Beskæftigelsesministeriet
19. marts 2020
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om godskørsel, lov om bus-
kørsel, lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter og lov om udstationering af løn-
modtagere m.v. (Fastlæggelse af et omkostningsniveau i forbindelse med udførelse af
visse former for vejtransport)
Dansk Erhverv har modtaget Beskæftigelsesministeriets høring af 20. februar 2020 vedrørende lov-
forslag på vejtransportområdet med frist den 19. marts 2020.
Vi anerkender den i indledningen beskrevne proces mellem arbejdsmarkedets parter og myndighe-
derne på området og har på den baggrund ikke nærmere overordnede bemærkninger til lovforslaget,
idet vi i den forbindelse henviser til høringssvaret fra DA. Dansk Erhverv støtter dermed forslaget.
Dansk Erhverv vurderer, at kombinationen af lovforslagene på vejtransportområdet, samt de kom-
mende vejpakker fra EU, tilsammen vil gøre livet vanskeligere for de aktører, der spekulerer i ulovlig
logistik og løndumping, og dermed skabe mere ens konkurrencevilkår på transportmarkedet.
I forhold til forslagets nærmere elementer skal vi bemærke følgende:
•
Det anføres i bemærkningerne at forslaget ikke vil have administrative eller økonomiske kon-
sekvenser for tilladelsesindehavere, som indtil lovens ikrafttræden har fulgt omkostningsni-
veauet i de kollektive overenskomster. Det er vi uenige i og skal anmode om, at man når tilta-
gene træder i kraft følger disse administrative omkostninger mhp. at minimere dem.
Kontrollen af udenlandske virksomheders overholdelse af et lønniveau er ligeledes en nyska-
belse. Det er helt afgørende at den nye lovgivning dels er så administrativt tilgængelig at virk-
somhederne bruger den, dels at kontrol og håndhævelse er så fintmasket at alle omfattede
virksomheder, også præventivt inspireres til at overholde reglerne. Også her er der dog en ad-
ministrativ omkostning, der skal følges.
I forhold til administration af lovgivningen har det undret os at indberetningerne skal ske til et
af Erhvervsstyrelsen oprettet system men håndhæves af Færdselsstyrelsen. Det virker ikke
umiddelbart effektivt, men der kan naturligvis være tungtvejende grunde herfor.
Dansk Erhverv ser med tilfredshed på udkastets forslag til § 10 e, der giver politiet adgang til,
som i gældende praksis, at tilbageholde et køretøj, med hvilket der skønnes at have været fore-
taget en overtrædelse.
•
•
•
Deres ref.: j. nr. 2020
–
919
JHS/JHS
Side 1/3