Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 205 Bilag 1
Offentligt
2213887_0001.png
Aftale mellem regeringen og Venstre, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti
og Alternativet om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer
og eksportinitiativer
15. juni 2020
Med hjælpepakkerne blev der taget helt ekstraordinære skridt for, at danske virk-
somheder, selvstændige og lønmodtagere kan komme bedst muligt gennem kri-
sen.
Alle Folketingets partier indgik i aftalen om hjælpepakkerne. Samtidig tog arbejds-
markedets parter ansvar i en trepartsaftale om lønkompensation.
Danmark er nu et godt stykke inde i en genåbning af samfundet. Hjælpepakkerne
har virket. De har blandt andet bidraget til, at dansk økonomi har et bedre afsæt
for den genopretning, der venter forude.
Den økonomiske ekspertgruppe anbefaler, at hjælpepakkerne afvikles. Under ud-
fasningen lægges der større vægt på låne- og garantiordningerne, mens kompensa-
tionsordningerne afvikles først. Ekspertgruppen peger på, at kompensationsord-
ningerne kan hæmme genopretningen af dansk økonomi.
Partierne er enige om at afvikle kompensationsordningerne. Det giver mere plads
til at låne-og garantiordningernes rolle i hjælpepakkerne. Partierne ønsker samtidig
fortsat direkte at kompensere virksomheder og medarbejdere i særligt udsatte er-
hverv, herunder virksomheder der fortsat er omfattet af forbud, eller hvis kerne-
forretningen er væsentligt begrænset af forsamlingsforbuddet mv.
Der er samtidig enighed om at iværksætte en række stimuli-initiativer og eksport-
initiativer.
Udfasning af hjælpepakker
Låne- og garantiordninger
Der er som led i hjælpepakkerne etableret fire garantiordninger, der yder statsga-
ranti for blandt andet pengeinstitutters udlån til danske virksomheder. Dels er der
oprettet to ordninger målrettet SMV’er, dels to for større virksomheder.
Hidtil har der kun været et begrænset træk på de danske garantiordninger, hvilket
blandt andet skal ses i sammenhæng med muligheden for at opnå støtte ad anden
vej, herunder navnlig de forskellige kompensationsordninger. I forbindelse med
udfasningen af kompensationsordninger må anvendelsen af garantiordninger for-
ventes at stige.
L 205 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af hastelovforslag i forlængelse af Aftale om ekstraordinært løft af ledige, Aftale om styrket opkvalificering og Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer, fra beskæftigelsesministeren
Side 2 af 10
Garantiordningerne er et vigtigt element i hjælpepakkerne, idet de meget direkte
adresserer de soliditetsudfordringer, som er udløst af midlertidige likviditetspro-
blemer.
Partierne er derfor enige om at, at forlænge fristen for ansøgninger på de eksiste-
rende garantiordninger til ultimo 2020. Partierne er samtidig enige om løbende at
vurdere behovet.
I garantiordningerne stilles der som hovedregel garanti for 70 pct. af bankernes
nyudlån til virksomheder med henblik på at lette låneomkostninger for virksom-
hederne.
Med henblik på at understøtte danske virksomheder i udfasningen af kompensati-
onsordninger yderligere er partierne endvidere enige om at forhøje garantiprocen-
ten i garantiordningerne til 80 pct.
Kompensation for faste omkostninger
Den generelle kompensationsordning for faste omkostninger ophører med dens
udløb den 8. juli 2020.
Der etableres i forlængelse af ekspertgruppens anbefalinger en ny målrettet og
midlertidig kompensationsordning for faste omkostninger for virksomheder, som
er omfattet af følgende COVID-19-relaterede restriktioner:
Forbud mod at holde åbent
Forbud mod at holde åbent ophæves fra den 8. juni 2020 og frem
Forsamlingsforbud på over 500 personer
Grænselukninger
Udenrigsministeriets rejsevejledning
Ordningen vil gælde i perioden fra den 9. juli 2020 til og med den 31. august 2020,
hvorefter ordningen vil ophøre. Virksomheder, hvor forbuddet mod at holde
åbent ophæves fra den 8. juni og frem, vil dog alene kunne få kompensation for
faste omkostninger i perioden fra den 9. juli 2020 til den 8. august 2020 i overens-
stemmelse med ekspertgruppens anbefalinger.
En virksomhed vil få mulighed for at få kompensation på mellem 25-80 pct. af
deres faste omkostninger, hvor kompensationsniveauet gradvist stiger med virk-
somhedens omsætningsnedgang. Der stilles krav om, at omsætningen er faldet
mindst 35 pct. sammenlignet med referenceperioden for at kunne få kompensa-
tion. En virksomhed, som har forbud mod at holde åbent, vil kunne opnå 100 pct.
kompensation for perioden, hvor virksomheden er omfattet af forbud, såfremt
virksomheden ingen omsætning har i perioden.
L 205 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af hastelovforslag i forlængelse af Aftale om ekstraordinært løft af ledige, Aftale om styrket opkvalificering og Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer, fra beskæftigelsesministeren
Side 3 af 10
En virksomhed vil maksimalt kunne få udbetalt 60 mio. kr. i kompensation for
den samlede periode fra den 9. juli 2020 til den 31. august 2020. En virksomhed,
hvor forbuddet mod at holde åbent ophæves fra den 8. juni 2020 og frem, vil
maksimalt kunne få udbetalt 30 mio. kr., idet ordningen for denne målgruppe lø-
ber fra 9. juli 2020 til og med 8. august 2020.
Der indføres samtidig et højere minimumsstøtteniveau ved, at en virksomhed som
minimum skal have faste omkostninger på 8.000 kr. for perioden fra den 9. juli til
og med den 31. august 2020 for at kunne søge ordningen. En virksomhed, hvor
forbuddet mod at holde åbent, ophæves fra den 8. juni 2020 og frem, skal kunne
dokumentere faste omkostninger på minimum 4.000 kr. for perioden den 9. juli
2020 til og med den 8. august 2020.
Vilkårene for ordningen er yderligere uddybet i bilag 1, herunder kravene til doku-
mentation.
Der tages forbehold for, at ordningen vil skulle statsstøttegodkendes.
Partierne er enige om, at der i september 2020 skal foretages en konkret vurdering
af, om der er behov for en målrettet og midlertidig kompensationsmodel for faste
omkostninger til virksomheder ramt af forskudt omsætningsnedgang direkte som
følge af COVID-19-krisen. Regeringen vil tage initiativ til en sådan vurdering.
En eventuel ny støtteordning skal målrettes virksomheder, der er ramt senere af
krisen, eksempelvis eksportvirksomheder. En eventuel ny støtteordning tager ud-
gangspunkt i ekspertudvalgets model.
Partierne er enige om at drøfte situationen, såfremt forsamlingsforbuddet på over
500 personer fastholdes efter 31. august 2020.
Ordningerne for selvstændige, freelancere mv.
Partierne er enige om, at kompensationsordningerne for selvstændige, freelancere,
kombinatører mv. udfases, ved at ordningerne forlænges med en måned til og
med den 8. august 2020.
Partierne er endvidere enige om, at selvstændige får mulighed for at få ret til
dagpenge uden 12 måneders forudgående a-kassemedlemsskab. Det er et krav, at
indmeldelsen sker i perioden fra og med den 9. juli til og med den 8. august. Det
indebærer, at gruppen fra første medlemsdag har ret til dagpenge, hvis de øvrige
betingelser er opfyldt, herunder krav om forudgående beskæftigelse og
rådighedsforpligtelse. For at få udbetalt dagpenge skal virksomheder, der ikke er
direkte omfattet af forbud, være ophørt. Den selvstændige bliver medlem med
tilbagevirkende kraft 12 måneder tilbage i tid og indbetaler derfor kontingent for
L 205 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af hastelovforslag i forlængelse af Aftale om ekstraordinært løft af ledige, Aftale om styrket opkvalificering og Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer, fra beskæftigelsesministeren
Side 4 af 10
perioden ved indmeldelse. Den selvstændige forpligtes desuden til medlemskab et
år fremadrettet.
Anciennitetskriteriet for a-kassemedlemmer lempes ligeledes for selvstændigt
erhvervsdrivende, der allerede er a-kassemedlemmer, men som endnu ikke
opfylder anciennitetskriteriet.
Endelig er partierne enige om, at dagpengereglerne for selvstændigt erhvervsdri-
vende, der fortsat er direkte omfattet af et egentlig forbud, gøres mere fleksible.
De kan derfor opnå ret til dagpenge uden, at virksomheden reelt skal ophøre. Der
lempes derved for de normale formelle krav i dagpengesystemet i forbindelse med
en nedlukning af en virksomhed, fx afmelding af CVR-nummer. Arbejdet i virk-
somheden vil fortsat skulle ophøre i perioden. Ordningen gælder fra og med 9. juli
2020 til og med 8. september 2020.
Dagpenge og sygedagpenge
Partierne er enige om en udfasning af den midlertidige suspendering af ancienni-
tetstællingen i dagpengesystemet, hvor tiltaget forlænges med yderligere 2 måne-
der, så lediges dagpengeanciennitet sættes på pause frem til og med 31. august
2020.
Partierne er enige om, at ordningen for den midlertidig forlængelse af retten til sy-
gedagpenge udfases, ved at ordningen forlænges med tre måneder. Det vil inde-
bære, at ingen sygedagpengemodtagere overgår til jobafklaringsforløb til og med
den 30. september 2020.
Suspendering af G-dage
Partierne er enige om at forlænge den midlertidige suspendering af arbejdsgivernes
betaling af dagpengegodtgørelse for 1. og 2. ledighedsdag (G-dage) ved arbejds-
fordelinger eller hjemsendelser frem til og med 31. august. Suspendering indebæ-
rer, at arbejdsgiveren ikke skal betale g-dage ved arbejdsfordelinger eller hjemsen-
delser i perioden 1. juli til og med den 31. august 2020. Mindsteudbetalingsreglen
ved arbejdsfordelinger og hjemsendelser suspenderes i samme periode.
Forslaget vil forlænge perioden, hvor virksomhedernes omkostninger samt admi-
nistration ved arbejdsfordeling og hjemsendelse begrænses. Forslaget vil samtidig
mindske a-kassernes administration, så de kan bruge ressourcerne på de nye le-
dige.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at forlængelsen vil indebære en offentlig
merudgift på ca. 25 mio. kr. i 2020.
Forlængelse af udvidede SU-lånemuligheder for elever og studerende med to måneder
Partierne er enige om at forlænge de udvidede lånemuligheder for elever og stu-
derede med to måneder. Det indebærer, at elever på ungdomsuddannelserne og
studerende på de videregående uddannelser, herunder også studerende i lønnet
L 205 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af hastelovforslag i forlængelse af Aftale om ekstraordinært løft af ledige, Aftale om styrket opkvalificering og Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer, fra beskæftigelsesministeren
Side 5 af 10
praktik, fortsat vil have ret til at optage ekstra SU-lån og slutlån i juli og august
for op til 6.388 kr. per måned ud over de gældende stipendie og SU-lånemulig-
heder, og at studerende, der under nuværende uddannelse har modtaget SU,
men pt. hverken kan modtage SU eller slutlån, kan tildeles slutlån i yderligere to
måneder.
Lempeligere betalingsfrister for A-skat, AM-bidrag og moms
Udskydelserne af betalingsfrister for A-skat, AM-bidrag og moms har forbedret
likviditeten for virksomhederne med op til ca. 150 mia. kr.
De udskudte betalinger ville være faldet relativt hurtigt efter genåbningerne og
kunne derfor belaste virksomheder i en fase, hvor de er ved at genetablere deres
forretningsgrundlag.
Partierne noterer sig derfor, at et enigt Folketing den 9. juni har vedtaget den
hastelovgivning, der muliggør en mere lempelig tilbagevenden til normale beta-
lingsfrister for A-skat, AM-bidrag og moms.
Øvrige ordninger
Partierne er enige om at forlænge en række kompensationsordninger på kulturom-
rådet frem til 8. august 2020. Ordningerne står aktuelt til at udløbe den 8. juli
2020. Forlængelserne drejer sig om kompensationsordningen for højskoler, Folke-
universitetet, aftenskoler og daghøjskoler, kompensationsordning for kunstnere
med kombineret A- og B-indkomst og kompensationsordning til særligt nødli-
dende kulturinstitutioner mv. (nødpulje). Forlængelserne vil i alt beløbe sig til ca.
120 mio. kr.
Partierne noterer sig, at regeringen løbende vil overveje, hvordan krav og retnings-
linjer som følge af COVID-19 kan tilrettelægges, således at de samfundsøkonomi-
ske omkostninger minimeres.
Stimuli og sommerpakke
Fremrykning af udbetaling af feriepenge
Partierne er enige om at sikre en delvis udbetaling af de indefrosne feriemidler op-
tjent i perioden fra 1. september 2019 til 31. marts 2020, svarende til op til 3 ugers
ferie.
Udbetalingen af feriemidlerne vil ikke blive modregnet i indkomstoverførsler mv.
Regeringen vil gå i dialog med arbejdsmarkedets parter og ATP om den konkrete
udmøntning, herunder grundlaget for opgørelsen af feriemidlerne. Det forventes,
at feriemidlerne vil kunne udbetales senest oktober 2020. Initiativet forventes at
indebære hastelovgivning.
Partierne er derudover enige om at drøfte behovet for udbetaling af de resterende
indefrosne feriemidler til efteråret.
L 205 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af hastelovforslag i forlængelse af Aftale om ekstraordinært løft af ledige, Aftale om styrket opkvalificering og Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer, fra beskæftigelsesministeren
Side 6 af 10
Engangstilskud til ydelsesmodtagere
Som supplement til udbetalingen af indefrosne feriemidler er partierne enige om
at give et skattefrit engangstilskud på 1.000 kr. til ydelsesmodtagere, som var helt
eller delvist offentligt forsørgede ved en offentlig indkomstoverførsel i april må-
ned. Tilskuddet modregnes ikke i borgerens offentlige ydelser.
Partierne noterer sig, at engangstilskuddet vil komme familier med lave indkom-
ster til gode og øge forbrugsmulighederne eksempelvis for børnefamilier, hvor
forældrene modtager overførselsindkomster.
Det forventes, at engangstilskuddet vil kunne udbetales senest oktober 2020. Initi-
ativet forventes at indebære hastelovgivning i august. Regeringen vil gå i nærmere
dialog med ATP om den konkrete udmøntning.
Det skønnes, at udbetalingen af et engangstilskud vil medføre merudgifter på 1,8
mia. kr. i 2020.
Forhøjet fradrag for FoU i 2020 og 2021
Med Aftale om erhvervs- og iværksætterinitiativer fra november 2017 blev det be-
sluttet gradvist at forhøje virksomhedernes fradrag for udgifter til forskning og
udvikling (FoU) fra 100 pct. til 110 pct. frem mod 2026.
Partierne enige om at forhøje fradraget for FoU midlertidigt til 130 pct. i perioden
2020-2021 med et loft på 50 mio. kr. (skatteværdien) over, hvor meget en enkelt
koncern kan få i merfradrag som følge af forøgelsen til 130 pct. Det vil øge virk-
somhedernes incitament til at investere i forskning og udvikling til gavn for dan-
ske eksporterhverv.
Der skal udarbejdes en konkret model for loftet over fradrag, der er nem at admi-
nistrere for både virksomheder og myndigheder.
Sommerpakke
Erhvervsministeren forhandler om en sommerpakke med konkrete initiativer for
sommer på landet og på øerne, kultur- og naturoplevelser i den danske sommer
og sommeraktiviteter for ældre. Der afsættes i alt 700 mio. kr. i 2020.
Styrkelse af den international turismemarkedsføring i 2020
Med henblik på at genstarte den danske turismeindustri er regeringen og partier
enige om at afsætte 50 mio. kr. i 2020 til VisitDenmarks arbejde med turismemar-
kedsføring af Danmark internationalt, herunder af København og af regionerne i
Danmark.
Luftfartspakke
L 205 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af hastelovforslag i forlængelse af Aftale om ekstraordinært løft af ledige, Aftale om styrket opkvalificering og Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer, fra beskæftigelsesministeren
2213887_0007.png
Side 7 af 10
Partierne noterer sig, at regeringen vil undersøge mulighederne for at understøtte
blandt andet indenrigsluftfarten. Regeringen vil præsentere et oplæg til en luft-
fartspakke, der drøftes med partierne. Partierne noterer sig, at en hurtig genstart af
luftfarten er vigtig for virksomhederne og særligt i de eksportrettede brancher.
Rejsebranchen
Partierne er enige om, at der på baggrund af ekspertgruppen for pakkerejsebran-
chen følges op på hidtidige hjælpepakker for rejsebranchen henset til, at dan-
skerne køber færre rejser pga. COVID-19 og rejserestriktionerne. Dette vil blive
nærmere drøftet i Erhvervsministeriet.
Eksport og rekapitalisering
Rekapitalisering af store danske virksomheder
COVID-19-krisen har ikke alene medført akutte likviditetsudfordringer for mange
danske virksomheder, men forventes over tid også at skabe udfordringer med ka-
pitalgrundlaget, dvs. for meget gæld og for lidt egenkapital. Selv større samfunds-
bærende virksomheder, der før krisen havde et solidt kapitalgrundlag, risikerer så-
ledes at mangle egenkapital som følge af COVID-19.
Dette kan have uoprettelige konsekvenser. Virksomhederne risikerer ikke at være i
stand til at opretholde driften og investeringer på et hensigtsmæssigt niveau. Det
medfører risiko for et langsigtet tab af viden, arbejdspladser, værdiskabelse og evt.
internationale markedsandele. De eksisterende hjælpepakker vil være utilstrække-
lige, da de primært bidrager med likviditet og fremmedkapital. I stedet vil der være
behov for at styrke kapitalgrundlaget ved at tilføre egenkapital, dvs. rekapitalise-
ring.
Partierne er derfor enige om at oprette en statslig fond (Fonden), der kan agere
in-
vestor of last resort.
Fonden skal tilføre en form for egenkapital og dermed sikre et
tilstrækkeligt kapitalgrundlag i større, ellers sunde, samfundsbærende danske virk-
somheder. Fonden baseres på følgende ni centrale principper
jf. boks 1.
Boks 1
Principper for Fondens virke
I.
II.
III.
IV.
V.
Fokus på større, samfundsbærende virksomheder, der opfylder specifikke kriterier. Finansielle virksomheder
og offentligt ejede selskaber er ikke omfattet.
Rekapitaliseringen skal bidrage til en strukturel forbedring af virksomhedens kapitalgrundlag.
Fonden kan investere i virksomheder, som var sunde før krisen og som har fremtidspotentiale efter krisen
Fonden vil også skulle afvise virksomheder, selvom de opfylder dele af kriterierne.
Fonden skal foretage afgørende, passive egenkapitalinvesteringer uden indflydelse. Fonden skal ikke opnå
stemmeberettigede ejerandele, dvs. ligeværdigt medejerskab.
Fonden kan rekapitalisere en virksomhed alene eller sammen med andre private investorer, fx pensionskas-
ser. Fonden yder dog alene bistand til virksomheden, mens Fonden ikke yder bistand (fx garantier, lån) til
andre private investorer i virksomheden.
L 205 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af hastelovforslag i forlængelse af Aftale om ekstraordinært løft af ledige, Aftale om styrket opkvalificering og Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer, fra beskæftigelsesministeren
2213887_0008.png
Side 8 af 10
VI.
VII.
Fonden skal alene gribe ind, hvor nødvendigt, dvs. ikke rekapitalisere virksomheder, der kan hente kapital
på markedsvilkår (skal ikke fortrænge eksisterende, velfungerende private løsninger).
Fonden etableres af staten. Fondens formål, rammer, strategi og finansielle volumen defineres politisk. Fon-
dens efterfølgende drift og beslutninger om rekapitalisering bliver ledelsens ansvar og skal varetages ud fra
et armslængdeprincip ift. det politiske system.
Fondens volumen og levetid skal være begrænset, og der skal være en klar exit-strategi for både statens
engagement i Fonden og Fondens engagement i virksomheder.
Fonden skal generere et afkast til Fonden/staten på sine investeringer.
VIII.
IX.
Partierne er enige om, at Fondens beslutning om rekapitalisering af en given
større virksomhed skal ske med afsæt i en række vejledende udvælgelseskriterier,
jf. boks 2.
Boks 2
Vejledende udvælgelseskriterier
Påvirket af COVID-19:
Virksomheden skal være påvirket af et ekstraordinært økonomisk chok som følge af COVID-19
og ikke kunne finde hensigtsmæssig finansiering andetsteds.
Væsentlig:
Virksomheden skal være af betydning for dansk økonomi, blandt andet med en omsætning større end 500
mio. kr. i seneste reviderede regnskabsår.
Samfundsbærende:
Virksomheden skal have en væsentlig dansk tilstedeværelse, en central rolle i branchen og evt.
en høj eksportandel samt være højproduktiv og vanskelig at erstatte (irreversibel skade, genindtrædelsesbarrierer).
Solid:
Virksomheden skal have været økonomisk solid før krisen og have økonomisk fremtidspotentiale efter krisen
ved en normalisering af økonomien.
Fonden oprettes med henblik på at kunne yde direkte bistand til at rekapitalisere
større, samfundsbærende, danske virksomheder i en særlig situation, samtidig med
at staten kan få del i en potentiel upside, hvis en virksomhed kommer styrket og
mere værdifuld ud af krisen.
Der indskydes 10 mia. kr. i Fonden. Til dækning af de statsfinansielle risici ved ka-
pitalindskuddet, vil der skulle afsættes en årlig risikopræmie i 2020 og frem i over-
ensstemmelse med gældende principper.
Partierne drøfter den nærmere udformning af Fonden på baggrund af et oplæg fra
regeringen.
Fondens levetid skal være begrænset og skal ikke være aktiv længere end højst
nødvendigt. Dette betyder, at der skal være en tidsbegrænsning ift. ansøgningspe-
rioden samt den periode, Fonden investerer i.
Der lægges op til, at Fondens ansøgningsvindue skal have en udstrækning på halv-
andet år, dvs. indtil 31. december 2021. Desuden lægges der op til, at Fondens le-
vetid begrænses til tre år, dvs. indtil 30. juni 2023. En ny politisk aftale vil kunne
give mulighed for at videreføre Fonden.
L 205 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af hastelovforslag i forlængelse af Aftale om ekstraordinært løft af ledige, Aftale om styrket opkvalificering og Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer, fra beskæftigelsesministeren
Side 9 af 10
En ny politisk aftale om forlængelse af Fondens levetid vil skulle statsstøtteretligt
godkendes af EU Kommissionen på ny under de til den tid gældende statsstøtte-
regler. De gældende statsstøtteregler på dette område er det såkaldte
temporary
framework
som følge af COVID-19-krisen.
Eksportpakke
Danske eksportvirksomheder vil blive påvirket af de tilbageslag, der sker på ek-
sportmarkederne som følge af COVID-19. Regeringen og alle Folketingets partier
indgik den 19. marts aftale om en Eksport- og Investeringspakke til styrkelse af
danske eksportvirksomheder og fastholdelse af danske arbejdspladser.
Partierne er enige om at afsætte i alt yderligere 500 mio. kr. i 2020 til en samlet ek-
sportpakke. Midlerne prioriteres blandt andet til genstartsteams, der bygger videre
på de nedsatte vækstteams og skal blandt andet fokusere på grøn teknologi, her-
under energi- og miljøteknologi. Der udmøntes ligeledes 15 mio. kr. årligt i 2020
og 2021 til en yderligere styrkelse af Eksport- og Jobskabelsestaskforcen. Regerin-
gen udarbejder oplæg til udmøntning, der drøftes af partierne.
Genstartsfond i regi af Vækstfonden
Partierne er enige om at oprette en Genstartsfond på 3 mia. kr. i regi af Vækstfon-
den.
Genstartsfonden skal sikre solvens i ellers sunde virksomheder, der har brug for
tålmodig kapital til at komme godt ud på den anden side af krisen. Fondens inve-
steringer foretages på markedsvilkår, og investeringsfokus vil være på mindre, nye
virksomheder,
SMV’ere og små midcaps med en holdbar forretningsmodel, som
har gode chancer for at overleve og solide vækstperspektiver. Fondens fokus vil
være på sektorer, der er særligt hårdt ramt af COVID-19.
Genstartsfonden kan foretage investeringer direkte eller indirekte via fonde, og
den kan foretage nyinvesteringer frem til udgangen af 2021. Fonden skal agere løf-
testang for privat finansiering samt direkte finansieringer til virksomheder sam-
men med private investorer. For eksempel kan fonden indeholde Dansk Vækstka-
pital-lignende samfinansieringsmodeller med pensionsselskaber og andre private
investorer.
Partierne kan gøre status medio 2021 med henblik på at beslutte, om Genstarts-
fonden evt. skal forlænges et år.
Fonden etableres med et mandat i Vækstfonden. Rammer og vilkår for Genstarts-
fonden vil blive fastlagt med afsæt i lov om Vækstfonden i samarbejde med parti-
erne.
Genstartsfonden oprettes ved et statsligt kapitalindskud i Vækstfonden på 3 mia.
kr. Til dækning af de statsfinansielle risici ved kapitalindskuddet afsættes 52,5 mio.
kr. årligt i 2020 og frem.
L 205 - 2019-20 - Bilag 1: Orientering om fremsættelse af hastelovforslag i forlængelse af Aftale om ekstraordinært løft af ledige, Aftale om styrket opkvalificering og Aftale om udfasning af hjælpepakker, stimuli-initiativer og eksportinitiativer, fra beskæftigelsesministeren
Side 10 af 10
Lønkompensation
Partierne noterer sig aftalen mellem Regeringen og arbejdsmarkedets om en grad-
vis udfasning af den midlertidige lønkompensationsordning.
Partierne noterer sig, at regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om at
drøfte en ny midlertidig arbejdsfordelingsordning ud fra blandt andet principperne
i anbefalingerne fra regeringens økonomiske ekspertgruppe.
Aftalens karakter
Aftalen har karakter af en stemmeaftale.
Flere af initiativerne kræver hastelovgivning før og efter sommerferien. Partierne
er enige om at stemme for den nødvendige lovgivning, herunder hastelovgivning i
august. Partierne er endvidere enige om, at de aftalte støtte- og kompensations-
ordninger samt forlængelser af ydelser mv. ikke forlænges yderligere ud over det
angivne i aftalen.
Partierne er enige om, at virksomheder, der søger om kompensation efter forlæn-
gelsen af ordningerne, skal betale den skat, som de er forpligtede til i henhold til
internationale aftaler og nationale regler. Det indebærer, at virksomheder med
base i skattely i henhold til EU’s retningslinjer ikke kan modtage kompensation, i
det omfang det er muligt at afskære dem efter EU-retten og eventuelle andre in-
ternationale forpligtelser.
Partierne noterer sig de igangværende klimaforhandlinger, der også vil kunne bi-
drage til en grøn genstart af Danmark.