Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 196 Bilag 9
Offentligt
2209328_0001.png
12-06-2020
Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og
generelle tilskud og forskellige andre love (Reform af udligningssystemet) (L
196)
Ændringsforslag
Af
social- og indenrigsministeren, tiltrådt af
Til § 8
1)
Nr. 1
affattes således:
”1.
I
bilag 1, nr. 12,
ændres »tidligere opholdskommune, når denne kommune har den
generelle betalingsforpligtelse (lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner § 29),« til: »betalingskommuneforhold,«.”
[Mulighed for, at kommunerne fortsat i CPR kan registrere eventuelle oplysninger om
betalingskommuneforhold]
Nye paragraffer
2)
Efter § 8 indsættes som nye paragraffer:
Ӥ
01
I lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende fore-
ningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet, jf. lovbekendtgørelse nr.
1115 af 31. august 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 43, stk. 3,
ændres »der er tilmeldt folkeregistret i kommunen, men som ved be-
regning af kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner indgår i folketallet i
den anden kommune.« til: »for hvilke en kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt.,
og § 9 c, stk. 2, stk. 4-6 og stk. 12, i lov om retssikkerhed og administration på det soci-
ale område har den generelle betalingsforpligtelse.
[Konsekvensændring i anden lovgivning]
§ 02
I lov om folkehøjskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af 25. marts 2019, foretages føl-
gende ændring:
1.
I
§ 32, stk. 3,
ændres »som ved beregning af kommunal udligning til kommuner ind-
går i folketallet i den anden kommune.« til: »for hvilke en kommune i henhold til § 9
L 196 - 2019-20 - Bilag 9: Ændringsforslag fra social- og indenrigsministeren
2209328_0002.png
a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, stk. 4-6 og stk. 12, i lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område har den generelle betalingsforpligtelse.«
[Konsekvensændring i anden lovgivning]
§ 03
I lov om specialundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 787 af 15. juni 2015,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4, stk. 4,
ændres »men som ved beregning af kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner indgår i folketallet i den anden kommune« til: »for hvilke en
kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og stk. 12, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område har den generelle betalingsfor-
pligtigelse«.
[Konsekvensændring i anden lovgivning]
§ 04
I lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 604
af 2. maj 2019, som ændret ved lov nr. 279 af 26. marts 2019, foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 44
ændres »hvis eleven efter lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommunerne eller regler fastsat i medfør heraf indgår i folketallet i den anden kom-
mune« til: »der i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og stk. 12, i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område har den generelle betalings-
forpligtigelse for eleven«.
[Konsekvensændring i anden lovgivning]
§ 05
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 815 af 14. august 2019,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 44
ændres »som ved beregning af kommunal udligning til kommuner indgår i
folketallet i den anden kommune« til: »for hvilke en kommune i henhold til § 9 a, stk.
4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og stk. 12, i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område har den generelle betalingsforpligtigelse«.
[Konsekvensændring i anden lovgivning]
§ 06
I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 816 af 14. au-
gust 2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og § 1 i lov nr. 563 af 7. maj
2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 30
ændres »der ved beregning af kommunal udligning til kommuner indgår i fol-
ketallet i den anden kommune« til: »for hvilke en kommune i henhold til § 9 a, stk. 4,
1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og stk. 12, i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område har den generelle betalingsforpligtigelse«.”
[Konsekvensændring i anden lovgivning]
Til § 9
2
L 196 - 2019-20 - Bilag 9: Ændringsforslag fra social- og indenrigsministeren
2209328_0003.png
3)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
”Stk.
01.
Oplysninger om tidligere opholdskommune, når denne kommune har den ge-
nerelle betalingsforpligtelse, som ved lovens ikrafttræden er registreret i CPR efter §
29 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner,
bevares i CPR.”
[Overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af bilag 1, nr. 12, til CPR-loven, at dataindholdet i CPR, jf. § 4, bl.a. er even-
tuelle oplysninger om kommunale forhold, herunder oplysninger om tidligere op-
holdskommune, når denne kommune har den generelle betalingsforpligtelse (lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner § 29).
Med lovforslagets § 8, nr. 1, foreslås, at nr. 12 i bilag 1 til CPR-loven ændres, således at
oplysninger om tidligere opholdskommune, når denne kommune har den generelle
betalingsforpligtelse efter § 29 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, udgår som en del af dataindholdet i CPR.
Lovforslagets § 8, nr. 1, er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 43, hvorved § 29 i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner foreslås ændret, således at
der i tilskuds- og udligningssystemet fremover anvendes bopælskommunefolketallet
og ikke som efter gældende ret tillige betalingskommunefolketallet.
Der har fra kommunal side været udtrykt ønske om, at det fortsat skal være muligt i
CPR at registrere forhold vedrørende betalingskommune, selvom sådanne forhold ikke
længere efter lovforslagets § 1, nr. 43, skal indgå i opgørelsen af kommunefolketallet
efter § 29 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Med ændringsforslaget vil det kommunale ønske kunne efterkommes. Kommunerne
vil således fortsat i CPR kunne registrere forhold vedrørende betalingskommune. Det
vil først og fremmest være relevant i tilfælde, hvor en kommune i henhold til § 9 a, stk.
4, 1.-3. pkt., samt § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtigelse.
Det vil med ændringsforslaget være frivilligt, om kommunerne ønsker at gøre brug af
den foreslåede mulighed for i CPR at registrere forhold vedrørende betalingskom-
mune.
Til nr. 2
Ad § 01
Det følger af § 43, stk. 3 i lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt
folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeop-
lysningsloven), at kommunalbestyrelsen kan kræve betaling fra en anden kommune
for udgifterne til undervisning, studiekredse og aktiviteter tilrettelagt som fleksible til-
rettelæggelsesformer efter lovens kapitel 4 for personer, der er tilmeldt folkeregistret i
kommunen, men som ved beregning af kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner indgår i folketallet i den anden kommune.
3
L 196 - 2019-20 - Bilag 9: Ændringsforslag fra social- og indenrigsministeren
2209328_0004.png
Folketallet henviser til personer, for hvilken kommunen i henhold til lov om social ser-
vice, lov om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov om social pension
har den generelle betalingsforpligtelse, jf. udligningslovens § 29.
Det foreslås, at folkeoplysningslovens § 43, stk. 3, ændres, således at henvisningen til
folketallet i udligningslovens § 29 fjernes, og der i stedet henvises direkte til sociallov-
givningens regler om den generelle kommunale betalingsforpligtelse i § 9 a, stk. 4, 1.-
3. pkt., og § 9 c, stk. 2, stk. 4-6 og stk. 12, i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.
Dette indebærer, at den eksisterende mellemkommunale refusionsordning i folkeop-
lysningsloven bibeholdes, således at kommunalbestyrelsen kan opkræve betaling fra
den kommune, der har betalingsforpligtelsen efter sociallovgivningen.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 43, hvorved § 29 i lov om kommu-
nal udligning og generelle tilskud til kommuner foreslås ændret, således at der i til-
skuds- og udligningssystemet fremover anvendes bopælskommunefolketallet og ikke
som efter gældende ret betalingskommunefolketallet.
Ad § 02
Det følger af § 32, stk. 3, jf. stk. 1, i lov om folkehøjskoler, at kommunalbestyrelsen i
bopælskommunen kan kræve refusion af bidrag til staten fra en anden kommune for
elever, der den 5. september i kalenderåret før bidragsopkrævningen er under 18 år, og
som er elever på en ungdomshøjskole, og som ved beregning af kommunal udligning
til kommuner indgår i folketallet i den anden kommune.
Folketallet henviser til personer, for hvilken kommunen i henhold til lov om social ser-
vice, lov om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov om social pension
har den generelle betalingsforpligtelse, jf. udligningslovens § 29.
Det foreslås, at folkehøjskolelovens § 32, stk. 3, ændres, således at henvisningen til fol-
ketallet i udligningslovens § 29 fjernes, og der i stedet henvises direkte til sociallovgiv-
ningens regler om den generelle kommunale betalingsforpligtelse i § 9 a, stk. 4, 1.-3.
pkt., og § 9 c, stk. 2, stk. 4-6 og stk. 12, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
Dette indebærer, at den eksisterende mellemkommunale refusionsordning i folkehøj-
skoleloven bibeholdes, således at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan op-
kræve betaling fra den kommune, der har betalingsforpligtelsen efter sociallovgivnin-
gen.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 43, hvorved § 29 i lov om kommu-
nal udligning og generelle tilskud til kommuner foreslås ændret, således at der i til-
skuds- og udligningssystemet fremover anvendes bopælskommunefolketallet og ikke
som efter gældende ret betalingskommunefolketallet.
Ad § 03
Det følger af § 4, stk. 4, i lov om specialundervisning for voksne, at kommunalbestyrel-
sen kan kræve betaling fra en anden kommunalbestyrelse for udgifter til undervisning
af personer, der bor i kommunen, men som ved beregning af kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner indgår i folketallet i den anden kommune.
4
L 196 - 2019-20 - Bilag 9: Ændringsforslag fra social- og indenrigsministeren
2209328_0005.png
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gældende regler i udligningslo-
vens § 29, 1. pkt., om opgørelsen af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og
bidrag efter udligningsloven. Af den gældende formulering fremgår, at til folketallet i
en kommune henregnes personer, for hvilke kommunen i henhold til lov om social
service, lov om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov om social pension
har den generelle betalingsforpligtelse. Med ændringen skal der ved opgørelsen af det
indbyggertal i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag efter udlig-
ningsloven, anvendes antallet af personer, der er bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal ændres på den gældende bestem-
melse i lov om specialundervisning for voksne om refusion mellem kommuner, herun-
der hvilke kommune, der skal yde en evt. refusion til en anden kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov om specialundervisning for
voksne, så status quo opretholdes.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 974 af 17. september
2019 om opgørelse og afregning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er ved opgørelse af folketallet til brug for beregning af kommunal tilskud og ud-
ligning ved befolkningsopgørelsen medtaget personer, for hvilke en kommune i hen-
hold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., samt § 9 c, stk. 2 og stk. 4-6 samt stk. 12, i lov om rets-
sikkerhed på det sociale område har den generelle betalingsforpligtigelse, til folketallet
i kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til beregning af kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner i lov om specialundervisning for voksne ændres til en henvisning
til bestemmelserne i § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og stk. 12, i lov om rets-
sikkerhed og administration på det sociale område om den generelle betalingsforplig-
tigelse, således, at den mellemkommunale refusionsordning bibeholdes i dens nuvæ-
rende form med hensyn til, hvilke kommune, der skal yde refusion.
Ad § 04
Det følger af § 44 i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse, at en elevs
hjemstedskommune kan kræve refusion af bidrag til staten vedrørende elever på for-
beredende grunduddannelse, fra en anden kommune, hvis eleven efter lov om kom-
munal udligning og generelle tilskud til kommuner eller regler fastsat i medfør heraf
indgår i folketallet i de anden kommune den 5. september i kalenderåret forud for det
finansår, hvor aktiviteten afholdes.
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gældende regler i udligningslo-
vens § 29, 1. pkt., om opgørelsen af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og
bidrag efter udligningsloven. Af den gældende formulering fremgår, at til folketallet i
en kommune henregnes personer, for hvilke kommunen i henhold til lov om social
service, lov om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov om social pension
har den generelle betalingsforpligtelse. Med ændringen skal der ved opgørelsen af det
indbyggertal i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag efter udlig-
ningsloven, anvendes antallet af personer, der er bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal ændres på den gældende bestem-
melse i lov om institutioner for forberedende grunduddannelse om refusion mellem
kommuner, herunder hvilke kommune, der skal yde en evt. refusion til en anden kom-
mune.
5
L 196 - 2019-20 - Bilag 9: Ændringsforslag fra social- og indenrigsministeren
2209328_0006.png
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov om institutioner for forbere-
dende grunduddannelse, så status quo opretholdes.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 974 af 17. september
2019 om opgørelse og afregning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er ved opgørelse af folketallet til brug for beregning af kommunal tilskud og ud-
ligning ved befolkningsopgørelsen medtaget personer, for hvilke en kommune i hen-
hold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., samt § 9 c, stk. 2 og stk. 4-6 samt stk. 12, i lov om rets-
sikkerhed på det sociale område har den generelle betalingsforpligtigelse, til folketallet
i kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til lov om kommunal udligning og generelle til-
skud til kommuner eller regler fastsat i medfør heraf i lov om institutioner for forbere-
dende grunduddannelse ændres til en henvisning til bestemmelserne i § 9 a, stk. 4, 1.-
3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og stk. 12, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område om den generelle betalingsforpligtigelse, således, at den mellemkom-
munale refusionsordning bibeholdes i deres nuværende form med hensyn til, hvilke
kommune, der skal yde refusion.
Ad § 05
Det følger af § 44 i lov om efterskoler og frie fagskoler, at kommunalbestyrelsen i en
elevs bopælskommune kan kræve refusion af bidrag til staten vedrørende elever på ef-
terskoler fra en anden kommune for elever, som ved beregningen af kommunal udlig-
ning til kommuner indgår i folketallet i den anden kommune.
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gældende regler i udligningslo-
vens § 29, 1. pkt., om opgørelsen af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og
bidrag efter udligningsloven. Af den gældende formulering fremgår, at til folketallet i
en kommune henregnes personer, for hvilke kommunen i henhold til lov om social
service, lov om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov om social pension
har den generelle betalingsforpligtelse. Med ændringen skal der ved opgørelsen af det
indbyggertal i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag efter udlig-
ningsloven, anvendes antallet af personer, der er bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal ændres på den gældende bestem-
melse i lov om efterskoler og frie fagskoler om refusion mellem kommuner, herunder
hvilke kommune, der skal yde en evt. refusion til en anden kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov om efterskoler og frie fagsko-
ler, så status quo opretholdes.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 974 af 17. september
2019 om opgørelse og afregning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er ved opgørelse af folketallet til brug for beregning af kommunal tilskud og ud-
ligning ved befolkningsopgørelsen medtaget personer, for hvilke en kommune i hen-
hold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., samt § 9 c, stk. 2 og stk. 4-6 samt stk. 12, i lov om rets-
sikkerhed på det sociale område har den generelle betalingsforpligtigelse, til folketallet
i kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til beregning af kommunal udligning i lov om ef-
terskoler og frie fagskoler ændres til en henvisning til bestemmelserne i § 9 a, stk. 4, 1.-
3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og stk. 12, i lov om retssikkerhed og administration på det
6
L 196 - 2019-20 - Bilag 9: Ændringsforslag fra social- og indenrigsministeren
2209328_0007.png
sociale område om den generelle betalingsforpligtigelse, således, at den mellemkom-
munale refusionsordning bibeholdes i deres nuværende form med hensyn til, hvilke
kommune, der skal yde refusion.
Ad § 06
Det følger af § 30 i lov om friskoler og private grundskoler m.v., at kommunalbestyrel-
sen i en elevs bopælskommune kan kræve refusion af bidrag til staten vedrørende ele-
ver på fri- og privatskoler fra en anden kommune for elever, der ved beregningen af
kommunal udligning til kommuner indgår i folketallet i den anden kommune.
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gældende regler i udligningslo-
vens § 29, 1. pkt., om opgørelsen af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og
bidrag efter udligningsloven. Af den gældende formulering fremgår, at til folketallet i
en kommune henregnes personer, for hvilke kommunen i henhold til lov om social
service, lov om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov om social pension
har den generelle betalingsforpligtelse. Med ændringen skal der ved opgørelsen af det
indbyggertal i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag efter udlig-
ningsloven, anvendes antallet af personer, der er bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal ændres på den gældende bestem-
melse i lov om friskoler og private grundskoler m.v. om refusion mellem kommuner,
herunder hvilke kommune, der skal yde en evt. refusion til en anden kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov om friskoler og private grund-
skoler m.v., så status quo opretholdes.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 974 af 17. september
2019 om opgørelse og afregning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er ved opgørelse af folketallet til brug for beregning af kommunal tilskud og ud-
ligning ved befolkningsopgørelsen medtaget personer, for hvilke en kommune i hen-
hold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., samt § 9 c, stk. 2 og stk. 4-6 samt stk. 12, i lov om rets-
sikkerhed på det sociale område har den generelle betalingsforpligtigelse, til folketallet
i kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til beregning af kommunal udligning i lov om fri-
skoler og private grundskoler m.v. ændres til en henvisning til bestemmelserne i § 9 a,
stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og stk. 12, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område om den generelle betalingsforpligtigelse, således, at den mel-
lemkommunale refusionsordning bibeholdes i deres nuværende form med hensyn til,
hvilke kommune, der skal yde refusion.
Til nr. 3
Ved forslaget præciseres, at allerede registrerede oplysninger i CPR om tidligere op-
holdskommune, når denne kommune har den generelle betalingsforpligtelse, som ved
lovens ikrafttræden er registreret i CPR efter § 29 i lov om kommunal udligning og ge-
nerelle tilskud til kommuner, bevares i CPR.
7