Til lovforslag nr.
L 185
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [2. juni 2020]
2. udkast (indstillinger og betænkningsbidrag)
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel, lov om
Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v.
(Fastlæggelse af et omkostningsniveau i forbindelse med udførelse af visse former for vejtransport)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har fremsat 3 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Indstillinger
[Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, SF, EL og ALT) ind‐
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stille‐
de ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (KF, NB og LA) indstiller lovfor‐
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de af ministeren stillede ændringsforslag. ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Dette lovforslag repræsenterer det hidtil største skridt i
kampen mod social dumping i landevejstransporten. En‐
hedslisten stemmer med glæde for det, og betragter det som
resultatet af en årelang indsats fra ikke mindst 3F’s side, li‐
gesom vognmandsorganisationen DTL har ydet et meget
stort bidrag. Som parti har EL befundet sig i forreste række i
kampen mod social dumping på landevejen, lige siden EU i
2009 gjorde det muligt at benytte billige østeuropæiske
chauffører til national transport i Danmark i form af cabota‐
gekørsel og kombineret transport. Social dumping på lande‐
vejen er nemlig først og fremmest skabt af EU af hensyn til
det Indre Marked. Med forordningerne om cabotagekørsel
(og kombineret transport) blev det muligt for et vognmands‐
firma fra et hvilket som helst EU-land at gennemføre natio‐
nal gods- og bustransport i f.eks. Danmark – til hjemlandets
lønninger, dvs. f.eks. rumænske, bulgarske og polske løn‐
ninger.
Store danske vognmandsfirmaer var ikke sene til at ud‐
nytte den nye mulighed for adgang til billig arbejdskraft, og
udflagede derfor store dele af deres lastbilflåder til nyopret‐
tede selskaber i Østeuropa. Danske chauffører (og vogn‐
mænd) kan naturligvis ikke konkurrere med lønninger på
40-70 kr./timen, og da slet ikke med filippinere, der via lem‐
pelige arbejdsmarkedsregler i Polen, pludselig kunne befin‐
de sig i lastbiler på danske landeveje til 20 kr./timen! Løn-,
arbejds- og indkvarteringsforhold i Padborg for disse er i
øvrigt den direkte anledning til, at dette lovforslag er frem‐
sat.
Lovforslaget retter sig således mod at sikre, at udenland‐
ske chauffører aflønnes på lige fod med danske chauffører,
når de kører national transport i Danmark via cabotagekørsel
og kombineret transport. Lovforslaget er derfor et godt værn
mod undergravning af de danske chaufføroverenskomster og
lønniveauet heri, og dermed også et værn mod den unfair
konkurrence, som danske vognmænd udsættes for, når de
driver vognmandsforretning efter danske forhold.
DokumentId
Journalnummer