Skatteudvalget 2019-20
L 194 Bilag 5
Offentligt
2211082_0001.png
16. juni 2020
J.nr. 2020-1522
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 194 - Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige
andre love (Lempelse af ejendomsbeskatningen, videreførelse af den midlertidige inde-
frysningsordning for grundskyld, tilpasninger vedrørende tilbagebetalingsordningen og
beregningsgrundlaget for grundskyld m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Camilla Christensen
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af ejendomsvurderingsloven og forskellige an-
dre love (Lempelse af ejendomsbeskatningen, videreførelse af den midler-
tidige indefrysningsordning for grundskyld, tilpasninger vedrørende tilba-
gebetalingsordningen og beregningsgrundlaget for grundskyld m.v.) (L
194)
Til § 1
1)
I den under
nr. 22
foreslåede ændring af
§ 75, stk. 1, 1. pkt.,
ændres ”efter
90 dage”
til: ”tidligst
efter 90 dage”.
[Præcisering af, at krav på kompensation tidligst indtræder 90 dage efter daterin-
gen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister]
2)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 75, stk. 1,
indsættes som
3.
og
4. pkt.:
”Afvises
en klage indgivet inden for fristen i 1. pkt. af skatteankeforvaltningen, et
vurderingsankenævn eller Landsskatteretten, indtræder krav på kompensation på
det tidspunkt, hvor afgørelsen om afvisning er truffet, jf. dog § 77. Indbringes af-
gørelsen om afvisning for domstolene, indtræder krav på kompensation, når sagen
er endeligt afsluttet, medmindre der gives medhold i, at der skal ske realitetsbe-
handling, jf. dog § 77.””
[Præcisering af, hvornår krav på kompensation indtræder, hvis en klage afvises]
3)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
”02.
I
§ 77, stk. 1,
indsættes som
2.-4. pkt.:
”Afviser
skatteankeforvaltningen, et vurderingsankenævn eller Landsskatteretten
en klage over en vurdering efter 1. pkt. indgivet inden for fristen i 1. pkt., udbeta-
les der uanset 1. pkt. kompensation på grundlag af den vurdering, afgørelsen om
afvisning vedrører. Krav på kompensation efter § 75, stk. 1, indtræder på det tids-
punkt, hvor afgørelsen om afvisning er truffet. Indbringes afgørelsen om afvisning
for domstolene, indtræder krav på kompensation, når sagen er endeligt afsluttet,
medmindre der gives medhold i, at der skal ske realitetsbehandling, jf. dog stk.
2.””
Side 2 af 12
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0003.png
[Præcisering af, hvornår krav på kompensation indtræder, hvis en klage afvises]
4)
I det under
nr. 32
foreslåede
§ 81, stk. 6,
indsættes efter 5. pkt. som nyt
punktum:
”Er
der ikke sket ændring af ejendommens størrelse eller forhold i øvrigt eller af
prisforholdene den 1. januar 2020, ansættes vurderingen efter 3. pkt. som den bort-
faldne vurdering og udgør herefter vurderingen pr. 1 januar 2020.”
[Præcisering af, at vurderingen pr. 1. januar 2020 ansættes som den bortfaldne vur-
dering, hvis ejendommen ikke er ændret den 1. januar 2020]
5)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
”03.
I
§ 83, stk. 4, 1. pkt.,
ændres ”skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3” til: ”§
89, stk. 7”.
[Konsekvensændring af henvisning]
6)
I det under
nr. 37
foreslåede
§ 89, stk. 7, 3. pkt.,
ændres ”2. pkt.” til: ”3.
pkt.”
[Rettelse af henvisning]
7)
I det under
nr. 37
foreslåede
§ 89, stk. 9,
affattes
4. pkt.
således:
”Klages der over en vurdering som nævnt i stk. 1 eller 2 efter udløbet af klagefri-
sten i stk. 1, 1. pkt., eller stk. 2, 1. pkt., afvises klagen af skatteankeforvaltningen,
uanset om der foreligger særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens §
35 a, stk. 6, 2. pkt.”
[Forholdet til skatteforvaltningslovens regler om klage]
8)
I den under
nr. 37
foreslåede ændring af
§ 89
ændres i den indledende tekst
”stk. 5-9” til: ”stk.
5-10”,
og efter det foreslåede stk. 9
indsættes som
stk. 10:
”Stk.
10.
Ved klage over vurderinger, som er omfattet af ejendomsvurderingslo-
vens §§ 87 og 88 og § 89, stk. 1 og 2, skal der betales et klagegebyr på 400 kr.
(2010-niveau) for hver vurdering, der klages over. Grundbeløbet reguleres efter
personskattelovens § 20. Tilsvarende gælder ved klage over afslag på genoptagelse
af vurderinger omfattet af 1. pkt.”
Side 3 af 12
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0004.png
[Tydeliggørelse af reglerne om fastsættelse af klagegebyr]
Til § 4
9)
I det under
nr. 5
foreslåede
§ 23, stk. 1, 5. pkt.,
indsættes efter ”skatteåret
2020”: ”eller indføre dækningsafgift”.
[Præcisering af, at kommunalbestyrelser ikke kan indføre dækningsafgift i perio-
den 2021-2028]
10)
I den under
nr. 6
foreslåede ændring af
§ 23 A, stk. 2,
indsættes efter ”skat-
teåret 2020”: ”eller indføre dækningsafgift”.
[Præcisering af, at kommunalbestyrelser ikke kan indføre dækningsafgift i perio-
den 2021-2028]
Ny paragraf
11)
Efter § 5 indsættes som ny paragraf:
Ӥ
01
I lov nr. 688 af 8. juni 2017 om ændring af skatteforvaltningsloven, lov om kom-
munal ejendomsskat, ejendomsværdiskatteloven og forskellige andre love (Ny
vurderingsankenævnsstruktur, regler om klagebehandling af vurderingssager og
ændringer som følge af en ny ejendomsvurderingslov m.v.), som ændret ved § 3 i
lov nr. 1376 af 4. december 2017, § 10 i lov nr. 278 af 17. april 2018, § 10 i lov nr.
1729 af 27. december 2018 og § 2 i lov nr. 1125 af 19. november 2019, foretages
følgende ændring:
1.
§ 22, stk. 9,
ophæves.”
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]
Bemærkninger
Til nr. 1
Side 4 af 12
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0005.png
Det følger af ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 1, 1. pkt., at krav på kompensa-
tion indtræder, når fristen for at klage over vurderingen pr. 1. januar 2020 hen-
holdsvis pr. 1. januar 2021 udløber, medmindre vurderingen er påklaget.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 22, foreslået, at det i ejendomsvurderingslovens §
75, stk. 1, 1. og 2. pkt., fastslås, at krav på kompensation indtræder 90 dage fra da-
teringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister, såfremt vurderingen pr.
1. januar 2020 henholdsvis pr. 1. januar 2021 ikke er påklaget inden for 90 dage
fra dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister, jf. lovforslagets §
1, nr. 37.
Det foreslås med ændringsforslaget præciseret, at krav på kompensation tidligst
indtræder efter 90 dage fra dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klage-
frister, jf. lovforslagets § 1, nr. 37, hvis en klage afvises inden dette tidspunkt.
En klageberettiget, der får afvist sin klage inden for de 90 dage vil herved kunne
klage på ny inden udløbet af klagefristen, hvorefter kompensationen vil skulle be-
regnes på baggrund af den klagebehandlede vurdering. Tilsvarende vil gælde ved
klage fra en anden klageberettiget. Ligeledes vil det være muligt at trække en
fremsat klage inden for de 90 dage, uden at klagen får betydning for den bereg-
nede kompensation.
Det bemærkes, at krav på kompensation uanset ændringsforslag nr. 2 og 3 fortsat
som udgangspunkt vil indtræde 90 dage efter dateringen af meddelelsen om igang-
sættelse af klagefrister. Er den nye vurdering ikke påklaget inden dette tidspunkt,
indtræder krav på kompensation derfor på tidspunktet for udløbet af fristen for at
klage over den nye vurdering med den konsekvens, at kompensationen genbereg-
nes, jf. lovforslagets § 1, nr. 20.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 2 og 3, hvorefter det er
foreslået præciseret, at krav på kompensation vil skulle indtræde på det tidspunkt,
hvor en klage over den nye vurdering eller en videreført vurdering afvises.
Til nr. 2
Det følger af ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 1, 1. pkt., at krav på kompensa-
tion indtræder, når fristen for at klage over vurderingen pr. 1. januar 2020 hen-
holdsvis pr. 1. januar 2021 udløber, medmindre vurderingen er påklaget. Er vurde-
ringen påklaget, indtræder krav på kompensation, når klagesagen er endeligt af-
sluttet, jf. ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 1, 2. pkt.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 22 og 23, foreslået, at det i ejendomsvurderings-
lovens § 75, stk. 1, 1. og 2. pkt., fastslås, at krav på kompensation indtræder 90
Side 5 af 12
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0006.png
dage fra dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister, såfremt vur-
deringen pr. 1. januar 2020 henholdsvis pr. 1. januar 2021 ikke er påklaget inden
for 90 dage fra dateringen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 37.
Det foreslås med ændringsforslaget derfor præciseret, at afvises en rettidigt indgi-
vet klage af klagemyndigheden
Landsskatteretten, et af vurderingsankenævnene
eller Skatteankestyrelsen
vil krav på kompensation indtræde på det tidspunkt,
hvor afgørelsen om afvisning er truffet. Det foreslås samtidigt præciseret, at ind-
bringes denne afgørelse om afvisning for domstolene, vil krav på kompensation
indtræde på tidspunktet for endelig afgørelse af spørgsmålet om afvisning, med-
mindre den nuværende eller en tidligere ejendomsejer får medhold i, at der skal
ske realitetsbehandling hos klagemyndigheden.
Ændringsforslaget vil desuden sikre, at en ejendomsejer, som klager over den nye
vurdering uden eksempelvis at vedlægge vurderingen eller meddelelsen om igang-
sættelse af klagefrister, men som efterfølgende inden for en frist givet af Skattean-
kestyrelsen udbedrer en sådan mangel, ikke fortaber retten til at få kompensationen
efter tilbagebetalingsordningen beregnet ud fra den klagebehandlede nye vurde-
ring.
Tilsvarende vil det med den foreslåede ændring være muligt for en ejendomsejer,
der har klaget inden for fristen på 90 dage fra dateringen af meddelelsen om igang-
sættelse af klagefrister, men hvor klagemyndigheden har afvist klagen efter udlø-
bet af fristen på 90 dage, at indbringe denne afgørelse og dermed få prøvet afvis-
ningen, uden at retten til at få kompensationen genberegnet fortabes. Det kan være
i tilfælde, hvor Skatteankestyrelsen har afvist klagen efter skatteforvaltningslovens
§ 35 a, stk. 7, som mangelfuld, eller hvor ejendomsejer har klaget inden for fristen,
men Landsskatteretten eller vurderingsankenævnet først efter fristens udløb træffer
afgørelse om afvisning som følge af f.eks. manglende saglig kompetence til at be-
handle klagen.
Får en ejendomsejer efterfølgende medhold for så vidt angår afvisningen, vil kom-
pensationen skulle beregnes på baggrund af den vurdering, der bliver udfaldet af
den efterfølgende materielle klagesag vedrørende den nye vurdering.
Får ejendomsejeren ikke medhold for så vidt angår afvisningen, vil kravet på kom-
pensation herefter indtræde, og den oprindeligt tilbudte kompensation vil skulle
udbetales inden for 60 dage, jf. ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 5.
Det bemærkes, at forslaget ikke ændrer ved, at krav på kompensation tidligst ind-
træder ved udløbet af klagefristen, også i tilfælde hvor en klage afvises inden dette
tidspunkt. Forslaget vil således alene have betydning for klager, der afvises efter
udløbet af fristen på 90 dage fra dateringen af meddelelsen om igangsættelse af
klagefrister.
Side 6 af 12
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0007.png
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 1 og 3.
Til nr. 3
Det følger af ejendomsvurderingslovens § 77, stk. 1, at der ikke udbetales kom-
pensation på grundlag af en videreført vurdering eller omvurdering, der inden ud-
løbet af fristen for at klage over den nye vurdering er påklaget eller anmodet gen-
optaget efter skatteforvaltningslovens § 33.
Det foreslås med ændringsforslaget præciseret, at afvises en rettidigt indgivet
klage over en videreført vurdering eller en omvurdering af klagemyndigheden
Landsskatteretten, et af vurderingsankenævnene eller Skatteankestyrelsen
vil der
skulle udbetales kompensation på grundlag af den påklagede vurdering. Det fore-
slås samtidig præciseret, at det i ejendomsvurderingslovens § 75, stk. 1, nævnte
krav på kompensation vil indtræde på det tidspunkt, hvor afgørelsen om afvisning
er truffet.
Det foreslås ligeledes præciseret, at indbringes afgørelsen om afvisning for dom-
stolene, vil krav på kompensation indtræde på tidspunktet for endelig afgørelse af
spørgsmålet om afvisning, medmindre den nuværende eller tidligere ejendomsejer
får medhold i, at der skal ske realitetsbehandling hos klagemyndigheden. Får ejen-
domsejeren medhold, bortfalder retten til kompensation vedrørende den eller de
påklagede vurderinger efter ejendomsvurderingslovens § 77, stk. 1, 1. pkt.
Forslaget skal sikre, at ejendomsejere, som klager over en videreført vurdering el-
ler en omvurdering uden eksempelvis at angive, hvilken vurdering der klages over,
eller uden at vedlægge meddelelsen om igangsættelse af klagefrister, og som ikke
efterfølgende inden for en frist givet af Skatteankestyrelsen udbedrer en sådan
mangel, ikke fortaber retten til kompensation for skat betalt af en for høj ejen-
domsvurdering.
Tilsvarende vil det med den foreslåede ændring være muligt for en ejendomsejer,
der har klaget inden for fristen på 90 dage fra dateringen af meddelelsen om igang-
sættelse af klagefrister, men hvor klagemyndigheden har afvist klagen, at ind-
bringe denne afgørelse og dermed få prøvet afvisningen. Det kan være i tilfælde,
hvor Skatteankestyrelsen har afvist klagen efter skatteforvaltningslovens § 35 a,
stk. 7, som mangelfuld, og det gælder også i tilfælde, hvor ejendomsejer har klaget
inden for fristen, men Landsskatteretten eller vurderingsankenævnet først noget tid
efter fristens udløb træffer afgørelse om afvisning som følge af f.eks. manglende
saglig kompetence til at behandle klagen.
Det bemærkes, at forslaget ikke ændrer ved, at krav på kompensation tidligst ind-
træder ved udløbet af klagefristen, også i tilfælde hvor en klage afvises inden dette
tidspunkt. Forslaget vil således alene have betydning for klager, der afvises efter
Side 7 af 12
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0008.png
udløbet af fristen på 90 dage fra dateringen af meddelelsen om igangsættelse af
klagefrister.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 1 og 2.
Til nr. 4
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1, at almindelige vurderinger
foretages pr. 1. januar i vurderingsåret.
Med lovforslagets § 1, nr. 32, foreslås det, at der i ejendomsvurderingslovens § 81
indsættes to nye stykker. Efter det foreslåede stk. 5 vil vurderinger med vurde-
ringstermin den 1. januar 2020 skulle foretages på baggrund af data pr. 31. decem-
ber 2019. Efter det foreslåede stk. 6 vil det dog være muligt at anmode om genop-
tagelse af en vurdering på baggrund af data pr. 31. december 2019 med den konse-
kvens, at vurderingen ansættes på baggrund af data pr. 1. januar 2020.
Dette vil medføre en ændret vurdering, hvis den pågældende ejendoms størrelse el-
ler forhold i øvrigt eller prisforholdene er ændret den 1. januar 2020, mens det ikke
vil have betydning for vurderingen, hvis ejendommen ikke er ændret den 1. januar
2020.
Det foreslås, at der indsættes et nyt punktum i det foreslåede § 81, stk. 6, og at det
indsættes efter 5. pkt. Efter det foreslåede nye punktum vil vurderingen pr. 1. ja-
nuar 2020 ansat på baggrund af data pr. 1. januar 2020 efter 3. pkt. skulle være den
samme som den bortfaldne vurdering ansat på baggrund af data pr. 31. december
2019, hvis ejendommens størrelse eller forhold i øvrigt eller prisforholdene ikke er
ændret netop den 1. januar 2020.
Da der alene vil være forskel på data pr. 31. december 2019 henholdsvis pr. 1. ja-
nuar 2020, hvis der er sket en relevant ændring af ejendommens forhold lige netop
den 1. januar 2020, vil vurderingen efter det foreslåede 3. pkt. kun være anderledes
end den bortfaldne vurdering i et begrænset antal tilfælde. Forslaget målretter en
ny og ændret ansættelse efter det foreslåede 3. pkt. til de få, relevante tilfælde og
sikrer, at ansættelsen efter det foreslåede 3. pkt. i de øvrige tilfælde forbliver i
overensstemmelse med den bortfaldne nye vurdering på baggrund af data pr. 31.
december 2019.
Til nr. 5
Klager over de nye vurderinger skal være modtaget i skatteankeforvaltningen se-
nest 3 måneder efter modtagelse af den afgørelse, der klages over, jf. skatteforvalt-
ningslovens § 35 a, stk. 3. Der henvises i ejendomsvurderingslovens § 83, stk. 4, 1.
Side 8 af 12
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0009.png
pkt., for så vidt angår fristen for at klage over de nye vurderinger til skatteforvalt-
ningslovens § 35 a, stk. 3.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 37, foreslået, at det i ejendomsvurderingslovens §
89, stk. 7, skal fastslås, at fristen for at klage over de nye vurderinger er 90 dage
fra modtagelse af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at der i ejendomsvurderingslovens §
83, stk. 4, 1. pkt., henvises til § 89, stk. 7. Der er tale om en konsekvensændring.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 32, foreslås der indsat et nyt § 81, stk. 6, hvorefter en
klageberettiget kan anmode om, at vurderingen pr. 1. januar 2020 skal ansættes på
baggrund af data pr. 1. januar 2020.
Ved en fejl blev der i det foreslåede § 89, stk. 7, 3. pkt., i det fremsatte lovforslags
§ 1, nr. 37, henvist til vurderinger efter § 81, stk. 6, 2. pkt. Der skulle have været
henvist til § 81, stk. 6, 3. pkt., og henvisningen foreslås derfor ændret.
Til nr. 7
Det følger af skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3, 3. pkt., at en klage skal være
modtaget i Skatteankestyrelsen senest 3 måneder efter modtagelsen af den afgø-
relse, der klages over. Der kan dog ses bort fra fristoverskridelser, hvis der forelig-
ger særlige omstændigheder, jf. skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 6, 2. pkt.
Det er med lovforslagets § 1, nr. 37, foreslået, at klager over vurderinger pr. 1. ja-
nuar 2020 henholdsvis pr. 1. januar 2021 afvises af Skatteankestyrelsen, hvis de
ikke er modtaget i Skatteankestyrelsen inden udløbet af fristen efter det foreslåede
stk. 7, og der ikke foreligger særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslo-
vens § 35 a, stk. 6, 2. pkt.
Det foreslås, at det foreslåede stk. 9, 4. pkt., nyaffattes. Efter ændringsforslaget vil
der i overensstemmelse med, hvad der har været forudsat, ikke skulle kunne ses
bort fra fristoverskridelser for så vidt angår klager over videreførte vurderinger,
uanset at der foreligger særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens §
35 a, stk. 6, 2. pkt. En klage modtaget efter udløbet af den 90. dag fra dateringen af
meddelelsen om igangsættelse af klagefrister vil hermed blive afvist uanset årsa-
gen til, at fristen er sprunget. Tilsvarende vil klager over de nye vurderinger, som
skatteankeforvaltningen tillader på grund af særlige omstændigheder, ikke få be-
tydning for kompensationen efter tilbagebetalingsordningen, jf. lovforslagets § 1,
nr. 20.
Side 9 af 12
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0010.png
Forslaget skal sikre en administrerbar tilbagebetalingsordning. Det er en forudsæt-
ning for tilbagebetalingsordningen, at der ikke skal behandles klager over videre-
førte vurderinger modtaget efter udløbet af klagefristen. Dette skyldes den nære
sammenhæng, der er mellem sådanne klager og tilbagebetalingsordningen. Klages
der eksempelvis over en videreført vurdering, tages den ud af tilbagebetalingsord-
ningen, og det vil derfor være vanskeligt at håndtere en klage over en videreført
vurdering, som på grund af særlige omstændigheder modtages 6 måneder efter ud-
løbet af klagefristen. På det tidspunkt vil kompensationen vedrørende den påkla-
gede vurdering allerede være udbetalt.
Forslaget tydeliggør samtidig, at de øvrige formkrav efter skatteforvaltningsloven
finder anvendelse ved klage over nye vurderinger henholdsvis videreførte vurde-
ringer. Klages der over en ny vurdering efter udløbet af fristen i stk. 7, og forelig-
ger der særlige omstændigheder efter skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 6, 2.
pkt., vil Skatteankestyrelsen fortsat kunne se bort fra fristoverskridelsen. Skattefor-
valtningslovens § 35 a, stk. 6, 2. pkt., vil finde tilsvarende anvendelse for så vidt
angår klager over de nye vurderinger.
Opfylder en klage over en ny eller videreført vurdering ikke formkravene efter
skatteforvaltningsloven, kan Skatteankestyrelsen ligeledes give klageren en frist til
at udbedre manglerne. Manglerne kan f.eks. bestå i manglende opfyldelse af be-
grundelseskravet efter skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 3, 1. pkt., eller at kla-
gen ikke er indgivet i overensstemmelse med regler fastsat af skatteministeren ef-
ter skatteforvaltningslovens § 35. Er de ikke udbedret inden for denne frist, afvises
klagen.
Til nr. 8
Det følger af § 22, stk. 9, 1. og 2. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017, at der ved
klage over vurderinger omfattet af ejendomsvurderingslovens §§ 87-89 skal beta-
les et klagegebyr på 400 kr. (2010-niveau), og at dette klagegebyr reguleres årligt.
Efter 3. og 4. pkt. finder reglerne i skatteforvaltningslovens § 35 c, stk. 4-7, vedrø-
rende betaling og tilbagebetaling tilsvarende anvendelse, og klagegebyret anses
ikke for en godtgørelsesberettiget udgift efter skatteforvaltningslovens § 54, stk. 1,
nr. 2.
Det foreslås med ændringsforslaget, at det i ejendomsvurderingslovens § 89 vil
skulle fastslås, at der skal betales et gebyr på 400 kr. (2010-niveau) ved klage over
en vurdering omfattet af §§ 87 eller 88 eller § 89, stk. 1 eller 2. Der skal betales et
klagegebyr for hver vurdering, der klages over. Klages der f.eks. over to videre-
førte vurderinger, betales der således 800 kr. (2010-niveau) i klagegebyr. Dette be-
løb vil fortsat skulle reguleres efter
personskattelovens § 20.
Side 10 af 12
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0011.png
Formålet med forslaget er at tydeliggøre, at der skal betales 900 kr. (2010-niveau)
ved klage over den nye vurdering, mens der skal betales 400 kr. (2010-niveau) ved
klage over de videreførte vurderinger.
Samtidigt foreslås det, at der ved fornyet klage over omvurderinger efter ejen-
domsvurderingslovens § 89, stk. 1, 4.-6. pkt., og stk. 2, 4.-6. pkt., samt klage over
afslag på genoptagelse af vurderinger omfattet af § 89, stk. 1 og 2, ligeledes skal
betales 400 kr. (2010-niveau).
Reglerne i skatteforvaltningslovens § 35 c, stk. 4-7, om betaling og tilbagebetaling
vil fortsat finde tilsvarende anvendelse, og klagegebyret for klage over videreførte
vurderinger og omvurderinger vil fortsat ikke være at anse for godtgørelsesberetti-
gede udgifter efter skatteforvaltningslovens § 54, stk. 1, nr. 2.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 11, hvorefter § 22, stk.
9, i lov nr. 688 af 8. juni 2017 foreslås ophævet.
Til nr. 9 og 10
Kommunalbestyrelser kan efter § 23, stk. 1, og § 23 A, stk. 1, i lov om kommunal
ejendomsskat bestemme, at der skal svares dækningsafgift af bestemte ejendoms-
typer bl.a. visse erhvervsejendomme og visse ejendomme tilhørende staten, regio-
nerne og kommunerne.
Med lovforslagets § 4, nr. 5 og 6, er det foreslået, at dækningsafgiften ikke i perio-
den 2021-2028 kan fastsættes højere end promillerne efter § 23, stk. 1, 3. og 4.
pkt., og § 23 A, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat for skatteåret
2020.
Det foreslås, at det præciseres, at der ikke kan indføres dækningsafgift i denne pe-
riode i kommuner, hvor der ikke har været opkrævet dækningsafgift i 2020.
Dette vil betyde, at der ikke i perioden 2021-2028 vil kunne fastsættes højere pro-
miller end for skatteåret 2020 heller ikke i de kommuner, hvor der ikke har været
opkrævet dækningsafgift i 2020.
Til nr. 11
Det følger af § 22, stk. 9, 1. og 2. pkt., i lov nr. 688 af 8. juni 2017, at der ved
klage over vurderinger omfattet af ejendomsvurderingslovens §§ 87-89, skal beta-
les et klagegebyr på 400 kr. (2010-niveau), og at dette klagegebyr reguleres årligt.
Efter 3. og 4. pkt. finder reglerne i skatteforvaltningslovens § 35 c, stk. 4-7, vedrø-
rende betaling og tilbagebetaling tilsvarende anvendelse, og klagegebyret anses
Side 11 af 12
L 194 - 2019-20 - Bilag 5: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2211082_0012.png
ikke for en godtgørelsesberettiget udgift efter skatteforvaltningslovens § 54, stk. 1,
nr. 2.
Det foreslås med ændringsforslaget, at § 22, stk. 9, i lov nr. 688 af 8. juni 2017 op-
hæves. Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 8, hvorefter det
foreslås, at det fastslås i ejendomsvurderingslovens § 89, at der skal betales et kla-
gegebyr på 400 kr. (2010-niveau) ved klage over en vurdering omfattet af §§ 87
eller 88 eller § 89, stk. 1 eller 2.
Side 12 af 12