Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 185 Spørgsmål 27
Offentligt
2196344_0001.png
Beskæftigelsesudvalget
Til:
Dato:
Beskæftigelsesministeren
25. maj 2020
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
L 185
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel, lov om Arbejdsretten
og faglige voldgiftsretter og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Fastlæggelse af
et omkostningsniveau i forbindelse med udførelse af visse former for vejtransport).
Af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Spørgsmål 27
Lovforslaget giver mulighed for, at transportministeren kan godkende alternative lands-
dækkende kollektive overenskomster for chauffører, såfremt disse vurderes at leve op til
bestemmelsen om ikke at afvige entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsni-
veau i de bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, der findes i de kollektive overens-
komster for chauffører, der er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i
Danmark. Ifølge bemærkningerne til lovforslaget kan denne vurdering opnås ved at par-
terne bag de alternative landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører frem-
sætter en fælles anmodning herom til Færdselsstyrelsen. Det fremgår bl.a. af bemærknin-
gerne til lovforslaget, at ”de relevante parter til enhver tid kan fremsætte fælles anmod-
ning til Færdselsstyrelsen om at vurdere, om en kollektiv overenskomst opfylder kravet i §
6, stk. 3, nr. 3”.
A. Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget dermed reelt giver mulighed for, at parterne
bag alternative kollektive nationale overenskomster kan få vurderet deres overenskomst
af Færdselsstyrelsen i tidsrummet mellem lovens vedtagelse og lovens ikrafttrædelse?
B. Kan ministeren oplyse, hvordan processen for vurdering af alternative landsdækkende
kollektive overenskomster for chauffører forventes tilrettelagt?
C. Er ministeren enig i, at idet Færdselsstyrelsen kan vurdere, hvorvidt alternative lands-
dækkende kollektive overenskomster for chauffører kan godkendes, inden bestemmel-
serne om samme rammevilkår i forhold til omkostningsniveau for lønvilkår formelt træder i
kraft, vil det lette kontrolarbejdet for Færdselsstyrelsen betragteligt?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Niels Flemming Han-
sen (KF).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til [email protected].
På udvalgets vegne
Kasper Sand Kjær
formand
1/1