse af PSO-afgiften af november
2016, hvor det blev aftalt, at PSO-afgiften udfases gradvist ved, at udgifterne flyttes
over på finansloven (§ 29.25.10.).
Merudgiften på 78,8 mio. kr. skyldes opdaterede skøn for udgifter til tilskudsordnin-
gerne (§ 29.25.12.).
Mindreindtægten på 73,9 mio. kr. skyldes, at afdrag på auktion over tilladelser for 800
MHz-frekvensbåndene ophører efter 2020 (§ 29.29.02.).
Mindreudgiften på 97,0 mio. kr. skyldes udløb af bevilling til Bredbåndspuljen
(§ 29.29.04.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 30 af 37
§ 35. Generelle reserver
Reserver
Merudgiften på 1.457,8 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til forskning i 2021
(§ 35.11.02.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 500,0 mio. kr. årligt i 2021-2024 skyldes, at der er afsat
en reserve til aktivitetsafledte og tekniske ændringsforslag. Fra reserven udmøntes mid-
ler til eventuelle aktivitetsafledte, tekniske eller uomgængelige merudgifter (§ 35.11.03.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 568,4 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til højt
prioriterede regeringsinitiativer. (§ 35.11.04.).
Merudgiften på 39,2 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet (§ 35.11.05.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 1.500,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til
håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 samt eventuelle finanspolitiske stimuli
(§ 35.11.06.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 7.700,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til
håndtering af udfordringer i lyset af COVID-19 samt eventuelle finanspolitiske stimuli
(§ 35.11.07.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 1.500,0 mio. kr. årligt fra 2021-2024 skyldes, at der er
afsat en reserve til forhandlingerne om finansloven for 2021 (§ 35.11.14.).
Merudgiften på 69,6 mio. kr. skyldes, at reserven vedr. hjemrejse og ny centerstruktur
er udmøntet med 30,0 mio. kr. i 2021 til ændrede forhold for børnefamilier fra Udrej-
secenter Sjælsmark og initiativer på hjemrejseområdet, og at reserven var på 51,2 mio.
kr. på finansloven i 2020 (§ 35.11.17.).
Mindreudgiften på 100,0 mio. kr. skyldes, at der på finansloven for 2020 blev afsat en
reserve til etablering af skovfond på 100,0 mio. kr. i 2020 (§ 35.11.18.).
Kontoen er ny. Mindreudgiften på 43,8 mio. kr. skyldes et nyt ledighedsskøn efter fær-
diggørelsen af ministerparagrafferne (§ 35.11.25.).
Merudgiften på 1.765,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til initiativer i politiet
og anklagemyndigheden (§ 35.11.31.).
Merudgiften på 48,0 mio. kr. skyldes, at budgetreguleringen vedr. effektivisering af det
statslige indkøb er udmøntet på de berørte ministerområder i 2021 (§ 35.11.32.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 31 af 37
Mindreudgiften på 70,0 mio. kr. skyldes, at reserven til en pantebrevsmodel er udmøn-
tet i 2021, jf. lov nr. 36 af d. 20. december 2019 (§ 35.11.35.).
Mindreudgiften på 90,0 mio. kr. skyldes, at reserven til arbejdsmarkedsinitiativer er del-
vist udmøntet i 2021, og at der på finansloven for 2020 var afsat en reserve på 100,0
mio. kr. i 2020 (§ 35.11.36.).
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. skyldes, at der på finansloven for 2020 blev afsat en
reserve til kvoteflygtninge på 40,0 mio. kr. i 2020 (§ 35.11.38.).
Kontoen er ny. Mindreudgiften på 40,3 mio. kr. skyldes nye skøn for satsregulerings-
procenter efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne (§ 35.11.39.).
Kontoen er ny. Mindreudgiften på 67,6 mio. kr. skyldes aftale om en flerårig finansiel
ramme for EU-budgettet 2021-2027 (§ 35.11.40.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til imple-
mentering af en række EU-retsakter på Schengenområdet (§ 35.11.45.).
Merudgiften på 506,3 mio. kr. skyldes, at der er indgået aftale om den flerårige finan-
sielle ramme for EU-budgettet for 2021-2027, og at der på finansloven for 2020 blev
afsat en reserve på 624,7 mio. kr. i 2020 (§ 35.11.47.).
Merudgiften på 3.732,5 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til Skatteministeriet
(§ 35.11.50.).
Merudgiften på 71,3 mio. kr. skyldes, at reserven til administrative konsekvenser af bo-
ligforliget er udmøntet i 2020 (§ 35.11.51.).
Merudgiften på 244,4 mio. kr. skyldes, at det som led i Klimaaftale for energi og indu-
stri mv. mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet
af juni 2020 blev besluttet at fremrykke en pulje til grøn transport fra 2022-2024 til
2021, og at der på finansloven for 2020 blev afsat en reserve på 74,9 mio. kr. i 2020
(§ 35.11.54.).
Mindreudgiften på 135,0 mio. kr. skyldes, at reserven med provenu fra ophævelse af
fradragsretten for inddrivelsesrenter er udmøntet til finansiering af den nye seniorpen-
sionsenhed og Klimaaftale for energi og industri mv. mellem regeringen, Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet af juni 2020 (§ 35.11.57.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 24,8 mio. kr. skyldes nye aktivitetsskøn for videregå-
ende uddannelser (§ 35.11.58.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 32 af 37
Kontoen er ny. Merudgiften på 104,9 mio. kr. skyldes nye aktivitetsskøn for udgifter til
SU mv. (§ 35.11.59.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 39,1 mio. kr. skyldes nye aktivitetsskøn for udgifter til
SU-lån mv. (§ 35.11.60.).
Merindtægten på 400,0 mio. kr. skyldes, at den negative budgetregulering, der modsva-
rer det forudsatte provenu fra teknologiregulering af registreringsafgiften i Aftale mel-
lem den daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om omlægning af bilafgif-
terne af september 2017, er udmøntet i 2020 (§ 35.11.63.).
Kontoen er ny. Mindreudgiften på 703,9 mio. kr. skyldes nye skøn for satsregulerings-
procenten efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne (§ 35.11.70.).
Kontoen er ny. Mindreudgiften på 50,0 mio. kr. årligt i 2021-2024 skyldes, at der er af-
sat en negativ reserve vedr. et udestående finansieringsbidrag som følge af, at betalings-
bidraget til drikkevandsbeskyttelse udløb ved udgangen af 2020 (§ 35.11.73.).
L 206 - 2019-20 - Bilag 5: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og samlet anlægsoversigt, fra finansministeren
Side 33 af 37
§ 36. Pensionsvæsenet
Øvrige større ændringer
Merindtægten på 26,2 mio. kr. skyldes en forventet stigning i indbetalingerne af ekstra-
ordinær pensionsalder i forbindelse med frivillig fratræden. Forventningen er baseret på
den observerede udvikling (§ 36.12.12.).