Beskæftigelsesudvalget 2019-20
L 184 Bilag 4
Offentligt
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 20/02008
Ændringsforslag
til
Forslag til Lov om Seniorpensionsenheden
(L 184)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af …
Til § 19
1)
I
§ 19, stk. 1,
indsættes efter
»jf.
dog stk. 2«
ordene: »og 3«.
2)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk.
2.
§ 01 finder anvendelse fra den 1. januar 2020.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
[Virkningstidspunkt for ny paragraf, der korrigerer en lovteknisk fejl i tidligere lovforslag]
Til § 20
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 5 D, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »1-18 og 21« til: »1-18, 21 og 22«.«
[Seniorpensionsenheden omfattes af de særlige regler ved overgang fra skattefritagelse til skattepligt]
Ny paragraf
4)
Efter § 20 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01.
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af 23. september 2019, som ændret bl.a. ved § 1
i lov nr. 1420 af 17. december 2019, § 1 i lov nr. 1559 af 27. december 2019 og senest ved § 10 i lov nr.
1583 af 27. december 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 23
ændres »Førtidspension« til: »Førtidspension og seniorpension«.«
[Korrektion af en lovteknisk fejl i tidligere lovforslag]
L 184 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger
Til nr.
1 og 2
Det foreslås med indsættelse af ny paragraf § 01 under ændringer i anden lovgivning, at § 23 i lov om social
pension ændres. Med ændringen af § 23 korrigeres bestemmelsens indhold for en lovteknisk fejl, der skete i
forbindelse med indførelse af seniorpension den 1. januar 2020. Det foreslås, at korrektionen får virkning fra
den 1. januar 2020, hvilket er i overensstemmelse med lovgivers hensigt.
Det bemærkes, at reglerne siden den 1. januar 2020 er der blevet administreret efter de oprindelige
intentioner med lovforslaget, som om den lovtekniske fejl ikke var sket.
For beskrivelse af korrektionens indhold henvises til bemærkningerne til nr. 4.
Til nr. 3
Selskabsskattelovens § 5 D indeholder bestemmelser om den skattemæssige behandling ved en evt. overgang
fra skattefritagelse efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 1-18 og 21, til skattepligt efter
selskabsskattelovens § 1.
Det foreslås at ændre bestemmelsen, så den også omfatter Seniorpensionsenheden, der foreslås fritaget for
beskatning efter den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 22, jf. lovforslagets § 20,
nr. 1. Hvis reglerne for Seniorpensionsenheden på et senere tidspunkt måtte blive ændret, så
Seniorpensionsenheden bliver skattepligtig, vil det som udgangspunkt være handelsværdien på tidspunktet
for overgang til skattepligt, der skal anvendes som indgangsværdi i forhold til bl.a. afskrivninger og ved en
senere opgørelse af fortjeneste og tab efter de forskellige avancebeskatningslove. Det fremgår af
lovforslagets § 19, stk. 1, at loven træder i kraft den 15. juni 2020. Heraf følger, at lovens § 20, nr. 01, har
virkning fra den 15. juni 2020.
Til nr. 4
Efter de gældende regler i lov om social pension nedsættes førtidspension på grund af indtægt efter § 32 a, jf.
23 i lov om social pension, som tidligere var § 21 a.
Den 1. januar 2020 blev seniorpension indført ved lov nr. 1559 af 27. december 2019. Efter lovens og
forarbejdernes indhold skal reglerne, der gælder for blandt andet beregning af førtidspension, gælde for både
førtidspension og seniorpension.
Det følger af L 67 om forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige andre love
(Indførelse af seniorpension), jf. Folketingstidende 2019-20, 1. samling, Tillæg A, at retten til at modtage
seniorpension efter lov om social pension, skal betinges af, at de almindelige krav til indfødsret, bopæl og
optjening, som gælder for førtidspension, er opfyldt, og at beregning og udbetaling af seniorpension samt
indbetaling til arbejdsmarkedets tillægspension, supplerende arbejdsmarkedspension og obligatorisk
pensionsordning reguleres på samme måde som for førtidspension, og at Udbetaling Danmark skal varetage
de samme opgaver som ved førtidspension.
L 184 - 2019-20 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det blev derfor foreslået, at § 21 a i lov om social pension blev ændret i overensstemmelse hermed, således
at seniorpension nedsættes på grund af indtægter efter § 32 a, på samme måde som førtidspension nedsættes.
Mellem 2. og 3. behandling af L 67 om forslag til lov om ændring af lov om social pension og forskellige
andre love (Indførelse af seniorpension), jf. Folketingstidende 2019-20, 1. samling, Tillæg A, blev L 18 om
forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og ligningsloven
(Lettelse af grænsehindring ved flytning mellem rigsdelene m.v.), jf. Folketingstidende 2019-2020, 1.
samling, Tillæg A stadfæstet, hvormed indholdet af § 21 a i lov om social pension, blev flyttet til ny § 23 i
lov om social pension. Ved en lovteknisk fejl blev der ikke fremsat ændringsforslag til L 67, og således blev
ændringen i den udgåede § 21 a ikke videreført i den nye § 23 med § 21 a´s indhold.
Det bemærkes, at siden den 1. januar 2020 er indtægtsreguleringen af seniorpension sket som oprindeligt
forudsat, idet der anvendes samme systemunderstøttelse hos Udbetaling Danmark til beregning i sager om
seniorpension og førtidspension. Der er således i praksis foretaget den indtægtsregulering, som oprindeligt
var intentionen med lovforslaget.
Det foreslås, i overensstemmelse med lovgivers hensigt, at foretage en lovteknisk korrektion, således at
indtægtsreguleringen i § 23 omfatter både seniorpension og førtidspension med virkning fra 1. januar 2020.
Ændringsforslaget betyder dermed, at den lovtekniske fejl bliver rettet, så det kommer til at fremgå af § 23 i
lov om social pension, at både førtidspension og seniorpension indtægtsreguleres på grund af indtægter efter
§ 32 a.