Skatteudvalget 2019-20
L 199
Offentligt
2204527_0001.png
7. juni 2020
J.nr. 2020 - 4884
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 199 - Forslag til Lov om ændring af lov om midlertidig udskydelse af angi-
velses- og betalingsfrister m.v. på skatteområdet i forbindelse med covid-19, kildeskattelo-
ven, ligningsloven og forskellige andre love. (Yderligere udskydelse af betalingsfrister for
A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, udskydelse af angivelses- og betalingsfrister for moms,
forlængelse af afgiftsperioder for moms samt midlertidige lempelser af regler om fuld
skattepligt, regler om lempeligere beskatning af udenlandsk lønindkomst og regler om
forskerskatteordningen som følge af covid-19 m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 4. juni 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Anne Honoré Østergaard (V).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
L 199 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om at garantere, at udlandsdanskere, der vælger at blive begrænset skattepligtig til Danmark, ikke bliver beskattet af den samme indkomst i deres bopælsland, til skatteministeren
2204527_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren garantere, at udlandsdanskere, der vælger at blive begrænset skattepligtig
til Danmark, ikke bliver beskattet af den samme indkomst i deres bopælsland?
Svar
Formålet med den midlertidige lempelse af reglerne om fuld skattepligt er bl.a. at hjælpe
de udlandsdanskere, der har en bopæl i Danmark, og som opholder sig og arbejder i Dan-
mark i længere tid som følge af situationen med COVID-19.
Med den foreslåede ordning får disse personer mulighed for at vælge ikke at blive fuldt
skattepligtige til Danmark. Valget medfører, at de omfattede personer undgår at blive
skattepligtige til Danmark efter danske regler af deres globalindkomst, dvs. af indkomst
fra hele verden. De personer, der vælger at anvende den midlertidige ordning vil fortsat
være skattepligtige til Danmark af deres lønindkomst og honorarer, mens de opholder sig
i Danmark. Den midlertidige ordning er valgfri og forventes derfor kun anvendt, hvis den
medfører en lempeligere beskatning end efter gældende regler.
De foreslåede regler om beskatning af løn og honorarer vil typisk ikke få betydning for de
personer, der er hjemmehørende i lande, som Danmark har en dobbeltbeskatningsover-
enskomst med. Danmark vil i disse tilfælde som hovedregel ikke kunne beskatte indkom-
sten.
Personer, der bor fast i et land, som Danmark ikke har en dobbeltbeskatningsoverens-
komst med, fx i Dubai, vil efter den midlertidige ordning fortsat skulle betale dansk skat
af den løn, som de tjener, mens de er i Danmark. Hvis bopælslandet efter interne regler
beskatter lønnen under opholdet i Danmark, vil det afhænge af bopælslandets interne reg-
ler, om der lempes for dobbeltbeskatning. Danmark lemper som bopælsland for dobbelt-
beskatning efter de interne danske regler i ligningslovens § 33 eller § 33 A.
Det er efter min opfattelse ikke urimeligt, at personer, der opholder sig og arbejder i Dan-
mark i op til 3 måneder og 23 dage, skal betale dansk skat af lønnen, mens de opholder
sig her
på samme måde som personer, der bor og arbejder fast i Danmark. Hvis løn og
honorarer ikke fortsat er skattepligtige til Danmark ved anvendelse af den midlertidige
ordning, vil de foreslåede lempelser kunne medføre, at den løn m.v., som udlandsdan-
skere tjener under opholdet i Danmark, hverken beskattes i Danmark eller i bopælslandet.
Side 2 af 2