Tak for det. Tak for ordet, og tak for debatten i dag, som jo på den ene side har været utrolig fredelig – og det er jo dejligt – og på den anden side har givet et unikt indblik i folketingsmedlemmernes forståelse af litteratur og dyreliv. Det er jo en berigelse, man kun kunne have drømt om på forhånd. Jeg vil sige det på den måde – efter at have hørt alle partiers ordførere – at de har et bedre bud på, hvordan finansloven skal være, end regeringen har. Og det har jo den store fordel, at så kan tingene jo kun blive bedre, når vi skal forhandle i den kommende tid. Det ser jeg frem til.
Der er ingen tvivl om, at vi er i en meget alvorlig situation med dansk økonomi. Hele verden er blevet ramt af corona. Det er noget, der rammer sundhedsmæssigt; det har kostet liv, også i Danmark, og det har også kostet livskvalitet. Og det har selvfølgelig også ramt vores økonomi; rigtig mange mennesker har mistet deres arbejde, virksomheder har været presset i knæ. Vi er blevet testet som land og som fællesskab på en måde, som vi ikke har set siden anden verdenskrig.
Derfor vil jeg også gerne starte med at takke Folketinget for, hvad jeg synes har været en utrolig fornem indsats i forhold til at vise det samarbejdende folkestyre under den krise, vi har været igennem. Vi har i fællesskab lavet en række hjælpepakker. Vi har taget en række initiativer og taget ansvar for at få Danmark godt igennem krisen på en måde, som bl.a. betød, at jeg som finansminister en dag i foråret kunne stå og præsentere den første hjælpepakke med repræsentanter fra alle Folketingets partier – og også med arbejdsmarkedets parter, hvor man på 24 timer lavede en trepartsaftale. Med en let omskrivning af en tekst fra et band, som jeg sætter stor pris på, og som kommer fra min hjemby, nemlig TV 2: Det er Danmark, når det er bedst. Og det, der gør det endnu bedre, er, at det ikke alene er politikere og beslutningstagere, men det er hele vores samfund, der har taget ansvar. Det er hver eneste dansker, der har haft det her inde på livet, som også er med til at få os igennem krisen.
Meget er gået godt. Selv om vi er blevet hårdt ramt, er vi kommet bedre igennem end mange andre. Men vi er på ingen måde ude i lyset endnu. Der er stadig væk en farlig vej foran os, og vi skal stadig væk træffe kloge beslutninger, meget gerne i et bredt fællesskab. Det gælder også vores økonomi.
Inden coronaen ramte, stod vi med en situation, hvor dansk økonomi var bomstærk, og hvor vi kunne se, at beskæftigelsen var på vej i vejret. Man talte om, at virksomhederne kunne have svært ved at få den arbejdskraft, de havde brug for. Vi kunne se, at dansk økonomi var i smult vande. Så kom coronaen, og med enorm kraft ramte den ikke alene Danmark, men verden omkring os. Og ser vi på det bedste skøn for, hvad resultatet for vores økonomi bliver i år, så vil det være, at vi har mistet mange arbejdspladser, og at vi får et fald i bnp på 4,5 pct. Det er et kæmpe nyrehug, vi dér har fået i dansk økonomi. Den gode nyhed er så, at vi trods alt kan se, at der er bedring i farvandet, og at vi til næste år forventer en stigning i bnp på over 4 pct.
Men der er også store usikkerhedsfaktorer, som vi er nødt til at tage med ind i vores overvejelser, når vi skal lave en finanslov med hinanden i år. Det er bl.a., at 800.000 arbejdspladser i det her land er dybt afhængige af, hvad der sker i verden omkring os. For selv hvis vi i fællesskab i det her fantastiske Danmark træffer alle de rigtige beslutninger, er vi en lille og åben økonomi, som i den grad er afhængig af, hvad der sker omkring os. Og når vi ser til USA, når vi ser til Tyskland, når vi ser til Storbritannien og hører hele diskussionen om brexit lige nu – når vi i det hele taget kigger på vores tætteste handelspartnere – så er der grund til bekymring. Det er også en af de helt store grunde til, at vi er nødt til at sige til hinanden: Det her års finanslov bliver en coronafinanslov.
Jeg har dagen igennem godt hørt rigtig mange gode ønsker til alt det, partierne hver især gerne vil bruge penge på. For en stor dels vedkommende må jeg også sige, at jeg synes, det er sympatisk, og det er bestemt ting, der kunne være med til at gøre Danmark bedre. Noget af det er jeg så også uenig i – det skal jeg komme tilbage til. Men helt grundlæggende er den opgave, vi har nu, jeg har som finansminister, og regeringen og vi i fællesskab som Folketing har, at få Danmark bedst muligt gennem krisen også på det næste stræk. Det betyder så også, at når vi skal prioritere det, vil der være nogle ting, som der så ikke bliver råd til i samme omgang – noget, der må vente, til vi har fået den her situation håndteret.
Hvad man synes er vigtigst, afhænger selvfølgelig af øjnene, der ser. Men jeg tror faktisk, at rigtig mange danskere vil have forståelse for, at man er nødt til at tage det vigtigste først. Det er også grunden til, at vi i finansloven jo bl.a. lægger op til at have krigskassen på de 9,2 mia. kr. Der er blevet spurgt til, hvorfor man ikke bare kalder det en reserve eller en krisekasse eller noget andet, og det kunne man da også have gjort. Når jeg har valgt at kalde det en krigskasse, er det, fordi det er et godt udtryk fra en gammel forsvarsminister, der også meget godt beskriver, hvad det er, vi er: Vi er i krig i forhold til at bekæmpe den virus, vi står over for, med de virkninger, den har på vores samfund økonomisk og sundhedsmæssigt.
Hvad skal de 9,2 mia. kr. så bruges til? er der blevet spurgt om her i lokalet, og det er jo helt rimeligt og fornuftigt at spørge om det. De mange, mange penge skal bruges til at være en reserve, vi har klar til, hvad der måtte komme forude. For hvis der er noget, vi har lært af coronaen i de seneste måneder, så er det, at vi ikke på forhånd kan vide, hvordan den udvikler sig, hvad det er for udfordringer, vi står med, og hvordan den påvirker os som mennesker og som samfund. Derfor er det rigtig, rigtig klogt, at vi har sat nogle penge af til, at vi kan sætte gang i vores økonomi, eller vi kan betale for vacciner eller for at styrke testkapaciteten, hvis vi får brug for det – hvad det måtte være. Så det er til at stimulere vores økonomi, meget gerne med initiativer, som også kan understøtte den grønne udvikling – det er regeringen fuldstændig enig i at vi skal – og så er det også til at tage vare på vores sundhedsvæsen. Det er den allervigtigste opgave, vi står med her, og det er, uanset hvad for et parti vi kommer fra. Og hvis vi ikke formår at løse den, har vi ikke gjort det godt nok.
Set med regeringens øjne, når vi ser på økonomien, er arbejdsløsheden den helt store udfordring. Vi kan se, at tusinder af mennesker har mistet deres arbejde. Vi kan også se, at de hjælpepakker, vi satte i gang, har haft en effekt. Da det var på sit højeste, var der næsten 250.000 mennesker, hvis arbejdspladser vi i fællesskab holdt hånden under, sådan at de ikke var i risiko for at få en fyreseddel. De initiativer, vi tager fra regeringens side for at stimulere økonomien – hvor vi går helt til kanten af budgetloven, men jo dermed også stadig væk er inden for en fuldstændig ansvarlig ramme – er jo også for at sætte gang i hjulene.
Effekten af det vil være ca. 46.000 beskæftigede. Så hvis vi ikke havde sat de her initiativer i gang, kunne vi ikke være sikre på, at de kunne beholde deres arbejde. Betyder det så, at vi med et fingerknips kan løse det hele, at det alt sammen er overstået til næste år? Nej, det gør det ikke. Jeg ville ønske, at jeg kunne sige noget andet fra den her talerstol, men vi ved det jo godt alle sammen nede i maven, at den her krise har ramt os så hårdt, at vi altså ikke kommer over den på rekordtid. Men vi kan sætte en retning, og vi kan fortsætte i det spor, som vi har gjort i fællesskab med hjælpepakkerne og dermed også bidrage til at få os bedst muligt igennem krisen.
Jeg har været glad for de mange indlæg, der har været her i dag, og jeg vil gerne kommentere på en række af dem. Der har som sagt også været lejlighed til at komme lidt rundt i dyreriget. Hr. Troels Lund Poulsen beskrev den største lykke, man kan opleve som menneske, hvad enten man er politiker eller ej, nemlig at blive far. Så kan man diskutere, om det hører med til samme lykkeniveau at høre Gurli Gris, men det er i hvert fald noget af det, som de fleste børnefamilier kan nikke genkendende til. Andre var inde på Harry Potter, og sågar George Orwell var indeover, der var Kammerat Napoleon og en gammel kending: Vores gode ven, elefanten, kom søreme også forbi. Så vi har virkelig haft glæde af det.
Hr. Troels Lund Poulsen beskrev dog ud over Gurli Gris også Rasmus Klump, og det er virkelig noget, som jeg kan genkende. Helt tilbage fra min barndom var jeg meget, meget glad for Rasmus Klump, og jeg havde sådan en sparekassesparebøsse med Rasmus Klump. Som finansminister var det jo måden, man sådan blev trænet i, at der skulle være penge til tiderne, der måtte komme. Så jeg kan virkelig relatere til det, og jeg må også sige, at den beskrivelse, som hr. Troels Lund Poulsen har, i forhold til at de rejser rundt og oplever en masse og så kommer tilbage til moren i køkkenet, der står og laver pandekager, og at de alle sammen har utrolig travlt med at spise de der pandekager og måske ikke tænker så meget på, at de også skal laves, er et billede, jeg faktisk godt kan genkende. Det må jeg sige. Altså, det minder faktisk meget om at være finansminister, at folk rejser rundt og har en masse gode ideer, de kommer tilbage med, og at der så står en i køkkenet og skal prøve at få det hele til at balancere. Men det, jeg hørte fra hr. Troels Lund Poulsen, var også en anerkendelse af det samarbejde, vi har haft i foråret, og det vil jeg også gerne kvittere for den anden vej; men der var også en bekymring for, om regeringen nu er optaget nok af at få dansk økonomi fortsat på ret kurs. Det kan jeg berolige med at vi er.
Hvad jeg ikke hørte så meget til, var, hvad Venstre selv vil byde ind med, og jeg forstår, at man kommer med sit finanslovsforslag på et senere tidspunkt, og sådan er det. Men når man direkte blev spurgt, om man var enig i, at vi skal bruge budgetlovens rammer til at sætte gang i dansk økonomi, hvilket vil sige et underskud på de 0,5 pct. til næste år, så fik jeg i hvert fald ikke noteret på min blok noget klart svar fra Venstre, og det er jo ret fundamentalt, om man er parat til at gå ned ad den vej i fællesskab for at kunne holde hånden under arbejdspladser, under virksomheder, under Danmark, eller om man ikke er. Så jeg håber, hvis ikke i dag, så meget snart, at vi kan få et svar fra Venstre på det. For ellers er det, der jo mest står tilbage, en kritik af regeringen af, at man på den ene side, får vi at vide, ikke gør nok for at sætte gang i økonomien, og at man på den anden side bruger for mange penge.
Jeg tror, man skal vælge, hvad det er, man synes kritikken skal være, for ellers – for nu at blive i børnelitteraturen – kom jeg nemlig til at tænke på noget, da jeg hørte hr. Troels Lund Poulsen, nemlig Peter Plys. Der er en fantastisk scene i Peter Plys, hvor Peter Plys og Grisling er ude at gå i Hundredemeterskoven, og så mister de orienteringen undervejs. Grisling bliver lidt nervøs og spørger Peter Plys, om han tror, at de er faret vild, hvortil Peter Plys siger: Jeg ved ikke helt, hvor vi er, eller hvor vi er på vej hen, men vi skyder en god fart.
Det billede kom frem, da jeg hørte Venstres kritik. Man skyder lidt i alle retninger og håber, at der er god fart på. Men der er ikke rigtig hoved og hale på tingene. Det håber jeg der kommer, og jeg håber, at vi kan fortsætte et godt samarbejde om at få Danmark bedst muligt igennem krisen. Det er vi i hvert fald parat til fra regeringens side, men det kræver, som hr. Troels Lund Poulsen så rigtigt sagde det, to til en tango. Ja, det kræver måske i virkeligheden endnu flere. Det kræver nemlig forhåbentlig en bred indsats i Folketinget.
Fra Dansk Folkepartis side kan man ikke sige, at det regnede med roser ned over regeringen, men der var dog også lyspunkter set med en finansministers øjne. Jeg forstod det sådan på hr. René Christensen, at man synes, at regeringen skal gøre mere på den grønne dagsorden, og det er jeg sådan set glad for at høre. For man må da sige, at Dansk Folkeparti har lavet en rejse af de større på det spørgsmål, fra at man for lidt over et års tid siden mente, at debatten havde været for meget præget af klimatosser, til at man nu synes, at regeringen skal sætte mere fokus på det grønne.
Vi vil meget gerne sætte fokus på det grønne, og det er jo også en af de diskussioner, vi har haft i den her sal i dag. Synes vi, at det er en af de vigtigste opgaver, vi står med? Til det er svaret: Ja, det gør vi. For selv om vi har en coronakrise, der i den grad fylder på dagsordenen og i vores beslutninger, så har vi også en klimakrise, som, når coronakrisen engang ligger bag os, desværre stadig væk vil være hos os; en klimakrise, som kræver handling. Og det er jo derfor, det er så afgørende vigtigt, at det her Folketing bredt og i fællesskab har besluttet 70-procentsmålsætningen i 2030, at vi har lavet klimaloven med hinanden, at vi, før vi gik på sommerferie, har lavet vigtige aftaler på klimaområdet i forhold til affald, i forhold til industri, i forhold til energi, og at vi også i den kommende tid kommer til at gå ind i nye forhandlinger, og at vi derudover skal kigge på en grøn skattereform.
Hertil kommer, at vi i den her finanslov, når det gælder forskning, sætter meget, meget stærkt ind i forhold til den grønne forskning, fordi vi jo har brug for at blive klogere, få ny viden, få nye teknologier, sådan at vi kan imødegå den udfordring, vi står med, med klimaforandringerne. Vi går i øvrigt også ind, når det gælder udviklingsbistanden og målretter den mere i retning af klimaudfordringerne, og i forhold til biodiversitet har vi også taget ting med i finansloven.
Betyder det, at vi dermed har løst hele den grønne udfordring? Nej, det gør det ikke. Men når man sammenholder det med, at vi jo klart siger, at den regeringsreserve, krigskassen, som vi har lagt op til med de 9,2 mia. kr., vil vi også meget gerne se i en grøn kontekst, og at der er en forhandlingsreserve på 1,5 mia. kr., som også kan bruges, hvis partierne ønsker det, på bl.a. grønne initiativer, så synes jeg faktisk, at vi bevæger os i en god retning.
Hr. René Christensen var også inde på ældreområdet, et meget, meget vigtigt spørgsmål, og jeg deler hr. René Christensens ord om, at når det gælder indsatsen for vores ældre – og jeg tror, at jeg citerer nogenlunde præcist – så er det ikke alene et spørgsmål om penge, men så er det også et spørgsmål om penge, og det er jo rigtigt. For når vi ser det, som på ulykkelig og hjerteskærende vis har åbenbaret sig i tv-udsendelser og på anden vis, så handler det ikke alene om penge, så handler det også om menneskesyn, det handler om, hvordan man leder, det handler om en kultur.
Men det er klart, at når der heldigvis i de kommende år bliver flere ældre og flere børn, betyder det også noget, hvor mange penge der er sat af til at kunne give en ordentlig pleje og omsorg til vores børn og ældre. Og det er grunden til, at ved siden af det, vi har foreslået i den her finanslov, så er det så vigtigt at huske på, at hele fundamentet for det, vi lægger frem her, også er de kommune- og regionsaftaler, vi har lavet, hvor vi for første gang under den her regering siger, at når der kommer flere børn, når der kommer flere ældre, så skal pengene følge med. Det er så vigtigt. Og jeg glæder mig også over, at hr. René Christensen kvitterede for det. Jeg ville ønske, at hr. René Christensen – for det tror jeg faktisk har været et mål for Dansk Folkeparti under den tidligere regering – havde kunnet få dem med på den samme tilgang. Det kunne man ikke dengang. Jeg håber, at man engang i fremtiden vil kunne gøre det.
I forhold til Det Radikale Venstre er det klart, at man jo, når det er Det Radikale Venstre i ordets bedste forstand, bevæger sig videre ud internationalt – det er Harry Potter; det er ikke alene den danske diskussion, vi er i længere – og hvor det i virkeligheden meget godt opsummerer budskabet fra De Radikale, altså det, man citerede Dumbledore for, nemlig at det nemmeste ikke altid er det rigtigste. Og er der noget, vi har oplevet i den her tid, er det jo, at vi har skullet træffe svære beslutninger, rigtig svære beslutninger, prioriteter, og det kommer vi også til i de kommende år. Derfor vil opgaven være, selv om den ikke er nem, at sikre, at vi kommer godt igennem klimakrisen, at vi kommer godt igennem corona, og at vi også passer godt på vores velfærd, og at vi gør det på en måde, så vi fremtidssikrer det her land.
Vi kan være uenige om nogle af værktøjerne til at nå derhen, men jeg tror, vi er meget enige om retningen. Og derfor vil jeg selvfølgelig også gerne kvittere for det samarbejde, vi har haft i den her regerings levetid, men jo altså også i forhold til de opgaver, jeg håber vi i fællesskab kan løse fremadrettet. Det gælder ikke mindst den grønne udfordring – altså hvordan vi kan investere i grøn teknologi, i grønne arbejdspladser, i grøn udvikling til gavn for Danmark, men jo også til gavn for, at vi kan sætte et eksempel, som forhåbentlig kan række ud over landets grænser. Det ved jeg optager os begge, og jeg synes, vi har taget vigtige beslutninger allerede.
Et andet parti, vi også har haft et rigtig godt samarbejde med, er jo SF. Og som det blev sagt, skal vi også mere retfærdigt ud af krisen. For det, som fru Lisbeth Bech-Nielsen også var inde på, var jo, at sidst vi var i en krise, der minder om den, vi står i nu, nemlig finanskrisen, kom vi ikke godt ud af det – der førte det til, at regningen i høj grad blev sendt til dem, der havde mindst. Og jeg vil bare sige, at det ikke er den måde, vi har tænkt os at løse krisen på som socialdemokratisk regering, og det hører jeg heller ikke er den måde, SF vil gøre det på.
Jeg vil også sige tak, fordi det fra SF's side blev understreget, at det jo er dejligt, når selv meget liberale tænketanke begynder at anerkende, at der faktisk er et flertal i det danske Folketing, der vil sætte pengene af, når der kommer flere børn og ældre. Det er for mig at se en af de vigtigste landvindinger, vi har lavet som ny regering i samarbejde med de partier, der har peget på os – at vi rent faktisk giver mulighed for at sikre økonomien. Tilbage til udgangspunktet: Det løser ikke alle problemer i sig selv, men det er en meget vigtig forudsætning for, at man kan klare det i øvrigt.
Hr. Rune Lund var også inde på, at det er vigtigt, at vi holder en retfærdig retning for det danske samfund, bl.a. at vi har et skattevæsen, der fungerer – at vi på den måde kan være med til at sikre, at der kommer penge i kassen, og at folk kan have en vished om, at den skat, der skal betales, også den, som dem med de meget, meget dyre advokater og revisorer, skal betale, også kommer i kassen. Og det er for mig at se også et vigtigt budskab, altså at uanset om det er høj eller lav, skal vi hver især bidrage med det, vi skal. Og der må ikke være nogen platugler og kriminelle derude, der har let adgang til at få snablen lige ned i skattekassen.
Det er en opgave, som er enormt stor. Vi har en kæmpe, kæmpe udfordring med at få skattevæsenet til at fungere, som vi gerne vil, men det er et fælles ansvar, at vi også sætter penge af med den her finanslov til den opgave, fordi den er så vigtig, og fordi det er en del af, hvad vi er i Danmark, at vi har et velfungerende skattevæsen, som kan være med til at bidrage til et velfungerende velfærdssamfund, hvor det, der foregår, er retfærdigt og ordentligt. Og det er hele udgangspunktet for det fællesskab, der hedder Danmark.
Også tak til Det Konservative Folkeparti, ikke alene for en hilsnen fra Ramboline, men i endnu højere grad for, at man, både når det gælder klimadagsordenen og også hjælpepakker, har taget et ansvar. Og jeg hørte også hr. Marcus Knuth – hvis vi nu sætter den lidt højstemte retorik til side et øjeblik – gå ind på en bane, der hedder, at man også gerne vil gå aktivt ind i finanslovsforhandlingerne; man vil selvfølgelig vide, hvad pengene skal bruges til, men man er parat til at tage ansvar. Det vil jeg gerne kvittere for, og jeg vil se frem til drøftelserne om, hvordan vi kan sikre et stærkt dansk erhvervsliv og en grøn omstilling.
I forhold til Nye Borgerlige er det altid en fornøjelse at høre hr. Lars Boje Mathiesen, ikke fordi vi er enige om så meget – det er vi som regel ikke – men fordi man bliver bekræftet i, at der er forskelle i dansk politik, og at der er en klar tilgang til tingene. Jeg vil også bare gerne til Nye Borgerlige sige, at vi i flere sammenhænge i året, der er gået, har haft rigtig fine forhandlinger; vi har lavet ting sammen. Og der har også været tidspunkter, hvor man fra Nye Borgerliges side har sagt: Der er for langt imellem os. Det er fair nok. Men det er jo på sin vis befriende, at man her har et parti, hvor svaret på udfordringerne, når der er gode tider, er skattelettelser, og når der er dårlige tider, så er det også skattelettelser. Og på den måde er der jo en konstant, som man aldrig tager fejl af. Så uanset om man vil indrette sit kompas efter det eller ej, er der i hvert fald ikke nogen stor risiko for, at man tager fejl af hinanden.
Så vil hr. Ole Birk Olesen gerne tale reformer i dag. Allerførst vil jeg sige, at jeg jo deler synspunktet om, at der er lavet en række reformer før den her regering og før det her Folketing, som har været med til at skabe fundamentet for den økonomi, vi står med, og som jo i sagens natur også har givet os de muskler, vi har haft til vores rådighed, da coronaen ramte. Men jeg tror, at der er en meget forskellig tilgang til, hvad det er for reformer, vi skal lave fremadrettet.
Jeg vil meget gerne være med til at lave andengenerationsreformer, hvor vi bl.a. får flere med indvandrerbaggrund ud på arbejdsmarkedet, hvor vi uddanner de 50.000 unge, der hverken er i arbejde eller i uddannelse, og hvor vi ser på sygefraværet – for bare at tage tre eksempler på noget, hvor vi kan lave de næste generationer af reformer. Så for mig er det ikke et spørgsmål om, om man vil reformer, men hvad for nogle reformer man vil – om det skal være klassiske arbejdsudbudsreformer, som man har lavet tidligere, eller om der måske er nogle nye og klogere greb, man kan bruge. Men det får vi sikkert en god diskussion om.
Så er der Alternativet ved hr. Torsten Gejl, som gerne havde set, at der havde været mere til det grønne. Jeg håber, at vi ved forhandlingsbordet i fællesskab kan få dykket ned i, at der faktisk er meget grønt i den her finanslov – og respekt for, som hr. Torsten Gejl også selv sagde, at når man har mere end 50 ordførerskaber, er der måske ikke tid til at se på enhver detalje. Men det ændrer ikke på, at jeg hører Alternativet komme med et ønske om at have en mere grøn retning end den, regeringen har sat, og det må vi jo snakke med hinanden om.
Til sidst vil jeg til fru Aaja Chemnitz Larsen også sige tak for et rigtig godt samarbejde om de meget, meget vigtige udfordringer, det grønlandske samfund står med, ikke mindst når det gælder børn og retsvæsen. Det er et eksempel på, at vi i fællesskab har kunnet løfte opgaven – ikke at Danmark skal træde ind, hvor der ikke skal være plads, nemlig i forhold til de ting, der er hjemtaget, men at vi dér, hvor der er mulighed for, at vi kan arbejde sammen, gør det. Men jeg vil også sige, at vi fra regeringens side ser frem til forhandlinger med fru Aaja Chemnitz Larsen i forbindelse med den her finanslov om yderligere initiativer i forhold til Grønland. Og det samme vil jeg sige til fru Aki-Matilda Høegh-Dam – også tak for et rigtig godt samarbejde, hvor man også herfra har set en brændende vilje til at gøre noget godt for det grønlandske samfund i et tæt samarbejde med den danske regering og det danske Folketing.
Til sidst vil jeg selvfølgelig også sige tak til hr. Sjúrður Skaale, som endda gik så langt som til at sige, at han havde penge med til finansministeren, og det er næsten det mest unikke, man kan opleve i mit job. Mon dog ikke vi får lejlighed til også at forhandle lidt om, hvordan vi kan lave nogle yderligere gode ting til Færøerne, både med hr. Sjúrður Skaale og hr. Sjúrður Skaales kollega fra Færøerne. (Tredje næstformand (Jens Rohde): Hr. finansminister, nu banker jeg snart på ruden!) Det er godt. Så siger jeg foreløbig tak, så der ikke bliver ballade ved ruden!