Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Jette Gottlieb
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. maj 2020 stillet følgende spørgsmål nr. 3
(L 184
–
bilag ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren redegøre for, hvordan man undgår dobbeltarbejde mellem kommu-
nerne og Seniorpensionsenheden, når kommunerne skal give personlig vejledning
til ansøgeren om seniorpension både før, under og efter ansøgningen til Seniorpen-
sionsenheden, og herudover skal oplyse sagen og deltage i forberedelse af sagen in-
den ansøgningen bliver sendt?
Svar:
Med tillægsaftalen til
Aftale om ret til seniorpension for nedslidte
af december
2019 blev forligskredsen bag aftalen enige om, at seniorpension skal administreres
og tilkendes i en central myndighed, og hvor kommunerne foretager sagsoplysnin-
gen. Det skal skabe forudsætningerne for at indfri forligskredsens ønske om en
både ensartet sagsbehandling og tilstrækkelig udbredelse af ordningen til gavn for
nedslidte borgere.
Ud over at sikre ensartet tilkendelse af seniorpension, vil den nye model sikre, at
alle relevante oplysninger, der findes i kommunerne, indgår i sagen, når Seniorpen-
sionsenheden skal træffe afgøreles.
Ved at sagsoplysningen foregår i kommunerne sikres samtidig, at borgerne får mu-
lighed for at deltage i sagsbehandlingen, på samme måde som i andre sager i kom-
munerne. Det skønnes, at hovedparten
–
ca. 75 procent
–
af de borgere, der søger
om seniorpension, allerede har en sag i kommunen og dermed er kendt af kommu-
nerne. Dermed sikrer ansvarsfordelingen mellem kommunerne og Seniorpensions-
enheden, at kommunernes kendskab til borgerne udnyttes bedst muligt, samtidig
med at der sikres ensartet tilkendelsespraksis i en central myndighed.
Desuden giver vi de borgere, som har et særligt behov for det, mulighed for at få
hjælp og vejledning i kommunen. Men Seniorpensionsenheden vil have vejled-
ningsforpligtelsen i forhold til de borgere, som kan nøjes med vejledning om seni-
orpension pr. telefon.
25. maj 2020
J.nr.
2020
–
2862