Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 195 Bilag 2
Offentligt
2200720_0001.png
Lovforslag nr.
L 195
Folketinget 2019-20
Fremsat den 26. maj 2020 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie
(Midlertidig nedsættelse af beskæftigelseskravet som følge af covid-19)
§1
I lov om en skattefri seniorpræmie, jf. lovbekendtgørelse
nr. 184 af 6. marts 2020, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 1 indsættes før overskriften før § 2:
Ȥ 1 a.
Uanset § 1, stk. 2, udgør beskæftigelseskravet
1.040 løntimer for personer, hvis perioden fra og med den 1.
marts 2020 til og med den 30. juni 2020 indgår i personens
12 måneders optjeningsperiode.«
§2
Loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende.
BE008406
Beskæftigelsesmin.,Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr.
20/07263
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200720_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Reglerne om tildeling af en skattefri seniorpræmie blev
vedtaget i april 2019 og indførte udbetaling af en skattefri
seniorpræmie, som en person, der har nået folkepensionsal‐
deren, kan opnå ret til, hvis en person forbliver i beskæfti‐
gelse i et vist omfang i året efter at have nået folkepensions‐
alderen.
Regeringen (Socialdemokratiet) og alle Folketingets øvri‐
ge partier (Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, So‐
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative, Alternati‐
vet, Nye Borgerlige og Liberal Alliance) har den 18. april
2020 indgået Aftale om hjælpepakker til lønmodtagere og
virksomheder mv. i forbindelse med gradvis genåbning af
Danmark.
Her er det bl.a. aftalt, at timekravet for optjening af se‐
niorpræmie på 1.560 timers beskæftigelse over 12 måneder
vil blive nedsat svarende til 4 måneder. Det bagvedliggende
hensyn er, at det er sværere at leve op til seniorpræmiens be‐
skæftigelseskrav, når Danmark er lukket ned. Tiltaget vil
derfor særligt imødekomme personer over folkepensionsal‐
deren, der mister deres arbejde eller hjemsendes uden løn
som følge af situationen med covid-19. Tiltaget skal ses i
sammenhæng med, at seniorpræmien er indført for at give
en ekstra gevinst for personer over pensionsalderen, som
fastholder deres tilknytning til arbejdsmarkedet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Midlertidig nedsættelse af beskæftigelseskravet
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af den gældende § 1 stk. 1, sammenholdt med
§ 1, stk. 2, i lov om en skattefri seniorpræmie, jf. lovbe‐
kendtgørelse nr. 184 af 6. marts 2020, at en person, der er
født den 1. januar 1954 eller senere, og som arbejder i de
første 12 måneder efter folkepensionsalderen, har ret til at
modtage en skattefri seniorpræmie. Der udbetales endvidere
en skattefri seniorpræmie til personer, som arbejder i 13. –
24. måned efter folkepensionsalderen. Det er en betingelse
for begge tilfælde, at personen er skattepligtig i Danmark,
og beskæftigelsen bliver udført i Danmark, i et andet EU/
EØS-land eller Schweiz.
Første skattefrie seniorpræmie udgør 42.840 kr. i 2020, jf.
§ 3, stk. 1, jf. § 3, stk. 5, i lov om en skattefri seniorpræmie.
Beskæftigelseskravet på 1.560 løntimer svarer til, at per‐
sonen i gennemsnit er beskæftiget i mindst 30 timer ugent‐
ligt inden for de første 12 måneder efter folkepensionsalde‐
ren. De 1.560 løntimer kan optjenes over hele eller i en del
af optjeningsperioden.
De 1.560 løntimer omfatter ikke kun timer, der er optjent i
Danmark, men også løntimer og timer som følge af omreg‐
ning af overskud af selvstændig erhvervsvirksomhed optjent
i et anden EU/EØS-land eller Schweiz.
Det følger af § 2, stk. 1, nr. 1, i lov om en skattefri senior‐
præmie, at beskæftigelseskravet på mindst 1.560 løntimer
inden for de første 12 måneder efter folkepensionsalderen
kan opfyldes på følgende måder:
1) Løntimer, herunder ukontrollabel arbejdstid omregnet
til timer, som i optjeningsperioden er indberettet til ind‐
komstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.
2)
Timer som følge af omregning af B-indkomst, hvoraf
der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, og som ikke
indgår i opgørelsen af en selvstændig virksomheds
overskud og underskud, jf. dog nr. 3.
Timer som følge af omregning af det skattemæssige
overskud før renter og andre finansielle poster af selv‐
stændig virksomhed samt A-indkomst udbetalt til eje‐
ren af et selskab, hvor ejeren har afgørende indflydelse.
3)
Dette svarer til de principper, der gælder for retten til gen‐
optjening af retten til dagpenge, jf. § 53, stk. 9, 10 og 12, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. samt regler fastsat i
medfør heraf.
Løntimer og timer som følge af omregning af overskud af
selvstændig erhvervsvirksomhed optjent i et andet EU/EØS-
land eller Schweiz medregnes i opgørelsen, såfremt perso‐
nen er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 ved udløbet
af det indkomstår, der udløber i løbet af perioden på 12 må‐
neder, eller er omfattet af kildeskattelovens afsnit I A i det
indkomstår, der udløber i løbet af perioden på 12 måneder.
Administrationen og udbetalingen af seniorpræmien fore‐
tages af Udbetaling Danmark. Det er forudsat, at reglerne
skal være så enkle at administrere som muligt. Administrati‐
onen foretages som hovedregel digitalt. Den digitale admini‐
stration betyder, at den skattefrie seniorpræmie udbetales
automatisk, når Udbetaling Danmark ud fra registeroplys‐
ninger kan konstatere, at en person opfylder beskæftigelses‐
kravet. Den eneste undtagelse hertil er de sager, hvor det er
bestemt ved lov og bekendtgørelse, at der skal ansøges om
en skattefri seniorpræmie. Indbefattet heraf er bl.a. selvstæn‐
dige, der skal have omregnet overskud af selvstændig virk‐
somhed til timer.
En person, der fx har 1.560 løntimer ifølge indkomstregi‐
steret i løbet af perioden på 12 måneder, er berettiget til se‐
niorpræmie uden at skulle ansøge herom, idet Udbetaling
Danmark på baggrund af registeroplysningerne vurderer ret‐
ten til seniorpræmien og efterfølgende udbetaler seniorpræ‐
mien.
En person, der fx ikke har 1.560 løntimer ifølge indkomst‐
registret, men som på anden måde kan opfylde beskæftigel‐
seskravet, skal selv ansøge om en skattefri seniorpræmie.
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200720_0003.png
3
Det gælder ikke kun personer, der udøver selvstændig er‐
hvervsvirksomhed, men også fuldt skattepligtige lønmodta‐
gere og lønmodtagere omfattet af reglerne om grænsegæn‐
gere, der har beskæftigelse i et andet EU/EØS-land eller
Schweiz. Fuldt skattepligtige lønmodtagere og lønmodtage‐
re omfattet af regler om grænsegængere, skal i forbindelse
med ansøgningen om seniorpræmien dokumentere, at de er
fuldt skattepligtige eller omfattet af regler om grænsegænge‐
re.
I medfør af lov om en skattefri seniorpræmie, § 2, stk. 3, §
4, § 5, stk. 2, § 6, stk. 4 og § 7, stk. 4, er der i bekendtgørel‐
se nr. 1312 af 5. december 2019 om en skattefri seniorpræ‐
mie, fastsat nærmere regler om bl.a. opgørelse af beskæfti‐
gelseskravet.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
For at afbøde de negative konsekvenser, som spredningen
af covid-19 vil kunne få for de personer, der er i gang med
at optjene ret til en skattefri seniorpræmie, foreslås det, at
der skal indføres et nyt midlertidigt beskæftigelseskrav på
1.040 timer årligt for optjening af seniorpræmie. Det midler‐
tidige beskæftigelseskrav foreslås at omfatte personer, hvor
perioden fra og med den 1. marts 2020 til og med den 30.
juni 2020 indgår i personens 12 måneders optjeningsperiode
for ret til seniorpræmie.
Det betyder, at det nye midlertidige beskæftigelseskrav på
1.040 løntimer vil gælde for de personer, som senest den 1.
marts 2020 vil have nået folkepensionsalderen, og hvor pe‐
rioden fra og med den 1. marts til og med 30. juni 2020 vil
indgå i den 12-måneders optjeningsperiode. Denne persong‐
ruppe svarer til personer, født i første halvår af 1954, som
optjener første seniorpræmie. Der vil ikke findes personer,
der begynder optjening af ret til en skattefri seniorpræmie
midt i perioden mellem den 1. marts til og med den. 30. juni.
Dette er en følge af, at folkepensionsalderen stiger med et
halvt år ad gangen, og at der på denne baggrund ikke vil væ‐
re personer, der starter deres optjening i første halvår af
2020.
Det nye beskæftigelseskrav vil betyde, at der for person‐
kredsen omfattet af de foreslåede regler, i gennemsnit skal
arbejdes mindst 20 timer om ugen i hele optjeningsperioden
for at opnå ret til en skattefri seniorpræmie. Der vil dermed
være personer, som førhen ikke har kunnet modtage senior‐
præmien, idet deres arbejdstid er mellem ca. 20 og 29 timer
om ugen, som efter forslaget vil kunne opnå ret til en skatte‐
fri seniorpræmie. En person i målgruppen jf. lov om en skat‐
tefri seniorpræmie § 1, stk. 1, der normalt har en gennem‐
snitlig arbejdstid på 20 timer om ugen, og enten får løn
under hjemsendelse, modtager kompensation for lønindtæg‐
ter eller arbejder hjemmefra, vil med den forholdsmæssige
nedsættelse nu få ret til at modtage en skattefri seniorpræ‐
mie.
Tildelingen af seniorpræmie vil ikke afhænge af, om mod‐
tageren er lønmodtager eller selvstændig. Beregningen af
beskæftigelseskravet for selvstændige, herunder omregnin‐
gen af overskud fra selvstændig virksomhed til løntimer, vil
derfor også tage udgangspunkt i det midlertidige beskæfti‐
gelseskrav, hvis en selvstændig opfylder betingelserne her‐
for. Som efter de gældende regler, vil indkomst fra selv‐
stændig virksomhed blive omregnet til timer med en omreg‐
ningsfaktor, som pt. udgør 123,96 kr. (2020).
De gældende regler for optjening og beregning af den
skattefri seniorpræmie vil i øvrigt finde anvendelse.
Administrationen og udbetalingen af seniorpræmien fore‐
tages af Udbetaling Danmark som beskrevet i lovforslagets
pkt. 2.1.1.
Det forudsættes, at reglerne i bekendtgørelse nr. 1312 af 5.
december 2019 om en skattefri seniorpræmie, med hjemmel
i de eksisterende bemyndigelsesbestemmelser i lov om en
skattefri seniorpræmie § 2, stk. 3, § 4, § 5, stk. 2, § 6, stk. 4
og § 7, stk. 4, vedrørende opgørelse og opfyldelse af det
midlertidige beskæftigelseskrav på 1.040 timer og om Udbe‐
taling Danmarks opgaver, også gælder i disse sager.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven‐
ser for det offentlige
Med lovforslaget vil timekravet for optjening af den skat‐
tefri seniorpræmie midlertidigt blive nedsat fra 1.560 timer
årligt til 1.040 timer årligt for personer som er i gang med
optjening af seniorpræmien i perioden fra og med den 1.
marts til og med den 30. juni 2020.
Forslaget vedrører dermed alene optjening af første se‐
niorpræmie for personer født i 1. halvår af 1954, idet denne
halvårsårgang nåede folkepensionsalderen på 65�½ år i 2.
halvår 2019 og dermed er de eneste, som er i gang med op‐
tjening af den skattefri seniorpræmie for beskæftigelse det
første år efter folkepensionsalderen i perioden fra og med
den 1. marts til og med den 30. juni 2020.
Forslaget skønnes at medføre, at ca. 1.500 yderligere per‐
soner født i 1. halvår 1954 vil opnå ret til den skattefri se‐
niorpræmie for beskæftigelse det første år efter folkepensi‐
onsalderen. Heri indgår også en stigning i antallet af præ‐
miemodtagere som følge af ændret adfærd. I lyset af bl.a.
covid-19 situationen, samt at hele persongruppen har nået
folkepensionsalderen i 2019, vurderes forslaget samlet set
ikke at påvirke arbejdsudbuddet.
Den skattefri seniorpræmie udbetales af Udbetaling Dan‐
mark med en statslig finansiering på 100 pct. Forslaget
skønnes at medføre offentlige merudgifter til udbetaling af
seniorpræmien på 63 mio. kr. i 2020 (2020-niveau). Efter
tilbageløb og adfærd skønnes forslaget at medføre offentlige
merudgifter på 48 mio. kr. (2020-niveau).
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200720_0004.png
4
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser
Merudgifter i mio. kr. (2020-pl)
Stat
Seniorpræmie udbetalinger inkl. Adfærd
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Anm. : Afrundet til nærmeste mio. kr.
2020 2021 2022 2023
63
0
0
0
63
0
0
0
48
0
0
0
Endelig skønnes forslaget at medføre merudgifter i Udbe‐
taling Danmark til systemtilpasninger og løbende drift. På
baggrund af oplysninger fra Udbetaling Danmark forventes
lovforslaget at medføre implementerings- og driftsudgifter
på ca. 1 mio. kr. i 2020 og ca. 0,4 mio. kr. i 2021.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget vedrørende
2020 vil blive indarbejdet i lov om tillægsbevilling for 2020.
Forslaget har ingen konsekvenser for kommuner og regio‐
ner.
Lovforslaget lever op til de syv principper for digitalise‐
ringsklar lovgivning, jf. aftale om digitaliseringsklar lovgiv‐
ning indgået af Folketingets partier i januar 2018, idet lov‐
forslagets ovennævnte indhold understøtter muligheden for
digital administration under hensyntagen til borgernes data-
og retssikkerhed.
Lovteksten er i vidst muligt omfang udformet med objek‐
tive kriterier, så lovgivningen er digitaliseringsklar, og der
er mulighed for effektiv it-anvendelse i kontroløjemed.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs‐
livet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Sammenfattende skema
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. april
2020 til den 5. maj 2020 været sendt til høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Beskæftigelsesrådet (BER), Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Socialrådgiverforening,
Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Seniorer, Det
Centrale Handicapråd, DI, Fagbevægelsens Hovedorganisa‐
tion (FH), Faglige Seniorer, Foreningen af Social-, Sund‐
heds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikring og Pension, FSR – danske revisorer, Kommuner‐
nes Landsforening (KL), Landsforeningen for førtidspensio‐
nister, Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, Udbetaling
Danmark (UDK) og Ældre Sagen.
Den korte høringsperiode skyldes et ønske om, at lovfor‐
slaget træder i kraft så hurtigt det kan lade sig gøre, og inden
de første udbetalinger finder sted 1. august 2020. Det har
derfor været nødvendigt at forkorte høringsperioden, således
at lovforslaget kan fremsættes så hurtigt, dette er muligt.
Positive konsekvenser/Mindreudgifter Negative konsekvenser/Merudgifter
(Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angi‐ (Hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, angi‐
ve »Ingen«)
ve »Ingen«)
Ingen
Stat:
Lovforslaget skønnes at medføre mer‐
udgifter til seniorpræmier på 63 mio.
kr. i 2020.
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200720_0005.png
5
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen
kommuner og regioner
Lovforslaget skønnes at medføre admi‐
nistrative merudgifter for staten til Ud‐
betaling Danmarks administration af
seniorpræmien på ca. 1,4 mio. kr. til
implementering og sagsbehandling.
Økonomiske konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er‐
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor‐
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Er i strid med de fem principper for im‐
JA
plementering af erhvervsrettet EU-regu‐
lering /Går videre end minimumskrav i
EU-regulering
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i § 1, stk. 2, i lov om en
skattefri seniorpræmie udbetales der en skattefri seniorpræ‐
mie til personer, som er i beskæftigelse efter folkepensions‐
alderen. Retten til seniorpræmien er betinget af, at en person
inden for de første 12 måneder efter tidspunktet for opnåelse
af folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,
har haft mindst 1.560 løntimer og er født den 1. januar 1954
eller senere. Tildelingen af en seniorpræmie afhænger ikke
af, om modtageren er lønmodtager eller selvstændig.
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 1 a,
hvorefter be‐
skæftigelseskravet vil udgøre 1.040 løntimer, hvis perioden
fra og med den 1. marts 2020 til og med den 30. juni 2020
vil indgå i en persons 12 måneders optjeningsperiode.
Det betyder, at der vil være personer, der er i gang med at
optjene ret til seniorpræmien, og hvor optjeningen vil foregå
i perioden fra den 1. marts til og med den 30. juni 2020, der
vil kunne få ret til seniorpræmie, hvis de opfylder beskæfti‐
gelseskravet på 1.040 timer. Den omtalte persongruppe ud‐
gør alene personer, der er født i første halvår af 1954. For‐
slaget vil endvidere indebære, at lovens øvrige betingelser
skal være opfyldt.
De gældende regler for optjening og beregning af den
skattefri seniorpræmie vil i øvrigt finde anvendelse. Det be‐
tyder bl.a., at beregningen af beskæftigelseskravet for selv‐
stændige vil tage udgangspunkt i det midlertidige beskæfti‐
gelseskrav, hvis en selvstændig opfylder betingelserne her‐
for, og at overskud fra selvstændig virksomhed vil blive om‐
regnet til timer med en omregningsfaktor på pt. 123,96 kr.
(2020).
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige be‐
mærkninger, pkt. 2.1.2.
Til § 2
Det foreslås at loven træder i kraft ved bekendtgørelse i
Lovtidende, da der ønskes så tidlig en ikrafttræden, som fol‐
ketingsbehandlingen muliggør.
Det bemærkes, at forslaget skal medvirke til at afbøde de
negative konsekvenser, som spredningen af covid-19 allere‐
de har og vil kunne få. En tidligst muligt ikrafttræden vil
sikre, at Udbetaling Danmark har så megen tid som muligt
til at indrette deres systemer. Det er endvidere af betydning
for administrationen af ordningen, at lovforslaget træder i
kraft så tidligt som muligt, hvis der ved de første udbetalin‐
ger af den skattefrie seniorpræmie skal tages højde for det
midlertidige beskæftigelseskrav. De første udbetalinger skal
ske efter den 1. august 2020.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, idet det be‐
mærkes, at lov om en skattefri seniorpræmie i øvrigt ikke
finder anvendelse for Færøerne og Grønland, jf. § 12 i lo‐
ven.