Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 185 Bilag 8
Offentligt
2202056_0001.png
Til lovforslag nr.
L 185
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 2. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel, lov om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v.
(Fastlæggelse af et omkostningsniveau i forbindelse med udførelse af visse former for vejtransport)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har fremsat 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, EL og ALT) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF, NB og LA) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre
Venstres, Dansk Folkepartis og Radikale Venstres med-
lemmer af udvalget støtter op om lovforslaget og initiativer-
ne, som skal bidrage til udviklingen af sunde konkurrence-
vilkår og lige arbejdsvilkår for alle chauffører i Danmark,
herunder at der nu opbygges et værn mod, at udenlandske
chauffører udfører kørsel på de danske veje under urimelige
løn- og arbejdsvilkår. V, DF og RV er tilfredse med, at det
nu vil være muligt at få godkendt overenskomster, som ikke
er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter,
og efterfølgende få deres navn på Færdselsstyrelsens hjem-
meside. Partierne ser positivt på, at der i lovforslaget lægges
op til en øget kontrol af, hvorvidt udenlandske virksomheder
overholder lønkravene og anmeldelsespligten, når de udfø-
rer kørsler på de danske veje. I den forbindelse er det for V,
DF og RV helt afgørende, at de danske vognmænd vil ople-
ve samme kontrol uanset overenskomst, så vi i kampen mod
løndumping bevarer den fulde respekt for foreningsfriheden
og gældende kollektiv arbejdsret.
Enhedslisten
Dette lovforslag repræsenterer det hidtil største skridt i
kampen mod social dumping i landevejstransporten. En-
hedslisten stemmer med glæde for det og betragter det som
resultatet af en årelang indsats fra ikke mindst 3F’s side, li-
gesom vognmandsorganisationen DTL har ydet et meget
stort bidrag. Som parti har EL befundet sig i forreste række i
kampen mod social dumping på landevejen, lige siden EU i
2009 gjorde det muligt at benytte billige østeuropæiske
chauffører til national transport i Danmark i form af cabota-
gekørsel og kombineret transport. Social dumping på lande-
vejen er nemlig først og fremmest skabt af EU af hensyn til
det indre marked. Med forordningerne om cabotagekørsel
(og kombineret transport) blev det muligt for et vognmands-
firma fra et hvilket som helst EU-land at gennemføre natio-
nal gods- og bustransport i f.eks. Danmark – til hjemlandets
lønninger, dvs. f.eks. rumænske, bulgarske og polske løn-
ninger.
Store danske vognmandsfirmaer var ikke sene til at ud-
nytte den nye mulighed for adgang til billig arbejdskraft og
udflagede derfor store dele af deres lastbilflåder til nyopret-
tede selskaber i Østeuropa. Danske chauffører (og vogn-
mænd) kan naturligvis ikke konkurrere med lønninger på
40-70 kr./timen, og da slet ikke med filippinere, der via lem-
pelige arbejdsmarkedsregler i Polen pludselig kan befinde
AX024691
L 185 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. juni 2020
2202056_0002.png
2
sig i lastbiler på danske landeveje til 20 kr./timen! Løn-, ar-
bejds- og indkvarteringsforhold i Padborg for disse er i øv-
rigt den direkte anledning til, at dette lovforslag er fremsat.
Lovforslaget retter sig således mod at sikre, at udenland-
ske chauffører aflønnes på lige fod med danske chauffører,
når de kører national transport i Danmark via cabotagekørsel
og kombineret transport. Lovforslaget er derfor et godt værn
mod undergravning af de danske chaufføroverenskomster og
lønniveauet heri og dermed også et værn mod den unfair
konkurrence, som danske vognmænd udsættes for, når de
driver vognmandsforretning efter danske forhold.
Af hensyn til EU’s indre marked og ikkediskriminations-
reglerne er bestemmelserne i lovforslaget også gældende for
danske chauffører. Det har derfor været nødvendigt at finde
det overenskomstmæssige niveau for chaufførlønninger i
Danmark. Det har under de politiske forhandlinger og selve
udvalgsbehandlingen (jf. de mange spørgsmål fra K og NB)
ført til et beskæmmende borgerligt stormløb mod den dan-
ske overenskomstmodel, da man – især KF og NB – ikke vil
anerkende, at overenskomsterne indgået mellem 3F og
DI/ATL/DTL, som vel dækker 85-90 pct. af hele branchen,
alene er de retningsgivende. I stedet har man plæderet for, at
såkaldte gule overenskomster indgået af KRIFA/Det Faglige
Hus og KA/ITD skulle have samme status, som overens-
komsterne indgået af 3F og DI/ATL/DTL. EL udtrykker sin
klare afstandtagen fra de holdninger, der nærmest lægger
den altdominerende organisation på chaufførsiden, 3F, for
had og kræver 3F’s monopol brudt. 3F har opnået sine resul-
tater gennem godt fagforeningsarbejde og er derfor aner-
kendt af samtlige betydende arbejdsgiverorganisationer.
Organisationsforholdene på arbejdsmarkedet er som be-
kendt ikke noget, de politiske partier skal blande sig i. De
borgerlige partier – især KF og NB – har under lovbehand-
lingen demonstreret, at de ikke respekterer den danske ar-
bejdsmarkedsmodel, hvis den kommer i vejen for deres ide-
ologiske og politiske holdninger.
Altafgørende for, om lovforslaget slår igennem i virkelig-
heden, er, at der følges op med øget kontrol. Dette er også
en del af lovforslaget, og det retter op på mange års mangel-
fuld indsats, idet der ikke har været afsat tilstrækkelige mid-
ler til tungvognspolitiets indsats. På finansloven er der –
med Enhedslistens aktive støtte – afsat midler til en styrket
indsats i 2020 og årene fremover. Enhedslisten bemærker, at
det efter al sandsynlighed ikke er nok. Enhedslisten vil der-
for fortsat kæmpe for flere midler til en omfattende kontrol-
indsats.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
mener ikke, at den politiske aftale, der blev lavet tilbage i ja-
nuar og har dannet grundlag for lovforslaget, afspejles i lov-
forslagets indhold.
KF ønsker naturligvis retfærdige og ordentlige løn- og ar-
bejdsforhold for chauffører, der kører godstransport i Dan-
mark, og mener, at der skal være danske lønvilkår for uden-
landske chauffører, når de kører cabotage og kombineret
transport i Danmark, så i udgangspunktet er KF enige i lov-
forslagets intentioner.
KF mener dog ikke, at det er rimeligt, at store dele af
branchen skal leve med fortsat uklarhed over, hvordan vur-
deringen af alternative overenskomster vil ske. Den politiske
aftale, der ligger til grund for lovændringen, tilkendegiver
tydeligt, at »aftalen skal gennemføres i fuld respekt for for-
eningsfriheden«.
Denne respekt kniber det med i lovforslaget og bemærk-
ningerne dertil, da lovforslaget
a) ikke tilkendegiver vilje til, at Færdselsstyrelsen kan
påbegynde vurdering af alternative overenskomster, inden
loven træder i kraft,
b) ikke redegør for, hvordan godkendelsesproceduren vil
være for alternative overenskomster, og
c) ikke skelner mellem en overordnet vurdering af alter-
native overenskomster i Færdselsstyrelsen (og overens-
komstnævnet) og godkendelse gennem stikprøver og målret-
tet kontrol, men tværtimod forudsætter, at alternative over-
enskomster også skal godkendes gennem stikprøver hos
virksomhederne.
Da proceduren for vurdering af alternative overenskom-
ster ikke er tydeliggjort og ministeren har fastholdt, at Færd-
selsstyrelsen og overenskomstnævnet ikke kan godkende en
alternativ overenskomst uafhængigt af Færdselsstyrelsens
målrettede tilsyn og stikprøvekontrol, vil lovforslaget reelt
medføre en massiv forskelsbehandling af danske virksomhe-
der. Dette strider mod den politiske aftale.
Ministerens påstand om, at der mangler lovhjemmel til at
påbegynde arbejdet med vurdering af alternative overens-
komster inden den 1. januar, strider imod princippet om, at
Færdselsstyrelsen altid har pligt til at handle på, hvad de ved
der kommer af lovgivning. Der er således intet til hinder for,
at Færdselsstyrelsen kan foretage vurderinger i tidsrummet
mellem lovens vedtagelse og lovens ikrafttrædelse. Hvis mi-
nisterens påstand skulle stå til troende, ville Færdselsstyrel-
sen også være afskåret fra at forberede stikprøvekontrol og
det målrettede tilsyn, som ministeren bekræfter vil blive på-
begyndt, inden loven træder i kraft.
Godkendelse af alternative overenskomster bør gælde he-
le overenskomstperioden
Ministeren har i sine svar til Folketinget redegjort for, at
alternative overenskomster skal godkendes af Færdselssty-
relsen, og at parterne bag disse alternative overenskomster
løbende skal orientere Færdselsstyrelsen, når overenskom-
sten fornyes – helt i tråd med den politiske aftale.
Det er imidlertid stærkt problematisk, at parterne bag al-
ternative overenskomster alligevel risikerer, at en godkendt
overenskomst pludselig kan blive underkendt. Det kan ske i
det tilfælde, hvor den mest repræsentative overenskomst ved
en fornyelse forrykker omkostningsniveauet markant. Her
vil Færdselsstyrelsen ifølge svaret fra ministeren kunne
»yde en proaktiv indsats« og vurdere om fornyelsen har be-
tydning for øvrige overenskomster, jf. ministerens svar på
spørgsmål 7H.
Såfremt dette står til troende, vil det være et helt urime-
ligt indgreb i aftalefriheden og dermed gribe ind i den fore-
ningsfrihed, som ifølge den politiske aftale skulle respekte-
res ved udformning af dette lovforslag. Konsekvensen er, at
parterne bag alternative overenskomster kan blive tvunget til
L 185 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. juni 2020
2202056_0003.png
3
at gennemføre ny forhandling midt i overenskomstperioden.
Det er helt uhørt, at lovforslaget på denne måde giver hjem-
mel til, at offentlige myndigheder kan gribe ind i en gælden-
de aftale midt i overenskomstperioden. Det strider i øvrigt
også imod indholdet i den politiske aftale, som ligger til
grund for lovforslaget, og som netop fastslår og respekterer,
at der er tale om en dynamisk model, hvor overenskomster
ændrer sig over tid.
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlemmer af udvalget mener ikke, at
den politiske aftale, der har dannet grundlag for lovforslaget,
afspejles i lovforslagets indhold.
NB ønsker ordentlige løn- og arbejdsforhold for chauffø-
rer, der kører godstransport i Danmark, og mener, at der skal
være danske lønvilkår for udenlandske chauffører, når de
kører cabotage og kombineret transport i Danmark. Det er
dog med beklagelse, at partierne konstaterer, at lovforslaget
ikke respekterer foreningsfriheden og gældende kollektiv ar-
bejdsret. Den politiske aftales princip om ens kontrol uanset
overenskomstmæssige forhold respekteres heller ikke.
NB finder det afgørende, at landsdækkende overenskom-
ster, der er på niveau med 3F’s overenskomster, bliver side-
stillet og behandlet på samme måde som 3F’s overenskom-
ster. Dette fordrer, at Færdselsstyrelsen skal behandle og
godkende alternative landsdækkende overenskomster på
overenskomstniveau og ikke på virksomhedsniveau, hvoref-
ter der kan udarbejdes en positivliste over godkendte over-
enskomster. Loven er sat til at træde i kraft den 1. januar
2021, og det bør inden dette tidspunkt være muligt at sikre,
at der kan ske godkendelser af alternative landsdækkende
overenskomster, så godkendelsen ligger klar forud for lo-
vens ikrafttræden. Dette vil give virksomheder en sikkerhed
for, at de arbejder inden for lovens rammer, når de har den
pågældende overenskomst, og sikre, at der kan søges nye/
yderligere vognmandstilladelser på baggrund heraf.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 2
1)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 22, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 18, stk. 2 og 4« til: »§
18, stk. 2 og 6«.
02.
I
§ 22 b
ændres »påbud i henhold til § 18, stk. 3« til:
»anmodning herom i henhold til § 18, stk. 4«.«
[Konsekvensrettelser]
Til § 4
2)
I det under
nr. 3
foreslåede
kapitel 4 a
indsættes i
§ 8 f,
stk. 1,
efter »Efterkommer en«: »udenlandsk«.
[Sproglig ensretning]
3)
I det under
nr. 3
foreslåede
kapitel 4 a
ændres i
§ 8 f,
stk. 2,
»påbud« til: »anmodning om oplysninger«.
[Sproglig ensretning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslagene foretages to konsekvensrettelser i medfør
af lovforslagets § 2, nr. 2, hvor buskørselslovens § 18, stk.
3, nyaffattes som § 18, stk. 4, og hvor den gældende § 18,
stk. 4, bliver til § 18, stk. 6.
Til nr. 2 og 3
Med forslagene foretages en sproglig ensretning af § 8 f,
stk. 1 og 2, i forhold til resten af udstationeringsloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2020 og var til 1.
behandling den 7. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 20.
februar 2020 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 141. Den 29. april 2020 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 34 spørgsmål
til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi-
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
L 185 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 2. juni 2020
2202056_0004.png
4
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF)
Niels Flemming Hansen (KF) Mette Thiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4