Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 195 Bilag 2
Offentligt
2200719_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
Høring over udkast til lovforslag om skattefri seniorpræmie.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
5. maj 2020
J.nr. 20-20189
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200719_0002.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Høringssvar om ændring af lov om en skatte-
fri seniorpræmie
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) har den 30. april 2020 fra Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering modtaget udkast til
Lov om ændring af
lov om en skattefri seniorpræmie (midlertidig nedsættelse af beskæftigelseskra-
vet).
Håndtering af de beskæftigelsesmæssige effekter af COVID-19 og den
gradvise genåbning af Danmark har højeste prioritet. DA kan støtte for-
slaget om, at timekravet til beskæftigelse for optjening af seniorpræmie
for personer, der arbejder i de første 12 måneder efter folkepensionsalde-
ren bliver nedsat svarende til fire måender i en midlertidig periode frem
til 1. marts 2021.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
1. maj 2020
JET
Dok ID: 162593
Jens Troldborg
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200719_0003.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Danske Seniorer
Griffenfeldsgade 58
2200 København N
Tlf.: 35 37 24 22
CVR: 10 78 87 14
Arbejdernes Landsbank
Konto-nr.: 5301 0273256
[email protected]
www.danske-seniorer.dk
Kontoret i Sdr. Omme:
Stadion Allé 11
7260 Sdr. Omme
Tlf.: 75 34 12 17
medlemsservice@danske-
seniorer.dk
København 4. maj 2020
Høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om en skattefri seniorpræmie (Midlertidig
nedsættelse af beskæftigelseskravet)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har med skrivelse af 24. april 2020 anmodet om
eventuelle kommentarer til ovenstående lovforslag.
Med forslaget sker der en nedsættelse af beskæftigelseskravet fra 1.560 timer over 12 måneder til 1.040
timer over 12 måneder for de, der er blevet folkepensionister i 2. halvår af 2019. De, der i denne gruppe
stadig arbejder og kunne have forventet at opnå den skattefri præmie under normale forhold, vil dermed
kunne bevare deres mulighed for at opnå seniorpræmien.
Danske Seniorer finder, at det er en god idé, at seniorpræmien dermed stadig vil være en realistisk
mulighed for den gruppe, den er tiltænkt.
Med venlig hilsen
Katrine Lester
Direktør
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200719_0004.png
Sagsnr. 20-1439
Vores ref. EKH/tdj
5. maj 2020
Høringssvar på udkast til l
ov om ændring af lov om en
skattefri seniorpræmie (midlertidig nedsættelse af
beskæftigelseskravet)
Regeringen har fremsendt udkast til høring om ændring af lov om skattefri seniorpræmie.
Lovforslaget er led i aftale
om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder mv. i
forbindelse med gradvis genåbning af Danmark.
FH støtter de hjælpepakker som regeringen med folketingets opbakning har besluttet at
gennemføre ifm. coronakrisen. Hjælpepakkernes formål er at holde hånden under
beskæftigelsen og give økonomisk og social tryghed for både virksomheder, selvstændige og
lønmodtagere. Trods dette er over 94.000 blevet arbejdsløse siden 10. marts indtil dato. Det er
mindst 50.000 mere end det normale i en meget kort periode.
Beskæftigelseskravet for at opnå seniorpræmien er 1.530 timer første år efter
pensionsalderen. Dette krav nedsættes ifølge lovforslaget til et midlertidigt beskæftigelseskrav
på 1.040 timer, hvis det inkluderer perioden 1. marts 2020 til 30. juni 2020. Det betyder, at det
nye midlertidige beskæftigelseskrav på 1.040 timer vil gælde for de personer, som forud for
den 1. marts 2020 eller senest den 1. marts 2020 vil have nået folkepensionsalderen, og hvor
hele perioden fra og med den 1. marts til og med 30. juni 2020 vil indgå i den 12-måneders
optjeningsperiode.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
”det nye beskæftigelseskrav vil betyde, at der for personkredsen omfattet af de foreslåede
regler, i gennemsnit skal arbejdes 20 timer om ugen for at opnå ret til en skattefri
seniorpræmie. Der vil dermed være personer, som førhen ikke har villet modtage
seniorpræmien, idet deres arbejdstid er mellem ca. 20 og 29 timer om ugen, som efter
forslaget vil kunne opnå ret til en skattefri seniorpræmie.”
FH respekterer de aftaler, regeringen har indgået. FH vil dog pege på, at de merudgifter på 63
mio. kr., der følger af lovforslaget, bedre kunnet have hjulpet arbejdsløse, der uforskyldt er
ramt af coronakrisen. FH har tidligere påpeget, at den skattefri seniorpræmie i forvejen
medfører stor dødvægt i form af udbetaling af præmier til personer, der i forvejen ville arbejde
mindst et år efter pensionsalderen. Lovforslaget vil øge denne dødvægt på grund af
nedsættelse af beskæftigelseskravet.
Med venlig hilsen
Ejner K. Holst, næstformand
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200719_0005.png
30. april 2020
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Faglige Seniorer har modtaget til høring forslag om ændring af lov om en skattefri
seniorpræmie.
Vi kan meddele, at vi kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Mogens Eliasen
Faglige Seniorer
Molestien 7
2450 Kbh. SV
Tlf. 33 63 24 50
[email protected]
www.fagligsenior.dk
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200719_0006.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected], [email protected] og [email protected].
Ledernes høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om en
skattefri seniorpræmie (midlertidig nedsættelse af beskæftigelses-
kravet)
Lederne har den 30. april 2020 modtaget forslag til lov om ændring af
lov om en skattefri seniorpræmie (midlertidig nedsættelse af beskæfti-
gelseskravet) i høring.
Lederne støtter lovforslaget, der indebærer en midlertidig nedsættelse af
timekravet for optjening af seniorpræmie fra 1.560 timers beskæftigelse
over 12 måneder til 1.040 timers beskæftigelse over 12 måneder, hvilket
svarer til en nedsættelse på 4 måneder.
Forslaget betyder, at erhvervsaktive seniorer fortsat har mulighed for at
optjene ret til en seniorpræmie, selvom Danmark er lukket delvist ned.
Det gælder særligt de personer over folkepensionsalderen, der mister
deres arbejde eller hjemsendes uden løn som følge af Coronakrisen.
København
den 5. maj 2020
Med venlig hilsen
Kim Møller Laursen
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
Mail [email protected]
www.lederne.dk
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200719_0007.png
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
[email protected]
5. maj 2020 13:20
Maja Dyrkjær Vedel; Anne Thuen; Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
SV: Høring over udkast til lovforslag om skattefri seniorpræmie - frist tirsdag d. 5.
maj kl. 16
esdh-bm-star
20/07263-14
-1
AppServerName:
DocumentID:
DocumentIsArchived:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har 30. april 2020 sendt udkast til lovforslag om skattefri
seniorpræmie i høring.
Ministeriernes forpligtelse til at høre Rigsrevisionen er fastlagt af rigsrevisorloven, §§ 7 og 10
(Lovbekendtgørelse nr. 101 af 19/01/2012) og angår revisions- og/eller regnskabsforhold, der kan have
betydning for Rigsrevisionens opgaver.
Vi har gennemgået lovforslaget og kan konstatere, at det ikke omhandler revisions- eller regnskabsforhold i
staten eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevisionen.
Vi har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
Med venlig hilsen
Mette E. Matthiasen
Ledelsessekretariatet
Landgreven 4
DK-1301 København K
Tlf. +45 33 92 84 00
Dir. +45 33 92 85 73
[email protected]
www.rigsrevisionen.dk
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200719_0008.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
5. maj 2020
Høringssvar til ændring af lov om en skattefri Seniorpræmieordning
STAR har i mail af 30. april 2020 sendt lovforslag om midlertidig nedsættelse af
beskæftigelseskravet til en skattefri seniorpræmie i høring.
Lovforslaget har til formål at lempe beskæftigelseskravet til optjening af en skattefri seniorpræmie
for personer, der har haft beskæftigelse i perioden fra den 1. marts 2020 til den 30. juni 2020, som
led i udmøntningen af Aftale om hjælpepakker til lønmodtagere og virksomheder mv. i forbindelse
med en gradvis genåbning af Danmark.
Udbetaling Danmark har enkelte bemærkninger til ændringerne.
Til § 1:
Bestemmelsen fastsætter, at der indsættes en ny § 1a i lov om en skattefri seniorpræmie. For
personer, der i en 12 måneders optjeningsperiode, der løber hen over hele perioden fra den 1. marts
2020 til og med den 30. juni 2020, der vil beskæftigelseskravet udgøre 1.040 timer, for at personen
opfylder beskæftigelseskravet til udbetaling af en skattefri seniorpræmie.
Udbetaling Danmark forstår ændringen således, at det alene gælder borgere fra første halvår 1954,
som alle har optjeningsperiode i hele den midlertidige friperiode (1. marts til 30. juni 2020) i det
første præmieår. Endvidere forstår Udbetaling Danmark, at der ikke skal tages højde for, i hvilke
måneder de 1.040 timer er opnået i optjeningsperioden.
Udbetaling Danmark vil på denne baggrund beregne og opgøre beskæftigelseskravet for hele
perioden på 12 måneder og tilkende seniorpræmie, hvis borgeren har arbejdet svarende til 1.040
timer, uanset om beskæftigelseskravet er optjent som lønmodtager eller som selvstændig. De 1.040
timer kan således også være opnået med optjente timer i den midlertidige friperiode. Dette vil for
borgere, der ikke er berørt af fyring, hjemsendelse eller andet covid-19 relateret, reelt betyde, at de
opnår seniorpræmie allerede ved 1.040 timers arbejde. Udbetaling Danmark forventer, at
timegrænsen - efter den midlertidige friperiode - igen vil udgøre 1.560 timer fra og med august
2020, hvor borgere født juli 1954 samt borgere født første halvår 1954 påbegynder
optjeningsperioden for hhv. deres første og andet præmieår.
Til § 2:
I bestemmelsens stk. 3 fremgår det, at den indsatte § 1a ophæves den 1. marts 2021. Udbetaling
Danmark forstår det således, at ved behandling af seniorpræmie, hvor der ansøges om seniorpræmie
1
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200719_0009.png
efter den 1. marts 2021, eller hvor de relevante registeroplysninger først er tilgængelige efter den 1.
marts 2021, vil beskæftigelseskravet for en optjeningsperiode fra den 1. juli 2019 til og med den 30.
juni 2020 igen være på 1.560 timer, for at der kan tildeles seniorpræmie.
Ud fra den forståelse, vil der for en person, der er selvstændig erhvervsdrivende, og har B-indkomst
og / eller over-/underskud i virksomhed, og som har optjeningsperiode fra den 1. juli 2019 til og
med den 30. juni 2020, først kunne behandles automatisk på baggrund af registeroplysninger, når
årsopgørelsen for 2020 foreligger i sommeren/efteråret 2021, og dermed efter § 1a er ophævet. Og
dermed vil beskæftigelseskravet for den person være på 1.560 timer.
For en person, der søger om seniorpræmie i februar 2021, og hvor der ikke kan fremlægges
dokumentation for beskæftigelsen før end årsopgørelsen foreligger i sommeren/efteråret 2021, er
det Udbetaling Danmarks opfattelse, at beskæftigelseskravet skal udgøre 1.040 timer, da der er
ansøgt inden den 1. marts 2021.
Udbetaling Danmark henleder endvidere opmærksomheden på, at der ikke er en senest frist for at
søge om seniorpræmie.
Administrativt vil det betyde, at Udbetaling Danmark skal tilrette IT systemerne således, at der
beregnes ud fra et beskæftigelseskrav på 1.040 timer, hvis der søges om, eller der sker automatisk
behandling af seniorpræmie inden den 1. marts 2021 for personer, der er født fra den 1. januar 1954
til og med 30. juni 1954. Hvis der søges om, eller der sker automatisk behandling af seniorpræmie
efter den 1. marts 2021, så skal IT-systemerne beregne på et beskæftigelseskrav på 1.560 timer. Det
vil være en ekstra administrativ byrde.
Forudsætningerne for de tidligere estimeringer var, at der ville være en ændring i
beskæftigelseskravet fra 1.560 timer til 1.040 timer for personer, der optjener i perioden fra den 1.
marts 2020 til og med 30. juni 2020, og det beskæftigelseskrav ville være gældende, uanset hvornår
en ansøgning om seniorpræmie for den periode, blev modtaget og behandlet.
Udbetaling Danmark vil foreslå, at § 1a
ikke
ophæves den 1. marts 2021.
Udbetaling Danmark vurderer, at der også kan være en merudgift i form af udbetalte seniorpræmier
til seniorpræmieordningen i 2021 i forhold til de sager om seniorpræmie, der behandles i januar og
februar 2021, hvor beskæftigelseskravet for optjeningsperioden 1. juli 2019 til 30. juni 2020 er
1.040 timer. Udbetaling Danmark henleder opmærksomheden på, at der i tabel 1 under afsnit 3
”Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige” fremgår, at der
kun vil være økonomiske konsekvenser i 2020. Der vil være øget udgifter til de personer, der får
tilkendt seniorpræmie i januar og februar, hvor beskæftigelseskravet er på 1.040 timer.
Generelle bemærkninger - Finansiering
Det fremgår af udkast til lovforslag, at de forventede implementeringsomkostninger forventes at
udgøre ca. 1 mio. kr. i 2020 og ca. 0,4 mio. kr. i 2021. Estimaterne er meromkostninger set i forhold
til de tidligere indmeldte estimater for 2020 (og 2021), og forventes ikke at kunne afholdes indenfor
nuværende bevilling.
2
L 195 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2200719_0010.png
Det skal bemærkes, at estimering af forventede implementerings- og driftsomkostninger er behæftet
med usikkerhed, da det b.la. vil afhænge af planlægningen af de konkrete aktiviteter med
leverandøren. Det skal endelig bemærkes, at Udbetaling Danmark er i gang med udviklingen af
systemet til at hente og beregne timetal i forbindelse med udbetaling af seniorpræmie.
Som administrator af Udbetaling Danmark leverer ATP bistand til lovbundne ordninger, der
administreres af ATP på ikke-kommercielle vilkår. Dette betyder, at ydelserne leveres på
omkostningsdækket basis, og at ATP ikke kan påføres omkostninger som følge af administrationen
og varetagelsen af ordningerne. Det betyder, at der ud over den allerede fastsatte finanslovsbevilling
til administration af seniorpræmie skal sikres finansiering til omkostninger forbundet med de
foreslåede ændringer.
3