Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 184 Bilag 6
Offentligt
2200324_0001.png
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 27. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om Seniorpensionsenheden
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 og 2. Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag
nr. 3-5.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, RV, KF, LA og ALT) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stille-
de ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af EL stil-
lede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de af ministeren stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de af EL stil-
lede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de af EL stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance
For Venstres, Dansk Folkepartis, Radikale Venstres,
Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer
af udvalget er det afgørende at sikre, at man skal have mu-
lighed for at trække sig fra arbejdsmarkedet, hvis man er
nedslidt og ikke kan arbejde. Derfor indgik Venstre, Dansk
Folkeparti, Radikale Venstre, Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance i 2019 en aftale om en ny seniorpension,
der sikrer en ret til, at alle nedslidte seniorer – uanset bran-
che – kan trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet før folke-
pensionsalderen. Partierne noterer, at den socialdemokrati-
ske regering siden hen har tilsluttet sig aftalen om en ny se-
niorpension.
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Konserva-
tive Folkeparti og Liberal Alliance er tilfredse med, at vi nu
får den administrative ramme på plads for fremtidens senior-
pension. For partierne har det været afgørende, at den enhed,
der behandler seniorpension, bliver en selvstændig myndig-
hed. For tilkendelsen af seniorpension må ikke afhænge af
ansøgerens postnummer. Med en selvstændig enhed for til-
deling af seniorpension sikrer vi lige vilkår for dem, der sø-
ger om seniorpension.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at der er
behov for forbedringer af lovforslaget.
I bemærkningerne til lovforslaget står der i punkt 5:
»Som det er tilfældet ved andre ATP-administrerede ordnin-
ger, vil Seniorpensionsenheden ikke blive indrettet med hen-
blik på, at borgeren kan mødes med den person i Seniorpen-
sionsenheden, der træffer afgørelse i sagen, inden sagen af-
gøres.« Borgeren henvises i stedet til at henvende sig i kom-
munen, som ikke har indflydelse på afgørelsen, for at få vej-
ledning. Det finder EL er meget betænkeligt, da det svækker
borgerens retssikkerhed og er fremmedgørende for borge-
ren. Det burde være en indlysende rettighed, at en borger
kan komme i personlig kontakt med den person, der behand-
ler og træffer afgørelse om ansøgningen om seniorpension,
da det er en afgørelse, der har afgørende betydning for bor-
gerens fremtidige tilværelse. Det er også en klar forringelse i
forhold til den nugældende bestemmelse i lov om social
pension, hvor en person i henhold til § 26 c, stk. 3, skal have
tilbud om, inden der træffes afgørelse om seniorpension, at
AX024654
L 184 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 27. maj 2020
2200324_0002.png
2
udtale sig i et møde med den eller de personer, der skal træf-
fe afgørelsen.
Ansøgningen om seniorpension og kommunikation mel-
lem ansøgeren og Seniorpensionsenheden skal som hovedre-
gel ske digitalt, men man kan blive undtaget fra kravet om
digital kommunikation. Vi mener, digital kommunikation
skal være frivilligt for den enkelte borger og ikke et krav.
Bestyrelsen for Seniorpensionsenheden skal være iden-
tisk med bestyrelsen for ATP. EL vurderer, at der her må
være et habilitetsproblem. I andre sammenhænge ville et be-
styrelsesmedlem, der samtidig sidder i en anden bestyrelse,
og hvor de to bestyrelser i nogle sammenhænge kan have
modsatrettede interesser, være inhabil.
EL støtter, at det skal være en central enhed, der tilkender
seniorpension, og håber på forbedring af lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL):
Ny paragraf
1)
Efter § 2 indsættes i
kapitel 2
som ny paragraf:
Ȥ 01.
Seniorpensionsenheden skal stille en fast sagsbe-
handler til rådighed for borgere, som søger om seniorpen-
sion efter lov om social pension.
Stk. 2.
Borgeren skal kunne komme i skriftlig, telefonisk
og personlig kontakt med sagsbehandleren, jf. stk. 1.«
[Seniorpensionsenheden forpligtes til at stille en fast sagsbe-
handler til rådighed for ansøgere til seniorpension]
Til § 19
2)
I
§ 19, stk. 2,
indsættes efter »Lovens §§«: henvisnin-
gen: »01,«.
[Ikrafttrædelse for ny paragraf 01]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
udvalget:
3)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 02 finder anvendelse fra den 1. januar 2020.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
[Virkningstidspunkt for ny paragraf, der korrigerer en lov-
teknisk fejl i tidligere lovforslag]
Til § 20
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5 D, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »1-18 og 21« til: »1-18,
21 og 22«.«
[Seniorpensionsenheden omfattes af de særlige regler ved
overgang fra skattefritagelse til skattepligt]
Ny paragraf
5)
Efter § 20 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02.
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr.
983 af 23. september 2019, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
1420 af 17. december 2019 og § 1 i lov nr. 1559 af 27. de-
cember 2019 og senest ved § 10 i lov nr. 1583 af 27. decem-
ber 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 23
ændres »Førtidspension« til: »Førtidspension og se-
niorpension«.«
[Korrektion af en lovteknisk fejl i tidligere lovforslag]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det er vigtigt for borgernes retssikkerhed, at en ansøger
til seniorpension kan komme i personlig kontakt med den
person, der behandler og afgør ansøgningen. En tilkendelse
af eller afslag på seniorpension er afgørende for borgerens
tilværelse. Derfor har det stor betydning, at der oprettes en
tæt og tillidsfuld kontakt mellem ansøgeren til seniorpension
og sagsbehandleren, der behandler og afgør ansøgningen.
Til nr. 3
Det foreslås med indsættelse af ny paragraf § 02 under
ændringer i anden lovgivning, at § 23 i lov om social pen-
sion ændres. Med ændringen af § 23 korrigeres bestemmel-
sens indhold for en lovteknisk fejl, der skete i forbindelse
med indførelse af seniorpension den 1. januar 2020. Det
foreslås, at korrektionen får virkning fra den 1. januar 2020,
hvilket er i overensstemmelse med lovgivers hensigt.
Det bemærkes, at reglerne siden den 1. januar 2020 er ble-
vet administreret efter de oprindelige intentioner med lov-
forslaget, som om den lovtekniske fejl ikke var sket.
For beskrivelse af korrektionens indhold henvises til be-
mærkningerne til nr. 5.
Til nr. 4
Selskabsskattelovens § 5 D indeholder bestemmelser om
den skattemæssige behandling ved en eventuel overgang fra
skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr.
1-18 og 21, til skattepligt efter selskabsskattelovens § 1.
Det foreslås at ændre bestemmelsen, så den også omfatter
Seniorpensionsenheden, der foreslås fritaget for beskatning
efter den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 3,
stk. 1, nr. 22, jf. lovforslagets § 20, nr. 1. Hvis reglerne for
Seniorpensionsenheden på et senere tidspunkt måtte blive
ændret, så Seniorpensionsenheden bliver skattepligtig, vil
det som udgangspunkt være handelsværdien på tidspunktet
for overgangen til skattepligt, der skal anvendes som ind-
gangsværdi i forhold til bl.a. afskrivninger og ved en senere
opgørelse af fortjeneste og tab efter de forskellige avancebe-
skatningslove. Det fremgår af lovforslagets § 19, stk. 1, at
loven træder i kraft den 15. juni 2020. Heraf følger, at lo-
vens § 20, nr. 01, har virkning fra den 15. juni 2020.
L 184 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 27. maj 2020
2200324_0003.png
3
Til nr. 5
Efter de gældende regler i lov om social pension nedsæt-
tes førtidspension på grund af indtægt efter § 32 a, jf. § 23 i
lov om social pension, som tidligere var § 21 a.
Den 1. januar 2020 blev seniorpension indført ved lov nr.
1559 af 27. december 2019. Efter lovens og forarbejdernes
indhold skal reglerne, der gælder for bl.a. beregning af før-
tidspension, gælde for både førtidspension og seniorpension.
Det følger af L 67, forslag til lov om ændring af lov om
social pension og forskellige andre love (Indførelse af se-
niorpension), jf. Folketingstidende 2019-20, 1. samling, til-
læg A, at retten til at modtage seniorpension efter lov om so-
cial pension skal betinges af, at de almindelige krav til ind-
fødsret, bopæl og optjening, som gælder for førtidspension,
er opfyldt, og at beregning og udbetaling af seniorpension
samt indbetaling til arbejdsmarkedets tillægspension, sup-
plerende arbejdsmarkedspension og obligatorisk pensions-
ordning reguleres på samme måde som førtidspension, og at
Udbetaling Danmark skal varetage de samme opgaver som
ved førtidspension.
Det blev derfor foreslået, at § 21 a i lov om social pension
blev ændret i overensstemmelse hermed, således at senior-
pension nedsættes på grund af indtægter efter § 32 a, på
samme måde som førtidspension nedsættes.
Mellem 2. og 3. behandling af L 67, forslag til lov om æn-
dring af lov om social pension og forskellige andre love
(Indførelse af seniorpension), jf. Folketingstidende 2019-20,
1. samling, tillæg A, blev L 18, forslag til lov om ændring af
lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv
socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og ligningsloven
(Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene
m.v.), jf. Folketingstidende 2019-2020, 1. samling, tillæg A,
stadfæstet, hvormed indholdet af § 21 a i lov om social pen-
sion blev flyttet til den nye § 23 i lov om social pension.
Ved en lovteknisk fejl blev der ikke fremsat ændringsforslag
til L 67, og således blev ændringen i den udgåede § 21 a ik-
ke videreført i den nye § 23 med § 21 a´s indhold.
Det bemærkes, at siden den 1. januar 2020 er indtægtsre-
guleringen af seniorpension sket som oprindelig forudsat,
idet der anvendes samme systemunderstøttelse hos Udbeta-
ling Danmark til beregning i sager om seniorpension og før-
tidspension. Der er således i praksis foretaget den indtægts-
regulering, som oprindelig var intentionen med lovforslaget.
Det foreslås i overensstemmelse med lovgivers hensigt at
foretage en lovteknisk korrektion, således at indtægtsregule-
ringen i § 23 omfatter både seniorpension og førtidspension
med virkning fra den 1. januar 2020. Ændringsforslaget be-
tyder dermed, at den lovtekniske fejl bliver rettet, så det
kommer til at fremgå af § 23 i lov om social pension, at bå-
de førtidspension og seniorpension indtægtsreguleres på
grund af indtægter efter § 32 a.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2020 og var til 1.
behandling den 7. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 13.
marts 2020 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi-
lag 168. Den 29. april 2020 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 184 - 2019-20 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 27. maj 2020
2200324_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4