Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 191 Bilag 2
Offentligt
2199322_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
[email protected]
I kopi: [email protected] og [email protected]
18. maj 2020
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (Frivillige isolationsfaciliteter)
Dansk Erhverv noterer med tilfredshed ændringen af sundhedsloven.
Dansk Erhverv bakker således op om, at kommunalbestyrelser skal til-
byde isolationsfaciliteter ved at indgå aftale med private leverandører af
hoteller, feriecentre og andre kommercielle overnatningsfaciliteter, i for-
bindelse med håndtering af covid-19 og andre fremtidige beredskabs-
hændelser.
Med venlig hilsen
Lars Ramme Nielsen
Chef for turisme og oplevelsesøkonomi
Side 1/1
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199322_0002.png
Maja Sørensen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Katrina Feilberg Schouenborg <[email protected]>
18. maj 2020 16:14
Louise Filt
DEP Sundheds- og Ældreministeriet
VS: HØRING: udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (frivillige
isolationsfaciliteter)
Kære Louise
Hermed Dansk Erhvervs bemærkning til: udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (frivillige
isolationsfaciliteter)
Dansk Erhverv noterer med tilfredshed ændringen af sundhedsloven som betyder, at
kommunalbestyrelser skal tilbyde isolationsfaciliteter ved at indgå aftale med private leverandører af
hoteller, feriecentre og andre kommercielle overnatningsfaciliteter, i forbindelse med håndtering af covid-
19 og andre fremtidige beredskabshændelser”.
Dansk Erhverv foreslår dog, at max-prisen på 1000 kroner pr borger inkl. udgifter, der er forbundet med
ekstra rengøring, udgår af forslaget, da denne pris prisen bør forhandles gennem udbud og eller aftales
direkte med de kommercielle overnatningssteder, som findes lokalt.
Med venlig hilsen
Katrina Feilberg Schouenborg
Sundhedspolitisk fagchef
M. +45 6010 1018
T. +45 3374 6382
[email protected]
Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhvervsliv.
Vi repræsenterer et bredt udsnit af virksomheder og brancheforeninger. Vores mission er at fremme konkurrencekraft hos vores medlemmer i en globaliseret
økonomi.
DANSK ERHVERV
Børsen
DK-1217 København K
CVR nr. 43232010
[email protected]
T. +45 3374 6000
www.danskerhverv.dk
1
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199322_0003.png
15. maj 2020
SKJ
DI-2020-08719
Deres sagsnr.: 2006306
Sundheds- og Ældreministeriet
[email protected]
cc: [email protected] og [email protected]
Høringssvar vedr. frivillige isolationsfaciliteter
DI har fået lovforslaget, som muliggør etableringen af frivillige isolationsfaciliteter, i
høring. DI hilser forslaget velkommen, da DI vurderer, at forslaget vil understøtte arbejdet
med at genåbne erhvervslivet og samfundet igen, da man hurtigere vil kunne gå ind og
bryde smittekæder ved en effektiv smittesporing og efterfølgende isolering / karantæne.
DI har ikke nogen kommentarer til selve lovforslaget.
DI skal dog opfordre til, at ministeriet sammen med relevante andre myndigheder
udarbejder en vejledning til de kommercielle overnatningssteder, så det er tydeligt hvilke
krav – hvis nogen – som der stilles til overnatningsstederne eksempelvis i forhold til
rengøring og vask. Skal sengetøj, håndklæder og lign. eksempelvis vaskes i henhold til NIR
(Nationale infektionshygiejniske retningslinjer), og stilles der særlig krav til
slutrengøring. Hvis der er særlige krav til rengøringen, vurderer DI, at der kan være behov
for, at overnatningsstederne skal kunne opkræve betaling for rengøring særskilt udover
den i bemærkningerne nævnte pris på 1.000 kr. pr. overnatning.
Med venlig hilsen
(sign.)
Sune K. Jensen
*SAG*
*SAGDI-2020-08719*
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199322_0004.png
NOTAT
26-05-2020
EMN-2020-00792
1362177
Danske Regioners svar på høring over udkast til forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (frivillige isolationsfaciliteter)
Høringssvaret afgives med forbehold for efterfølgende politisk godkendelse i
Danske Regioners bestyrelse.
Danske Regioner modtog d. 15. maj 2020 høring over udkast til forslag til lov
om ændring af sundhedsloven (frivillige isolationsfaciliteter) fra Sundheds- og
Ældreministeriet.
Danske Regioner finder det positivt og hensigtsmæssigt, at borgere skal have
mulighed for at blive visiteret til et frivilligt ophold på en isolationsfacilitet.
Generelt ønskes en konkretisering af, hvad der gælder i den nuværende situa-
tion med COVID-19, og hvad der gælder på sigt ved andre lignende bered-
skabshændelser. Dette uddybes i det følgende.
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til, at Sundheds- og ældreministeren
kan fastsætte nærmere regler om bl.a. regionsrådets ansvar samt nærmere
regler om kriterier for visitation til indkvarteringsfaciliteter, målgruppe, ret-
ningslinjer for faciliteter og om egenbetaling. Regionerne ser frem til at få be-
kendtgørelser i høring, hvori de nærmere regler vil fremgå. Med udgangs-
punkt i den/de kommende bekendtgørelser, vil det være muligt at give yderli-
gere bemærkninger.
Derudover beskrives det, at Sundheds- og ældreministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, hvorvidt det er regionsrådene eller kommunalbestyrel-
serne, der har ansvaret. Regionerne opfordrer til, at det tydeligt fremgår,
hvem der har ansvaret hvornår.
I forlængelse heraf bemærker regionerne, at der i udkastet er modstridende
1
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
beskrivelser af, hvilken myndighed, der har forpligtelsen i forhold til isolati-
onsfaciliteter relateret til COVID-19. Det fremgår eksempelvis på side 1, at:
” …
kommunalbestyrelserne skal tilbyde isolationsfaciliteter ved at indgå af-
tale med private leverandører af hoteller, feriecentre og andre kommercielle
overnatningsfaciliteter, som skal etablere og drive frivillige isolationsfaciliteter
i forbindelse med håndteringen af COVID-19”.
Her er det således ko
u al-
bestyrelserne, som skal tilbyde isolationsfaciliteter i forbindelse med håndte-
ringen af COVID-19. På side 4-5, afsnit 2.2,
fre går det, at der: ” …
efter
Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse er behov for at etablere mulighed
for, at kommunalbestyrelser og regionsråd i tilfælde af beredskabshændelser
kan forpligtes til at tilbyde borgere, der af hensyn til egen eller andres sundhed
frivilligt vil lade sig isolere, muligheden for frivilligt at lade sig indkvartere på
e fa ilitet, so ko
u e stiller til rådighed”.
Her fremgår det, at forpligtel-
sen påhviler både kommunalbestyrelser og regionsråd. Afsnittet slutter samti-
dig af med, at borgeren indkvarteres på en facilitet, som kommunen stiller til
rådighed.
Ovenstående er et eksempel af flere på modstridende beskrivelser i udkastet.
Regionerne er opmærksomme på, at lovforslaget fremstilles med henblik på
at løse den nuværende situation vedr. COVID-19, samt fremadrettet at give
regionsråd og kommunalbestyrelser mulighed for at tilbyde isolationsfacilite-
ter i situationer, hvor der er behov for det. Regionerne mener dog, at ovenstå-
ende diskrepans kan give anledning til forvirring.
Regionerne vil i den forbindelse gøre opmærksom på, at de bakker op om, at
det er kommunerne, som har nuværende og fremtidige opgaver i forhold til at
stille isolationsfaciliteter til rådighed for borgere, der er smittet med COVID-
19, men som ikke har et indlæggelsesbehov. Regionerne opfordrer til, at det
fremgår tydeligere i lovforslaget.
Regionerne gør dertil opmærksom på, at opgaven med indkvartering af bor-
gere i isolation uden indlæggelsesbehov kan lægges hos kommunerne, som en
del af su dheds eredska et u der ”So ial assista e”
beskrevet i Sundheds-
styrelsens vejledning til regioner og kommuner om planlægning af sundheds-
beredskab.
På side 2 fre går det, at: ”Det
er dog regeringens opfattelse, at et sådant be-
hov også ka opstå i a dre situatio er … ”. Regio er e er e ige i, at det er
vigtigt at sikre planlægning af midlertidig indkvartering i den aktuelle situation
med COVID-19 med en lovændring”.
Årsagen hertil er, at behovet i den aktu-
elle situation på nuværende tidspunkt (til forskel fra øvrige beredskabshæn-
delser) ikke er indkvartering i en akut fase, men i stedet indkvartering i en
2
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
”i ddæ i gsfase”. Det ses so esse tielt, at de e lovgiv i g udelukke de
gælder i den aktuelle situation. Inden der foretages en permanent lovæn-
dring, bør det nøje afklares, hvad der allerede er gældende og velfungerende i
forhold til midlertidig indkvartering ved øvrige beredskabshændelser. Eksem-
pelvis kan nævnes:
1. Indkvartering som del af social assistance ved beredskabshændelser
(kommunalt ansvar)
2. Husvildebestemmelsen i servicelovens § 80 (kommunalt ansvar)
3. At visse udgifter i forbindelse med genhusning kan være dækket af ind-
boforsikring, hvis borgeren har en sådan.
På side 5 fremgår det,
at: ” …
for borgere, der bor med en eller flere i husstan-
den, som har vanskeligt ved at samarbejde med den smittede om at følge
myndighedernes anbefalinger om isolation i hjemmet, f.eks. på grund af soci-
ale problemer eller kognitiv funktionsnedsættelse, hvorfor risiko for smitte
øges”.
Regionerne forslår, at der bliver mulighed for at finde særlige løsninger
til de borgere, der har vanskeligt ved at samarbejde.
På side 5 fremgår det, at de indkvarteringsfaciliteter, som skal stilles til rådig-
hed også gælder:
” …)
fe.ks. til brug for isolation af borgere med smitsomme
sygdomme eller mistanke herom”.
Herved
blandes isolation og karantæne
sammen, og det tyder på, at forslaget også omhandler borgere, der ikke er
syge, men f.eks. er under mistanke om at udvikle sygdomme. Der er ligeledes
eksempler på side 2 og 6. I sundhedsberedskabsplanlægningen skelnes mel-
lem karantæne og isolation, hvilket fremgår af Sundhedsstyrelsens vejledning
til regioner og kommuner om planlægning af sundhedsberedskab. Karantæne
er for de personer, som muligvis er smittet med en alvorlig smitsom sygdom,
mens isolation bruges om indsatsen efter konstatering af sygdommen. Dette
er vigtigt, da regionerne allerede nu har forpligtelsen til at udpege karantæne-
faciliteter/indkvartering til de personer, der med rimelig sandsynlighed har
pådraget sig smitten, (en vurdering, der traditionelt har været Styrelsen for
Patientsikkerheds ansvarsområde), hvis disse personer ikke kan opholde sig i
eget hjem. Personer i isolation håndteres af regionen, hvis der er et indlæggel-
sesbehov. Ansvaret overgår til kommunen, når der ikke længere er et indlæg-
gelsesbehov. Også dette underbygger kommunernes ansvar for indkvartering
af borgere med COVID-19, der ikke har behov for indlæggelse, og som ikke har
mulighed for at opholde sig i eget hjem. Regionerne vil opfordre til, at man ty-
deligt skelner mellem isolation og karantæne. Regionerne gør opmærksom på,
at der skelnes mellem Sundhedsloven og Beredskabsloven, hvor der i sidst-
nævnte beskrives opgaver vedrørende karantæne.
3
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Regionerne vil opfordre til, at Styrelsen for Patientsikkerheds rolle tydeligt be-
skrives, da de tidligere har været essentielle i forhold til isolation og karan-
tæne.
På side 5 fremgår det, at:
”Et tilsvare de ehov vil i idlertid efter Su dheds-
og Ældreministeriets opfattelse kunne opstå i andre situationer end den aktu-
elle situation med håndtering af covid-19. Dette kunne f.eks. være i tilfælde af
større ulykker med udslip af kemikalier eller ved omfattende brande, hvor et
større antal personer skal evakueres
fra et o råde og ge huses”.
Jævnfør Be-
redskabsloven samt Serviceloven er kommunerne forpligtiget til at iværksætte
genhusning, hvorfor passus som denne med fordel kan slettes i udkastet. Re-
gionerne anbefaler, at opgaven vedr. genhusning, karantæne og isolation for-
ankres i kommunalt regi.
Det bør præciseres, at isolationsfaciliteter i kommunalt regi vedrører borgere
med milde eller ingen symptomer, som isoleres frivilligt, og som ikke har brug
for yderligere assistance fra sundhedsvæsenet og øvrige myndigheder. Eksi-
sterende karantæneforpligtigelser, jf. beredskabsloven og dertil knyttede af-
tale med Forsvaret, er forankret i regionerne. Denne forpligtigelse indeholder
en kobling til regionernes sundhedsberedskab og kan medføre behov for læ-
gefagligt tilsyn, elementer af tvang og overvågning jf. epidemilovgivningen og
kan derudover håndtere større kohortekarantæne eksempelvis skibsfart mv.
Denne forpligtigelse bør fastholdes i regi af regionerne jf. regionernes forplig-
tigelse ud fra gældende lovgivning.
På side 6 fre går det, at: ” …
eller ved, at kommunalbestyrelsen eller regi-
onsrådet indgår aftaler med private leverandører af hoteller, feriecentre og
andre kommercielle overnatningsfaciliteter, om at stille sådanne faciliteter til
rådighed”.
I forbindelse med karantæneplanlægningen har dette principielt
været en mulighed. Regionerne gør dog opmærksom på, at det som udgangs-
punkt ikke ses som en attraktiv aftale for hoteller eller lignende at indgå en så-
dan aftale, hvor udlejede værelser må inddrages pga. en epidemi. Af samme
grund er det ikke den løsning, regionerne er landet på i forbindelse med ka-
rantænefaciliteter. Her er der i stedet indgået en aftale om anvendelse af mili-
tære faciliteter. Regionerne vil derfor gøre opmærksom på, at planen muligvis
ikke kan gennemføres i praksis i takt med at belægningsprocenten på overnat-
i gssteder e ige stiger ved ”ge å i ge ” af Da ark.
Regionerne mener desuden, at det ikke bør være regionsrådenes opgave,
men derimod en kommunal opgave, at indgå aftaler med private leverandører
med henblik på at stille isolationsfaciliteter til rådighed. Dette bør yderligere
4
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199322_0008.png
understreges i forbindelse med øvrige beredskabshændelser, hvor der er be-
hov for genhusning, som f.eks. ved brand.
På side 8 fremgår det, at:
”de sa lede øko o iske ra
e til de frivillige iso-
lationsfaciliteter håndteres i regi af økonomiforhandlingerne med kommu-
nerne. Kompensationen for kommunernes udgifter vil ske med udgangspunkt i
loktilskuds øgle ”.
Såfremt det også gælder fremadrettet, og at regionerne
alligevel får til opgave at stille isolationsfaciliteter til rådighed ved senere be-
redskabshændelser, forslår regionerne, at regionerne skrives ind i ovenstå-
ende passus i forhold til økonomiforhandlingerne med regionerne.
Regionerne forslår dertil, at der i forhold til egenbetaling for forplejning ind-
sættes en øvre, pristalsreguleret, grænse for, hvad borgeren skal betale pr.
dag for at sikre klare rammer.
Det bemærkes, at der ikke i lovforslaget er taget stilling til håndtering af ille-
gale indvandrer og andre personer, der opholder sig ulovligt i Danmark. Hånd-
tering af denne problematik, i og uden for sundhedsvæsenet, udgør således
fortsat en udfordring.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Ulla Astman
5
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199322_0009.png
Sundheds- og Ældreministeriet
[email protected]; [email protected]; [email protected]
København, 25. maj 2020
Høringssvar vedrørende:
Lov om ændring af sundhedsloven (frivillige isolationsfaciliteter)
Corona virker som et forstørrelsesglas på det i livet, der er svært. Noget af det, vi i Kirkens Korshær
ser under denne krise, er, at socialt udsatte borgeres vilkår træder meget tydeligt frem. Det betyder,
at man holder sig til det, man kender. Og socialt udsatte kender os. Derfor er de kommet til os –
ganske som de plejer. Og det på trods af, at mange kommuner har ønsket at hjælpe og eksempelvis
oprettet nødherberger til gadens folk.
Disse faciliteter er ikke blevet anvendt. I stedet har udsatte fortsat som normalt. Kommet på de
herberger, overnatningssteder og varmestuer som de kom på før. Vi har fortsat med at hjælpe –
blandt andet med at sikre udbredelsen af hygiejnetiltag og fysisk afstand. Fordi vi var der i forvejen,
fordi vi havde relationen med borgeren. Det kan være en af forklaringerne på, at covid19 ser ud til
at være gået udsatte mennesker i Danmark forbi
Derfor er det nødvendigt, at netop den relation til borgerne tænkes ind i forslaget.
I Kirkens Korshærs sociale arbejde – herberger, natcaféer, varmestuer, stofindtagelses- og
sundhedsrum - har vi både social- og sundhedsfaglige kompetencer, ligesom vi har et godt og tæt
samarbejde med såvel kommuner som regioner. Vi bygger ofte bro mellem socialt udsatte og det
offentlige system – og sikrer en kontakt til socialt udsatte borgere, der ofte skyer det etablerede
system. Især i krisetid.
Derfor foreslår vi, at frivillige isolationsfaciliteter til netop denne gruppe borgere tilbydes via
civilsamfundsorganisationerne. Vi deltager i forvejen i en række sundhedstiltag til målgruppen som
en slags ’system før systemet’ - blandt andet ved hjælp af fremskudte sundhedsindsatser i vores
sociale arbejde. Et samarbejde med organisationerne vil sikre, at tilbuddet får en god udbredelse
hos samfundets allermest sårbare grupper.
Netop vores tilstedeværelse gør det imidlertid helt afgørende, at Kirkens
Korshær og andre organisationer har økonomi til at fortsætte vores
vigtige, sociale arbejde. Coronakrisen har i alvorlig grad svækket
civilsamfundets indtægtsgrundlag. Derfor er der brug for statslig
opbakning til at sikre og styrke den grundlæggende drift i varmestuer og
andre tilbud, hvor vi møder udsatte mennesker.
Kirkens Korshær står naturligvis til rådighed for yderligere uddybning.
Med venlig hilsen
Helle Christiansen
Chef for Kirkens Korshær
Kirkens Korshær er 450 ansatte og 9000 frivillige, som blandt andet driver varmestuer, herberger og genbrugsbutikker med glæde.
Vores arbejde er baseret på det kristne menneskesyn og støttes af stat og kommuner, men finansieres grundlæggende af private
midler, doneret af mennesker, som tror på den store værdi af de små, gode øjeblikke. Læs mere om organisationen på
www.kirkenskorshaer.dk
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199322_0010.png
Sendt pr. e-mail
Sundheds- og Ældreministeriet
[email protected], [email protected] [email protected]
Dato: 19. maj 2020
KL´s høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om æn-
dring af sundhedsloven (Frivillige isolationsfaciliteter)
Indledningsvist skal KL bemærke, at KL finder det betænkeligt, at rege-
ringen med forslaget, som hastefremsættes og med meget kort hørings-
frist, foreslår regler, som finder anvendelse også efter COVID-19.
KL finder, at lovforslag som påtænkes at finde generel anvendelse bør
vedtages efter Folketinget og Justitsministeriets retningslinjer for udarbej-
delse og fremsættelse af lovforslag, herunder overholdelse af de frister,
som er beskrevet i disse retningslinjer.
I dette tilfælde fremsættes lovforslaget i Folketinget inden udløbet af hø-
ringsfristen.
Behovet for, at lovgivning der generelt skal gælde også efter COVID -19
er ovre, bør udarbejdes efter og overholde de almindelige retningslinjer
for lovforslag understreges i det konkrete tilfælde af, at det fremstår med
betydelig usikkerhed, hvornår ministeriet kan træffe beslutning om aktive-
ring af kommunernes ansvar efter loven, ligesom der, jf. det øvrige an-
førte i høringssvaret, mangler svar på en række forskellige spørgsmål.
Sags ID: SAG-2020-02848
Dok. ID: 2922843
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3322
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 5
Økonomisk kompensation til kommunerne
Der er meget stor usikkerhed forbundet med vurderingen af, hvilket antal
borgere, for hvem tilbuddet vil være relevant. Det afhænger i sagens na-
tur først og fremmest af bl.a., hvor mange/få der er smittet med COVID -
19, og endvidere af, hvor mange der har behov for selvisolution uden for
eget hjem, sommerhus el.lign. Variationen kan tilmed være stor geogra-
fisk i Danmark.
Driften af isolationsfaciliteterne indebærer to typer udgifter. Den direkte
betaling til driftsherren af isolationsfaciliteten (ejer af hotel, feriecenter
o.lign) for ophold og beværtning. Denne bør varetages af staten (gennem
100 pct refusion). Hertil kommer kommunernes udgifter til indgåelse af
aftaler, visitation, evt. tilsyn med, at faciliteterne efterlever myndigheder-
nes anbefalinger for effektiv isolation mv. Disse øvrige udgifter bør kom-
munerne bliver kompenseret for via bloktilskuddet.
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199322_0011.png
Dato: 19. maj 2020
Sags ID: SAG-2020-02848
Dok. ID: 2922843
Manglende konkret fleksibilitet/obligatorisk brug af private
leverandører
Det fremgår af lovforslagets § 1, at kommunerne har ansvaret for at stille
faciliteter til rådighed til indkvartering af borgere, der frivilligt vil lade sig
indkvartere, og som kommunalbestyrelsen visiterer til en sådan facilitet.
Det fremgår videre af lovforslaget, at tilvejebringelsen af indkvarteringsfa-
ciliteter kan ske af kommunalbestyrelsen selv, i samarbejde med andre
kommuner eller regionerne eller ved indgåelse af aftale med private leve-
randører.
Efter loven har kommunerne således frihed til selv at vælge den mest
hensigtsmæssige måde at tilvejebringe indkvarteringsfaciliteter.
Af lovbemærkninger under punkt 2.2., side 5 fremgår det imidlertid, at i
den nuværende situation vil Sundheds- og Ældreministeriet fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde isolationsfaciliteter ved at
indgå aftale med private leverandører af sådanne faciliteter.
Det vil med det konkrete tiltag således ikke være muligt for kommunerne
selv at vurdere, hvad der i den konkrete situation vil være mest hensigts-
mæssigt og kommunen vil være udelukket fra selv eller i samarbejde
med andre kommuner eller regioner at tilvejebringe de nødvendige facili-
teter.
Henset til tidligere anførte om usikkerheden vedrørende antallet af bor-
gere, for hvem tilbuddet vil være relevant, bør det efter KL´s vurdering
være muligt for kommunerne selv eller i samarbejde med andre, at sikre
de nødvendige faciliteter.
Idet der stilles så store krav til faciliteternes indretning og oplæring af
personale m.v., må det formodes, at kommunerne vil blive mødt af krav
om minimumskøb af pladser fra de private leverandører.
Lovforslaget tager ikke højde for den situation, hvor kommunerne ikke
kan finde private leverandører, eksempelvis på grund af begrænset be-
hov og de øvrige krav eksempelvis til de private leverandørers ansatte.
Der vil med den forslåede ordning således være risiko for, at det ikke er
muligt at indgå aftaler med private hoteller mv. på de beskrevne vilkår og,
at kommunerne tvinges til at indgå aftaler med private leverandører, om
betydelige flere pladser end der er behov for i de enkelte kommuner, og
således også betydelige meromkostninger forbundet med ordningen, som
kunne være undgået.
KL er derfor uforstående overfor, at det i forarbejderne til loven fremgår,
at kommunerne skal indgå aftaler med private leverandører. KL finder det
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3322
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 5
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199322_0012.png
bør overlades til kommunerne at vurdere, hvad den mest hensigtsmæs-
sige måde at tilvejebringe faciliteter er, hvilket også er udgangspunktet i
lovforslaget jf. § 1.
Dato: 19. maj 2020
Sags ID: SAG-2020-02848
Dok. ID: 2922843
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3322
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 5
Det forudsættes desuden, at kommunerne kan indgå aftaler med meget
kort frist. KL er usikker på, at det er muligt at indgå sådanne aftaler med
forudgående forhandling m.v., herunder henset til de krav, som der stilles
til de private leverandører inden en rimelig frist og uden at komm unernes
forhandlingsmuligheder forringes betydeligt.
Den konkrete udmøntning af lovforslaget
1. Det fremgår af lovforslaget, at Sundheds- og Ældreministeriet påtæn-
ker at udstede en bekendtgørelse og en række øvrige administrative
forskrifter efter vedtagelsen af loven.
KL skal i den forbindelse bemærke, at KL forventer at få disse ud-
møntende forskrifter i høring inden vedtagelsen af loven, således at
KL får lejlighed til at tage stilling til den fulde opgave for kommu-
nerne. Jf. ovenfor vil disse forskrifter også at være en forudsætning
for, at kommunerne kan påbegynde arbejdet med at indgå aftaler
med de private leverandører (hoteller, feriecentre mv).
2. Det fremgår af lovforslaget, at kommunerne skal indgå aftaler med
private leverandører, og der stilles i lovforslaget krav om max pris pr.
overnatning m.v.
I den forbindelse finder KL, at regeringen bør sikre, at der i forbin-
delse med den konkrete udmøntning af forslaget sikres, at staten ud-
arbejder standardkontrakter, som kommunerne kan anvende i forbin-
delse med aftaleindgåelsen med de private leverandører.
Dette vil til dels sikre, at leverandørerne mødes med ensartede krav,
hvor der er ensartede faktiske forhold, og derved sikre ens konkur-
rencemæssige vilkår for virksomhederne, ligesom det vil lette den ad-
ministrative byrde for kommunerne betydeligt.
3. Det bør beskrives, om kommunerne - og i givet fald hvornår - er for-
pligtet til efter udbudsloven at udbyde eventuelle kontakter med pri-
vate leverandører. Der bør herunder indgå, hvilke frister kommunerne
vil være forpligtet til at overholde. Dette er ikke mindst relevant, når
kommunerne har mulighed for at samarbejde om opgaven.
Almen praksis
Det fremgår ikke nærmere af lovforslaget, hvad den almene praksis rolle
er i forbindelse med henvisningen af borgeren til isolationsfaciliteterne.
Af Sundhedsstyrelsens retningslinjer
”udkast til COVID-19:
isolation ved
påvist COVID-19 side 10 fremgår det, at de praktiserende læger skal
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199322_0013.png
”vurdere
om isolation i hjemmet er en mulighed”
samt ”vurdere
behov for
kommunal støtte til isolation”,
samt videre ”
Såfremt patienten ikke kan
opfylde forudsætningerne for selvisolation og det på denne baggrund vur-
deres, at der er brug for støtte til isolation, opfordrer den praktiserende
læge patienten til at kontakte sin kommune for støtte hertil.”
Det fremgår af samme udkast til retningslinjer, at den praktiserende læ-
ges vurdering blandt andet beror på en sundhedsfaglig vurdering.
Det er imidlertid uklart, om den praktiserende læges vurdering skal l æg-
ges til grund af kommunen i forbindelse med visiteringen af borgerne til
isolationsfaciliteterne.
Henset til det samspil mellem almen praksis og kommunerne, som der
lægges op til i Sundhedsstyrelsens retningslinjer, er det KL´s vurdering,
at der er behov for klare retningslinjer i loven for almen praksis opgaver i
forbindelse med lovforslaget.
Dato: 19. maj 2020
Sags ID: SAG-2020-02848
Dok. ID: 2922843
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3322
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 5
Opgaver i tilknytning til isolationsfaciliteterne
Der fremgår af lovforslagets bemærkninger, at lovforslaget ikke i sig selv
har administrative konsekvenser for hverken kommune eller erhvervsliv.
Det fremgår imidlertid også, at kommunerne skal sikre sig at en leveran-
dør kan leve op til pågældende retningslinjer. Omfanget af oplæring af
personalet, og omfanget af den kontrol som kommunerne i givet fald
skulle føre med en udbyder, er ikke nærmere beskrevet. Dette kan resul-
tere i en yderligere administrativ byrde for både leverandøren og kommu-
nen, hvis omfanget er større end antaget i forbindelse med indgåelse af
aftaler om isolationsfaciliteter mellem kommunerne og private leverandø-
rer.
Det bør tydeliggøres i lovforslaget, hvad der stilles af krav til den private
leverandør og kommunen.
Forvaltningsloven
Det fremgår af lovforslaget, at forvaltningslovens bestemmelser finder an-
vendelse. I den forbindelse finder KL, at det bør beskrives i lovforslaget,
hvornår de konkrete rettigheder i forvaltningsloven finder anvendelse,
herunder eksempelvis hvornår en borger må anses for at have fået fuldt
ud medhold.
Behandlingsansvar
Det fremgår af lovforslaget, at en indkvarteringsfacilitet ikke vil skulle be-
tragtes som et behandlingssted og KL vil understrege vigtigheden af, at
kommunerne ikke pålægges et behandlingsansvar i udmøntning af loven.
KL kan hertil konstatere, at de sundhedsfaglige retningslinjer for isolation
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199322_0014.png
præciserer, at behandlingsansvaret ligger hos den praktiserende læge
ved ophold på isolationsfacilitet, og at det er patienten selv der skal kon-
takte egen læge, hvis der sker en forværring af symptomer.
KL har på grund af den korte frist ikke haft mulighed for politisk at be-
handle lovforslaget. Der tages derfor forbehold for efterfølgende politisk
behandling af lovforslaget.
Dato: 19. maj 2020
Sags ID: SAG-2020-02848
Dok. ID: 2922843
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3322
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 5 af 5
Med venlig hilsen
Pernille Christensen
Juridisk chef