Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 185
Offentligt
2196256_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
MF Mette Thiesen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 22. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 10
(L 185), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen
(NB).
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det skal være muligt at køre på
overenskomster, hvor lønnen er lavere, f.eks. Industriens Overenskomst og
Bygge- og anlægsoverenskomsten, når formålet med lovforslaget er at sikre, at alle
både danske og udenlandske virksomheder
skal følge det samme niveau?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag fra Transport- og
Boligministeriet, der oplyser følgende:
”Forslaget til § 6, stk. 3, nr. 2, er udtryk for, at der findes en række
andre overenskomster ud over transportoverenskomsterne, hvis fag-
lige gyldighedsområde dækker arbejde på godskørselslovens område
for køretøjer over 3.500 kg, jf. godskørselslovens § 1, stk. 1.
Løn- og arbejdsvilkår for arbejde på godskørselslovens område i
disse overenskomster indgår i en større sammenhæng og kan ikke
nødvendigvis sammenlignes med de øvrige kollektive overenskom-
ster på transportområdet.”
Jeg vil desuden generelt minde om, at det ikke er de kollektive overenskomster
med det højeste omkostningsniveau, som skal følges i henhold til lovforslaget, men
derimod overenskomsterne indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedspar-
ter. Det understøtter efter min opfattelse formålet om sunde konkurrencevilkår og
lige arbejdsvilkår for chauffører, at der tages udgangspunkt i omkostningsniveauet
i de landsdækkende kollektive overenskomster, der er mest udbredt i branchen.
25. maj 2020
J.nr.
2020 - 3714
L 185 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 12: MFU spm. om, at beskyttelsen af sunde konkurrencevilkår og lige arbejdsvilkår sikres ved kravet om, at den pågældende overenskomst er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2