Sundheds- og Ældreudvalget 2019-20
L 182 Bilag 1
Offentligt
2183226_0001.png
HØRINGSNOTAT
København, den 27. marts 2020
AMNESTY
INTERNATIONAL
Høringssvar over forslag til lov om ændring af lov om lægemidler (Kriminalforsor-
gens fordeling, opsplitning og udlevering af lægemidler til indsatte i kriminalfor-
sorgens institutioner).
Sagsnr. 1911137)
Ved mail af 25. marts 2020 har Sundheds- og Ældreministeriet fremsendt forslag til
lov om ændring af lov om lægemidler og anmodet om Amnesty Internationals even-
tuelle bemærkninger.
Det fremgår af forslaget, at ændringen har til formål at gøre det muligt for kriminalforsorgens
institutioner at fordele, opsplitte og udlevere lægemidler uden tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen. Det fremgår videre, at de udgifter, som er forbundet med efterlevelsen
af de gældende regler er på 40 mio. kr., mens den foreslåede ordning kun anslås at ville koste
13,6 mio. kr.
Det fremgår ikke af bemærkningerne til forslaget, men Amnesty International antager, at den
foreslåede ordning ud over den betydelige besparelse også må antages at muliggøre hurtigere
og enklere betjening i hverdagen, således at indsatte fremover vil få f.eks. smertestillende
eller abstinensdæmpende medicin hurtigere end efter den gældende ordning — hvorfor den
påtænkte ordning således også vil være til fordel for de indsatte.
Amnesty International har ikke yderligere bemærkninger.
Amnesty International,
den 27. marts 2020
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0002.png
Dansk Selskab for
PatientMkerhed
c/o Frederiksberg Hospital
Høringssvar vedr. ændring af lægemiddelloven
§39
Dansk Selskab for Patientsikkerhed (PS!) har læst udkast til ændringen af lægemiddelloven §39
ift. kriminalforsorgen. PS! er en almennyttig forening med det formål at fremme og styrke pati-
entsikkerheden i et samlet sundhedsvæsen.
PS! anser det som en styrkelse af patientsikkerheden at personalet i kriminalforsorgen får mu-
lighed for i højere grad at hjælpe de indsatte ifm. akut brug for lægemidler, som beskrevet i lov-
forslaget.
Lovforslaget kan også indebære risici ift. patientsikkerheden for de indsatte i kriminalforsorgens
institutioner. Lovforslaget giver lægemiddelstyrelsen mulighed for at præcisere krav til institutio-
ner, der tilmelder sig ordningen. Det er PS! anbefalinger, at disse muligheder ændres til kon-
krete krav med henblik på at sikre patientsikkerheden for de indsatte.
Medicinskabe eller -rum:
Den foreslåede ordning kommer som udgangspunkt til at indebære en mulighed for, at
institutionerne kan oprette et aflåst medicinskab eller -rum på den enkelte institution.
Ud fra et patientsikkerhedssynspunkt
bør
det være et krav at institutioner, der tilmelder
sig den nye ordning, opretter aflåste
skabe
eller rum. Håndtering af medicin bør kun
ske af medarbejdere, der korrekt trænet og der bør derfor være begrænset adgang til
medicinen.
Dette
er med til at reducere fejl og utilsigtede hændelser.
Krav til personale oci organisation
Der vil kunne stilles krav til personalet og organisationen i institutionen omkring læge-
middelhåndteringen, til skriftlige procedurer, til udstyr, til opbevaring, til institutionens
tilsyn med lægemidlerne og lignende.
Ud fra et patientsikkerhedssynspunkt bør der
stilles
krav om, at
institutioner, der tilmelder sig den nye ordning, indfører sikre
og sta-
bile arbejdsgange for håndteringen af medicinen. Medicinhåndtering er et af de områ-
der, hvor der sker allerflest utilsigtede hændelser og det er derfor vigtigt at håndtering
foregår under
sikre
rammer.
Håndkøbsmedicin
Med den foreslåede bemyndigelse til Lægemiddelstyrelsen kan der fastsættes regler
om, at håndkøbslægemidlerne skal opbevares adskilt fra lægemidler, der er ordineret
og ekspederet eller tiltænkt en konkret patient.
Ud fra et patientsikkerhedssynspunkt
skal der stilles krav om
at
håndkøbsmedicin opbevares adskilt fra ordineret medicin.
Hvis håndkøbsmedicin og ordineret medicin opbevares sammen er der en stor risiko
ift. forveksling, f.eks. ift.
paracetamol
og ibuprofen, der kan ordineres i større
doser
end
i håndkøb.
Personalets kompetencer
Den foreslåede ordning indebærer at personer, der opfylder uddannelseskrav kan
håndtere medicin fra medicinskabet eller -rummet.
Udfra et patientsikkerhedssyns-
punkt er det meget vigtigt,
at
der stilles konkrete krav til personalets
kompetencer
if. t
medicinhåndtering. Personalet i kriminalforsorgens institutioner er ikke trænet i medi-
cinhåndtering, hvorimod sygehus og lign, som der sammenlignes med, har personalet,
der via deres uddannelse har stor viden om medicin. Hvis man ikke har den nødven-
dige kendskab til medicinhåndtering, er der en risiko for fejl
f.eks.
ift, vurdering af medi-
cinens virkning og bivirkninger.
Vej 8, indgang 1, 1. sal
Nordre Fasanvej 57
2000 Frederiksberg
T +45 8282 8246
E [email protected]
www.patientsikkerhed.dk
I. april 2020
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0003.png
Dansk Selskab for
Patient:Mkerhed
Frem til udgangen af 2015 arbejdede projektet I sikre hænder desuden med at fore-
bygge medicinfejl på botilbud. Der kan læses mere om indsatsen her: https://www.xn--
isikrehnder-g9a.dk/indsatsomraader/medicin/
På vegne af Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Liv Nørregaard Skøtt
Chefkonsulent, Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Side 2
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0004.png
Michelle Aagaard
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne: .
Vedhæftede filer:
Daniella Andersen Wellejus <[email protected] >
2. april 2020 10:40
DEP Sundheds- og Ældreministeriet
Michelle Aagaard; Helene Fussing Clausen
VS: Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler
Lovforslag.PDF; Høringsbrev.PDF; Høringsliste.PDF
Kære Michelle
Socialstyrelsen ses ikke at have bemærkninger til høringen af "udkast til forslag til lov om ændring af lægemidler".
Venlig hilsen
Daniella Andersen Wellejus
Specialkonsulent
Ledelsessekretariatet
Mobil +45 4193 2570
daaw(c~socialstyrelsen.dk
Socialstyrelsen
Telefon +45 72 42 37 00
www.socialstvrelsen.cik
Fra: Elisabet Andersen <[email protected]<>
Sendt: 25. marts 2020 13:59
Til: Ledelsessekretariatet -SOS <[email protected]>
Emne:
VS: Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler
Hej
Mail videre sendt fra Socialstyrelsens postkasse.
Venlig hilsen
Elisabet Andersen
Receptionist/indkøber
Center for Administration og Service
Mobil +45 72 42 37 16
eln(Wsocialstyrelsen.dk
Telefon +45 72 42 37 00
www.socialstyrelsen.dk
Sådan behandler vi dine personoplysninger
1
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0005.png
Fra:
Michelle
Aagaard
<[email protected]>
Sendt: 25. marts 2020 13:47
Til: Advoksamfundet
<[email protected]<>; [email protected]; [email protected];
Danmarks Apotekerforening
<[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]<;
[email protected];
Danske
Advokater
<[email protected]<>; [email protected];
Danske Regioner
<[email protected]<>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Diabetesforeningen
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; ff(«@farmakonom.dk; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Gigtforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; Hjerteforeningen <[email protected]<>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening
<[email protected]>; [email protected]; [email protected];
Kræftens Bekæmpelse
<[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
Lægeforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Ankestyrelsen
<[email protected]>;
[email protected];
Rådet for Socialt Udsatte
<[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]<;
Socialstyrelsen
<[email protected]<>;
[email protected]; [email protected]
Cc: Helene
Fussing
Clausen
<[email protected]>
Emne: Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler
Til alle høringsparter
Hermed fremsendes med henblik på offentlig høring udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler.
Der henvises til vedlagte høringsbrev og udkast til lovforslag for yderligere detaljer. Materialet kan også findes på
Høringsportalen via følgende link:
https://hoeringsportalen.dl</Hearing/Details/63826
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet
senest mandag den 6. april 2020.
Bemærkningerne bedes sendt til Sundheds- og Ældreministeriet på
[email protected]
med kopi
til
.
n
.
iiaa@s
_
11m.dk
.
og
[email protected].
Med venlig hilsen
Michelle
Aagaard
Fuldmægtig, Center for Lægemidler og Internationale forhold
Direkte
tlf. 7226 9644
Mobil tlf. 2057 1249
Mail: miaaPsum.dk
Sundheds- og Ældreministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 • Fax 7226 9001 • www.sum.dk
~
SUNDHEDS-
At LO REM IN ISTE RIET
2
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0006.png
Dansk
Sygeplejeråd
Sundheds- og Ældreministeriet
Den 1. april 2020
Dansk Sygeplejeråd
Høring over forslag til lov om ændring af lov om lægemidler (Kri-
minalforsorgens fordeling, opsplitning og udlevering af læge-
midler til indsatte i kriminalforsorgens institutioner)
Dansk Sygeplejeråd takker for muligheden for at afgive høringssvar til
forslag til lov om lægemidler.
Det er positivt og en forbedring af patientsikkerheden hos kriminalfor-
sorgens institutioner, at kriminalforsorgen får mulighed for at fordele
og udlevere lægemidler til de indsatte. Vi har følgende specifikke be-
mærkninger til høringsudkastet.
Patientsikkerhed
For at styrke patientsikkerheden foreslår Dansk Sygeplejeråd, at der i
lovforslaget kommer et separat kapitel om patientsikkerhed i fængsler
i relation til medicinhåndtering. Vi ved, at helbredstilstanden blandt de
indsatte ofte er meget dårlig, og derfor er det helt afgørende, at der
tages højde for det igennem et særskilt fokus på patientsikkerhed.
Præcisering af ansvarsforholdene
Dansk Sygeplejeråd mener, at det er afgørende at ansvarsforholdene
for medicinhåndtering i udkastet bliver præciseret. Det gælder både i
forhold til håndkøbsmedicin samt receptpligtig medicin. Der er f.eks.
receptpligtig medicin, der interagerer med håndkøbsmedicin og om-
vendt. Vi bemærker, at det i afsnit 2.3 fremgår at:
"Fra medicinskabet
eller -rummet kan personer, der opfylder visse nærmere uddannel-
seskrav, straks efter en læges ordination ekspedere og opsplitte læ-
gemidler..."
Dansk Sygeplejeråd mener, at det er uklart, hvilke krav
der stilles. Her er det afgørende, at der stadig er fokus på patientsik-
kerhed og dermed viden om håndtering af lægemidler, interaktioner
mm. Derudover må det anbefales, at patientsikker medicinhåndtering
understøttes af tydelige retningslinjer og instrukser.
Sankt Annæ Plads 30
DK-1250 København K
mandag-torsdag 9.00-16.00
fredag 9.00-15.00
Tlf: +45 33 15 15 55
Fax: +45 33 15 24 55
www.dsr.dk
[email protected]
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0007.png
Gb
M
PSylcolognaevTiet
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Svar på høring om forslag til lov om ændring af lov om lægemidler
(Kriminalforsorgens fordeling, opsplitning og udlevering af
lægemidler til indsatte i Kriminalforsorgens institutioner) - jeres
sagsnr. 1911137
Psykolognævnet har ingen bemærkninger til lovforslaget.
3. april 2020
J.nr. 20-15444
Psykolognævnet
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Venlig hilsen
[email protected]
Anne Louise Bødker Petersen
[email protected]
www.ast.dk
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0008.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Center for Lægemidler og Internationale forhold
Sum(absum.dk & hfc(abjm.dk
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler
Farmakonomforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Med lovudkastet gives mulighed for, at kriminalforsorgens institutioner kan etablere aflåste
medicinskabe eller -rum, hvor rekvirerede receptpligtige lægemidler kan opbevares, og hvorfra de kan
opsplittes og udleveres til indsatte. Lovudkastet giver ligeledes mulighed for, at der kan indkøbes og
opbevares håndkøbslægemidler, som kan fordeles, opsplittes og udleveres til indsatte.
Man går dermed bort fra gældende regler, hvorefter det er et krav, at lægemidler bestilles til og
opbevares for en bestemt indsat.
Farmakonomforeningen har forståelse for, at der i kriminalforsorgens institutioner kan være et behov
for at kunne imødekomme akutte situationer, sådan så en indsat hurtigt kan få udleveret et
lægemiddel, hvis det sker på baggrund af en forudgående ordination fra en læge.
Farmakonomforeningen har også forståelse for, at der kan være et behov for mere fleksible regler i
forhold til at kunne have et lager af håndkøbsmedicin, da der kan være praktiske udfordringer ved at
skulle bestille håndkøbsmedicin til hver enkel indsat.
Samtidig bemærker vi, at det er et brud med det generelle princip om, at medicin er personlig til den
enkelte patient. Et brud på det princip, kan besværliggøre brug af FMK, der er et centralt element i at
sikre muligheden for overblik over patientens samlede behandling - herunder lægemiddelforbruget.
Farmakonomforeningen har noteret sig, at medicinsikkerheden er svingende i landets fængsler.
Styrelsen for Patientsikkerhed har de seneste år uddelt påbud til flere fængsler, da de ikke har
overholdt gældende regler i forhold til at opbevare medicin korrekt. Hvis loven ændres som beskrevet i
høringsmaterialet, bliver håndteringen af lægemidlerne i kriminalforsorgens institutioner væsentlig
mere kompleks end for nuværende.
Det er derfor vigtigt for Farmakonomforeningen at gøre opmærksom på, at lovudkastet til lov om
ændring af lov om lægemidler potentielt kan forringe medicinsikkerheden, da der åbnes op for, at
institutionerne selv kan opsplitte og fordele lægemidler samt have et lager af medicin til rådighed
modsat det nuværende regelsæt, hvor lægemidler bestilles og opbevares til hver enkelt indsat. Ud over
sikkerheden for den enkelte patient vil det stille nye og større krav til procedurer, der skal mindske
risiko for svind og der bør være mulighed for opsporing af svind. Ligeledes bør der være særlige
forholdsregler i forhold til lægemidler, der enten kan misbruges, eller har en markant bivirkningsprofil.
Derudover er der flere elementer i lovforslaget, der er afgørende for patientsikkerheden, men som
fremstår uklart. Herunder hvor omfattende medicinrumme skal være og hvilke uddannelseskrav der
skal være til stede, for at håndtere medicin under disse nye forhold.
Farmakonomforeningen mener derfor, at lovforslaget bør suppleres med en bekendtgørelse, hvor det
fremgår tydeligt, at medicinrummene skal betjenes af sundhedsfaglige medarbejdere med kompetencer
indenfor medicinhåndtering så som sygeplejersker, farmakonomer, farmaceuter, SOSU'er mv.
Det bør desuden fremgå af bekendtgørelsen, at de nye beføjelser i udgangspunktet kun bør udvides til
at omhandle lægemidler, som kriminalforsorgens institutioner kan have behov for i akutte situationer.
Indsattes personlige medicin skal fortsat bestilles og afhentet på apoteket, da det derved let registreres
i FMK. Der bør endvidere etableres en
"work around",
så den medicin, der udleveres fra et medicinrum i
et fængsel, også registreres i FMK, da det ellers vil øge risikoen for, at der sker dobbeltmedicinering -
eksempelvis i forbindelse med en akut indlæggelse.
1-AhMAKONOPAi-ORL NINGI_ N
Ramsinr3svcj 30
z5oo Valby
T: 3312 o600
F'3314 o600
ff(uNarmakonoin.dk
vr,vw.farrnakonorn.dk
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0009.png
~
..rzW
,.
. _
~NoMFOR~
Med venlig hilsen
1
Christina Durinck
formand
I- /1RA+IAKONOPAf Ol:l NINGI N
Ramsingsvej 30
z5oo Valby
T: 3312 o600
r: 3314 0600
ffL
farmakonoin.df:
wavw. f arrrlakonorn.dk
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0010.png
Danmarks Apotekerforening
Bredgade 54 • 1260 København K
Telefon 33 76 76 00 •
Fax
33 76 76 99
[email protected] • www.apotekerforeningen.dk
apotek
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
05-04-2020
MKA/800/00008
Svar på høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om læ-
gemidler
Sundheds- og Ældreministeriet har med brev af 25. marts 2020 sendt udkast til lov-
forslag om ændring af lægemiddelloven i høring.
Lovudkastet vedrører kriminalforsorgens institutioners fordeling, opsplitning og udle-
vering af lægemidler til indsatte i kriminalforsorgens institutioner.
Med lovudkastet gives mulighed for, at kriminalforsorgens institutioner kan etablere
aflåste medicinskabe eller -rum, hvor rekvirerede receptpligtige lægemidler kan op-
bevares, og hvorfra de kan opsplittes og udleveres til indsatte. Lovudkastet giver li-
geledes mulighed for, at der kan indkøbes og opbevares håndkøbslægemidler, som
kan fordeles, opsplittes og udleveres til indsatte.
Man går dermed bort fra gældende regler, hvorefter det er et krav, at lægemidler
bestilles til og opbevares for en bestemt indsat.
Apotekerforeningens bemærkninger
Danmarks Apotekerforening takker for muligheden for at bidrage med kommentarer
til lovudkastet.
Apotekerforeningen har forståelse for, at der i kriminalforsorgens institutioner er et
behov for at kunne imødekomme akutte situationer, hvor en indsat hurtigt kan få
udleveret et lægemiddel.
For så vidt angår håndkøbslægemidler, ser Apotekerforeningen ikke patientsikker-
hedsmæssige problemer i, at kriminalforsorgens institutioner kan rekvirere og opbe-
vare et vist lager af håndkøbslægemidler, som efter behov kan opsplittes for at udle-
vere en mængde heraf til en indsat,
forudsat
at rette rammer herfor er opstillet.
Apotekerforeningen er også enig i, at der kan være et behov for, at kriminalforsor-
gens institutioner kan rekvirere og opbevare et begrænset lager af receptpligtige læ-
gemidler, og at der kan ske udlevering heraf
forudsat,
at det sker i en mængde efter
en konkret og forudgående ordination fra en læge, og
forudsat
at rette rammer her-
for er opstillet.
Apotekerforeningen har imidlertid også noteret sig, at Styrelsen for Patientsikkerhed
har fundet anledning til at påtale medicinopbevaring og håndtering i flere fængsler
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0011.png
2af2
Der henvises blandt andet til påbud af 17. februar 2020 til Politigårdens Fængsler,
påbud af 12. december 2019 til Kraqskovhede Fænqsel og påbud af 15. august 2019
til Jyderup Fænqsel.
Heri er det blandt andet bemærket, at formålet med de gældende regler om, hvem
der må opbevare medicin, er at beskytte patientsikkerheden, samt at den manglende
efterlevelse af reglerne om medicinoplagring udgør en betydelig fare for patientsik-
kerheden. Endvidere er det anført, at der særligt for euforiserende stoffer også er et
hensyn til at overholde Danmarks forpligtelser efter FN-konventioner om narkotiske
stoffer, hvorefter Danmark skal sørge for, at disse stoffer alene anvendes til behand-
ling og forskning, herunder at der skal sikres mod illegal anvendelse.
På den baggrund finder Apotekerforeningen, at den foreslåede adgang for Kriminal-
forsorgens institutioner til at rekvirere lægemidler til fælles medicinskab/rum/depot
bør begrænses til håndkøbslægemidler samt til receptpligtige lægemidler i et be-
grænset omfang, som i akutte situationer og efter konkret lægeordination kan udle-
veres til en indsat.
For øvrige ikke akutte situationer bør udgangspunktet efter Apotekerforeningens op-
fattelse være, at receptpligtige lægemidler fortsat skal bestilles fra apotek til opbeva-
ring for den enkelte indsatte. Dette sikrer dels, at udleveringen - i lighed med de fle-
ste andre udleveringer af receptpligtige lægemidler - vil fremgå af FMK. Herudover
vil det indebære, at lægemidlerne leveres forsynet med navn, dosering mv., hvilket
vil være med til at sikre, at lægemidlerne udleveres til rette person i rette mængde.
Danmarks Apotekerforening skal også opfordre til, at de krav som skal fastsættes til
institutionernes forpligtelser i forbindelse med oplagring, opbevaring og udlevering
præciseres i lovforslagets bemærkninger. I den forbindelse vil det være relevant, at
der er taget stilling til, i hvilket omfang fx kravene i den gældende bekendtqørelse
om indretninq oq drift af medicindepoter vil kunne finde anvendelse.
Danmarks Apotekerforening har endelig noteret sig, at det fremgår af lovudkastet, at
håndteringen af ændrede regler i et vist omfang skal varetages af personer med
visse uddannelsesmæssige kvalifikationer.
Apotekerne har erfaring med undervisning af personale på plejehjem og bosteder i
medicinhåndtering, instrukser m.m. Apotekerne kan ligeledes tilbyde ydelsen medi-
cinskabseftersyn som sikrer, at kompetent personale fører tilsyn med opbevaring og
forbrug af de opbevarede lægemidler. De lokale apoteker er derfor oplagte samar-
bejdspartnere til at hjælpe fængslerne og arresterne med undervisning af personale.
Apotekerforeningen foreslår, at disse muligheder fremgår af lovforslagets bemærk-
ninger.
Med venlig hilsen
Dan Rosenberg Asmussen
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0012.png
INSTITUT FOR
MENNESKE
RETTIGHEDER
Sundheds- og Ældreministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
E-mail: sum(&sum.dk med kopi til hfcPim.dk og [email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MOBIL 9132 5688
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR . 20/00974-2
6. APRIL 2020
HØRING OVER FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF
LOV OM LÆGEMIDLER
Sundheds- og Ældreministeriet har ved e-mail af 25. marts 2020
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
lægemidler (Kriminalforsorgens fordeling, opsplitning og udlevering af
lægemidler til indsatte i kriminalforsorgens institutioner).
Med lovforslaget vil der blive indført en undtagelse til
lægemiddellovens § 39, stk. 1, hvorefter kriminalforsorgens
institutioner uden tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen kan fordele,
opsplitte og udlevere lægemidler til indsatte i kriminalforsorgens
varetægt.
Det fremgår bl.a. af udkastet, at der "vil kunne stilles krav til personalet
og organisationen i institutionen omkring lægemiddelhåndtering, til
skriftlige procedurer, til udstyr, til opbevaring, til institutionens tilsyn
med lægemidlerne og lignende", og at der vil "kunne stilles krav til, at
institutionen alene opbevarer en begrænset mængde
håndkøbslægemidler" (udkastets almindelige bemærkninger, afsnit
2.3). Lægemiddelstyrelsen vil i lægemiddellovens § 39, stk. 4, blive
bemyndiget til at fastsætte regler herom.
Instituttet skal gøre opmærksom på vigtigheden af, at der indføres klare
regler til sikring af patient- og lægemiddelsikkerheden for de indsatte i
kriminalforsorgens varetægt samtidig med, at lovændringen træder i
kraft. Dette især set i lyset af, at Styrelsen for Patientsikkerheds
tilsynsrapporter fra en række af kriminalforsorgens institutioner har
vist, at der har været fejl og mangler i håndteringen og opbevaringen af
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0013.png
medicin, fejl i journalføringen og manglende opfølgning på
behandlinger.'
Instituttet skal endvidere gøre opmærksom på, at det i sig selv kan
være problematisk, at en større kreds af arrest- og fængselspersonale
får kendskab til følsomme sundhedsoplysninger om de indsatte. Ud
over, at man er inde og røre ved retten til privatliv, herunder retten til
selvbestemmelse over ens sundhedsoplysninger, øger man også
risikoen for, at sundhedsoplysningerne bliver misbrugt. Dette både ved
at oplysningerne bliver givet videre til uvedkommende, men også ved at
en arrest- eller fængselsansat, der er modstander af en indsats
livsførelse, kønsidentitet, seksuelle orientering, religion m.v., kan
misbruge den magt, som denne person har over den indsatte, og
undlade at udlevere et lægemiddel.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler, at
Lægemiddelstyrelsen udsteder en bekendtgørelse i medfør af
lægemiddellovens § 39, stk. 4, som indeholder klare regler til
sikring af patient- og lægemiddelsikkerheden for de indsatte i
kriminalforsorgens varetægt, og som træder i kraft samtidig
med denne lovændring.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 1911137.
Med venlig hilsen
Annecathrine Carl
JURIDISK RÅDGIVER
' Se til eksempel Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynsrapport vedr.
Jyderup Fængsel af 15. august 2019:
https://stps.dk/da/tilsyn/tilsynsrapporter/—/media/D38F5C68CD6443B
59037ED3D52E57125.ashx, og vedr. Kragshovede Fængsel af 12.
december 2019:
https://stps.dk/da/tilsyn/tilsynsrapporter/—/media/8DDD27AFA1D6440
79C11A39988B8B18D.ashx.
2/2
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0014.png
1
C2
DIGNITY
DANSK INSTITUT MOD TORTUR
København 5. april 2020
Til Sundheds- og Ældreministeriet
Vedr. høring: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om
lægemidler
Sundheds- og Ældreministeriet har d. 25. marts 2020 sendt bemærkninger til
udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler i høring via
høringsportalen.
Læger fra
DIGNITY
— Dansk Institut mod Tortur deltager sammen med
Folketingets Ombudsmand og Institutt for Melmeskerettigheder i tilsyn på
steder, hvor folk er frihedsberøvet. Tilsynene finder sted i medfør af den
valgfri protokol til FNs torturkonvention og omfatter blandt andet
Kriminalforsorgens institutioner. Dette høringssvar er således baseret på
adskillige års tilsyn.
Indledningsvis skal vi bemærke, at vi finder det særdeles positivt, at der nu
tages skridt til at få præciseret og forbedret det juridiske grundlag for
håndteringen af lægemidler i Kriminalforsorgen. De foreslåede ændringer
forekommer også generelt at være både fornuftige og pragmatiske.
Det fremgå af lovbemærkningerne, at Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte
nærmere regler om kriminalforsorgens fordeling, opsplitning og udlevering
af lægemidler. Det er vores opfattelse, at det er nødvendigt, at sådanne
regler fastsættes snarest muligt for at skabe klarhed på området, og at der i
reglerne tages hensyn til, at Kriminalforsorgens institutioner er meget
forskelligartede og med forskellig sundhedsbemanding.
Vi har noteret os, at lovbemærkningerne ildte omtaler Justitsministeriets
gældende vejledning og cirkulære om medicinudlevering til indsatte i
Kriminalforsorgens institutioner fra 2011. Vi forudsætter, at disse vil blive
bragt i overensstemmelse med Lægemiddelstyrelsens regler, når sådamie
foreligger, således at man fremover undgår den uklarhed, der hidtil har
hersket på området med regelsæt fra to forskellige myndigheder.
Der lægges i lovbemærkningerne op til, at indsatte med de foreslåede
ændringer vil få lettere adgang til behandling fx i akutte situationer som
astma og abstinenser, hvor behandlingen vil kunne iværksættes uden
tilstedeværelse af en
læge.
Vi må derudfra slutte, at man mener, at arrest- og
fængselspersonale vil blive involveret i dette, da der langt fra altid er
DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur
Bryggervangen 55
2100 København Ø
Tel. +45 33 76 06 00
Fax +45 33 76 05 10
[email protected]
www.dignity.dk
CVR nr. 69735118
P-nr. 1002304764
EAN 5790000278114
LOK nr.5790001376147
Danske Bank Nr.
4183-4310821209
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0015.png
1
C2 DIGN11Y
DANSK
INSTITUT MOD TORTUR
sundhedsfagligt personale til stede i Kriminalforsorgens institutioner.
Indledningsvis skal vi pege på, at også indsatte skal indlægges
sygehus,
hvis de har en behandlingskrævende tilstand, der normalt ville medføre
indlæggelser. Derudover skal vi bemærke følgende:
Indsatte står i et særligt afhængighedsforhold til arrest- og
fængselspersonale, der udover det rehabiliterende arbejde også skal varetage
sikkerheden og i den forbindelse har inulighed for at anvende en række
sanktioner og magtmidler, herunder bl.a. anbringelse i isolation,
fastspænding i bælte og brug af peberspray. I det omfang det uniformerede
fængselspersonale skal bistå med medicinhåndtering, vil de fungere som
medhjælp for institutionens læge. Det uniformerede fængselspersonale er
ikke uddannet til disse opgaver, og det er vores erfaring, at supervisionen af
deur fra lægelig side er meget fragmentarisk og ofte utilstrækkelig. I
DIGNITY
er vi bekymrede for det faglige niveau, når det uniformerede
fængselspersonale sættes til at løse opgaver som lægens medhjælp, som de
efter vores vurdering ikke har de rette kompetencer til at løse. Vi er specielt
bekymrede for oveØævnte sammenblanding af roller, som kan give
anledning til dilemmaer for personalet i forhold til, om de skal vægte den
indsattes sundhed eller sikkerheden i institutionen højest. Denne bekymring
bliver accentueret af, at det i lovbemærkningerne antydes, at uniformeret
personale fremover kan få endnu flere opgaver i relation til
medicinhåndteringen. Vi håber derfor, at Lægemiddelstyrelsen vil tage
højde for denne problematik, når de skal udarbejde de nye regelsæt, og at de
sammen med Styrelsen for Patientsikkerhed kan afdække og belyse de
dilemmaer, der ligger i brugen af uniformeret personale som lægens
medhjælp for så vidt angår medicinhåndtering.
DIGNITY
har gentagne gange og igennem flere år gjort opmærksom på, at
lægemiddelhåndteringen (og sundhedsbetjeningen i det hele taget) i
Kriminalforsorgen har været et overset og nødlidende område. Dette er også
sket på nøder med Social- og Sundhedsministeriet.
DIGNITY
finder det
således bemærkelsesværdigt, at vi ilske står på listen over høringsparter
vedr. det aktuelle udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler,
og at det i bemærkningerne til lovforslaget fremstår, som om
problematikken først er kommet til myndighedernes kendskab, efter af
Styrelsen for Patientsikkerhed er begyndt at aflægge tilsynsbesøg i
Kriminalforsorgens institutioner i 2019.
Vi glæder os dog over, at der nu tages initiativer til at præcisere
lovgrundlaget, så de indsatte i Kriminalforsorgens institutioner kan se frem
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0016.png
1
C2 D l G k LX
DANSK INSTITUT MOD TORTUR
til øget patientsikkerhed i relation til medicinhåndtering, og så
Kriminalforsorgens personale ikke fremover behøver at være i tvivl om,
hvilke regelsæt der er gældende.
DIGNITYs læger har som anført gået tilsyn i Kriminalforsorgens
institutioner i mange år, og hvis vores viden og erfaring kan finde
anvendelse i det fremtidige arbejde med at sikre de bedst mulige rammer for
medicinhåndtering i Kriminalforsorgen, stiller vi os gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
Jens Modvig
Overlæge
Chef for DIGNITYs sundhedsafdeling
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0017.png
Til Sundheds- og Ældreministeriet
Fremsendt pr. e-mail
02-04-2020
EM N-2020-00578
1352160
Thomas Birk Andersen
Høringssvar over forslag til ændring af lægemiddelloven
Sundheds- og Ældreministeriet har fremsendt høring over forslag til ændring
af lægemiddelloven, som skal gøre det muligt at sikre en mere fleksibel
adgang til nødvendige lægemidler til indsatte i Kriminalforsorgens
institutioner, så relevant og rettidig behandling kan ske.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at ordningen vil give
personer, der er omfattet af visse uddannelseskrav, mulighed for straks efter
en læges ordination at ekspedere og opsplitte lægemidler til den enkelte
indsatte fra medicinskabet eller -rummet.
Det må anses for afgørende, at Kriminalforsorgens institutioner fremover har
meget stor fokus på de patientsikkerhedsmæssige aspekter i forbindelse med
den medicinadministration, der finder sted.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at uddannelseskravet ikke er yderligere
specificeret i høringsmaterialet. Det er essentielt, at personalet er
tilstrækkeligt uddannet og trænet i håndtering af både håndkøbs- og
receptpligtige lægemidler, ligesom det i relevante fora bør diskuteres, hvilke
håndkøbslægemidler (der ikke er ordineret af en læge) der skal kunne
rekvireres til generelt brug. Det vil i denne sammenhæng være
hensigtsmæssigt at inddrage erfaringer fra de nuværende undtagne
institutioner (Herstedvester Fængsel og Vestre Hospital).
Personalets kontinuerlige uddannelse i medicinhåndtering vurderes således at
være helt afgørende for såvel patient- som personalesikkerheden, hvorfor den
skal have fuld bevågenhed, hvis lovforslaget gennemføres.
I hospitalssektoren er der beskrevne procedurer vedr. håndtering af
lægemidler, herunder udlevering og opsplitning af pakninger. Til inspiration
vedlægges bilag med uddrag fra Region Hovedstadens medicinvejledning
"Lægemiddeldispensering og -administration", som beskriver mærkning af
DANSKE REGIONER
DAMPFÆRGEVEJ 22
2100 KØBENHAVN Ø
+45 35 29 8100
[email protected]
REGIONER.DK
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0018.png
udleverede lægemidler og anses som værende særligt relevant for
nærværende lovforslag.
Venlig hilsen
Morten Palle Christensen
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0019.png
Bilag: Uddrag fra Region Hovedstadens medicinvejledning
"Lægemiddeldispensering og
-administration"
9.3.2. Mærkning af udleverede lægemidler
Udlevering af lægemidler i originalpakning.
Lægemidler skal ved udlevering i originalpakning mærkes med:
• Patientens navn og cpr-nr.
• Dosering
• Indikation
• Dato for udlevering
• Navn på den person, der udleverer.
Label må ikke placeres, så den dækker for lægemiddelnavn og styrke.
Alternativt kan man mærke med navn og cpr-nr. og vedlægge print af
medicinliste fra FMK, hvoraf doseringen fremgår.
Omhældte lægemidler
Lægemidler, der omhældes og medgives patienten, f.eks. i en lynlåspose, og
hvor der kun er en type lægemiddel pr. pose, skal mærkes med label med
følgende oplysninger:
• Patientens navn og cpr-nr.
• Præparatets navn
• Styrke
• Form
• Dosering
• Indikation
• Dato for udlevering
• Navn på den person, som forestår omhældningen
• Holdbarhedsdato
skal påføres manuelt i feltet 'kommentar'.
Holdbarhedsdatoen for omhældte lægemidler skal svare til
behandlingsvarigheden, dog højst 2 uger (dvs. ikke den
holdbarhedsdato, der er anført på originalemballagen).
Der udleveres medicinliste fra FMK."
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0020.png
Michelle Aagaard
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vedhæftede filer:
Geert Amstrup <[email protected]>
3. april 2020 17:08
Michelle Aagaard; [email protected]; DEP Sundheds- og Ældreministeriet
Sv: Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler (Id nr.:
2601919)
signaturbevis.TXT
Til Sundheds- og Ældreministeriet.
Med henvisning til ministeriets høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler
(håndtering af lægemidler inden for kriminalforsorgen) skal der indledningsvist henvises til indsendt høringssvar fra
Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Lægeforeningen skal i forlængelse heraf pege på, at kriminalforsorgens
personale skal sikre sig, at udleverede lægemidler indtages ved udlevering for at forebygge en eventuel misbrugs
situation.
Med venlig hilsen
Geert Amstrup
Lægeforeningen
Geert Amstrup
Chefkonsulent
Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf. 3544 82 14
Mobil 5132 3699
Til:
63)
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] (farmaceutiske-
[email protected]), [email protected] ([email protected]),
Dansk Psykologforening ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Dansk Selskab for Almen Medicin
- DSAM (fagligtselskab) ([email protected]), Dansk Selskab for Patientsikkerhed ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), Dansk Tandplejerforening
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark: ([email protected]), fas officiel post
([email protected]), ff ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), Kate Kengen
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
jordemoderforeningen.dk ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Kriminalforsorgsforeningen ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), Dadl officiel post ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] (kontakt@ocd-
foreningen.dk), LVS ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), '[email protected]'
1
L 182 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra sundheds- og ældreministeren
2183226_0021.png
([email protected]), '[email protected]' ([email protected]), 'Pharmakon -'
([email protected]), Praktiserende Lægers organisation ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
[email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]), [email protected]
([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Socialpædagogernes Landsforbund ([email protected] ([email protected]), [email protected] ([email protected]),
Dansk Tandlægeforening ([email protected] ([email protected]), Yngre Lægers
Officielle postkasse ([email protected])
CC:
Helene Fussing Clausen ([email protected])
Fra:
Michelle Aagaard ([email protected])
Titel: Høring: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om lægemidler
Sendt: 25-03-2020 13:47
Til alle høringsparter
Hermed fremsendes med henblik på offentlig høring udkast til forslag til lov om ændring af lov om
lægemidler.
Der henvises til vedlagte høringsbrev og udkast til lovforslag for yderligere detaljer. Materialet kan også
findes på Høringsportalen via følgende link: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/63826
Ministeriet skal anmode om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet senest mandag den 6. april
2020.
Bemærkningerne bedes sendt til Sundheds- og Ældreministeriet på [email protected] med Kopi
til [email protected]< og [email protected].
Med venlig hilsen
Michelle Aagaard
Fuldmægtig, Center for Lægemidler og Internationale forhold
Direkte tlf. 7226 9644
Mobil tlf. 2057 1249
Mail:
[email protected]
sundheds- og Ældreministeriet • Holbergsgade 6 •
1057 København K • Tlf. 7226 9000 •
Fax
7226 9001 . www.sum.dk
~
~
SUN DHEDS-
ÆLDREMINISTERIET
2