Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 193
Offentligt
2206134_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2019 - 9177
Doknr.
Dato
Ændringsforslag til L 193, forslag til lov om ændring af lov om social
service og lov om socialtilsyn (Indførelse af ret til overvågning og støtte i
forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95,
stk. 3, i lov om social service i form af et kontant tilskud)
Ændringsforslag
Af
[…],
tiltrådt af
[...]:
Til § 1
1)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 95, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant tilskud til ansættelse af
hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed til personer fra 18
år, som har behov herfor, og som modtager hjælp efter stk. 3, som et kontant
tilskud. Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i
forbindelse hermed skal udbetales til samme nærtstående, forening eller private
virksomhed, som får udbetalt tilskuddet efter stk. 3.«
[Ophævelse af aldersgrænsen m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at der foreslås indsat et nyt stk. 4 i servicelovens
§ 95 om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere. Efter det foreslåede § 95, stk. 4, 1.
pkt., skal kommunalbestyrelsen udbetale et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere
til at yde overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra 18
til og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp efter servicelovens §
95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Det fremgår af det foreslåede § 95, stk. 4, 2. pkt., at hvis den unge ved det fyldte 24. år
efter en lægelig vurdering lider af en aktuelt livstruende sygdom, skal
kommunalbestyrelsen fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til ansættelse af
hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed, indtil den unge afgår ved
døden, dog højst i to år.
L 193 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at den foreslåede aldersbegrænsning på 23 år udgår, til social- og indenrigsministeren
2206134_0002.png
Det fremgår af det foreslåede § 95, stk. 4, 3. pkt., at tilskuddet til ansættelse af
hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed skal udbetales til samme
nærtstående, forening eller private virksomhed, som får udbetalt tilskuddet efter
servicelovens § 95, stk. 3.
Endelig fremgår det af det foreslåede § 95, stk. 4, 4. pkt., at den unges forældre ikke
må ansættes til at udføre overvågningen og støtten i forbindelse hermed.
Med ændringsforslaget foreslås det, at det foreslåede § 95, stk. 4, i serviceloven
nyaffattes.
Med det foreslåede nye § 95, stk. 4, 1. pkt., vil kommunalbestyrelsen skulle udbetale et
kontant tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse
hermed til personer fra 18 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp efter
servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Endvidere foreslås det med det nye § 95, stk. 4,
2. pkt.,
at tilskuddet til ansættelse af
hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse hermed skal udbetales til samme
nærtstående, forening eller private virksomhed, som får udbetalt tilskuddet efter stk.
3.
Ændringsforslaget vil indebære, at aldersgrænsen på 23 år og den tidsmæssige
afgrænsning til nattetimerne i det med lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 1. pkt.,
fjernes, således at overvågning og støtte i forbindelse hermed kan ydes til alle personer
fra 18 år inden for målgruppen for lovforslaget uanset alder og tidspunkt på døgnet.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at den foreslåede to-årige
dispensationsadgang i det med lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 2. pkt., bliver
overflødigt, idet udbetalingen af tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og
støtte i forbindelse hermed som konsekvens af ændringsforslaget vil fortsætte, indtil
personen med overvågningsbehov afgår ved døden, eller betingelserne for at yde
overvågning og støtte i forbindelse hermed ikke længere er opfyldt.
Ændringsforslaget vil derudover indebære, at det med lovforslaget foreslåede § 95, stk.
4, 4. pkt., om, at den unges forældre ikke må ansættes som hjælpere til at udføre
overvågningen og støtten i forbindelse hermed, bliver overflødigt, da den med
ændringsforslaget foreslåede ordning ikke er undergivet alders- eller tidsmæssige
begrænsninger. Formålet med det med lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 4. pkt., om
at sikre den unges forældre hvile om natten vil dermed ikke være relevant.
2