Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 196 Bilag 10
Offentligt
2210937_0001.png
Til lovforslag nr.
L 196
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. juni 2020
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner og forskellige andre love
(Reform af udligningssystemet)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag med bemærkninger
Social- og indenrigsministeren har stillet 3 ændringsfor‐
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er af den opfattel‐
se, at lovforslaget for det første ikke vil give mere velfærd i
kommunerne. Trods 3 mia. kr. mere i likviditet i 2021 giver
aftalen ikke mulighed for at bruge én krone mere på velfærd
samlet set. Der vil fortsat være et loft over serviceudgifterne
og sanktioner, som straffer aftale- og budgetoverskridelser
hårdt. Aftalen understreger hvor utidssvarende og skadelig
budgetloven er for velfærden.
For det andet finder EL det kritisabelt, at omtrent en fjer‐
dedel af kommunerne (26 i alt) taber på reformen, jf. SOU
alm. del – svar på 470. Flere af disse kommuner er hverken
rige eller har lav indkomstskatteprocent. Det er altså ikke en
Robin Hood-øvelse, som regeringen ellers omtalte sit udspil.
Virkeligheden er i stedet, at en fjerdedel af de danske kom‐
muner enten skal skære i velfærden og fyre folk eller skal ud
og hæve indkomstskatten.
For det tredje er det for EL uacceptabelt, at de rigeste
borgere slipper for at bidrage til højere skat for at finansiere
tabte indtægter til velfærd i halvdelen af de kommuner, som
taber på reformen. I 13 af de tabende kommuner vil en stig‐
ning af indkomstskatten for at dække reformtabet medføre,
at udskrivningsprocenten rammer det skrå skatteloft, jf.
SOU alm. del – svar på spm. 470. Det betyder, at topskat‐
teyderne går fri for at medfinansiere den fortsatte velfærd.
Derfor er aftalen også usolidarisk, fordi den sender en højere
regning målt i forhold til indkomsten til de indkomstgrup‐
per, som har mindst.
EL mener for det fjerde, at uligheden i overførselsudgif‐
ter ikke er løst. Baggrunden for at skulle lave en reform af
udligningssystemet var oprindeligt den skæve byrdeforde‐
lingsvirkning af refusionsreformen fra 2015. Den sendte en
ekstraregning til de kommuner, som er hårdt presset af ud‐
gifter til forsørgelse, f.eks. førtidspension, kontanthjælp og
sygedagpenge. Den foreliggende aftale adresserer ikke dette
på en tilfredsstillende måde. Der er indarbejdet to kriterier
om førtidspension i det nye ø- og ydertilskud og et enkelt
kriterium om førtidspension i hovedstadstilskuddet. Men
disse tilskud gives en gang for alle til de udvalgte kommu‐
ner. Det vil sige, at yderligere ulighed ikke fanges, og det er
samtidig kun en begrænset skare af kommuner, som kom‐
mer i betragtning til tilskuddet, hvor andre kriterier også
spiller ind.
For det femte er det for EL beklageligt, at fattige kommu‐
ner ikke er fremtidssikrede med aftalen. Ændringen af udlig‐
ningssystemet er skruet sådan sammen, at flere af kommu‐
DokumentId
Journalnummer
L 196 - 2019-20 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2210937_0002.png
2
ner, som har store udgifter til forsørgelse, faktisk umiddel‐
bart taber på omlægningen af selve systemet. Det der redder
regnestykket i år 2021 er, at de dels bliver kompenseret via
kompensationsordningen, som sætter loft over hvor stort et
tab, kommunen må tage som følge af reformen, dels at disse
kommuner får andel i særtilskud til ø– og yderkommuner.
Samlet set ender en række pressede kommuner derfor i plus
i 2021. Imidlertid er kompensationsbeløbet for 2021 sat én
gang for alle. Det er det samme beløb, som disse kommuner
får år efter år (kun reguleret af befolkningstallet). Det bety‐
der, at hvis de underliggende bevægelser, som bestemmer
tilskuddet, udvikler sig ugunstigt for disse kommuner, kan
de ende med at tabe penge på reformen.
For det sjette finder EL det beklageligt, at afskaffelsen af
betalingskommunefolketallet giver kommunerne en forøget
økonomisk tilskyndelse til at hjemtage og visitere bl.a. bor‐
gere med handicap til tilbud i bopælskommunen fremfor til‐
bud, der drives af andre kommuner eller regionerne. En så‐
dan tilskyndelse kan medføre en øget afspecialisering og
dermed en forringet kvalitet af det specialiserede socialom‐
råde.
For det syvende mener EL, det er godt, at der er tilført
flere permanente midler til ordningen. Men udgifts- og an‐
lægsloftet medfører, at pengene i høj grad bliver forvandlet
til likviditet, som må forventes at stige kraftigt i kommuner‐
ne i de kommende år.
EL mener samlet set, at de negative virkninger overskyg‐
ger de positive. På den baggrund kan EL ikke støtte lovfor‐
slaget.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 8
1)
Nr. 1
affattes således:
»01.
I
bilag 1, nr. 12,
ændres »tidligere opholdskommune,
når denne kommune har den generelle betalingsforpligtelse
(lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom‐
muner § 29),« til: »betalingskommuneforhold,«.«
[Mulighed for, at kommunerne fortsat i CPR kan registrere
eventuelle oplysninger om betalingskommuneforhold]
Nye paragraffer
2)
Efter § 8 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning,
frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler
samt om Folkeuniversitetet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1115
af 31. august 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 43, stk. 3,
ændres »der er tilmeldt folkeregistret i kom‐
munen, men som ved beregning af kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner indgår i folketallet i den an‐
den kommune.« til: »for hvilke en kommune i henhold til §
9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område har
den generelle betalingsforpligtelse.
§ 02
I lov om folkehøjskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 280 af
25. marts 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 32, stk. 3,
ændres »som ved beregning af kommunal
udligning til kommuner indgår i folketallet i den anden
kommune.« til: »for hvilke en kommune i henhold til § 9 a,
stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssik‐
kerhed og administration på det sociale område har den ge‐
nerelle betalingsforpligtelse.«
§ 03
I lov om specialundervisning for voksne, jf.
lovbekendtgørelse nr. 787 af 15. juni 2015, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 4, stk. 4,
ændres »men som ved beregning af kommu‐
nal udligning og generelle tilskud til kommuner indgår i fol‐
ketallet i den anden kommune« til: »for hvilke en kommune
i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og
12, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område har den generelle betalingsforpligtigelse«.
§ 04
I lov om institutioner for forberedende grunduddannelse,
jf. lovbekendtgørelse nr. 604 af 2. maj 2019, som ændret
ved lov nr. 279 af 26. marts 2019, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 44
ændres »hvis eleven efter lov om kommunal udlig‐
ning og generelle tilskud til kommunerne eller regler fastsat
i medfør heraf indgår i folketallet i den anden kommune« til:
»der i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6
og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det socia‐
le område har den generelle betalingsforpligtigelse for ele‐
ven«.
§ 05
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 815 af 14. august 2019, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 44
ændres »som ved beregning af kommunal udlig‐
ning til kommuner indgår i folketallet i den anden kommu‐
ne« til: »for hvilke en kommune i henhold til § 9 a, stk. 4,
L 196 - 2019-20 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2210937_0003.png
3
1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område har den generelle
betalingsforpligtigelse«.
§ 06
I lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 816 af 14. august 2019, som ændret
ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og § 1 i lov nr. 563 af 7.
maj 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 30
ændres »der ved beregning af kommunal udligning
til kommuner indgår i folketallet i den anden kommune« til:
»for hvilke en kommune i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt.,
og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og admini‐
stration på det sociale område har den generelle betalings‐
forpligtigelse«.«
[Konsekvensændringer i anden lovgivning]
Til § 9
3)
Efter stk. 6 indsættes:
»Stk. 6
Oplysninger om tidligere opholdskommune, når
denne kommune har den generelle betalingsforpligtelse,
som ved lovens ikrafttræden er registreret i CPR efter § 29 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu‐
ner, bevares i CPR.«
[Overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af bilag 1, nr. 12, til CPR-loven, at dataindhol‐
det i CPR, jf. § 4, bl.a. er eventuelle oplysninger om kom‐
munale forhold, herunder oplysninger om tidligere opholds‐
kommune, når denne kommune har den generelle betalings‐
forpligtelse (lov om kommunal udligning og generelle til‐
skud til kommuner § 29).
Med lovforslagets § 8, nr. 1, foreslås, at nr. 12 i bilag 1 til
CPR-loven ændres, således at oplysninger om tidligere op‐
holdskommune, når denne kommune har den generelle beta‐
lingsforpligtelse efter § 29 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, udgår som en del af dataind‐
holdet i CPR.
Lovforslagets § 8, nr. 1, er en konsekvens af lovforsla‐
gets § 1, nr. 43, hvorved § 29 i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner foreslås ændret, således at
der i tilskuds- og udligningssystemet fremover anvendes bo‐
pælskommunefolketallet og ikke som efter gældende ret til‐
lige betalingskommunefolketallet.
Der har fra kommunal side været udtrykt ønske om, at
det fortsat skal være muligt i CPR at registrere forhold ved‐
rørende betalingskommune, selvom sådanne forhold ikke
længere efter lovforslagets § 1, nr. 43, skal indgå i opgørel‐
sen af kommunefolketallet efter § 29 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner.
Med ændringsforslaget vil det kommunale ønske kunne
efterkommes. Kommunerne vil således fortsat i CPR kunne
registrere forhold vedrørende betalingskommune. Det vil
først og fremmest være relevant i tilfælde, hvor en kommu‐
ne i henhold til § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6
og 12, i lov om retssikkerhed på det sociale område har den
generelle betalingsforpligtigelse.
Det vil med ændringsforslaget være frivilligt, om kom‐
munerne ønsker at gøre brug af den foreslåede mulighed for
i CPR at registrere forhold vedrørende betalingskommune.
Til nr. 2
Ad § 01
Det følger af § 43, stk. 3, i lov om støtte til folkeoplysen‐
de voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende forenings‐
arbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folke‐
oplysningsloven), at kommunalbestyrelsen kan kræve beta‐
ling fra en anden kommune for udgifterne til undervisning,
studiekredse og aktiviteter tilrettelagt som fleksible tilrette‐
læggelsesformer efter lovens kapitel 4 for personer, der er
tilmeldt folkeregistret i kommunen, men som ved beregning
af kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
indgår i folketallet i den anden kommune.
Folketallet henviser til personer, for hvilken kommunen i
henhold til lov om social service, lov om aktiv socialpolitik,
lov om almene boliger m.v. og lov om social pension har
den generelle betalingsforpligtelse, jf. udligningslovens §
29.
Det foreslås, at folkeoplysningslovens § 43, stk. 3, æn‐
dres, således at henvisningen til folketallet i udligningslo‐
vens § 29 fjernes, og der i stedet henvises direkte til social‐
lovgivningens regler om den generelle kommunale beta‐
lingsforpligtelse i § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6
og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det socia‐
le område.
Dette indebærer, at den eksisterende mellemkommunale
refusionsordning i folkeoplysningsloven bibeholdes, således
at kommunalbestyrelsen kan opkræve betaling fra den kom‐
mune, der har betalingsforpligtelsen efter sociallovgivnin‐
gen.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 43,
hvorved § 29 i lov om kommunal udligning og generelle til‐
skud til kommuner foreslås ændret, således at der i tilskuds-
og udligningssystemet fremover anvendes bopælskommune‐
folketallet og ikke som efter gældende ret betalingskommu‐
nefolketallet.
Ad § 02
Det følger af § 32, stk. 3, jf. stk. 1, i lov om folkehøjsko‐
ler, at kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan kræve
refusion af bidrag til staten fra en anden kommune for ele‐
ver, der den 5. september i kalenderåret før bidragsopkræv‐
ningen er under 18 år, og som er elever på en ungdomshøj‐
skole, og som ved beregning af kommunal udligning til
kommuner indgår i folketallet i den anden kommune.
Folketallet henviser til personer, for hvilken kommunen i
henhold til lov om social service, lov om aktiv socialpolitik,
lov om almene boliger m.v. og lov om social pension har
den generelle betalingsforpligtelse, jf. udligningslovens §
29.
Det foreslås, at folkehøjskolelovens § 32, stk. 3, ændres,
således at henvisningen til folketallet i udligningslovens §
L 196 - 2019-20 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2210937_0004.png
4
29 fjernes, og der i stedet henvises direkte til sociallovgiv‐
ningens regler om den generelle kommunale betalingsfor‐
pligtelse i § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12,
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om‐
råde.
Dette indebærer, at den eksisterende mellemkommunale
refusionsordning i folkehøjskoleloven bibeholdes, således at
kommunalbestyrelsen i bopælskommunen kan opkræve be‐
taling fra den kommune, der har betalingsforpligtelsen efter
sociallovgivningen.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 43,
hvorved § 29 i lov om kommunal udligning og generelle til‐
skud til kommuner foreslås ændret, således at der i tilskuds-
og udligningssystemet fremover anvendes bopælskommune‐
folketallet og ikke som efter gældende ret betalingskommu‐
nefolketallet.
Ad § 03
Det følger af § 4, stk. 4, i lov om specialundervisning for
voksne, at kommunalbestyrelsen kan kræve betaling fra en
anden kommunalbestyrelse for udgifter til undervisning af
personer, der bor i kommunen, men som ved beregning af
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner ind‐
går i folketallet i den anden kommune.
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gæl‐
dende regler i udligningslovens § 29, 1. pkt., om opgørelsen
af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven. Af den gældende formulering frem‐
går, at til folketallet i en kommune henregnes personer, for
hvilke kommunen i henhold til lov om social service, lov
om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov
om social pension har den generelle betalingsforpligtelse.
Med ændringen skal der ved opgørelsen af det indbyggertal
i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven, anvendes antallet af personer, der er
bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal æn‐
dres på den gældende bestemmelse i lov om specialunder‐
visning for voksne om refusion mellem kommuner, herun‐
der hvilke kommune, der skal yde en evt. refusion til en an‐
den kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov
om specialundervisning for voksne, så status quo oprethol‐
des.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgø‐
relse nr. 974 af 17. september 2019 om opgørelse og afreg‐
ning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er ved opgørelse af folketallet til brug for beregning af
kommunal tilskud og udligning ved befolkningsopgørelsen
medtaget personer, for hvilke en kommune i henhold til § 9
a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om rets‐
sikkerhed på det sociale område har den generelle betalings‐
forpligtigelse, til folketallet i kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til beregning af kom‐
munal udligning og generelle tilskud til kommuner i lov om
specialundervisning for voksne ændres til en henvisning til
bestemmelserne i § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6
og 12, i lov om retssikkerhed og administration på det socia‐
le område om den generelle betalingsforpligtigelse, således,
at den mellemkommunale refusionsordning bibeholdes i
dens nuværende form med hensyn til, hvilke kommune, der
skal yde refusion.
Ad § 04
Det følger af § 44 i lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse, at en elevs hjemstedskommune kan kræve
refusion af bidrag til staten vedrørende elever på forbereden‐
de grunduddannelse, fra en anden kommune, hvis eleven ef‐
ter lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kom‐
muner eller regler fastsat i medfør heraf indgår i folketallet i
de anden kommune den 5. september i kalenderåret forud
for det finansår, hvor aktiviteten afholdes.
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gæl‐
dende regler i udligningslovens § 29, 1. pkt., om opgørelsen
af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven. Af den gældende formulering frem‐
går, at til folketallet i en kommune henregnes personer, for
hvilke kommunen i henhold til lov om social service, lov
om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov
om social pension har den generelle betalingsforpligtelse.
Med ændringen skal der ved opgørelsen af det indbyggertal
i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven, anvendes antallet af personer, der er
bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal æn‐
dres på den gældende bestemmelse i lov om institutioner for
forberedende grunduddannelse om refusion mellem kommu‐
ner, herunder hvilke kommune, der skal yde en evt. refusion
til en anden kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov
om institutioner for forberedende grunduddannelse, så status
quo opretholdes.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgø‐
relse nr. 974 af 17. september 2019 om opgørelse og afreg‐
ning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er ved opgørelse af folketallet til brug for beregning af
kommunal tilskud og udligning ved befolkningsopgørelsen
medtaget personer, for hvilke en kommune i henhold til § 9
a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om rets‐
sikkerhed på det sociale område har den generelle betalings‐
forpligtigelse, til folketallet i kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner eller regler fast‐
sat i medfør heraf i lov om institutioner for forberedende
grunduddannelse ændres til en henvisning til bestemmelser‐
ne i § 9 a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område
om den generelle betalingsforpligtigelse, således, at den
mellemkommunale refusionsordning bibeholdes i deres nu‐
værende form med hensyn til, hvilke kommune, der skal yde
refusion.
Ad § 05
Det følger af § 44 i lov om efterskoler og frie fagskoler,
at kommunalbestyrelsen i en elevs bopælskommune kan
kræve refusion af bidrag til staten vedrørende elever på ef‐
terskoler fra en anden kommune for elever, som ved bereg‐
ningen af kommunal udligning til kommuner indgår i folke‐
tallet i den anden kommune.
L 196 - 2019-20 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2210937_0005.png
5
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gæl‐
dende regler i udligningslovens § 29, 1. pkt., om opgørelsen
af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven. Af den gældende formulering frem‐
går, at til folketallet i en kommune henregnes personer, for
hvilke kommunen i henhold til lov om social service, lov
om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov
om social pension har den generelle betalingsforpligtelse.
Med ændringen skal der ved opgørelsen af det indbyggertal
i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven, anvendes antallet af personer, der er
bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal æn‐
dres på den gældende bestemmelse i lov om efterskoler og
frie fagskoler om refusion mellem kommuner, herunder
hvilke kommune, der skal yde en evt. refusion til en anden
kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov
om efterskoler og frie fagskoler, så status quo opretholdes.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgø‐
relse nr. 974 af 17. september 2019 om opgørelse og afreg‐
ning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er ved opgørelse af folketallet til brug for beregning af
kommunal tilskud og udligning ved befolkningsopgørelsen
medtaget personer, for hvilke en kommune i henhold til § 9
a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om rets‐
sikkerhed på det sociale område har den generelle betalings‐
forpligtigelse, til folketallet i kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til beregning af kom‐
munal udligning i lov om efterskoler og frie fagskoler æn‐
dres til en henvisning til bestemmelserne i § 9 a, stk. 4, 1.-3.
pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område om den generelle beta‐
lingsforpligtigelse, således, at den mellemkommunale refu‐
sionsordning bibeholdes i deres nuværende form med hen‐
syn til, hvilke kommune, der skal yde refusion.
Ad § 06
Det følger af § 30 i lov om friskoler og private grundsko‐
ler m.v., at kommunalbestyrelsen i en elevs bopælskommu‐
ne kan kræve refusion af bidrag til staten vedrørende elever
på fri- og privatskoler fra en anden kommune for elever, der
ved beregningen af kommunal udligning til kommuner ind‐
går i folketallet i den anden kommune.
Efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 43, ændres de gæl‐
dende regler i udligningslovens § 29, 1. pkt., om opgørelsen
af det folketal, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven. Af den gældende formulering frem‐
går, at til folketallet i en kommune henregnes personer, for
hvilke kommunen i henhold til lov om social service, lov
om aktiv socialpolitik, lov om almene boliger m.v. og lov
om social pension har den generelle betalingsforpligtelse.
Med ændringen skal der ved opgørelsen af det indbyggertal
i kommunen, der indgår ved beregning af tilskud og bidrag
efter udligningsloven, anvendes antallet af personer, der er
bopælsregistreret i kommunen.
Det er ikke hensigten, at der med lovforslaget skal æn‐
dres på den gældende bestemmelse i lov om friskoler og pri‐
vate grundskoler m.v. om refusion mellem kommuner, her‐
under hvilke kommune, der skal yde en evt. refusion til en
anden kommune.
Der foreslås derfor en teknisk konsekvensændring i lov
om friskoler og private grundskoler m.v., så status quo op‐
retholdes.
Efter de hidtil gældende regler i § 5, stk. 1, i bekendtgø‐
relse nr. 974 af 17. september 2019 om opgørelse og afreg‐
ning af kommunal udligning og tilskud til kommunerne for
2020 er ved opgørelse af folketallet til brug for beregning af
kommunal tilskud og udligning ved befolkningsopgørelsen
medtaget personer, for hvilke en kommune i henhold til § 9
a, stk. 4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om rets‐
sikkerhed på det sociale område har den generelle betalings‐
forpligtigelse, til folketallet i kommunen.
Det foreslås derfor, at henvisningen til beregning af kom‐
munal udligning i lov om friskoler og private grundskoler
m.v. ændres til en henvisning til bestemmelserne i § 9 a, stk.
4, 1.-3. pkt., og § 9 c, stk. 2, 4-6 og 12, i lov om retssikker‐
hed og administration på det sociale område om den gene‐
relle betalingsforpligtigelse, således, at den mellemkommu‐
nale refusionsordning bibeholdes i deres nuværende form
med hensyn til, hvilke kommune, der skal yde refusion.
Til nr. 3
Ved forslaget præciseres, at allerede registrerede oplys‐
ninger i CPR om tidligere opholdskommune, når denne
kommune har den generelle betalingsforpligtelse, som ved
lovens ikrafttræden er registreret i CPR efter § 29 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, be‐
vares i CPR.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. maj 2020 og var til 1.
behandling den 28. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Social- og Indenrigsudval‐
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [4] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
18. maj 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi‐
lag 260. Den 26. maj 2020 sendte social- og indenrigsmini‐
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [9] bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
L 196 - 2019-20 - Bilag 10: 2. udkast til betænkning
2210937_0006.png
6
Teknisk gennemgang
Social- og indenrigsministeren og embedsmænd fra So‐
cial- og indenrigsministeriet har den 26. maj 2020 og 11. ju‐
ni 2020 foretaget tekniske gennemgange af lovforslaget over
for udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse,
[som ministeren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4