Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 19 Bilag 1
Offentligt
2082840_0001.png
Udkastet til lovforslag om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mel-
lemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om en skatte-
fri seniorpræmie (Forhøjelse af fradragsbeløb for folkepension og førtidspension
og forøgelse af skattefri seniorpræmie) har været sendt i ekstern høring til de hø-
ringsparter, der fremgår af vedlagte bilag, i perioden fra 19. august 2019 til 10. sep-
tember 2019.
Lovforslaget blev den 19. august 2019 lagt på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra:
Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Seniorer, Dansk Socialrådgi-
verforening, Datatilsynet, Erhvervsstyrelsen (TER), Fagbevægelsens Hovedorgani-
sation (FH), Faglige Seniorer, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Forsikring & Pension, FSR - Danske Revi-
sorer, Institut for Menneskerettigheder, Kulturministeriet, Lederne, Rigsrevisionen,
Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Dansk Socialrådgiverforening, Erhvervsstyrelsen (TER), FSR - Danske Revisorer,
Kulturministeriet, Institut for Menneskerettigheder kvitterede for modtagelsen,
men havde ingen bemærkninger til lovforslagets indhold.
Dansk Arbejdsgiverforening, Forsikring & Pension, Foreningen af kommunale so-
cial-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Lederne kvitterede for
at have modtaget høringssvaret, og støttede forslagets indhold.
Rigsrevisionen bemærkede, at lovforslaget ikke omhandler revisions- eller regn-
skabsforhold i staten eller andre offentlige virksomheder, der revideres af Rigsrevi-
sionen, og har derfor ikke behandlet henvendelsen yderligere.
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082840_0002.png
Beskæftigelsesministeriets kommentar:
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om ret til seniorpension for nedslidte, som er
indgået mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konser-
vative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre. Det fremgår af den poli-
kale Venstre, SF og Enhedslisten, at den nye regering vil gennemføre aftalen om
seniorpension for nedslidte.
Ifølge aftalen skal seniorer, der fortsat kan og vil arbejde, have forbedret økono-
misk tilskyndelse til at arbejde i deres seniorliv.
2.1. Bemærkninger til ændringerne i lov om social pension
Danske Seniorer går ind for forhøjelsen af bundfradraget for eget arbejde fra
100.008 til 122.004 kr. pr. år, der øger incitamentet til fortsat at have en vis ar-
bejdsindkomst.
Faglige Seniorer bemærker, at der er tale om en forbedring af reglerne i forhold til
de regler, som blev aftalt ved aftalen om finansloven for 2019. De henviser i denne
sammenhæng til deres høringssvar til L 135, hvor de bl.a. erklærer sig enige i, at
det skal gøres mere attraktivt at arbejde samtidig med udbetaling af social pension.
Faglige Seniorer giver desuden udtryk for, at de mener, at der er behov for en kraf-
tig forenkling af forholdet mellem arbejdsindkomst, skat og pension. Men også en
garanti for, at pensionister ikke betaler en højere sammensat marginalskat end an-
dre lønmodtagere. Endvidere mener de, at man med fordel kunne lempe modreg-
ningen yderligere, som følge af ikke pensioneret ægtefælle og samlevers indkomst.
Faglige Seniorer mener, at ministeriet undervurderer adfærdsændringen på arbejds-
markedet, som følge af regelændringerne i lov om social pension.
Forsikring & Pension opfordrer til, at regeringen fortsætter med at forhøje bundfra-
dragene, da det vil forøge arbejdsudbuddet yderligere blandt typisk lav- og mellem-
indkomster.
Danske Seniorer tilkendegiver, at det er udmærket at øge fradraget for ikke pensio-
neret ægtefælle, men at de mener, at det nok kun vedrører et ret begrænset antal
folkepensionister.
Udbetaling Danmark foreslår, at der ændres i lovforslaget, så formueoplysninger til
brug for udbetaling af ældrecheck skal kunne oplyses senest den 31. december
2019 og ikke inden den 31. december 2019.
Ældre Sagen bemærker, at det foreslåede fradrag ikke reguleres i takt med lønud-
viklingen. Det betyder, at ældre vil kunne arbejde stadig færre timer i årene efter
2019. Ældre Sagen foreslår, at man i forbindelse med den yderligere foreslåede for-
højelse af fradraget, også sikrer at fradraget reguleres med lønudviklingen ligesom
de øvrige satser og fradrag for folkepensionen.
FH bemærker, at de som udgangspunkt er positive over for tiltag, der kan øge mu-
ligheder og incitament til gradvis tilbagetrækning. De mener at lovforslaget vil
2
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082840_0003.png
kunne skabe bedre rammer for helt almindelige lønmodtagere, der ønsker at fort-
sætte på nedsat tid efter pensionsalderen, og for at deres ægtefæller kan have en høj
tilknytning på arbejdsmarkedet.
FH peger endvidere på, at effekten af de økonomiske incitamenter bør følges nøje,
så indsigten i, hvad der virker, øges, og risikoen for dødvægt kan forudsiges, bereg-
nes og imødegås.
Udbetaling Danmark har estimeret omkostningerne forbundet med forhøjelse af
fradragsbeløbene på pensionsområdet. Samlet set forventer Udbetaling Danmark,
at udviklingsomkostningerne forbundet med implementeringen af ændringen vil
beløbe sig til 2,3-3,2 mio. kr. Udbetaling Danmark forventer desuden, som konse-
kvens af ændringerne, at have meromkostninger forbundet med den løbende drift
på pension primært i 2019. Udbetaling Danmark har estimeret driftsomkostnin-
gerne med betydelig usikkerhed til 0,1-0,5 mio. kr. i 2019 og 0-0,02 mio. kr. i 2020
(ekskl. Moms PL19).
Udbetaling Danmark bemærker, at for at kunne imødekomme ønsker om at kunne
straksregulere ældrecheck og mediecheck ultimo november 2019, skal Udbetaling
Danmarks leverandører igangsætte udviklingsarbejdet inden lovens vedtagelse. Det
betyder, at der skal gives tilsagn om, at udviklingsomkostningerne vil blive dækket,
uagtet lovens vedtagelse.
Beskæftigelsesministeriets kommentar:
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om ret til seniorpension for nedslidte. På
pensionsområdet er der i aftalen eksplicit taget stilling til en forhøjelse af bundfra-
draget for personlig arbejdsindkomst fra 100.008 kr. til 122.004 kr. årligt og en
forhøjelse af fradragsbeløb for indtægtsgrundlag for ægtefælles og samlevers ind-
komst.
Regeringen fremsætter lovforslaget og har i den forbindelse ikke taget stilling til i
hvilket omfang, der skal tages yderligere initiativer til at forbedre seniorers incita-
menter til at arbejde efter pensionsalderen.
Lovforslaget bliver rettet, så formueoplysninger kan indgives indtil udgangen af
2019, altså senest den 31. december 2019.
Lovforslagets økonomi skal forhandles med de kommunale parter.
Det vurderes ikke, at der er grundlag for, at staten bør tilvejebringe tilsagn om, at
udviklingsomkostningerne vil blive dækket uagtet lovens vedtagelse. Det vurderes
som et anliggende mellem Udbetaling Danmark og kommunerne, idet Udbetaling
Danmark administrerer området på vegne af kommunerne.
3
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082840_0004.png
2.2. Bemærkninger til ændringerne i lov om en skattefri seniorpræmie
Faglige Seniorer mener, at der kunne opnås en højere effekt ved at fortsætte stig-
ningen i fradragsbeløb og nedsætte den procentuelle modregning, end ved at ind-
føre en seniorpræmie. Det vil gavne mange af de seniorer, som har en lavere ar-
bejdsindkomst.
FH bemærker, at de budgetterede midler til seniorpræmien, efter deres opfattelse,
kan anvendes bedre og med større effekt til understøttende initiativer, der kan med-
virke til at flere kan arbejde indtil pensionsalderen og til initiativer, der kan under-
støtte en gradvis tilbagetrækning.
I høringssvaret fra FH opfordres regeringen og forligskredsen derfor til at genover-
veje seniorpræmien, og i stedet anvende midlerne hertil på tiltag, der i højere grad
påvirker arbejdsudbuddet og beskæftigelsen.
Ældre Sagen mener, at ordningen også bør omfatte årgangen født i 1953, især hen-
set til at der nu indføres en seniorpræmie i andet år efter at have nået pensionsalde-
ren.
Danske Seniorer finder det uheldigt, at der er tale om et absolut krav, hvad angår
beskæftigelseskravet der udløser den automatiske udbetaling af seniorpræmien.
De foreslår, at man i stedet for laver en aftrapningsordning, således at f. eks. en be-
skæftigelse på 90% af de 1560 løntimer udløser en skattefri præmie på 90% af de
pågældende maksimumsbeløb. De understreger, at der vil skulle være en under-
grænse for udbetaling af præmien, og foreslår at denne f. eks kunne svare til en be-
skæftigelse på 75% af de 1560 løntimer.
Beskæftigelsesministeriets kommentar:
Hævelse af beløbet, der udgør den skattefrie seniorpræmie, og indførsel af en skat-
tefri seniorpræmie i 13. til 24. måned efter, at en person har nået folkepensionsal-
deren, var en del af den politiske aftale om ret til seniorpension for nedslidte, ind-
gået af den daværende regering (Venstre, Konservative og Liberal Alliance), Radi-
kale og Dansk Folkeparti, i maj 2019.
I denne aftale indgik det at hæve beløbet, der udgør den skattefrie seniorpræmie de
første 12 måneder efter folkepensionsalderen samt at indføre en ny ret til udbeta-
ling af en skattefri seniorpræmie, hvis en person har arbejdet tilstrækkeligt med ti-
mer i 13. til 24. måned efter at have nået folkepensionsalderen.
Den oprindelige lov om seniorpræmie var en del af aftalen om finansloven 2019.
Det er lagt til grund ved indgåelse af aftale om ret til seniorpensions for nedslidte,
at seniorpræmien for år 2 så vidt muligt skal følge reglerne for den eksisterende
seniorpræmie, som aftalt med finanslovsaftalen for 2019. Betingelserne for at mod-
tage seniorpræmie, som følger af finanslovsaftalen for 2019, gælder således også
for seniorpræmie i år 2, som indføres med dette lovforslag.
Det fremgår af finanslovsaftalen for 2019, at ordning med seniorpræmie gælder
for personer, der er født den 1. januar 1954 eller senere. Det fremgår endvidere, at
den skattefrie seniorpræmie udbetales til alle personer, der har arbejdet i tilstræk-
kelig grad til at opfylde beskæftigelseskravet. Begge betingelser er forudsat fortsat
at gælde, også for så vidt angår udbetalingen af skattefri seniorpræmie for år 2
4
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082840_0005.png
(arbejde udført i 13. til 24. måned efter, at en person har nået folkepensionsalde-
ren).
På denne baggrund foretages der ikke ændringer i lovforslaget, hverken hvad an-
går fremsættelsen af ændringerne af ordningen eller målgruppen for lovforslaget.
2.2.1.
Administration af seniorpræmien og forholdet til databeskyttelsesfor-
ordningen
Datatilsynet bemærker, at forordningens behandlingshjemmel i artikel 6, stk. 1,
litra e, i mange tilfælde kan benyttes som direkte hjemmel til behandling af almin-
delige persondata, og at det samme kan siges om artikel 6, stk. 1, litra c.
Datatilsynet indstiller, at det overvejes om databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 1, litra e er den rette hjemmel for behandling af persondata, som beskrevet i
lovforslagets bemærkninger.
Datatilsynet noterer sig endvidere, at det er Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekrutteringsvurdering at indsamlingen af oplysninger er omfattet af undtagelses-
pligten i databeskyttelsesforordningens artikel 14, stk. 5, litra c.
Ankestyrelsen bemærker, at de for så vidt angår vurderingen af hvorvidt Udbeta-
ling Danmarks udsøgning af personer, der kan være i målgruppen for seniorpræ-
mien, har karakter af en afgørelse, går ud fra at denne vurdering er afstemt med
Justitsministeriet.
FSD bemærker, at der med hensyn til udbetalingen af seniorpræmien, er fundet en
god balance i, at præmien som udgangspunkt udbetales automatisk, men at der
også er mulighed for at søge om præmien og mulighed for at korrigere Udbetaling
Danmarks oplysninger.
Beskæftigelsesministeriets kommentar:
Beskæftigelsesministeriet har på foranledning af Datatilsynets bemærkninger præ-
ciseret i lovforslaget, at der er tale om behandling, der er nødvendig af hensyn til
udførelse af en opgave i samfundets interesse, idet seniorpræmieordningen skal
fremme, at seniorer bliver længere på arbejdsmarkedet, hvilket vil give et øget ar-
bejdsudbud og dermed bidrage positivt til samfundsøkonomien.
Justitsministeriet har været inddraget i Beskæftigelsesministeriets vurdering og ud-
arbejdelse af lovforslagets afsnit 2.3.2.2.1., om det forvaltningsretlige afgørelses-
begreb i relation til udsøgning af målgruppen for seniorpræmie.
2.2.2.
Implementering og driftsomkostninger
Udbetaling Danmark bemærker, at Udbetaling Danmark forudsætter, at implemen-
teringsomkostningerne i 2019, 2020 og 2021 betragtes som en samlet sum således,
at omkostninger, der ikke afholdes i 2019 eller 2020, kan benyttes til udvikling i
2020 og/eller 2021.
Beskæftigelsesministeriets kommentar:
5
L 19 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra beskæftigelsesministeren
2082840_0006.png
Beskæftigelsesministeriet bemærker hertil, at der ved de årlige bevillingslove ind-
arbejdes en profil for anvendelsen af den afsatte bevilling til administration af ord-
ningen. Under hensyn til statslige bevillingslov bemærker Beskæftigelsesministe-
riet, at eventuelle ændringer til den afsatte bevillingsprofil skal aftales med Be-
skæftigelsesministeriet.
3.1. Vejledning og oplysning om regelændringerne i lov om social pension
Faglige Seniorer bemærker, at lovændringerne kan skabe en uoverskuelig situation
for de mange berørte borgere, og fremhæver at der er brug for en betydelig indsats
for at udbrede informationen om de nye regler.
Beskæftigelsesministeriets kommentar:
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om ret til seniorpension for nedslidte. På
pensionsområdet drejer det sig om en forhøjelse af bundfradraget for personlig ar-
bejdsindkomst og en forhøjelse af fradragsbeløb for indtægtsgrundlag for ægtefæl-
les og samlevers indkomst. Forslagene har alene begunstigende virkning for bor-
gerne, og en forhøjelse af pensionen som følge af lovforslaget vil blive udbetalt au-
tomatisk til borgerne.
3.2. Høring vedrørende bekendtgørelse om en skattefri seniorpræmie
Datatilsynet forudsætter, at de vil blive hørt i forbindelse med udstedelse af en
eventuel bekendtgørelse, såfremt denne indeholder bestemmelser, der vedrører Ud-
betaling Danmarks behandling og indsamling af persondata.
Beskæftigelsesministeriets kommentar:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering planlægger at sende et udkast til be-
kendtgørelse om en skattefri seniorpræmie i høring, så snart dette er muligt. Data-
tilsynet vil i den forbindelse blive hørt.
3.3. Yderligere forslag
Faglige Seniorer opfordrer til, at man får belyst de økonomiske konsekvenser for
boligstøtten af de nye regler.
Beskæftigelsesministeriets kommentar:
De økonomiske konsekvenser for boligstøtte ved lovforslaget som følge af forhø-
jelse af fradragsbeløb for folkepension og førtidspension er yderst begrænsede,
idet persongruppen i overvejende grad ikke er i målgruppe for modtagelse af bolig-
støtte.
6