Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 183 Bilag 7, L 183 A Bilag 7, L 183 B Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 183
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 00. juni 2020
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af forældreansvarsloven, lov om Familieretshuset,
lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre love.
(Afskaffelse af tvungen delt bopæl og refleksionsperioden samt opfølgning på etableringen af det nye familieretlige system
m.v.)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Konser‐
vative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 1 og 5 om deling af lovforslaget. Social- og
indenrigsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-4.
2. Indstillinger
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at det er afgø‐
rende, at det enkelte barn bliver skærmet fra konflikter i for‐
bindelse med skilsmisser. Det har derfor gjort stort indtryk
på V, at aktører og eksperter har slået fast, at tvungen delt
bopæl og refleksionsperioden imod hensigten er med til at
forlænge konflikten mellem forældrene til stor skade for
børnene. Derfor støtter V dette lovforslag. I forbindelse med
lovforslaget har det for V været vigtigt, at forældre på frivil‐
lig basis fortsat kan hente hjælp til håndteringen af deres og
børnenes situation.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er af den klare
overbevisning, at det er vigtigt at reflektere over tingene, når
en familie er under opløsning. DF kæmpede for refleksions‐
perioden under forhandlingerne af den oprindelige aftale,
som blev indgået bredt. Det undrer DF, at loven kun har fået
mulighed for at virke i ca. et år, og at regeringen nu ønsker
at lave loven om frem for at afvente en evaluering.
Det var ikke nogen let manøvre at få indført tremåneders
refleksionsperioden, som skulle udnyttes og bruges kon‐
struktivt af familierne. Det var heller ikke let at få indført, at
man i Familieretshuset bliver givet børnesagkyndig rådgiv‐
ning, målrettet rådgivnings- og afklaringssamtale, at der bli‐
ver givet konfliktmægling, eller at der bliver lavet et obliga‐
torisk digitalt forløb for at skabe en forståelse for barnets si‐
tuation og reaktioner på forældrenes skilsmisse. Det er alle
gode tiltag, som skal have en chance for at virke.
Derudover mener DF, at refleksionsperioden faktisk har
virket. Ifølge artiklen »122 par har droppet skilsmissen efter
refleksionsperiode« på dr.dk den 24. januar 2020 er cirka
hvert tiende par blevet sammen. Parrene har altså tænkt sig
om, hvilket er godt, særligt når man har børn sammen, da
skilsmisser oftest går ud over børnene.
DF tror ikke, at en afskaffelse af refleksionsperioden og
den tvungne delte bopæl løser de mange udfordringer på
området. Det handler om meget andet, herunder alt for lange
sagsbehandlingstider i Familieretshuset. DF støtter således
ikke forslaget.
DokumentId
Journalnummer