Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 191 Bilag 5
Offentligt
2201239_0001.png
Til lovforslag nr.
L 191
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Sundheds- og Ældreudvalget den 0. juni 2020
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Frivillige indkvarteringsfaciliteter)
[af sundheds- og ældreministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Venstre
og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 1, 4 og 5. Venstre, Dansk Folkeparti og Ra‐
dikale Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændrings‐
forslag nr. 2. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udval‐
get har stillet ændringsforslag nr. 3.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i
Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1, om, at der skal gå
30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages
ved 3. behandling, og således at 3. behandling kan finde sted
tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
3. Indstillinger
<>
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku‐
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(V og DF), tiltrådt af <>:
1)
I den
under nr. 2
foreslåede
§ 210 a.
affattes
stk. 1
såle‐
des:
»Stk. 1.
Kommunalbestyrelsen har efter regler fastsat i
medfør af stk. 2, ansvaret for at stille faciliteter til rådighed
til isolation af borgere, der er konstateret smittede med co‐
vid-19, og som på baggrund af kommunens visitation, af
hensyn til andres sundhed, frivilligt vil lade sig isolere på en
sådan facilitet.«
[Ændret anvendelsesområde]
Af et
mindretal
(V, DF og RV), tiltrådt af <>:
2)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 210 a, stk. 1,
indsættes
som
2. pkt.:
»Tilbuddet omfatter det eller de medlemmer af
en husstand, som det efter husstandens vurdering, giver
bedst mening at indkvartere på faciliteten.«
[Lovens anvendelsesområde]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af [et
mindretal
(V og DF):
DokumentId
Journalnummer
L 191 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2201239_0002.png
2
3)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 210 a
indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Egenbetaling for forplejning kan maksimalt udgø‐
re 150 kr. pr. døgn.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Niveauet for egenbetaling]
Af et
mindretal
(V og DF), tiltrådt af <>:
4)
I den
under nr. 2
foreslåede
§ 210 a.
affattes
stk. 2
såle‐
des:
»Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter nærmere
regler om kommunalbestyrelsens ansvar efter stk. 1, herun‐
der om, at tilvejebringelse af isolationsfaciliteter kan ske af
kommunalbestyrelsen selv, i samarbejde med andre kommu‐
ner eller ved indgåelse af aftale med private leverandører.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter endvidere nærmere
regler om kriterier for visitation til isolationsfaciliteter efter
stk. 1, herunder om målgruppe, retningslinjer for isolations‐
faciliteter og egenbetaling.«
[Ændret anvendelsesområde]
Til § 2
5)
I
§ 2
indsættes som
stk. 2. :
»Stk. 2.
Loven ophæves den 1. marts 2021.«
[Udløbsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
Efter lovforslagets § 1, nr. 2, indsættes i sundhedsloven
en § 210 a. Efter sundhedslovens § 210 a, stk. 1, har regi‐
onsrådet og kommunalbestyrelsen efter regler fastsat i med‐
før af stk. 2 ansvaret for at stille faciliteter til rådighed til
indkvartering af borgere, der af hensyn til egen eller andres
sundhed, frivilligt vil lade sig indkvartere, og som af regi‐
onsrådet eller kommunalbestyrelsen visiteres til en sådan fa‐
cilitet.
Efter sundhedslovens § 210 a, stk. 2, træffer sundheds-
og ældreministeren beslutning om aktivering af ansvaret, jf.
stk. 1, og fastsætter i den forbindelse nærmere regler om re‐
gionsrådets og kommunalbestyrelsens ansvar efter stk. 1,
herunder om i hvilke situationer pligten finder anvendelse,
og om at tilvejebringelse af indkvarteringsfaciliteter kan ske
af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet selv, i samarbej‐
de med andre kommuner og regioner eller ved indgåelse af
aftale med private leverandører. Sundheds- og ældreministe‐
ren fastsætter endvidere nærmere regler om kriterier for visi‐
tation til indkvarteringsfaciliteter efter stk. 1, herunder om
målgruppe, retningslinjer for faciliteter og om egenbetaling.
Det foreslås, at sundhedslovens § 210 a, stk. 1, nyaffat‐
tes.
Det foreslås med sundhedslovens § 210 a, stk. 1, at kom‐
munalbestyrelser efter regler fastsat i medfør af stk. 2 har
ansvaret for at stille faciliteter til rådighed til isolation af
borgere, der er konstateret smittede med covid-19 og som på
baggrund af kommunens visitation, af hensyn til andres
sundhed, frivilligt vil lade sig indkvartere på en sådan facili‐
tet.
Med den foreslåede bestemmelse fastsættes et ansvar for
kommunalbestyrelser til at stille faciliteter til rådighed til
indkvartering af borgere, der er konstateret smittede med co‐
vid-19.
Efter den foreslåede bestemmelse vil kommunalbestyrel‐
ser få ansvar for til at tilbyde borgere, som på grund af smit‐
te med covid-19 kan udsætte deres omgivelser, herunder
nære pårørende, for sundhedsmæssige risici ved fortsat at bo
hjemme, en facilitet, hvor de pågældende frivilligt kan lade
sig indkvartere.
Det nærmere omfang af denne pligt foreslås fastsat af
sundheds- og ældreministeren ved bekendtgørelse, jf. det
foreslåede stk. 2.
Det foreslås med § 210 a, stk. 2, 1. pkt., at sundheds-og
ældreministeren fastsætter nærmere regler kommunalbesty‐
relsens ansvar efter stk. 1, herunder om, at tilvejebringelse
af isolationsfaciliteter kan ske af kommunalbestyrelsen selv,
i samarbejde med andre kommuner og regioner eller ved
indgåelse af aftale med private leverandører.
Sundheds- og ældreministeren fastsætter endvidere nær‐
mere regler om kriterier for visitation til isolationsfaciliteter
efter stk. 1, herunder om målgruppe, retningslinjer for isola‐
tionsfaciliteter og egenbetaling.
Der vil i den forbindelse kunne fastsættes nærmere regler
om, hvordan kommunalbestyrelser skal tilvejebringe rele‐
vante isolationsfaciliteter. Der vil således kunne fastsættes
regler om, at kommunalbestyrelsen selv eller i samarbejde
med andre kommuner inden for den øvrige lovgivnings ram‐
mer kan etablere og drive sådanne faciliteter, ligesom der
kan fastsættes regler om, at kommunalbestyrelsen indgår af‐
taler herom med private leverandører af hoteller, feriecentre
og andre kommercielle overnatningsfaciliteter om at stille
sådanne faciliteter til rådighed. I den forbindelse vil der kun‐
ne fastsættes nærmere regler om, hvilke krav kommunalbe‐
styrelser skal stille til f.eks. indretning, rengøring, hygiejne,
adgangsforhold, kontakt til andre gæster og personale. Der
vil endvidere bl.a. kunne fastsættes nærmere regler om, at en
isolationsfacilitet, uanset om den er etableret og drevet af en
privat leverandør eller af kommunen, skal leve op til ret‐
ningslinjer fra sundhedsmyndighederne der er relevante i
den aktuelle situation med håndtering af covid-19.
Det foreslås med § 210 a, stk. 2, 2. pkt., at sundheds- og
ældreministeren endvidere fastsætter nærmere regler om kri‐
terier for visitation til isolationsfaciliteter efter stk. 1, herun‐
der om målgruppe, retningslinjer for isolationsfaciliteter og
egenbetaling.
Med denne bestemmelse vil sundheds- og ældreministe‐
ren kunne fastsætte nærmere regler om, hvilke kriterier der
skal være opfyldt for, at en borger kan visiteres til at ophol‐
de sig på isolationsfaciliteterne, dvs. målgruppen for facili‐
teterne, og hvordan visitationen nærmere skal finde sted.
I den forbindelse bemærkes, at kommuners visitation af
en borger til en isolationsfacilitet, hvor borgeren opholder
sig frivilligt, vil være en afgørelse i forvaltningslovens for‐
stand. Visitationen vil kunne meddelelse mundtligt til borge‐
ren i forbindelse med kommunens kontakt til borgeren. Bor‐
L 191 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2201239_0003.png
3
geren vil i en sådan situation kunne anmode om en skriftlig
afgørelse, som kommunen herefter vil skulle udfærdige. Det
bemærkes, at en kommunalbestyrelses afgørelse efter sund‐
hedsloven ikke kan påklages til anden administrativ myn‐
dighed medmindre dette fremgår udtrykkeligt af lovgivnin‐
gen.
Det bemærkes, at forslaget ikke indeholder et forslag om
mulighed for at kunne påklage en afgørelse om visitation til
en isolationsfacilitet, hvorfor der ikke vil være adgang til at
påklage en kommunalbestyrelses afgørelse om visitation til
en sådan.
Kommunalbestyrelsers dispositioner efter den foreslåede
bestemmelse vil være undergivet de almindelige kommunale
tilsynsmyndigheders kompetence, jf. kapitel VI og VII i lov
om kommunernes styrelse.
Det bemærkes endvidere, at en isolationsfacilitet ikke vil
skulle betragtes som et behandlingssted, og at en isolations‐
facilitet således ikke vil skulle lade sig registrere i Styrelsen
for Patientsikkerheds Behandlingsstedsregister i henhold til
sundhedslovens regler herom.
Der vil ligeledes efter den foreslåede bestemmelse kunne
fastsættes nærmere regler om egenbetaling forbundet med
ophold på indkvarteringsfaciliteten, såvel for selve opholdet
som for forplejning.
For så vidt angår udmøntningen af bemyndigelsen i den
aktuelle situation med håndtering af covid-19 henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 2, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 1, nr. 2, indsættes i sundhedsloven
en § 210 a, hvorefter regionsrådet og kommunalbestyrelsen
efter regler fastsat i medfør af stk. 2 har ansvaret for at stille
faciliteter til rådighed til indkvartering af borgere, der af
hensyn til egen eller andres sundhed, frivilligt vil lade sig
indkvartere, og som af regionsrådet eller kommunalbestyrel‐
sen visiteres til en sådan facilitet, jf. bestemmelsens stk. 1.
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 210 a, stk. 1,ind‐
sættes et 2. pkt., hvorefter tilbuddet omfatter det eller de
medlemmer af en husstand, som det efter husstandens vur‐
dering, giver bedst mening at indkvartere på faciliteten.
Med den foreslåede bestemmelse vil det være op til med‐
lemmerne af den enkelte husstand at beslutte, hvilke af hus‐
standens medlemmer, det giver bedst mening at indkvartere
på faciliteten.
Det forudsættes i den sammenhæng, at mindst ét medlem
af hustanden er omfattet af målgruppen for tilbuddet, jf.
sundhedslovens § 210 a, stk. 1.
I den aktuelle situation med håndtering af covid-19 inde‐
bærer forslaget, at såvel den eller de medlemmer af en hus‐
stand, der er konstateret smittede med covid-19, som den el‐
ler de øvrige medlemmer af husstanden, som ikke er konsta‐
terede smittede med covid-19, vil kunne lade sig indkvartere
frivilligt på en isolationsfacilitet, som kommunalbestyrelsen
stiller til rådighed med henblik på nedbringelse af smitterisi‐
koen i samfundet, i overensstemmelse med, hvad der vil
fungere bedst for den enkelte familie.
Det bemærkes hertil, at en sådan ordning nødvendigvis
må forudsætte et betydeligt behov for en øget opdeling eller
adskillelse af de isolationsfaciliteter, der stilles til rådighed
for borgere, der er konstateret smittet med covid-19, og de
faciliteter der stilles til rådighed for raske borgere.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 1, nr. 2, indsættes i sundhedsloven
en § 210 a, hvorefter regionsrådet og kommunalbestyrelsen
efter regler fastsat i medfør af stk. 2 har ansvaret for at stille
faciliteter til rådighed til indkvartering af borgere, der af
hensyn til egen eller andres sundhed, frivilligt vil lade sig
indkvartere, og som af regionsrådet eller kommunalbestyrel‐
sen visiteres til en sådan facilitet, jf. bestemmelsens stk. 1.
Efter bestemmelsens stk. 2 fastsætter sundheds- og ældremi‐
nisteren bl.a. nærmere regler om egenbetaling.
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 210 a indsættes et
nyt stk. 2, hvorefter egenbetaling for forplejning maksimalt
kan udgøre 150 kr. pr. døgn.
Med den foreslåede bestemmelse fastsættes et loft på 150
kr. pr. døgn for egenbetaling for forplejning.
Egenbetalingen for forplejning dækker tre hovedmåltider
i døgnet, som tilbydes som en del af indkvarteringen.
Det foreslåede loft over egenbetaling for forplejning in‐
debærer, at egenbetalingen herfor maksimalt kan udgøre 150
kr. pr. døgn, og at den enkelte borger ikke kan opkræves et
højere beløb for den forplejning, der tilbydes som en del af
indkvarteringen.
Vælger borgeren anden forplejning under opholdet, vil
dette være til fuld udgift for den pågældende.
Det bemærkes, at ordningen vil forudsætte en øget stats‐
lig finansiering svarende til differencen mellem borgerens
egenbetalingen på 150 kr. pr. døgn op til et loft på maksi‐
malt 350 kr. pr. døgn. pr. borger.
Til nr. 5
Efter lovforslagets § 2 træder loven i kraft ved bekendt‐
gørelse i Lovtidende.
Det foreslås, at der i § 2 indsættes et stk. 2, hvorefter lo‐
ven ophæves den 1. marts 2021.
Det betyder, at lovforslaget om ændring af sundhedslo‐
ven (Frivillige indkvarteringsfaciliteter) automatisk ophæves
den 1. marts 2021.
Herved vil loven blive ophævet automatisk samtidig
med, at lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre
overførbare sygdomme (epidemiloven) ophæves automatisk
den 1. marts 2021.
Forslaget er således en konsekvens af ændringsforslag nr.
1 og 4, hvor det foreslås, at der alene skal stilles isolations‐
faciliteter til rådighed for personer, der er smittet med co‐
vid-19, idet det findes hensigtsmæssigt, at epidemiloven og
den foreslåede ændring af sundhedsloven (Frivillige ind‐
kvarteringsfaciliteter) ophæves samtidig.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. maj 2020 og var til 1.
behandling den 28. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Sundhed- og Ældreudval‐
get.
L 191 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betænkning
2201239_0004.png
4
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og sundheds- og ældreministeren sendte den
18. maj 2020 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del – bi‐
lag 383. Den 28. maj 2020 sendte sundheds- og ældremini‐
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 35 spørgsmål
til sundheds- og ældreministeren til skriftlig besvarelse,
[som ministeren har besvaret. ]
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S) Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S)
nfmd.
Daniel Toft Jakobsen (S)
Flemming Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Stinus Lindgreen (RV) Nils Sjøberg (RV) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Peder Hvelplund (EL)
Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (UFG) Jane Heitmann (V)
fmd.
Ellen Trane Nørby (V) Hans Andersen (V)
Martin Geertsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4