Grønlandsudvalget 2019-20
L 192 Bilag 1
Offentligt
Dato 31. marts 2020
Rettelsesblad
XM2020/18
Erstatter rettelsesblad af 27. marts 2020.
(I Inatsisartutlovens § 1, nr. 4 (§11, stk.3) er der foretaget en præciserende ændring og i
Bemærkninger til forslaget i parallelopstillingen i §1, nr. 4 (§11, stk.3) er der foretaget en
præciserende ændring og ligeledes i parallelopstillingens § 2 er der foretaget en ændring samt
i Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser er der til § 1, nr. 4 (§11, stk.3) foretaget
en præciserende ændring og i § 1, nr.2 (§6) er foretaget uddybende præciserende ændringer.
Ændringerne er indarbejdet).
Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx. xxx om ændring af landstingsforordning om
civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme
(Udvidelse af foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte samt sikring af
kapacitetsmæssige ressourcer m.v.)
§1
I landstingsforordning nr. 20 af 12. november 2001 om civile foranstaltninger mod
smitsomme sygdomme, som ændret ved Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 16 af 13.
september 2006, Inatsisartutlov nr. 18 af 27. november 2018 og Selvstyrets bekendtgørelse nr.
3 af 2. marts 2020, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 2 indsættes i
kapitel 1:
§ 2 a.
Offentlige myndigheder og offentligt ejede selskaber er forpligtet til at bistå
Naalakkersuisut i udøvelsen af Naalakkersuisuts pligter og beføjelser ifølge denne
landstingsforordning.
Stk. 2.
Private kan i særlige tilfælde efter Naalakkersuisuts nærmere bestemmelse bistå med
at varetage myndighedsopgaver i henhold til denne landstingsforordning.”
2.
§§ 5-7
ophæves, og i stedet indsættes:
§ 5.
Epidemikommissionen kan påbyde enhver, der lider af en alment farlig sygdom, eller
som formodes at kunne være smittet med en sådan:
1) At lade sig undersøge af en sundhedsperson.
2) At lade sig indlægge på et sygehus eller i anden egnet facilitet.
3) At lade sig isolere i en egnet facilitet.
Stk. 2.
Kommissionen kan iværksætte tvangsmæssig behandling af en person, som lider af
eller formodes at være smittet med en sygdom som nævnt i stk. 1, hvis isolation ikke er
tilstrækkelig til at forebygge eller inddæmme udbredelse af sygdommen.
§ 6.
Naalakkersuisut kan, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i landet, fastsætte regler om forbud mod afholdelse af og
___________________
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
1
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
deltagelse i forsamlinger, arrangementer, begivenheder m.v. Regler fastsat i medfør af 1. pkt.
kan omfatte både indendørs, udendørs, offentlige og private forsamlinger, arrangementer,
begivenheder m.v. Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
Stk. 2.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om, at der uden rettens beslutning herom er
adgang til lokaler og andre lokaliteter med henblik på kontrol af overholdelsen af regler
fastsat i medfør af stk. 1.
§ 6 a.
Naalakkersuisut kan, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, fastsætte regler om forbud mod adgang til
eller restriktioner for adgangen til offentlige institutioner m.v.
§ 7.
Epidemikommissionen kan påbyde, at der skal ske afspærring af et område, hvor en
alment farlig sygdom optræder, eller hvor der er risiko for, at en sådan sygdom optræder eller
bringes ind, således at samkvem med omgivelserne forhindres i fornødent omfang.
Stk. 2.
Naalakkersuisut kan fastsætte nærmere regler om adgangen til at meddele påbud efter
stk. 1, herunder om den nærmere afgrænsning af området. Naalakkersuisut kan fastsætte
regler om restriktioner for personer, der har bopæl eller ophold i området.
Stk. 3.
Foranstaltninger efter
stk. 1 skal snarest muligt ophæves.”
3.
I
§ 8
indsættes som
stk. 2:
Stk. 2.
Når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment
farlig sygdom her i landet, kan Naalakkersuisut efter indstilling fra Landslægeembedet med
henblik på at nedbringe antallet af øvrige patienter i sundhedsvæsenet fastsætte regler om, at
der skal iværksættes tvangsmæssig vaccination af nærmere bestemte risikogrupper med
henblik på at minimere udbredelsen af øvrige sygdomme i befolkningen.”
4.
§ 11, stk. 3,
affattes således:
Stk. 3.
Kommissionen kan forbyde, at personer, der lider af en af denne
landstingsforordning omfattet sygdom, eller som formodes at kunne være smittet med en
sådan, anvender offentlige transportmidler.”
5.
Efter § 12 indsættes i
kapitel 3:
§ 12 a.
Naalakkersuisut kan, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, fastsætte regler om forbud mod adgang til
transportmidler eller restriktioner på transportmidler, herunder om tilladt maksimalbelægning
og om, at der fra skibe ikke må ske samkvem med personer i land. Regler fastsat i medfør af
1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
§ 12 b.
Naalakkersuisut kan, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, fastsætte regler om forbud mod adgang til
eller restriktioner for adgangen til eller brugen af lokaler, som erhvervsdrivende råder over,
2
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
og hvortil offentligheden har adgang, herunder regler om tilladt maksimalbelægning. Regler
fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
§ 12 c.
Naalakkersuisut kan, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, fastsætte regler om forbud mod eller
restriktioner for besøgendes adgang til offentlige og private plejehjem og sygehuse og om
undtagelser hertil. Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.”
6.
Efter kapitel 3 indsættes:
”Kapitel
3 a
Fravigelse af det offentliges forpligtelser og privates rettigheder ifølge anden lovgivning samt
sikring af forsyningen
§ 12 d.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det offentlige
og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i anden lovgivning, i medfør af anden
lovgivning eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af anden lovgivning, når det er
nødvendigt for at sikre kapacitet til behandling og pleje af personer, der er smittet med en
alment farlig sygdom, og de pågældende forpligtelser og rettigheder må anses for at være af
mere underordnet betydning i forhold til det nævnte kapacitetsbehov.
Stk. 2.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det offentlige
og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i anden lovgivning, i medfør af anden
lovgivning eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af anden lovgivning i følgende
tilfælde:
1) Fravigelse er nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i landet.
2) Fravigelse er påkrævet som følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme udbredelsen af
en alment farlig sygdom her i landet, og de pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere underordnet betydning.
3) Opfyldelse af de pågældende forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller
uforholdsmæssig vanskelig som følge af foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet.
§ 12 e.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om, at pligter, der ifølge lovgivningen påhviler
private over for det offentlige, fraviges, i det omfang det som følge af foranstaltninger
iværksat i medfør af denne landstingsforordning vil være umuligt eller uforholdsmæssig
vanskeligt for den private at opfylde pligten.
§ 12 f.
Naalakkersuisut kan i situationer med udbredelse af eller fare for udbredelse af en
alment farlig sygdom her i landet fastsætte regler om særlige foranstaltninger med henblik på
at sikre forsyningen
af varer. Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.”
7.
§ 17
affattes således:
3
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
§ 17.
Enhver, der ankommer her til landet, er i øvrigt underkastet reglerne i §§ 5-12
f.”
8.
Efter § 21 indsættes:
§ 21 a.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om fysiske og juridiske personers samt
myndigheders oplysningsforpligtelser for at hindre udbredelse og smitte af en bestemt
sygdom omfattet af landstingsforordningens § 2.
§ 21 b.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om, at personoplysninger kan behandles, hvis
behandlingen er nødvendig for at hindre udbredelse og smitte af en bestemt sygdom omfattet
af landstingsforordningens § 2.”
9.
§ 22
affattes således:
§ 22.
Naalakkersuisut kan, når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af smitsomme sygdomme fastsætte regler om private og offentlige dagtilbuds,
skolers, uddannelsesinstitutioners og andre institutioners forhold, herunder om midlertidig
lukning. Sådanne regler kan udstrækkes til også at omfatte andre end de i § 2 nævnte
smitsomme sygdomme, der kan indebære en særlig risiko ved udbredelse de pågældende
steder.
Stk. 2.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om særlige foranstaltninger i situationer
omfattet af stk. 1, herunder regler om nødpasning, nødundervisning, beviser, prøver,
eksaminer, vejledning og optagelse, ydelser, betaling, tilskud m.v. Regler fastsat i medfør af
1. pkt. kan fravige anden lovgivning.”
10.
§ 27
affattes således:
§ 27.
Naalakkersuisut kan til brug for gennemførelse af foranstaltninger efter denne
landstingsforordning eller regler fastsat i medfør heraf iværksætte ekspropriation af privat
ejendom.
Stk. 2.
Udgør gennemførelse af foranstaltninger efter denne landstingsforordning eller regler
fastsat i medfør heraf et ekspropriativt indgreb, ydes fuldstændig erstatning til den eller de
berørte ejere.”
11.
§ 28
ophæves.
12.
§ 29
affattes således:
§ 29.
Der kan idømmes foranstaltninger efter Kriminallov for Grønland for den der:
1) overtræder § 21,
2) overtræder forbud eller undlader at efterkomme påbud meddelt efter § 5, § 7, stk. 1, § 11,
stk. 2 og 3, § 12, stk. 1, og § 16, stk. 1.
Stk. 2.
I forskrifter, der udfærdiges i henhold til denne landstingsforordning, kan der
fastsættes foranstaltninger efter Kriminallov for Grønland.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) kriminalretligt ansvar efter
reglerne i kapitel 5 i Kriminallov for Grønland.”
4
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
§2
Denne Inatsisartutlov træder i kraft dagen efter Inatsisartutlovens kundgørelse.
Stk. 2.
Naalakkersuisut bemyndiges til inden for landstingsforordningens område at afgive
udtalelser på vegne af Grønlands Selvstyre til den danske regering, når det vedrører forslag til
love der skal gælde for Grønland.
Stk. 3.
Landstingsforordning om civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme
ophæves den 31. december 2021.
Grønlands Selvstyre, den xx. xxx 2020
Kim Kielsen
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
I forbindelse med den ekstraordinære situation i Grønland i øjeblikket vedrørende COVID-19
smitten, bliver Inatsisartut forelagt en haste-lovændring for at sikre, at Naalakkersuisut,
Epidemikommissionen, Landslægeembedet og andre offentlige myndigheder har de
beføjelser, som er nødvendige for at nedkæmpe COVID-19 smitten.
2. Hovedpunkter i forslaget
Forslaget bygger direkte på den danske
”Lov nr. 208 af 17. marts 2020 om ændring af lov om
foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af
foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige
ressourcer m.v.)”
Hovedpunkterne i forslaget udgør:
Offentlige myndigheder og offentligt ejede selskaber, både dem under Naalakkersuisut
og dem under kommunerne, forpligtes at bistå Naalakkersuisut i udøvelsen af dennes
pligter og beføjelser efter landstingsforordningen.
5
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
Private kan i særlige tilfælde bistå med at varetage myndighedsopgaver.
Epidemikommissionen kan påbyde enhver, der lider af en alment farlig sygdom, eller
som formodes at være smittet med sådan, at lade sig undersøge, lade sig indlægge,
eller lade sig isolere.
Epidemikommissionen kan iværksætte tvangsmæssig behandling af en person, som
lider af eller formodes at være smittet med en alment farlig sygdom, hvis isolation
ikke er tilstrækkelig.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om forbud mod afholdelse af og deltagelse i
forsamlinger, arrangementer, begivenheder m.v.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om forbud mod adgang til offentlige institutioner
m.v.
Epidemikommissionen kan påbyde, at der skal ske afspærring af et område, hvor en
alment farlig sygdom optræder.
Naalakkersuisut kan efter indstilling fra Landslægeembedet fastsætte regler om, at der
skal iværksættes tvangsmæssig vaccination af nærmere bestemte risikogrupper.
Epidemikommissionen kan forbyde, at personer, der lider af en af denne
landstingsforordning omfattet sygdom, eller som formodes at kunne være smittet med
en sådan, anvender offentlig transport.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om forbud mod adgang til transportmidler.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om forbud mod adgang til lokaler, som
erhvervsdrivende råder over.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om forbud mod besøgendes adgang til offentlige
og private plejehjem og sygehuse.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om fravigelse af det offentliges forpligtelse og
privates rettigheder ifølge anden lovgivning samt sikring af forsyning.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om fysiske og juridiske personers samt offentlige
myndigheders oplysningsforpligtelser, og om at personoplysninger kan behandles,
hvis behandlingen er nødvendig for at hindre udbredelse og smitte af en bestemt
sygdom.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om private og offentlige dagtilbuds, skolers,
uddannelsesinstitutioners og andre institutioners forhold, herunder om midlertidig
lukning.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler om nødpasning, nødundervisning, beviser,
prøver, eksamener m.v.
Naalakkersuisut kan til brug for gennemførelse af foranstaltninger efter denne
landstingsforordning iværksætte ekspropriation af privat ejendom.
Naalakkersuisut bemyndiges til inden for landstingsforordningens område at afgive
udtalelser på vegne af Grønlands Selvstyre til den danske regering, når det vedrører
forslag til love der skal gælde for Grønland.
6
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
Ophævelse af landstingsforordning om civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme
Grundet de meget vidtgående beføjelser som denne ændringslov medfører, fastsættes det i §
2, stk. 3, at landstingsforordningen om civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme
ophæves den 31. december 2021.
Hvis dette forslag bliver vedtaget, vil Naalakkersuisut derfor skulle udarbejde forslag til en ny
Inatsisartutlov om civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme, som skal forelægges
Inatsisartut senest til efterårssamlingen 2021.
Lignende bestemmelser er indsat i den tilsvarende danske lov.
7
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0008.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
Forslaget sammenholdt med gældende landstingsforordning
Gældende formulering
Forslaget
§1
I landstingsforordning nr. 20 af 12.
november 2001 om civile foranstaltninger
mod smitsomme sygdomme, som ændret
ved Hjemmestyrets bekendtgørelse nr. 16 af
13. september 2006, Inatsisartutlov nr. 18 af
27. november 2018 og Selvstyrets
bekendtgørelse nr. 3 af 2. marts 2020,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 2 indsættes i
kapitel 1:
§ 2 a.
Offentlige myndigheder og
offentligt ejede selskaber er forpligtet til at
bistå Naalakkersuisut i udøvelsen af
Naalakkersuisuts pligter og beføjelser ifølge
denne landstingsforordning.
Stk. 2.
Private kan i særlige tilfælde efter
Naalakkersuisuts nærmere bestemmelse
bistå med at varetage myndighedsopgaver i
henhold til denne landstingsforordning.”
2.
§§ 5-7
ophæves, og i stedet indsættes:
§ 5.
Epidemikommissionen kan påbyde, at
§ 5.
Epidemikommissionen kan påbyde
enhver, der lider af en alment farlig sygdom, enhver, der lider af en alment farlig sygdom,
eller som må antages at være smittet med en eller som formodes at kunne være smittet
sådan, skal lade sig undersøge af en læge, og med en sådan:
at vedkommende om nødvendigt skal lade
1) At lade sig undersøge af en
sig indlægge til observation på et sygehus.
sundhedsperson.
Stk. 2.
Efterkommes påbudet ikke, kan den 2) At lade sig indlægge på et sygehus eller i
pågældende ved politiets hjælp fremstilles
anden egnet facilitet.
3) At lade sig isolere i en egnet facilitet.
for en læge til undersøgelse, ligesom den
pågældende om nødvendigt ved politiets
Stk. 2.
Kommissionen kan iværksætte
tvangsmæssig behandling af en person, som
hjælp kan tvangsindlægges til observation
på et sygehus.
lider af eller formodes at være smittet med
en sygdom som nævnt i stk. 1, hvis isolation
ikke er tilstrækkelig til at forebygge eller
inddæmme udbredelse af sygdommen.
8
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0009.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
§ 6.
Epidemikommissionen kan påbyde, at
enhver, der lider af en alment farlig sygdom,
eller som må antages at være smittet med en
sådan, skal lade sig isolere og om
nødvendigt indlægge på sygehus.
Stk. 2.
Efterkommes påbudet ikke, kan
isolation af den pågældende ske ved
tvangsindlæggelse på sygehus ved politiets
hjælp.
Stk. 3.
Såfremt udbredelse af en alment
farlig sygdom ikke kan hindres ved isolation
i henhold til stk. 1, kan Naalakkersuisut
efter indstilling fra Landslægeembedet
påbyde, at der skal iværksættes
tvangsmæssig behandling.
§ 6.
Naalakkersuisut kan, når det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i
landet, fastsætte regler om forbud mod
afholdelse af og deltagelse i forsamlinger,
arrangementer, begivenheder m.v. Regler
fastsat i medfør af 1. pkt. kan omfatte både
indendørs, udendørs, offentlige og private
forsamlinger, arrangementer, begivenheder
m.v. Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan
fravige anden lovgivning.
Stk. 2.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler
om, at der uden rettens beslutning herom er
adgang til lokaler og andre lokaliteter med
henblik på kontrol af overholdelsen af regler
fastsat i medfør af stk. 1.
§ 6 a.
Naalakkersuisut kan, når det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i
landet, fastsætte regler om forbud mod
adgang til eller restriktioner for adgangen til
offentlige institutioner m.v.
§ 7.
Epidemikommissionen kan påbyde, at
et område, hvor en alment farlig sygdom
optræder, afspærres, således at samkvem
med omgivelserne i fornødent omfang
forhindres, ligesom kommissionen kan
forbyde, at der afholdes offentlige møder i
området. Sådanne foranstaltninger skal dog
snarest muligt ophæves.
§ 7.
Epidemikommissionen kan påbyde, at
der skal ske afspærring af et område, hvor
en alment farlig sygdom optræder, eller hvor
der er risiko for, at en sådan sygdom
optræder eller bringes ind, således at
samkvem med omgivelserne forhindres i
fornødent omfang.
Stk. 2.
Naalakkersuisut kan fastsætte
nærmere regler om adgangen til at meddele
påbud efter stk. 1, herunder om den nærmere
afgrænsning af området. Naalakkersuisut
kan fastsætte regler om restriktioner for
personer, der har bopæl eller ophold i
området.
Stk. 3.
Foranstaltninger efter stk. 1 skal
9
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0010.png
Dato 31. marts 2020
snarest muligt ophæves.”
XM2020/18
§ 8.
For at hindre udbredelsen af en alment
farlig sygdom kan Naalakkersuisut efter
indstilling fra Landslægeembedet påbyde, at
der skal iværksættes tvangsmæssig
vaccination inden for et nærmere afgrænset
område eller af en nærmere afgrænset
personkreds.
3.
I
§ 8
indsættes som
stk. 2:
Stk. 2.
Når det er nødvendigt for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en
alment farlig sygdom her i landet, kan
Naalakkersuisut efter indstilling fra
Landslægeembedet med henblik på at
nedbringe antallet af øvrige patienter i
sundhedsvæsenet fastsætte regler om, at der
skal iværksættes tvangsmæssig vaccination
af nærmere bestemte risikogrupper med
henblik på at minimere udbredelsen af
øvrige sygdomme i befolkningen.”
4.
§ 11, stk. 3,
affattes således:
Stk. 3.
Kommissionen kan forbyde, at
personer, der lider af en af denne
landstingsforordning omfattet sygdom, eller
som formodes at kunne være smittet med en
sådan, anvender offentlige transportmidler.”
5.
Efter § 12 indsættes i
kapitel 3:
§ 12 a.
Naalakkersuisut kan, når det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i
landet, fastsætte regler om forbud mod
adgang til transportmidler eller restriktioner
på transportmidler, herunder om tilladt
maksimalbelægning og om, at der fra skibe
ikke må ske samkvem med personer i land.
Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige
anden lovgivning.
§ 12 b.
Naalakkersuisut kan, når det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i
landet, fastsætte regler om forbud mod
adgang til eller restriktioner for adgangen til
eller brugen af lokaler, som
10
Stk. 3.
Kommissionen kan forbyde, at
personer, der lider af en af denne
Landstingsforordning omfattet sygdom,
anvender offentlige transportmidler.
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0011.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
erhvervsdrivende råder over, og hvortil
offentligheden har adgang, herunder regler
om tilladt maksimalbelægning. Regler
fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden
lovgivning.
§ 12 c.
Naalakkersuisut kan, når det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i
landet, fastsætte regler om forbud mod eller
restriktioner for besøgendes adgang til
offentlige og private plejehjem og sygehuse
og om undtagelser hertil. Regler fastsat i
medfør af 1. pkt. kan fravige anden
lovgivning.”
6.
Efter kapitel 3 indsættes:
”Kapitel
3 a
Fravigelse af det offentliges forpligtelser og
privates rettigheder ifølge anden lovgivning
samt sikring af forsyningen
§ 12 d.
Naalakkersuisut kan fastsætte
regler om fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i anden lovgivning, i
medfør af anden lovgivning eller i afgørelser
truffet af det offentlige i medfør af anden
lovgivning, når det er nødvendigt for at sikre
kapacitet til behandling og pleje af personer,
der er smittet med en alment farlig sygdom,
og de pågældende forpligtelser og
rettigheder må anses for at være af mere
underordnet betydning i forhold til det
nævnte kapacitetsbehov.
Stk. 2.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler
om fravigelse af forpligtelser for det
offentlige og privates rettigheder over for
det offentlige fastsat i anden lovgivning, i
medfør af anden lovgivning eller i afgørelser
truffet af det offentlige i medfør af anden
11
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0012.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
lovgivning i følgende tilfælde:
1) Fravigelse er nødvendig for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment
farlig sygdom her i landet.
2) Fravigelse er påkrævet som følge af tiltag
til at forebygge eller inddæmme udbredelsen
af en alment farlig sygdom her i landet, og
de pågældende forpligtelser og rettigheder i
den sammenhæng må anses for at være af
mere underordnet betydning.
3) Opfyldelse af de pågældende forpligtelser
og rettigheder bliver umulig eller
uforholdsmæssig vanskelig som følge af
foranstaltninger, som har været nødvendige
for at forebygge eller inddæmme udbredelse
af en alment farlig sygdom her i landet.
§ 12 e.
Naalakkersuisut kan fastsætte
regler om, at pligter, der ifølge lovgivningen
påhviler private over for det offentlige,
fraviges, i det omfang det som følge af
foranstaltninger iværksat i medfør af denne
landstingsforordning vil være umuligt eller
uforholdsmæssig vanskeligt for den private
at opfylde pligten.
§ 12 f.
Naalakkersuisut kan i situationer
med udbredelse af eller fare for udbredelse
af en alment farlig sygdom her i landet
fastsætte regler om særlige foranstaltninger
med henblik på at sikre forsyningen af varer.
Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige
anden lovgivning.”
7.
§ 17
affattes således:
§ 17.
Enhver, der ankommer her til
landet, er i øvrigt underkastet reglerne i §§
5-12
f.”
8.
Efter § 21 indsættes:
§ 21 a.
Naalakkersuisut kan fastsætte
12
§ 17.
Enhver, der ankommer her til landet,
er i øvrigt underkastet reglerne i §§ 6-12.
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0013.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
regler om fysiske og juridiske personers
samt myndigheders oplysningsforpligtelser
for at hindre udbredelse og smitte af en
bestemt sygdom omfattet af
landstingsforordningens § 2.
§ 21 b.
Naalakkersuisut kan fastsætte
regler om, at personoplysninger kan
behandles, hvis behandlingen er nødvendig
for at hindre udbredelse og smitte af en
bestemt sygdom omfattet af
landstingsforordningens § 2.”
9.
§ 22
affattes således:
§ 22.
Naalakkersuisut kan, når det er
nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af smitsomme sygdomme
fastsætte regler om private og offentlige
dagtilbuds, skolers,
uddannelsesinstitutioners og andre
institutioners forhold, herunder om
midlertidig lukning. Sådanne regler kan
udstrækkes til også at omfatte andre end de i
§ 2 nævnte smitsomme sygdomme, der kan
indebære en særlig risiko ved udbredelse de
pågældende steder.
Stk. 2.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler
om særlige foranstaltninger i situationer
omfattet af stk. 1, herunder regler om
nødpasning, nødundervisning, beviser,
prøver, eksamener, vejledning og optagelse,
ydelser, betaling, tilskud m.v. Regler fastsat
i medfør af 1. pkt. kan fravige anden
lovgivning.”
§ 22.
Naalakkersuisut kan fastsætte regler
om skolers og institutioners forhold i
tilfælde af smitsomme sygdomme. Sådanne
regler kan udstrækkes til også at omfatte
andre end de i § 2 nævnte smitsomme
sygdomme, der kan indebære en særlig
risiko ved udbredelse på skoler og
institutioner.
10.
§ 27
affattes således:
§ 27.
Hvis der i forbindelse med de
§ 27.
Naalakkersuisut kan til brug for
forebyggende foranstaltninger, der
gennemførelse af foranstaltninger efter
iværksættes i medfør af denne
denne landstingsforordning eller regler
Landstingsforordnings kapitel 3 for at
fastsat i medfør heraf iværksætte
hindre udbredelse af smitsomme sygdomme, ekspropriation af privat ejendom.
13
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0014.png
Dato 31. marts 2020
påføres nogen tab, har vedkommende krav
på erstatning herfor fra Landskassen.
Stk. 2.
Størrelsen af en erstatning i medfør
af stk. 1 fastsættes af epidemikommissionen
efter forhandling med skadelidte. Såfremt
der ikke kan opnås enighed om
erstatningspligten eller erstatningens
størrelse, påhviler det kommissionen at
indbringe erstatningsspørgsmålet for
domstolene.
§ 28. Landskassen afholder alle udgifter
efter Landstingsforordningen, herunder de i
§ 27 nævnte erstatninger, bortset fra
følgende:
1) Ejeren af et skib eller luftfartøj afholder
efter regler fastsat af Naalakkersuisut
udgifterne til undersøgelse for og eventuel
udryddelse af rotter i henhold til § 18, stk. 2,
herunder et beløb til dækning af
epidemikommissionens omkostninger.
2) Ejeren af et skib eller luftfartøj, der efter
epidemikommissionens skøn kun anløber
havn eller foretager landing for at landsætte
syge eller lig, afholder udgifterne til
eventuelle foranstaltninger iværksat i
medfør af Landstingsforordningen, bortset
fra udgifter til lægeundersøgelse og til andre
supplerende undersøgelser, der er
nødvendige for at konstatere en undersøgt
persons helbredstilstand.
3) I de tilfælde, der er nævnt i nr. 2,
afholder ejeren af skibet eller luftfartøjet
udgifterne til de syges behandling og pleje
samt til de dødes begravelse.
4) Udgifter til foranstaltninger, der i
strandingstilfælde iværksættes i henhold til
Lands- tingsforordningen, dækkes så vidt
muligt af værdien af det strandede gods.
5) Personer, der ubeføjet går om bord i et
skib eller luftfartøj, før tilladelse til frit
XM2020/18
Stk. 2.
Udgør gennemførelse af
foranstaltninger efter denne
landstingsforordning eller regler fastsat i
medfør heraf et ekspropriativt indgreb, ydes
fuldstændig erstatning til den eller de
berørte ejere.”
11.
§ 28
ophæves.
14
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0015.png
Dato 31. marts 2020
samkvem er meddelt, afholder udgifter, som
opstår herved.
Stk. 2.
Udgifter, som en myndighed har
afholdt i de tilfælde, der er nævnt i stk. 1, nr.
1-5, er tillagt udpantningsret, jf. § 598, stk.
3, i Retsplejelov for Grønland.
§ 29.
Medmindre strengere sanktion er
forskyldt efter anden lovgivning, kan bøde
idømmes den, der
1) overtræder § 21,
2) overtræder forbud eller undlader at
efterkomme påbud meddelt efter § 5, stk. 1,
§ 6, stk. 1 og 3, § 7, § 11, stk. 2 og 3, § 12,
stk. 1, og § 16, stk. 1.
Stk. 2.
I forskrifter, der udfærdiges i
henhold til denne Landstingsforordning, kan
der fastsættes sanktion af bøde for
overtrædelse af bestemmelserne i
forskrifterne.
Stk. 3.
Hvor Landstingsforordningen eller
forskrifter udstedt i medfør af
Landstingsforordningen hjemler fastsættelse
af bøde, kan bøden pålægges en juridisk
person efter reglerne i Kriminallov for
Grønland.
XM2020/18
12.
§ 29
affattes således:
§ 29.
Der kan idømmes foranstaltninger
efter Kriminallov for Grønland for den der:
1) overtræder § 21,
2) overtræder forbud eller undlader at
efterkomme påbud meddelt efter § 5, § 7,
stk. 1, § 11, stk. 2 og 3, § 12, stk. 1, og § 16,
stk. 1.
Stk. 2.
I forskrifter, der udfærdiges i
henhold til denne landstingsforordning, kan
der fastsættes foranstaltninger efter
Kriminallov for Grønland.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v.
(juridiske personer) kriminalretligt ansvar
efter reglerne i kapitel 5 i Kriminallov for
Grønland.”
§2
Denne Inatsisartutlov træder i kraft dagen
efter Inatsisartutlovens kundgørelse.
Stk. 2.
Naalakkersuisut bemyndiges til
inden for landstingsforordningens område at
afgive udtalelser på vegne af Grønlands
Selvstyre til den danske regering, når det
vedrører forslag til love der skal gælde for
Grønland.
Stk. 3.
Landstingsforordning om civile
foranstaltninger mod smitsomme sygdomme
ophæves den 31. december 2021.
15
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Hvis gennemførelse af foranstaltninger efter denne landstingsforordning eller regler fastsat i
medfør heraf udgør et ekspropriativt indgreb, ydes fuldstændig erstatning til den eller de
berørte ejere, jf. den foreslåede § 27.
I den gældende § 28 er det fastsat, at Landskassen afholder alle udgifter efter
landstingsforordningen, herunder de i § 27 nævnte erstatninger, bortset fra dem oplistet i stk.
1, nr. 1-5. § 28 foreslås ophævet, og disse udgifter skal fremover betales af dem, der bliver
pålagt at udføre de relevante tiltag. Dette vil give Landskassen en besparelse.
Det er ikke til at sige i øjeblikket, hvor store økonomiske konsekvenser de eventuelle
foranstaltninger vil påføre det offentlige. Naalakkersuisut arbejder på at indføre diverse
hjælpepakker.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vil have negative økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. På grund af COVID-
19 smittefare vil det være nødvendigt at indføre flere restriktioner for erhvervslivet, og der vil
også være behov for at lukke dele af erhvervslivet ned i kortere eller længere perioder.
Det er ikke til at sige i øjeblikket, hvor store økonomiske konsekvenser dette vil påføre
erhvervslivet. Naalakkersuisut arbejder på at indføre diverse hjælpepakker for erhvervslivet
og lønmodtagere, og Naalakkersuisut har pt. etableret to hjælpepakker, der skal støtte det
private erhvervsliv og lønmodtagerne økonomisk igennem foreløbig de kommende tre
måneder.
5. Konsekvenser for miljø, natur og folkesundhed
Forslaget fremsættes med henblik på at bekæmpe COVID-19 smitten, og har derfor meget
stor betydning for folkesundheden.
6. Konsekvenser for borgerne
Forslaget indeholder flere hjemler til at indføre tvangsindgreb imod borgerne. Dette for at
forhindre, at COVID-19 smitten spreder sig til andre borgere. Særlig vigtigt er det at
forhindre, at COVID-19 smitten spreder sig til de ældre, de syge, og andre med nedsat
immunforsvar, da COVID-19 kan have dødelig udgang for disse grupper.
16
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0017.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
7. Andre væsentlige konsekvenser
Forslaget indfører flere hjemler for tvangsindgreb over for borgere, erhvervsliv og offentlige
myndigheder, både de, der hører under Grønlands Selvstyre, og de, der hører under
kommunerne. Dette for at bekæmpe, at COVID-19 smitten breder sig i samfundet.
8. Høring af myndigheder og organisationer m.v.
Grundet den ekstraordinære situation med COVID-19 smitten har det ikke været muligt at
sende forslaget i offentlig høring.
Forslagets danske udgave blev skrevet færdig tirsdag den 24. marts 2020 kl. 15:00, og blev
derefter sendt i lyn-høring, med en frist til onsdag den 25. marts 2020 kl. 08:00.
Forslaget blev sendt i høring hos samtlige departementer, Epidemikommissionen, Grønlands
Politi, Rigsombudsmanden i Grønland, Justitsministeriet og Transport- og Boligministeriet.
Nogle af departementerne har videresendt høringen til underliggende styrelser.
Departementet for Natur og Miljø, Departementet for Udenrigsanliggende, Departementet for
Uddannelse, Kultur og Kirke, Departementet for Fiskeri, Fangst og Landbrug og
Departementet for Sociale Anliggender og Justitsområdet har svaret, at de har ingen
bemærkninger.
Departementet for Finanser og Råstoffer har ingen indholdsmæssige bemærkninger, men
finder lovforslagets målsætninger relevante i den aktuelle situation.
Justitsministeriet, sammen med Grønlands Politi, Rigsombudsmanden i Grønland og
Transport- og Boligministeriet har svaret, at de har ingen bemærkninger.
Epidemikommissionen har disse bemærkninger:
”Forslaget til Inatsisartutlov om ændring af landstingsforordning om civile foranstaltninger
mod smitsomme sygdomme omhandlende en udvidelse af foranstaltninger til at forebygge og
inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v., som fremsendt i mail af
24. marts 2020, modtaget hos undertegnede kl. 15.10, giver ikke Epidemikommissionen
anledning til at fremsætte generelle bemærkninger.”
Svar:
Departementet beklager den korte høringsfrist.
17
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0018.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
”Et
medlem af kommissionen bemærker:
Der er tale om, at Naalakkersuisut vil gennemgøre tidsvarende regler, som blev indført i
Danmark 17. marts 2020, og allerede derfor kan kommunen ikke have overordnede
indvendinger mod forslaget.
Dog bør kommunen fremhæve, at den hidtidige lovs § 28 foreslås ophævet med den
konsekvens, at den økonomiske byrde for det offentlige, som følge af loven påhviler den
myndighed mv., der pålægges til det pågældende tiltag.
Henset til situationens aktuelt alvorlige karakter, bør dette dog ikke umiddelbart medføre en
negativ kommunal reaktion, men det bør overvejes, at byrde- og opgavefordelingen tages op
til revision,
når den aktuelle situation tillader det.”
Svar:
Departementet er helt enig.
Departementet for Erhverv, Energi, Forskning og Arbejdsmarked har disse
bemærkninger:
”Det burde være overvejet og vurderet om alle offentlige ejede selskaber er af relevans
i
forbindelse med at blive pålagt at bistå Naalakkersuisut i udøvelse af lovens bestemmelser.
Både for så vidt angår offentlige ejede selskaber og private der forpligtes efter bestemmelsen
i § 2 a vil der være en problemstilling om disse subjekter er forpligtet til overholdelse af lov
om offentlighed i forvaltningen, der gælder for selvstyrets og den kommunale forvaltning.”
Svar:
Det at alle offentligt ejede selskaber forpligtes til at bistå Naalakkersuisut betyder ikke,
at denne forpligtelse også bliver relevante for dem. Dette er en generel forpligtelse, der kun
vil blive relevant efter anmodning fra Naalakkersuisut.
Om offentligt ejede selskaber og private i denne henseende vil blive omfattet af landstingslov
om offentlighed i forvaltningen må vurderes konkret i hver enkelt sag.
”Endvidere kunne det overvejes at erstatte Epidemikommissionen med Naalakkersuisut
overalt i loven og i stedet indsætte en delegationsbestemmelse.”
Svar:
Den gældende landstingsforordning er opbygget således, at Epidemikommissionen har
de beføjelser, der vedrør tvangsindgreb over for den enkelte borger, medens Naalakkersuisut
har beføjelser til at fastsætte generelle regler i Selvstyrets bekendtgørelser.
Det findes ikke hensigtsmæssig i denne haste-lovændring, at ændre på strukturen i
landstingsforordningen. Efter forslaget § 2, stk. 3, skal hele landstingsforordningen ophæves
den 31. december 2021, og i forbindelse med udarbejdelse af en ny Inatsisartutlov på området
vil det være relevant at se på selve strukturen af landstingsforordningen.
18
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0019.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
Asiaq - Greenland Survey
har disse bemærkninger:
”Fra Asiaqs side støtter vi det fremsendte lovforslag. Vi skal alle bidrage til løsningen af den
alvorlige krisesituation, som vi står midt i.
På vegne af Asiaq vil jeg tillade mig at udtrykke betænkeligheder i f.t. fjernelsen af §28
vedrørende finansiering sammenholdt med den brede definition af hvem loven forpligter i §2
a. Dette forhold bør overvejes nøje til
lovens genbehandling i 2021.”
Svar:
Departementet er helt enig.
Økonomi- og Personalestyrelsen (ASA) har disse bemærkninger:
ASA gør det indledningsvis klart i deres høringssvar, at høringssvaret også vedrører emner
der falder uden for styrelsens ressort. Dette henset til ændringsforslagets indgribende karakter.
ASA har delt deres høringssvar op i generelle bemærkninger og konkrete bemærkninger.
Generelle bemærkninger fra ASA:
”Det fremgår derfor indledningsvist i de specielle bemærkninger, at der henvises til
bemærkningerne til forslagets enkelte bestemmelser i den danske lov. Retssikkerhedsmæssigt
er dette over for borgeren og erhvervslivet stærkt bekymrende, idet det skaber usikkerhed om
retstilstanden og lovgivers egentlige intentioner, særligt når der henses til de vide beføjelser
som forslaget tillægger Naalakkersuisut.”
Svar:
Passagen var alene tiltænkt at være af oplysende karakter. For at undgå forvirring er
passagen taget ud igen. Foruden de almindelige bemærkninger til dette forslag, er der også
udfærdiget bemærkninger til hver enkelt bestemmelse i dette forslag.
”Med forslaget
sigtes der til at Naalakkersuisut tillægges vidtgående beføjelser, over for
juridiske personer og individer, bl.a. i form af indgreb i ejendomsrettens ukrænkelighed,
anvendelse af tvang, administrativ frihedsberøvelse, indgreb i forsamlingsfriheden og andre
grundlovssikrede rettigheder, samt delegation af myndighedsopgaver.”
Svar:
Det tilsigtes, at Naalakkersuisut og Epidemikommission får de samme beføjelser, som
den tilsvarende danske lov fastsatte til den relevante danske minister. Flere af beføjelserne
findes allerede i den gældende landstingsforordning, men bliver ved denne ændringslov
udspecificerede.
”Som eksempler herpå kan fremhæves:
Nr. 1 (§ 2a). Delegation af myndighedsopgaver til private, synes bekymrende, idet det ikke
fremgår hvad der kan delegeres eller til hvem. I den juridiske teori er der almindelig enighed
om, at delegation af afgørelseskompetence kræver klar lovhjemmel.
19
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0020.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
I hvilket omfang vil de statslige myndigheder i Grønland kunne pålægges opgaver efter denne
bestemmelse?”
Svar:
Der fastsættes mulighed for, at private kan
bistå
med at varetage myndighedsopgaver.
Naalakkersuisut vil ikke kunne pålægge statslige myndigheder opgaver, jf. § 1 i
Selvstyreloven.
”Nr. 2 (§ 5, stk. 1, nr. 3). At sætte folk i isolation i en egnet facilitet,
når der er en formodning
for at en person er smittet. Desuden forekommer det uklart hvad der forstås ved en egnet
facilitet.”
Svar:
Efter gældende landstingsforordning § 6 har Epidemikommissionen hjemmel til:
”at
påbyde, at enhver, der lider af en alment farlig sygdom, eller som må antages at være smittet
med en sådan, skal lade sig isolere...”
Vedrørende ”egnet facilitet” så er dette op til Epidemikommissionen at vurdere.
”Nr. 2 (§ 6, stk. 1). Et af flere eksempler på mulighed for at fastsætte administrative
regler,
som gennembryder anden lovgivning (stærk derogation).”
Svar:
Grundet den særlige situation er det ikke muligt at ændre alle relevante love. Og der er
heller ikke pt. overblik over, hvilke love det måtte dreje sig om.
”Nr. 2 (§ 6, stk. 2). Bemyndigelse til at fastsætte regler om adgang uden retskendelse”
Svar:
Dette er en indgribende bestemmelse, men det er ikke ualmindelige at fastsætte denne
bestemmelse i særlov, når den særlige situation kræver det.
”Nr. 3 (§ 8, stk. 2). Giver mulighed
for at tvangsvaccinere for hvad som helst, så længe
begrundelsen er at hindre udbredelsen af en alment farlig sygdom.”
Svar:
Det følger af den gældende § 8, stk. 1, i landstingsforordningen, at Naalakkersuisut
efter indstilling fra Landslægeembedet kan iværksætte tvangsmæssig vaccination inden for et
nærmere afgrænset område eller af en nærmere afgrænset personkreds.
Denne bestemmelse udvides noget for at kunne frigive ressourcer i sundhedsvæsenet, således
at sundhedsvæsenets ressourcer anvendes mest hensigtsmæssigt i situationer med alment
farlige sygdomme.
Bestemmelsen kræver, at det sker efter indstilling fra Landslægeembedet.
20
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0021.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
”Nr. 6 (§ 12 d). Sat på spidsen er her en hjemmel til at eftergive en persons offentlige gæld,
som incitament til at holde
personen hjemme (nr. 2).”
Svar:
Når man læser hele bestemmelsen, er det meget svært at komme til den konklusion, at
bestemmelsen skulle hjemle eftergivelse af en persons offentlige gæld.
”Nr. 12 (29, stk. 2). Betænkeligt at der administrativt kan besluttes
hvilken straf en
overtrædelse skal have. Dette var tidligere afgrænset til bøder.”
Svar:
Dette er ikke korrekt. Det er altid domstolene, der fastsætter den konkrete
foranstaltning, ikke administrationen. Dog kan man i bekendtgørelse vælge at fastsætte, at der
f.eks. kun skal være mulighed for at idømme foranstaltninger af bøde. Dvs. at man for
overtrædelse af bestemmelser fastsat i bekendtgørelse kan vælge at indskrænke de mulige
foranstaltninger, ikke udvide dem.
”Særligt forslagets sammenspil med
grundlovssikret rettigheder og den europæiske
menneskerettighedskonvention bør behandles i bemærkninger.”
Svar:
Dette spørgsmål er allerede behandlet i det tilsvarende danske forslag. Der er ikke i
dette forslag tiltænkt nogle ændringer i den henseende, og derfor synes det ikke nødvendigt at
behandle spørgsmålet en gang til i dette forslag.
Konkrete bemærkninger fra ASA:
”Foruden ovennævnte eksempler synes forslagets nr. 9 (§ 22, stk. 2) at være væsentlig mere
vidtgående end den danske bestemmelse, uden at
bemærkningerne forklarer hvorfor.”
Svar:
I forslaget til den nye affattelse af § 22, stk. 2, er der også indsat regler inden for
undervisningsområdet. I Danmark blev disse regler fastsat i
”Lov om midlertidige
foranstaltninger på børne- og undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og for den frie
folkeoplysende virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19”
Vi har uddybet dette i de specielle bemærkninger til § 22.
”Der bør overvejes hvordan
erstatning
efter den nuværende bestemmelse i § 27 håndteres for
dem der i dag måtte være ramt af et tab, sammenholdt med det fremadrettet kun er ved
ekspropriative indgreb, at erstatning ydes.”
Svar:
Dette må afgøres konkret, når der kommer en anmodning om erstatning fra en borger,
virksomhed eller andre.
21
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
2195493_0022.png
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
”Det anbefales, at materialet fremsendes i en bredere
høring
inden det forlægges
parlamentet. Dette er særligt under hensynstagen til forslagets vidtrækkende karakter, samt
den kritik som det danske lovforslag er blevet mødt med.”
Svar:
Det er helt korrekt, at forslaget burde være sendt i offentlig høring. Men det har der
desværre ikke været tid til. Derfor foreslås det i stedet, at hele landstingsforordningen
ophæves den 31. december 2021.
22
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen er ny og fastsætter, at alle offentlige myndigheder og alle offentligt ejede
selskaber er forpligtet til at bistå Naalakkersuisut i udøvelsen af dennes pligter og beføjelser
ifølge landstingsforordningen. Bestemmelsen omfatter både de myndigheder og selskaber, der
hører under Naalakkersuisut, og de, der hører under kommunerne.
Derudover fastsætter bestemmelsen, at private i særlige tilfælde kan bistå med at varetage
myndighedsopgaver. Som eksempel på myndighedsopgaver, som private efter forslaget vil
kunne bistå Naalakkersuisut med at varetage, kan nævnes bevogtning, transport og
registrering m.v.
I sådanne tilfælde vil de være underlagt Naalakkersuisuts ledelse og ansvar.
Til nr. 2
De gældende §§ 5-7 foreslås ophævet og i stedet affattet på ny. Derudover bliver der også
indsat en ny § 6 a.
(§ 5)
Bestemmelsen er for det meste en videreførelse af gældende § 5.
Bestemmelsen fastsætter, at Epidemikommissionen kan påbyde enhver, der lider af en alment
farlig sygdom, eller som formodes at kunne være smittet med en sådan, at lade sig undersøge
af en sundhedsperson, lade sig indlægge på et sygehus eller i anden egnet facilitet, eller lade
sig isolere i en egnet facilitet.
Hvis isolation ikke er tilstrækkelig til at forebygge eller inddæmme udbredelse af
sygdommen, kan Epidemikommissionen iværksætte tvangsmæssig behandling af en person.
23
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
(§ 6)
Bestemmelsen er ny, men lignende regler står i den gældende § 7.
XM2020/18
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 1,
at Naalakkersuisut, når det er nødvendigt for at forebygge
eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, kan fastsætte regler om
forbud mod afholdelse af og deltagelse i forsamlinger, arrangementer, begivenheder m.v.
Bestemmelsen omfatter både indendørs, udendørs, offentlige og private forsamlinger,
arrangementer, begivenheder m.v. Bestemmelsen skal forstås bredt. Enhver situation, hvor
personer opholder sig sammen, vil kunne være omfattet. Det kan fastsættes i bekendtgørelsen,
hvor mange personer, der må samles ad gangen.
Det forudsættes, at begrænsninger i borgernes deltagelse i forsamlinger og begivenheder mv.
alene vil blive fastsat i det omfang og i den tidsmæssige udstrækning, som efter en konkret
vurdering er nødvendigt for at beskytte mod eller hindre udbredelse af alment farlige
sygdomme.
Den foreslåede ordning vil derfor ikke udgøre et indgreb i strid med forsamlingsfriheden efter
grundlovens § 79, idet den foreslåede bestemmelse ikke giver mulighed for at foretage
indgreb rettet mod meningstilkendegivelser.
Der kan fastsættes i bekendtgørelsen, at regler i anden lovgivning skal vige for bestemmelser
fastsat i bekendtgørelsen.
Efter bestemmelsens
stk. 2,
kan der fastsættes regler om, at der uden rettens beslutning er
adgang til lokaler og andre lokaliteter med henblik på kontrol af overholdelsen af regler
fastsat i medfør af
stk. 1.
Det forudsættes, at adgang til lokaler og andre lokaliteter i forbindelse med borgernes
deltagelse i forsamlinger og begivenheder m.v. alene vil blive fastsat i det omfang og i den
udstrækning, som efter en konkret vurdering er nødvendigt for at beskytte mod eller hindre
udbredelse af alment farlige sygdomme.
Boligen er ikke omfattet af lokaler og andre lokaliteter, som nævnt i
stk. 2.
Den enkelte borger
er dog pligtig til at overholde de regler, der er fastsat i medfør af
stk. 1
om forbud mod
afholdelse af og deltagelse i forsamlinger, arrangementer, begivenheder m.v., også i egen
bolig. Her tænkes der særlig på situationer, hvor der afholdes fester m.v., og hvor der er
samlet flere personer end det er tilladt. Dette er nødvendigt for at beskytte mod eller hindre
udbredelse af alment farlige sygdomme.
24
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
(§ 6 a)
Bestemmelsen er ny, men lignende bestemmelser står i gældende § 22.
XM2020/18
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut, når det er nødvendigt for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, kan fastsætte regler om forbud
mod adgang til eller restriktioner for adgangen til offentlige institutioner m.v.
(§ 7)
Bestemmelsen er for det meste en videreførelse af gældende § 7.
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut kan påbyde, at der skal ske afspærring af et
område, hvor en alment farlig sygdom optræder, hvor der er risiko for, at en sådan sygdom
optræder eller bringes ind, således at samkvem med omgivelserne forhindres i fornødent
omfang.
Naalakkersuisut kan derudover fastsætte nærmere regler om adgangen til at meddele påbud
efter stk. 1, herunder om den nærmere afgrænsning af området. Naalakkersuisut kan fastsætte
regler om restriktioner for personer, der har bopæl eller ophold i området.
Foranstaltninger efter stk. 1 skal snarest muligt ophæves.
Til nr. 3
Bestemmelsen er en udvidelse af anvendelsesområdet for § 8.
Bestemmelsen fastsætter, at når det er nødvendigt for at forebygge eller inddæmme
udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, kan Naalakkersuisut efter indstilling fra
Landslægeembedet med henblik på at nedbringe antallet af øvrige patienter i
sundhedsvæsenet fastsætte regler om, at der skal iværksættes tvangsmæssig vaccination af
nærmere bestemte risikogrupper med henblik på at minimere udbredelsen af øvrige
sygdomme i befolkningen.
Til nr. 4
Bestemmelsen udvider anvendelsesområdet for gældende § 11, stk. 3.
Efter gældende § 11, stk. 3, er det kun personer, der lider af en af denne landstingsforordning
omfattet sygdom, der kan forbydes at anvende offentlige transportmidler.
25
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
Med den nye affattelse kan Epidemikommissionen også forbyde personer, der formodes at
være smittet med en sådan sygdom, at anvende offentlige transportmidler.
Til nr. 5
(§ 12 a)
Bestemmelsen er ny.
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut, når det er nødvendigt for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, kan fastsætte regler om forbud
mod adgang til transportmidler eller restriktioner på transportmidler, herunder om tilladt
maksimalbelægning og om, at der fra skibe ikke må ske samkvem med personer i land.
Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
(§ 12 b)
Bestemmelsen er ny.
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut, når det er nødvendigt for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, kan fastsætte regler om forbud
mod adgang til eller restriktioner for adgangen til eller brugen af lokaler, som
erhvervsdrivende råder over, og hvortil offentligheden har adgang, herunder regler om tilladt
maksimalbelægning.
Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
(§ 12 c)
Bestemmelsen er ny, men lignende regler er fastsat i gældende § 22.
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut, når det er nødvendigt for at forebygge eller
inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, kan fastsætte regler om forbud
mod eller restriktioner for besøgendes adgang til offentlige og private plejehjem og sygehuse
og om undtagelser hertil.
Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
Til nr. 6
Bestemmelserne i kapitel 3 a er nye.
26
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
(§ 12 d)
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut kan fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser
for det offentlige og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i anden lovgivning, i
medfør af anden lovgivning eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af anden
lovgivning, når det er nødvendigt for at sikre kapacitet til behandling og pleje af personer, der
er smittet med en alment farlig sygdom, og de pågældende forpligtelser og rettigheder må
anses for at være af mere underordnet betydning i forhold til det nævnte kapacitetsbehov.
Endvidere kan Naalakkersuisut fastsætte regler om fravigelse af forpligtelser for det offentlige
og privates rettigheder over for det offentlige fastsat i anden lovgivning, i medfør af anden
lovgivning eller i afgørelser truffet af det offentlige i medfør af anden lovgivning i følgende
tilfælde:
1) Fravigelse er nødvendig for at forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig
sygdom her i landet.
2) Fravigelse er påkrævet som følge af tiltag til at forebygge eller inddæmme udbredelsen af
en alment farlig sygdom her i landet, og de pågældende forpligtelser og rettigheder i den
sammenhæng må anses for at være af mere underordnet betydning.
3) Opfyldelse af de pågældende forpligtelser og rettigheder bliver umulig eller
uforholdsmæssig vanskelig som følge af foranstaltninger, som har været nødvendige for at
forebygge eller inddæmme udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet.
(§ 12 e)
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut kan fastsætte regler om, at pligter, der ifølge
lovgivningen påhviler private over for det offentlige, fraviges, i det omfang det som følge af
foranstaltninger iværksat i medfør af denne landstingsforordning vil være umuligt eller
uforholdsmæssig vanskeligt for den private at opfylde pligten.
(§ 12 f)
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut i situationer med udbredelse af eller fare for
udbredelse af en alment farlig sygdom her i landet, kan fastsætte regler om særlige
foranstaltninger med henblik på at sikre forsyningen af varer.
Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
Til nr. 7
Bestemmelsen er en konsekvensændring på grund af indsættelse af nye paragraffer.
27
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
Til nr. 8
Bestemmelserne er nye.
(§ 21 a)
XM2020/18
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut kan fastsætte regler om fysiske og juridiske
personers samt myndigheders oplysningsforpligtelser for at hindre udbredelse og smitte af en
bestemt sygdom omfattet af landstingsforordningens § 2.
(§ 21 b)
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut kan fastsætte regler om, at personoplysninger
kan behandles, hvis behandlingen er nødvendig for at hindre udbredelse og smitte af en
bestemt sygdom omfattet af landstingsforordningens § 2.
Bestemmelsen er en undtagelse til Anordning nr. 1238 af 14. oktober 2016 om ikrafttræden
for Grønland af lov om behandling af personoplysninger, og gælder kun hvis behandlingen er
nødvendig for at hindre udbredelse og smitte af en bestemt sygdom omfattet af
landstingsforordningens § 2.
Da forslaget til anordningen blev behandlet i Inatsisartut (FM 2016/24) skrev
Justitsministeriet i bilag 2 til forslaget:
”Det bemærkes, at de generelle regler om behandling af personoplysninger i Grønland i dag
findes i lov om private registre mv. og lov om offentlige myndigheders registre. Det er disse
regler, som efter udkastet erstattes med persondataloven. Det bemærkes samtidig, at
Grønlands selvstyre ved landstingslov vil kunne fastsætte regler om behandling af
personoplysninger, dog ikke for så vidt angår rigsmyndighedernes behandling af
personoplysninger i Grønland.”
Lignende undtagelser findes også i offentlighedsloven, sagsbehandlingsloven og
landstingsforordning om patienters retsstilling.
Til nr. 9
Bestemmelsen er en udvidelse af den gældende § 22.
Bestemmelsen giver Naalakkersuisut udtrykkelig hjemmel til at fastsætte regler om særlige
foranstaltninger i situationer omfattet af stk. 1, herunder regler om nødpasning,
nødundervisning, beviser, prøver, eksamener, vejledning og optagelse, ydelser, betaling,
tilskud m.v. Regler fastsat i medfør af 1. pkt. kan fravige anden lovgivning.
28
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
Der er fundet behov for at indsætte en hjemmel til fastsættelse af regler om nødundervisning
m.v., der gør det muligt at fravige de bestemmelser, der er fastsat i lovgivningen om
dagtilbud, skoler uddannelsesinstitutioner og andre institutioner.
Denne hjemmelsbestemmelse er fastsat med afsæt i
”Lov om midlertidige foranstaltninger på
børne- og undervisningsområdet og folkehøjskoleområdet og for den frie folkeoplysende
virksomhed til forebyggelse og afhjælpning i forbindelse med covid-19”
Regler fastsat i medfør af denne bestemmelse forudsættes at tage størst muligt hensyn til, at
sådanne tiltag ikke giver, elever, kursister, uddannelsessøgende eller deltagere ringere vilkår,
end de ville have haft i almindelige forløb.
Til nr. 10
Bestemmelsen ændrer gældende erstatningsordning og udvider beføjelserne for ekspropriative
indgreb.
Efter gældende ordning har den, der er påført et tab krav på erstatning herfor fra Landskassen.
Størrelsen af erstatningen fastsættes af epidemikommissionen efter forhandling med
skadelidte. Såfremt der ikke kan opnås enighed om erstatningspligten eller erstatningens
størrelse, påhviler det kommissionen at indbringe erstatningsspørgsmålet for domstolene.
Bestemmelsen fastsætter, at Naalakkersuisut til brug for gennemførelse af foranstaltninger
efter denne landstingsforordning eller regler fastsat i medfør heraf kan iværksætte
ekspropriation af privat ejendom. Udgør gennemførelse af foranstaltninger efter denne
landstingsforordning eller regler fastsat i medfør heraf et ekspropriativt indgreb, ydes
fuldstændig erstatning til den eller de berørte ejere.
Til nr. 11
Efter gældende bestemmelse afholder Landskassen alle udgifter efter landstingsforordningen,
herunder de i § 27 nævnte erstatninger, bortset fra dem oplistet i stk. 1, nr. 1-5.
Bestemmelsen foreslås ophævet.
Til nr. 12
Bestemmelsen affattes på ny.
Efter gældende bestemmelse kan der kun idømmes foranstaltninger i form af bøde.
29
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
Med den nye bestemmelse foreslås, at der kan idømmes de foranstaltninger, som er fastsat i
Kriminallov for Grønland, og ikke kun bøde.
Til § 2
(Stk. 1)
Det foreslås, at landstingsforordningen træder i kraft dagen efter dens kundgørelse.
(Stk. 2)
I henhold til § 17 i Selvstyreloven skal den danske regerings forslag til love, der omfatter eller
vil kunne sættes i kraft for Grønland, inden fremsættelsen for Folketinget fremsendes til
Grønlands Selvstyre til udtalelse. Endvidere skal den danske regering afvente selvstyrets
udtalelse inden fremsættelsen for Folketinget af regeringsforslag til love, der indeholder
bestemmelser, som udelukkende gælder for Grønland eller har særlig betydning for Grønland.
I henhold til § 13, stk. 2, i Inatsisartutlov om Inatsisartut og Naalakkersuisut gives denne
udtalelse ved, at Naalakkersuisut fremsætter forslaget som Inatsisartutbeslutning, jf. også §
33, stk. 6, nr. 3, i Forretningsorden for Inatsisartut.
Givet den ekstraordinære situation ved COVID-19 smitten foreslås det, at disse udtalelser, når
det vedrører harmonisering af rigslovgivning, der ligger inden for denne
landstingsforordnings område, kan gives af Naalakkersuisut, så længe COVID-19 situationen
står på. Grunden til forslaget er, at Inatsisartut har meget begrænsede muligheder for at
samles, mens COVID-19 situationen står på, og der er i øjeblikket indført ind- og udrejse
forbud i Nuuk.
Det er inden for enkelte områder presserende nødvendigt, at der laves ændringer i dansk
rigslovgivning, så de samme tiltag, som kan sættes i værk i Grønland efter denne
landstingsforordning, også kan sættes i værk for rigsmyndighederne i Grønland. Her tænkes
der særlig på Kriminalforsorgens anstalter, men det kan ikke udelukkes, at samme behov er
hos andre rigsmyndigheder i Grønland.
(Stk. 3.)
Grundet de meget vidtgående beføjelser som denne ændringslov medfører, fastsættes det i §
2, stk. 3, at landstingsforordningen om civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme
ophæves den 31. december 2021.
30
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781
L 192 - 2019-20 - Bilag 1: Ordførerindlæg og udvalgsbetænkning fra Inatsisartuts behandling af et forslag til inatsisartutlov fra naalakkersuisut om ændring af Grønlands epidemilov, som har en sammenhæng med lovforslag L192.
Dato 31. marts 2020
XM2020/18
Hvis dette forslag bliver vedtaget, vil Naalakkersuisut derfor skulle udarbejde forslag til en ny
Inatsisartutlov om civile foranstaltninger mod smitsomme sygdomme, som skal forelægges
Inatsisartut senest til efterårssamlingen 2021.
Lignende bestemmelser er indsat i den tilsvarende danske lov.
31
XM2020/18
PN sags nr. 2020-5781