Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Jette Gottlieb
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 4
(L 184
–
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 4:
Vil ministeren oplyse, om der i det lovforslag, der bliver fremsat i efteråret 2020,
bliver stillet krav til sagsbehandlernes faglige kvalifikationer, for eksempel at de
skal være uddannede socialrådgivere eller have en uddannelse, der kan sidestilles
hermed?
Svar:
Der er ikke fastsat særlige krav til sagsbehandleres faglige kvalifikationer i lovgiv-
ningen om offentlige myndigheder, der varetager opgaver på social- og beskæfti-
gelsesområdet, fx kommunerne og Udbetaling Danmark, da det som udgangspunkt
hører under myndigheders beslutningskompetence. Der vil ligeledes ikke fremgå
specifikke krav til sagsbehandlernes uddannelsesmæssige baggrund mv. i det kom-
mende lovforslag.
Jeg vil dog gerne slå fast, at jeg har en klar forventning om, at Seniorpensionsenhe-
den med ATP som teknisk og administrativ leverandør sikrer, at de medarbejdere,
som ansættes, har både relevante og nødvendige faglige kvalifikationer, som gør
dem i stand til at varetage opgaven med at tilkende seniorpension. Det har jeg også
fuld tillid til, at ATP vil sikre.
Samtidig vil jeg henlede opmærksomheden på, at det er forudsat i det fremsatte
lovforslag, at medlemmerne af praksiskoordineringsudvalget, som skal bistå ATP
med at sikre en god og ensartet praksis i Seniorpensionsenheden samt indstille til
bestyrelsen om et hensigtsmæssigt niveau for servicemål, kvalitet og svarfrister,
har relevante faglige kompetencer, herunder bl.a. lægefaglige kompetencer. Prak-
siskoordineringsudvalgets medlemmer indstilles af KL, Danske Regioner og Advo-
katsamfundet.
25. maj 2020
J.nr.
2020
–
2862