Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 182
Offentligt
Su dheds‐ og Ældre i isteriet 
 
E hed: MEDINT 
Sagsbeh.: DEPMIAA 
Koordi eret  ed: SUNDJUR 
Sags r.: 
 
Dok.  r.: 
 
Dato:  ‐ ‐
 
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Mandag den 25. maj kl. 14-15:30, Sundheds- og Ældreudvalget, Landstingssalen
Samrådsspørgsmål A
”Hvordan har ministrene fulgt op på Styrelsen for Patientsikkerheds påbud og kritik i
forbindelse med styrelsens sundhedsfaglige besøg på en række fængsler og arresthuse,
herunder i forhold til bl.a. problemer med medicinhåndtering, journalføring (herunder
manglende digitalisering) samt fravær af klare instrukser fra ledelsen til
sundhedspersonalet?”
Samrådsspørgsmål B
”Hvordan vil Kriminalforsorgens institutioner håndtere, registrere og journalisere den
udlevering af lægemidler til behandling af indsatte, som lovforslaget indebærer?”
Spørgsmålene er stillet til både sundheds- og ældreministeren og justitsministeren efter
ønske fra Liselott Blixt (DF), Martin Geertsen (V) og Rosa Lund (EL).
[Indledning]
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil indledningsvist besvare spørgsmål A og B for så vidt
angår de dele af spørgsmålene, der retter sig mod mit
område. Derefter vil jeg give ordet til justitsministeren, der
vil supplere med at besvare de dele af spørgsmålene, der
retter sig mod hans område.
Jeg vil gerne takke ordførerne og ministeren for
udviklingssamarbejde for en god debat ved lovforslagets 1.
behandling, hvor jeg desværre ikke selv kunne deltage.
Det er afgørende, at indsatte i landets fængsler har adgang til
behandling på samme niveau, som resten af befolkningen.
Og at der værnes om deres patientsikkerhed.
L 182 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/5-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Det kan vi desværre – blandt andet gennem tilsynet fra
Styrelsen for Patientsikkerhed – konstatere ikke altid har
været tilfældet. Det er også baggrunden for
samrådsspørgsmål A, går jeg ud fra.
Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at ud af de 27
planlagte tilsyn med fængsler og arresthuse, som styrelsen
har foretaget i 2019 og 2020. Så har styrelsen givet påbud i 8
tilfælde, hvor der har været større eller kritiske problemer
med patientsikkerheden. Flere sager er endnu ikke afsluttet,
så dér kan styrelsen ikke sige noget om resultatet.
I andre tilfælde – altså hvor tilsynet ikke har givet anledning
til kritik, og hvor der har været
mindre
problemer med
patientsikkerheden – så har styrelsen alene givet en
henstilling til fængslet eller arresten om at rette op på
forhold.
Styrelsen har bl.a. fundet kritiske problemer i forhold til
oplagring af medicin, journalføring, medicinhåndteringen,
forsvarlig overdragelse af patienter til andre
behandlingssteder og indhentelse af informeret samtykke.
I sager, hvor styrelsen giver et påbud, så følger styrelsen op
på påbuddet med et efterfølgende tilsynsbesøg.
Det har de også gjort i forhold til 6 ud af de 8 påbud, der er
givet til fængsler og arresthuse. Styrelsen mangler fortsat at
følge op på 2 påbud.
De efterfølgende tilsynsbesøg har i 3 ud af de 6 tilfælde
Side 2
L 182 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/5-20, til sundheds- og ældreministeren
 
resulteret i, at påbuddet er blevet ophævet. Resultatet af to
efterfølgende tilsynsbesøg er ikke besluttet, fordi sagen
endnu ikke afsluttet.
I 1 tilfælde har styrelsen på baggrund af et efterfølgende
tilsynsbesøg vurderet, at der fortsat er større problemer for
patientsikkerheden. Styrelsen har derfor ikke ophævet
påbuddet. Det vil blive fulgt op med endnu et tilsyn.
Styrelsen har udarbejdet en oversigt over styrelsens tilsyn
med fængsler og arresthuse i 2019 og 2020, som jeg kan
sende til udvalget, hvis I ønsker det.
Mange af de kritiske problemer drejer sig om manglende
instrukser for personale og medicinhåndtering. Det gælder
blandt andet en instruks til, hvordan oplagring af medicin og
håndtering af afhængighedsskabende lægemidler skal foregå.
Og det er det risikoområde, som vi med lovforslaget og
bekendtgørelsen forsøger at rette op på.
[Overgang til samrådsspørgsmål B – Kriminalforsorgens
håndtering af lægemider]
Lægemiddelstyrelsen får med lovforslaget bemyndigelse til
at udstede en bekendtgørelse, der nærmere beskriver reglerne
for kriminalforsorgens håndtering af lægemidler.
Formålet med bekendtgørelsen er at sikre, at
lægemiddelhåndteringen i kriminalforsorgens institutioner
sker forsvarligt og sikrer de indsattes patientsikkerhed.
Side 3
L 182 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/5-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Det vil blive oprettet en ordning, der vil ligne de regler, der
på nuværende tidspunkt gælder for lægemiddelhåndteringen
på sygehusene og andre behandlende institutioner, herunder
Herstedvester Fængsel og sygeafdelingen på Vestre Fængsel.
Med de nye regler kan kriminalforsorgens institutioner
vælge, om de vil følge de nugældende regler eller den nye
ordning med medicinskabe eller medicinrum.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil fortsat føre tilsyn med
kriminalforsorgens institutioner, og efter indførelsen af de
nye regler vil styrelsen kunne tilrettelægge tilsynet ud fra,
hvilken at de to ordninger institutionerne har valgt.
[Krav om læge og ledelsesansvar]
Med de nye regler, vil Lægemiddelstyrelsen indføre krav
om, at der skal være tilknyttet en ansvarlig læge til de
institutioner, der vælger den nye ordning.
Den ansvarlige læge vil bl.a. blive ansvarlig for at sikre, at
der foretages internt tilsyn og overholdelsen af
bekendtgørelsens regler i fængsler og arresthuse. Lægen skal
samtidig sørge for, at der er skriftlige procedurer for
rekvirering, håndtering og udlevering af lægemidler.
Den ansvarlige læges løbende interne tilsyn vil blandt andet
omfatte gennemgange af lægemiddelbeholdningen med
passende intervaller.
Side 4
L 182 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/5-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Der vil blive stille krav om, at der skal foreligge en
tilsynsjournal efter hvert internt tilsyn. De interne
tilsynsjournaler skal beskrive og dokumentere de eventuelle
afvigelser, som den ansvarlige læge har konstateret ved det
interne tilsyn samt de opfølgende handlinger, der er foretaget
for at rette op.
De interne tilsynsjournaler skal fremlægges, når Styrelsen
for Patientsikkerhed kommer på tilsyn i institutionen for at
dokumentere, at der har været foretaget tilstrækkelige interne
tilsyn og handlet relevant på eventuelle afvigelser.
Det vil dog være ledelsen i kriminalforsorgens institutioner,
der har ansvaret for at organisere institutionen på en sådan
måde, at sundhedspersonerne er i stand til at varetage deres
opgaver fagligt forsvarligt og overholde de pligter, der følger
af lovgivningen.
Institutionens ledelse er samtidig ansvarlig for, at den
ansvarlige læge har de tilstrækkelige ressourcer til rådighed
for at kunne leve op til kravene i bekendtgørelsen.
Tilsynsjournalen vil blive forlagt for institutionens ledelse af
den ansvarlige læge, så ledelsen er orienteret om og kan
handle på eventuelle afvigelser fra reglerne.
[Medicinskabe eller -rum]
Side 5
L 182 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/5-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Der skal være en restriktiv adgang til medicinskabe eller
medicinrum i fængsler og arresthusene. Derfor vil der være
krav om, at det alene vil være sundhedspersoner, som må
have adgang til medicinskabet eller medicinrummet. Det vil
samtidig være et krav, at sundhedspersonen har de fornødne
kompetencer til at håndtere lægemidler, som fx læger,
sygeplejersker eller farmaceuter.
Sundhedspersoner i fængsler og arresthuse er omfattet af de
almindelige regler om journalføring og skal således
journalisere ordinationer af lægemidler i den indsattes
patientjournal – ligesom man gør med andre patienter alle
andre steder.
Det vil kun være sundhedspersoner, som får mulighed for at
kunne ekspedere ordinationer fra en læge fra medicinskabet
eller medicinrummet.
Det betyder, at det almindelige uniformerede personale ikke
vil have adgang til medicinskabet eller medicinrummet.
Det uniformerede personale vil dog kunne få udleveret det
klargjorte lægemiddel, fx to tabletter, som de herefter kan
udlevere til den indsatte.
Ordningen medfører således, at det uniformerede personale
har en begrænset kontakt med lægemidlet, og først efter det
er gjort klar til den enkelte indsatte af en sundhedsperson.
[Rekvirering af lægemidler]
Side 6
L 182 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/5-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Lægemidlerne må kun rekvireres fra apoteker og skal
rekvireres i overensstemmelse med de gældende regler i
bekendtgørelse om recepter og dosisdispensering af
lægemidler.
Lægemidlerne skal kontrolleres ved modtagelsen for at sikre,
at de leverede lægemidler svarer til det bestilte, og at de ikke
er beskadigede.
[Håndkøbslægemidler]
Med bekendtgørelsen vil Lægemiddelstyrelsens give
alle
kriminalforsorgens institutioner mulighed for at opbevare
mindre mængder af håndkøbslægemidler uden for eventuelle
medicinskabe eller medicinrum.
Det vil således være
alle
institutioner, og ikke kun dem, der
er tilmeldt ordningen om medicinskabe eller medicinrum,
der vil få en lettere administrationen af håndkøbslægemidler.
Denne mulighed vil omfatte alle håndkøbslægemidler, der
for alle andre i samfundet fx kan købes på apoteker eller
supermarkeder. Dermed vil der blive en større lighed mellem
de indsattes og resten af samfundets adgang til
håndkøbslægemidler.
Håndkøbslægemidlerne vil skulle opbevares uden for et
eventuelt medicinrum og adskilt fra de lægemidler, der er
ordineret til eller tiltænkt en konkret indsat.
Håndkøbslægemidlerne vil kunne administreres af
institutionens uniformerede personale, efter en indsats
konkrete ønske om udlevering af et håndkøbslægemiddel.
Side 7
L 182 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25/5-20, til sundheds- og ældreministeren
 
Det vil betyde, at de indsatte ikke vil være afhængige af
tilstedeværelsen af en sundhedsperson med adgang til
medicinskabe/rum om natten, for at de kan få udleveret fx
smertestillende tabletter.
[Afslutning]
Lægemiddelstyrelsen vil udstede bekendtgørelsen så den
træder i kraft samtidig med lovforslaget, så den nærmere
beskrivelse af reglerne for kriminalforsorgens håndtering af
lægemidler er klar den 1. juli 2020.
Og nu vil jeg give ordet til justitsministeren, som vil gøre
nærmere rede for opfølgning på Styrelsens for
Patientsikkerheds tilsyn og kriminalforsorgens håndtering af
lægemidler.
Tak for ordet.
Side 8