Folketingets Beskæftigelsesudvalg
MF Mette Thiesen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 26
(L 185), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen
(NB).
Spørgsmål nr. 26:
”
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at ændringerne af loven ikke har
til hensigt at ændre på gældende praksis i forhold til organisationer, der i dag er
aftaleberettigede, og har en gyldig kollektiv overenskomst. Kan ministeren
bekræfte, at overenskomsten mellem Arbejdsgiverforeningen KA og Krifa, som
blev videreført i overenskomsten mellem Arbejdsgiverforeningen og Det Faglige
Hus i dag var anerkendt af Færdselsstyrelsen som grundlag for tildeling af
kørselstilladelser før Nortra-dommen, og også er det i dag?
”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet indhentet bidrag fra Transport- og
Boligministeriet, der oplyser følgende:
”Transport-
og Boligministeriet bemærker indledningsvist, at det i
spørgsmålet fremhævede afsnit fra lovforslagets bemærkninger
alene har til hensigt at fastslå, at lovforslaget ikke ændrer på, hvilke
organisationer der i dag kan indgå kollektive overenskomster. Be-
mærkningen vedrører således ikke hvilke kollektive overenskom-
ster, der henholdsvis i dag og efter lovforslagets ikrafttræden vil
kunne udgøre et lovligt grundlag for tildeling af en tilladelse efter
godskørselsloven og buskørselsloven.
Transport- og Boligministeriet skal herefter bekræfte, at KA/Krifa-
overenskomsten, som nu er videreført i overenskomsten mellem KA
og Det Faglige Hus, efter Trafikstyrelsens daværende praksis før
Nortra-dommen var en anerkendt landsdækkende overenskomst og
kunne udgøre grundlag for udstedelse af en tilladelse. Det er også
tilfældet efter gældende praksis for tiden efter afsigelse af Nortra-
dommen.”
25. maj 2020
J.nr.
2020 - 3714