Til lovforslag nr.
L 185
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 2. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel, lov om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v.
(Fastlæggelse af et omkostningsniveau i forbindelse med udførelse af visse former for vejtransport)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har fremsat 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, EL og ALT) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF, NB og LA) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
Venstres, Dansk Folkepartis og Radikale Venstres med-
lemmer af udvalget støtter op om lovforslaget og initiativer-
ne, som skal bidrage til udviklingen af sunde konkurrence-
vilkår og lige arbejdsvilkår for alle chauffører i Danmark,
herunder at der nu opbygges et værn mod, at udenlandske
chauffører udfører kørsel på de danske veje under urimelige
løn- og arbejdsvilkår. V, DF og RV er tilfredse med, at det
nu vil være muligt at få godkendt overenskomster, som ikke
er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter,
og efterfølgende få deres navn på Færdselsstyrelsens hjem-
meside. Partierne ser positivt på, at der i lovforslaget lægges
op til en øget kontrol af, hvorvidt udenlandske virksomheder
overholder lønkravene og anmeldelsespligten, når de udfø-
rer kørsler på de danske veje. I den forbindelse er det for V,
DF og RV helt afgørende, at de danske vognmænd vil ople-
ve samme kontrol uanset overenskomst, så vi i kampen mod
løndumping bevarer den fulde respekt for foreningsfriheden
og gældende kollektiv arbejdsret.
Enhedslisten
Dette lovforslag repræsenterer det hidtil største skridt i
kampen mod social dumping i landevejstransporten. En-
hedslisten stemmer med glæde for det og betragter det som
resultatet af en årelang indsats fra ikke mindst 3F’s side, li-
gesom vognmandsorganisationen DTL har ydet et meget
stort bidrag. Som parti har EL befundet sig i forreste række i
kampen mod social dumping på landevejen, lige siden EU i
2009 gjorde det muligt at benytte billige østeuropæiske
chauffører til national transport i Danmark i form af cabota-
gekørsel og kombineret transport. Social dumping på lande-
vejen er nemlig først og fremmest skabt af EU af hensyn til
det indre marked. Med forordningerne om cabotagekørsel
(og kombineret transport) blev det muligt for et vognmands-
firma fra et hvilket som helst EU-land at gennemføre natio-
nal gods- og bustransport i f.eks. Danmark – til hjemlandets
lønninger, dvs. f.eks. rumænske, bulgarske og polske løn-
ninger.
Store danske vognmandsfirmaer var ikke sene til at ud-
nytte den nye mulighed for adgang til billig arbejdskraft og
udflagede derfor store dele af deres lastbilflåder til nyopret-
tede selskaber i Østeuropa. Danske chauffører (og vogn-
mænd) kan naturligvis ikke konkurrere med lønninger på
40-70 kr./timen, og da slet ikke med filippinere, der via lem-
pelige arbejdsmarkedsregler i Polen pludselig kan befinde
AX024691