Til lovforslag nr.
L 196
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. juni 2020
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner og forskellige andre love
(Reform af udligningssystemet)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag med bemærkninger
Social- og indenrigsministeren har stillet 3 ændringsfor‐
slag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er af den opfattel‐
se, at lovforslaget for det første ikke vil give mere velfærd i
kommunerne. Trods 3 mia. kr. mere i likviditet i 2021 giver
aftalen ikke mulighed for at bruge én krone mere på velfærd
samlet set. Der vil fortsat være et loft over serviceudgifterne
og sanktioner, som straffer aftale- og budgetoverskridelser
hårdt. Aftalen understreger hvor utidssvarende og skadelig
budgetloven er for velfærden.
For det andet finder EL det kritisabelt, at omtrent en fjer‐
dedel af kommunerne (26 i alt) taber på reformen, jf. SOU
alm. del – svar på 470. Flere af disse kommuner er hverken
rige eller har lav indkomstskatteprocent. Det er altså ikke en
Robin Hood-øvelse, som regeringen ellers omtalte sit udspil.
Virkeligheden er i stedet, at en fjerdedel af de danske kom‐
muner enten skal skære i velfærden og fyre folk eller skal ud
og hæve indkomstskatten.
For det tredje er det for EL uacceptabelt, at de rigeste
borgere slipper for at bidrage til højere skat for at finansiere
tabte indtægter til velfærd i halvdelen af de kommuner, som
taber på reformen. I 13 af de tabende kommuner vil en stig‐
ning af indkomstskatten for at dække reformtabet medføre,
at udskrivningsprocenten rammer det skrå skatteloft, jf.
SOU alm. del – svar på spm. 470. Det betyder, at topskat‐
teyderne går fri for at medfinansiere den fortsatte velfærd.
Derfor er aftalen også usolidarisk, fordi den sender en højere
regning målt i forhold til indkomsten til de indkomstgrup‐
per, som har mindst.
EL mener for det fjerde, at uligheden i overførselsudgif‐
ter ikke er løst. Baggrunden for at skulle lave en reform af
udligningssystemet var oprindeligt den skæve byrdeforde‐
lingsvirkning af refusionsreformen fra 2015. Den sendte en
ekstraregning til de kommuner, som er hårdt presset af ud‐
gifter til forsørgelse, f.eks. førtidspension, kontanthjælp og
sygedagpenge. Den foreliggende aftale adresserer ikke dette
på en tilfredsstillende måde. Der er indarbejdet to kriterier
om førtidspension i det nye ø- og ydertilskud og et enkelt
kriterium om førtidspension i hovedstadstilskuddet. Men
disse tilskud gives en gang for alle til de udvalgte kommu‐
ner. Det vil sige, at yderligere ulighed ikke fanges, og det er
samtidig kun en begrænset skare af kommuner, som kom‐
mer i betragtning til tilskuddet, hvor andre kriterier også
spiller ind.
For det femte er det for EL beklageligt, at fattige kommu‐
ner ikke er fremtidssikrede med aftalen. Ændringen af udlig‐
ningssystemet er skruet sådan sammen, at flere af kommu‐
DokumentId
Journalnummer