Finansudvalget 2019-20
L 206 Bilag 23
Offentligt
2252697_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Finansudvalget
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Finansudvalget har ifm. teknisk gennemgang af § 17. Beskæftigelsesministeriet på
FFL21 den 3. september 2020 stillet følgende spørgsmål, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
”Hvordan
afspejles den stigende folkepensionsalder i stigende udgifter til fleks-
ydelse, førtidspension mv.? Eksempelvis når den stiger med et halvt år?”
Svar:
Ændringen i efterløns- og pensionsalderen i 2019-2022 påvirker umiddelbart antal-
let af personer på ydelser via to kanaler. For det første vil den stigende pensionsal-
der betyde en udvidelse i hvilke aldersgrupper, der kan komme på offentlige for-
sørgelsesydelser. For det andet vil stigningen i efterløns- og pensionsalderen have
betydning for sammensætningen af, hvilke ydelser personerne er på.
Således medfører den stigende pensionsalder som udgangspunkt flere på offentlig
forsørgelse. Beskæftigelsesministeriet budgetterer overførelsesindkomster på bag-
grund af hvor mange, der samlet set forventes at modtage ydelsen.
Det kan oplyses, at det samlede antal ydelsesmodtagere for hele befolkningen er
steget med 11.900 fuldtidspersoner fra december 2018 til december 2019, når der
tages højde for sæsonudsving,
jf. tabel 1.
Denne stigning er sammensat af et fald i ydelsesmodtagerne i alderen 16-64 år, og
en stigning i antallet af ydelsesmodtager på 65 år og derover. Antallet af ydelses-
modtagere i aldersgruppen 65 år eller derover er mere end femdoblet.
29. september 2020
J.nr.
2020-222
L 206 - 2019-20 - Bilag 23: Svar på spørgsmål stillet til beskæftigelsesministeren under den tekniske gennemgang
2252697_0002.png
Tabel 1
Antal fuldtidspersoner fordelt på offentlige ydelser, sæsonkorrigeret
December
2018
Ydelsesgrupper i alt
- 16-64 år
- 65 år +
Dagpenge og midlertidige ydelser
- 16-64 år
- 65 år +
Kontant-, uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse
samt overgangsydelse
- 16-64 år
- 65 år +
Sygedagpenge og jobafklaringsforløb
- 16-64 år
- 65 år +
Førtidspension, fleksjob, ledighedsydelse, ressourceforløb, revalide-
ring og forrevalidering
- 16-64 år
- 65 år +
Efterløn
- 16-64 år
- 65 år +
658.200
652.200
5.900
78.500
78.500
0
123.200
123.100
100
88.000
86.800
1.300
323.600
321.800
1.800
44.700
42.100
2.600
December
2019
670.100
645.500
24.600
82.800
82.400
300
114.500
114.000
500
90.300
88.700
1.600
338.600
330.500
8.100
43.700
30.000
13.700
Ændring ift.
foregående
periode
11.900
-6.700
18.600
4.300
4.000
300
-8.700
-9.100
400
2.300
2.000
300
14.900
8.700
6.300
-1.000
-12.100
11.100
Anm.: Tallene afviger fra Danmarks Statistiks tal for offentlige ydelsesmodtagere. Summen af de enkelte ydelser sva-
rer ikke til ydelser i alt. Det skyldes bl.a. sæsonkorrektionen. Antallet af offentlige ydelsesmodtagere er ekskl.
folkepension, fleksydelse, SU samt ferie og barselsdagpenge. Herudover er tallene afrundet til nærmeste 100,
derfor kan tallet for ændringen afvige. Aldersserierne ”I alt” og ”1
-
år” er sæsonkorrigeret hver for sig, mens
serien ” år +” er beregnet som en residual. På Jobindsats anvendes
følgende aldersafgrænsning for ydelserne:
For dagpenge, efterløn og kontanthjælpsydelserne (kontanthjælp, uddannelseshjælp, integrationsydelse, res-
sourceforløb mv.) skæres ved den enkeltes folkepensionsalder beregnet ud fra fødselstidspunktet. For førtids-
pension og sygedagpenge er der ingen aldersafgrænsning, mens aldersafgrænsningen for fleksjob er 16-66 år.
Kilde: Jobindsats.dk og Beskæftigelsesministeriets beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2