Boligudvalget 2019-20
L 200 Bilag 1
Offentligt
2202836_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
31. maj 2020
2020-4876
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende udkast til forslag til
lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Forhøjelse af Lands-
byggefondens renoveringsramme i 2020 og digitalisering af det al-
mene byggeri)
Transport- og Boligministeriet hørte fra den 22. maj 2020 til den 31. maj 2020
en række myndigheder og organisationer over ovennævnte udkast.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til udka-
stet inden høringsfristens udløb: Akademisk Arkitektforening, BAT-kartellet,
BL
Danmarksalmene boliger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Danske arkitektvirksomheder, Danske Studerendes Fællesråd, Danske Ældre-
råd, Finans Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, KL, Landdistrikternes Fællesråd og TEKNIQ.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
udkastet: Ankestyrelsen, ATP-ejendomme, Byggeskadefonden vedr. Bygnings-
fornyelse, Datatilsynet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Institut for Men-
neskerettigheder, Landsbyggefonden og LOS.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
udkastet: Advokatsamfundet, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bedre Psykiatri,
BOSAM, Byggeskadefonden, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark,
Center for Boligsocial Udvikling, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Fjernvar-
me, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advo-
kater, Danske Handicaporganisationer, Danske Lejere, Danske Regioner, Dan-
ske Udlejere, DANVA, Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handicap-
råd, DI, Digitaliseringsstyrelsen, EjendomDanmark, Ejerlejlighedernes Lands-
forening, Erhvervsstyrelsen, Foreningen af Rådgivende Ingeniører FRI, For-
eningen Danske Revisorer, Foreningen til fremskaffelse af boliger for ældre og
enlige, Forsikring og Pension, Frivilligrådet, Husleje- og Beboerklagenævnsfor-
eningen, Håndværksrådet, Kollegiekontorerne i Danmark, KommuneKredit,
Kommunernes Revision
BDO, Lejernes Landsorganisation i Danmark, OK–
Fonden, Psykiatrifonden, Rådet for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Ud-
satte, SAND De hjemløses Landsorganisation, SBi/AAU (Statens Byggeforsk-
ningsinstitut under Aalborg Universitet), Selveje Danmark, Sind, Socialcheffor-
L 200 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2202836_0002.png
eningen, Socialpædagogernes Landsforbund, Udbetaling Danmark, VIVE og
Ældre Sagen.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne høringssvar til det
fremsatte lovforslag samt Transport- og Boligministeriets bemærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der
ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår ikke i notatet.
Transport- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samtlige
indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til Folketingets
Boligudvalg.
Arkitektforeningen
udtrykker sin støtte til forslaget og finder det vigtigt, at
aftalen om den forhøjede renoveringsramme og de grønne elementer sikrer, at
de kommende renoveringer og energirenoveringer kædes sammen med arki-
tektonisk kvalitet, komfort og helhedsorienterede løsninger for på den måde at
sikre værdiskabende løsninger til gavn for de beboerne, der bor i den almene
sektor. Arkitektforeningen havde gerne set, at beløbet i boligaftalen for renove-
ringsrammen var endnu højere, da det sandsynligvis ikke er nok til at dække
det reelle renoveringsbehov. Dermed er der en risiko for, at der vil dannes en
ny kø af renoveringsprojekter i Landsbyggefonden frem mod 2026.
Transport- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
BAT-kartellet, BL
Danmarksalmene boliger, Dansk Byggeri, Danske Arki-
tektvirksomheder, Dansk Erhverv og FRI
har fremsendt fælles høringssvar.
Høringsparterne kvitterer for den brede politiske opbakning til
”Grøn Boligaf-
tale 2020”,
som sikrer en afvikling af hele ventelisten på de 18,4 mia. kr. Det er
afgørende vigtigt for mange tusind beboere i den almene sektor over hele lan-
det, hvor nogle har ventet i op til 10 år på at få gennemført en nødvendig reno-
vering. Samtidig er det vigtigt, at aktiveringen af byggeriet kan være med til at
holde hånden under byggeerhvervet og beskæftigelsen i en svær situation med
coronakrise.
Endvidere finder høringsparterne, at den foreslåede grønne screening er yderst
fornuftig, og fordelingen af aktiveringen af de 18,4 mia.kr. på hhv. 2020 og
2021 hviler på en forudsætning om, at en grøn screening af de 6,5 mia.kr. vil
afdække et dybere grønt potentiale, som det tager lidt længere tid af realisere,
hvorfor disse renoveringer først kan iværksættes i 2021.
Høringsparterne finder dog, at det forekommer forhastet at konkludere, at det
på baggrund af en endnu ikke gennemført screening kan fastsættes, at gennem-
Side 2/6
L 200 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2202836_0003.png
førelse af 6,5 mia.kr. af den samlede kø af renoveringer på 18,4 mia.kr. må af-
vente til 2021. Det synes mere robust at forudsætte, at alle renoveringerne i
køen skal igangsættes hurtigt efter en screening, men så måske tilføje en anta-
gelse om, at en tredjedel af de 18,4 mia.kr. forventeligt først igangsættes i 2021.
Dermed sikres der en fornøden fleksibilitet.
Høringsparterne er endelig tilfredse med, at der med lovforslaget sker en styr-
kelse af Landsbyggefondens muligheder i forhold til en digitalisering, hvilket
både kan bidrage til kvalitet, effektivitet og de grønne potentialer i byggeriet.
Transport- og Boligministeriet
skal bemærke, at udkast til lovforslaget udmøn-
ter boligaftalen, hvoraf det klart fremgår, hvordan Landsbyggefondens venteli-
ste skal afvikles. Aftalepartiernes beslutning om at opdele ventelisten i to dele,
hvoraf 2/3 dele skal afvikles i 2020 og 1/3 del i 2021 er et resultat af en række
overvejelser, som bl.a. har bygget på de oplysninger om ventelisteprojekterne,
som var tilgængelige på tidspunktet for aftaleindgåelsen, og som Landsbygge-
fonden har bidraget med. Hertil kommer overvejelserne af samfundsøkono-
misk karakter. Nærværende forslag udmønter således en bred politisk aftale,
hvori man har antaget, at 2/3 dele kan gennemføres allerede i 2020.
Dansk Energi
finder det positivt med et styrket grønt fokus i renoveringsind-
satsen i den almene boligsektor. Projekter, som bidrager til et lavere klimaaf-
tryk, bør vægte i den grønne screening, og dermed bør projekter, der generelt
bidrager til reelle CO2-reduktioner også prioriteres i tildelingen af midler. Des-
uden mener Dansk Energi, at det er meget positivt, at der også medfølger et
fokus på digitalisering, styring og bedre datagrundlag om bygninger, så vi får et
bedre vidensgrundlag for, hvordan bygninger også kan bidrage til fleksibilitet i
vores energisystem.
Transport- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
Danske Studerendes Fællesråd
har udtrykt en ret stor utilfredshed med lov-
forslaget for nærværende, da det overordnet set ikke indebærer nybyggeri. Fæl-
lesrådet finder, at der er et massivt behov for flere betalelige, bæredygtige boli-
ger i og omkring vores studiebyer. Et behov, der i aftalen i høj grad glemmes. At
nybyggeri er nærmest fraværende her, forpligtiger på, at man prioriterer selv-
stændigt at finde midler til flere studieboliger. Fællesrådet håber, at dette vil
indgå i arbejdsgruppen omkring flere billigere boliger, der er en del af den
overordnede aftale.
Transport- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil, idet Danske Stu-
derendes Fællesråds bemærkninger falder uden for nærværende lovforslags
formål og indhold som omhandler renoveringsrammen for Landsbyggefonden.
Danske Ældreråd
er tilfredse med, at der med boligaftalen 2021-2026 er sær-
skilt fokus på at øge indsatsen med bedre tilgængelighed i den almene boligsek-
Side 3/6
L 200 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2202836_0004.png
tor. Rådet finder, at det er vigtigt at rette fokus mod den almene sektor og øge
antallet af ældreegnede almene boliger. Danske Ældreråd opfordrer til at
Landsbyggefondens bestyrelse, i deres vurdering og tildeling, også inddrager
demografisk stigning i ældre borgere over 60+. Danske Ældreråd håber på, at
lovforslaget vil sikre ikke alene sundere og grønnere almene boliger, men også
flere ældreegnede boliger.
Transport- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
Finans Danmark
ser positivt på, at man på denne måde kombinerer en væ-
sentlig indsats i retning af at gøre den almene sektor mere grøn og bæredygtig
med tiltag, der skal imødegå en række af de samfundsøkonomiske udfordrin-
ger, der er en konsekvens af COVID-19-krisen.
Finans Danmark understreger vigtigheden af, at det sikres, at Landsbyggefon-
den også fremover har tilstrækkelige midler til at fortsætte sin støtte til boligor-
ganisationerne og kunne leve op til intentionerne bag aftalen om statsgarante-
rede realkreditlån.
Finans Danmark henviser til, at det fremgår af bemærkningerne, at forslaget
ikke har nogen økonomiske konsekvenser for hverken stat eller kommuner.
Finans Danmark bemærker i den forbindelse, at re/garantiforpligtelserne i
henhold til forslaget øges væsentligt, hvilket vil have økonomiske konsekvenser
i det omfang, re/garantierne bliver effektive.
Transport- og Boligministeriet
skal bemærke, at garantiforpligtelser er et fast
element i finansieringsmodellen for almene boliger. Det gælder for både ny-
byggeri og renoveringsstøtte.
FSR
danske revisorer
støtter de initiativer, der ud fra en miljøprioriterings-
mæssig synsvinkel vil medvirke til at afvikle den venteliste, der pt. udgør et
meget væsentligt beløb, og som vidner om et stort renoveringsbehov i almen-
sektoren. Forslaget synes at være til gavn for både byggerierhvervet og lejerne i
almene boliger. Der vil også være en samfundsmæssig gevinst i form af miljø-
forbedrende renoveringer, der vil medvirke til Danmarks grønne omstilling.
Endelig vil det være med til at stimulere den økonomiske aktivitet og skabe
øget beskæftigelse i Danmark for at afbøde virkninger af COVID-19-krisen.
Transport- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
KL
bemærker overordnet, at det er positivt, at boligaftalens ekstraordinært
store renoveringsramme udmøntes til renoveringer i boligafdelinger på tværs af
landet på en måde, der også gavner CO2-reduktion og beskæftigelse.
KL efterspørger en bevilling til boligsociale indsatser, der muliggør en bredere
indsats, end det er tilfældet i dag.
Side 4/6
L 200 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2202836_0005.png
KL bemærker, at driftsstøtteordningen er særligt væsentlig i dele af landet og
bevillingen hertil skal være tilstrækkelig til kunne sikre en konkurrencedygtig
leje i forhold til det omgivende boligmarked.
KL bemærker, at lovforslagets fremrykning af renoveringssager fra Landsbyg-
gefonden kø også forudsætter en væsentlig stigning i antallet af kommunale
godkendelsessager til politisk godkendelse. Der er allerede nu taget initiativer i
kommuner for at imødegå en øget aktivitet.
KL vil gerne indgå i den videre dialog om analyser om det kommunale tilsyn,
henlæggelser, tilgængelighedsboliger, seniorbofællesskaber, beboerbetaling
m.v., som skal udarbejdes som opfølgning på boligaftalen.
Transport- og Boligministeriet
skal bemærke, at udkast til lovforslaget udmøn-
ter kun den del af boligaftalen, som handler om fremrykkede indsatser. Det
bemærkes, at der allerede er afsat midler til boligsociale indsatser i de udsatte
boligområder frem til 2026 med aftalerne om bekæmpelse af parallelsamfund
på boligområdet fra 2018. For så vidt angår nærmere regler om omfanget af og
vilkårene for tilsagn om støtte, vil disse blive fastsat af Landsbyggefonden.
Landdistrikternes Fællesråd
finder det særdeles positivt, at regeringen med
det foreliggende lovforslag tager initiativ til at nedbringe ventelisten til støttede
renoveringer. Dette vil øge omsætningen i en række erhverv knyttet til særligt
bygge- og anlægssektoren, ligesom det vil øge beskæftigelsen. Landdistrikter-
nes Fællesråd mener, at det er positivt, at aftalen forudsætter, at renoveringer
skal bidrage til den grønne omstilling. Landdistrikternes Fællesråd foreslår i
forlængelse af ovenstående, at der ydermere lægges vægt på geografi i vurde-
ringen af ansøgninger, således man sikrer, at Landsbyggefondens forøgede
renoveringsramme også tilgodeser landdistrikterne.
Transport- og Boligministeriet
har ikke bemærkninger hertil.
TEKNIQ Arbejdsgiverne
henviser til, at det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at der under Landsbyggefondens gældende regulativer ikke ydes
ydelsesstøtte til energibesparende foranstaltninger, der ligger ud over de gæl-
dende krav i bygningsreglementet. Dette mener TEKNIQ Arbejdsgiverne er
med til at bremse energibesparelser, som er totaløkonomisk rentable, og som
dermed kan nedbringe beboernes boligudgifter og reducere klimabelastningen.
Derfor skal Landsbyggefondens regulativer ændres på dette punkt, hvilket det
også fremgår af bemærkningerne vil ske. TEKNIQ Arbejdsgiverne mener, at det
er vigtigt, at reglerne udformes på en måde, så de understøtter gennemførelsen
af flest mulige totaløkonomisk rentable energibesparelser. Derfor anbefaler
TEKNIQ Arbejdsgiverne, at udkast til ændring af regulativet sendes i offentlig
høring inden ministerens godkendelse, med henblik på at sikre en optimal ud-
formning af reglerne.
Side 5/6
L 200 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra boligministeren
2202836_0006.png
Transport- og Boligministeriet
skal bemærke, at Landsbyggefondens bestyrel-
se har kompetence til at fastsætte nærmere regler om omfanget og vilkårene for
meddelelse af tilsagn om støtte til renoveringsprojekter. Dette er således
Landsbyggefondens bestyrelse, der selv fastsætter proceduren omkring udar-
bejdelse af et ny regulativ. Boligministeren godkender regulativet.
Side 6/6