Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 193
Offentligt
2206133_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9177
Doknr.
258976
Dato
09-06-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 2. juni 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 2 (L 193) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at den fore-
slåede aldersbegrænsning på 23. år udgår, således at tilbuddet om kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støtte hermed vil omfatte alle borgere
fra 18 år, og indtil de afgår ved døden?”
Svar:
Ud fra formuleringen af spørgsmålet og spørgerens tilkendegivelser ved debatten un-
der 1. behandlingen af lovforslaget i Folketinget den 28. maj 2020 lægges det til grund,
at der anmodes om teknisk bistand til et ændringsforslag, hvorved såvel aldersgræn-
sen på 23 år som den tidsmæssige afgrænsning af overvågning og støtte i forbindelse
hermed til nattetimerne fjernes. Et udkast til ændringsforslag med dette indhold er
vedlagt.
Jeg finder det ikke hensigtsmæssigt, at lovforslaget ændres som foreslået i det ønskede
ændringsforslag.
Med ændringsforslaget forpligtes kommunalbestyrelsen til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed til alle borgere, som har behov herfor, og som har en hjæl-
perordning efter servicelovens § 95, stk. 3, uanset alder og uden tidsmæssige afgræns-
ninger til nattetimerne, indtil borgeren afgår ved døden, eller betingelserne for at
modtage overvågning og støtte i forbindelse hermed ikke længere er opfyldt.
Lovforslag L 193 er
i overensstemmelse med den politiske aftale, som det udmønter
(Aftale om finansloven for 2020)
målrettet unge i alderen fra 18 til og med 23 år
med omfattende funktionsnedsættelser og behov for overvågning om natten i eget
hjem. Desuden indeholder det på baggrund af enighed herom i kredsen af aftalepartier
en dispensationsadgang på yderligere to år, hvis den unge ved det fyldte 24. år har en
livstruende sygdom. Ændringsforslaget vil dermed ligge langt udenfor det politisk af-
talte.
Formålet med L 193 er at bidrage til at skabe en bedre overgang til voksentilværelsen
for denne gruppe unge, som ellers ved det fyldte 18. år, hvor de ofte ikke er parate til at
flytte hjemmefra, ville føle sig nødsaget til at tage imod et botilbud for at kunne blive
tilset og modtage den nødvendige støtte om natten. Ændringsforslaget vil ikke være i
overensstemmelse med dette formål.
L 193 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at den foreslåede aldersbegrænsning på 23 år udgår, til social- og indenrigsministeren
2206133_0002.png
Desuden må ændringsforslaget forventes at medføre væsentlige merudgifter, som der
ikke er anvist finansiering til.
Jeg kan af ovennævnte grunde ikke støtte det ønskede ændringsforslag.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag 1:
- Udkast til ændringsforslag til L 193 vedrørende aldersgrænsen
2