Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 187 Bilag 1
Offentligt
2187520_0001.png
Østre Landsret
Præsidenten
Den 27-02-20
J.nr. 40A-ØL-27-20
Init: sdy
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved brev af 24. februar 2020 (Sagsnr. 2019-11099)
anmodet om eventuelle bemærkninger til høring over forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Ny opholdsordning på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning).
I den anledning skal jeg meddele, at landsretten ikke ønsker at udtale sig om forslaget.
Bredgade 59, 1260 København K.
Tlf. 99 68 62 00
Mail: [email protected]
Hjemmeside: www.oestrelandsret.dk
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0002.png
Udlændinge- 0g Integrationsministeriet har ved brev af 24. februar 2020 (sagsnr. 2019-11099)
anmodet om eventuelle bemærkninger til høring over udkast til forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Ny opholdsordning pa baggrund af arbejdsmarkedstilknytning).
I den anledning skal jeg meddele at landsretten ikke ønsker at udtale sig om udkastet.
M d venlig hilsen
Helle Bertung
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail til
<omqm rmsawqmñ
.uæmmamämz
F:... Ao>.<r.n3o
de.. 3 owëuo
>w3 _ax_om.m.<m_. nr 38 Scoö
n .eN :rsdr 5305:. a :Ewan
<â«›<om=m_m:nm..mrax
...m mææmooo
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0003.png
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
[email protected] (Christina Grace Overgaard), [email protected] (UIM International rekrutteri)
Sara Glahder Lindberg ([email protected])
Høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny opholdsordning på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning)
19-03-2020 13:51:03
Til rette vedkommende
KL har modtaget høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny opholdsordning på baggrund af
arbejdsmarkedstilknytning) med frist for afgivelse af bemærkninger den 23. marts kl. 10.
KL har ikke bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Sara Glahder Lindberg
Chefkonsulent
Center for Vækst og Beskæftigelse
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København
D
+45 3370 3149
E
[email protected]
T
+45 3370 3370
W
kl.dk
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0004.png
Til:
Fra:
Titel:
[email protected] (Christina Grace Overgaard), [email protected] (UIM International rekrutteri)
Samfundsanalyse ([email protected])
Høringssvar - Ældre Sagen - høring over lovforslag om ændring af udlændingeloven (Ny opholdsordning på baggrund af
arbejdsmarkedstilknytning) (UIM Id: 1170970)
Sendt:
28-02-2020 14:46:48
Til Udlændige- og Integrationsministeriet
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar, men har ingen bemærkninger til nærværende høring.
Venlig hilsen
Pia Westring
Afdelingssekretær/PA
Samfundsanalyse
Direkte: 33 96 86 29
Mobil: +45 21 19 59 53
[email protected]
Snorresgade 17-19 · 2300 København S · Tlf. 33 96 86 86
Læs vores persondatapolitik
Fra:
Christina Grace Overgaard <[email protected]>
Sendt:
24. februar 2020 14:59
Til:
Advokatrådet <[email protected]>; Amnesti Nu <[email protected]>; Amnesty International
<[email protected]>; Amnesty International <[email protected]>;
[email protected];
Asylret <[email protected]>;
Bedsteforældre for Asyl <[email protected]>; Beskæftigelsesrådet <[email protected]>; Bygge-, Anlægs- og
Trækartellet <[email protected]>; Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU <[email protected]>; Danes Worldwide
<[email protected]>;
[email protected];
Danmarks Rederiforening <[email protected]>; Danmarks Rejsebureau Forening
<[email protected]>;
[email protected];
Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>; Dansk Byggeri <[email protected]>;
Dansk Erhverv <[email protected]>; Dansk Flygtninge Hjælp <[email protected]>; Dansk Flygtningehjælp Ungdom
<[email protected]>; Dansk Forfatterforening <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Dansk
Socialrådgiverforening <[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; Danske Regioner
<[email protected]>; Danske Skønlitterære Forfattere <[email protected]>; Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder <[email protected]>; Helle Jørgensen <[email protected]>; Dansk Industri <[email protected]>; DIGNITY -
Dansk Institut Mod Tortur <[email protected]>; Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination
<[email protected]>; Fagbevægelsens Hovedorganisation <[email protected]>; Finansrådet <[email protected]>; Finanssektorens
Arbejdsgiverforening <[email protected]>;
[email protected];
Advokat Jytte Lindgård - FAU Foreningen af Udlændingeretsadvokater
<[email protected]>;
[email protected];
Advokat Birgitte Waarst <[email protected]>; Advokat Synnøve Falk-Rønne
<[email protected]>;
[email protected];
Flygtningenævnet <[email protected]>;
[email protected];
Grønlands Selvstyre
Naalakkersuisut <[email protected]>; Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre) <[email protected]>; HK/Danmark <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Håndværksrådet <[email protected]>;
[email protected];
Odense Universitetshospital -
Indvandrermedicinsk Klinik <[email protected]>;
[email protected];
Institut for Menneskerettigheder
<[email protected]>; International Community <[email protected]>;
[email protected];
Hans-
Henrik Lund <[email protected]>; KL - Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
Kristelig Arbejdsgiverforening
<[email protected]>;
[email protected];
Kvindernes Internationale Liga for Fred og Frihed <[email protected]>; Københavns Byret
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Landsforeningen Adoption og Samfund
<[email protected]>; Landsforeningen af Forsvarsadvokater <[email protected]>; Landsorganisation af
kvindekrisecentre (LOKK) <[email protected]>;
[email protected];
Mellemfolkeligt Samvirke <[email protected]>; Plums Fond for Fred,
Økologi og Bæredygtighed <[email protected]>; PROSA - Forbundet for it-professionelle <[email protected]>; PRO-Vest
<[email protected]>; Vestre Landsret <[email protected]>;
[email protected];
Refugees Welcome
<[email protected]>; Retspolitisk Forening <[email protected]>; Dansk Røde Kors <[email protected]>; Rådet for
Etniske Minoriteter <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Trafikselskabet Movia <[email protected]>;
[email protected];
Udlændingenævnet <[email protected]>;
[email protected];
AeldreSagen
<[email protected]>; Ægteskab Uden Grænser <[email protected]>;
[email protected];
3F
<[email protected]>
Emne:
Ekstern høring over lovforslag om ændirng af udlændingeloven (Ny opholdsordning på baggrund af
arbejdsmarkedstilnkytning) (UIM Id: 1170970)
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Christina Grace Hagensen
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0005.png
Fuldmægtig
International Rekruttering
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: +45 6198 4000
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0006.png
Foreningen af Udlændingeretsadvokater - FAU
Niels Hemmingsens Gade 10, 5.
Postboks 15
DK-1112 København K
Tlf.: 33 93 03 30
www.fauadvokater.com
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt per mail til [email protected] og [email protected]
23. marts 2020
Sagsnr.: 12536 JL/ML
[email protected]
Vedr.: Høring over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny/
(gammel) opholdsordning på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning)
Hermed følger Foreningen af Udlændingeretsadvokaters (FAU’s)
bemærkninger til det af Ministeriet stillede lovforslag om ændring af
udlændingeloven.
Indledning
Overordnet set finder FAU den forslåede arbejdsmarkedstilknytningsordning
særdeles positiv. Det findes meningsfyldt at give flygtninge i beskæftigelse
mulighed for at fortsætte deres tilværelse i Danmark
både ud fra den
konkrete flygtning og dennes families behov, samt ud fra erhvervslivets
interesser.
FAU er godt klar over, at regeringen mener, at der primært er tale om et
hensyn til arbejdsgivernes adgang til arbejdskraft. Derimod finder FAU, at der
primært er tale om et hensyn til de flygtninge, der har fået opholds- og
arbejdstilladelse i Danmark pga. behovet for beskyttelse.
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0007.png
Uanset om der måtte opstå en situation, hvor forholdene i hjemlandet er
forbedret, så der ikke længere er behov for beskyttelse mod forfølgelse
(hvilket FAU har været særdeles kritiske overfor i forbindelse med situationen
i f.eks. Somalia), så finder FAU, at der fortsat er et basalt medmenneskeligt
aspekt i forhold til flygtninges og deres familiers mulighed for at skabe sig en
tilværelse i Danmark.
Det giver således god mening, at de flygtninge, der kommer i arbejde og
blive selvforsørgende, kan forvente at fortsætte deres (og deres børns) liv
her i landet.
I det følgende fremgår bemærkninger til den foreslåede arbejdsmarkeds-
tilknytning, hvoraf der ligeledes fremgår visse betænkeligheder til det stillede
lovforslag.
Den omfattede persongruppe
Efter gældende rets nuværende erhvervsordninger ses det, at
arbejdstilladelse primært udstedes til højtkvalificerede arbejdstagere. Den
foreslåede ordning vil omfatte enhver arbejdstager, og herved udvides
adgangen til opholdsgrundlag på baggrund af arbejde.
FAU finder det positivt at fastholde aktive arbejdstagere uanset at disse ikke
anses som særlig højt kvalificerede. Der henvises til det ovenfor anførte om
de særlige forhold, der gør sig gældende for flygtninge, der er kommet i
Danmark for at opnå beskyttelse.
Ser man overordnet på verdens konflikter, der fører til flygtningestrømme, så
er disse konflikter desværre ofte meget langvarige, og i langt de fleste
tilfælde bliver det desværre aldrig sikkert for flygtninge at vende hjem i deres
egen levetid. Derfor er der behov for mere permanente løsninger, og
flygtninge har behov for integration og opmuntring til at blive ydende
medborgere i det nye land.
Med det såkaldt ”paradigmeskifte” opnår man desværre det modsatte –
at
flygtninge (der alligevel aldrig får mulighed for at vende hjem) bliver frataget
motivationen til at lære det danske sprog og blive selvforsørgende.
Derfor er 2-års reglen så vigtig, og derfor skal den foreslåede ordning også
omfatte familien. Der skal kunne meddeles opholdstilladelse til medfølgende
2 af 6
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0008.png
familie, fordi der hermed gives en faktisk og reel mulighed for at kunne
fortsætte sit ophold i Danmark i forbindelse med vellykket integration.
Såfremt flygtningens medfølgende familie ikke ligeledes blev tillagt adgang til
ophold, ville den foreslåede arbejdsmarkedstilknytningsordning i mange
tilfælde være uden relevans for den enkelte udlænding, som herved i værste
fald ville berøves retten til familieliv i strid med Danmarks internationale
forpligtelser.
Kravet om, at udlændingen og dennes medfølgende familie skal være
selvforsørgende, findes på denne baggrund nødvendigt, dels ud fra generelle
samfundsmæssige betragtninger, og dels netop hensynet til at
”selvforsørgelsen” skal virke som en motivationsfaktor for
den enkelte
flygtning, i forhold til integration og beskæftigelse. FAU imødekommer
således dette krav.
Krav til ansættelsen
Det følger af ministeriets overvejelser, at ændringer af ansættelsens karakter
ikke skal have betydning for den foreslåede ordning. Ansættelsen skal
imidlertid som udgangspunkt være uafbrudt. Dette krav findes ikke
betænkeligt, idet det må være en forudsætning for den foreslåede ordning, at
arbejdstageren faktisk er i beskæftigelse hos den pågældende arbejdsgiver.
FAU vil dog mene, at der særligt i forbindelse med barsel kan opstå
fortolkningsproblemer. FAU
ønsker derfor præciseret, at barsel ”tæller med” i
de to år
– herunder at beskæftigelsen ikke er ”afbrudt”
pga. afholdelse af
barselsorlov.
Ministeriet anfører desuden, at ansættelsen endvidere skal være ustøttet.
Her bør
det igen understreges, at barselsdagpenge ikke bør ses som ”støttet”
beskæftigelse, men tælle med, som om det var lønindkomst.
Ministeriet ses ikke umiddelbart at have gjort sig overvejelser om
betydningen af afholdelse af barsel, hvilket FAU håber kan komme med i
Folketingets behandling af lovforslaget.
Derimod ses Ministeriet at have overvejet, om støttet ansættelse kan indgå i
opgørelsen af 2-års kravet, forudsat at udlændingen på tidspunktet for
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse efter den foreslåede ordning er
ansat i virksomheden på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.
3 af 6
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0009.png
FAU finder det positivt, hvis dette er korrekt forstået, at eksempelvis IGU-
forløb kan medregnes i støttet ansættelse ved opgørelse af 2-års kravet, idet
ministeriet herved imødekommer udlændinges reelle tilknytning til
arbejdsmarkedet og den ovennævnte motivationsfremmende faktor for
integration. Det bør navnlig ikke være en begrænsning for den pågældende
flygtning, at vedkommende blev ansat i forbindelse med et IGU-forløb, som
ministeriet ligeledes nævner som eksempel. FAU hilser derfor denne
opgørelsesmetode velkommen.
FAU har heller ingen indvendinger imod, at der stilles krav til, at ansættelsen
foregår på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår.
Der kan dog opstå fortolkningsproblemer i forhold til deltidsansættelser,
ansættelser på akkord m.v. Også her kan der være behov for en nærmere
præcisering under udvalgsarbejdet i Folketinget.
FAU ser dog særligt gerne, at også selvstændig beskæftigelse i to år bliver
omfattet af ordningen. Idet flygtninge ofte møder en række barrierer på
arbejdsmarkedet (sprog, diskrimination m.v.) kan det for mange være
nødvendigt at blive selverhvervende for at blive selvforsørgende. Også dette
bør give adgang til, at der i forbindelse med inddragelse af flygtningestatus
gives mulighed for at søge ophold efter 2-års reglen.
Det fremgår endvidere af Ministeriets overvejelser, at en opholds- og
arbejdstilladelse efter den nye arbejdsmarkedstilknytningsordning kun vil
kunne give adgang til at arbejde hos den arbejdsgiver, hvortil
arbejdstilladelsen er stedfæstet. FAU er enig heri, idet det anerkendes, at
bestemmelsen også har et element af at tilvejebringe den nødvendige
arbejdskraft.
Arbejdsgiveren har typisk stået for oplæring/omskoling m.v. og har derfor en
interesse i at fastholde den gode og stabile arbejdskraft, udover de to (eller
flere) år som den pågældende flygtning allerede har været ansat. På det
punkt er FAU enig med regeringen, for så vidt angår lovens hensyntagen til
arbejdsgiverne.
Jobsøgningsophold
FAU imødekommer endvidere den foreslåede ordning omkring
jobsøgningsophold, der giver den enkelte flygtning mulighed for at søge nyt
job, hvis vedkommende er blevet uforskyldt ledig.
4 af 6
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0010.png
FAU ser dog gerne at ethvert nyt job, der gør flygtningen selvforsørgende,
skal kunne give grundlag for forlængelse af opholds- og arbejdstilladelse.
Det synes dog også at fremgå af bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser, hvordan ”samme branche” skal fortolkes. Heraf følger det, at
begrebet skal forstås bredt, og at der i øvrigt vil skulle foretages en konkret
vurdering heraf. Dette ser FAU positivt på.
Bemærkninger til 7-dages frist
Umiddelbart stiller FAU sig helt uforstående overfor fristen på 7 dage for
indgivelse af ansøgning efter bestemmelsen § 9 a, stk. 6.
Det bemærkes, at der er tale om flygtninge og deres familier, som står
overfor nogle meget alvorlige valg i forhold til familiens samlede situation. I
disse inddragelsessager har man da også som standard givet en frist på en
måned efter endeligt afslag/inddragelse til at forlade landet.
FAU vil på den baggrund opfordre til, at der som udgangspunkt gives 4 ugers
frist til at ansøge.
Inddragelse
Det forslås af ministeriet, at der i forhold til bortfald af opholdstilladelse efter
den nye arbejdsmarkedstilknytningsordning skal gælde samme regler, som
gælder for bortfald af flygtninges og familiesammenførte til flygtninges
opholdstilladelser. Dette betyder, at udlændingen vil være omfattet af
udlændingelovens § 19 a, hvoraf det fremgår, at når betingelserne for en
flygtnings opholdstilladelse ikke længere er opfyldt, skal opholdstilladelsen
inddrages, medmindre dette vil stride imod Danmarks internationale
forpligtelser. Ministeriet foreslår endvidere, at dette også vil skulle gælde for
udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m.
Baggrunden
for
dette
forslag
er
formålet
bag
den
nye
arbejdstilknytningsordning, hvorefter det søges at imødekomme
erhvervslivets behov for at kunne fastholde udenlandsk arbejdskraft.
Ministeriet anfører, at disse hensyn ikke gør sig gældende i en
inddragelsessituation, hvorfor det findes rimeligt, at en opholdstilladelse efter
den foreslåede ordning som udgangspunkt skal inddrages, medmindre det vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
5 af 6
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
FAU finder, at der også må indgå kriteriet, som fremgår af udlændingelovens
§ 26 i forhold til inddragelsessituationen. Der er ofte tale om (tidligere)
flygtninge. Hensynet til at fremme alle nyankomne flygtninges integration i
Danmark taler således for, at de hensyn, der omfattes af udlændingelovens §
26, også skal indgå i forbindelse med inddragelse som følge af ophør af
beskæftigelsen.
Ministeriet bruger en del plads i bemærkningerne til lovforslaget til at
gennemgå muligheder for omgåelse i forbindelse med studerendes opholds-
og arbejdstilladelser i Danmark.
Hertil bemærkes, at studerende er kommet til Danmark helt frivilligt og
næppe har et beskyttelsesbehov i forhold til hjemlandet. Denne gruppe kan
derfor ikke
ligesom højt specialiseret arbejdskraft - anvendes som målestok
for indeværende ordninger, der omhandler personer, der har været tvunget til
at forlade deres hjemland.
FAU så gerne, at personer omfattet af indeværende ordning helt fritages for
gebyr i forbindelse med ansøgning. Dette er igen henset til at vi
i
modsætning til de øvrige kategorier af udenlandske arbejdstagere
taler om
personer med flygtningebaggrund.
Med venlig hilsen
På vegne af Foreningen af Udlændingeretsadvokater
Jytte Lindgård
Formand
Julia Jensen
Bestyrelsesmedlem
Niels-Erik Hansen
Bestyrelsesmedlem
6 af 6
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0012.png
Udlæ
ndinge- og Integrationsministeriet
Enheden for International Rekruttering
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Dato:
Sagsnr.:
Sagsbeh.:
21. marts 2020
20/018930
juj
Udlæ
ndingenæ
vnet har den 24. februar 2020 fra Udlæ
ndinge- og Integrationsministeriet mod-
taget udkast til forslag til lov om æ
ndring af udlæ
ndingeloven (Ny opholdsordning på baggrund
af arbejdsmarkedstilknytning) i høring.
Udlæ
ndingenæ
vnet kan oplyse, at næ
vnet ikke har bemæ
rkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Michael Kistrup
Adelgade 13 1304 København K | Telefon: 6198 3800 | [email protected] | www.udln.dk
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0013.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att.: [email protected]
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høringssvar om ændring af udlændingeloven
Dansk Arbejdsgiverforening har den 24. februar 2020 modtaget høring
over forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny opholdsordning
på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning).
DA kvitterer for forslaget om at understøtte beskæftigede flygtninges
m.v.
ophold i Danmark. Det er DA’s
vurdering, at en sådan ny ordning
kun i meget begrænset omfang kan mindske danske virksomheders
mangel på kvalificeret udenlandsk arbejdskraft. Ordningen har imidler-
tid den væsentlige værdi, at den understøtter den igangværende beskæf-
tigelsesindsats over for herboende flygtninge m.v., og øger flygtninges
m.v. incitament til beskæftigelse, ligesom den underbygger indsatsen
hos virksomheder, der bruger ressourcer på at inddrage og opkvalificere
flygtninge m.v. på arbejdspladsen.
En grænse på 24 måneders beskæftigelse virker hensigtsmæssig. DA har
dog en række bemærkninger til den konkrete udformning af ordningen.
For så vidt angår optjening til ordningen, vil DA foreslå, at elevers prak-
tikforløb på virksomheder i forbindelse med en erhvervsuddannelse,
herunder som voksenlærlinge omfattet af ordningen med løntilskud
efter Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, tæller med som beskæftigelse.
Alternativt vil det skabe en situation, hvor det ift. sikring af opholdstil-
ladelse vil være mere fordelagtigt for flygtninge m.v. at arbejde ufaglært
end at indgå i en uddannelsesaftale med henblik på at blive faglært. På
den måde vil man ligestille arbejde som grundlag for opfyldelse af 24
måneders kravet, også når det foregår som led i et uddannelsesforløb.
DA vil endvidere foreslå, at personer med beskæftigelse under 37 timer
om ugen vil kunne optjene ret til ordningen, hvis de fortsat har en væ-
sentlig arbejdstid. En betydelig andel af flygtninge m.v. arbejder i dag i
job på under 37 timer ugentligt, og en række relevante job har en ansæt-
telse på mindre end 37 timer, jf. også lovforslagets bemærkninger (side
7). Dette gælder særligt kvindelige flygtninge m.v. Med henblik på at
understøtte det politiske ønske om en øget beskæftigelse af flygtninge-
kvinder, vil DA opfordre til, at man ikke svækker incitamentet til at søge
arbejde under 37 timer
uanset at der naturligvis bør være et vist mini-
23. marts 2020
SHP
Dok ID: 157919
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0014.png
mumskrav om ugentlige arbejdstimer. Man kan bl.a. lade sig inspirere af
definitionen af fuldtidsarbejde i ATP, der svarer til 117 timer om måne-
den eller 27 timer ugentligt, eller beskæftigelseskravet for permanent
ophold ved ordinært fuldtidsarbejde, der svarer til 30 timer om ugen
eller 120 timer om måneden. På denne måde vil der gælde ens regler for
beskæftigelseskrav på hele udlændingeområdet. Personer med flere an-
sættelsesaftaler, hvis samlede ugentlige arbejdstid overstiger kravet om
fuldtidsarbejde, bør ligeledes kunne opnå ret til den foreslåede ordning.
DA kvitterer for, at den nye ordning indeholder en fleksibilitet ift. job-
skifte til andre stillinger. Denne fleksibilitet er vigtig i forhold til at un-
derstøtte fleksibiliteten på arbejdsmarkedet. Det bør dog præciseres i
lovforslaget, at ordningen generelt skal være fleksibel i forhold til skift af
arbejdsgiver eller brancher. Denne fleksibilitet bør gælde både i forhold
til at opnå opholdstilladelse efter arbejdsmarkedstilknytningsordningen,
for opholdstilladelse i forbindelse med jobskifte og for jobsøgningsop-
hold ved uforskyldt ledighed. Dette er for DA en forudsætning for at
understøtte fleksibiliteten på arbejdsmarkedet.
Efter DA’s vurdering bidrager det til en
uhensigtsmæssig kompleksitet,
at der gælder forskellige grænser for jobsøgningsophold for de enkelte
ordninger. Derfor vil DA foreslå, at der i den nye opholdsordning på
baggrund af arbejdsmarkedstilknytning også fastsættes en periode for
jobsøgningsophold på 6 måneder ved uforskyldt ledighed, som det er
gældende i de eksisterende erhvervsordninger.
Det fremgår, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration vil
foretage en konkret og individuel vurdering af, om der i forbindelse med
jobskifte er tale om beskæftigelse inden for samme branche, og om de
tilbudte løn- og ansættelsesvilkår er tilsvarende eller bedre (side 8). Med
henblik på at sikre en så entydig og forudsigelig vurderingspraksis som
mulig skal DA opfordre til, at Styrelsen også i forbindelse med den op-
rindelige ansøgning selv vurderer, om løn- og ansættelsesvilkår er sæd-
vanlige frem for at kunne anmode de regionale arbejdsmarkedsråd om
en udtalelse.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Side 2/2
Sune Holm Pedersen
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0015.png
DRC Dansk Flygtningehjælp
Borgergade 10
DK 1300 København K
Danmark
T: +45 3373 5000
[email protected]
www.drc.ngo
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
23. marts 2020
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny opholdsordning på baggrund af
arbejdsmarkedstilknytning)
Udlændinge- og Integrationsministeriet har den 24. februar 2020 sendt udkast til ovenstående
lovforslag i høring med en frist for eventuelle bemærkninger den 23. marts 2020.
DRC Dansk Flygtningehjælp har følgende bemærkninger til lovforslaget.
DRC Flygtningehjælp finder det positivt, at det foreslås at indføre en ny opholdsordning på baggrund
af arbejdsmarkedstilknytning for personer, der har fået inddraget eller nægtet forlængelse af deres
opholdstilladelse, herunder flygtninge og familiesammenførte.
Det er vores erfaring, at langt de fleste flygtninge og familiesammenførte har et stort ønske om at
arbejde og blive selvforsørgende. Den nye ordning vil bidrage til den stærke motivation for at blive
integreret på det danske arbejdsmarked, hvilket ligeledes er positivt for erhvervslivets behov for at
kunne fastholde udenlandsk arbejdskraft.
Med den nye opholdsordning foreslås det, at udlændinge, der har været i et fast ansættelsesforhold
hos samme arbejdsgiver i minimum 2 år, får mulighed for at ansøge om en ny opholdstilladelse efter
denne arbejdsmarkedstilknytningsordning.
I lovforslaget foreslås det, at de sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår som udgangspunkt skal være
fuldtidsansættelse (37 timer om ugen) med undtagelse af visse brancher som f.eks. sundhedsområdet,
hvor ansættelse på mindre end 37 timer anses for at være fuldtidsansættelse. DRC Dansk
Flygtningehjælp foreslå, at timetallet sænkes til 30 timer om ugen for alle brancher, så flere såvel
flygtninge som arbejdsgivere kan få glæde af denne nye ordning.
DRC Dansk Flygtningehjælp finder det positivt, at et IGU-forløb eller dele af et IGU-forløb, hvor man er
overgået til ansættelse på sædvanlige løn- og ansættelsesvilkår i samme virksomhed, kan indgå i
opgørelsen af den 2-årige periode. Vi finder det ligeledes positivt, at der er mulighed for jobskifte inden
for samme branche ved tilsvarende eller bedre løn- og ansættelsesvilkår. DRC Dansk Flygtningehjælp
skal opfordre til, at det fremgår tydeligt, hvad samme branche betyder i denne sammenhæng.
Ligeledes finder DRC Dansk Flygtningehjælp det positivt, at der automatisk meddeles et
jobsøgningsophold på 3 måneder fra ansættelsens ophør, hvis den pågældende bliver uforskyldt ledig.
Vi finder dog, at perioden på 3 måneder til at finde et nyt arbejde er kort. Vi kan være bekymrede for,
at ansatte vil leve under et stort pres og frygt for at miste deres arbejde, så de i værste fald vil acceptere
urimelige arbejdsvilkår for at fastholde deres ansættelse, da de ellers risikerer at miste deres
opholdsgrundlag.
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0016.png
DRC Dansk Flygtningehjælp undrer sig over, at udøvelsen af selvstændig erhvervsvirksomhed ikke skal
tælle med og danne grundlag for opholdstilladelse efter den nye ordning. Som samfund er vi optaget
af, at flere flygtninge og familiesammenførte o.a. skal i beskæftigelse hurtigst muligt, og her skelner vi
normalt ikke mellem lønmodtagere og selvstændige. DRC Dansk Flygtningehjælp vil derfor foreslå, at
selvstændig erhvervsvirksomhed også skal kunne danne grundlag for opholdstilladelse efter denne
ordning. I den sammenhæng kan der så stilles krav om en vis omsætning i virksomheden i de
forudgående årsregnskaber. Der lader til at være en uoverensstemmelse i formuleringerne i afsnit
2.2.1 i forhold til, hvorvidt selvstændig erhvervsvirksomhed kan danne grundlag for opholdstilladelse
efter ordningen.
Det foreslås, at ansøgningen om opholdstilladelse efter den nye arbejdsmarkedstilknytningsordning
skal indgives senest 7 dage efter, at der er truffet endelig afgørelse om nægtelse af forlængelse eller
om inddragelse af den oprindelige opholdstilladelse i Flygtningenævnet eller Udlændingenævnet med
mindre særlige grunde taler imod f.eks. dokumenteret alvorlig sygdom. DRC Dansk Flygtningehjælp
skal opfordre til, at denne ansøgningsfrist forlænges, da det er en stor omvæltning for de fleste at få
endeligt afslag på forlængelse eller inddragelse af den oprindelige opholdstilladelse. Vi mener derfor,
at det er mest hensigtsmæssigt for både ansøger og virksomheden, hvor den pågældende arbejder, at
fristen gøres lidt længere f.eks. 30 dage.
DRC Dansk Flygtningehjælp vil gerne opfordre til, at der vejledes grundigt om, at det er en betingelse,
at den pågældende og eventuelt medfølgende familie på den nye arbejdsmarkedstilknytningsordning
m.v. er selvforsørgende og således ikke modtager f.eks. selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse, kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse efter lov om aktiv socialpolitik. For flere
af disse familier vil det være en markant ændring i deres økonomiske situation fra den ene dag til den
anden.
DRC Dansk Flygtningehjælp skal desuden opfordre til, at flygtninge, familiesammenførte og andre
bliver vejledt grundigt om denne nye mulighed for at ansøge om opholdstilladelse efter
arbejdsmarkedstilknytningsordningen, den korte ansøgningsfrist og konsekvenserne af at overskride
den.
Med venlig hilsen
Charlotte Slente
Generalsekretær
DRC Dansk Flygtningehjælp
2/2
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0017.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 91325659
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 20/00708-2
23. MARTS 2020
HØRING OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
ÆNDRING AF UDLÆNDINGELOVEN
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 24. februar
2020 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af udlændingeloven
(Ny opholdsordning på baggrund af arbejdsmarkedstilknytning).
Instituttet har ingen bemærkninger til udkastet.
Der henvises til sagsnummer: 2019-11099.
Med venlig hilsen
Trine Otto Hansen
JURIDISK RÅDGIVER
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0018.png
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
HØRINGSSVAR
Dato: 27. marts 2020
Kontor: Sekretariatet
Sagsbeh.: KWS
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ny opholdsordning på
baggrund af arbejdsmarkedstilknytning)
Rådet for Etniske Minoriteter er meget positivt stemt for lovforslaget, hvor det foreslås at indføre en
ny arbejdsmarkedstilknytningsordning for udlændinge, herunder flygtninge, familiesammenførte og
medfølgende familie til at arbejdstagere, der har fået inddraget eller nægtet forlænget deres
oprindelige opholdsgrundlag, men som har været i beskæftigelse i Danmark i minimum to år i det
samme ansættelsesforhold eller inden for samme branche.
Rådet
ser
også
meget
positivt
på,
at
personer
der
får
opholdstilladelse
efter
den
nye
arbejdsmarkedstilknytningsordning eller efter den foreslåede regel om opholdstilladelse i forbindelse
med jobskifte inden for samme branche ved uforskyldt ledighed automatisk får et jobsøgningsophold
på op til tre måneder med henblik på at søge nyt arbejde i Danmark.
Lovforslaget kan karakteriseres som værende et træk i den modsatte retning i forhold til lovforslaget
L 140, som af Dansk Folkeparti og medierne blev kaldt
”paradigmeskiftet”,
som blev fremsat af den
tidligere VLAK-regering i januar 2019, der bl.a. understregede, at flygtninge og familiesammenførte
til flygtninges opholdstilladelse i Danmark efter udlændingelovens §§ 7 og 8 skulle være midlertidig,
og at de under alle omstændigheder skulle vende hjem, når de ikke længere havde et
beskyttelsesbehov, uanset hvor godt de var blevet integreret i Danmark, medmindre det var i strid
med Danmarks internationale forpligtelser.
Rådet for Etniske Minoriteter finder, at det såkaldte paradigmeskifte har potentiale til at påvirke
integrationen negativt, idet opholdets midlertidige karakter potentielt kan virke demotiverende for
flygtninge og deres familiemedlemmer i forhold til at integrere sig i det danske samfund. Det
kræver i forvejen en ihærdig indsats gennem flere år. Det gælder både i forhold til at lære det
danske sprog, den danske kultur at kende samt at søge og finde fodfæste på det danske
arbejdsmarked. Det vil for langt de fleste flygtninge og familiesammenførte være en lang rejse at
nå det mål.
Sekretariatet for Rådet for Etniske Minoriteter
Carl Jacobsens Vej 39
2500 Valby
Telefon: 72 14 24 00
Mail:
[email protected]
Web: www.rem.dk
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0019.png
-2-
Rådet for Etniske Minoriteter er derfor meget positive i forhold til, at regeringen med lovforslaget
går i den modsatte retning af lovforslaget L 140 i forhold til at skabe gode betingelser for
integrationen, så flygtninge og familiesammenførte m.fl. ved, at der er meningsfuldt at lægge kræfter
i deres egen integration og fremtid i Danmark, herunder ved at lære det danske sprog og komme i
beskæftigelse.
Det danske samfund investerer mange ressourcer i de udlændinge, der kommer til Danmark,
herunder flygtninge, deres familier og udenlandsk arbejdskraft i form af tilbud om danskuddannelse
og beskæftigelsesrettede tilbud, som led i programmer efter integrationsloven. Efter rådets opfattelse
er det derfor i et samfundsøkonomisk perspektiv også en god udnyttelse af de investerede
ressourcer, at man giver de udlændinge en ekstra chance for et fortsat ophold i Danmark, når de
har
gjort
en
indsats
for
deres
egen
integration
og
tilmed
har
opnået
en
tilknytning
til
arbejdsmarkedet.
Det er endvidere til stor gavn for det danske erhvervsliv, at man med arbejdsmarkedstilknytnings-
ordningen kan fastholde udenlandsk arbejdskraft i Danmark.
Med venlig hilsen
Halima El Abassi
Forkvinde for Rådet for Etniske Minoriteter
2
L 187 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringssvar og høringsnotat vedrørende lovforslag om ændring af udlændingeloven, fra udlændinge- og integrationsministeren
2187520_0020.png
Til:
Fra:
Titel:
[email protected] (Christina Grace Overgaard), [email protected] (UIM International rekrutteri)
Per Dyrholm ([email protected])
VS: Ekstern høring over lovforslag om ændirng af udlændingeloven (Ny opholdsordning på baggrund af
arbejdsmarkedstilnkytning) (UIM Id: 1170970)
Sendt:
27-02-2020 13:12:17
Tak for den fremsendte høring.
Krifa har, efter gennemgang af lovforslaget, ingen kommentarer til lovforslaget
Venlig hilsen
Per Dyrholm
arbejdsmarkedskonsulent
[email protected]
Tlf: 72277144 - Mobil: 25444093
Kommunikation - Samfund
Klokhøjen 4 - 8200 Aarhus N
krifa.dk
-
facebook
-
persondatapolitik
Få værktøjer til at højne arbejdslysten på din arbejdsplads. Læs mere
her.
Fra:
Krifa Kommunikation <[email protected]>
Sendt:
24. februar 2020 15:32
Til:
Per Dyrholm <[email protected]>; Rolf Weber <[email protected]>; Allan Bruhn <[email protected]>
Emne:
VS: Ekstern høring over lovforslag om ændirng af udlændingeloven (Ny opholdsordning på baggrund af
arbejdsmarkedstilnkytning) (UIM Id: 1170970)
Fra:
Christina Grace Overgaard <[email protected]>
Sendt:
24. februar 2020 15:05
Emne:
Ekstern høring over lovforslag om ændirng af udlændingeloven (Ny opholdsordning på baggrund af
arbejdsmarkedstilnkytning) (UIM Id: 1170970)
Se venligst vedhæftede.
Med venlig hilsen
Christina Grace Hagensen
Fuldmægtig
International Rekruttering
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Departementet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon: +45 6198 4000
E-mail:
[email protected]
www.uim.dk