Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 191 Bilag 2
Offentligt
2199321_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: NAERSOM
Sagsbeh.: SUMLFI
Koordineret med: SJUR
Sagsnr.: 2006306
Dok. nr.: 1219867
Dato: 26-05-2020
NOTAT
Høringsnotat
om L 191 forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (frivillige indkvarteringsfaciliteter)
1. Modtagne høringssvar
Udkast til forslag til lov om sundhedsloven (frivillige indkvarteringsfaciliteter) har være
udsendt i høring i perioden 15. maj
26. maj 2020 hos følgende organisationer og
interessenter:
KL, Danske Regioner, Horesta, Dansk Industri, Dansk Erhverv, FH og 3F.
Lovforslaget har desuden været offentliggjort på høringsportalen.
Det bemærkes, at høringsfristen således er udløbet
efter
fremsættelsen af lovforslaget
den 20. maj 2020. Denne fremgangsmåde er valgt med henblik på både at kunne inddrage
relevante høringssvar og at kunne sikre, at det bliver muligt hurtigt at vedtage de tiltag,
som lovforslaget indeholder.
Sundheds- og Ældreministeriet har modtaget høringssvar fra følgende organisationer og
interessenter:
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, Kirkens Korshær og KL.
I det følgende resumeres hovedindholdet af de indkomne høringssvar. Ministeriets
kommentarer er
kursiverede.
2. Overordnede kommentarer
Dansk Erhverv bakker op om, at kommunalbestyrelser skal tilbyde isolationsfaciliteter ved
at indgå aftale med private leverandører af hoteller, feriecentre og andre kommercielle
overnatningsfaciliteter.
Dansk Industri hilser forslaget velkomment og vurderer, at forslaget vil understøtte
arbejdet med at genåbne erhvervslivet og samfundet igen, da man hurtigere vil kunne gå
ind og bryde smittekæder ved en effektiv smittesporing og efterfølgende isolering.
Danske Regioner bemærker, at de finder det positivt og hensigtsmæssigt, at borgere skal
have mulighed for at blive visiteret til et frivilligt ophold på en isolationsfacilitet. Generelt
ønsker Danske Regioner en konkretisering af, hvad der gælder i den nuværende situation
med covid-19, og hvad der gælder på sigt ved andre lignende beredskabshændelser.
Danske Regioner bemærker yderligere, at de ser frem til at få bekendtgørelsen i høring.
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199321_0002.png
KL bemærker, at de finder det betænkeligt, at regeringen med lovforslaget foreslår regler,
som finder anvendelse også efter covid-19. KL finder, at lovforslag, som påtænkes at finde
generel anvendelse, bør vedtages efter Folketinget og Justitsministeriets retningslinjer for
udarbejdelse og fremsættelse af lovforslag, herunder overholdelse af de frister, som er
beskrevet i disse retningslinjer.
KL bemærker desuden, at de forventer at få bekendtgørelse og udmøntende forskrifter i
høring inden vedtagelsen af loven, således at KL får lejlighed til at tage stilling til den fulde
opgave for kommunerne.
Kommentar:
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at i
”Aftale o pla for ge åb i g af Da ark”
noterer partierne sig bl.a., at genåbningen hviler på et element om isolation af personer,
der er smittet med coronavirussygdom (covid-19).
Statsministeren har orienteret om og fået Folketingets opbakning til, at sundheds- og
ældreministeren kan fremsætte et hastelovforslag, der giver mulighed for, at borgere, der
er smittet med covid-19, og som af forskellige årsager risikerer at udsætte deres
omgivelser for sundhedsmæssige risici ved fortsat at opholde sig hjemme, får mulighed for
at lade sig isolere frivilligt på en facilitet, som kommunen stiller til rådighed. Ydermere er
Folketinget orienteret om, at der med lovforslaget vil blive etableret en generel forpligtelse
for regionsråd og kommunalbestyrelser til at stille isolationsfaciliteter til rådighed for
borgere, der frivilligt vil lade sig isolere i ganske særlige tilfælde.
Med det fremsatte lovforslag er det
i forhold til høringsversionen
præciseret, i hvilke
tilfælde den foreslåede ordning finder anvendelse, lige som det er præciseret, hvad der
generelt foreslås med den foreslåede bestemmelse i sundhedslovens § 210 a og hvordan
bestemmelsen vil blive udmøntet i den aktuelle situation med håndtering af covid-19.
Det er desuden præciseret, at det er sundheds- og ældreministeren, der træffer beslutning
om aktivering af ansvaret for at stille indkvarteringsfaciliteter til rådighed i det konkrete
tilfælde.
Der vil med hjemmel i loven blive udstedt en bekendtgørelse om isolationsfaciliteter til
indkvartering af borgere i forbindelse med håndering af Coronavirussygdom (covid-19), der
i forhold til den aktuelle situation, vil pålægge kommunalbestyrelserne at stille
isolationsfaciliteter til rådighed for borgere, der er konstateret smittede med covid-19 og
som er i målgruppen for tilbuddet. Et udkast til bekendtgørelsen vil blive sendt i en
forkortet høring med henblik på udstedelse samtidig med lovens ikrafttræden.
Der vil desuden blive udarbejdet en retningslinje fra Sundhedsstyrelsen om
isolationsfaciliteter. Et udkast til retningslinjen har været sendt i høring hos Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Danske Regioner, FH, Horesta, KL og 3F.
Bemærkningerne har således ikke ført til ændring af lovforslaget.
3. Økonomi
Dansk Erhverv foreslår, at max-prisen på 1.000 kr. pr. borger inkl. udgifter, der er
forbundet med ekstra rengøring, udgår af forslaget, da DE mener, at prisen bør forhandles
gennem udbud og eller aftales direkte med de kommercielle overnatningssteder, som
findes lokalt.
Side 2
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199321_0003.png
Dansk Industri bemærker, hvis der er særlige krav til rengøringen på de kommercielle
overnatningsfaciliteter, kan der være behov for, at overnatningsstederne skal kunne
opkræve betaling for rengøring særskilt ud over den i bemærkningerne nævnte pris på
1.000 kr. pr. overnatning.
Danske Regioner bemærker, at såfremt regionerne får til opgave at stille
isolationsfaciliteter til rådighed ved senere beredskabshændelser, bør det fremgå, at
regionernes udgifter til dette også håndteres i regi af økonomiforhandlingerne.
Danske Regioner bemærker desuden, at der i forhold til egenbetaling for forplejning
indsættes en øvre, pristalsreguleret, grænse for, hvad borgeren skal betale pr. dag.
KL bemærker, at der er stor usikkerhed forbundet med vurderingen af antallet af borgere i
målgruppen. KL bemærker ydermere, at driften af isolationsfaciliteterne indebærer to
typer udgifter. Den direkte betaling til driftsherren af isolationsfaciliteten, som de mener
bør varetages af staten. Hertil kommer kommunernes udgifter til indgåelse af aftaler,
visitation mv., som KL mener, at kommunerne bør blive kompenseret for via
bloktilskuddet.
Kommentar:
Indledningsvis bemærkes, at det af det fremsatte lovforslag fremgår, at det med
lovforslaget foreslås, at regionsrådet og kommunalbestyrelser får ansvaret for at stille
faciliteter til rådighed til indkvartering af borgere, der af hensyn til egen eller andres
sundhed frivilligt vil lade sig indkvartere, og som af regionsrådet eller
kommunalbestyrelsen visiteres til en sådan facilitet.
Med den foreslåede bestemmelse fastsættes et ansvar for regionsråd og
kommunalbestyrelser til at stille faciliteter til rådighed til indkvartering af borgere, der af
hensyn til egen eller andres sundhed frivilligt vil lade sig indkvartere, og som af
regionsrådet eller kommunalbestyrelsen visiteres til en sådan facilitet. Dette kunne fx være
i tilfælde af større epidemier, ulykker og lignende, som håndteres af det regionale og
kommunale sundhedsberedskab, hvor der opstår sundhedsmæssige risici.
Det bemærkes, at der med lovforslaget således ikke etableres en pligt for
kommunalbestyrelser og regionsråd til generelt og løbende at stille
indkvarteringsfaciliteter til rådighed, idet pligten alene vil påhvile kommunalbestyrelser og
regionsråd i situationer, hvor der konkret fastsættes regler herom. Aktivering af
forpligtelsen vil således forudsætte en udmøntning af reglerne målrettet den konkrete
situation.
Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at den samlede pris pr. overnatning pr. borger
pr. overnatning i den aktuelle situation med håndtering af covid-19 maksimalt må udgøre
1.000 kr. Heri er indberegnet eventuelle udgifter forbundet med ekstra rengøring m.v.,
men ikke til forplejning, da udgifter til forplejning ligeledes i den aktuelle situation,
afholdes af borgeren selv.
Det fremgår endvidere, at sundheds- og ældreministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om retningslinjer for faciliteter, fx i form af krav til indretning, rengøring,
hygiejne, adgangsforhold, kontakt til andre gæster og personale. Det fremgår videre, at
sundheds- og ældreministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om kriterier for
visitation til de foreslåede indkvarteringsfaciliteter, herunder om målgruppe, retningslinjer
for indkvarteringsfaciliteter samt om egenbetaling.
Side 3
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199321_0004.png
I den aktuelle situation vil der blive fastsat nærmere regler herom i bekendtgørelse og der
vil desuden blive udarbejdet en retningslinje fra Sundhedsstyrelsen, hvor disse forhold vil
bliver præciseret.
Det forventes, at det af bekendtgørelse og retningslinje vil fremgå, at borgere der har
ophold på en isolationsfacilitet selv skal foretage daglig rengøring med almindelige
rengøringsmidler af toilet/bad, evt. køkken samt øvrige rum, som borgerne opholder sig i.
Sundheds- og Ældreministeriet anerkender, at der for nuværende er stor usikkerhed
omkring udgifterne knyttet til lovforslaget. Som led i økonomiaftalen for 2021 er der
således også åbnet op for, at kommunernes udgifter relateret til covid-19 tages op til
efteråret med henblik på, at kommunerne kompenseres for deres udgifter. Kommunernes
udgifter relateret til indeværende lovforslag er ligeledes omfattet af denne øvelse.
For så vidt angår afholdelse af udgifterne, er det i første omgang kommunernes ansvar,
idet kommunerne varetager den fulde opgave, herunder indgåelse af kontrakter med
driftsherren. Staten kompenserer så efterfølgende kommunernes samlede udgifter som led
i økonomiaftalen for 2021 på bloktilskuddet. Staten skal således ikke håndtere en særskilt
refusionsordning.
Bemærkningerne har således ikke ført til ændring af lovforslaget.
4.
Retningslinjer for isolationsfaciliteterne
Dansk Industri opfordrer til, at ministeriet sammen med relevante myndigheder
udarbejder vejledninger til de kommercielle overnatningssteder, så det er tydeligt hvilke
krav der stilles til overnatningsstederne eksempelvis i forhold til rengøring mv.
Kommentar:
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at der med hjemmel i loven vil blive udstedt en
bekendtgørelse om isolationsfaciliteter til indkvartering af borgere i forbindelse med
håndering af Coronavirussygdom (covid-19), der i forhold til den aktuelle situation, vil
pålægge kommunalbestyrelserne at stille isolationsfaciliteter til rådighed for borgere, der
er konstateret smittede med covid-19 og som er i målgruppen for tilbuddet. Et udkast til
bekendtgørelsen vil blive sendt i en forkortet høring med henblik på udstedelse samtidig
med lovens ikrafttræden.
Der vil desuden blive udarbejdet en retningslinje fra Sundhedsstyrelsen. Et udkast til
retningslinjen har været sendt i høring hos Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Regioner, FH, Horesta, KL og 3F.
Bemærkningerne har således ikke ført til ændring af lovforslaget.
5. Sammenhæng med anden lovgivning
Danske Regioner bemærker, at der findes lignende bestemmelser om
indkvarteringsfaciliteter i blandt andet serviceloven, sundhedsloven og beredskabsloven,
og at det bør tydeliggøres i lovforslaget, hvordan der skelnes mellem disse bestemmelser
og det nye lovforslag om indkvarteringsfaciliteter.
KL bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at forvaltningslovens bestemmelser finder
anvendelse, men at det bør beskrives i lovforslaget, hvornår de konkrete rettigheder i
forvaltningsloven finder anvendelse, herunder eksempelvis hvornår en borger må anses
for at have fået fuldt ud medhold.
Side 4
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199321_0005.png
Kommentar:
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at beskrivelsen af gældende ret er præciseret i
det fremsatte lovforslag. Af bemærkningerne til lovforslaget fremgår således, at der ikke
efter de gældende regler i sundhedsloven er hjemmel til at fastsætte regler om
kommunalbestyrelsens eller regionsrådets pligt til selv eller efter aftale med private
leverandører at stille indkvarteringsfaciliteter til rådighed for borgere, som af hensyn til
deres egen eller andres sundhed frivilligt vil lade sig isolere, og som af regionsrådet eller
kommunalbestyrelsen visiteres til en sådan facilitet. Det fremgår videre, at der heller ikke i
anden lovgivning er hjemmel til at pålægge kommuner og regioner pligt til selv eller efter
aftale med private leverandører at stille indkvarteringsfaciliteter til rådighed. Kommunal-
og myndighedsfuldmagtsregler indeholder endvidere ikke adgang til, at kommuner og
regioner på frivillig basis selv eller efter aftale med private.
Det bemærkes desuden, at det af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at kommuners
eller regioners visitation af en borger til en indkvarteringsfacilitet, hvor borgeren opholder
sig frivilligt, vil være en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Visitationen vil kunne
meddelelse mundtligt til borgeren i forbindelse med kommunens eller regionens kontakt til
borgeren. Borgeren vil i en sådan situation kunne anmode om en skriftlig afgørelse, som
kommunen eller regionen herefter vil skulle udfærdige.
Det bemærkes, at en kommunalbestyrelses eller et regionsråds afgørelse efter
sundhedsloven ikke kan påklages til anden administrativ myndighed medmindre dette
fremgår udtrykkeligt af lovgivningen. Lovforslaget indeholder ikke et forslag om at
etablere mulighed for at påklage en afgørelse om visitation til en indkvarteringsfacilitet,
hvorfor der ikke vil være adgang til at påklage en kommunalbestyrelses eller et regionsråds
afgørelse om visitation til en sådan. Kommunalbestyrelsers og regionsråds dispositioner
efter den foreslåede bestemmelse vil være undergivet de almindelige kommunale
tilsynsmyndigheders kompetence, jf. kapitel VI og VII i lov om kommunernes styrelse.
Bemærkningerne har således ikke ført til ændring af lovforslaget.
6. Behandlingsansvar
Danske Regioner bemærker, at det bør præciseres, at isolationsfaciliteter i kommunalt
regi vedrører borgere med milde eller ingen symptomer, som isoleres frivilligt, og som ikke
har brug for yderligere assistance fra sundhedsvæsenet og øvrige myndigheder.
KL bemærker, at det fremgår af lovforslaget, at en indkvarteringsfacilitet ikke vil skulle
betragtes som et behandlingssted, og KL vil understrege vigtigheden af, at
kommunerne ikke pålægges et behandlingsansvar i udmøntning af loven.
Kommentar:
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at en indkvarteringsfacilitet ikke vil skulle betragtes som et behandlingssted,
og at en indkvarteringsfacilitet således ikke vil skulle lade sig registrere i Styrelsen for
Patientsikkerheds Behandlingsstedsregister i henhold til sundhedslovens regler herom.
Det fremgår desuden, at for alle borgere i målgruppen er det en forudsætning, at
borgere, der frivilligt lader sig isolere på en isolationsfacilitet i høj grad er selvhjulpne og
kun har lette symptomer, og som derfor ikke har behov for hjælp eller behandling fra
sundheds- eller socialfagligt personale.
Side 5
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199321_0006.png
Kommunen påtager sig således ikke et særligt ansvar for den enkelte borgere ved at
visitere borgeren til en isolationsfacilitet. Kommunen har således ikke ansvaret for at følge
udviklingen i borgerens sundhedstilstand og ansvar for at sikre, at borgere med et kritisk
sygdomsforløb indlægges på sygehus. Dette er fortsat som udgangspunkt borgerens eget
ansvar.
Der fremgår endvidere, at der i bekendtgørelse vil blive fastsat regler om, at borgeren ved
visitation og ved indlogering på isolationsfaciliteten skal orienteres herom og om, at
borgeren
på helt samme vilkår, som når borgeren opholder sig i eget hjem
opfordres til
at holde daglig kontakt med pårørende, at borgeren ved forværring af symptomer skal
kontakte egen læge inden for lægens almindelige åbningstid eller lægevagt, henholdsvis
1813 i Region Hovedstaden, i vagttid, samt at borgeren i tilfælde af akut livstruende
sygdom skal kontakte akuttelefon 112.
Bemærkningerne har således ikke ført til ændring af lovforslaget.
7. Kommunernes aftaler med isolationsfaciliteterne
Danske Regioner bemærker, at det som udgangspunkt ikke ses som en attraktiv aftale for
hoteller eller lignende at indgå en aftale, hvor udlejede værelser må inddrages pga. en
epidemi.
KL bemærker, at man står uforstående overfor, at det af høringsudkastet fremgår, at
kommunerne skal indgå aftaler med private leverandører i forbindelse med udbruddet af
covid-19. KL anfører, at det bør overlades til kommunerne at vurdere, hvad den mest
hensigtsmæssige måde at tilvejebringe faciliteterne på.
KL bemærker videre, at det med lovforslaget forudsættes, at kommunerne kan indgå
aftaler med meget kort frist. KL udtrykker usikkerhed omkring, hvorvidt det er muligt at
indgå sådanne aftaler med forudgående forhandling, uden at kommunernes
forhandlingsmuligheder forringes betydeligt.
KL finder, at staten bør udarbejde standardkontrakter som kommunerne kan anvende i
forbindelse med aftaleindgåelsen med de private leverandører, og at det bør beskrives,
om kommunerne - og i givet fald hvornår - er forpligtet til efter udbudsloven at udbyde
eventuelle kontakter med private leverandører. Der bør herunder indgå, hvilke frister
kommunerne vil være forpligtet til at overholde.
KL bemærker desuden, at det bør tydeliggøres i lovforslaget, hvad der stilles af krav til den
private leverandør og kommunen herunder ift. eventuel oplæring af personale og kontrol
med isolationsfaciliteten.
Kommentar:
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at det af bemærkningerne til lovforslaget
fremgår, at kommunalbestyrelser og regionsråd med forslaget vil få ansvar for at stille
indkvarteringsfaciliteter til rådighed for borgere enten ved, at kommunalbestyrelsen eller
regionsrådet selv eller i samarbejde med andre kommuner og regioner stiller
indkvarteringsfaciliteter til rådighed for borgere i målgruppen eller ved, at
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet indgår aftale med private leverandører om
benyttelse af private faciliteter.
Det fremgår videre, at aktuelt vil det betyde, at der vil blive fastsat regler om, at
Side 6
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199321_0007.png
kommunalbestyrelserne skal tilbyde isolationsfaciliteter ved at indgå aftale med private
leverandører af hoteller, feriecentre og andre kommercielle overnatningsfaciliteter, som
skal etablere og drive frivillige isolationsfaciliteter i forbindelse med håndteringen af covid-
19. Regler herom vil blive fastsat i en bekendtgørelse, der vil blive udsendt i forkortet
høring med henblik på ikrafttræden samtidig med lovforslaget.
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker i øvrigt, at der sideløbende med lovforslaget
udarbejdes et rammenotat, som sammen med bekendtgørelse og retningslinje fra
Sundhedsstyrelsen, i den aktuelle situation vil være med til at sætte rammerne for
kommunernes aftaler med kommercielle overnatningsfaciliteter.
Af rammenotatet forventes det, at det vil komme til at fremgå, at udbud af
isolationsfaciliteter hos kommercielle overnatningsfaciliteter som hoteller, feriecentre mv.
kan foretages efter udbudslovens såkaldte light regime (udbudslovens afsnit III), såfremt
den forventede værdi udgør 5,6 mio. kr. eller mere. Indkøbet skal tilrettelægges og
gennemføres i overensstemmelse med de grundlæggende EU-retlige principper om
ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet, og udbuddet skal annonceres i EU-
Tidende ved brug af en særlig standardformular (Sociale og andre specifikke
tjenesteydelser) til udbud efter light-regimet. Der gælder ingen specifikke minimumsfrister
i udbud under light regimet. Hvilken frist, der er passende, afhænger af en konkret
vurdering. Ordregiver skal i sin vurdering tage højde for den dokumentation, som
tilbudsgiverne skal fremsende, kontraktens kompleksitet og den tid, der er nødvendig for
at udarbejde et tilbud. Udbudslovens tidsfristsregler kan i den forbindelse tjene som
inspiration ved fastsættelsen.
Såfremt det forventede forbrug hos den enkelte kommune - eller det samlede forbrug, hvis
flere kommuner går sammen om et indkøb - udgør mindre end 5,6 mio. kr., kan indkøb
foretages på markedsmæssige vilkår og i overensstemmelse med de forvaltningsretslige
principper om saglighed i forvaltningen, herunder forbuddet mod varetagelse af private
hensyn, ligebehandlingsprincippet, kravet om forsvarlig økonomisk forvaltning og
proportionalitetsprincippet.
Bemærkningerne har ikke ført til ændringer af lovforslaget, men vil blive inddraget i
forhold til udarbejdelse af rammenotatet.
8. Almen praksis
KL bemærker, at det ikke fremgår nærmere af lovforslaget, hvad almen praksis rolle
er i forbindelse med henvisningen af borgeren til isolationsfaciliteterne. KL bemærker i
den forbindelse, at der i udkast til Sundhedsstyrelsens retningslinjer om
isolationsfaciliteter fremgår et afsnit om de praktiserende lægers rolle. Det er KL´s
vurdering, at der er behov for klare retningslinjer i loven for almen praksis opgaver i
forbindelse med lovforslaget.
Kommentar:
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at der vil blive udarbejdet en retningslinje fra
Sundhedsstyrelsen om isolationsfaciliteter og at et udkast hertil har været sendt i høring
hos Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Regioner, FH, Horesta, KL og 3F.
Hertil bemærkes, at der som følge af høringen vil blive foretaget en præcisering af
beskrivelsen af almen praksis rolle, således at det vil fremgå, at almen praksis alene har
ansvar for at rådgive borgeren om at holde isolation og drøfte borgerens mulighed for at
leve op til kravene, men at almen praksis ikke vil skulle vurdere borgerens behov for
Side 7
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2199321_0008.png
indkvartering på en isolationsfacilitet. Visitationen til isolationsfaciliteten vil være
forankret i kommunerne.
Bemærkningerne har ikke ført til ændringer af lovforslaget, men bemærkningerne vil blive
inddraget i forhold til udarbejdelse af retningslinjen.
9. Målgruppe
Danske Regioner forslår, at der bliver mulighed for at finde særlige løsninger til de
borgere, der har vanskeligt ved at samarbejde om isolation, og som ikke er omfattet af
lovforslagets målgruppe.
Danske Regioner bemærker desuden, at der ikke i lovforslaget er taget stilling til
håndtering af illegale indvandrer og andre personer, der opholder sig ulovligt i Danmark
Kirkens Korshær bemærker, at frivillige isolationsfaciliteter til socialt udsatte borgere bør
tilbydes via civilsamfundsorganisationerne, og at det i den forbindelse er afgørende at
Kirkens Korshær og andre organisationer har økonomi til at fortsætte deres sociale
arbejde.
Kommentar:
Sundheds- og Ældreministeriet bemærker, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan give påbud
om isolation, hvis det er nødvendigt for at forebygge spredning af COVID-19. Påbud om
isolation gives dog kun, hvis mindre indgribende midler ikke er tilstrækkelige for at afbøde
smitterisikoen. I praksis udsteder styrelsen påbud, hvis en person:
-
er konstateret smittet med COVID-19 eller efter en lægelig vurdering formodes at
være smittet,
-
har en risikoadfærd, som viser, at personen ikke kan eller vil følge anvisninger,
typisk på grund af psykisk sygdom eller kognitive funktionsnedsættelser, og
-
færdes i et miljø, hvor vedkommende udsætter grupper, der er særligt sårbare i
forhold til COVID-19, for smitte.
I forhold til frivillige isolation af socialt udsatte borgere bemærkes det, at målgruppen for
frivillige isolationsfaciliteter som udgangspunkt er borgere, der i høj grad er selvhjulpne og
kun har lette symptomer og derfor ikke har behov for hjælp eller behandling fra sundheds-
eller socialfagligt personale. Mennesker med særlige sociale problemer, som har behov for
hjælp, støtte eller behandling fra sundheds- eller socialfagligt personale er således i
udgangspunktet ikke en del af målgruppen for de frivillige isolationsfaciliteter.
Hertil bemærkes, at det sociale område er en del af de kritiske funktioner, der er opretholdt
under covid-19 krisen. Mennesker med særlige sociale problemer, herunder hjemløse, skal
således fortsat have den mest nødvendige hjælp. Det er kommunernes ansvar at sikre den
fornødne kapacitet på området. Det er ligeledes kommunen, der har ansvaret for at hjælpe
socialt udsatte borgere, herunder hjemløse, med evt. karantæne.
Regeringen har sammen med et flertal af Folketingets partier bidraget til at understøtte
kapaciteten på området. Puljen til nødovernatning er forlænget af to omgange til juni
måned. Et enigt Folketing har herudover iværksat en hjælpepakke til organisationer på
hjemløseområdet, som siden er blevet videreført, og der er afsat midler til en opsøgende
indsats og støtte til værestedsbrugere.
Side 8
L 191 - 2019-20 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
Endelig bemærkes, at det med lovforslaget foreslås, at personer, der ikke har bopæl i
Danmark under midlertidigt ophold har ret til ydelser efter regler fastsat i medfør af den
foreslåede bestemmelse på lige fod med borgere, der har bopæl her i landet.
I den aktuelle situation indebærer dette, at personer, der ikke har bopæl her i landet, men
som under et midlertidigt ophold, bliver konstateret smittede med covid-19, og som i
øvrigt er omfattet af målgruppen for tilbuddet, vil kunne blive visiteret til et ophold på en
facilitet, hvor de pågældende frivilligt kan lade sig isolere. Vilkårene for opholdet vil være
de samme som for borgere med bopæl her i landet. Det betyder, at opholdet er
vederlagsfrit for den pågældende, men at vedkommende selv vil skulle afholde udgifter til
forplejning.
Med forslaget sikres det, at den forpligtelse for kommunalbestyrelsen og regionsrådet til
at stille faciliteter til rådighed til indkvartering af borgere, der af hensyn til egen eller
andres sundhed, frivilligt vil lade sig indkvartere, som etableres med lovforslaget, også
omfatter personer, der opholder sig midlertidigt i Danmark, hvilket er væsentligt af hensyn
til muligheden for at bryde smittekæder.
Bemærkningerne har således ikke ført til ændring af lovforslaget.
Side 9