Til lovforslag nr.
L 193
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. juni 2020
4. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov
om social service i form af et kontant tilskud)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Æn‐
dringsforslag nr. 1 er stillet af social- og indenrigsministeren
og ændringsforslag nr. 2 er stillet af Nye Borgerliges med‐
lem af udvalget.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF tidligere har foreslået, om man ikke blot kunne lave en
hjemmel i serviceloven, der gav kommunerne ret til at yde
overvågning, som har været gældende praksis før landsrets‐
dommen fra 2015, men det har af uransagelige grunde ikke
kunnet lade sig gøre.
Baggrunden for dette lovforslag har været en længereva‐
rende kamp. Under den tidligere regering og under den nu‐
værende regering har DF indkaldt ministre til forespørgsels‐
debat, og den 12. november 2019 debatterede vi dette emne
i Folketingssalen. Forespørgslen lød: »Hvordan og hvornår
vil ministeren løse overvågningsproblematikken og hjælpe
de familier, som ikke for nuværende kan få hjælp til over‐
vågning af et familiemedlem med indgribende handicap,
fordi der ikke er hjemmel i servicelovens § 95, stk. 3, til at
yde støtte til overvågning i eget hjem? «
I DF finder vi det vigtigt, at vi får ændret serviceloven,
og at vi får indført en hjemmel, således at kommunerne kan
vende tilbage til den praksis, der gjaldt før landsretsdommen
i 2015. DF har gjort en kæmpe indsats for at løse denne pro‐
blemstilling med adskillige samråd, betænkninger og andet i
Social- og Indenrigsudvalget, hvor et stort flertal bl.a. skrev,
at mulighederne for at finde en løsning på problematikken
om kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter servicelo‐
vens § 95 om overvågning ikke var udtømt, jf. betænkning
over L 150 Forslag til lov om ændring af lov om social ser‐
vice, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og admini‐
stration på det sociale område, folketingsåret, 2016-17.
Partierne bag en tidligere aftale skrev videre, at de finder,
at det er af stor vigtighed, at denne problematik bliver løst,
jf. Aftale om revision af servicelovens voksenbestemmelser
af 4. november 2016. Men på trods af dette er det endnu ik‐
ke lykkedes at få rettet op på de uhensigtsmæssigheder, som
landsretsdommen fra 2015 har medført. Dommen medførte
en justering af den tidligere praksis, hvor der rent faktisk
blev ydet støtte til overvågning efter servicelovens § 95 i
kommunerne. Dommen fastslog imidlertid, at det alene er ti‐
mer til personlig og praktisk hjælp i hjemmet, altså hjemme‐
hjælp, der kan indgå i den samlede udmåling. Dommen har
fået stor betydning for rigtigt mange borgere, som grundet
deres funktionsnedsættelse ikke er i stand til at tage vare på
sig selv, og som derfor har behov for overvågning, fordi de
f.eks. lider af epilepsi eller andre former anfald, hvor de har
brug for hjælp.
DokumentId
Journalnummer