Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 195 Bilag 2
Offentligt
2200722_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende forslag til lov om ændring af lov om
en skattefri seniorpræmie (Midlertidig ned-
sættelse af beskæftigelseskravet som følge
af covid-19)
Maj 2020
Indledning
Udkastet til lovforslag om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie (Midlerti-
dig nedsættelse af beskæftigelseskravet som følge af covid-19) har været sendt i
ekstern høring til de høringsparter, der fremgår af vedlagte bilag, i perioden fra 30.
april 2020 til 5. maj 2020.
Lovforslaget blev den 30. april 2020 lagt på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra:
Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Seniorer, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Faglige Seniorer, Lederne, Rigsrevisionen og Udbetaling
Danmark.
Generelle bemærkninger
Ankestyrelsen og Rigsrevisionen har ingen bemærkninger.
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Seniorer, Faglige Seniorer, Lederne støtter
lovforslaget.
Rigsrevisionen bemærkede i øvrigt, at lovforslaget ikke omhandler revisions- eller
regnskabsforhold i staten eller andre offentlige virksomheder, der revideres af
Rigsrevisionen, og at de derfor ikke har behandlet henvendelsen yderligere.
Bemærkninger til lovforslaget
FH respekterer de aftaler, regeringen har indgået. FH vil dog pege på, at de merud-
gifter på 63 mio. kr., der følger af lovforslaget, bedre kunnet have hjulpet arbejds-
løse, der uforskyldt er ramt af corona-krisen. FH bemærker endvidere, at de tidli-
gere har påpeget, at den skattefri seniorpræmie i forvejen medfører stor dødvægt i
form af udbetaling af præmier til personer, der i forvejen ville arbejde mindst et år
efter pensionsalderen.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
En nedsættelse af beskæftigelseskravet for den skattefrie seniorpræmie, således at
også ældre, der er hjemsendt uden løn eller har mistet deres arbejde som følge af
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200722_0002.png
nedlukningen grundet covid-19, kan opnå ret til udbetaling af en skattefri senior-
præmie, var en del af den politiske aftale om hjælpepakker til lønmodtagere og
virksomheder mv. i forbindelse med gradvis genåbning af Danmark, indgået mel-
lem regeringen og folketingets partier, den 18. april 2020.
I denne aftale indgår flere tiltag, som har til formål at hjælpe med at holde hånden
under danske lønmodtagere, danske arbejdspladser og danske virksomheder, der
er hårdt ramt af covid-19 krisen. Hjælpepakkerne har i øvrigt allerede haft stor ef-
fekt og betydet, at 170.000 danskere har beholdt løn og arbejde, og med håndsræk-
ningen får endnu flere nu del i støtten.
Ændringen om en skattefri seniorpræmie var en del af denne aftale og dermed et af
flere tiltag, som skal støtte lønmodtagere i denne særlige situation, herunder også
ældre lønmodtagere.
Øvrige emner
Ophørsbestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 3
Udbetaling Danmark vil foreslå, at § 1a ikke ophæves den 1. marts 2021. Udbeta-
ling Danmark anfører, at for en person, der søger om seniorpræmie i februar 2021,
og hvor der ikke kan fremlægges dokumentation for beskæftigelsen før end årsop-
gørelsen foreligger i sommeren/efteråret 2021, er det deres opfattelse, at beskæfti-
gelseskravet skal udgøre 1.040 timer, da der er ansøgt inden den 1. marts 2021.
Udbetaling Danmark henleder endvidere opmærksomheden på, at der ikke er en se-
nest frist for at søge om seniorpræmie.
Udbetaling Danmark anfører endvidere, at IT systemerne skal tilrettes således, at
der beregnes ud fra et beskæftigelseskrav på 1.040 timer, hvis der søges om, eller
der sker automatisk behandling af seniorpræmie inden den 1. marts 2021 for perso-
ner, der er født fra den 1. januar 1954 til og med 30. juni 1954.
Udbetaling Danmark anfører, at hvis der søges om, eller der sker automatisk be-
handling af seniorpræmie efter den 1. marts 2021, så skal IT-systemerne beregne
på et beskæftigelseskrav på 1.560 timer, og at dette vil være en ekstra administrativ
byrde.
Udbetaling Danmark bemærker på baggrund af ovenstående, at forudsætningerne
for de tidligere estimeringer af den økonomiske ramme var, at der ville være en
ændring i beskæftigelseskravet fra 1.560 timer til 1.040 timer for personer, der op-
tjener i perioden fra den 1. marts 2020 til og med den 30. juni 2020, og det beskæf-
tigelseskrav ville være gældende uanset, hvornår en ansøgning om seniorpræmie
for den periode, blev modtaget og behandlet.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet er ikke enige med Udbetaling Danmarks bemærkninger i
forhold til ansøgning om seniorpræmie efter bestemmelsens ophævelse.
2
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200722_0003.png
Det er et almindeligt princip, at man skal vurdere et juridisk spørgsmål på grund-
lag af de regler, som gælder på det tidspunkt, hvor det juridiske forhold er aktuelt.
Er andet tilfældet, vil der være tale om lovgivning med tilbagevirkende kraft.
Der er dog intet, der forhindrer, at man kan undlade at have en ophørsbestem-
melse. Desuden har Udbetaling Danmark anført, at der kan være økonomiske kon-
sekvenser i forhold til it-understøttelsen af ordningen, hvis der fastholdes en op-
hørsbestemmelse. På den baggrund har Beskæftigelsesministeriet valgt at justere
lovforslaget, således at ophørsbestemmelsen ikke indgår i lovforslagets § 2, stk. 3.
Det bemærkes slutteligt, at det ikke har betydning for den enkeltes ret til en skatte-
fri seniorpræmie om der er en ophørsbestemmelse eller ej.
Økonomi og administration
Udbetaling Danmark vurderer, at der også kan være en merudgift i form af udbe-
talte seniorpræmier til seniorpræmieordningen i 2021 i forhold til de sager om seni-
orpræmie, der behandles i januar og februar 2021, hvor beskæftigelseskravet for
optjeningsperioden 1. juli 2019 til 30. juni 2020 er 1.040 timer.
Udbetaling Danmark henleder opmærksomheden på, at der i tabel 1 under afsnit 3
kun vil være økonomiske konsekvenser i 2020. Der vil være øget udgifter til de
personer, der får tilkendt seniorpræmie i januar og februar, hvor beskæftigelseskra-
vet er på 1.040 timer.
Udbetaling Danmark bemærker, at estimaterne er meromkostninger set i forhold til
de tidligere indmeldte estimater for 2020 (og 2021), og forventes ikke at kunne af-
holdes inden for nuværende bevilling.
Udbetaling Danmark anfører endvidere, at estimering af forventede implemente-
rings- og driftsomkostninger er behæftet med usikkerhed, da det bl.a. vil afhænge
af planlægningen af de konkrete aktiviteter med leverandøren.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at der i skønnet over merudgifter til senior-
præmier som følge af lovforslaget er taget udgangspunkt i, hvornår de berørte per-
soners optjeningsperiode slutter. Lovforslaget omfatter alene personer født i 1.
halvår 1954, som nåede folkepensionsalderen på 65�½ år i 2. halvår 2019, og som
dermed vil afslutte optjeningsperioden for den skattefri seniorpræmie i 2. halvår
2020.
Ved afslutningen af regnskabsåret 2020 forventer Beskæftigelsesministeriet at
kunne indregne et skøn for seniorpræmie, der endnu ikke er udbetalt til borgeren,
men optjent som følge af det reducerede beskæftigelseskrav i 2020 regnskabet.
Derudover bemærkes det, at den skattefri seniorpræmie udbetales af Udbetaling
Danmark med en statslig finansiering på 100 pct. og at der er hjemmel til at udbe-
tale seniorpræmie til borgere i 2021, selvom det er optjent i 2020.
3