Til lovforslag nr.
L 196
Folketinget 2019-20
Ændringsforslag stillet den 22. juni 2020 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner og forskellige andre love
(Reform af udligningssystemet)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
Af
social- og indenrigsministeren:
Til § 1
4)
I den under
nr. 27
foreslåede
§ 17 e
affattes
stk. 3
såle-
des:
»Stk. 3.
Rammen til skattenedsættelser med tilskud efter
stk. 1 og 2 fastsættes, således at rammen samlet svarer til
rammen til skatteforhøjelser for de enkelte år, jf. stk. 4.
Rammen kan højst udgøre 430 mio. kr. for 2021, 308 mio.
kr. for 2022, 228 mio. kr. for 2023, 175 mio. kr. for 2024 og
68 mio. kr. for 2025.«
[Præcisering af rammen til skattenedsættelser med tilskud]
5)
I den under
nr. 27
foreslåede
§ 17 e
indsættes efter stk.
3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Rammen til skatteforhøjelser i stk. 3 udgøres af
summen af de individuelle rammer til forhøjelser, der på
baggrund af de årligt indfasede tab som følge af denne lov i
perioden 2021-2025 fordeles af social- og indenrigsministe-
ren efter § 11, stk. 2, i lov nr. 477 af 17. juni 2008 om ned-
sættelse af statstilskuddet til kommunerne ved forhøjelse af
den kommunale skatteudskrivning. Anvendes en ramme på
430 mio. kr. i 2021 ikke fuldt ud til forhøjelser på baggrund
af indfasede tab som følge af denne lov, kan social- og in-
denrigsministeren inden for denne ramme i 2021 tildele
yderligere en ramme til skatteforhøjelser til kommuner, der
har tab i udligningsreformen og samtidig har et samlet tab
som følge af de ændringer, der vedrører uddannelsesstatistik
og det aldersbestemte udgiftsbehov ved tilskudsudmeldin-
gen for 2019, og som lå til grund for to overgangsordninger
for 2019 og 2020.«
Stk. 4-8 bliver herefter til stk. 5-9.
[Præcisering af rammen til skatteforhøjelser]
6)
I den under
nr. 27
foreslåede
§ 17 e
affattes
stk. 4,
der
bliver til stk. 5, således:
»Stk. 5.
Tilskud efter stk. 1 og 2 fordeles af social- og in-
denrigsministeren efter ansøgning fra kommunerne for de
enkelte år og under hensyn til rammen efter stk. 3.«
[Konsekvensrettelse som følge af det nye stk. 4]
7)
Nr. 40
affattes således:
»40.
I
§ 24, stk. 7, 2. pkt.,
indsættes efter »2,«: »3,«, og »7,
12,« udgår.«
[Præcisering af efterregulering for de kommuner, der har
valgt at selvbudgettere]
Bemærkninger
Til nr. 4
Med lovforslagets § 17 e foreslås det, at der etableres til-
skudsordninger, der skal understøtte, at skatten samlet set
ikke stiger som følge af en reform af udligningssystemet.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.9.
om baggrunden herfor, idet det her præciseres, at kommuner
med tab på udligningsreformen kan sætte indkomstskatten
op svarende til deres tab inden for en ramme på i alt 1,2 mia.
kr., når tabene er fuldt indfaset i 2025.
Det følger af lovforslagets § 17 e, stk. 3, at tilskudsram-
men til skattenedsættelser efter stk. 1 og 2 fastsættes, såle-
des at tilskudsrammen samlet svarer til rammen til skattefor-
højelser for de enkelte år. Efter bestemmelsens 2. pkt. kan
tilskudsrammen højst udgøre 430 mio. kr. for 2021, 308
mio. kr. for 2022, 228 mio. kr. for 2023, 175 mio. kr. for
2024 og 68 mio. kr. for 2025.
Det følger videre af lovforslagets § 17 e, stk. 4, at tilskud
efter bestemmelsens stk. 1 og 2 fordeles af social- og inden-
rigsministeren efter ansøgning fra kommunerne for de en-
AX024870