Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 184 Bilag 5
Offentligt
2196356_0001.png
Til lovforslag nr.
L 184
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [27. maj 2020]
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om Seniorpensionsenheden
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedsli‐
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1 og 2. Beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag
nr. 3-5.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Ny paragraf
Ny paragraf
1)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
5)
Efter § 20 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Seniorpensionsenheden skal stille en fast sagsbe‐
handler til rådighed for borgere, som søger om seniorpensi‐
on efter lov om social pension.
Stk. 2.
Borgeren skal kunne komme i skriftlig, telefonisk
og personlig kontakt med sagsbehandleren, jf. stk. 1.«
[Seniorpensionsenheden forpligtes til at stille en fast sagsbe‐
handler til rådighed for ansøgere om seniorpension]
Til § 19
2)
I
§ 19, stk. 2
indsættes efter »Lovens §§«: henvisnin‐
gen: »2 a,«.
[Ikrafttrædelse for ny paragraf 2 a]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af
<>:
3)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 02 finder anvendelse fra den 1. januar 2020.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
[Virkningstidspunkt for ny paragraf, der korrigerer en lov‐
teknisk fejl i tidligere lovforslag]
Til § 20
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5 D, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »1-18 og 21« til: »1-18,
21 og 22«.«
[Seniorpensionsenheden omfattes af de særlige regler ved
overgang fra skattefritagelse til skattepligt]
DokumentId
Journalnummer
L 184 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betækning
2196356_0002.png
2
Ȥ 02.
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr.
983 af 23. september 2019, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr.
1420 af 17. december 2019 og § 1 i lov nr. 1559 af 27. de‐
cember 2019 og senest ved § 10 i lov nr. 1583 af 27. decem‐
ber 2019, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 23
ændres »Førtidspension« til: »Førtidspension og se‐
niorpension«.«
[Korrektion af en lovteknisk fejl i tidligere lovforslag]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det er vigtigt for borgernes retssikkerhed, at en ansøger
om seniorpension kan komme i personlig kontakt med den
person, der behandler og afgør ansøgningen. En tilkendelse
af eller afslag på seniorpension er afgørende for borgerens
tilværelse. Derfor har det stor betydning, at der oprettes en
tæt og tillidsfuld kontakt mellem ansøgeren om seniorpensi‐
on og sagsbehandleren, der behandler og afgør ansøgningen.
Til nr. 3
Det foreslås med indsættelse af ny paragraf § 01 under
ændringer i anden lovgivning, at § 23 i lov om social pen‐
sion ændres. Med ændringen af § 23 korrigeres bestemmel‐
sens indhold for en lovteknisk fejl, der skete i forbindelse
med indførelse af seniorpension den 1. januar 2020. Det
foreslås, at korrektionen får virkning fra den 1. januar 2020,
hvilket er i overensstemmelse med lovgivers hensigt.
Det bemærkes, at reglerne siden den 1. januar 2020 er ble‐
vet administreret efter de oprindelige intentioner med lov‐
forslaget, som om den lovtekniske fejl ikke var sket.
For beskrivelse af korrektionens indhold henvises til be‐
mærkningerne til nr. 3.
Til nr. 4
Selskabsskattelovens § 5 D indeholder bestemmelser om
den skattemæssige behandling ved en evt. overgang fra skat‐
tefritagelse efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1-18 og
21, til skattepligt efter selskabsskattelovens § 1.
Det foreslås at ændre bestemmelsen, så den også omfatter
Seniorpensionsenheden, der foreslås fritaget for beskatning
efter den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 3,
stk. 1, nr. 22, jf. lovforslagets § 20, nr. 1. Hvis reglerne for
Seniorpensionsenheden på et senere tidspunkt måtte blive
ændret, så Seniorpensionsenheden bliver skattepligtig, vil
det som udgangspunkt være handelsværdien på tidspunktet
for overgang til skattepligt, der skal anvendes som ind‐
gangsværdi i forhold til bl.a. afskrivninger og ved en senere
opgørelse af fortjeneste og tab efter de forskellige avancebe‐
skatningslove. Det fremgår af lovforslagets § 19, stk. 1, at
loven træder i kraft den 15. juni 2020. Heraf følger, at lo‐
vens § 20, nr. 01, har virkning fra den 15. juni 2020.
Til nr. 5
Efter de gældende regler i lov om social pension nedsæt‐
tes førtidspension på grund af indtægt efter § 32 a, jf. 23 i
lov om social pension, som tidligere var § 21 a.
Den 1. januar 2020 blev seniorpension indført ved lov nr.
1559 af 27. december 2019. Efter lovens og forarbejdernes
indhold skal reglerne, der gælder for blandt andet beregning
af førtidspension, gælde for både førtidspension og senior‐
pension.
Det følger af L 67 om forslag til lov om ændring af lov
om social pension og forskellige andre love (Indførelse af
seniorpension), jf. Folketingstidende 2019-20, 1. samling,
Tillæg A, at retten til at modtage seniorpension efter lov om
social pension, skal betinges af, at de almindelige krav til
indfødsret, bopæl og optjening, som gælder for førtidspen‐
sion, er opfyldt, og at beregning og udbetaling af seniorpen‐
sion samt indbetaling til arbejdsmarkedets tillægspension,
supplerende arbejdsmarkedspension og obligatorisk pensi‐
onsordning reguleres på samme måde som for førtidspen‐
sion, og at Udbetaling Danmark skal varetage de samme op‐
gaver som ved førtidspension.
Det blev derfor foreslået, at § 21 a i lov om social pension
blev ændret i overensstemmelse hermed, således at senior‐
pension nedsættes på grund af indtægter efter § 32 a, på
samme måde som førtidspension nedsættes.
Mellem 2. og 3. behandling af L 67 om forslag til lov om
ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Indførelse af seniorpension), jf. Folketingstidende 2019-20,
1. samling, Tillæg A, blev L 18 om forslag til lov om æn‐
dring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov
om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og lig‐
ningsloven (Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem
rigsdelene m.v.), jf. Folketingstidende 2019-2020, 1. sam‐
ling, Tillæg A stadfæstet, hvormed indholdet af § 21 a i lov
om social pension, blev flyttet til ny § 23 i lov om social
pension. Ved en lovteknisk fejl blev der ikke fremsat æn‐
dringsforslag til L 67, og således blev ændringen i den ud‐
gåede § 21 a ikke videreført i den nye § 23 med § 21 a´s
indhold.
Det bemærkes, at siden den 1. januar 2020 er indtægtsre‐
guleringen af seniorpension sket som oprindeligt forudsat,
idet der anvendes samme systemunderstøttelse hos Udbeta‐
ling Danmark til beregning i sager om seniorpension og før‐
tidspension. Der er således i praksis foretaget den indtægts‐
regulering, som oprindeligt var intentionen med lovforsla‐
get.
Det foreslås, i overensstemmelse med lovgivers hensigt, at
foretage en lovteknisk korrektion, således at indtægtsregule‐
ringen i § 23 omfatter både seniorpension og førtidspension
med virkning fra 1. januar 2020. Ændringsforslaget betyder
dermed, at den lovtekniske fejl bliver rettet, så det kommer
til at fremgå af § 23 i lov om social pension, at både førtids‐
pension og seniorpension indtægtsreguleres på grund af ind‐
tægter efter § 32 a.
L 184 - 2019-20 - Bilag 5: Udkast til betækning
2196356_0003.png
3
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. april 2020 og var til 1.
behandling den 7. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 13.
marts 2020 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bi‐
lag 168. Den 29. april 2020 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mini‐
steren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
fmd.
Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V)
nfmd.
Anni Matthiesen (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Naser Khader (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4