Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 196 Bilag 15
Offentligt
2214592_0001.png
Til lovforslag nr.
L 196
Folketinget 2019-20
Ændringsforslag stillet den 22. juni 2020 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner og forskellige andre love
(Reform af udligningssystemet)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
Af
social- og indenrigsministeren:
Til § 1
4)
I den under
nr. 27
foreslåede
§ 17 e
affattes
stk. 3
såle-
des:
»Stk. 3.
Rammen til skattenedsættelser med tilskud efter
stk. 1 og 2 fastsættes, således at rammen samlet svarer til
rammen til skatteforhøjelser for de enkelte år, jf. stk. 4.
Rammen kan højst udgøre 430 mio. kr. for 2021, 308 mio.
kr. for 2022, 228 mio. kr. for 2023, 175 mio. kr. for 2024 og
68 mio. kr. for 2025.«
[Præcisering af rammen til skattenedsættelser med tilskud]
5)
I den under
nr. 27
foreslåede
§ 17 e
indsættes efter stk.
3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Rammen til skatteforhøjelser i stk. 3 udgøres af
summen af de individuelle rammer til forhøjelser, der på
baggrund af de årligt indfasede tab som følge af denne lov i
perioden 2021-2025 fordeles af social- og indenrigsministe-
ren efter § 11, stk. 2, i lov nr. 477 af 17. juni 2008 om ned-
sættelse af statstilskuddet til kommunerne ved forhøjelse af
den kommunale skatteudskrivning. Anvendes en ramme på
430 mio. kr. i 2021 ikke fuldt ud til forhøjelser på baggrund
af indfasede tab som følge af denne lov, kan social- og in-
denrigsministeren inden for denne ramme i 2021 tildele
yderligere en ramme til skatteforhøjelser til kommuner, der
har tab i udligningsreformen og samtidig har et samlet tab
som følge af de ændringer, der vedrører uddannelsesstatistik
og det aldersbestemte udgiftsbehov ved tilskudsudmeldin-
gen for 2019, og som lå til grund for to overgangsordninger
for 2019 og 2020.«
Stk. 4-8 bliver herefter til stk. 5-9.
[Præcisering af rammen til skatteforhøjelser]
6)
I den under
nr. 27
foreslåede
§ 17 e
affattes
stk. 4,
der
bliver til stk. 5, således:
»Stk. 5.
Tilskud efter stk. 1 og 2 fordeles af social- og in-
denrigsministeren efter ansøgning fra kommunerne for de
enkelte år og under hensyn til rammen efter stk. 3.«
[Konsekvensrettelse som følge af det nye stk. 4]
7)
Nr. 40
affattes således:
»40.
I
§ 24, stk. 7, 2. pkt.,
indsættes efter »2,«: »3,«, og »7,
12,« udgår.«
[Præcisering af efterregulering for de kommuner, der har
valgt at selvbudgettere]
Bemærkninger
Til nr. 4
Med lovforslagets § 17 e foreslås det, at der etableres til-
skudsordninger, der skal understøtte, at skatten samlet set
ikke stiger som følge af en reform af udligningssystemet.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.9.
om baggrunden herfor, idet det her præciseres, at kommuner
med tab på udligningsreformen kan sætte indkomstskatten
op svarende til deres tab inden for en ramme på i alt 1,2 mia.
kr., når tabene er fuldt indfaset i 2025.
Det følger af lovforslagets § 17 e, stk. 3, at tilskudsram-
men til skattenedsættelser efter stk. 1 og 2 fastsættes, såle-
des at tilskudsrammen samlet svarer til rammen til skattefor-
højelser for de enkelte år. Efter bestemmelsens 2. pkt. kan
tilskudsrammen højst udgøre 430 mio. kr. for 2021, 308
mio. kr. for 2022, 228 mio. kr. for 2023, 175 mio. kr. for
2024 og 68 mio. kr. for 2025.
Det følger videre af lovforslagets § 17 e, stk. 4, at tilskud
efter bestemmelsens stk. 1 og 2 fordeles af social- og inden-
rigsministeren efter ansøgning fra kommunerne for de en-
AX024870
L 196 - 2019-20 - Bilag 15: Ændringsforslag nr. 4-7 af social- og indenrigsministeren stillet den 22.06.2020 uden for betænkningen
2214592_0002.png
2
kelte år og under hensyn til ansøgte skatteforhøjelser i året.
Efter bestemmelsens 2. pkt. kan skattenedsættelser med til-
skud ikke overstige den efter ansøgning tildelte ramme til
skatteforhøjelser i året.
Med den foreslåede ændring af stk. 3 præciseres det, at
det ikke er tilskudsrammen til skattenedsættelser, der fast-
sættes med stk. 3, 1. pkt., men rammen til skattenedsættelser
med tilskud, der fastsættes, således at denne svarer til ram-
men til skatteforhøjelser for de enkelte år. Det præciseres vi-
dere, at rammen til skattenedsættelser med tilskud højst kan
udgøre 430 mio. kr. for 2021, 308 mio. kr. for 2022, 228
mio. kr. for 2023, 175 mio. kr. for 2024 og 68 mio. kr. for
2025.
Baggrunden for ændringen er, at der er forskel på til-
skudsramme og ramme til skattenedsættelser. Med ændrin-
gen i stk. 3 præciseres det, at den ramme, der fastsættes med
stk. 3, er rammen til skattenedsættelser svarende til kommu-
nernes provenu ved en skattenedsættelse. Tilskudsrammen
følger af de tilskudsprocenter, der følger af stk. 1 og 2.
Det betyder, at rammen til skattenedsættelser med tilskud
ikke kan overstige rammen til skatteforhøjelser i det enkelte
år, som fastlægges efter det nye stk. 4.
Til nr. 5
Om lovforslagets § 17 e, herunder stk. 3 og 4, henvises til
bemærkningerne til nr. 4.
Med det foreslåede nye stk. 4 præciseres det i 1. pkt., at
rammen til skatteforhøjelser udgøres af summen af de indi-
viduelle rammer til forhøjelser, der på baggrund af de årligt
indfasede tab som følge af denne lov i perioden 2021 til
2025 fordeles af social- og indenrigsministeren efter § 11,
stk. 1 i lov nr. 477 af 17. juni 2008 om nedsættelse af stats-
tilskuddet til kommunerne ved forhøjelse af den kommunale
skatteudskrivning.
Ændringen betyder, at rammen til skatteforhøjelser forde-
les med baggrund i de årligt indfasede tab som følge af ud-
ligningsreformen i perioden 2021 til 2025. Desuden præci-
seres med ændringen, at rammen fordeles efter § 11, stk. 2, i
lov nr. 477 af 17. juni 2008 om nedsættelse af statstilskuddet
til kommunerne ved forhøjelse af den kommunale skatteud-
skrivning (skattesanktionsloven).
§ 11 i skattesanktionsloven indebærer, at social- og in-
denrigsministeren for et bestemt år kan fastsætte en ramme
for kommunale skatteforhøjelser. Hvis de kommunale skat-
teforhøjelser for det pågældende år holdes inden for den
fastsatte ramme, vil der ikke blive foretaget nedsættelser af
bloktilskuddet efter skattesanktionsloven.
Det følger videre af § 11 i skattesanktionsloven, at social-
og indenrigsministeren efter ansøgning kan give tilsagn til
den enkelte kommune om, at en skatteforhøjelse af en be-
stemt størrelse ikke vil indgå i beregningen af en eventuel
nedsættelse af statstilskuddet til den enkelte kommune efter
§ 2 i skattesanktionsloven.
Tilsagn fordeles på grundlag af en vurdering af baggrun-
den for skattestigningen.
I perioden 2021 til 2025 vil tilsagn kunne fordeles på
baggrund af det indfasede tab som følge af denne lov inden
for en ramme på 430 mio. kr. for 2021, 308 mio. kr. for
2022, 228 mio. kr. for 2023, 175 mio. kr. for 2024 og 68
mio. kr. for 2025.
Med det foreslåede nye stk. 4 fastsættes det videre med 2.
pkt., at såfremt den samlede ramme på 430 mio. kr. for skat-
teforhøjelser for 2021 ikke fuldt ud anvendes til indfasede
tab som følge af denne lov, kan social- og indenrigsministe-
ren inden for denne ramme tildele den uudnyttede ramme til
skatteforhøjelser til kommuner med tab i udligningsrefor-
men, som samtidig har de største nettotab i 2021 som følge
af de ændringer, der vedrører uddannelsesstatistik og det al-
dersbestemte udgiftsbehov ved tilskudsudmeldingen for
2019, og som lå til grund for to overgangsordninger for
2019-2020. Nettotabet måles i den sammenhæng i procent
af beskatningsgrundlag.
Ændringen betyder, at rammen til skatteforhøjelser i
2021 ud over de årligt indfasede tab i 2021 inden for den
samlede ramme på op til 430 mio. kr. også kan omfatte
yderligere skatteforhøjelser som følge af tab ved udløb af de
to overgangsordninger. Det vil dog alene være tilfældet, hvis
rammen til skatteforhøjelser ikke fuldt ud ansøges af kom-
muner med indfasede tab i 2021.
Ændringen med det nye stk. 4 indebærer, at kommuners
ansøgning om andel i rammen til skatteforhøjelser skal finde
sted forud for budgetlægningen for det pågældende år af
hensyn til fastlæggelsen af rammen til skattenedsættelser,
som, jf. stk. 3, fastlægges på baggrund af rammen til skatte-
forhøjelser.
Til nr. 6
Om lovforslagets § 17 e, herunder stk. 3 og 4, henvises til
bemærkningerne til nr. 4.
Med den foreslåede ændring af stk. 4, der bliver til stk. 5,
udelades de nuværende henvisninger til rammen til skatte-
forhøjelser, idet rammen til skatteforhøjelser nu foreslås
fastlagt med den nye bestemmelse, som foreslås indsat som
stk. 4.
Med ændringen står der, at tilskud til skattenedsættelser
efter stk. 1 og 2 fordeles af social- og indenrigsministeren
efter ansøgning fra kommunerne for de enkelte år og under
hensyn til den ramme til skattenedsættelser, der er fastsat i
stk. 3.
Ændringen betyder, at social- og indenrigsministeren år-
ligt i perioden 2021 til 2025 fordeler tilskud til skattened-
sættelser efter ansøgning fra kommunerne inden for den
ramme til skattenedsættelser, der er fastsat med stk. 3.
Til nr. 7
Efter de gældende regler i udligningslovens § 24, stk. 7,
2. pkt., beregnes efterreguleringsbeløbene for de kommuner,
der har valgt at budgettere med deres eget skøn over ud-
skrivningsgrundlaget (selvbudgettering), som forskellen
mellem tilskud og bidrag efter lovens §§ 2, 7, 12, 13, 14 og
22.
Efter det fremsatte lovforslag § 1, nr. 40, foreslås de gæl-
dende regler i udligningslovens § 24, stk. 7, 2. pkt. ændret,
så der i bestemmelsen ikke længere refereres til §§ 7 og 12.
Den foreslåede ændring i det fremsatte lovforslag er en
konsekvens af, at den nuværende hovedstadsudligning efter
L 196 - 2019-20 - Bilag 15: Ændringsforslag nr. 4-7 af social- og indenrigsministeren stillet den 22.06.2020 uden for betænkningen
2214592_0003.png
3
lovens § 7 og den nuværende ordning for kommuner uden
for hovedstadsområdet med højt strukturelt underskud efter
lovens § 12 foreslås afskaffet. Derfor skal der i bestemmel-
sen ikke længere refereres til disse ordninger.
Efter de gældende regler henvises i udligningslovens §
24, stk. 7, 2. pkt., til, at efterreguleringen beregnes på grund-
lag af de endeligt opgjorte beskatningsgrundlag, udgiftsbe-
hov og indbyggertal for tilskudsåret.
Ved den foreslåede yderligere ændring i form af indsæt-
telsen af »3« præciseres det, at opgørelsen af udgiftsbehovet
efter § 3 i det fremsatte lovforslag § 1, nr. 3, indgår i efterre-
guleringen for de kommuner, der har valgt at selvbudgettere.
Der henvises herudover til de specielle bemærkninger til
det foreslåede nr. 40 i det fremsatte lovforslag.