Grønlandsudvalget 2019-20
L 192 Bilag 1
Offentligt
2195501_0001.png
1. april 2020
XM
2020118
BETÆNKNING
afgivet af
Lovudvalget
vedrørende
XM 2020118: Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx. xxx om ændring af
landstingsforordning om civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme.
(Udvidelse af foranstaltninger
til
at forebygge og inddæmme smitte
samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.)
Afgivet til forslagets 2. behandling
Lovudvalget har under behandlingen bestået af:
Inatsisartutmedlem Anders Olsen, Siumut, formand
Inatsisartutmedlem Sofia Geisler, Inuit Ataqatigiit, næstformand
Inatsisartutmedlem Aleqa Harnmond, Nunatta Qitornai
Inatsisartutmedlem Anna Wangenheim, Demokraterne
Inatsisartutmedlem Stine Egede, Inuit Ataqatigiit
1. Om forslaget og dets baggrund
Tiltag mod indførsel og spredning af farlige smitsomme sygdomme er reguleret i
landstingsforordningen om civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme!.
Det følger af landstingsforordningen, at der er nedsat en epidemikommission, som bl.a. består
af politimesteren og landslægen. Også kommunerne er repræsenteret i epidemikommissionen.
Landstingsforordning nr. 20 af 12. november 2001, som ændret ved Inatsisartutlov nr. 18 af27. november
2018.
l
1
XM 2020/ 18
LABU j.nr. 01.2S.01/20XM-LABU-00018
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195501_0002.png
1. april 2020
XM 202011 8
Landstingsforordningen giver epidemikommissionen kompetence til at iværksætte en række
tiltag mod indførsel og spredning af farlige smitsomme sygdomme, herunder Corona
2.
De tiltag, som landstingsforordningen giver epidemikommissionen kompetencen til at
iværksætte, omfatter blandt andet følgende :
Epidemikommissionen kan påbyde, at enhver, som må antages at være smittet, skal
lade sig undersøge af en læge og om nødvendigt lade sig indlægge til observation på et
sygehus.
Epidemikommissionen kan påbyde, at enhver, som må antages at være smittet, skal
lade sig isolere eller om nødvendigt indlægge på sygehus.
Epidemikommissionen kan påbyde, at enhver, som ankommer her til landet, skal lade
sig undersøge af en læge og om nødvendigt lade sig indlægge til observation på et
sygehus.
Epidemikommissionen kan påbyde, at et område, hvor sygdommen optræder, skal
isoleres.
Epidemikommissionen kan forbyde, at der afholdes offentlige møder i et område, hvor
sygdommen optræder.
Epidemikommissionen kan forbyde, at personer, som er smittet anvender offentlige
transportmidler.
Epidemikommissionen kan påbyde, at f.eks. befordringsmidler og bygninger
desinficeres.
Det foreliggende forslag til Inatsisartutlov om ændring af landstingsforordningen giver
Naalakkersuisut mulighed for på en række områder at supplere og udvide de redskaber,
myndighederne kan tage i anvendelse med henblik på at bekæmpe spredning af farlige
smitsomme sygdomme.
Forslaget har baggrund i den corona-epidemi, som med stor hast har bredt sig i store dele af
verden, og som nu også har nået Grønland.
Corona-virus er ved bekendtgørelse nr. 3 af2. marts 2020 blevet føjet til listen over de sygdomme, som er
.
omfattet.
2
2
XM
2020/18
LAB U j.m. 01.2S.0l/20XM-LABU-00018
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195501_0003.png
1. april 2020
XM 2020118
Lovudvalget har noteret sig, at lovforslaget - med få afvigelser - svarer til den ændring af lov
om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, som Folketinget
vedtog omkring midten af marts i år.
For en gennemgang af lovforslagets væsentligste elementer henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Generelt kan bemærkes, at lovforslaget giver bemyndigelse til fastsættelse af bestemmelser,
som hjemler vidtgående indgreb, herunder også i form af begrænsninger i grundlæggende
rettigheder, hvilket skal ses i lyset af den trussel som corona-virussen udgør i forhold landets
borgere og sundhedsvæsenet.
Trusselsbilledet ændrer sig i stor hast, og det er af afgørende betydning, at vi på forhånd sikrer
os det retsgrundlag, som vi
kan
få brug for,
hvis
situationen udvikler sig med samme alvor,
som vi har set i andre lande.
De konkrete indgreb, som myndighederne vil kunne foretage på grundlag af loven eller
bekendtgørelser, som Naalakkersuisut udsteder i medfør heraf, må imidlertid aldrig være
mere indgribende end den konkrete situation tilsiger. Dette følger af forvaltningsrettens
almindelige regler, og (for visse indgrebs vedkommende) af Den Europæiske
menneskerettighedskonventions bestemmelser.
Under hensyn til de vidtgående bemyndigelser (og den hast hvormed forslaget er udarbejdet
og behandles) indeholder forslaget desuden en bestemmelse om, at landstingsforordningen
(inklusive ændringsloven) bortfalder den 31. december 2021. Naalakkersuisut vil som følge
heraf skulle fremsætte forslag til en ny Inatsisartutlov om civile foranstaltninger mod
smitsomme sygdomme senest til EM 2021 .
Hvis corona-krisen viser sig at være overstået tidligere, vil Naalakkersuisut til enhver tid
kunne sætte den gældende lov "på stand by" ved at vedtage en bekendtgørelse, som fjerner
corona fra listen over de sygdomme, som er omfattet af loven - ligesom Naalakkersuisut
naturligvis til enhver tid vil kunne ophæve de bekendtgørelser, som Naalakkersuisut har
udstedt med hjemmel i loven.
2. Høring og supplerende høringssvar
Lovudvalget har noteret sig, at lovforslaget har været i høring hos en række i lovforslagets
bemærkninger nærmere angivne høringsparter fra 24. marts kl. 15.00 til 25 . marts
k1.
08.00.
Lovforslaget har derimod ikke været i offentlig høring. Såvel dette forhold som den ultra-
korte høringsfrist må antages at have baggrund i den foreliggende, helt ekstraordinære
XM 2020/18
LABU j.m. 01.25 .01/20XM-LABU-00018
3
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195501_0004.png
1. april 2020
XM 2020118
situation, som har nødvendiggjort en øjeblikkelig reVISIOn af
landstingsforordning. Lovforslaget har således karakter af hastelovgivning.
den
gældende
Inatsisartut har efterfølgende modtaget 2 høringssvar
1
tilkendegivelser fra henholdsvis
Grønlands Råd for Menneskerettigheder og interesseorganisationerne IMAK, AK, PPK, NPK
og SIK.
IMAK, AK, PPK, NPK og SIK har ingen indvendinger mod lovforslaget, som skal ses i lyset
af den helt særlige situation, som coronavirussen har skabt. Dog finder organisationerne, at
landstingsforordningen bør ophæves tidligere, end der lægges op til i lovforslaget.
Ændringsloven giver hjemmel til tiltag, som vil indskrænke borgernes rettigheder betydeligt,
og sådanne hjemler bør ikke opretholdes længere end absolut nødvendigt.
Rådet for Grønlands Menneskerettigheder angiver at være fuldt ud forstående for
lovforslagets udgangspunkt, som er beskyttelse af borgernes sundhed og ret til livet.
Rådet ser det imidlertid i en situation som den foreliggende som sin opgave at minde om, at
en række af de foreslåede stramninger indskrænker rettigheder, som under normale
omstændigheder aldrig bør indskrænkes. Det gælder f.eks. retten til fri bevægelighed og retten
til at forsamles.
Rådet opfordrer derfor til, at der kun indføres indskrænkninger
menneskerettigheder på baggrund af sundhedsfaglig vurdering.
borgernes
Samtidig opfordrer rådet til, at disse stramninger straks ophæves, når det er sundhedsfagligt
forsvarligt.
Endelig opfordrer rådet til, at såvel loven som bekendtgørelser udstedt i medfør af loven
udformes på en måde, så det fremstår klart, hvad der gives hjemmel til. Hverken befolkningen
eller myndighederne, herunder politiet, må være i tvivl om, hvordan loven skal tolkes.
Hvad særligt angår lovforslagets affattelse af
§
6, stk. 2, er det rådets klare opfattelse, at
bestemmelsen giver hjemmel til indtrængen i boliger uden retskendelse. Boligens
ukrænkelighed er en grundlovssikret ret (if.
§
72 i Grundloven), og rådet opfordrer derfor til
særlig varsomhed i forhold til denne bestemmelse. Rådet stiller sig samtidig uforstående
overfor, at netop denne bestemmelse ikke omtales i de almindelige bemærkningers
gennemgang af forslagets hovedpunkter.
Øvrige afgivne høringssvar er refereret i afsnit 8 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
XM
2020/18
LAB U j.nr. OI .2S .01l20XM-LABU-000I8
4
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195501_0005.png
1. april 2020
XM 2020118
Lovudvalget har herunder særligt noteret SIg, at lovforslaget ikke gIVer
Epidemikommissionen anledning til (generelle) bemærkninger, og at heller ikke
Justitsministeriet og Grønlands Politi har haft bemærkninger til lovforslaget.
3. Lovudvalgets overvejelser
3.1. Lovforslagets affattelse af
§
6, stk. 2 - adgang
til
private hjem uden retskendelse
§ 6, stk. 1, bemyndiger Naalakkersuisut til at fastsætte regler om forbud mod arrangementer
og forsamlinger m.v.
Det er i bemærkningerne til bestemmelsen forudsat, at begrænsninger i borgernes deltagelse i
forsamlinger og begivenheder mv. alene vil blive fastsat i det omfang og i den tidsmæssige
udstrækning, som efter en konkret vurdering er nødvendigt for at beskytte mod eller hindre
udbredelse af alment farlige sygdomme.
De regler, som Naalakkersuisut bemyndiges til at fastsætte, kan omfatte såvel indendørs som
udendørs arrangementer og forsamlinger og herunder såvel offentlige som private.
§ 6, stk. 2, bemyndiger Naalakkersuisut til at fastsætte regler, som giver adgang til lokaler og
andre lokaliteter uden retskendelse, med henblik på kontrol med overholdelsen af forbud mod
arrangementer og forsamlinger m.v.
Lovudvalget har noteret sig bemærkningerne fra Grønlands Råd for Menneskerettigheder
vedrørende denne bestemmelse. Problemer synes imidlertid nu at være løst, idet det i det
senest fremsatte rettelsesblad til lovforslagets bemærkninger er præciseret, at adgangen til
lokaler i kontroløjemed ikke omfatter adgang til private hjem.
4. Lovudvalgets indstilling
Et flertal i udvalget bestående af Siumut, Inuit Ataqatigiit og Nunatta Qitornai indstiller
forslaget til vedtagelse.
Et mindretal i udvalget bestående af Demokraterne fremsætter ændringsforslag, idet dette
mindretal fremsætter følgende mindretalsudtalelse:
XM 2020/18
LAB U j.nr. 01.2S.01 /20XM-LABU-00018
s
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195501_0006.png
1. april 2020
XM 2020118
"Vores samfund er bygget på gode og sunde retsprincipper. Disse er vigtige at fastholde -
også i en krisetid. Personlig frihed og retten til et privatliv er grundlæggende værdier, som vi i
Demokraatit vægter meget højt.
Hvis en myndighed ønsker adgang til privat ejendom for at kontrollere sine borgere, så er man
nødt til at skaffe en dommerkendelse. Dette er med til at sikre vores frihed og vores værdier.
Demokraterne ser ingen grund til at fravige disse principper i forbindelse med denne
forordning.
Demokraterne fastholder på denne baggrund, at § 6 stk. 2 fjernes fra forordningen. "
Lovudvalget skal afslutningsvis opfordre
Naalakkersuisut til i implementeringen af
lovforslaget og i håndteringen af coronakrisen fortsat løbende at inddrage partierne i
Inatsisartut, således at de midler, som tages i brug i kampen mod smittespredning, så vidt
muligt sikres bred politisk tilslutning.
Med disse bemærkninger overgiver Lovudvalget forslaget til 2. behandling.
XM 2020/18
LABU j.m. O1.25.01 /20XM-LABU-000 18
6
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195501_0007.png
1. april 2020
XM 2020118
/
Anders Olsen
Formand
Siumut
I
Sofia Geisler
Inuit Ataqatigiit
l
" )
I
~
Anna Wangenheim
Demokraterne
Inuit Ataqatigiit
Aleqa Hammond
Nunatta Qitornai
7
XM 2020/ 18
LAB U j .nr. 01.2S.0I /20XM-LABU-000I8
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195501_0008.png
1. april 2020
XM 2020118
Ændringsforslag
til
Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx. xxx om ændring af landstingsforordning om civile
foranstaltninger mod smitsomme sygdomme.
(Udvidelse afforanstaItninger til at forebygge og
inddæmme smitte samt sikring afkapacitetsmæssige ressourcer m.v.)
Fremsat af et mindretal i Lovudvalget bestående af Demokraterne til andenbehandlingen.
Til § 1
1.
I
§
l ,
nr.
2, udgår
§
6,
stk. 2.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Det følger af lovforslagets affattelse af § 6, stk. 1, at Naalakkersuisut, når det er nødvendigt for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, kan fastsætte regler
om forbud mod forsamlinger og arrangementer m.v. Såvel offentlige som private forsamlinger og
arrangementer kan være omfattet.
Det følger af lovforslagets affattelse af
§
6, stk. 2, at Naalakkersuisut kan fastsætte regler om, at
politi eller andre myndigheder uden retskendelse har adgang til lokaler og andre lokaliteter med
henblik på kontrol af overholdelsen af regler fastsat i medfør af stk. 1.
Ændringsforslaget indebærer, at
§
6, stk. 2, udgår.
Om baggrunden for ændringsforslagets fremsættelse henvises til den betænkning, som Lovudvalget
har afgivet til lovforslagets andenbehandling.
Bemærkninger
til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
nr.
l
XM 2020/ 18
LABU j.nr. 01.25.01 /20XM-LABU-00018
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195501_0009.png
Ændringsforslaget indebærer, at
§
6, stk. 2, udgår.
2