Finansudvalget 2019-20
L 206 Bilag 20
Offentligt
2245256_0001.png
Faktaark - Reguleringsmekanisme for udviklingsbistanden
Med henblik på at sikre, at udviklingsbistanden på tilsagn udgør præcist 0,7 pct. af BNI, har der siden
2017 været indført en reguleringsmekanisme. Reguleringsmekanismen håndterer udsving i
flygtningemodtagelsesudgifter mv. og ændrede BNI-skøn.
Reguleringsmekanismen har fire elementer:
1. Udviklingsbistanden budgetteres på Finanslovsforslaget (FFL) som 0,7 pct. af BNI (Økonomisk
Redegørelse,
maj) og finanslovforslagets skøn for udgifterne til flygtningemodtagelse mv.
2. Der reguleres på de tekniske ændringsforslag (ÆF) på baggrund af opdaterede skøn for udgifterne
til flygtningemodtagelse, udviklingen i BNI m.v. så udviklingsbistanden på finansloven udgør 0,7
pct. af BNI (Økonomisk
Redegørelse,
august).
I finansåret lægges der op til en asymmetrisk model for regulering:
3. Såfremt udgifter til flygtningemodtagelse ved udgangen af 3. kvartal skønnes at blive lavere end
budgetteringen på finansloven, vil § 6.3 blive tilsvarende opjusteret sidst i finansåret, idet udsving
indenfor en bagatelgrænse på ca. 100 mio. kr. ikke reguleres.
Såfremt udgifter til flygtningemodtagelse ved udgangen af 3. kvartal skønnes at blive højere end
budgetteringen på finansloven vil § 6.3 blive tilsvarende nedjusteret på førstkommende
finanslovforslag, dog med forbehold for exceptionelle tilfælde, hvor regeringen kan vælge at
træffe beslutning om, at merudgifter til flygtningemodtagelse allerede finansieres i finansåret.
4. På baggrund af regnskabstal for den samlede udviklingsbistand og BNI-skønnet fra Danmarks
Statistik, der anvendes ifm. indrapporteringen til OECD/DAC, foretages en regulering efter årets
afslutning. Reguleringen indarbejdes på førstkommende finanslovforslag. Der gælder samme
bagatelgrænse på ca. 100 mio. kr. som under 3 ovenfor.
Den asymmetriske tilgang har den fordel, at Udenrigsministeriet ikke vil skulle aflyse ellers planlagte
tilsagn sent i finansåret, hvis der opstår merudgifter til flygtningemodtagelse, justeringer i BNI, m.v.
Samtidig indebærer den asymmetriske model, at den forskudte regulering af udviklingsbistanden i tilfælde
med merudgifter til flygtningemodtagelse, vil udvide råderummet på det førstkommende
finanslovforslag, idet udviklingsbistanden på det tidspunkt reduceres svarende til merudgifterne året før.
Modsat vil mindre udgifter til flygtningemodtagelse blive overført til Udenrigsministeriet i finansåret og
dermed muliggøre iværksættelse af nye tiltag sidst på året. Det indebærer, at der ikke vil skulle afsættes
råderum på det førstkommende finanslovforslag til at håndtere korrektionen for disse mindre udgifter.
Mekanismen indebærer, at der over en rullende treårig periode afsættes præcist 0,7 pct. af BNI i
udviklingsbistand (tilsagn), idet bistandsprocenten (målt på tilsagn) vil kunne svinge både over og under
0,7 pct. af BNI i det enkelte finansår
herunder på forslaget til finanslov.
For FFL21 betyder det fjerde element i reguleringsmekanismen, at den samlede udviklingsbistand
tilføres 380,1 mio. kr. (se tabel 1 herunder) som følge af udviklingen i BNI for 2019 og forbruget uden
for § 6.3. ift. de budgetterede udgiver, herunder bl.a. den fællesskabsfinansierede EU-bistand,
flygtningemodtagelsesudgifter.
L 206 - 2019-20 - Bilag 20: Skriftligt svar på spørgsmål stillet under teknisk gennemgang af FFL 21 den 2. september 2020, fra ministeren for udviklingssamarbejde
2245256_0002.png
Tabel 1
Danmarks samlede udviklingsbistand i 2021 som opgjort på FFL21
Mio. kr.
Bistand til udviklingslandene under §6.3.
Forvaltning, Styring og kontrol af udviklingsbistanden
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Fællesskabsfinansieret EU-bistand
Dele af forsvaret og politiets internationale indsatser
Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Udgifter til modtagelse af flygtninge i Danmark
Uddeling af udlodningsmidler til almennyttige organisationer
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Samlet ulandsramme (0,7 pct. af BNI)
Efterregulering for udviklingsbistanden i 2019
Politisk aftale om finansloven for 2020
§ 6.3. Bistand til udviklingslandene inkl. efterregulering
Samlet ulandsramme inkl. efterregulering/politisk aftale
150,0
14.533,2
17.098,4
13.799,8
17.033,4*
FL20
14.383,2
800,3
21,1
1.242,0
39,9
37,5
319,8
12,7
91,9
16.948,4
FFL21
13.419,7
803,9
24,3
1.897,2
40,3
33,4
324,4
13,1
97,0
16.653,3
380,1
Note: Der efterreguleres 380,1 mio. kr. for udviklingsbistanden i 2019. Der sker for at opretholde 0,7 pct. af BNI som
udviklingsbistand på finansloven opgjort som et tre-årigt gennemsnit for 2019-2021 jf. reguleringsmekanismen.
Tabellen er baseret på det fremlagte FFL21, som er baseret på Økonomisk Redegørelse maj 2020.
* Se tekst nedenfor ifht. forventede opjustering i lyset af Økonomisk Redegørelse august 2020
Den samlede ramme for udviklingsbistanden på FL21 kan fortsat nå at ændre sig som følge af det andet
element i reguleringsmekanismen. Dette indbefatter bl.a. justeringer i opgørelsen af 0,7 pct. af BNI som
følge af opdaterede skøn fra Økonomisk Redegørelse, august 2020 samt opdateringer i de forventede
udgifter uden for § 6.3. Disse justeringer vil blive indarbejdet i forbindelse med de tekniske
ændringsforslag (ÆF). Aktuelt forventes de opdaterede skøn for BNI fra Økonomisk Redegørelse af
august 2020 isoleret at betyde en opjustering af den samlede ulandsramme med 78,6 mio. kr. til 17,112
mia. kr.