Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 185
Offentligt
2196229_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
MF Mette Thiesen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 7
(L 185), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen
(NB).
Spørgsmål nr. 7:
”Ministeren
bedes besvare følgende spørgsmål om den forudgående sikkerhed for
alternative overenskomster ved genetablering af positivlisten og sikring af reel
ligebehandling:
A. Vil ministeren garantere en reel ligebehandling af landsdækkende
overenskomster ved at sikre, at de landsdækkende overenskomster, som i dag
kan danne grundlag for tildeling af godskørselstilladelser får en forudgående
sikkerhed for, at de også kan danne baggrund for tildeling af godskørselstilladelser
efter 1. januar 2021, når denne overenskomsts parter indgiver ansøgningen i
rimelig tid og at den overenskomst opfylder betingelsen i den foreslåede § 6, stk.
3, nr. 3?
B. Vil ministeren i forlængelse heraf garantere, at det inden lovforslagets
ikrafttræden bliver offentliggjort på Færdselsstyrelsens hjemmeside, hvilke
overenskomster der har fået en forudgående sikkerhed for, at de kan danne
baggrund for en godskørselstilladelse?
C. Vil ministeren i forlængelse heraf garantere, at der ikke først skal ske en
behandling af disse overenskomster efter lovens ikrafttrædelse?
D. Vil ministeren redegøre for, hvordan der kan skabes en administrativ hjemmel
hertil, samt hvordan et sagsbehandlingsforløb vil være, herunder den forventede
sagsbehandlingstid inklusive behandlingen i overenskomstnævnet?
E. Vil ministeren alternativt redegøre for, hvad ministeren vurderer, at der skulle
være til hinder for en reel ligebehandling af landsdækkende overenskomster
således at, landsdækkende overenskomster, som kan danne grundlag for
godskørselstilladelser pr. 31. december 2020, også kan danne baggrund for
godskørselstilladelser pr. 1. januar 2021, når denne overenskomsts parter indgiver
ansøgningen i rimelig tid og at denne overenskomst opfylder betingelsen i den
foreslåede § 6, stk. 3, nr. 3?
F. Vil ministeren oplyse, hvordan proceduren vil være, når alternative
landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører, der er godkendt af
Færdselsstyrelsen, bliver fornyet?
G. Er ministeren enig i, at når der sker fornyelse af alternative landsdækkende
kollektive overenskomster for chauffører, der er godkendt af Færdselsstyrelsen, er
25. maj 2020
J.nr.
2020 - 3714
L 185 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om den forudgående sikkerhed for alternative overenskomster ved genetablering af positivlisten og sikring af reel ligebehandling, til beskæftigelsesministeren
2196229_0002.png
parterne pligtig til at orientere Færdselsstyrelsen, samt at styrelsen herefter selv-
stændigt kan vurdere om overenskomsten lever op til bestemmelsen i § 6 stk.
3.
H. Er ministeren enig i, at når en kollektiv landsdækkende overenskomst er
godkendt af Færdselsstyrelsen, så gælder denne godkendelse for hele
overenskomstperioden og altså uafhængigt af, at der undervejs i
overenskomstperioden sker fornyelse af andre overenskomster, herunder også de
kollektive overenskomster for chauffører, der er indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Transport- og
Boligministeriet, der oplyser følgende:
”Ad.
spørgsmål 7 A: Transport- og Boligministeriet oplyser, at det
først er ved lovens ikrafttræden, at transportministeren
i praksis
Færdselsstyrelsen
vil kunne foretage den endelige konkrete vurde-
ring af, hvorvidt en landsdækkende kollektiv overenskomst, som
ikke er indgået af de på godskørselslovens område mest repræsenta-
tive arbejdsmarkedsparter i Danmark, lever op til kravene i forslaget
til § 6, stk. 3, nr. 3. Det skyldes, at den fornødne hjemmel for myn-
dighederne først skal være til stede. Frem mod lovens ikrafttræden
vil Færdselsstyrelsen imidlertid tilrettelægge deres forberedelser så-
ledes, at sagsbehandlingstiden ved godkendelse af disse landsdæk-
kende kollektive overenskomster, jf. forslaget til § 6, stk. 3, nr. 3,
minimeres mest muligt. Det bemærkes desuden, at det i medfør af
lovforslagets overgangsordning vil være sådan, at for indehavere af
gældende kørselstilladelser meddelt før de nye reglers ikrafttræden,
finder lovforslagets regler om omkostningsniveau først anvendelse
den 1. juli 2021. På dette tidspunkt forventes Færdselsstyrelsen at
have taget stilling til et bredt udsnit af kollektive overenskomster.
Ad. spørgsmål 7 B: Transport- og Boligministeriet oplyser, at der
ikke vil ske en forhåndsgodkendelse af landsdækkende kollektive
overenskomster, inden loven træder i kraft den 1. januar 2021. Først
efter reglernes ikrafttræden, vil Færdselsstyrelsen kunne lade de nye
regler indgå i den konkrete sagsbehandling. Følgelig vil Færdsels-
styrelsen først efter reglernes ikrafttræden løbende offentligøre og
ajourføre en opgørelse over de landsdækkende kollektive overens-
komster, hvis omkostningsniveau ikke afviger entydigt og væsent-
ligt fra de kollektive overenskomster for chauffører, der er indgået
af de på gods- og buskørselslovens område mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske
område.
Ad. Spørgsmål 7 C: Der henvises til svaret på spørgsmål 7 B.
2
L 185 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om den forudgående sikkerhed for alternative overenskomster ved genetablering af positivlisten og sikring af reel ligebehandling, til beskæftigelsesministeren
2196229_0003.png
Ad. Spørgsmål 7 D: Der henvises indledningsvist til svaret på
spørgsmål 7 B. For så vidt angår det fremtidige sagsbehandlingsfor-
løb fremgår det af afsnit 3.1.2. i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, at det vil bero på en konkret vurdering, hvorvidt omkost-
ningsniveauet i en landsdækkende kollektiv overenskomst ikke afvi-
ger entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de
retningsgivende overenskomster. Det fremgår endvidere af samme
afsnit, at når en landsdækkende kollektiv overenskomst har været
lagt til grund for tildeling af en gods- eller buskørselstilladelse, eller
det er konstateret, at overenskomsten generelt lever op til det om-
kostningsniveau, loven stiller krav om, vil Færdselsstyrelsen på de-
res hjemmeside løbende offentliggøre og ajourføre en opgørelse
over disse overenskomster. Efter lovforslagets vedtagelse vil Færd-
selsstyrelsen udarbejde et administrationsgrundlag med nærmere an-
givelse af den administrative proces for vurdering af landsdækkende
kollektive overenskomster.
Endelig oplyser Transport- og Boligministeriet, at det ikke på nuvæ-
rende tidspunkt er muligt at give et præcist estimat for den forven-
tede samlede sagsbehandlingstid. Frem mod lovens ikrafttræden vil
Færdselsstyrelsen imidlertid tilrettelægge deres forberedelser såle-
des, at sagsbehandlingstiden ved godkendelse af såkaldte alternative
kollektive overenskomster, jf. forslaget til § 6, stk. 3, nr. 3, minime-
res mest muligt. Færdselsstyrelsen vil desuden udføre ca. 250 mål-
rettede tilsyn og ca. 500 stikprøvekontroller årligt, og Færdselssty-
relsen forventes dermed forholdsvis hurtigt at have iværksat tilsyn
med et bredt udsnit af tilladelser, hvor forskellige kollektive over-
enskomster er lagt til grund. Dermed vil Færdselsstyrelsen også i
den forbindelse forholdsvis hurtigt foretage en konkret vurdering af
de forskellige kollektive overenskomster.
Ad. spørgsmål 7 E: Der henvises til svaret på spørgsmål 7A.
Ad. spørgsmål 7 F: Transport- og Boligministeriet henleder op-
mærksomheden på lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit
3.2.2., hvor det fremgår, at de relevante overenskomstparter, som
ikke udgør de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, forudsæt-
tes at rette henvendelse til Færdselsstyrelsen i de tilfælde, hvor der
mellem parterne er indgået en ny landsdækkende kollektiv overens-
komst for chauffører, og hvor parterne tidligere har indgået en kol-
lektiv overenskomst, der har dannet grundlag for udstedelse af en
tilladelse, og hvor bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår i den
nye kollektiv overenskomst har ændret sig. Hensigten er at give
Færdselsstyrelsen mulighed for at vurdere, om den pågældende
overenskomst lever op til lovens krav hurtigst muligt efter, at over-
enskomsten er indgået.
3
L 185 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm. om den forudgående sikkerhed for alternative overenskomster ved genetablering af positivlisten og sikring af reel ligebehandling, til beskæftigelsesministeren
2196229_0004.png
Ad. spørgsmål 7 G: Transport- og Boligministeriet bekræfter, at par-
terne i sådanne sager forudsættes at rette henvendelse til Færdsels-
styrelsen, jf. svaret på spørgsmål 7 F ovenfor, og at Færdselsstyrel-
sen herefter kan foretage en selvstændig vurdering af, om overens-
komsten lever op til forslaget til § 6, stk. 3.
Ad. spørgsmål 7 H: Transport- og Boligministeriet oplyser, at det er
det samlede omkostningsniveau i de aktuelle kollektive overens-
komster for chauffører, der er indgået af de mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter, som andre overenskomster skal holdes op imod
ved vurderingen af, om disse overenskomsters samlede omkost-
ningsniveau ikke afviger entydigt og væsentligt fra de retningsgi-
vende overenskomster. Ved tvivl herom, f.eks. i forbindelse med
indgåelse af en ny kollektiv overenskomst mellem de mest repræ-
sentative arbejdsmarkedsparter, kan de relevante parter til enhver tid
fremsætte en fælles anmodning til Færdselsstyrelsen om at vurdere,
hvorvidt en kollektiv overenskomst fortsat lever op til lovens krav,
ligesom Færdselsstyrelsen i sådanne tilfælde forudsættes at yde en
proaktiv indsats for afdækning af, hvad en evt. ny kollektiv overen-
somst for chauffører indgået af de mest repræsentative arbejdsmar-
kedsparter har af betydning for de på området øvrigt kendte kollek-
tive overenskomster for chauffører.
Færdselsstyrelsen vil udarbejde et administrationsgrundlag med
nærmere angivelse af den administrative proces for vurdering af
landsdækkende kollektive overenskomster”
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4