L 193 Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn.
INDFØRELSE AF RET TIL OVERVÅGNING OG STØTTE I FORBINDELSE HERMED OM NATTEN FOR UNGE, DER MODTAGER HJÆLP
EFTER § 95, STK. 3, I LOV OM SOCIAL SERVICE I FORM AF ET KONTANT TILSKUD
Af: Social- og indenrigsminister Astrid Krag (S)
Udvalg: Social- og Indenrigsudvalget
Samling: 2019-20
Status: Betænkning afgivet
TIDSPLAN
Fremsat 20-05-2020
1. behandlet / henvist til udvalg 28-05-2020
Åbent samråd 18-06-2020
Betænkning afgivet 18-06-2020
Sat på dagsorden til 2. behandling 23-06-2020
Sat på dagsorden til 3. behandling 25-06-2020
--------------------------------------------------------------
Nu er nok NOK... !
Hvis ikke Astrid Kragh eller nogen i Socialudvalget kan se overtrædelserne i forhold til handicapkonventionen,
når det kommer til overvågningssagen, er der desværre ingen af dem, der er særligt velegnede til at varetage deres
positioner i et folkestyre, og burde nedlægge deres mandater.
Seriøst.
At Socialudvalget fremsætter og vedtager omtalte lovforslag er i direkte strid med FN´s Handicapkonvention.
Dels aldersdiskriminering. Nuvel det er midlertidigt, til der findes yderligere finansiering, men uholdbart for de
familier hvor deres handicappede familiemedlem er 24 år eller derover.
Dels
diskriminering
af handicappedes ret til at vælge boform og med hvem de vil bo sammen med. Jo de kan
vælge mellem forskellige tilbud om bo-institutioner. Men tvunget til at foretage et sådant valg, grundet manglende
støttetilbud i hjemmet.
Diskriminering
af de sværest handicappede, idet de med baggrund i
”overvågningsproblematikken”
fratages
muligheden for at blive boende sammen med deres familier. I modsætning til mere velfungerende personer med
handicap, der gives denne mulighed.
Et egentligt fuldstændigt absurd scenarie.. Og en hån mod de familier der tvinges ud i disse ulykkelige tilstande.
Med baggrund i Landsrettens dom i maj 2015, fik kommunerne åbnet en ladeport til besparelser på handicappedes
hjælperordninger. Hvad der tidligere havde været praksis, i forbindelse med BPA-ordninger, hvor de
handicappede eller nærtstående personer eller hyrede hjælpeorganisationer/firmaer stod for udførelse af personlig
assistance og udførelse af pleje-omsorgs opgaver spredt over flere timer eller hele døgnet, kunne kommunerne
med baggrund i præciseringen af §95.3,
”at
overvågning ikke er en del af indsatsen i denne §”, undslå at give
timer til denne støtteform.
I praksis betyder det, at de handicappede med hidtil nogenlunde fungerende BPA-ordninger fik skåret i deres
hjælpetimer til nu nøje definerede minutter til plejeopgaver jf. Kommunernes standarder for hjemmepleje i øvrigt.
Der bliver derfor ikke længere vurderet behov for ledsagelse og til assistance ved spredte hjælpebehov, idet
kommunerne med rettens ord kan definere/kalde dette for
”overvågning”.
De handicappede med BPA-
ordningerne, hvor de pårørende eller nærtstående, ofte udfører disse assistance og hjælpeopgaver, oplever med
disse nedskæringer i hjælpen med adskillige timer, at det er fuldstændig umuligt at få en BPA-ordning til at
fungere.
Hvad der ofte er tilfældet, kan de fleste borgere med handicap, der er vurderet berettiget til hjælp efter §95, ikke
lades alene, og er derfor afhængige af pleje, omsorg og støtte i de fleste af døgnets timer. Der er ofte tale om
pleje- og omsorgsopgaver spredt over hele døgnet, og hvor det ikke er muligt at forlade borgeren imellem disse
opgaver. At lade kommunerne definere tidsperioderne imellem hjælpeopgaverne som
”overvågning”,
og undlade
at foretage en reel vurdering af hjælpebehov og en
påkrævet tilstedeværelse
af hjælpere, er en åbenlys fejl.
Hvorfor det er tvingende nødvendigt at få overvågning tilføjet i lovteksten til §95.