Hr. Erhvervsminister Simon Kollerup
Erhvervsministeriet
30. april 2020
Vedr. L 181 og tidligere.
Kære Simon Kollerup
Jeg beklager, at jeg må henvende mig igen, men jeg finder behov for supplerende be-
mærkninger til mit spørgsmål 1 i min tidligere henvendelse. Tidsplanen er jo stram,
hvorfor jeg ikke kan afvente dit svar på første henvendelse.
Jeg har med interesse fulgt 1. behandlingen af L181. Jeg vil ikke sige, der tegner sig
et klart billede af hvilke retning en vedtagelse går. Men jeg har i hvert fald noteret
mig, at der fra flere partier var et betydeligt pres for at få ændret den kollektive
dækning af tilbagebetalingspligten, som pt. er foreslået til 1/3 af lånebeløbet.
Jeg noterede mig, at du og alle ordførerne var blevet rendt over ende med mails med
synspunkter på ordningen. Det siger ganske meget om den betydning lovforslaget har
for branchen og den enkelte virksomhed.
Jeg hæftede mig også ved, at enkelte ordførere nævnte, at der var flere, der også
talte for ordningen om kollektiv hæftelse. Det er vel forståeligt, fordi de her ser mu-
ligheden for en hjælpepakke til deres nødlidende virksomhed. Men alle er jo nødli-
dende i situationen, som den er nu.
Men Rejsegarantifonden er ingen hjælpepakke for nødlidende rejseudbydere. Det er
beklageligt, hvis nogle rejsebureauer går konkurs, men Rejsegarantifonden er ikke
etableret for at sikre mod den situation. Du har skrevet at den statsgaranterede lå-
neordning er lavet, for at afbøde konkurser i rejsebranchen i den nuværende alvorlige
situation. Bestemt et sympatisk træk fra regeringen, som jeg fuldt ud tilslutter mig.
Rejsegarantifonden er, som der fremgår af §1 stk.1
i loven ”en
privat selvejende insti-
tution, der skal yde rejsende bistand”.
Og videre i stk.
2 ”fonden
yder bistand i hen-
hold til §§5 og 6”.
Det er det juridiske formål og opgaven og derfor kan der aldrig
blive tale om at yde lån med kollektiv hæftelse for at undgå konkurser. Fonden er
ikke etableret som en udlånsforretning.
Jeg kan godt forstå L145 og L181 er lavet som et tillæg til loven om Rejsegarantifon-
den, så har man praktisk fået organiseret en administrator på løsningsmodellen. Men