Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 186 Bilag 1
Offentligt
2186545_0001.png
DRC Dansk Flygtningehjwlp
Borgergade 10
DK 1300 Kobenhavn K
Danmark
T: +45 3373 5000
[email protected]
www.dre.ngo
C% DANSK
,
FLYGTNINGE
Q HVELP
Att. sav(cDuim.dl< og [email protected]
2. marts 2020
Lov om aendring of lov om danskuddannelse til voksne udlaendinge m.fl. (Afskaffelse of deltagerbetaling
og aendring of reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstager, studerende
m.v.)
Udlaendinge- og Integrationsministeriet har den 4. februar 2020 sendt udl<ast til ovenstAende lovforslag i
horing med en frist for eventuelle bemaerkninger den 2. marts 2020.
DRC Dansk Flygtningehjaelp skal indledningsvist udtrykl<e stor tilfredshed med, at deltagerbetaling pA
danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v., som blev indfort pr. 1. juli 2018, nu bliver
afskaffet igen pr. 1. juli 2020.
Derudover har DRC Dansk Flygtningehjaelp folgende bemaerkninger:
Afskaffelse of krav om deltagerbetaling
DRC Dansk Flygtningehjaelp udtrykte stor beldagelse, da deltagerbetalingen blev indfort pr. 1. juli 2018. Vi
mente, at deltagerbetalingen pA 2000 kr. pr. modul for udenlandske arbejdstagere, studerende m.fl. (S-
kursister) ville medfore, at mange ville fravaelge danskundervisning og dermed fA svaerere ved at integrere
sig i forhold til arbejdsmarl<edet, uddannelsessystemet, hverdagslivet, forenings- og civilsamfundet.
Det fremgAr of lovforslagets bemaerkninger, at antallet of kursister er cirka halveret siden indforelsen of
deltagerbetalingen. DRC Dansk Flygtningehjaelp har ogsA pA vores Laerdansl< sprogskoler erfaret, at andelen
of S-kursister er faldet drastisk siden indforelsen of deltagerbetaling. Det er erfaringen fra Laerdansk-skolerne,
at det isaer er studerende og udenlandske medarbejdere med I<ort uddannelse og lavere Ion, der falder fra,
mens frafaldet blandt hojtuddannede medarbejdere med htejere Ion er noget mindre.
FormAlet med danskuddannelsen er at bidrage til, at udlaendinge opnar nodvendige dansksproglige
kompetencer og viden om kultur- og samfundsforhold i Danmark, sA de I<an vaere deltagende og ydende
medborgere pA lige fod med samfundets ovrige borgere. Vi mener, at deltagerbetalingen har haft uheldige
konsel<venser i forhold til dette formal. DRC Dansl< Flygtningehjaelp finder det derfor yderst relevant og meget
positivt, at deltagerbetalingen pA 2000 I<r. pr. modul for S-kursister afskaffes og danskuddannelse igen bliver
gratis for disse kursister ligesom det er for flygtninge og familiesammenfrprte (I-kursister) og andre, der
henvises til danskuddannelse som led i en besl<aeftigelsesindsats. Vi deler synspunl<tet, at gode
dansl<kundskaber er en vaesentlig forudsaetning for god integration.
Forhojelse of depositum for deltagelse og regler om tilbagebetaling of depositum
I forbindelse med afskaffelsen of deltagerbetalingen foreslas det, at depositummet haeves fra 1.250 I<r. til
2.000 kr. pr. modul for dermed at sikre, at det udelukkende er motiverede kursister, der tilmelder sig
danskuddannelsen.
DRC Dansk Flygtningehj@elp finder det positivt for bade kursister og udbydere of danskuddannelse, at
incitamentstrul(turen til at deltage i danskuddannelse forenkles, sA kursister fremover udelukkende skal
betale et depositum forud for start pA et modul.
Efter nugaeldende regler kan kursisten efter anmodning M depositummet tilbagebetalt, nar kursisten 1) har
bestaet det modul, som kursisten var henvist til, 2) har bestaet den afsluttende prove for danskuddannelse,
3) onsker at ophpre med danskuddannelse eller 4) il<I<e laengere er berettiget til danskuddannelse.
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0002.png
Det fremgar of lovforslaget, at kravene til tilbagebetaling of depositummet Onskes sl<aerpet i forbindelse med
uberettiget fravaer. Det foreslas, at kursistens tilstedevaerelse til undervisningen skal have betydning for
storrelsen of det depositum, der tilbagebetales. Det foreslas derfor, at der vil blive indfprt en mulighed for at
reducere eller afskaere kursisten fra at fa tilbagebetalt depositummet, hvis den pagaeldende er mere end 6
maneder om at bests hver modultest pa danskuddannelsen og har et hojt uberettiget fravaer fra
undervisningen. DRC Dansk Flygtningehjaelp finder, at der med den nye bestemmelse er et misforhold
mellem klippekortordningens Iaengde pa modul 3-6 og reduktion i det tilbagebetalte depositum ved mere
end 6 maneder pa de enkelte moduler.
I lovudkastet foreslas det, at det er kommunalbestyrelsen, der traeffer afgorelse om tilbagebetaling of
depositum, men kommunalbestyrelsen kan bemyndige det sprogcenter, der varetager danskuddannelsen, til
at handtere depositum herunder vurdering of eventuelt bortfald, nedsaettelse eller tilbagebetaling. Det
fremgar ligeledes, at udlaendinge- og integrationsministeren vil udfaerdige naermere regler om
tilbagebetaling.
DRC Dansk Flygtningehjaelp er betaenkelig ved, at sprogcentre kan bemyndiges til at udfore denne helt klare
myndighedsopgave vedr. fravaer og eventuel tilbagebetaling of depositum. Dette gor sig isaer gaeldende, hvis
der ikke udformes helt klare regler for, hvad der er berettiget eller uberettiget fravaer — saerligt nar kursistens
tilstedevaerelse i undervisningen far betydning for storrelsen of det depositum, der betales tilbage. Det
fremgar il<ke klart, hvad indholdet of disse regler er.
DRC Dansk Flygtningehjaelp er desuden betaenkelige ved, at der tilsyneladende ikke er taenl<t en
anl<emulighed ind for kursister, hvis det er kommunalbestyrelsen, der varetager opgaven. Det er der
derimod, hvis opgaven er delegeret ud til et sprogcenter, sa der er muligvis tale om en forglemmelse i
lovudkastet.
DRC Dansk Flygtningehjwlp vil i den forbindelse gerne opfordre til, at der udformes helt Mare retningslinjer i
den administrative udmontning of reglerne herunder om selve omfanget of berettiget fravaer samt hvilke
elementer, der skal indga i vurderingen of henholdsvis berettiget og uberettiget fravaer. Dette foreslas bade
of hensyn til vejledning of kursister og hvis, hvis kommunalbestyrelsen vaelger at delegere denne opgave til
et sprogcenter. DRC Danslc Flygtningehjaelp vil Berne opfordre til, at det i denne sammenhaeng medtaenkes,
at internationale medarbejdere ofte har en stor rejseaktivitet sour en del of deresjob, hvorfor det derfor bor
medregnes sour berettiget fravaer.
Okonomiske og administrative konsekvenser
DRC Dansk Flygtningehjaelp finder det positivt, at der er taget hojde for, at denne lovaendring vil medfore
arlige kommunale merudgifter til administration. Vi foreslar i denne sammenhaeng, at det tilf0jes, at
kommunalbestyrelsen aftaler honorering for den ogede administration med det lokale sprogcenter, hvis det
fastholdes, at kommunalbestyrelsen kan bemyndige opgaven vedrorende tilbagebetaling helt eller delvist til
sprogcentrene.
Charlotte Slente
Generalsekretaer
DRC Dansk Flygtningehjaelp
2/2
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0003.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Glostrup den 28. februar 2020
Vedr. forslag til Lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
(Afskaffelse af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til
udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.)
De Danske Sprogcentre (DDS), der er brancheforening for sprogcentrene, takker for invitationen til
at blive hørt i forbindelse med forslag til Lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Vi har fulgt finanslovsforhandlingerne og med glæde konstateret, at deltagerbetalingen (gebyret) til
danskuddannelserne ophæves den 1. juli 2020. Vi fremsender hermed vores bemærkninger til
lovforslaget.
Indledning
Traditionelt har der i Danmark altid været et stærkt politisk ønske fra alle partier om at udlændinge
der flytter til Danmark hurtigt kommer til at beherske det danske sprog og tilegner sig viden om det
danske samfund og den dansk kultur.
Gebyret har sammen med klippekortet og depositummet været en barriere for at få udlændinge til
at melde sig til danskuddannelse. Vi har længe undret os over, at der politisk lægges stor vægt på
at udlændinge behersker det danske sprog og så lovmæssigt indfører 3 foranstaltninger der
afholder udlændinge fra at gå på sprogcenter. Vi har konstateret, dokumenteret og orienteret om,
at selvforsørgende og skattebetalende udlændinge i stort tal fravælger danskundervisning pga.
gebyret. En ide kunne være at se mere på gulerod end pisk - og på, hvordan vi belønner de
udlændinge der behersker sproget og hurtigt bliver velintegrerede i Danmark.
DDS
De Danske Sprogcentre
Formand:
Lars Nordborg Olsen
Sekretariat:
[email protected]
www.dedanskesprogcentre.dk
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det nuværende lovforslag er en opfølgning og udmøntning af finanslovsaftalen og omfatter alene
disse 3 punkter:
1. Bortfald af deltagerbetalingen på 2000 kr./modul for udenlandske arbejdstagere,
studerende m.fl.
2. Forhøjelse af depositummet til 2000 kr.
3. Regler om tilbagebetaling af depositum.
Ad 1.) Bortfald af deltagerbetalingen
DDS ser naturligvis positivt på at afskaffe gebyret for deltagelse i danskuddannelse. Indførelsen af
gebyret har betydet, at mange selvforsørgende udlændinge har valgt ikke at gå til
danskundervisning, hvilket på kort og længere sigt vil få stor betydning for Danmark og ikke mindst
for samarbejdet på arbejdspladserne.
Det har også betydet en stor økonomisk nedgang for sprogcentrene, der har måtte afskedige
mange kompetente lærere. Alle sprogcentre har haft underskud i 2019, der skal indhentes gennem
besparelser i de kommende år til skade for undervisningens kvalitet.
Timingen i at regeringen meddeler afskaffelsen af gebyret ud i december 2019 til ikrafttrædelse pr.
1. juli 2020 bevirker, at mange kursisterne efter bestået modultest melder pause og først ønsker at
fortsætte til august. På samme måde beder nye kursister om at få lov til at påbegynde
undervisningen til august for at spare de 2000 kr. Denne udvikling skaber et endnu større
underskud for sprogcentrene, der ikke kan afskedige medarbejdere med så kort varsel.
Vi anmoder derfor om at afskaffelsen af gebyret fremrykkes til 1. april 2020.
Ad. 2) Forhøjelse af depositum fra 1250 Kr. til 2000 Kr.
Vi undrer os over, hvad hensigten er med at forhøje beløbet med 750 kr. og at beløbet skal være
det samme som det gebyr, der skal afskaffes. Vi ser ingen effekt - kun forvirring omkring
betalingerne.
Ad. 3) Regler om tilbagebetaling af depositum.
I lovforslaget foreslås det, at depositummet skal ændres fra at være et passivt beløb, der
indbetales ved studiestart og betingelsesløst tilbagebetales ved udmeldelse - til et depositum, hvor
der stilles krav, der skal være opfyldt for at få depositummet helt eller delvist tilbagebetalt.
Kravet udmøntes i, at for højt uberettiget fravær fra undervisningen medfører en nedsættelse af
tilbagebetalingen.
Folketinget skal dermed vedtage, at voksne selvforsørgende arbejdende skattebetalende borgere,
der deltager i et frivilligt tilbud om undervisning i det danske sprog, kultur og samfundsforhold i
deres fritid, skal stå til regnskab for, hvorfor de ikke deltager tilstrækkeligt. Yderligere skal de
underlægges samme regler for berettiget fravær som flygtninge og andre, der er på offentlig
forsørgelse, og som har indgået en kontrakt omkring deres integration med kommunen.
Vi mangler at se fremmødet i en mere objektiv sammenhæng. Hvor stort et fremmøde forventer vi i
de frivillige voksenuddannelsestilbud, og hvad er fremmødet på andre og sammenlignelige
uddannelser?
I finansloven tages der udgangspunkt i, at den enkelte selvforsørgende udlænding selv er
ansvarlig for fraværet. Vi har på sprogcentrene gennem de sidste 20 år arbejdet med at forbedre
fremmødet, uden at det har medført store forbedringer. Tiltagene omkring depositum, gebyr og
klippekort har heller ikke ændret tallene væsentligt.
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0005.png
Der har været en del undersøgelser omkring deltagernes begrundelser for fraværet, og den
væsentligste årsag blandt selvforsørgerne er ”arbejde”. Arbejdsgiverne forventer,
at de er fleksible
og træder til, når der er behov for deres arbejdskraft. Derudover er den primære årsag til
tilstedeværelsen i Danmark lønindtægten, hvilket betyder, at mange udlændinge ønsker at arbejde
mest muligt. Folketinget bør vel politisk forholde sig til, hvordan disse forhold skal
honoreres/straffes ift. deltagelse i danskuddannelserne.
Reglerne om at trække deltagerne i depositum træder i kraft, hvis en deltager er mere en 6
måneder om at bestå den aktuelle modultest. Dette kommer til at skabe en del forvirring, hvis
klippekortet stadig er aktuelt efter 1. juni 2020, idet betingelserne for ikke at udløse et nyt klip er, at
man består modulet i et spænd mellem 4 og 9 måneder afhængigt af modul.
Den foreslåede administration er meget omkostningskrævende, og såfremt kommunerne vil
overlade denne myndighedsopgave til sprogcentrene
private, selvejende og kommunale - er det
nogle helt nye og personfølsomme informationer, der kommer til at ligge til grund for afgørelsen. Vi
har i mange situationer drøftet ”lovligt og ulovligt” fravær og konstateret,
at uanset hvilke parametre
der vælges, vil det altid skabe konflikter og manglende følelse af retfærdighed. Som tidligere nævnt
er I-kursister i en anden situation. Da det offentlige yder deres fulde forsørgelse, og der er indgået
en kontrakt mellem kommunen og borgeren, skal kommunen sikre, at aftalen overholdes.
Kommunen har i denne situation i forvejen de relevante følsomme oplysninger, der skal anvendes
ved afgørelsen af sagen.
Hvis sprogcentrene via nye procedurer skal indhente og behandle følsomme oplysninger, vil det
have store omkostninger til systemer og personale. Det vil derudover skabe mistillid og en anden
kultur, der kan modarbejde det motiverende voksenpædagogiske miljø.
Vi anbefaler, at der ses bort fra berettiget og uberettiget fravær, og at vi som udbydere
administrerer et depositumsystem, der baseres på registreret fravær uanset årsag. Gravide,
langtidssyge mfl. kan sættes på pause.
Vi vil ligeledes anbefale at ikke tilbagebetalte depositum tilfalder Sprogcentret. Vi forstår slet ikke,
at beløbet foreslås indbetalt til kommunerne, når administrationen forslås lagt i udbyderregi.
Vi forventer ligeledes, at der bliver en økonomisk kompensation for den øgede administration.
Med venlig hilsen
Lars Nordborg
Formand for De Danske Sprogcentre
Telefon: +45 40 40 87 88
Email:
[email protected]
Sekretariat:
Email:
[email protected]
Tænk på miljøet før du printer denne mail!
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0006.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
E-mail:
[email protected]
og
[email protected]
WILD ERS P LA DS 8 K
1403 K ØBE NHA VN K
TELEFO N 3269 8888
MOB IL 9132 5688
ANC A@HU MA NR IGHT S.DK
ME NNES KE RET .DK
DOK . NR. 20/00452 -2
28. FEBRUAR 2020
HØRING OVER UDKAST T IL FORSLAG TIL LOV OM
ÆNDRING AF LOV OM DANSKUDDANNELSE TIL
VOKSNE UDLÆNDINGE M.FL.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 4. februar
2020 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af
deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for
danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.).
Instituttet har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Annecathrine Carl
JURIDISK R ÅDGIV ER
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0007.png
Dato 28.02.2020
Initialer FRJ
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Integrationskontor
Vedr.: Høring over Lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne ud-
lændinge m.fl.
Uddannelsesforbundet bakker helt op om, at deltagerbetalingen på Danskuddannelserne
fjernes, men beklager, at det i henhold til lovforslaget først sker fra den 1. juli 2020.
Mange kursister sætter danskuddannelse på standby i første halvår af 2020 med udsig-
ten til, at deltagerbetalingen bortfalder 1. juli. Konsekvensen af, at kursisterne holder
pause i deres dansk undervisning, er, at deres progression i indlæringen bliver brudt og
dermed at deres sprogudvikling sinkes. Desuden vil sprogcentrene, der allerede har ople-
vet et markant fald i antallet af kursister, bliver presset yderligere økonomisk, så der er
en reel fare for konkurser og deraf følgende udfordringer for kommunerne inden den 1.
juli. Vi anbefaler derfor at deltagerbetalingen fjernes allerede fra den 1. april 2020.
Det er desuden vigtigt for os at understrege, at fradrag i depositum begrundet i fravær
fordrer, at vi er i stand til at registrere fravær betydeligt mere begavet end det sker dd. I
dag registreres alt fravær samlet - uanset om det skyldes sygdom, møder med sagsbe-
handlere, jobaktivering, hvor kommunerne har glemt at afmelde kursister eller ubegrun-
det fravær. Der er et stort behov for en ensartet og fair fraværsregistrering, såfremt man
ønsker at sanktionere fravær.
Det skal samtidigt bemærkes, at det er tvivlsomt, hvorvidt fradrag i et (forhøjet) deposi-
tum kan have den store virkning på fremmøde og gennemførselshastighed. Det kan være
svært at have 100% fremmøde, når studier/arbejde skal passes sideløbende; mange
kursusdeltagere har arbejde, der er karakteriseret ved forskudte og/eller skiftende ar-
bejdstider, (uvarslet) overarbejde, tilkaldevagter mv. eller studier med spidsbelastning
og eksaminer.
Ligeledes rummer forslaget om at depositum skal nedsættes eller bortfalde, hvis kursi-
sten har været mere end 6 måneder om at bestå modultesten, en stor fare for at vende
”den tunge ende nedad”, da langsommere gennemførselshastighed kan bero på f.eks.
analfabetisme (over for det latinske alfabet), ordblindhed, tidligere uddannelseserfarin-
ger, mv. Samtidigt kan antallet af lektioner i et modul variere fra kommune til kommune,
hvilket selvsagt giver forskellige forudsætninger for at gennemføre og bestå et danskud-
dannelsesmodul.
Uddannelsesforbundet
Nørre Farimagsgade 15
1364 København K
Tlf.: +45 70 70 27 22
[email protected]
www.uddannelsesforbundet.dk
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0008.png
Endvidere kan det ramme kursister, der har behov for at blive omplaceret - enten fordi
læren vurderer at vedkommende ikke er i stand til at bestå eller omvendt vedkommende
er indplaceret på et for lavt niveau.
Fastholdes fradraget i depositum er det som skrevet helt afgørende, at der indføres rime-
lige og gennemskuelige regler for fraværsregistrering og forsinkelse, bl.a. ved at oven-
stående indarbejdes i reglerne.
Hanne Pontoppidan
Formand for Uddannelsesforbundet
2
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0009.png
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0010.png
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
10. februar 2020
J.nr. 20-7244
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0011.png
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Interministeriel høring over forslag til lov om ændring af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
14. januar 2020
J.nr. 20-1999
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0012.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att.: Sara Viskum
[email protected]
[email protected]
John Meinert Jacobsen
Adm. direktør
AOF Danmark
+45 41887770
[email protected]
2. marts 2020
Høringssvar vedr. forslag til Lov om ændring af lov om
danskuddannelse til voksne udlænding m.fl. (Afskaffelse
af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum
for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere,
studerende mv.)
/HB
AOF Danmark takker
på vegne af AOF’s sprogcentre for invitation til høring af ovenstående
lovforslag. Hermed vores bemærkninger til lovforslaget:
Vedr. bortfald af deltagerbetalingen
AOF Danmark har i brev af 11. december påpeget, at det har store negative konsekvenser for
sprogcentrene, at borfaldet af deltagerbetalingen først træder i kraft 1. juli 2020. Vi har derfor
foreslået fremrykning af lovens ikrafttrædelse, som forebyggelse af flere sprogcenterlukninger.
Vedr. forhøjelse af depositum fra 1250. kr. til 2000 kr.
Sprogcentrene kan ikke se meningen med forhøjelsen, da det vil give en forvirring ift. hvad beløbet
handler om (depositum eller gebyr).
Vedr. tilbagebetaling af depositum
Lovforslaget lægger op til en hel del administration hos sprogcentrene ifm. tilbagebetaling af
depositummet. Forslaget bliver ressourcetungt i form af mange vurderinger og arbejdsgange for hver
kursist/depositumbeløb. Sprogcentrene bør ydes en kompensation for denne administrative
ekstraopgave.
I forhold til tilbagebetalingen skelner forslaget ikke mellem de forskellige typer kursister
(selvforsørgende og kursister på offentlig forsørgelse), ligesom der er brug for et objektivt syn på
forventningerne til fremmøde fx set i forhold til andre voksenuddannelser. Der mangler en definition
af, hvad højt uberettiget fravær er, hvis det ikke skal give en masse unødig forvirring og diskussioner
med kursisterne. Det vil også stille øget krav til sprogcentrenes systemer at skulle indhente/opbevare
personfølsomme data, ligesom det kan medvirke til mistillid i relationen mellem sprogcentre og
kursister. Vi anbefaler derfor, at der ses bort fra berettiget og uberettiget fravær og registreres fravær
uanset årsag (gravide og langtidssyge kan dog sættes på pause).
Derudover vil det skabe forvirring, at depositummet kan udbetales efter 6 måneder, når nogle klip
kan vare op til 9 måneder alt efter modul. Det giver heller ikke mening, at tilbagebetalingen skal tilgå
kommunerne, når administrationen ligger i sprogcentrene. Vi foreslår derfor at tilbagebetalingen
sker til sprogcentrene.
Venlig hilsen
AOF Danmark
Molestien 7, 4.
2450 København SV
Telefon 41 88 77 70
[email protected]
www.aof.dk
1 af 1
John Meinert Jacobsen
Adm. direktør, AOF Danmark
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0013.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Maglehøjen 6
[email protected]
[email protected]
DK-4000 Roskilde
Tlf. +45 4173 8100
[email protected]
www.clavis.org
Bemærkninger til lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse til
voksne udlændinge m.f l.
CLAVIS sprog & kompetence fremsender hermed bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af
danskuddannelsesloven, sendt i høring den 3. februar 2020 af Udlændinge- og Integrationsministeriet
med svarfrist den 2. marts 2020.
Lovforslaget er en udmøntning af den del af finanslovsaftalen for 2020, der omhandler
danskuddannelser. Aftalen omfatter følgende tre punkter:
1. Afskaffelse af deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul for udenlandske arbejdstagere, studerende
m.fl.
2. Forhøjelse af depositum fra 1.250 kr. til 2.000 kr.
3. Skærpelse af regler om tilbagebetaling af depositum ved uberettiget fravær.
Generelt og overordnet om lovforslaget
Overordnet set hilser CLAVIS lovforslaget velkommen,
men
ønsker en tidligere ikrafttrædelsesdato mht.
bortfald af brugerbetalingen, da kursister allerede nu melder ind med ønske om at holde pause til efter
1. juli 2020. En af vores driftskommuner melder eksempelvis, at det allerede på nuværende tidspunkt
(medio februar) er halvdelen af
deres borgere/’vores’ potentielle kursister, der ønsker at vente med at få
en henvisning til danskuddannelse til efter 1. juli 2020.
CLAVIS har ingen bemærkninger til forhøjelsen af depositum,
men
finder til gengæld de i lovforslaget
skærpede regler om tilbagebetaling af depositum uklare og problematiske.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at
’Ministeriet
lægger vægt på, at implementeringen af
danskuddannelserne skal være enkel at administrere’. Det lyder rigtig godt og positivt, men desværre synes
lovforslaget ikke at leve op til denne hensigt.
Ønsket om at sikre borgerne/kursisterne størst muligt udbytte af danskuddannelsen er både ret og
rimelig. Spørgsmålet er dog, om de foreslåede skærpede regler og opbygningen af nye administrative
arbejdsgange vil have den ønskede effekt. Det tvivler vi stærkt på. Hvad der derimod er sikkert er, at
det i givet fald vil medføre et omfattende administrativt merarbejde for både kommuner og
sprogcentre. Samt formodentlig en del utilfredse borgere/kursister med en ikke uvæsentlig mængde
påklager af afgørelser til følge.
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0014.png
Det fremgår af Aftale af 2. december 2019, at
’..ændringerne
skal bidrage til, at flere gennemfører
danskundervisningen, hvilket kan medvirke til at fastholde udenlandsk arbejdskraft i Danmark og styrke
deres deltagelse i samfundet’
Afskaffelsen af brugerbetalingen er yderst positiv og vil givetvis virke efter hensigten
på sigt. Det skal dog
særligt bemærkes, at indførelsen pr. 1. juli 2020 i første omgang vil medføre, at mange nytilkomne
borgere/kursister fravælger at starte her i foråret 2020. En del igangværende kursister vil tillige vælge at
’holde
pause’ og vente med næste modul til afskaffelsen af brugerbetalingen er gennemført.
Sprogcentrene kan ikke tåle at stå med tomme klasser på den ene side og fastansatte medarbejdere uden
arbejde på den anden. Dertil kommer at driftskommunerne risikerer ikke at kunne løfte deres lovbundne
opgave, hvis deres valgte leverandør ikke kan klare følgevirkningerne i ’overgangen’ mellem to lovsæt.
CLAVIS foreslår at lovændringen sker ad to omgange, således:
Afskaffelse af brugerbetaling pr. 1. april 2020
Indførelse af ændrede depositumregler pr. 1. juli 2020
Ikrafttrædelsestidspunkt
foreslås ændret
Fraværsregler for målgruppen af selvforsørgende kursister med en aktiv og travl
hverdag på arbejde og/eller i uddannelse
foreslås ændret
CLAVIS finder, at der i lovforslaget er en diskrepans mellem indførelse af et nyt administrativt
kontrolapparat med en 6-måneders modulgennemførelsesgrænse (der i øvrigt ikke harmonerer med
klippekortet), en vurdering af
hvad der defineres som ’uberettiget’
fravær og den formodede effekt
deraf.
S-kursister er selvforsørgende og aktive borgere på arbejdsmarkedet og/eller i uddannelsessystemet. De
har ofte en travl hverdag på arbejdspladsen eller studiet og efterspørger derfor danskundervisning, der
kan tilpasses og presses ind i forhold til deres arbejdspres på jobbet, tjenesterejser, eksamenslæsning,
ferie med familien osv.
Mange kursister efterspørger derfor også online-undervisning/digitale platforme/blended
learning/global classroom/streaming af undervisning/hjælp til supplerende selvstudier for at kunne
følge med trods fysisk fravær fra undervisningen netop grundet ovennævnte forhold ift. arbejde,
projekter, deadlines, studier etc.
Som udbyder af danskuddannelser har vi de seneste år
bl.a. tilskyndet af kommunale udbudskrav -
arbejdet på at tilpasse vores tilbud under danskuddannelsesloven, så de tager størst muligt hensyn til
denne målgruppes særlige behov for fleksibilitet ift. tid og sted.
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0015.png
Lovforslagets skelner mellem ’berettiget’ og ’uberettiget fravær’ og fastsætter ’berettiget fravær’ som
følger:
1) sygdom, traumer eller handicap, 2) graviditet, barsel og adoption, 3) at udlændingen har været nødt til at
passe sine børn, og ikke har kunnet anvises anden pasningsmulighed, eller 4) at udlændingen har
modtaget støtte til pasning af handicappet barn, døende nærtstående, eller nærtstående med handicap
eller alvorlig sygdom, eller efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt
barn.
Lovforslagets kontrol- og sanktionsbestemmelser tager således udgangspunkt i forhold, der synes at
være målrettet integrationskursister og ydelsesmodtagere, der har pligt til at deltage i undervisningen.
Det er således de nugældende forlængelsesbestemmelserne for I-kursister, der inddrages og altså ikke
bestemmelser, som er (nu-)gældende for S-kursister. Forlængelsesbestemmelserne vedrører situationer,
hvor kursisten ikke er til undervisning i en længere periode. Kursistgruppen taget i betragtning er det
som oftest en ganske anden type fravær vi møder hos denne målgruppe på sprogcentrene. Fravær som
kan synes yderst rimelig og forståelig, men som ikke i lovforslaget anerkendes som berettiget: fx hvis
kursisten er på forretningsrejse eller til konference, hvis kursisten har overarbejde eller skiftende
vagter/arbejdstider, hvis der er deadline på et projekt eller der er forældremøde på barnets
daginstitution/skole, hvis familien holder ferie, hvis den studerende skal til eksamen etc.
Det er CLAVIS’ håb og ønske, at de foreslåede kontrol- og sanktionsbestemmelser tages op til fornyet
overvejelse, så lovgivningen kommer til at rette sig mod de særlige forhold og behov, der er
kendetegnende for målgruppen af selvforsørgere, herunder at effekten af undervisningen ikke gøres op i
fysisk tilstedeværelse versus fysisk fravær, men i gennemførelsen af modulerne/danskuddannelsen
eksempelvis inden for en på forhånd afsat tidsramme.
Omfattende administrative procedurer der i praksis vil være yderst vanskelige at
gennemføre
foreslås ændret
I lovforslaget foreslås:
at der efter hvert modul skal foretages en vurdering af, om depositum skal nedsættes eller
bortfalde, hvis kursisten har været mere end 6 måneder om at bestå modultesten og har et højt
uberettiget fravær
at vurderingen kan foretages af kommunen på baggrund af indberetning fra udbyder eller af
udbyder selv, hvis kommunen har delegeret opgaven om vurdering til udbyderen
at kursisten skal kunne påklage afgørelsen til kommunen, hvis denne er foretaget af udbyderen
at udbyderen skal overføre det reducerede eller bortfaldne depositum til kommunen, hvis der er
truffet afgørelse om reduktion eller bortfald.
Bestemmelsen om 6 måneders frist til at bestå hvert modul medfører en ny tidsdimension i forhold til
klippekortets fastsatte perioder for beståelse af et modul, der varierer fra 4-9 måneder afhængigt af
modulet. Det er uhensigtsmæssigt med to divergerende tidsparametre, dels fordi det vil være svært at
forstå for kursisten, dels fordi det vil være vanskeligt at administrere.
Bestemmelsen om ’at
der efter hvert modul skal foretages en vurdering af, om depositum skal nedsættes
eller bortfalde, hvis kursisten har været mere end 6 måneder om at bestå modultesten og har et højt
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0016.png
uberettiget fravær’ forstår CLAVIS således: Fraværet opgøres løbende modul
for modul, men den
endelige afregning af depositum foregår på kursistens anmodning ifm. ophør som kursist på
danskuddannelsen
i lighed med afregning af alle andre former for deposita.
I modsat fald vil det betyde:
at ministeriets ønske om
’enkel
administration’ ikke kan opfyldes
at kursisterne vil få betydelige afbræk i deres danskuddannelsesforløb mellem hvert modul
at underviserne ikke længere kan fastansattes, da der vil opstå ’pauser’ i deres arbejde, mens der
pågår vurdering og evt. påklage af størrelsen af depositum, samt evt. gennemføre lse af en
partshøring.
CLAVIS finder, som også nævnt i afsnittet om fraværsregler, at grundlaget for fraværsvurderingen er
både mangelfuld og uhensigtsmæssig ift. S-kursisters særlige arbejds-, studie- og livsvilkår.
Danskuddannelserne er i øjeblikket ved at blive evalueret. Det foreslås, at den del af lovforslaget, der
vedrører implementering af regler om depositum udskydes til de lovændringer, der måtte komme som
opfølgning på evalueringen af loven. Her er det vigtigt, at de mange nye digitale tilrettelæggelsesformer
indgår i ministeriets overvejelser, hvis der tænkes i fremmøde- og fraværsregler.
Sammenfatning med forslag til ændringer
De foreslåede sanktionsbestemmelser er uklare og administrativt krævende samtidig med, at de
formodentlig ikke vil have den ønskede effekt på kursisternes fysiske fremmøde. Reglerne er simpelthen
vanskelige at omsætte til praksis.
CLAVIS vil anbefale, at der tænkes forfra hvad angår regler om tilbagebetaling af depositum. En
mulighed kunne være at udskyde denne del til efter den igangværende evaluering af
danskuddannelsesloven.
Hvis dette ikke er muligt og der skal ske en samlet implementering, bør sanktionen gøres mere enkel:
Se bort fra skelnen mellem berettiget og uberettiget fravær for S-kursister
eller redefiner
begrebet fravær, så der kan tages højde for de mange nye tilrettelæggelsesformer i
danskuddannelsen
Indfør en procentuel grænse for, hvornår der er
tale om ’for
meget fravær’
ift. reduktion af
depositum
Registrer og opgør fraværet løbende og afregn, når kursisten anmoder om tilbagebetaling af
depositum
Lad sprogcentrene opkræve depositum og kommunerne vurdere og administrere
tilbagebetalingen
Med venlig hilsen
Bente Meinhardt
Direktør
CLAVIS sprog & kompetence
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0017.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
[email protected]
[email protected]
Høringssvar om afskaffelse af deltagerbetaling til
danskuddannelse
Dansk Arbejdsgiverforening har den 4. februar 2020 fra Udlændinge- og
integrationsministeriet modtaget udkast til
Lov om ændring af danskuddan-
nelse til voksne udlændinge m.fl. (afskaffelse af deltagerbetaling til danskuddan-
nelse).
Danmark har en stor interesse i at fastholde kvalificerede udlændinge,
som kommer til Danmark for at arbejde eller studere. Gode danskkund-
skaber er en vigtig del af at kunne fungere godt på arbejdsmarkedet og
mere generelt i det sociale liv i Danmark.
Siden indførelsen af deltagerbetalingen på danskuddannelser i juli 2018,
er antallet af kursister halveret, hvilket viser, at deltagerbetaling har stor
betydning for udlændinges deltagelse i danskuddannelse.
Dansk Arbejdsgiverforening støtter forslag om at afskaffe deltagerbeta-
lingen til danskuddannelse for udlændinge, fordi det vil give bedre mu-
lighed for at fastholde kvalificerede udlændinge på det danske arbejds-
marked.
2. marts 2020
JET
Dok ID: 156930
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Jens Troldborg
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0018.png
2. marts 2020
melp
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Att.: Sara Viskum
Slotholmsgade 10
1216 København K
Sendt pr. mail:
[email protected]
og
[email protected]
Høring over udkast til ændring af lov om dansk uddannelse for voksne
udlændinge m.fl.
DI takker for lejligheden til at afgive bemærkninger til ovennævnte udkast til
lovændringer.
DI bifalder afskaffelsen af deltagerbetalingen for S-kursister. DI noterer sig, at der sker en
forhøjelse af depositummet samt en skærpelse af tilbagebetalingsreglerne, og anerkender,
at det er vigtigt at arbejde med incitamenter, der sikrer deltagelse i undervisningen.
DI vil gerne henlede opmærksomheden på, at det kan være vanskeligt for nogle
beskæftigede udlændinge, der har været i Danmark ud over integrationsperioden, men
som ikke har tilstrækkelige sprogkompetencer at deltage i f.eks. FVU-start.
For den gruppe er danskuddannelse mulig med støtte i form af SVU og deltagerbetaling,
men alene hvis den pågældende har været ansat i mindst 26 uger, og hvis undervisningen
har en vis varighed. Det efterlader således en gruppe af beskæftigede udlændinge uden et
støttet udbud for danskuddannelse.
Et manglende offentligt støttet udbud af danskuddannelse til denne gruppe vanskeliggør
deres muligheder for at komme videre i job og uddannelse. En model kunne være at
tilbyde den samlede gruppe af beskæftigede udlændinge uanset varighed af beskæftigelsen
danskuddannelse på samme vilkår som S-kursister evt. med et forhøjet depositum, der
kan bidrage til at øge medarbejderens og virksomhedens incitamenter for at deltage i
undervisningen.
Med venlig hilsen
Mette Louise Pedersen
Chefkonsulent
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0019.png
Høringssvar fra Danske Regioner
Brevdato
Afsender
Modtagere
Identifikationsnummer
Versionsnummer
Ansvarlig
Vedlagte dokumenter
Dokumenter uden PDF-
version (ikke vedlagt)
Udskrevet
02-03-2020
Danske Regioner ([email protected]) (Malene
Vestergaard Sørensen: [email protected])
Sara Viskum (Sagsbehandler, Integration); Integration
([email protected])
1192499
2
Sara Viskum
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
23-04-2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail.
Web.
61 98 40 00
[email protected]
www.uim.dk
CVR-nr. 36977191
Sagsbehandler
Sara Viskum
Sagsnr: 2020 - 2333
23-04-2020
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0020.png
-- AKT 1192499 -- BILAG 1 -- [ Udkast til forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlænding… --
Til:
Fra:
Titel:
Sendt:
Sara Viskum ([email protected]), Integration ([email protected])
Danske Regioner ([email protected])
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
02-03-2020 16:23:49
Udlændinge- og Integrationsministeriet, att.: Sara Viskum
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ved mail af 4. februar 2020 sendt udkast til forslag til lov om ændring af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse
af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.) i
høring.
Danske Regioner har ikke bemærkninger til det fremsendte.
Med venlig hilsen
Malene Vestergaard Sørensen
chefrådgiver
Center for Forhandling, Aftaler og Overenskomster
Danske Regioner
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
E
35 29 82 43
[email protected]
Officiel post bedes sendt til
[email protected]
www.regioner.dk
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0021.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Sendt til:
[email protected]
og
[email protected]
28. februar 2020
J.nr. 2020-11-0362
Dok.nr. 182708
Sagsbehandler
Asta Sprogøe
Biilmann
Høring over udkast til forslag til ændring af lov om danskuddannelse
til voksne udlændinge m.fl. (Lov om ændring af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af
deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for
danskuddannelse til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.)
1.
Ved brev af 4. februar 2020 har Udlændinge- og Integrationsministeriet anmodet om Data-
tilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke i høringen nærmere angivet, hvor i udkastet
der måtte være forhold af betydning for beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling
af personoplysninger. Datatilsynet har imidlertid følgende bemærkninger til udkastet:
2. Indhentelse af dokumentation i forbindelse med vurdering af, om fravær er beretti-
get i forhold til krav om tilbagebetaling af depositum
Det foreslås i lovforslaget, at udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til at fast-
sætte nærmere regler om depositum for deltagelse i danskundervisning for udenlandske ar-
bejdstagere, studerende m.fl. (såkaldte S-kursister), herunder om opkrævning og tilbagebeta-
ling, og afregning med den henvisende kommunalbestyrelse.
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget pkt 2.5, at bemyndigelsen bl.a. vil
blive anvendt til at definere berettiget fravær i forhold til krav om tilbagebetaling af depositum.
Det foreslås i den forbindelse at anvende den definition af berettiget fravær, der i dag gælder
vedrørende mulighed for forlængelse af danskuddannelsen, jf. § 6, stk. 1, nr. 1-4, i bekendt-
gørelse om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., hvorefter berettiget fravær bl.a. om-
fatter sygdom, traumer, handicap og pasning af nærtstående. Det fremgår videre, at der vil
blive stillet krav om, at fraværet dokumenteres.
Datatilsynet skal henlede ministeriets opmærksom på, at i det omfang, der behandles særlige
kategorier af oplysninger, herunder helbredsoplysninger, om kursister eller om pårørende til
kursister, vil sådanne oplysninger som udgangspunkt være omfattet af forbuddet mod behand-
ling af sådanne oplysninger efter databeskyttelsesforordningens
1
artikel 9, stk. 1. Den data-
ansvarlige skal derfor kunne identificere en undtagelse til dette forbud i enten forordningens
artikel 9, stk. 2, eller bestemmelser, der gennemfører forordningens artikel 9, og endvidere
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
1
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF.
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
kunne identificere et lovligt grundlag for behandling i forordningens artikel 6. Hertil kommer
principperne for behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforordningens artikel 5,
der altid skal være opfyldt.
Datatilsynet skal henstille, at Udlændinge- og Integrationsministeriet beskriver dette nærmere
i lovforslaget og bl.a. forholder sig til med hvilken hjemmel i databeskyttelsesforordningen, der
kan ske behandling af de pågældende personoplysninger.
Datatilsynet forudsætter desuden at blive hørt i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgø-
relsen og lignende generelle retsforskrifter i medfør af lovforslaget, hvis disse vil have betyd-
ning for beskyttelsen af privatlivet i forbindelse med behandling af personoplysninger, jf. data-
beskyttelseslovens § 28.
3. Bemyndigelse til udbydere af danskuddannelser kan træffe afgørelser om tilbagebe-
taling af depositum
Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, pkt. 2.5, at:
”Kommunalbestyrelsen kan bemyndige den udbyder af danskuddannelse, som kommunen
har indgået en driftsaftale med, jf. danskuddannelseslovens § 10, stk. 3, til at træffe afgørelse
om tilbagebetaling af depositum.”
Side 2 af 2
Det står ikke Datatilsynet klart, om udbydere af danskuddannelsers varetagelse af alle eller
udvalgte opgaver vedrørende tilbagebetaling af depositum udgør en databehandlerkonstruk-
tion. Datatilsynet henstiller, at Udlændinge- og Integrationsministeriet afklarer og beskriver
dette nærmere i lovforslagets bemærkninger.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Asta Sprogøe
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0023.png
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0024.png
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0025.png
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0026.png
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
HØRINGSSVAR
Dato: 24. februar 2020
Kontor: Sekretariatet
Sagsbeh.: MNS
Forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. (afskaffelse
af deltagerbetaling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse til udenlandske
arbejdstagere, studerende m.v.)
Hermed fremsendes Rådet for Etniske Minoriteters høringssvar på ovenstående.
Rådet for Etniske Minoriteter ser med tilfredshed på, at deltagerbetalingen på danskuddannelserne
bliver afskaffet for S-kursister, da vi mener, at det at kunne mestre det danske sprog er et af de
vigtigste parametre for en god integration. Afskaffelsen af deltagerbetalingen skaber mulighed for, at
så mange som muligt kan lære dansk og dermed føle, at det er lettere at blive en del af det
danske samfund.
Dertil kan afskaffelsen af deltagerbetalingen på danskuddannelserne være med til at fastholde
udenlandsk arbejdskraft i danske virksomheder, da der ikke længere er den hindring, at de
udenlandske arbejdstagere skal betale danskuddannelsen selv.
Lovforslaget træder i kraft d. 1. juli 2020. Rådet havde gerne set, at lovforslaget var trådt i kraft
tidligere, af hensyn til både sprogcentrene og interesserede kursister.
Med venlig hilsen
Halima El Abassi
Forkvinde for Rådet for Etniske Minoriteter
Sekretariatet for Rådet for Etniske Minoriteter
Carl Jacobsens Vej 39
2500 Valby
Telefon: 72 14 24 00
Mail:
[email protected]
Web: www.rem.dk
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0027.png
Om uddannelse af undervisere ved danskuddannelserne
DAV
uddannelsen i undervisning i dansk som andet sprog:
Hvis en sprogskole skal ansætte en ny underviser i f.eks. september, skal underviseren være bachelorer i et
sprogfag eller være læreruddannet med dansk som linjefag. Ud over dette skal underviseren have
gennemført DAV-udda
else : ”Udda else i u dervis i g i da sk so a det sprog”.
Da DAV uddannelsen normalt gennemføres efter ansættelsen på en sprogskole, er der i den gældende
bekendtgørelses afsnit om lærerkvalifikationer åbnet op for, at en underviser som har
grundforudsætningerne i orden, kan undervise på danskuddannelsen
hvis ha /hu er ”optaget” på DAV
uddannelsen.
DAV uddannelsen gennemføres på en proffesionshøjskoler eller på et universitet. Man kan normalt ansøge
om optagelse i december og maj og man får besked om optagelse i januar og juni. Det er dog en forudsæt
for ”optagelse” at
der er et tilstrækkeligt antal kvalificerede ansøgere for at holdet oprettes.
Dvs. hvis en sprogskole har behov for at ansætte en ny underviser i september, må denne underviser ikke
undervise, før der er modtaget et brev om optagelse på DAV uddannelsen i januar, dog kun under
forudsætning af at holdet oprettes.
Det giver helt umulige arbejdsforhold for sprogskolerne. Heldigvis foregår der mange stæder en vis civil
ulydighed, som de tilsynsførende i kommunerne ser gennem fingrene med.
I undervisningsministeriet regi har man lignende tillægsuddannelse på diplom niveau, på blandt andet
AMU- og EUD-områderne. Her har man valgt en løsning, som kan fungere i praksis.
Hvor man på danskuddannelsen skal være optaget på DAV, før man får ret til at undervise i op til 3 år, hvor
man så skal have afsluttet sin DAV-uddannelse, så er kravet på AMU og EUD, at en undervise skal have
afsluttet sin pædagogiske diplomuddannelse senest 4 år efter ansættelsen.
Kravet om en dansklærers DAV-uddannelse bør tilrettes, så det kan fungere i den praktiske verden. I
bekendtgørelsen bør stå, at en underviser på danskuddannelsen ud over basiskvalifikationerne skal
gennemføre DAV-uddannelsen, og at underviseren skal være optaget på DAV senest et år efter
ansættelsen, og at DAV-uddannelsen skal være afsluttet senes 3 år derefter. Så kommer det hele til at
fungere.
BEK nr 1223 af 22/11/2019 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Kapitel 7
Lærerkvalifikationer m.v.
§ 24.
Lærere, der varetager danskuddannelse for voksne udlændinge, skal
1) have gennemført uddannelsen i henhold til bekendtgørelse om uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog for
voksne,
2) være optaget på den i nr. 1, nævnte uddannelse, jf. dog stk. 2, eller
3) være godkendt af en skoleansvarlig myndighed som lærer ved dansk som andetsprog for voksne indvandrere før 1.
august 1998.
Stk. 2.
Lærere, der er optaget på uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog, jf. stk. 1, nr. 2, kan varetage
undervisning i henhold til danskuddannelsesloven i indtil tre år efter optagelse på uddannelsen. Styrelsen for International
Rekruttering og Integration kan i særlige tilfælde dispensere fra treårsfristen.
1
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0028.png
(AMU-bekendtgørelsen)
Offentliggørelsesdato: 29-12-2018
Undervisningsministeriet
Lærerkvalifikationer
§ 14.
Den godkendte udbyder af arbejdsmarkedsuddannelse har ansvaret for lærernes kvalifikationer og for, at lærerne
gennemfører den nødvendige kvalificering, herunder for tilrettelæggelse af pædagogisk praktisk vejledning for lærere, der
følger pædagogisk uddannelse, jf. stk. 3.
Stk. 2.
Lærere, der underviser på arbejdsmarkedsuddannelse, skal som minimum have kvalifikationer, som normalt inden for
deres faglige område svarer til erhvervsuddannelsesniveau, samt ved ansættelsen herudover mindst 3 års relevant og
tidssvarende erhvervserfaring.
Stk. 3.
Læreren skal have eller senest efter 4 år som underviser på arbejdsmarkedsuddannelse have opnået pædagogiske
kvalifikationer målrettet undervisning af voksne mindst svarende til niveauet i en pædagogisk diplomuddannelse. For lærere
ansat før den 1. juli 2013 er fristen dog 6 år. En lærer ansat før den 17. januar 2010 kan dog i stedet have pædagogiske
kvalifikationer målrettet undervisning af voksne mindst svarende til niveauet i den pædagogiske uddannelse (pædagogikum)
efter bekendtgørelse nr. 677 af 12. juli 1996 om den pædagogiske uddannelse af lærere ved erhvervsskolerne (Pædagogikum).
I almindelighed påbegynder læreren relevant uddannelse senest et år efter at være begyndt at undervise.
Jakob Thykier
Direktør
UCplus
2
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0029.png
Til Udlændinge- og Integrationsministeriet
Familieretshuset
Storetorv 10
6200 Aabenraa
Telefon: 7256 7000
Skriv til os via borger.dk
www.familieretshuset.dk
2019 - 37584
EAN-Nr. 5798000362222
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om dansk-
uddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Lovforslaget vedrører ikke Familieretshusets ressort.
Vi har derfor ingen bemærkninger.
Dato:
10-02-2020
Direktion
Sagsbehandler:
Sandra Rieder Snitgaard
Med venlig hilsen
Sandra Rieder Snitgaard
Chefsekretær
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0030.png
Hillerød, 22. februar 2020
Høringsvar til:
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
FLD siger tak for at blive hørt ift. forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Ledelse af danskuddannelsesområdet har gennem de sidste år været en opgave ud over det sædvanlige.
Det har været en omfattende opgave at drive et sprogcenter med tilpasninger til de vilkår,
verdenssituationen og politiske beslutninger har sat.
Vi hilser derfor velkommen, at der nu er forslag om, at deltagerbetalingen for S-kursister fjernes. Vi havde
dog gerne set, at det kunne blive før d. 1. juli, da der kan være bekymring for, at foråret byder på et dyk i
aktivitetsniveauet, fordi S-kursisterne afventer fjernelse af deltagergebyret, hvilket giver nogle udfordrende
rammer for fornuftig økonomistyring.
Derudover har vi følgende bemærkninger til lovforslaget:
Vi er fra FLDs side betænkelige ved, at bemyndigelsen til at afgøre, om fravær er berettiget eller
uberettiget, kan overføres til sprogcenteret. Vi finder, at det er en uheldig sammenblanding, at
sprogcentrene både skal være en undervisningsinstitution og et myndighedsorgan.
Det bør fremgå klart i lovteksten, om der skal betales og afregnes depositum for hvert modul.
Arbejde bør være en berettiget fraværsårsag. S-kursister kan være forhindret i at møde til undervisning
pga. deres arbejde.
Slutteligt vil vi inderligt opfordre til, at der laves enkle og klare regler for administration af det nye
depositum.
Venlig hilsen
Hanne Lohmann
Formand for FLD
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0031.png
Høringssvar i forbindelse med udkast til forslag til lov om ændring
af lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
I HK HANDEL har vi læst udkastet til forslag til lov om ændring af
lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. og selvom
forslaget bevæger sig på et meget overordnet og generelt plan,
ønsker vi, herfra at kaste en opmærksomhed på nogle punkter som vi
finder bekymringsværdige, i det indhold og konsekvens af denne lov
vil påvirke mange af de mennesker der hver eneste dag møder som
virksomhedspraktikanter i detailbranchen. På baggrund af dette tillader
vi os derfor at henvende os til jer selvom vi ikke er direkte
høringsberettiget i den konkrete sag.
-
At kunne forstå, tale og skrive dansk, er en forudsætning for at
kunne integreres i det danske samfund, når dette er forbundet
med en udgift til et depositum der svarer til op i mod 33 % af
en integrationsydelse kan vi frygte at dette i sig selv er en
barriere for nogle af dem, der har allermest brug for
undervisningen.
-
Danskundervisning må siges at være så elementært, at det
burde være et tilbud til alle, uden at social status og økonomi er
en forudsætning. Derfor kan man diskutere om det ikke burde
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0032.png
ligge som et statsstøttet uddannelsestilbud der ikke er afhængigt
af måltal og økonomi i kommunerne.
-
Danskundervisning og dermed at lære det danske sprog er en
faktor for job og selvforsørgelse, derfor er det bekymrende, at
det er og fortsat bliver op til den enkelte kommune at indgå
aftaler og varetage administration af depositum mm. Ligeledes vil
det som vi læser lovforslaget være op til den enkelte kommune
om de betaler depositummet for den enkelte borger.
-
Debatten om den sociale kontrol af kvinder, der ikke må arbejde,
er endnu et eksempel på hvor vigtigt det er at ingen er
afhængig af økonomi for at kunne integreres i samfundet, nu kan
man undre sig over, hvorfor HK HANDEL blander sig i den
debat, men det gør vi fordi at mange af disse kvinder bliver
sendt ud blandt vores medlemmer i detailbranchen i
virksomhedspraktikker og de får sjældent en ordinær ansættelse.
-
Vi har nu af flere omgange kunnet følge historier i medierne
omhandlende virksomhedspraktikanter og det er dem vi fra HK
HANDELS side frygter der kan komme i klemme her. Mange af
dem sendes fra en virksomhedspraktik til en anden, og en af
selektionskravene er om de taler tilstrækkeligt godt dansk. Dette
forslag til ændring af lovgivningen hjælper ikke dem. De bliver
fastholdt hvor de er og så længe der ikke påhviler virksomheder
og jobcentre et lovmæssigt ansvar om også at varetage
kvalificeret undervisning i det danske sprog, så er de overladt til
tilfældighederne lige gyldigt om der er depositum og eller
deltagergebyrer. Med et land hvor værdier som lige adgang til
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0033.png
uddannelse altid har været essentielt mener vi også at man skal
sikre alle lige adgang til integration og dermed mulighed for
selvforsørgelse.
HK HANDEL
Maria Durhuus
Politisk Rådgiver
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0034.png
Udlændinge- og Integrationsministeriet
[email protected] og [email protected]
Ledernes høringssvar til lovforslag om ændring af lov om dansk-
uddannelse til voksne udlændinge m.fl. (Afskaffelse af deltagerbe-
taling og ændring af reglerne for depositum for danskuddannelse
til udenlandske arbejdstagere, studerende m.v.)
Lederne har den 5. februar 2020 modtaget ovennævnte lovforslag i
høring.
Med lovforslaget afskaffes deltagerbetalingen for S-kursister (udenland-
ske arbejdstagere, studerende m.v.), og depositummet forhøjes fra
1.250 kr. pr. modul til 2.000 kr. pr. modul. Samtidig skærpes kravene til
tilbagebetaling af depositummet ved uberettiget fravær.
Lederne støtter lovforslaget. Afskaffelsen af deltagergebyret for S-
kursister vil betyde, at flere gennemfører danskundervisningen. Det vil
bidrage til, at vi kan fastholde mere udenlandsk arbejdskraft i Danmark,
hvilket der er behov for.
Det er endvidere positivt, at depositummet hæves som foreslået, og at
kravene til tilbagebetaling af depositummet ved uberettiget fravær skær-
pes. Det kan medvirke til at øge kursisternes motivation til at gennem-
føre danskundervisningen.
Lederne finder, at det er vigtigt, at de regler, der skal fastsættes i forbin-
delse med skærpelsen af kravene til tilbagebetalingen af depositummet,
bliver enkle og lette at administrere.
København
den 2. marts 2020
Med venlig hilsen
Lederne
Vermlandsgade 65
2300 København S
Kim Møller Laursen
Telefon 3283 3283
Mail [email protected]
www.lederne.dk
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0035.png
20. november 2020
Udl æn di n g e- o g In t eg r ati on smi n i ste ri et
[email protected]
[email protected]
Bemærkninger til høringsudkast til lovforslag om ændring
af danskuddannelsesloven (afskaffelse af deltagerbetaling
m.v.)
BIRconsult ønsker hermed at fremsende bemærkninger til ovennævnte udkast til lov-
forslag, som Udlændinge- og Integrationsministeriet har sendt i høring den 3. februar
2020 med frist for bemærkninger den 2. marts 2020.
Lovforslaget er en udmøntning af den del af finanslovsaftalen for 2020, der omhand-
ler danskuddannelser. Aftalen omfatter følgende tre punkter:
1. Afskaffelse af deltagerbetaling på 2.000 kr. pr. modul for udenlandske arbejds -
tagere, studerende m.fl.
2. Forhøjelse af depositum fra 1.250 kr. til 2.000 kr.
3. Skærpelse af regler om tilbagebetaling af depositum ved uberettiget fravær.
Generelt om lovforslaget
BIRconsult har ikke bemærkninger til de to første punkter. Det følgende vedrører så-
ledes alene forslaget om indførelse af regler for at reducere eller afskære en kursist
fra at få depositum tilbagebetalt.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at ”Ministeriet lægger vægt på, at
implementeringen af danskuddannelserne skal være enkel at administrere”. Det lever
lovforslaget ikke op til. Tværtimod vil det medføre et omfattende administrativt mer-
arbejde for både sprogcentre og kommuner angiveligt begrundet ud fra et formål om
at begrænse fravær fra undervisningen. Sandsynligheden for at forslaget om de skær-
pede regler og opbygningen af nye arbejdsgange vil have effekt på fremmødet er
imidlertid højst tvivlsomt set i lyset af erfaringerne fra andre incitamenter, der de se-
nere år har været indført på området.
Selvforsørgende kursister har en aktiv og travl hverdag på arbejde eller i ud-
dannelse
Når der ikke er proportionalitet mellem indførelse af et stort administrativt merar-
bejde og den begrænsede effekt heraf, synes det at bero på følgende forhold:
1
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0036.png
Lovgivningens kontrol- og sanktionsbestemmelser tager udgangspunkt i bestemmel-
ser, der synes at være målrettet integrationskursister og ydelsesmodtagere, der har
pligt til at deltage i undervisningen. S-kursister, som dette lovforslag vedrører, er
selvforsørgende og aktive borgere på arbejdsmarkedet eller i uddannelsessystemet og
har en travl hverdag som tilfældet er for de fleste voksne, der arbejder eller st uderer.
Den travle hverdag betyder for S-kursister at deltagelse i danskundervisning skal
presses ind i forhold til de andre aktiviteter, som skal klares i forhold til arbejdspres
på job, tjenesterejser, eksamenslæsning, ferie med familien osv. En række af de se-
nere års tiltag i form af indførelse af depositum, klippekort og deltagerbetaling har
bygget på en underliggende præmis om, at kursisterne ikke selv er interesseret i at
lære dansk og derfor er det nødvendigt med særlige incitamenter for at få dem til det.
Langt de fleste vil gerne lære dansk, men kommer som andre i situationer, hvor tiden
ikke slår til, og hvor man ikke kan være to steder på én gang.
De nye sanktionsbestemmelser vil med stor sandsynlighed ikke have effekt
I 2019 lavede tilsynet med danskuddannelser i Københavns Kommune en undersø-
gelse af fraværet blandt selvforsørgede i 2017-19. Den viste klart, at hverken klippe-
kort eller deltagerbetaling havde en effekt på fraværsfrekvensen. Tværtimod steg fra-
været et par procentpoint. Når så kraftige redskaber som klippekortmodel med af-
grænset tid til hvert modul og deltagerbetaling ikke har haft effekt, så er der ingen
grund til at tro, at det vil påvirke adfærden hos S-kursister, at de måske risikerer at
få et lidt mindre depositum tilbage flere år ud i fremtiden, når de ophører med under-
visning.
De administrative konsekvenser er omfattende og i praksis vanskelige at
gennemføre
Med lovforslaget foreslås det
at der efter hvert modul skal foretages en vurdering af, om depositum skal
nedsættes eller bortfalde, hvis kursisten har været mere end 6 måneder om at
bestå modultesten og har et højt uberettiget fravær
at vurderingen kan foretages af kommunen på baggrund af indberetning fra
udbyder eller af udbyder selv, hvis kommunen har delegeret opgaven om vur-
dering til udbyderen
at kursisten skal kunne påklage afgørelsen til kommunen, hvis denne er foreta-
get af udbyderen
at udbyderen skal overføre det reducerede eller bortfaldne depositum til kom-
munen, hvis der er truffet afgørelse om reduktion eller bortfald.
Bemærkningerne i lovforslaget forholder sig ikke til spørgsmålet om, hvorvidt der skal
ske partshøring af borgeren.
Bemærkninger
Bestemmelsen om 6 måneder betyder indførelse af en ny tidsdimension i forhold til
klippekortets tidsperioder for beståelse af et modul, som kan variere fra 4 -9 måneder
2
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
afhængigt af modul. Det er uhensigtsmæssigt, idet det giver ekstra arbejde for sprog-
centret og vil være svært at forstå for kursisten. Danskuddannelserne er i øjeb likket
ved at blive evalueret og vil forhåbentligt føre til en afskaffelse af hele klippekortmo-
dellen, som i sin udmøntning har vist sig at give mange problemer. Det vil være
uhensigtsmæssigt med to forskellige tidsparametre og det skal derfor foreslås, at der
enten sker en tilpasning til de tidsperioder, der er gældende efter klippekortmodellen
eller
bedre endnu
at hele den del af lovforslaget, der vedrører implementering af
regler om depositum udskydes til de lovændringer, der måtte komme som opfølgni ng
på evalueringen af loven.
Det forhold, at en kommune kan vælge, om den enten selv vil foretage vurdering af
om depositum skal nedsættes eller bortfalde eller kommunen vil delegere opgaven
helt eller delvist til udbyder, vil kunne medføre nærmest uoverskuelige konsekvenser
i praksis for de udbydere, der har kursister fra mange forskellige kommuner. De vil i
så fald løbende skulle holde styr på, hvilke kommuner der selv vil foretage vurderin-
gen og hvilke kommuner, der har delegeret opgaven helt eller delvist til udbyder.
En kursist, der i dag ønsker at få tilbagebetalt sit depositum har efter bekendtgørel-
sen ret til at få det udbetalt senest efter 1 måned, hvis ellers betingelserne er opfyldt.
Det vil i praksis kunne være vanskeligt at nå, hvis der efter afslutning af modul først
skal foretages en vurdering om størrelsen af det depositum der skal betales tilbage,
evt. tid til at påklage afgørelsen eller evt. gennemføres en partshøring.
Den foreslåede bestemmelse om, at udbyder skal overføre depositum til kommunen,
når der er truffet afgørelse om, at et depositum ikke eller kun delvis skal betales til-
bage, er uklar. Betyder det fx, at hvis der er truffet afgørelse om at tilbagebetaling
skal reduceres fx med 250 kr., fordi kursisten har været for længe om mo dul 2 og
haft stort fravær, så skal udbyder overføre 1.750 kr. til kommunen? Eller kun 250
kr.? Og hvad så, hvis der også skal ske en reduktion efter modul 4? Det er svært at
se begrundelsen for denne bestemmelse og det foreslås, at depositum administreres
af sprogcentret, indtil kursisten er færdig med sin danskuddannelse eller ophører,
hvorefter depositum tilbagebetales i det omfang, kursisten fortsat har et beløb til
gode. Helt eller delvist depositum, som ikke tilbagebetales, overføres til kommunen.
Berettiget fravær
Med lovforslaget lægges der op til, at udbyder og kommune fremover skal kunne
skelne mellem berettiget og uberettiget fravær. I bemærkningerne fremgår det, at
berettiget fravær vil blive baseret på den definition af berettiget fravær som i dag
fremgår af forlængelsesbestemmelserne i bekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 1-4.
Hermed henvises der til forlængelsesbestemmelserne for I-kursister og altså ikke be-
stemmelser, som er gældende for S-kursister. Man kan selvfølgelig godt argumentere
for, at de bestemmelser godt kan anvendes i forhold til depositumreglerne for S -kur-
sister, men spørgsmålet er, om det giver mening. Forlængelsesbestemmelserne ved-
rører situationer, hvor kursisten ikke er til undervisning i en længere periode fx som
3
L 186 - 2019-20 - Bilag 1: Oversendelse af høringsnotat og høringssvar vedførende lovforslag om ændring af lov om danskuddannelse, fra udlændinge- og integrationsministeren
2186545_0038.png
følge af barsel. I disse tilfælde vil det være naturligt at udbyder registrerer, at kursi-
sten holder pause og dermed ikke medregnes i opgørelsen af fravær overhovedet.
I øvrigt kan man vel forestille sig fravær, som kan være yderst berettiget, men ikke
anerkendes som berettiget: hvis kursisten er på tjenesterejse, hvis kursisten har skif-
tende arbejdstider, hvis der er forældremøde på barnets skole, hvis familien holder
ferie, hvis den studerende er til eksamen osv.
Sammenfatning
De foreslåede sanktionsbestemmelser er på den ene side komplicerede, uklare og ad-
ministrativt krævende og på den anden side vil de med stor sandsynlighed ikke have
den store effekt om nogen overhovedet. Der kan desuden være grund til at frygte, at
for mange kommuner vil det simpelthen ikke være muligt at omsætte reglerne i prak-
sis.
Forslag
BIRconsult skal derfor anbefale, at der tænkes forfra og implementering af regler om
tilbagebetaling af depositum udskydes til efter afslutning af den igangværende evalu-
ering af danskuddannelsesloven. Hvis lovforslaget i dets nuværende form gennemfø-
res, så har man desværre allerede et tema for justering næste gang, der skal ændres
på danskuddannelsesloven.
Hvis det ikke kan lade sig gøre, da finanslovsaftalen binder så meget, så der skal ske
en implementering af den her og nu, så bør det gøres meget mere simpelt. Et forslag
kunne være:
Se bort fra en skelnen mellem berettiget og uberettiget fravær, idet kursister
med barsel, længerevarende sygdom registreres med pause hos udbyder og
dermed ikke tæller med i fraværet
Indfør én og kun én grænse for, hvornår der er for meget fravær ved gennem-
førelse af et modul, der går udover den tidsperiode, der gælder for et klip fx et
krav om fremmøde på mindst 70 pct.
Reducér tilbagebetaling af depositum med halvdelen ved for meget fravær på
et modul, dvs. mere end 30 pct.
Hvis der er for meget fravær, dvs. mere end 30 pct. på mere end ét modul, så
bortfalder depositum helt
Lad udbyder administrere depositumordningen
Om BIRconsult
BIRconsult er en konsulenttjeneste med Birger Mortensen som indehaver. BIRconsult, er uaf-
hængig af interesser og har til formål at yde rådgivning og vejledning til kommuner om inte-
gration og danskuddannelser. BIRconsult har bl.a. oprettet netvær k for kommunale medarbej-
dere på danskuddannelsesområdet, afholder lovkurser og varetager konsulentopgaver for en-
keltkommuner.
Mobile: 23263872. Mail:
[email protected].
Web:
www.birconsult.dk.
CVR: 39531542
4