Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 193 Bilag 10
Offentligt
2213308_0001.png
Til lovforslag nr.
L 193
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 18. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn
(Indførelse af ret til overvågning og støtte i forbindelse hermed om natten for unge, der modtager hjælp efter § 95, stk. 3, i lov
om social service i form af et kontant tilskud)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Social- og
indenrigsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, og Nye
Borgerliges medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og
NB) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med det af ministe-
ren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det
af NB stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig, at dette lov-
forslag er et skridt på vejen mod at finde en løsning på over-
vågningsproblematikken.
V finder, at lovforslaget indeholder en unødig og diskri-
minerende aldersbegrænsning, som kritiseres for ikke at væ-
re i overensstemmelse med handicapkonventionen. I forlæn-
gelse heraf mener V, at det er afgørende, at der indføres en
overvågningshjemmel uden aldersbegrænsning. I den for-
bindelse noterer V sig, at en række aktører på området fin-
der, at det vil være muligt inden for den afsatte økonomiske
ramme.
V kvitterer desuden for NB�½s ændringsforslag om at fjer-
ne aldersbegrænsningen, men da der ikke anvises finansie-
ring hertil, kan V ikke bakke op om ændringsforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF tidligere har foreslået, at man kunne lave en hjemmel i
serviceloven, der giver kommunerne ret til at yde overvåg-
ning, hvilket har været gældende praksis før landsretsdom-
men fra 2015, men det har af uransagelige grunde ikke kun-
net lade sig gøre.
Forløbet op til dette lovforslag har været en længereva-
rende kamp. Under både den tidligere og nuværende rege-
ring har DF indkaldt ministre til forespørgselsdebat, og den
12. november 2019 debatterede vi emnet i Folketingssalen.
Forespørgslen lød: »Hvordan og hvornår vil ministeren løse
overvågningsproblematikken og hjælpe de familier, som ik-
ke for nuværende kan få hjælp til overvågning af et familie-
medlem med indgribende handicap, fordi der ikke er hjem-
mel i servicelovens § 95, stk. 3, til at yde støtte til overvåg-
ning i eget hjem? «
I DF finder vi det vigtigt, at vi får ændret serviceloven,
og at vi får indført en hjemmel, således at kommunerne kan
vende tilbage til den praksis, der gjaldt før landsretsdommen
fra 2015. DF har gjort en kæmpe indsats for at løse denne
problemstilling med adskillige samråd, betænkninger og an-
det i Social- og Indenrigsudvalget, hvor et stort flertal i Fol-
ketinget bl.a. skrev, at mulighederne for at finde en løsning
på problematikken om kontant tilskud til ansættelse af hjæl-
pere efter servicelovens § 95 om overvågning ikke var ud-
tømt, jf. betænkning over L 150 Forslag til lov om ændring
af lov om social service, lov om socialtilsyn og lov om rets-
sikkerhed og administration på det sociale område, folke-
tingsåret 2016-17.
AX024847
L 193 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213308_0002.png
2
Partierne bag aftalen om revision af servicelovens vok-
senbestemmelser af 4. november 2016 skrev endvidere, at
de finder, at det er af stor vigtighed, at denne problematik
bliver løst. På trods af dette er det endnu ikke lykkedes at få
rettet op på de uhensigtsmæssigheder, som landsretsdom-
men fra 2015 har medført. Dommen medførte en justering af
den tidligere praksis, hvor der blev ydet støtte til overvåg-
ning efter servicelovens § 95 i kommunerne. Dommen fast-
slog imidlertid, at det alene er timer til personlig og praktisk
hjælp i hjemmet, såsom hjemmehjælp, der kan indgå i den
samlede udmåling. Dommen har haft stor betydning for rig-
tigt mange borgere, som grundet deres funktionsnedsættelse
ikke er i stand til at tage vare på sig selv, og som derfor har
behov for overvågning, fordi de f.eks. lider af epilepsi eller
andre former for anfald med behov for hjælp.
Før dommen har kommunerne fulgt den praksis, at over-
vågning blev indregnet i den samlede bevilling. Flere fami-
lier har måttet kaste håndklædet i ringen, fordi de har stået i
en uholdbar situation, hvor de f.eks. har været tvunget til at
sende de unge mennesker i et botilbud. Derudover er der og-
så hele problematikken om als-patienter, hvor der er behov
for fleksible hjælpepakker.
Efter den tidligere nævnte forespørgselsdebat, som DF
indkaldte til, stod alle Folketingets partier bag følgende for-
slag til vedtagelse (V nr. 10): »Folketinget opfordrer rege-
ringen til hurtigst muligt at finde en løsning på overvåg-
ningsproblematikken i relation til svært handicappede, der
ikke kan være arbejdsledere, men som ønsker at bo hjemme,
herunder bl.a. i forhold til overgangen fra barn til voksenliv.
Overvågning er helt afgørende, fordi personen akut kan ha-
ve behov for hjælp på grund af f.eks. fejlsynkning eller et
epileptisk anfald. Overvågningen kan være et alternativ til
anbringelse på et botilbud eller plejehjem. En landsretsdom
fra 2015 slog imidlertid fast, at der ikke er hjemmel i ser-
viceloven til, at kommunerne kan bevilge hjælp til overvåg-
ning. I praksis betyder det, at de pårørende er tvunget til at
overvåge personen døgnet rundt eller søge om anbringelse
på en døgninstitution væk fra familien og alt det, personen
kender og er tryg ved. Situationen er ikke holdbar for de be-
rørte familier.«
Et enigt Folketing stemte det forslag til vedtagelse igen-
nem. Dette lovforslag lever ikke op til det fælles forslag til
vedtagelse, selv om det er et lille skridt i den rigtige retning.
Det er dog ikke tilstrækkeligt efter DF’s mening. DF forven-
ter, at regeringen lever op til forslaget til vedtagelse. Trods
dette støtter DF forslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er glade
for, at vi med finanslovsaftalen for 2020 fik taget hul på de
problemer, der opstod med Vestre Landsrets afgørelse i
2015, så det ikke længere var muligt for kommunerne at til-
byde overvågning i hjemmet til unge med alvorlige fysiske
handicap efter det fyldte 18. år.
Med vedtagelsen af dette lovforslag vil det igen være mu-
ligt at tilbyde overvågning om natten foreløbig frem til det
fyldte 23. år.
I SF havde vi også gerne set en lovændring uden alders-
grænse og uden begrænsning til hjælp om natten, eller at der
i det mindste var bedre mulighed for dispensation. Hvis det
vurderes bedst for en ung mand/kvinde på 24-25 år at blive
boende hjemme, bør der være mulighed for det – ligesom en
ældre mand eller kvinde med f.eks. als også bør have mulig-
hed for overvågning i hjemmet om natten.
SF håber derfor, at der på et senere tidspunkt kan skaffes
et flertal for en ordning, der kan tilgodese behovene hos fle-
re borgere, og vi kan komme væk fra et system, hvor men-
nesker med handicap ikke presses ud i en anbringelse på
grund af rigide aldersgrænser. SF vil derfor stemme for so-
cial- og indenrigsministerens ændringsforslag, der vil føre til
en mindre opblødning, således at forhåbentlig lidt flere bor-
gere kan få tilbud om overvågning i yderligere 2 år. Vi er
dog fortsat bekymrede for kriteriet om, at en læge skal vur-
dere den unges sygdom som værende livstruende og med en
maksimumperiode på 2 år. Disse krav kan betyde, at langt
færre unge vil få muligheden for at få overvågning, selv om
det kunne øge deres livskvalitet. Det er derfor godt, at parti-
erne bag aftalen om overvågning er enige om, at ordningen
skal evalueres om 1-2 år. Det vil samtidig give mulighed for
at se, om det i første omgang er muligt inden for rammerne
af de 60 mio. kr. at udvide ordningen, således at man kan
sætte aldersgrænsen op og indføre en mere brugbar dispen-
sationspraksis. SF støtter lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget udtrykker tilfreds-
hed med, at der med lovforslaget igen skabes mulighed for
at tilbyde støtte til overvågning til en del af de voksne bor-
gere, der modtager hjælp efter servicelovens § 95, stk. 3, og
har et overvågningsbehov. Det er dog dybt beklageligt, at
denne mulighed først etableres mere end 5 år efter, at det
ved en landsretsdom blev fastslået, at der ikke i lovgivnin-
gen var hjemmel til at tilbyde en sådan støtte. Et stort antal
borgere mistede derved den støtte til overvågning, de hidtil
havde modtaget.
EL finder det samtidig beklageligt, at der med dette lov-
forslag kun etableres adgang til støtte til overvågning til en
begrænset del af de borgere, der har behov for en sådan støt-
te. Lovbestemmelsen om støtte til overvågning bør omfatte
alle voksne borgere i målgruppen uanset alder, ligesom støt-
ten til overvågning ikke bør være begrænset til nattetimerne.
EL finder endvidere, at det i lovforslaget foretagne skøn
over omkostningerne er særdeles tvivlsomt. Det på finanslo-
ven afsatte beløb til støtte til overvågning burde således
kunne række til at lade langt flere borgere omfatte af den
nye lovbestemmelse.
På denne baggrund lægger EL stor vægt på, at regeringen
over for partierne bag den politiske aftale om støtte til over-
vågning har givet tilsagn om, at de økonomiske konsekven-
ser ved gennemførelsen af lovforslaget skal følges tæt med
henblik på en eventuel regulering af loven efter 1-2 år.
EL støtter ændringsforslag nr. 1 fremsat af social- og in-
denrigsministeren, idet det bemærkes, at EL havde ønsket en
tidsmæssig udvidelse af dispensationsadgangen.
L 193 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213308_0003.png
3
EL er enig med hensigten i det af NB fremsatte æn-
dringsforslag nr. 2, men bemærker, at forslaget ikke er fi-
nansieret. EL kan derfor ikke støtte ændringsforslaget. Efter
5 års politisk debat om de økonomiske konsekvenser af at
indføre støtte til overvågning fremstår konsekvenserne sta-
dig uklare. Med regeringens tilsagn om at afdække omkost-
ningerne ved støtten til overvågning er det EL�½s opfattelse,
at regeringen har forpligtet sig til at tilvejebringe den nød-
vendige klarhed over, hvilken finansiering der skal til for at
indfri EL�½s ønske om at give støtte til overvågning til voks-
ne uden aldersbegrænsning og hele døgnet.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget mener, at familierne
– ikke staten eller kommunen – skal afgøre, om unge med
svære funktionsnedsættelser, som har behov for hjælp om
natten, skal passes af deres familie i hjemmet eller anbringes
i et botilbud for at kunne blive passet om natten. At et ungt
medlem af familien fylder 24 år, bør på ingen måde indebæ-
re, at familien føler sig nødsaget til at sende den unge væk
fra familien og hjemmet.
NB er fuldstændig uenig i ministerens holdning, som den
er udtrykt bl.a. i artiklen »Svært handicappede unge får ret
til nattevagt«, bragt den 28. maj 2020 i Frederiksborg Amts
Avis, om, at de unge på et tidspunkt skal flytte hjemmefra.
På spørgsmålet om, hvorfor svært handicappede over 24 år
ikke kan få støtte til at blive boende hjemme, hvis forældre-
ne ønsker det, udtaler social- og indenrigsministeren bl.a.:
»Men man skal jo ikke blive boende hjemme altid.«
NB mener, at familierne selv skal træffe valget. Det til-
kommer familierne at afgøre, hvad der er bedst for netop
dem og deres, ikke staten eller kommunen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
1)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 95, stk. 4,
udgår i
2. pkt.
»aktuelt«.
[Ændring af kravene for at være omfattet af den 2-årige dis-
pensationsadgang]
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af et
mindretal
(DF):
2)
Det under
nr. 2
foreslåede
§ 95, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal udbetale et kontant
tilskud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og
støtte i forbindelse hermed til personer fra 18 år, som har be-
hov herfor, og som modtager hjælp efter stk. 3, som et kon-
tant tilskud. Tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvåg-
ning og støtte i forbindelse hermed skal udbetales til samme
nærtstående, forening eller private virksomhed, som får ud-
betalt tilskuddet efter stk. 3.«
[Ophævelse af aldersgrænsen m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at der foreslås ind-
sat et nyt stk. 4 i § 95 i lov om social service om kontant til-
skud til ansættelse af hjælpere. Efter det foreslåede § 95, stk.
4, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen udbetale et kontant til-
skud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støt-
te i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra 18 til
og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp
efter servicelovens § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Det fremgår af det foreslåede § 95, stk. 4, 2. pkt., at hvis
den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering li-
der af en aktuelt livstruende sygdom, skal kommunalbesty-
relsen fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til an-
sættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed, indtil den unge afgår ved døden, dog højst i 2 år.
Ifølge bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, forstås
ved en aktuelt livstruende sygdom en sygdom, hvor den un-
ge efter en lægelig vurdering forventes at afgå ved døden in-
den for de næste 1-2 år. Der er ifølge bemærkningerne tale
om en snæver undtagelse, som vil indebære, at den unges
praktiserende læge eller en hospitalslæge, som har den unge
i behandling, skal vurdere, at den unge må forventes at afgå
ved døden inden for 1-2 år.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ordet aktuelt skal
udgå af det foreslåede § 95, stk. 4, 2. pkt., i lov om social
service. Derved vil det ifølge ordlyden af bestemmelsen væ-
re en betingelse for at være omfattet af den 2-årige dispensa-
tionsadgang, at den unge ved det fyldte 24. år lider af en
livstruende sygdom. Ændringsforslaget vil indebære, at
kommunalbestyrelsen ved afgørelsen om dispensationsad-
gangen skal indhente en udtalelse fra den unges praktiseren-
de læge eller den hospitalslæge, der har den unge i behand-
ling, om, hvorvidt den unge ved det fyldte 24. år lider af en
livstruende sygdom. Der vil derimod ikke skulle foretages
en vurdering af den unges resterende levetid. Det afgørende
er dermed, om sygdommen, som den unge lider af ved det
fyldte 24. år, er livstruende.
Ændringsforslaget har baggrund i høringssvaret fra Læ-
geforeningen i forbindelse med høringen over lovforslaget.
Af Lægeforeningens høringssvar fremgår det således, at en
læge sjældent vil kunne forudsige et dødstidspunkt længere
ude i fremtiden, ligesom det i mange tilfælde vil være van-
skeligt at udtale sig om en prognose længere ude i fremti-
den.
Ændringsforslaget vil således medføre en ændring af kra-
vene for at være omfattet af den 2-årige dispensationsad-
gang.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 2, at der foreslås ind-
sat et nyt stk. 4 i § 95 i lov om social service om kontant til-
skud til ansættelse af hjælpere. Efter det foreslåede § 95, stk.
4, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen udbetale et kontant til-
skud til ansættelse af hjælpere til at yde overvågning og støt-
te i forbindelse hermed om natten til unge i alderen fra 18 til
L 193 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213308_0004.png
4
og med 23 år, som har behov herfor, og som modtager hjælp
efter § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Det fremgår af det foreslåede § 95, stk. 4, 2. pkt., at hvis
den unge ved det fyldte 24. år efter en lægelig vurdering li-
der af en aktuelt livstruende sygdom, skal kommunalbesty-
relsen fortsætte udbetalingen af det kontante tilskud til an-
sættelse af hjælpere til overvågning og støtte i forbindelse
hermed, indtil den unge afgår ved døden, dog højst i 2 år.
Det fremgår af det foreslåede § 95, stk. 4, 3. pkt., at til-
skuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte i
forbindelse hermed skal udbetales til samme nærtstående,
forening eller private virksomhed, som får udbetalt tilskud-
det efter § 95, stk. 3.
Endelig fremgår det af det foreslåede § 95, stk. 4, 4. pkt.,
at den unges forældre ikke må ansættes til at udføre over-
vågningen og støtten i forbindelse hermed.
Med ændringsforslaget foreslås det, at det foreslåede §
95, stk. 4, nyaffattes.
Med det foreslåede nye § 95, stk. 4, 1. pkt., vil kommu-
nalbestyrelsen skulle udbetale et kontant tilskud til ansættel-
se af hjælpere til at yde overvågning og støtte i forbindelse
hermed til personer fra 18 år, som har behov herfor, og som
modtager hjælp efter § 95, stk. 3, som et kontant tilskud.
Endvidere foreslås det med det nye § 95, stk. 4, 2. pkt., at
tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning og støtte
i forbindelse hermed skal udbetales til samme nærtstående,
forening eller private virksomhed, som får udbetalt tilskud-
det efter stk. 3.
Ændringsforslaget vil indebære, at aldersgrænsen på 23
år og den tidsmæssige afgrænsning til nattetimerne i det
med lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 1. pkt., fjernes, så-
ledes at overvågning og støtte i forbindelse hermed kan ydes
til alle personer fra 18 år inden for målgruppen for lovforsla-
get uanset alder og tidspunkt på døgnet.
Ændringsforslaget vil endvidere indebære, at den foreslå-
ede 2-årige dispensationsadgang i det med lovforslaget fore-
slåede § 95, stk. 4, 2. pkt., bliver overflødigt, idet udbetalin-
gen af tilskuddet til ansættelse af hjælpere til overvågning
og støtte i forbindelse hermed som konsekvens af ændrings-
forslaget vil fortsætte, indtil personen med overvågningsbe-
hov afgår ved døden eller betingelserne for at yde overvåg-
ning og støtte i forbindelse hermed ikke længere er opfyldt.
Ændringsforslaget vil derudover indebære, at det med
lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 4. pkt., om, at den unges
forældre ikke må ansættes som hjælpere til at udføre over-
vågningen og støtten i forbindelse hermed, bliver overflø-
digt, da den med ændringsforslaget foreslåede ordning ikke
er undergivet alders- eller tidsmæssige begrænsninger. For-
målet med det med lovforslaget foreslåede § 95, stk. 4, 4.
pkt., om at sikre den unges forældre hvile om natten vil der-
med ikke være relevant.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. maj 2020 og var til 1.
behandling den 28. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social- og Indenrigsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
15. maj 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bi-
lag 251. Den 22. maj 2020 sendte social- og indenrigsmini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget. Den
25. maj 2020 sendte social- og indenrigsministeren yderlige-
re et høringssvar og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovsforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i
et åbent samråd med udvalget den 18. juni 2020.
Social- og indenrigsministeren har efterfølgende sendt
udvalget det talepapir, der dannede grundlag for ministerens
besvarelse af spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 14 spørgsmål
til social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse. 10
spørgsmål er besvaret, mens de resterende spørgsmål for-
ventes besvaret inden 2. behandling.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
L 193 - 2019-20 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213308_0005.png
5
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4