Erhvervsudvalget 2019-20
L 181
Offentligt
2184640_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
Folketingets Erhvervsudvalg
03. maj 2020
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 20 ad L 181 stillet af udvalget den 1. maj 2020
efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål:
Vil ministeren give udvalget en redegørelse for, hvor stor hjælp rejsebran-
chen har mulighed for via de generelle hjælpepakker til erhvervslivet, som
bl.a. lønkompensationsordningen og dækning af faste udgifter?
Svar:
Regeringen har i forbindelse med Covid-19 gennemført hjælpepakker for
knap et trecifret milliardbeløb. Rejsebranchen kan i høj grad drage nytte af
disse hjælpepakker. Det er endnu for tidligt at sige, i hvor høj grad rejse-
selskaberne har trukket på hjælpepakkerne. Nedenfor er en gennemgang af
de generelle ordninger, som især vurderes relevante for rejsebranchen.
Garantistillelse
Virksomheder, herunder rejseudbydere, kan få Vækstfonden til at garantere
for lån eller kreditter i en bank e.l., som skal dække en virksomheds om-
sætningstab. Garantien dækker 70 % af bankforbindelsens eventuelle tab,
og giver dermed selskabet lettere adgang til den nødvendige finansiering.
For at komme i betragtning skal virksomheden have oplevet et omsætning-
stab på minimum 30 %.
Garantien løber 7 år for små- og mellemstore virksomheder og 6 år for store
virksomheder med over 250 medarbejdere eller en omsætning på mere end
372 mio. kr. og en balancesum på over 320 mio. kr. Langt de fleste rejse-
selskaber er SMV'er.
Det er således muligt for rejseudbyderne at få likviditet uden om Rejsega-
rantifonden, hvor likviditeten kommer fra et statsligt lån. Rentesatser vil
være højere ved finansiering fra en bank, men lavere end ellers på grund af
en bagvedliggende statsgaranti på 70 %. Til gengæld er afdragsperioden 7
år mod 6 år ved lån gennem Rejsegarantifonden. De statslige garantiord-
ninger er for virksomheder, som ellers må anses for sunde. Der foretages
således en kreditvurdering.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 181 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvor stor hjælp rejsebranchen har mulighed for at få via de generelle hjælpepakker til erhvervslivet såsom lønkompensation og dækning af faste udgifter, til erhvervsministeren
2/4
Kompensation for faste omkostninger
Hvis et selskab forventer et fald i omsætningen, kan der ansøges om kom-
pensation til dækning af de faste omkostninger. Faste omkostninger er fx
afskrivninger, husleje, anden leje og leasing samt renteomkostninger.
Selskabet skal:
have et dansk cvr-nummer, være etableret senest 9. marts 2020
have faste omkostninger for mindst 25.000 kr. i perioden fra 9. marts
til 8. juni 2020.
som følge af Covid-19 forvente et fald i omsætningen på mindst 40 %
i hele perioden
eller
i en periode have haft forbud mod at holde forretningen åbent.
Det er vurderingen, at langt de fleste rejseselskaber vil opfylde disse krite-
rier. Rejseudbydere vil derfor som andre virksomheder kunne få dækket op
til 80 % af sine faste omkostninger fra den statslige kompensationsordning.
Rejseudbydere vil som andre virksomheder kunne få dækket op til 90 % af
sine lønomkostninger fra den statslige kompensationsordning, såfremt
virksomhederne står over for at varsle afskedigelser af min. 30 % af sine
medarbejdere.
Lønkompensation
Lønkompensationen udgør for funktionærer 75 % af de samlede lønudgif-
ter til de berørte medarbejdere, dog maksimalt 30.000 kr. pr. måned pr.
omfattet fuldtidsansat.
For ikke-funktionærer udgør lønkompensationen udgør 90 %, dog maksi-
malt 30.000 kr. pr. måned pr. omfattet fuldtidsansat.
For at søge om lønkompensation skal virksomheden stå over for at skulle
varsle afskedigelser for:
Minimum 30 % af medarbejderstaben
eller
Mere end 50 ansatte
De fleste rejseselskaber vurderes at opfylde mindst ét af disse krav. Sam-
tidig er det vurderingen, at ansatte i rejsebranchen primært er ansat som
ikke-funktionærer, hvorfor rejseselskaberne vil kunne få dækket op til 90
% af sine lønomkostninger.
Der kan søges om midlertidig lønkompensation i perioden fra og med den
9. marts 2020 til og med den 8. juni 2020.
Virksomheder kan ikke søge om kompensation, hvis:
L 181 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvor stor hjælp rejsebranchen har mulighed for at få via de generelle hjælpepakker til erhvervslivet såsom lønkompensation og dækning af faste udgifter, til erhvervsministeren
3/4
virksomheden benytter sig af mulighederne for hjemsendelse uden
løn
udgifterne til løn er dækket fra andre støtteordninger indført som
følge af coronavirus/covid-19
virksomhedens medarbejderne ikke er hjemsendt
Udskyd afregningen af moms, AM-bidrag og A-skat
Alle virksomheder, der skal indbetale indeholdt A-skat og am-bidrag, er
omfattet af de lempede regler. Dette gælder også rejseselskaberne.
Hvis virksomheden afregner moms hver måned, er den omfattet af udsky-
delsen af betalingsfristen på 30 dage. Hvis virksomheden afregner moms
hvert kvartal eller hvert halvår, er den omfattet af de sammenlagte afgifts-
perioder. Det betyder, at indberetnings- og betalingsfristen for henholdsvis
første kvartal og første halvår bliver sammenfaldende med fristerne for
henholdsvis andet kvartal og andet halvår.
For små- og mellemstore virksomheder, hvilket udgør størstedelen af alle
rejseselskaber, er fristerne for betaling af A-skat og am-bidrag (betalin-
gerne for april, maj og juni) midlertidigt forlænget med fire måneder. For-
længelsen af fristerne gælder kun betalingen, ikke indberetningen til eInd-
komst. Det gælder for alle virksomheder.
For små og mellemstore virksomheder gælder det desuden, at afgiftsperio-
derne for moms for første og andet kvartal lægges sammen, og første og
andet halvår lægges sammen.
For store virksomheder er forlænges fristerne for betaling af A-skat og am-
bidrag for april, maj og juni i 4 måneder. Samtidig udskydes betalingsfri-
sten for moms i 3 måneder med 30 dage.
Udover udskudt moms- og skattebetaling indeholder hjælpepakken også
muligheden for, at virksomhederne kan få allerede indbetalt moms udbetalt
som et rentefrit lån. Muligheden gælder alene for små- og mellemstore
virksomheder.
Kompensation for selvstændige
Selvstændige, freelancere og andre virksomheder med maksimalt 10 fuld-
tidsansatte kan få midlertidig kompensation for tabt omsætning som følge
af Covid-19.
Virksomheder kan søge kompensation, hvis de lever op til følgende:
Virksomhedens omsætning eller B-indkomst har været mindst
10.000 kr. i gennemsnit pr. måned før Covid-19
Virksomheden har maksimalt 10 fuldtidsansatte.
L 181 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvor stor hjælp rejsebranchen har mulighed for at få via de generelle hjælpepakker til erhvervslivet såsom lønkompensation og dækning af faste udgifter, til erhvervsministeren
4/4
Virksomheden har et forventet tab på mindst 30 % som følge af Co-
vid-19
Ejer mindst 25% af virksomheden, såfremt du har et CVR-nr.
Virksomheden kan søge om kompensation for tabt omsætning fra og med
den 9. marts til og med den 8. juni 2020. Ordningen vurderes at være rele-
vant for især de mindste rejseselskaber.
Udvidet refusion for sygemeldte medarbejdere
Arbejdsgivere får fra den 27. februar 2020 til den 1. januar 2021 en udvidet
ret til refusion for løn eller sygedagpenge, der udbetales til lønmodtagere,
som er fraværende som følge af Covid-19.
Den udvidede ret betyder, at der kan udbetales refusion til arbejdsgiver fra
første fraværsdag vedrørende ansatte, der er syge eller antages at være syge
eller er i karantæne pga. Covid-19. Desuden kan der udbetales refusion til
arbejdsgiver for ansatte i hjemmeophold, når lovens nærmere betingelser
er opfyldt.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup