Erhvervsudvalget 2019-20
L 181
Offentligt
2188732_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 24 ad L 181 stillet af udvalget den 3. maj 2020.
ERHVERVSMINISTERIET
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 3/5-20 fra Inter Travel, Live
Travel, Lords Travel, Top Tours, Kipling Travel, We Trave og Jesper Han-
nibal Rejser om løsningsforslag til rejsebranchens hjælpepakke, jf. L 181 -
bilag 8?
Svar:
Inter Travel, Live Travel, Lords Travel, Top Tours, Kipling Travel, We
Trave og Jesper Hannibal Rejser er ved henvendelse af 3. maj 2020 kom-
met med en rækker forslag til hjælpepakken til rejsebranchen.
For det
første
pointeres, at den forbrugerbeskyttelse, der er sikret gennem
pakkerejseloven er en udfordring for branchen.
Forbrugerbeskyttelsen følger af EU direktivet om pakkerejser og sammen-
satte rejsearrangementer, som er et totalharmoniseringsdirektiv. Det inde-
bærer, at der som udgangspunkt ikke inden for det område, som direktivet
regulerer, vil kunne indføres eller opretholdes andre regler end dem, der
følger af direktivet.
I forhold til rejsearrangørernes tilbagebetalingspligt bemærkes, at det føl-
ger af § 15 i lov om pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer, at den
rejsende inden pakkerejsens begyndelse kan afbestille rejsen, hvis der på
rejsedestinationen indtræffer uundgåelige og ekstraordinære omstændighe-
der, som væsentligt berører leveringen af pakkerejsen eller befordringen til
rejsedestinationen, jf. § 15, stk. 2. I disse tilfælde har den rejsende krav på
tilbagebetaling af samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen senest
14 dage efter den rejsendes afbestilling af rejsen, jf. § 15, stk. 3.
Det følger endvidere af § 20 i lov om pakkerejser og sammensatte rejsear-
rangementer, at rejsearrangøren kan opsige aftalen over for den rejsende,
hvis rejsearrangøren er forhindret i at opfylde aftalen på grund af uundgå-
elige og ekstraordinære omstændigheder og rejsearrangøren underretter
den rejsende om opsigelsen af aftalen uden unødig forsinkelse og inden
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 181 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/5-20 fra Inter Travel, Live Travel, Lords Travel, Top Tours, Kipling Travel og We Travel om løsningsforslag til rejsebranchens hjælpepakke, til erhvervsministeren
2/3
pakkerejsens begyndelse, jf. § 20, stk. 2. Hvis rejsearrangøren opsiger af-
talen på baggrund heraf, har den rejsende krav på at få tilbagebetalt samt-
lige beløb, der er betalt i henhold til aftalen, uden unødig forsinkelse og
senest 14 dage efter opsigelsen, jf. § 20, stk. 3, 1. pkt.
Det kan oplyses, at både regeringen og flere andre landes regeringer er i
dialog med Kommissionen om fortolkningen af pakkerejsedirektivet og
mulige løsninger for rejsebranchen.
For
det andet
er det holdningen, at den kollektive hæftelse giver en stor
usikkerhed, da det ikke er muligt at vide, hvor meget man i sidste ende
skal tilbagebetale. Andelen af individuel og kollektiv tilbagebetaling er en
balance mellem at sikre, at ordningen afspejler den enkelte udbyders træk
på statsgarantien, men samtidigt tage højde for, at der er tale om en ord-
ning for hele branchen.
Det nævnes som det tredje, at der bør gives et tilskud til branchen. Rege-
ringen er indstillet på at drøfte med Folketingets partier, om ordningen kan
fungere mere tilfredsstillende for branchen og inden for ansvarlige økono-
miske rammer. Vi vil derfor fortsat være i tæt dialog med alle relevante
aktører på området.
For det
fjerde
fremføres, at der bør være de samme princip for alle, således
der er samme regler for hele den periode, hvor Rejsegarantifondens dæk-
ning for ekstraordinære situationer er aktiveret. Der refereres både til æn-
dringsbekendtgørelsen af 21. april 2020 og at tilbagebetalingsmodellen vil
være forskellige afhængigt af periode.
Angående ændringsbekendtgørelsen af 21. april 2020, præciserede vi, at
kun faktiske omkostninger dækkes i denne ordning. Det har vist sig at ud-
bydere af pakkerejser har haft nemmere ved at komme ud af kontrakter med
underleverandører end først antaget. Det betød, at Rejsegarantifonden dæk-
ker tilbagebetalingen for rejser, som udbyderen ikke har haft udgifter i for-
bindelse med, og dermed opnår rejseudbyderen en fortjeneste via refusio-
nen fra Rejsegarantifonden, som andre rejseudbydere kollektivt skal være
med til at betale tilbage på. Angående tilbagebetalingsmodellen og den in-
dividuelle model kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 12 og 17
ad L 181.
Endelig
noterer jeg mig et ønske om at differentiere mellem charterbu-
reauer og specialrejsebureauer. Regeringen er indstillet på at drøfte med
Folketingets partier, om ordningen kan fungere mere tilfredsstillende for
branchen. Vi vil derfor fortsat være i tæt dialog med alle relevante aktører
på området.
L 181 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/5-20 fra Inter Travel, Live Travel, Lords Travel, Top Tours, Kipling Travel og We Travel om løsningsforslag til rejsebranchens hjælpepakke, til erhvervsministeren
3/3
Med venlig hilsen
Simon Kollerup