Erhvervsudvalget 2019-20
L 181
Offentligt
2184785_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
04. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 181 stillet af udvalget den 30. april
2020.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 29. april 2020 fra Rejsearran-
gører i Danmark og Danmarks Rejsebureau Forening om Rejsegarantifon-
den, jf. L 181
bilag 2?
Svar:
Rejsearrangører i Danmark (RID) og Danmarks Rejsebureau Forening
(DRF) er ved fælles henvendelse den 29. april 2020 kommet med bemærk-
ninger til den foreslåede ændring af tilbagebetalingsmodellen i forbindelse
med udvidelsen af dækningsområdet for Rejsegarantifonden i ekstraordi-
nære situationer.
RID og DRF peger generelt på, at den eksisterende kollektive betaling af
det formueopbyggende bidrag indebærer, at nogle rejseudbydere skal tilba-
gebetale mere, end de har modtaget, hvilket de ikke mener, er rimeligt.
Derudover foreslår RID og DRF forskellige alternativer til den foreslåede
tilbagebetalingsmodel, som følger af L 181.
For det
første
foreslår RID og DRF, at 2/3 af den individuelle hæftelse ud-
strækkes til at gælde for hele perioden fra den 13. marts til den 10 maj 2020,
så tilbagebetalingsmodellen også gælder bagudrettet ift. den gældende ord-
ning. Jeg henviser til min besvarelse af spørgsmål 12 ad L 181.
Som det
andet
og
tredje,
så foreslår RID og DRF som alternativ til punkt
et, at den nye tilbagebetalingsmodel bliver 100 pct. individuel og som et
tredje alternativ foreslår RID og DRF, at den individuelle tilbagebetaling
udgør 4/5 og den kollektive tilbagebetaling udgør 1/5.
På baggrund af kritikken af den kollektive ordning og for at sikre, at det
forsat er attraktivt at være rejseudbyder i Danmark, ser regeringen også
gerne, at ordningen ikke fremover alene skal bæres kollektivt. På den bag-
grund ønsker regeringen at justere ordningen, således at tilbagebetalings-
modellen fremover i højere grad afspejler den enkelte udbyders træk på
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 181 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/4-20 fra Rejsearrangører i Danmark og Danmarks Rejsebureau Forening om rejsegarantifonden, til erhvervsministeren
2/2
statsgarantien. Det foreslås derfor, at der indføres en tilbagebetalingsmo-
del, der både består af en kollektiv og af en individuel del.
Rejseudbydere, der har gennemført mange rejser i de perioder, der dækkes,
bliver ramt uforholdsmæssigt hårdt. Af den grund foreslås det, at det fortsat
vil være en vis del af tilbagebetalingen, der skal ske kollektivt, da det er
vurderingen, at det vil være en uforholdsmæssig stor byrde at pålægge hele
tilbagebetalingen på de rejseudbydere, som har anvendt refusionsordnin-
gen. Endvidere ville Rejsegarantifonden skulle dække de pågældende pak-
kerejser i tilfælde af, at rejseudbyderne i stedet går konkurs. Disse omkost-
ninger dækkes som følge af konstruktionen i Rejsegarantifonden under alle
omstændigheder kollektivt af branchen, hvis de stillede garantier ikke er
tilstrækkelige.
For det
fjerde
nævner RID og DRF, at også afbrudte rejser bør dækkes. Jeg
henviser til min besvarelse af spørgsmål 8 ad L 181.
For det
femte
peger RID og DRF på, at tilbagebetalingsperioden på 6 år for
den første betalingsperiode forlænges til mindst 12 år, og at den derudover
ikke gøres lineær, men tilrettelægges så tilbagebetalingen er mindst i 2021
og efterfølgende stiger. Jeg henviser til min besvarelse af spørgsmål 9 ad
L 181.
For de
sjette
nævner RID og DRF, at det bør være muligt at anvende vou-
chers som godkendt tilbagebetaling i forhold til afbestilte/aflyste rejser. Jeg
henviser til min besvarelse af spørgsmål 18 ad L 181.
For det
syvende
peger RID og DRF på, at det bør fremgå af bemærknin-
gerne til loven, hvad Rejsegarantifondens bestyrelses mandat til at fastsætte
det formueopbyggende bidrag efter loven består i. Det følger af loven, at
Rejsegarantifondens bestyrelse skal påse, at fastsættelse af den formueop-
byggende bidragssats for den kollektive del har den rette balance mellem
tilbagebetalingsperiode for et eventuelt statsligt lån og rejseudbydernes og
formidlerne for udenlandske rejsearrangørers finansielle stilling i forhold
til muligheden for at sikre en effektiv rejsebranche i Danmark. Det giver
bestyrelsen et vist råderum, som jeg mener, ikke bør præciseres yderligere
i loven.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup