Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 193 Bilag 9
Offentligt
2211653_0001.png
Til lovforslag nr.
L 193
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. juni 2020
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov
om social service i form af et kontant tilskud)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Æn‐
dringsforslag nr. 1 er stillet af social- og indenrigsministeren
og ændringsforslag nr. 2 er stillet af Nye Borgerliges med‐
lem af udvalget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF tidligere har foreslået, om man ikke blot kunne lave en
hjemmel i serviceloven, der gav kommunerne ret til at yde
overvågning, som har været gældende praksis før landsrets‐
dommen fra 2015, men det har af uransagelige grunde ikke
kunnet lade sig gøre.
Baggrunden for dette lovforslag har været en længereva‐
rende kamp. Under den tidligere regering og under den nu‐
værende regering har DF indkaldt ministre til forespørgsels‐
debat, og den 12. november 2019 debatterede vi dette emne
i Folketingssalen. Forespørgslen lød: »Hvordan og hvornår
vil ministeren løse overvågningsproblematikken og hjælpe
de familier, som ikke for nuværende kan få hjælp til over‐
vågning af et familiemedlem med indgribende handicap,
fordi der ikke er hjemmel i servicelovens § 95, stk. 3, til at
yde støtte til overvågning i eget hjem? «
I DF finder vi det vigtigt, at vi får ændret serviceloven,
og at vi får indført en hjemmel, således at kommunerne kan
vende tilbage til den praksis, der gjaldt før landsretsdommen
i 2015. DF har gjort en kæmpe indsats for at løse denne pro‐
blemstilling med adskillige samråd, betænkninger og andet i
Social- og Indenrigsudvalget, hvor et stort flertal bl.a. skrev,
at mulighederne for at finde en løsning på problematikken
om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelo‐
vens § 95 om overvågning ikke var udtømt, jf. betænkning
over L 150 Forslag til lov om ændring af lov om social ser‐
vice, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og admini‐
stration på det sociale område, folketingsåret, 2016-17.
Partierne bag en tidligere aftale skrev videre, at de finder,
at det er af stor vigtighed, at denne problematik bliver løst,
jf. Aftale om revision af servicelovens voksenbestemmelser
af 4. november 2016. Men på trods af dette er det endnu ik‐
ke lykkedes at få rettet op på de uhensigtsmæssigheder, som
landsretsdommen fra 2015 har medført. Dommen medførte
en justering af den tidligere praksis, hvor der rent faktisk
blev ydet støtte til overvågning efter servicelovens § 95 i
kommunerne. Dommen fastslog imidlertid, at det alene er ti‐
mer til personlig og praktisk hjælp i hjemmet, altså hjemme‐
hjælp, der kan indgå i den samlede udmåling. Dommen har
fået stor betydning for rigtigt mange borgere, som grundet
deres funktionsnedsættelse ikke er i stand til at tage vare på
sig selv, og som derfor har behov for overvågning, fordi de
f.eks. lider af epilepsi eller andre former anfald, hvor de har
brug for hjælp.
DokumentId
Journalnummer
L 193 - 2019-20 - Bilag 9: 4. udkast til betænkning
2211653_0002.png
2
Før dommen har kommunerne ifølge de oplysninger, som
vi tidligere har modtaget, og som vi også har fået oplyst,
fulgt den praksis, at overvågning blev indregnet i den samle‐
de bevilling. Flere familier har måttet kaste håndklædet i
ringen, fordi de er stået i en uholdbar situation, hvor de
f.eks. har været tvunget til at sende de unge mennesker i et
botilbud. Derudover er der også hele problematikken om
ALS-patienter, hvor der er behov for fleksible hjælpepakker.
Efter den tidligere nævnte og af DF indkaldte forespørg‐
selsdebat stod alle Folketingets partier bag følgende vedta‐
gelsestekst: »Folketinget opfordrer regeringen til hurtigst
muligt at finde en løsning på overvågningsproblematikken i
relation til svært handicappede, der ikke kan være arbejdsle‐
dere, men som ønsker at bo hjemme, herunder bl.a. i forhold
til overgangen fra barn til voksenliv. Overvågning er helt af‐
gørende, fordi personen akut kan have behov for hjælp på
grund af f.eks. fejlsynkning eller et epileptisk anfald. Over‐
vågningen kan være et alternativ til anbringelse på et botil‐
bud eller plejehjem. En landsretsdom fra 2015 slog imidler‐
tid fast, at der ikke er hjemmel i serviceloven til, at kommu‐
nerne kan bevilge hjælp til overvågning. I praksis betyder
det, at de pårørende er tvunget til at overvåge personen døg‐
net rundt eller søge om anbringelse på en døgninstitution
væk fra familien og alt det, personen kender og er tryg ved.
Situationen er ikke holdbar for de berørte familier.«
Et enigt Folketing stemte den vedtagelsesteksten igen‐
nem. Dette lovforslag lever ikke op til den fælles vedtagel‐
sestekst, selv om det er et lille skridt i den rigtige retning,
men det er efter DF’s mening ikke tilstrækkeligt. DF forven‐
ter, at regeringen lever op til vedtagelsesteksten. Trods det‐
te, støtter DF forslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er glade
for, at vi med finanslovsaftalen for 2020 fik taget hul på de
problemer, der opstod med Vestre Landsrets afgørelse i
2015, så det ikke længere var muligt for kommunerne at til‐
byde overvågning i hjemmet til unge med et alvorlige fysi‐
ske handicap efter det fyldte 18. år.
Med vedtagelsen af dette lovforslag vil det igen være mu‐
ligt at tilbyde overvågning om natten foreløbig frem til det
fyldte 23. år.
I SF havde vi også gerne set en lovændring uden alders‐
grænse og uden begrænsning til hjælp om natten, eller at der
i det mindste var bedre mulighed for dispensation. For hvis
det vurderes bedst for en ung mand/kvinde på 24-25 år at
blive boende hjemme, bør der være mulighed for det - lige‐
som en ældre mand eller kvinde med f.eks. ALS også bør
have mulighed for overvågning i hjemmet om natten.
SF håber derfor, at der på et senere tidspunkt kan skaffes
flertal for en ordning, der kan tilgodese behovene hos flere
borgere, og vi kan komme væk fra et system, hvor menne‐
sker med handicap ikke presses ud i en anbringelse på grund
af rigide aldersgrænser. SF vil derfor stemme for social- og
indenrigsministerens ændringsforslag, der vil føre til en
mindre opblødning, således at forhåbentlig lidt flere borgere
kan få tilbud om overvågning i yderligere to år. Vi er dog
fortsat bekymrede for kriteriet om, at en læge skal vurdere
den unges sygdom som værende livstruende og med en
maksimum periode på 2 år. Disse krav kan betyde, at langt
færre unge vil få muligheden for at få overvågning, selv om
det kunne øge deres livskvalitet. Det er derfor godt, at parti‐
erne bag aftalen om overvågning er enige om, at ordningen
skal evalueres om 1-2 år. Det vil samtidig give mulighed for
at se, om det i første omgang er muligt inden for rammerne
af de 60 mio. kr. at udvide ordningen, således at man kan
sætte aldersgrænsen op og indføre en mere brugbar dispen‐
sationspraksis. SF støtter lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget udtrykker tilfreds‐
hed med, at der med lovforslaget igen skabes mulighed for
at tilbyde støtte til overvågning til en del af de voksne bor‐
gere, der modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk.3 og
har et overvågningsbehov. Det er dog dybt beklageligt, at
denne mulighed først etableres mere end 5 år efter, at det
ved en landsretsdom blev fastslået, at der ikke i lovgivnin‐
gen var hjemmel til at tilbyde en sådan støtte. Et stort antal
borgere mistede derved den støtte til overvågning, de hidtil
havde modtaget.
Enhedslisten finder det samtidig beklageligt, at der med
dette lovforslag kun etableres adgang til støtte til overvåg‐
ning til en begrænset del af de borgere, der har behov for en
sådan støtte. Lovbestemmelsen om støtte til overvågning bør
omfatte alle voksne borgere i målgruppen uanset alder, lige‐
som støtten til overvågning ikke bør være begrænset til nat‐
tetimerne.
Enhedslisten finder endvidere, at det i lovforslaget fore‐
tagne skøn over omkostningerne er særdeles tvivlsomt. Det
på finansloven afsatte beløb til støtte til overvågning burde
således kunne række til at lade langt flere borgere omfatte af
den nye lovbestemmelse.
På denne baggrund lægger Enhedslisten stor vægt på, re‐
geringen overfor partierne bag den politiske aftale om støtte
til overvågning har givet tilsagn om, at de økonomisk konse‐
kvenser ved gennemførelsen af lovforslaget skal følges tæt
med henblik på en eventuel regulering af loven efter 1-2 år.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget mener, at familierne
– ikke staten eller kommunen – skal afgøre, om unge med
svære funktionsnedsættelser, som har behov for hjælp om
natten, skal passes af deres familie i hjemmet eller anbringes
i et botilbud for at kunne blive passet om natten. At et ungt
medlem af familien fylder 24 år bør på ingen måde indebæ‐
re, at den unge og familien føler sig nødsaget til at sende
den unge væk fra familien og hjemmet.
NB er fuldstændig uenig i ministerens holdning, som ud‐
trykt bl.a. i artiklen »Svært handicappede unge får ret til nat‐
tevagt«, bragt den 28. maj 2020 i Frederiksborg Amts Avis,
om, at de unge på et tidspunkt skal flytte hjemme fra. På
spørgsmålet om, hvorfor svært handicappede over 24 år ikke
kan få støtte til at blive boende hjemme, hvis forældrene øn‐
sker det, udtaler social- og indenrigsministeren bl.a.: »Men
man skal jo ikke blive boende hjemme altid.«.
L 193 - 2019-20 - Bilag 9: 4. udkast til betænkning
2211653_0003.png
3
NB mener, at familierne selv skal træffe valget. Det til‐
kommer familierne at afgøre, hvad der er bedst for netop
dem og deres. Ikke staten eller kommunen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af <>:
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 95, stk. 4,
udgår i
2. pkt.
»aktuelt«.
[Ændring af kravene for at være omfattet af den 2-årige dis‐
pensationsadgang]
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af <>:
2)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 95, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed til personer fra 18 år, som har be‐
hov herfor, og som modtager hjælp efter stk. 3, som et kon‐
tant tilskud. Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvåg‐
ning og støtte i forbindelse hermed skal udbetales til samme
nærtstående, forening eller private virksomhed, som får ud‐
betalt tilskuddet efter stk. 3.«
[Ophævelse af aldersgrænsen m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at der foreslås ind‐
sat et nyt stk. 4 i § 95 i lov om social service om kontant til‐
skud til ansættelse af hjælpere. Efter det foreslåede § 95, stk.
4, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen udbetale et kontant til‐
skud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støt‐
te i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra 18 til
og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp
efter servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Det fremgår af det foreslåede § 95, stk. 4, 2. pkt., at hvis
den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering li‐
der af en aktuelt livstruende sygdom, skal kommunalbesty‐
relsen fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til an‐
sættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed, indtil den unge afgår ved døden, dog højst i 2 år.
Ifølge bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, forstås
ved en aktuelt livstruende sygdom en sygdom, hvor den un‐
ge efter en lægelig vurdering forventes at afgå ved døden in‐
den for de næste 1-2 år. Der er ifølge bemærkningerne tale
om en snæver undtagelse, som vil indebære, at den unges
praktiserende læge eller en hospitalslæge, som har den unge
i behandling, skal vurdere, at den unge må forventes at afgå
ved døden inden for 1-2 år.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ordet »aktuelt«
skal udgå af det foreslåede § 95, stk. 4, 2. pkt. i loov om so‐
cial service. Derved vil det ifølge ordlyden af bestemmelsen
være en betingelse for at være omfattet af den 2-årige dis‐
pensationsadgang, at den unge ved det fyldte 24. år lider af
en livstruende sygdom. Ændringsforslaget vil indebære, at
kommunalbestyrelsen ved afgørelsen om dispensationsad‐
gangen skal indhente en udtalelse fra den unges praktiseren‐
de læge eller den hospitalslæge, der har den unge i behand‐
ling, om, hvorvidt den unge ved det fyldte 24. år lider af en
livstruende sygdom. Der vil derimod ikke skulle foretages
en vurdering af den unges resterende levetid. Det afgørende
er dermed, om sygdommen, som den unge lider af ved det
fyldte 24. år, er livstruende.
Ændringsforslaget har baggrund i høringssvaret fra Læ‐
geforeningen i forbindelse med høringen over lovforslaget.
Af Lægeforeningens høringssvar fremgår det således, at en
læge sjældent vil kunne forudsige et dødstidspunkt længere
ude i fremtiden, ligesom det i mange tilfælde vil være van‐
skeligt at udtale sig om en prognose længere ude i fremti‐
den.
Ændringsforslaget vil således medføre en ændring af kra‐
vene for at være omfattet af den 2-årige dispensationsad‐
gang.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at der foreslås ind‐
sat et nyt stk. 4 i § 95 i lov om social service om kontant til‐
skud til ansættelse af hjælpere. Efter det foreslåede § 95, stk.
4, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen udbetale et kontant til‐
skud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støt‐
te i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra 18 til
og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp
efter § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Det fremgår af det foreslåede § 95, stk. 4, 2. pkt., at hvis
den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering li‐
der af en aktuelt livstruende sygdom, skal kommunalbesty‐
relsen fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til an‐
sættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed, indtil den unge afgår ved døden, dog højst i 2 år.
Det fremgår af det foreslåede § 95, stk. 4, 3. pkt., at til‐
skuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i
forbindelse hermed skal udbetales til samme nærtstående,
forening eller private virksomhed, som får udbetalt tilskud‐
det efter § 95, stk. 3.
Endelig fremgår det af det foreslåede § 95, stk. 4, 4. pkt.,
at den unges forældre ikke må ansættes til at udføre over‐
vågningen og støtten i forbindelse hermed.
Med ændringsforslaget foreslås det, at det foreslåede §
95, stk. 4, nyaffattes.
Med det foreslåede nye § 95, stk. 4, 1. pkt., vil kommu‐
nalbestyrelsen skulle udbetale et kontant tilskud til ansættel‐
se af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse
hermed til personer fra 18 år, som har behov herfor, og som
modtager hjælp efter § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Endvidere foreslås det med det nye § 95, stk. 4, 2. pkt., at
tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte
i forbindelse hermed skal udbetales til samme nærtstående,
forening eller private virksomhed, som får udbetalt tilskud‐
det efter stk. 3.
Ændringsforslaget vil indebære, at aldersgrænsen på 23
år og den tidsmæssige afgrænsning til nattetimerne i det
L 193 - 2019-20 - Bilag 9: 4. udkast til betænkning
2211653_0004.png
4
med lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 1. pkt., fjernes, så‐
ledes at overvågning og støtte i forbindelse hermed kan ydes
til alle personer fra 18 år inden for målgruppen for lovforsla‐
get uanset alder og tidspunkt på døgnet.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at den foreslå‐
ede 2-årige dispensationsadgang i det med lovforslaget fore‐
slåede § 95, stk. 4, 2. pkt., bliver overflødigt, idet udbetalin‐
gen af tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning
og støtte i forbindelse hermed som konsekvens af ændrings‐
forslaget vil fortsætte, indtil personen med overvågningsbe‐
hov afgår ved døden, eller betingelserne for at yde overvåg‐
ning og støtte i forbindelse hermed ikke længere er opfyldt.
Ændringsforslaget vil derudover indebære, at det med
lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 4. pkt., om, at den unges
forældre ikke må ansættes som hjælpere til at udføre over‐
vågningen og støtten i forbindelse hermed, bliver overflø‐
digt, da den med ændringsforslaget foreslåede ordning ikke
er undergivet alders- eller tidsmæssige begrænsninger. For‐
målet med det med lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 4.
pkt., om at sikre den unges forældre hvile om natten vil der‐
med ikke være relevant.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. maj 2020 og var til 1.
behandling den 28. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Social- og Indenrigsudval‐
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
15. maj 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi‐
lag 251. Den 22. maj 2020 sendte social- og indenrigsmini‐
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den
25. maj 2020 sendte social- og indenrigsministeren yderlige‐
re et høringssvar og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [8] bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovsforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til social- og indenrigs‐
ministeren til mundtlig besvarelse, [som denne har besvaret
i et åbent samråd med udvalget den 18. juni 2020. ]
[Social- og indenrigsministeren har efterfølgende sendt
udvalget det talepapir, der dannede grundlag for ministerens
besvarelse af spørgsmålet. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 9 spørgsmål til
social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse, [som
ministeren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4